eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
الهی به فضلت سینهٔ بی کینه ام دادی ، به جودت شرحِ صدرم عطا فرما ارسالی اعضای محترم آقای حیدری 🙏
إلهی، به حقیقت خودت، مَجاز ما را تبدیل به حقیقت کن! فراز ۴۴۳ @shakhehtoba
4_5787558471054393763.mp3
14.88M
🔹️ عبودیت خودش آزادی است چون استعداد انسان باید شکوفا شود و ثمره وجودی اش به بار نشیند و به عوالم وجودی سفر کند. 🔹️ انسان می خواهد موجود ابدی باشد و عقل اقتضا می کند که برای ابد برنامه ریزی کند که اگر نفس، موجودی مجرد شد ابدی است. 🔹️هر موجود مجردی اگر در حدوثش ازلی نباشد قهرا در بقایش ابدی است، این یک حکم است. 🔹️ حرف از بقا، چه بقای محدود به زمان و چه بقای نامحدود، حق است و یکی از اسمای حسنای الهی "باقی" است. در هر موطنی هر کمال مشاهده می کنید آن کمال یعنی خدا و اگر حد را مشاهده می کنید می شود خلق. 🔹️ملاصدرا می فرماید صفات سلبیه برگشتش به سلب السلب است و این یعنی اثبات. 🔹️ نقص، امر سلبی است، نیست هم، سلبی است، پس نفی نفی می شود اثبات. 🔹️ صفات سلبیه، سلب النقص است یعنی هر موجودی، هر کمالی که دارد اوست و هر نقصی که دارد خداوند آن نقص و محدودیت نیست. 📗 🔉 جلسه ی صد و هشتادم 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
: ✨✨🌷🌷 ✍️ راههای نورانی شدن قلب و قرب به حق : 🌱 اگر کسی رابطه اش را با بعضی از مقرّبینِ درگاه الهی ، بواسطه اقتدا و پیروی کردن از ایشان و به وسیله زیادی ذکر الهی با نماز و بوسیله تسلیم بودن بر حق و دردمندی از دوری با حق متعال مستحکم دارد ، همه اینها موجب نورانی شدن قلب و قرب او به خداوند متعال می شود، و این نورانیت قلب و قرب به حق متعال، مغفرتِ گناهان و زیادتی درجات و کمالات انسانی را به ارمغان می آورد ، و آن مغفرت گناهان و زیادتی درجات انسانی بوسیله آن شفیع، بلکه بوسیله قرب وی به خداوند حاصل می شود و این معنای اذن خداوند در شفاعت کردن است . پس شفاعت را باید از دنیا با خود ببری ، نه اینکه پنداری در قیامت پارتی بازی است . 📗 ۷۹۱ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
ای عزیز! توحیدِ صمدی ناطق است به اینکه یک نظام وجودی ازلی و ابدی است که باطن و ظاهر آن حق است و کثرات که اسماء تکوینی و مظاهر آن به نام خلق اند، به تعبیری از آن وجود مشتق اند؛ {هُوَ الأَوَّلُ وَالآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ} 📗،ج ۱، ص ۶۶، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
💫ماده کائنات مطيع نفس ناطقه انسان کامل به اذن الله تعالی💫 نفس ناطقه انسانی در مسیر تکامل و اشتداد وجودی به جائی میرسد که همان طور بدن و قوای وی در اطاعت او می باشند, موجودات عالم همه به منزلت اعضاء و جوارح او می‌گردند و ماده کائنات مطيع او میشود که تواند در آنها تصرف کند. لذا معجزات قولی و فعلی و همچنین مطلق كرامات و خارق عادات مثل علاج اكمه و ابرص و استحالت عناصر مانند برد و سلام شدن نار برای ابراهيم خليل الرحمن و نزول باران از صلات استسقاء و جز آن و بروز خصب ورخاء و تسبيح حصاء و ثعبان شدن عصاء و شق البحر و شق الشجر و شق الارض وشق البحر و احیای أموات و شفای مرضی و اشباه و نظائر این گونه امور همه از تصرف جوهر نفس کامل انسانی به اذن الله تعالی است. 📗، کلمه ۱۱۵، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
خودسازی مهم‌ترین کار انسان مهم‌ترین و اساسی ترین کاری که ما در امتداد زمانی خود داریم این است که خودمان را درست بسازیم. هیچ کاری برای انسان مهم‌تر از درست ساختن خودش نبوده و نیست، و هیچ عمل در قدر و قیمت بدان نمی‌رسد و به مبنای رصین و فتوای قویم برهان و قرآن، علم و عمل انسان سازند. قرآن عین برهان است و عقل و نقل معاضد یکدیگرند و هر دو در این حکم محکم، متفق‌اند. اگر انسان من حيث هو انسان باید خودش را بسازد چاره‌ای جز تحصیل علم نافع و عمل صالح ندارد؛ و چون علم و عمل انسان‌سازند هر یک از ما باید مراقب و مواظب خود بوده باشد که چگونه دارد در شب و روز خود را می سازد... 📗، ص ۸۲، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، شکرت که توشه ای جز توکّل ندارم. فراز ۴۴۴ @shakhehtoba
💫علم طعام انسان 💫 حیات و فعلیت واقعی انسان معارف حقیقی اوست که گوهر ذات او میشوند، حدیث شریفی از غرر احادیث در اصول کافی ثقة الإسلام كلينى رضوان الله عليه مأثور است که زید شحام از حضرت ابی جعفر امام محمد باقر در معنی كريمه ى "فَلْيَنْظُرِ الإنسان إلى طعامه" سؤال کرده است که طعام انسان چیست که خداوند امر فرموده است هر آینه به طعامش نظر کند؟ امام در پاسخش فرمود: طعام انسان علم اوست؛ بنگرد که آن را از چه کسی اخذ می کند. 📗،ج ۱، ص ۵۳، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
💫جهاد با نفس💫 جهاد با نفس به لحاظ تعلق آن با بدن است که اوصاف سبعی و بهیمی و شیطانی از این تعلق پدید می‌آید و گرنه روح انسانی با قطع نظر از این تعلق عقل است و صفات عقل ملكى است و به اقتضای سرشت خود ناظر به کمال و دیار مناسب خود است که "العقل ما عبد به الرحمن و اكتسب به‌ الجنان" و چون جهاد با نفس به این عنایت تعلق با بدن است فرمود : أفضل الجهاد من جاهد نفسه التي (بين جنبيه) باید با آن دشمنان همخانه که قوای حیوانی‌اند جهاد کرد تا نفس مطمئنه و آرمیده و آسوده خاطر به تکامل و اعتلای خود رو آورد وگرنه در خانه او از تهاجم و تنازع این قوای متضاده حیوانی، غوغا و ضوضائی است که همیشه گرفتار آنها است. 📗، کلمه ۱۱۷، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
💫مقام فوق تجرد نفس ناطقه انسانی💫 هر یک از ظرفهای جسمانی را حدّ معینی است که گنجایش، آنها را تحدید می‌کند، مثلاً پیمانه‌ها و برکه‌ها و دریاچه‌ها و دریاها هر یکی را اندازه‌ایست که بیش از آن اندازه آب را نمی‌پذیرند، به خلاف نفس ناطقه انسانی که هر چه مظروف او که آب حیات علوم و معارف است در او ریخته شود سعه وجودی و ظرفیت ذاتی و گنجایش او بیشتر و برای فرا گرفتن حقائق بیشتر آماده‌تر می شود ، پس این برهان نازل از بطنان عرش تحقیق ناطق است که نفس ناطقه علاوه بر این که موجودی عالی از جسم و جسمانیات و عاری از احكام نشأه طبیعت است که خلاصه موجودی مجرد است ، بیان مقام فوق تجرد نفس نیز هست که مجرد از ماهیت هم هست و او را حد يقف نیست و گوهری فوق مقوله است زیرا مجرد بودن موجودی از ماده غیر از مجرد از ماهیت بودن او و عدم وقوف او در حدّی و مقامی است فتدبّر. 📗، ص ۴۷، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، شکرت که فهمیدم که نفهمیدم، و رسیدم که نرسیدم. فراز ۴۴۵ @shakhehtoba
: ✨✨🌷🌷 ✍️ خداوند سبحان در قرآن خود را زارع خوانده است « أأنتم تزرعونه ام نحن الزارعون » ... جان‌های ما مزرعهٔ الهی است، و مزرعهٔ جان را به دست زارع بسپارید ، گر کامِ تو برنیامد آنگه گله کن ... 🌱فتحِ دل شیار کردن آن است ، زرعِ آن بذرافشاندن آن است و این بذر ، علم است و برِ آن (میوه آن) عمل صالح، قیّمِ محافظ ، پروراننده آن است و این فاتح و زارع و قیم ، رب العالمین است . 📗 ۸۰۰ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 🌱(شرح: فتح و شیار کردن دل که آماده سازی قلب و تطهیر و تزکیه آن از اخلاق رذیله و کسب اخلاق فاضله است ، بذرافشاندن : کسب علوم و معارف الهی است و نتیجه و میوه این علوم ، اعمال صالح و حضور و مراقبت است ، و در تمام اینها فاتح و زارع و محافظ و پروراننده این کاشته های ما ، خداوند متعال است و انسان فقط به وظایف خود عمل میکند ولی همه کاره و فیاض، رب العالمین است.) 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
29.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اهمیت عالم طبیعت و بدن و علم طب جهت رشد و رسیدن به کمال و کسب ذخیره معنوی در بیان حضرت علامه حسن زاده آملی ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
امير المؤمنين امام على - عليه السلام - در نامه ای که به سهل بن حنیف نوشت فرمود: سوگند به خداوند من به قوت جسدی و حرکت غذائی در خیبر را بر نکنده ام و آن را به چهل ارش به دور نیفکنده‌ام چنان که اعضایم بدان احساس نکرده است و لکن به قوت ملکوتی و نفسی که به نور رب خود مستضيء است بر آن دست یافتم . و به عبارت دیگر: سوگند به خداوند من به تأييد قوت ملکوتی و نفسی که به نور رب خود مستضی است در خیبر را برکنده‌ام و آن را به چهل ارش به دور افکنده‌ام چنان که اعضایم بدان احساس نکرده است نه به قوت جسدی و حرکت غذائی . عارف جامی در سلسله الذهب در این موضوع گوید : بر صف أهل زيغ با دل صاف بهر اعلای دین کشیده مصاف بوده از غایت فتوت خویش خالی از حول خویش و قوت خویش قدرت و فعل حق از و زده سر کنده بی خویشتن در خیبر خود چه خیبر که چنبر گردون پیش آن دست و پنجه بود زبون 📗، کلمه ۱۱۵، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
آنکه چند روزی خود را از هرزه‌خواری و هرزه‌کاری و از گزاف و یاوه‌سرایی بلکه زیاده‌گویی و خلاصه از مشتهيات و تعشقات حیوانی باز بدارد می‌بیند که اقتضای تکوینی نفس این است که از ریاضت، ضیاء و صفا می‌یابد و آثار او را نور و بهایی است، پس اگر ریاضت مطابق دستور العمل انسان ساز اعنی منطق وحى، إِنَّ هَذَا الْقُرْءَانَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ بوده باشد، اقتضای تکوینی نفس به کمال غایی و نهایی خود نائل آید. 📗، ص ۱۵، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
ای عزیز! طهارت ارواح و قلوب آدمی موجب مزید رزق معنوی و قبول عطایای الهيه على ما ينبغى است: {وَيَرْزُقُهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ} ؛ و طهارت صورت نیز - به حكم تبعيت عالم صور مر ارواح را در وجود و احکام - مستلزم مزید رزق حسی است. لذا هم طهارت ظاهره باید و هم طهارت باطنه. 📗،ج ۱، ص ۵۳، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏