eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
تو انسانی غذای تو سماوی است علوم رسمیت صرف دعاوی است □●انسان با حفظ موضوع انسانیت غذای او علمی است که خداوند آن را در او قذف کند که العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء. □●این علم که غذای انسان است را گویند که خداوند از ملکوت عالم در جان او قذف می کند. علم قذفی و لدنی را علم آسمانی تعبیر فرموده است. □●علمی که در دل ایجاد نکند صرف است که اعاذنا الله منه. درخت باژگونه است که اش به طرف است و از آنجا غذا می گیرد. @shakhehtoba
🔘 امام رضا (ع): مریضی برای مومن سبب رحمت و آمرزش گناهانش میباشد. و برای کافر عذاب و لعنت خواهد بود .... 📚 بحارالانوار_ ج۷۸ @shakhehtoba
■مار، سرشت ذاتی اش بر گزيدن است. ماری که زهر نداشته باشد، مار نيست، گرگ اگر ندرد، گرگ نيست و سگ اگر نگزد سگ نيست. ■انسان هر آنچه را که در خود کاشته است همان را درو می کند و چيزی از بيرون، سرنوشت او را تغيير نمی دهد. انسان هر آنچه را که با خويش در مرتبه ی ذات خود کسب كرده، همان را مشاهده خواهد کرد. ■شرح رساله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه■ @shakhehtoba
حكمت احكام الهى  امام على بن موسى رضا عليه السلام در پاسخ به پرسشهاى محمد بن سنان ، چنين نوشت كه : خداى تعالى قتل نفس را به جهت آن كه اگر حلال مى گشت تباهى مردمان و نابودى و فساد تدبير آنان را موجب مى شد، حرام فرمود. و خداى تعالى عقوق والدينرا حرام فرمود؛ چرا كه در آن ، ناسپاسى خداى تعالى و والدين و كفر نعمت است و ابطال شكر و كمى و انقطاع نسل . از آن روى كه در عقوق والدين ، ارج ننهادن به والدين و حق ناشناسى و قطع ارحام نهفته و نتيجه اش آن است كه والدين به سبب آن كه فرزند از احسان بدانان خوددارى مى نمايد، از داشتن فرزند و تربيت آن اجتناب ورزند. و خداوند، زنا را حرام فرمود به دليل فسادى كه در آن است و موجب قيل نفس و از ميان رفتن نسبها مى شود و ترك تربيت كودكان و فساد ميراثها و مفاسدى ديگر از اين قبيل . و خداوند عز و جل تهمت به زنان شوهر دار را حرام فرمود؛ زيرا باعث فساد نسبها مى شود و نفى ولد و تباهى ميراثها و ترك تربيت كودكان و از ميان رفتن معروف و گناهان كبيره اى كه در آن است و علل ديگرى كه موجب فساد مردمان است . و خداوند خوردن مال يتيم را از روى ظلم و به ناحق باش ، حرام فرمود به علل بسيارى كه فساد در پى دارد: اول آنكه چون كسى به ناحق مال يتيم را بخورد، در واقع بسيارى كه فساد در پى دارد: اول آنكه چون كسى به ناحق مال يتيم را بخورد، در واقع در قتل او شركت جسته است ؛ زيرا يتيم به خود متكى و بى نياز نيست و كسى هم كه چون والدينش امورش را بر عهده گيرد، موجود نيست . پس چون كسى مال او را بخورد، مانند اين است كه او را كشته است و به فقر و بى چيزى كشانده است . علاوه بر اين خداوند اين عمل را حرام كرده و برايش مجازات تعيين فرموده كه مى فرمايد: كسانى كه مى ترسند كودكان ناتوان از آنها باقى مانده ، زير دست مردم شوند؛ پس بايد از خدا بترسند و سخن به اصلاح و درستى گويند و راه عدالت پويند. و نيز ابو جعفر عليه السلام فرمود: خداوند خوردن مال يتيم را دو عقوبت مقدر فرمود: عقوبتى در دنيا و عقوبتى ديگر در آخرت . پس در تحريم مال يتيم ، بقاى يتيم و استقلالش مر خودش را باشد و آيندگان از آنچه بدو رسيده سالم مانند؛ از آن روى كه خداوند عزوجل بر خوردن مال او عقوبت مقرر فرموده است ، و علاوه بر اين ، خوردن مال يتيم سبب مى شود كه چون او به سنى رسد كه ستمى را كه بر او شده دريابد، به انتقام بر خواهد خاست و كينه و عداوت و دشمنى حاكم گردد و در نتيجه ، به نابودى و تباهى رسند. و خداوند، فرار از جهاد را حرام فرمود؛ زيرا به واسطه اش دين سست مى شود و پيامبر صلى الله عليه وآله و امامان عادل عليه السلام كوچك شمرده مى شوند و يارى آنان عليه دشمنان ترك مى گردد: و ديگر ستم و از ميان برداشتن فساد را رد نموده اند، به عقوبت نمى رسند، و نيز دشمن بر مسلمانان جرى مى شود و قتل و غارت و ابطال حق خداى تعالى و فسادهاى ديگر لازم مى آيد. و خداوند متعال ، تعرب بعد از هجرت را حرام فرمود؛ چه در آن ، رجوع از دين و يارى نكردن انبيا و حجج الهى - عليهم افضل الصلوات - است كه اين تباهى و فساد در خود دارد و ابطال و پايمال شدن حق هر ذى حقى را، نه آن كه علت حرمت ، سكونت در باديه باشد، و از اين رو، چنانكه كسى به دين رهنمايى شود و بدان معرفت يابد، بر او جايز نيست كه با اهل جهل و نادانى زندگى كند در حالى كه ترس (بى ايمانى ) بر او مى رود؛ زيرا او از اين خطر ايمن نيست كه معرفت و علم خويش (دين ) را ترك كند و با اهل جهل در بى ايمانى بماند. و سبب حرمت ربا، نهى خداى تعالى و فسادى است كه در اموال پديد مى آيد؛ زيرا چون انسان ، درهمى را به دو درهم بخرد، بهاى اين درهم ، درهمى بيش نيست و مابقى باطل است . پس خريد و فروش ربا در هر حالى بر خريدار و فروشنده ، پليد و ناپسند است . از اين رو، خداى تعالى ربا را به جهت فسادى كه از اموال پديد مى آورد بر بندگان ممنوع ساخت ؛ همچنان كه ممنوع ساخته است كه اموال شخص سفيه را تا زمانى كه بهبود نيافته بدو بدهند؛ چه خوف آن مى رود كه آنرا تباه كند. پس اين است علت آنكه خداوند تعالى ، ربا و فروختن درهمى به دو درهم را حرام فرموده است . و سبب تحريم ربا پس از بينه ، كوچك شمردن حرام محرم است كه ارتكاب اين عمل پس از بيان ، و تحريم خداوند تعالى ، گناهى بزرگ باشد و اين عمل را سبب جز كوچك شمردن حرام محرم نيست و كوچك شمردن همان و دخول در كفر نيز همان . و سبب تحريم ربا در نسيه ، از ميان رفتن معروف و تلف شدن اموال و مشتاق گشتن مردم به سود و ترك قرض (الحسنه ) و صنعتهاى معروق است و فساد و ظلم و تباهى اموال كه در آن است . منبع:فضايل و سيره چهارده معصوم در اثار علامه حسن زاده آملي @shakhehtoba
☘️ به علامه طباطبایی ره گفتند چه کنیم که امام رضا (ع ) نزد خدا واسطه شود؟ گفت بروید حرم و بگوئید بفاطمه بفاطمه بفاطمه. سه بار آقا را به فاطمه قسم بدهید امام دعایت را مستجاب می‌کند. @shakhehtoba
💠ارسال نقل و نبات و کتاب از جانب امام رضا برای علامه حسن زاده در رویا ♦️شب ششم محرم 1407 هدر عالم رؤيا از جانب جناب امام هشتم على بن موسى الرضا عليهما الصلوة و السلام، نقل و نبات و كتابى در پاكتى، براى اين كمترين ارسال شده است، چند دانه نقل را خورده ام و از كثرت ابتهاج از طرفى، و از شدت اضطراب از جهتى گفته ام: 🍃هر روز روزگار به رسم دگر مرا 🍃اشك بصر فزايد و خون جگر مرا 🍃در حسرتم ز عمر گرانمايه اى كه رفت 🍃كاخر چه بود از شجر من ثمر مرا 🍃جز جمع اصطلاح صناعات گونه گون 🍃از سعى روز و شب چه اثر بوده و مر مرا 🍃از شير پاك و دامن قدسى كنام مام 🍃وز لقمه حلال و مباح پدر مرا 🍃وز عالمان دين بحق در سماى علم 🍃سياره و ثوابت والا گهر مرا 🍃بايد كه در عداد اولى احنجه بدى 🍃سوى عروج ذروه دل بال و پر مرا 🍃صاحبدلى كجاست كه دل را دهم بدو 🍃تا از جهان دل بكند با خبر مرا 🍃خاك در ولى خدايست توتيا 🍃يارب كه بينمش شده كحل بصر مرا 🍃گاه سحر كه با سهرم بود الفتى 🍃دل داشتم چنانه كه دلبر به بر مرا 🍃دوش از بشارتى كه اشارت نموده پير 🍃شد در ديار باده گساران گذر مرا 🍃ساقى بحق جام شراب طهور دوست 🍃هرگز مدار تشنه دور از نظر مرا 🍃در اعتلاى فهم خطاب محمدى 🍃بينى در آب ديده همى غوطه ور مرا 🍃از ضامن دو چشم حسن دى نبات و نقل 🍃شيرين نموده كام چو شهد و شكر مرا 📘منبع: استاد علامه حسن حسن زاده املی 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنایت ویژه امام رضا عليه السلام به حضرت علامه حسن زاده آملی 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @Shakhehtoba
‍ 💠خاطره ای از علامه حسن زاده آملی: ♦️ضمانت چشمان علامه حسن زاده توسط امام رضا(ع) ♦️اینجانب بنابر فرموده شیخ الرئیس که فرمود: از عوامل ضعف بینایى چشم ، خوابیدن با شکم سیر است و لازم است بین غذاى شب و خوابیدن فاصله انداخت .، همیشه مقید بودم شام را سر شب صرف کنم تا فاصله مورد نظر شیخ را مراعات کرده باشم که مبادا خداى نکرده چشمم که یکى از مهم ترین سرمایه هاى کسب دانش و پیمودن راه کمال است ضرر ببیند و این امر سبب شود که از تحصیل علم و کمال باز بمانم (یا در شب حتى الامکان از خوردن غذا خوددارى کنم . ) ♦️ولى با این همه شبى از شب ها (در شب چهار شنبه 29 جمادى الاول 1405 قمرى برابر با اول اسفند 1363 ) شامم به تاءخیر افتاد و متاءسفانه بعد از شام خواب شدیدى بر من عارض شد. ♦️براى اینکه فرموده شیخ را عمل کرده باشم ، بلند شدم و شروع کردم به قدم زدن و تا دوازده نصف شب بیدار بودم ، ولى بر اثر شدت حالت خواب نتوانستم از خوابیدن خوددارى کنم ، لذا خوابیدم . ♦️خواب شیرین بود و رؤیاى شیرین تر که به زیادت حضرت ثامن الحجج ، على بن موسى الرضا (علیه السلام ) تشرف حاصل کردم . در ابتدا به اشاره تفهیم فرمودند که پس از آن به عبارت صریح به من فرمودند، این قدر خودت را زحمت مده ، ما چشم تو را تا آخر عمر ضمانت مى کنیم .. ♦️الحمد لله که از این بشارت آن ولى الله اعظم که به لقب ضامن هم شناخته شده است ، برایم ، یقین حاصل است که هر او کریمه من تا آخرین دقایق عمرم بینا خواهند بود، چون ضامنشان معتبر است ، چنانکه مشمول الطاف دیگر آن حضرت نیز بودیم و هستیم . و آن حضرت فرمود: چرا کمتر خودت را به ما نشان مى دهى ؟ شاید علتش این بود که در آن اوان ، بر اثر تراکم اشتغال درس و بحث و تصنیف و تصحیح ، مدتى به زیارت حضرت بى بى ستى فاطمه معصومه (علیه السلام ) خواهر آن جناب توفیق نیافتم و تشرف حاصل نکردم . شگفت این که در آن شب اصلا اندیشه آن جناب در خاطرم نبود. : معصوم در اثار علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
💠جناب آقای (از شاگردان علامه حسن زاده آملی) فرموده اند: «استاد از ناحیه چشم بسیار ناراحت بودند به حدّی که از مصرف آب قم ممنوع بودند و آب مصرفی را از تهران می باید فراهم کنند و درد چشم به جایی رسیده بود که گاهی خون از آن می آمد و همین ناراحتی از ناحیه چشم باعث شد که حضرت امام رضا علیه آلاف التحیه و الثناء مژدگانی ضمانت صحت و سلامت هر دو چشم را به ایشان داده اند». ♦️در تاریخ دوشنبه پانزدهم تیرماه ۱۳۷۷ که در زادگاه علامه حسن زاده (ایرای لاریجان آمل) به محضرشان شرفیاب شدم، استاد خود در این باره فرمودند: مدّت پانزده سال تیمّم می کردم بعد از آنکه در خواب، آقا علیّ بن موسی الرّضا علیه آلاف التحیه و الثناء به من فرمود: "سلامت چشمانت را ضمانت می کنم"، پس از بیداری از خواب، اوّلین کاری که کردم وضو گرفتم. 📘(فیض عرشی/حجه الاسلام و المسلمین ربّانی/ صفحه ۸۰-۸۱) وبلاگ علامه دهر @shakhehtoba
🔴شرح مراتب يك 💠«بسم الله الرحمن الرحيم» «مجلس نهم» ♦️امسال توفيقي بود که در نجف آباد به محضر يکي از اولياي الهي مشرف شدم. مردي است که هم به دانشگاه رفته و دکترا دارد و هم به حوزه رفته و تا سر حد اجتهاد درس خوانده است. و نيز بيش از پانزده سال در محضر حضرت آقا بوده است. در آنجا جمله اي به من گفت که بسيار مرا متحول کرد. فرمود: «ما شبانه روز با نور آقا راه مي رويم و با نور ايشان است که مي خوابيم و حرف مي زنيم. اگر به باغ مي رويم باايشان هستيم» باغي دارد که از صبح تا ظهر در آن کارگري مي کند و عرق مي ريزد و با دسترنج خود روزي کسب مي‌کند. در حالي که پيرمرد هفتاد ساله‌اي است هنگام ظهر بر دوچرخه اي سوار مي شود و از باغش به منزل مي آيد. وضو مي گيرد و عبايي بر دوش مي گذارد و عرق چيني بر سر، در مسجد محل، جلوي مردم نماز مي گزارد. غروب بعد از نماز مغرب و عشاء براي آنها کلاس دارد و حرف مي زند. وقتي وارد مسجد و مردم آنجا مي شويد مي بينيد که نماز خواندنشان بر اساس دستورات است. بسياري از پيران و جوانان از او دستورالعمل مي گيرند و همه با برنامه ريزي پيش مي‌روند. هم خود اهل کار و تحصيل است و هم شاگردانش. شاگردانش يا بزّاز هستند يا بقّال، يا کشاورزند يا کارگر و کاسب، يا معلمند يا دانشجو و طلبه و خلاصه اينکه همه گونه افراد در ميان شاگردانش هستند. تمام اين شاگردان صبح وقتي مي خواهند از منزل بيرون بيايند، با وضو هستند بايد نوزده بار «بسم الله الرّحمن الرّحيم» بگويند. براي خود ذکر و دستور دارند. نحوة اذان گفتن و نماز خواندن آنها با اذکار مستحبي اش، مخصوص است. بعد ايشان مي فرمود: «من به سفر مشهد رفته بودم وقتي به زيارت حضرت امام ثامن الحجج «عَلَيهِ السَلام» مشرف شدم عرض کردم: آقا من از راه دوري آمده ام و از شما عيدي مي خواهم اما مي‌خواهم عيدي من را به من ندهي، به آقايم بدهي و اگر ايشان صلاح دانستند به من بدهند از سفر مشهد برگشتم و به قم آمدم ديدم هديه اي که مي بايست از ناحية امام رضا «عَلَيهِ السَلام» به من برسد از طريق حضرت آقا به من رسيد و ايشان فرمودند: اين هديه را به ما داده اند، ما نيز به شما مي دهيم» و اين تطهير قوة خيال است. #جلداول استاد آملي حفظه الله 🌹كانال شاخه طوبي🌹 @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهیدی که علامه حسن زاده آملی به او لقب چریک قهرمان دادند نادر خضری @shakhehtoba
کتاب مفاتح الغیب اثر استاد صمدی آملی در موضوع فلسفه و عرفان. این کتاب به زبان عربی در یازده فصل باب بندی شده است فصل یکم در تعریف حکمت و عرفان و قرآن فصل دوم در اقسام حکمت و فلسفه بخش سوم در گونه‌های عرفان بخش چهارم در مصاحبه قران بخش پنجم در توحید بر منهج حکیمان و عارفان بخش ششم در توحید اهل الله بخش هفتم در معرفت نفس بخش هشتم نیز ادامه مباحث معرفت نفس است بخش نهم در طهارت نفس بخش دهم در ریاضیات بخش یازدهم نیز ادامه مباحث سیر و سلوک و ریاضت است. در 911 صفحه با جلد گالینگور در قطع وزیری توسط کتابگاه عرضه می‌شود. این اثر توسط انتشارات روح و ریحان منتشر شده است. در بازار اجتماعی باسلام عرضه شده است. اگر اولین باره از باسلام خرید می‌کنین، از لینک زیر ثبت نام کنید و برای خرید این محصول با پست رایگان، ۱۰ هزار تومن هم تخفیف دریافت کنین: https://basalam.com/ketabeadib/product/131216?ref=O3bN این کتاب دارای موضوعات زیر می باشد: این کتاب حاوی 11 مِفتح است⬇️ 1️⃣ المفتح الأول: 🔺 فی تعریف الحکمة و العرفان و القرآن و فیه مشاهد: 👈 ألمشهد الأول و المشهد الثانی و المشهد الثالث . 2️⃣ المفتح الثّانی: 🔺فی مناهج الحکمة و الفلسفة . 3️⃣ ألمفتح الثّالث: 🔺 فی مناهل العرفان . 4️⃣ ألمفتح الرّابع: 🔺 فی مشارب القرآن . 5️⃣ ألمفتح الخامس: 🔺 فی التوحید فی منهج الحکمة و مشهد العرفان و مشرب القرآن و الرّوایات و شؤونهما 👈 ألإشراق الأوّل ⬅️ إلی الإشراق الخامس . 6️⃣ ألمفتح السّادس: 🔺 فی أهل الله و الموحّد الحقیقی و فیه جذباتٌ 👈 ألجذبة الأولی ⬅️ إلی الجذبة الرّابعة . 7️⃣ ألمفتح السّابع: 🔺 فی معرفة النّفس الإنسانیّة و فیه مقدمة و أبواب 👈 ألباب الأول ⬅️ إلی الباب السّادس . 8️⃣ ألمفتح الثّامن: 🔺 فی معرفة النّفس الإنسانیّة و ما یتعلّق بها 👈 ألمشهد الأوّل ⬅️ إلی المشهد الخامس .  9️⃣ ألمفتح التّاسع: 🔺 فی مراتب الطّهارة و الغایة القصوی فیها . 🔟 ألمفتح العاشر: 🔺 فی الرّیاضة و السّیر و السّلوک و درجات السّالکین و فیه ریاضٌ 👈 ألرّوضة الأول ⬅️ إلی الرّوضة الخامسة . 1️⃣1️⃣ ألمفتح الحادی عشر: 🔺 فی البرامج العملیّة 🔏 ختامه مسک
□ یوسف صدیق باش تا سرمشق جوانان و همسالان اهل تمیز باشی، و هم در پیشگاه خداوند عالم و فرشتگان ملک و ملکوت سربلند و عزیز باشی. ، کلمه ۶۳۵ @shakhehtoba
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴 ●■خوشا به حال کسى که از خواب غفلت بيدار شود و خود را آماده سازد! خوشا به حال کسى که سرّ خود به غير خدا نگويد و فقط در راه تقرّب به او و لقا و رضايش کوشش کند! چه، به ما امر شده است جز او کسى را عبادت نکنيم و جز او کسى را نجوئيم. پس خدا را با خلوص قلب، يگانه دان !تا با چشم بصيرت نظاره کنى که لا هو الا هو و لا اله الا هو؛ و او اول و آخر و ظاهر و باطن است، و هر کجا باشيد با شماست. @shakhehtoba
هر ڪس كہ قرآن را در خود پياده ڪرده است به سوی هر را پيموده است. و هر ڪس به هر اندازه که واجد آن است به همان اندازه قرآن و انسان است، و به تقرب جسته است . @shakhehtoba