eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
او که صاحب عصمت است همه اش در تمام شئون زندگی خودش راه توحید را طی می کند،  مواظب است چون او فرق بین حضور و غفلت، تار مو است. انسان با یک جزیی مشرک است در برهان، وقتی راه برهان را می خواهد طی کند آنچنان برهان تیز و برنده و باریک است که اگر یک بی احتیاطی جزیی کند مشرک است و کافر و اما اگر این بی احتیاطی را نکند اهل حضور است و در مقام عندیت است، این که کار فلسفه دشوار است، راه عرفانی طی کردن دشوار است نمی بینیم این که هزار هزار این راهها را شروع کردند اما در مسیر راه یا نتوانستند از عهده بربیایند یا بالاخره به پایان نرساندند، در وسط راه مجبور شدند کسانی که در مسیر عرفانی راه افتادند به چهارتا الفاظ احساساتی اکتفا بکنند و آنهایی هم که در مسیر برهان و فلسفه راه افتادند، مجبور شدند موهومات را جای معقولات خرج کنند. چون مردم که عوام اجتماع هستند، نه فرق بین معقول و موهوم را می دانند و نه فرق بین عقل خالص و عقل مشوب به وهم را می فهمند. چه می دانند؟ مگر عقل خالص و ناصح را با عقل مشوب به وهم تفریق کردن، کار آسانی است، کسی بتواند آنچنان سیر علمی دقیق کند، مسیر برهان اش را از دست جدل و خطابه و مغالطه و امثال اینها تنزیه کند، مگر کار راحتی است. ولذا تنزیه قرآن از انحراف کار دشواری است. امامت شبیه به توحید است، ولذا عدل بر نمی دارد. چون عدل بر نمی دارد ولذا امام قبل، خودش چون صاحب امانت است، نمی تواند امامت را به دیگری که غیر از امام واقعی بعد از اوست منتقل کند. اصلاً امامت منتقل نمی شود. یک سیری نیست که بشود از هر جانی به جانی برود. این آبی نیست که اگر شلنگ بگیرد این را به شاخه درخت بزند شاخه درخت این آب را جذب کند و بتواند به برگها برساند. این باید از مجرای ریشه به بالا برود فایده ندارد اگر بخواهد این امامت و این خلافت را با جار وجنجال و با بیعت و با امثال اینها بستانند. امامت و خلافت با بیعت ستانده نمی شود، معنا ندارد. بیعت یک نکته ای در مسیر تاریخ بود. بیعت به یک تعهد بین ماموم با امام بر می گردد. بیعت تعیین کننده امام نیست، بیعت، تعهد بین کسی است که می خواهد تابع امامت شود. ولذا بیعت به معنای     تعهد، یواش یواش انحراف تاریخی پیدا کرد، بیعت بصورت انتخاب شد که اینها بحث های      تاریخی هم دارد بحث های علمی هم دارد. عرض من این است امامت چون مقام اطلاقی است    امامت اطلاقیه این به غیر آن کسی است که شخص حقیقی امام بعدی است،                   اصلاانتقال پیدا نمی کند. وقتی امامت انتقال پیدا نکند، شخص بعد خلیفه نیست. شخص بعد، عنوان خلیفه به آن صدق نمی کند. کی خلیفه است؟ آن کسی است که بتواند امامت اطلاقیه رااز امام قبلی تحویل بگیرد. این است که جناب رسول الله فرمود :"من کنت مولاه"[1] ببینید جمله (به تعبیر طلبگی ما)، جمله ی اسمیه است. "من کنت مولاه" چون این "من" مبتدی است (به تعبیر طلبگی ما)، کنت (فعل و فاعل) خبرش است، این مبتدا یک خبر دارد به نام کی ؟ "فهذا علی مولی"، هذا هم مبتدی است، علی هم مبتدای دوم، مولاه، مبتدای علی است، علی و مولا، این مبتدی و خبر هر دو برای هذا خبر می شوند، این جمله مبتدا و خبر که جمله اسمیه است   مجموعا خبر می شوند برای کی؟ برای "من کنت مولاه"، چون آن من ، من موصوله است.    این   من موصوله مبتدا ، کنت (فعل و فاعل) خبرش است. این جمله مجموعا مبتدا است. جمله "فهذا علی مولاه،" آن مولاه خبر علی است، علی خبر برای هذا، هذا علی مولاه ، این جمله خبر برای من کنت مولاه است.                                                                                                                                                        .......جمله اسمیه است. این جمله می گوید اصلاً امامت به غیر از علی منتقل نمی شود، نه اینکه من نمی خواهم، بحث من نمی خواهم نیست، نمی شود. این من کنت مولاه می گوید اصلاً نمی شود. چه کار می شود کرد؟ عنایت بفرمایید نمی شود. "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" این بعدی ها چه پیش آمد، بگذارید همان که شاعر عزیز هم خواندند که خیلی خوشم آمد آن تشبیهی که رفتی دنبالش که اینهایی که آن روز بودند و بخٍ بخٍ و چه اینها، یکی از تشبیهی که یکی از بزرگواران هم خوب تشبیه کرده حالا نمی دانم این بزرگوار، شاعر، به تعبیر طلبگی اش، جناب شیخ الرئیس در اشارات را عرض می کنم وگرنه از این الفاظی که به کار می برم به معانی اصطلاحی عمومی، ذهن منتقل نشود. این مجموعه الآن باهم باشید، دیگر اصلاً بیرون نروید خیلی رندی حرف است. آن آقای بزرگواری هم گفته می دانید مثل خاتم انبیاء با علی در محفل غدیر مثل چه کسی در قرآن است ؟ گفت مثل آن مثل بزرگوار خانمی است که عاشق یوسف شد و دید این عشق را هیچکس نمی تواند بفهمد جز این که ببینند، تا نبینی نمی شود و لذا وقتی که به او گفتند که تو زن پادشاه مصری، تو که در مقام عظمتی، چون خودش خیلی زیبا بود. (زلیخا) زنی در آن
ای سالک بنگر ای سالک! بنگر که وحدت و کثرت را چگونه می‌بینی.تنها وحدت بینی یا فقط کثرت؛ یا هر دو را.اگر تنها وحدت را می‌بینی، پس تو، تنها با حقی و دوگانگی را از میان برداشته‌ای، و اگر تنها کثرت را در وحدت فانی، در این صورت بین دو کمال را جمع کرده‌ای و به مقام نیکویی رسیده‌ای.  رساله لقاء الله، ص ۴۷. 🍀 @Shakhehtoba 🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ از خارجـی هزار به یک جو نمی خرند  گو، کوه تا به کـوه منـافق سپـاه بـاش امـروز زنـده ام بـه ولای تـو یا عـلی  فـردا به روح پـاک امامان گـواه بـاش @shakhehtoba
آسیب لغزش زبان آدمی از لغزش زبانش آسیبی می‌بیند که هرگز از لغزش پایش چنان آسیب نمی‌بیند، چه این که لغزش او در گفتار سرش را بر باد می‌دهد و لغزش پایش به آرامی بهبود می‌یابد. هزار و یک کلمه، ج ا، ص ۴۴۱. 🍀 @Shakhehtoba 🍀
کم بخور و کم بخواب و کلوا واشربوا و لا تسر فوا ان الله لا یجب المسرفین. فضول طعام ممیت قلب است و مفضی به سر کشی نفس و طغیان او است و از اجل خصال مؤمن جوع است. نامه‌ها بر نامه‌ها، ص ۲۴. 🍀 @Shakhehtoba 🍀
رابطه نفس و خوراک حبیبم! حسنا! خردمند پرهیزگار از مرگ هراس ندارد. مرگ او را زیان نرساند، بلکه سود دهد، گویم که نمرد زنده تر شد. حکیمان گفته‌اند که: اگر نفس را مشغول نداری، او تو را به خود مشغول می‌کند. و گفتند: روح از پر خوردن جسم می‌شود و جسم از کم خوردن روح می‌گردد نامه‌ها بر نامه‌ها، ص ۴۴. 🍀 @Shakhehtoba 🍀
حد خوراک و کلام خلوت شب را از دست مده و به حقیقت بگو الهی آمدم تا کامروا گردی.سخن و خوراک و خواب باید به قدر ضرورت باشد کلوا واشربوا ولا تسرفوا. به عهدالله که قرآن مجید است هر روز تجدید عهد کن. صمیمانه دست توسل به دامن پیغمبر و آلش در زن که آن خوبان خدا وسایط فیض حق اند اللهم صل علی محمد و آل محمد. نمی‌گویم مقدس نباشد، ولی مقدس عاقل باشد. بس بسی مباش که سخریه این و آن می‌شوی. فرزانه باش و دیوانه باش. خویشتن را تفویض به حق کن و او را وکیل خود بگیر که تواناتر و داناتر و با وفاتر و مهربان تر و پاینده تر از او نخواهی یافت حسبنا الله و نعم الوکیل. نامه‌ها بر نامه‌ها، ص ۷۲. 🍀 @Shakhehtoba 🍀
یادواره ۳ شهید گمنام غواص ⭕ توسط حضرت استاد صمدی آملی 📅 پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ 🕥 بعد از نماز مغرب و عشا 🕌 / شهر / میدان امام حسین (ع) / تکیه پایین
هدایت شده از 
🔷 افاضات حضرت استاد صمدی آملی در دهه اول محرم 📅 دوشنبه ۱۹ شهریور ۹۷ به مدت یازده شب 🕥 از ساعت ۲۱:۳۰ 🕌 آمل-خیابان شیخ فضل الله نوری-فجر۱۲-حسینیه کوثر ✅ @shakhehtoba
هر کس در هر پایه‌ای که هست اگر راهزن است ارزش پشیزی ناچیز ندارد، بی پرده بگویم: مگسانند گرد شیرینی! پیمانت را با خدا و پیمبر سخت استوار کن، و از ته دل بگو: خدایا! آمدم، گر کام تو برنیامد آنگه گله کن، کوتاهی سخن خود را باش. نامه‌ها بر نامه‌ها، ص ۵۳. 🍀 @Shakhehtoba 🍀
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به ما فرمودند که از علم وعالم دور نشوید. پیاده شده از فایل صوتی @shakhehtoba
هدایت شده از 
علت انشعاب در دین ،انحراف از ولایت است حضرت علامه حسن زاده آملی می فرماید:این همه انشعاب از کجا آمده ،نمی دانی جه دستهایی در کار بوده، غرابیه را شنیده اید، کی در میان مسلمانان دارد مسلمانان را بدنام می کند، کی اینها را برای شما آورده است، اینها را از راه ولایت منحرف کردند واین ها پیش آمد، ملل ونحل شهرستانی را نگاه کنید، غرابیه یک طایفه از سنی ها هستند که می گویند :پیغمبر واقعی علی است وجبرئیل اشتباه کرد و کتاب را اشتباها به دست پیغمبر دارد، حالا چگونه اشتباه کرد، چون این دو خیلی شبیه به هم بودند مثل دو تا غراب، مثل دو تا کلاغ سیاه ،همانگونه که اگر صد تا کلاغ سیاه، روی یک درخت نشسته اند، تمییز دادن اینها از یکدیگر دشوار است، علی وپیامبر مثل دو تا کلاغ سیاه خیلی به هم شبیه بودند، جبریئل که قرآن را آورد، خواست که به علی بدهد ،اشتباها به پیغمبر دارد . چه بلایی به سر این اسلام نازنین در نیاوردند، وچه کشت وکشتار نکردند وچه ها نکردند وهمه ی اینها که شده به حق ولایت قسم به خا طر دوری از ولایت است، اینها همه دست شیاطین در کار است.از همین جهت شرع مقدس فرمود« العلم امام العمل» شیخ طوسی در معنی واقعی امام فرمود :در لغت عرب نجار را دیدی که می خواهد چوپ را ببرد می بینی که یک تکه چوپ را نشان، قرار می دهد که ارّه اش کج نرود، آن را نشان قرار می دهد تا ارّه اش کج نرود و تنه را دو نیمه می کند، به تعبیر عربی به آن تکه چوپ می گویند خلال که آن را می گویند امام، به آن خلال  نگاه می کند تا کج نرود واین سفرای الهی امام ما هستند باید اینها را نگاه کنیم تا کچ نرویم چه ها کردند از باب ولایت دور شدند به ما فرمودند که از علم وعالم دور نشوید. پیاده شده از فایل صوتی @shakhehtoba 📖
🔷 افاضات حضرت استاد صمدی آملی 📅 سه شنبه ۲۰ شهریور ۹۷ به مدت هفت جلسه 🕥 از ساعت ۷:۳۰ صبح 🕌 ساری/میدان امام (ره)/خیابان جام جم/مسجد بلال صدا و سیمای مرکز مازندران ✅ کانال اخبار قائم (عج) 🆔️ @shakhehtoba
🔶 شرح دروس هیئت 🔹 با افاضات استاد صمدی آملی 🔸 سه شنبه 20 شهریور 97 اول محرم 🕓 ساعت 18 🔘 آمل - مسجدعلامه حسن زاده آملی ✅ کانال اخبار قائم عج 🆔️ @shakhehtoba
آفت خواب و خوراک زیاد خواب و خوراک و کار و زندگی را اندازه است که در کم آن بیم تباهی است، و در افزون آن ترس رسوایی.شکم تهی رهزن شود، چنان که آکنده آن، که سیر گرسنه دیدار نمی‌شود و سیراب تشنه دلدار نگردد.میانه روی مایه بلند پایگی و ارجمندی و نیکبختی است. آنچه را که داور خرد دستور داد به جای آر و پاسخ درست برای پرسش خدایت فراهم کن. تنها از آفریدگارت شرم بدار نه از آفریده‌هایش. بگذار تا دیگران از تو رنگ بگیرند نه تو از آنان. نامه‌ها بر نامه‌ها، ص ۵۳. 🍀 @Shakhehtoba 🍀