eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
 مهر 1344حضرت امام به همراه فرزندشان آیت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی از ترکیه به تبعیدگاه دوم یعنی کشور عراق، اعزام شدند. به محض اقامت امام در نجف سیل نامه‌ها و تلگراف‌ها به سمت ایشان سرازیر شد. علما و شخصیت‌های مختلف از نقاط گوناگون ایران، به ویژه از حوزه علمیه قم، سعی کردند با ارسال نامه و تلگراف، خوشحالی خود را از تشرف ایشان به عتبات عالیات آشکار نمایند. در همین زمان (مهرماه 1344) علامه حسن‌زاده آملی نیز به همراه سایر فضلا و محصلان حوزه علمیه قم[29] در نامه‌ای به «محضر مقدس بزرگ مرجع عالم تشیع حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی متع‌الله المسلمین بطول بقائه» ضمن ابراز خرسندی از انتقال ایشان  از ترکیه به عتبات عالیات می‌نویسند: «ادامه تبعید آن مرجع عالیقدر که به خاطر دفاع از قرآن و حقوق ملت اسلام و حمایت از استقلال و تمامیت ارضی کشور اسلامی ایران صورت گرفته است، [را] بسی موجب تأثر و تنفر عموم ملت ایران... ملت شریف مسلمان ایران و حوزه علمیه قم که از منویات مقدس آن قائد عظیم‌الشأن پیروی می‌کنند و برای تأمین و اجرای آن از هیچ‌گونه فداکاری دریغ ندارند، انتظار دارند که به زودی موانع برطرف شود تا با مراجعت حضرت‌عالی به حوزه‌ی علمیه قم و با تدبیرات خردمندانه و رهبری‌های ارزنده آن زعیم عالی‌قدر، مصالح عالیه اسلام و حقوق از دست رفته ملت تأمین گردد.»[30] علاوه بر این در 30 آبان همین سال، علامه حسن‌زاده بار دیگر به همراه جمعی از علما و فضلای حوزه علمیه قم[31] در نامه‌ای دیگر به امیرعباس هویدا با اشاره به این ‌که «بیش‌ از یک‌ سال‌ است‌ که‌ پیشوای‌ عالیقدر و مرجع‌ تقلید حضرت‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ آقای‌ خمینی‌ ادام‌‌الله‌ ظله‌ بر خلاف‌ قانون‌ در زندان‌ استعمار (ترکیه‌) تحت‌ نظر و سپس‌ در عراق‌ بطور تبعید به‌ سر می‌برند. [و] در طی‌ این‌ مدت‌، مردم‌ ایران‌ به‌ ویژه‌ حوزه‌ی‌ علمیه‌ قم‌ از رهبری‌های‌ ارزنده‌ و تعالیم‌ و تربیت‌های‌ فروزنده‌ ایشان‌ محروم‌ بوده‌ و با کمال‌ بی‌صبری‌ در انتظار قدوم‌ شریف‌ ایشان‌ دقیقه‌ شماری‌ کرده‌اند.» آمده است:  «وضع مسلمانان و روش ناهنجار دولت‌های غیر ملی به جایی کشیده که مرجع دینی یک ملت نتواند احکام الهی را صریحاً بیان کند و از آزادی ملت و استقلال کشور خود دفاع نماید و به جرم اعتراض (به کاپیتولاسیون) بیش از یک سال در حال تبعید و ناراحتی به سر برد؛ آری به جرم اعتراض به کاپیتولاسیون یعنی به جرم اعتراض به لایحه‌ای که می‌گوید ملت ایران باید در برابر اراده و خواسته‌های اجانب تسلیم و حق هیچ‌گونه دفاع از مال و جان و ناموس خود نداشته باشد. ما نفهمیدیم اگر کاپیتولاسیون به نفع و صلاح ملت است چرا یک روز برای الغای آن جشن‌ها گرفته‌اند و الغای آن را از افتخارات هیئت حاکمه آن روز شمردند و اگر به ضرر است، چرا دو مرتبه آن را با وضع فجیع‌تری به ملت ایران تحمیل کردند...» در ادامه این نامه با اشاره به مبارازات آیت‌الله میرزا محمدحسن شیرازی و سید جمال‌الدین اسدآبادی آمده است: «امروز همان بزرگ مرجع شیعه و همان نابغه شرق هر دو در شخصیت حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی متمثل است شده و تاریخ همان آزادی‌خواهی، همان مبارزه با استعمار و استبداد، همان تبعید و همان محرومیت ملت ایران را به صورت تازه منعکس می‌سازد. با این تفاوت که مردم امروز ایران در تشخیص حقایق از خرافات و تمیز خادم از خائن دقیق‌تر، و در برابر افکار متضاد بهتر از عهده قضاوت بر می‌آیند...» در ادامه به سانسور مطبوعات در بازتاب جنایات رژیم و ادامه «حبس‌های دسته‌جمعی، اعدام، شکنجه، آزار روحانیون و مردم» اشاره شده است و «ادامه تبعید حضرت آیت‌الله خمینی در هر جا و به هرصورتی که باشد [را] مایه ناراحتی و خشم ملت ایران» می‌داند. همچنین با خطاب قرار دادن شخص هویدا آمده است: «هرچه در نظر شما محترم است، وجدان، مذهب، قانون اساسی و اعلامیه حقوق بشر با این طرز حکومت مخالف است. شما یقین بدانید حکومت‌هایی که پایه آن بر ظلم و ستم به ملت است، بقا و ثباتی ندارد...» در خاتمه متذکر شده‌اند که «لازم است به این وضع اسفناک خاتمه داده شود و با ارجاع حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی به قم و خاتمه دادن به حبس، شکنجه، اعدام و مبارزه با دین و ملت، شکاف بین مردم و دولت» پر شود
امیرالمؤمنين ع در روایتی فرمودند فرزندم مهدی آل محمد ، چهار اوتاد، ۴۱ ابدال و ۳۶۰ صلحا دارد... اینها کسانی هستند که شبانه‌روز در کره زمین دور می‌زنند ، گوششان باز است، صداها را می شنوند و تا کسی "یا بقیة الله   يا حجة الله" می‌گوید ، زود حاضر می‌شوند و می گویند با آقا چه کار داری؟ و حوائجشان را خود برآورده می‌سازند. خداوند رحمت کند آیت‌الله کشمیری را ، ایشان یکی از بزرگواران و یکی از اوتاد بود ..... در فیلمی که از ایشان دارم ، لبخند ملیحی می‌زنند و می‌فرمایند در صحن امیرالمومنین ع دیدم که کسی نشسته و آقا امام زمان را صدا می زند و حاجتی دارد؛ من هم رفتم و زیر گوشش گفتم : " با امام زمان چه کار داری؟ حاجتت این است و اینطور برآورده می‌شود" آن شخص که مرا ندیده بود ، بعد از شنیدن این صدا داد و بیداد کرد و معرکه گرفت ، همه مردم را جمع کرد و گفت : " امام زمان عج آمده و من آقا را دیدم !!!" 📚حضور و مراقبت / داوود صمدی آملی / مجلس شانزدهم
بهترين خلق 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 امام جواد عليه السلام فرمود: هيچ دو مردى به گرد يكديگر نيامدند، جز آنكه بهترينشان نزد خدا، كسى است كه مؤدب تر است. پرسيدند: اى فرزند رسول خدا! ما آنرا نزد مردم دانيم كه چيست ؛ اما بيان فرما كه نزد خداوند چيست؟ فرمود: قرآن را همانگونه كه نازل شده است قرائت كنيد و سخن ما را همان طور كه گفته ايم، روايت كنيد و خداوند را به حالتى كه محتاج و نيازمند اوييد بخوانيد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کتاب فضائل و سیره چهارده معصوم علیهم السلام در آثار استاد علامه حسن زاده آملی
السلام علیک یا جوادالائمه همه از “جود” تو دارند وجود پیش ذاتت به رکوع و به سجود چون به هستی ز تو در آثاریم چشم بر لطف عمیمت داریم ‘جود’ مصدر به جیم و سه حرف است، عارف رومی در مثنوی گوید: من نکردم خلق تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم قفطی در اخبارالحکماء در ترجمه سقراط حکیم آورده است که: سَأله رجل ماالعلة التی خلق لهاالعالم؟ فقال: جود الله یکی از اسمای حسنی الهی “جواد” است. شیخ الرئیس در فصل پنجم اشارات در بیان ‘جود’ نیکو فرموده است که: أتعرف ماالجود؟ الجود هو افادة ما ینبغی لالعوض؛ فلعلّ من یهب السکّین لمن لاینبغی له لیس بجواد ؛ و لعلّ من یهب لیستعیض معامل و لیس بجواد. و لیس العوض کلّه عینا بل و غیره حتی الثناءِ والمدح ، والتخلص من المذمّة، والتوصل إلی أن یکون علی الأحسن أو علی ما ینبغی، فمن جاد لیشرف أو لیحمد أو لیحسن به ما یفعل فهو مستعیض غیر جواد، فالجواد الحق هوالّذی تفیض منه الفوائد لا لشوق منه و طلبٍ قصدیٍ یعود الیه... اثر اسم به هر اندازه که بخوانند به هر آوازه هیچ شک نیست که در اسرع حال به اجابت برسد بی اهمال ✍️حضرت علامه حسن زاده آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چه بسا ممکن است حوادث روزگار به گونه‌ای رقم خورد که شاگردان یک ولیّ الهی نتوانند از او تلمذ کرده و آن‌گونه که باید ، علوم و حقایق را مشافهةً (رو در رو و به صورت مستقیم) از او اخذ کنند ، در این گونه موارد شاگردان باید صبر به خرج داده و افق دیدشان را به نشأه‌های مافوق معطوف دارند. نباید زود ناامید و خسته شوند و ... آنچه اصل است ، یکی طهارت در تمامی مراتب انسانی است و دیگری خود را در محضر یک ولیّ الهی دیدن ، به وی تمسّک جستن و از وی یاری طلبیدن است. از آن پس آن ولیّ الهی خود به میدان آمده و زمام امور شخص را به دست می‌گیرد و او را به بالاتر از آن کمالاتی که شخص انتظار آنها را داشته است می‌رساند. .... 📚شرح رساله انسان کامل از دیدگاه نهج‌البلاغه / استاد صمدی آملی / باب دوم
ذوق در لغت چشیدن و‌در اصطلاح اهل تحقیق یعنی العارفین بالله به معنی داراشدن انسان اسمی از اسماالله تعالی را است که مظهر آن اسم گردد و تواند به اذن الله مطابق سلطان آن اسم کار خدائی کند مثلا در غیر تصرف کند چنانکه عیسی روح الله علیه السلام ذائق یعنی دارای اسم شریف محیی و شافی بود که مرده زنده میکرد و اکمه و ابرص را شفا میداد.این اسم معنای اسم لفظی است که عین مسمی است به لحاظی و غیر مسمی است به اعتباری و این دارایی غیر از دانایی به مفاهیم اسما الله است 📔دومین یادنامه علامه طباطبایی(مقاله علامه حسن زاده آملی)
بياني عرشي از اسرار حروف : "الف" قطب حروف است كه در همه حروف يا بي واسطه و يا با واسطه دركار است و مقوّم هر حرف است و به منزله ماده آن حرف است. اما بيواسطه مثل با تا يا ثا صاد ضاد واو ، و اما به واسطه مثل ميم و نون و جيم و سين كه قوام آنها بر واو و يا است و قوام واو و يا به الف است علاوه بر اينكه هريك از واو و يا در مقام الف قرار مي گيرند و به اين سبب آن را قطب حروف گويند، و به همين جهت اين اسم شريف را حرف ذات اقدس حق دانند كه ظهور حق در صوَر موجودات چون ظهور الف است در صور حروف. "الف" قطب حروف است زيرا كه زبر ملفوظي "ا" كه الف است لفظ قطب است ( ا=١ ، ل=٣٠ ، ف=٨٠ جمع آن ١١١ كه عدد قطب است ) و بيّنه الف هم مطابق با "علي" است و زبر الف هم مطابق با "علي" است. بيانش اينكه زبر ملفوظي الف همزه است و عدد آن صد و ده است. و از بيّنه الف "علي" را بطلب ( ها=٦ ، ميم=٩٠ ، زا=٨٠ ، ها=٦ كه مجموع آنها صد و ده است ). و بيّنه الف كه لف است هم صد و ده است كه مطابق با "علي" است. پس هم ظاهر الف "علي" است، و هم باطن الف "علي" است. لذا فرموده اند : من عرف ظاهر الالف و باطنه و صل الي درجة الصديقين و مرتبة المقربين. و لااله الاهو مساوي با "علي" است. 📚 هزارويك كلمه حضرت علامه حسن زاده آملی . " فَاِن تَوَلَّوا فَقُل حَسبِيَ اللهُ لااِلهَ اِلّاهو عَلَيهِ تَوَكَّلتُ وَ هُوَ رَبُّ العَرشِ العَظيم : و هرگاه خلق عوام از تو رو گردانيدند بگو خداي مرا كافيست و جز او خدايي نيست، من بر او توكل كرده ام كه رب عرش عظيم اوست. " 📚 سوره مباركه توبه آيه آخر @shakhehtoba
🌸 فاتحه ی مصحف ِ وجود ، حقیقت ِ نقطه ی بائیه ، حضرت علیه السلام مبارک باد.🌸 🌷 حضرت مولی الموحدین ، مولی الموالی ، سِرّ ُ الانبیاء و العالَمینَ أجمعین ، فرمود: 🔸جمیع کتب نازل شده، در « قرآن » است؛ و 🔹همه ی « قرآن » در سوره فاتحه ی آن است؛ و 🔸همه ی أسرار ِ سوره فاتحه در « بسم الله الرحمن الرحیم » آن است؛ و 🔹همه ی اسرار ِ بسم الله در «باء » آن است ؛ و 🔸« من » نقطه ی تحت ِباء بسم الله هستم. ✳️ استاد صمدی آملی ✅ شرح باب دهم دفتر دل - ج۲- ص۲۱۹ @shakhehtoba
شیخ الرئیس ابن‌سینا متوفی ۴۲۸ه.ق در رساله معراجیه ص۱۵ گوید: عزیزترین انبیا و خاتم رسولان صلی‌الله‌علیه‌وآله چنین گفت با مرکز حکمت و فلک حقیقت و خزینه عقل امیرالمومنین علیه‌السلام که: " یَا عَلِیُّ ؛ إذَا رَأَیْتَ النَّاسَ یَتَقَرَّبُونَ إلَی خَالِقِهِمْ بِأَنْوَاعِ الْبِرِّ، تَقَرَّبْ إلَیْهِ بِأَنْوَاعِ الْعَقْلِ حَتَّی تَسْبِقَهُمْ " ای علی؛ چون می بینی مردمان زمانه ات را که با انواع گوناگون از أعمال صالحه و خیرات و مبرّات و نذورات و از اين قبيل كارها به خالقشان تقرّب مي جویند، تو به أنواع ادراکات معقولیّه و علوم انسانیّه و ارتقای فکری و كسب علوم و معارف و تفكر و تعقل به خدای خود تقرّب بجوی، كه از همۀ آنان سبقت خواهی گرفت. و اینچنین خطاب جز با چون او بزرگی راست نیامدی که او در میان خلق آنچنان بود که معقول در میان محسوس.. 📚 هزارویک نکته حضرت علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
! علامه حسن زاده آملی می فرمودند: یکی از دوستان ما خدمت یکی از بزرگان رسید و عرض کرد: می خواهم به زیارت بیت الله بروم, دعایی در حق من بفرمائید! فرمودند: امیدوارم که بروی و برنگردی! من خیلی از این فرمایش لذت بردم,چون اگر آدمی برود و برگردد و همان باشد که قبلا بوده, چه فایده‌ای دارد? آدم باید در آن جا برود و بریزد و برنگردد! مبادا در شمار کسانی باشیم که با یک اسم مستعار (حاجی) خود را ببازیم. مراقب باشیم این اسم ها حجاب و رهزن نشود. باید حاجی در این سفر, طوری دگرگون شود که برود و برنگردد و گرنه مانند خر عیسی, چون بیاید هنوز خر باشد. خرعیسی گرش به مکه برند چون بیاید هنوز خر باشد. منبع: شرح اشارات و تنبیهات,نمط نهم, علامه حسن زاده آملی, ص60 ,نشر کتابسرای اشراق. @shakhehtoba
بدان که هر طالبی که می خواهد از حروف و أسماء‌الله و آیات ،تحصیل مطلب نماید به هر یک از طرق ثلاثه [تخیلی، کلامی، کتابی] باید چند چیز مراعات نماید. ۱- حليت طعام و تقلیل آن. ۲- ترک حيوانی. ۳- اجتناب از بقولات كريهة الروائح چون سیر و پیاز و کندنا و امثال آن. ۴- طهارت بدن و لباس و منزل و وضو یا غسل قبل از عمل. ۵- حلیت جامه حتی گفته اند اگر یک رشته آن از وجه حلال نباشد اثر نبخشد. ۶- تعطير. ۷- آن که منزل از آلات دنیویه و مصالح معاش بالمره خالی باشد و از خس و خاشاک رفته باشد. ۸- ملاحظه زمان از أزمنه شرعیه مثل ایام و لیالی شریفه و ازمنه حكميّه مثل ملاحظه مکان شريف طالع وقت و ساعات مسعوده و ملاحظه شرف و هبوط و بیت وبال كواكب. ۹ـ ملاحظه مكان شريف. ۱۰- خلوت خصوص از عوام و نساء و اطفال. ۱ ۱- استقبال. ۱۲ـ اخفاء عمل و کتمان آن از آشنا و بیگانه و این اوجب شروط است. ۱۳- بخور سوختن در جائی که لازم باشد و بعضی در جميع اعمال خير سوختن بخور خوشبو و در جمیع اعمال شر سوختن بخورات کریهه لازم دانسته‌اند. ۱۴- صبر بر تأخیر و عدم تعجيل و ملول نشدن از تأخير. ۱۵- افتتاح و اختتام عمل به ذكر و تسبيح وصلوات. 📚 خزائن / ملا احمد نراقی/ به تصحیح علامه حسن‌زاده آملی                  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیارت مزار شهدای مظلوم افغان فدائیان حضرت زینب(س) 💢ایت‌الله صمدی آملی(مدظله): ✍《دنیا بداند ما عهد را با حسین(ع) بسته‌ایم و به اذن الله حسینی عمل می‌کنیم》 🎬شناسه فیلم: عصر شهادت حضرت زینب(س) ‌28 بهمن 1400 بهشت حضرت معصومه، قم گلزار شهدای فاطمیون افغان شهدای مدافع حرم زینب
گاهی هم پیش می‌آید که بُدلا برای غیر مکاشف ظاهر می‌شوند. مثلاً برای صالحین و عابدین و ذکّی‌النفس‌ها که آن‌ها قدرت تمیز را ندارند که بین ملائکه و بُدلا فرق بگذارند مگر اینکه برای‌شان ظنّ حاصل می‌شود ، زیرا این‌ها خیلی در سطح عالی نیستند ، مثلاً آدم سحرخیز و زاهد و عابدی است که روی طهارت دائمی‌اش به یک تمثّلی دست می‌یابد ، داشت می‌رفت برای مسجد در دم درب مسجد برای او صورت مثالی پیش آمده ، یا مسجد کسی نبود و ایشان یک نوری را مشاهده کرد، یک شبهی را دیده است، اینجا در حقیقت یک شکاری کرده ؛ ولی خودش نمی‌داند و لذا فریاد و فغان او بلند می‌شود ... چون سرمایه‌شان کم‌تر است و ظرفیت‌شان کم‌تر است. 📚 دروس شرح فصوص‌الحکم قیصری / علامه حسن‌زاده آملی / جلد۲/ فصل ششم                                                @shakhehtoba