eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
ذوق در لغت چشیدن و‌در اصطلاح اهل تحقیق یعنی العارفین بالله به معنی داراشدن انسان اسمی از اسماالله تعالی را است که مظهر آن اسم گردد و تواند به اذن الله مطابق سلطان آن اسم کار خدائی کند مثلا در غیر تصرف کند چنانکه عیسی روح الله علیه السلام ذائق یعنی دارای اسم شریف محیی و شافی بود که مرده زنده میکرد و اکمه و ابرص را شفا میداد.این اسم معنای اسم لفظی است که عین مسمی است به لحاظی و غیر مسمی است به اعتباری و این دارایی غیر از دانایی به مفاهیم اسما الله است 📔دومین یادنامه علامه طباطبایی(مقاله علامه حسن زاده آملی)
بياني عرشي از اسرار حروف : "الف" قطب حروف است كه در همه حروف يا بي واسطه و يا با واسطه دركار است و مقوّم هر حرف است و به منزله ماده آن حرف است. اما بيواسطه مثل با تا يا ثا صاد ضاد واو ، و اما به واسطه مثل ميم و نون و جيم و سين كه قوام آنها بر واو و يا است و قوام واو و يا به الف است علاوه بر اينكه هريك از واو و يا در مقام الف قرار مي گيرند و به اين سبب آن را قطب حروف گويند، و به همين جهت اين اسم شريف را حرف ذات اقدس حق دانند كه ظهور حق در صوَر موجودات چون ظهور الف است در صور حروف. "الف" قطب حروف است زيرا كه زبر ملفوظي "ا" كه الف است لفظ قطب است ( ا=١ ، ل=٣٠ ، ف=٨٠ جمع آن ١١١ كه عدد قطب است ) و بيّنه الف هم مطابق با "علي" است و زبر الف هم مطابق با "علي" است. بيانش اينكه زبر ملفوظي الف همزه است و عدد آن صد و ده است. و از بيّنه الف "علي" را بطلب ( ها=٦ ، ميم=٩٠ ، زا=٨٠ ، ها=٦ كه مجموع آنها صد و ده است ). و بيّنه الف كه لف است هم صد و ده است كه مطابق با "علي" است. پس هم ظاهر الف "علي" است، و هم باطن الف "علي" است. لذا فرموده اند : من عرف ظاهر الالف و باطنه و صل الي درجة الصديقين و مرتبة المقربين. و لااله الاهو مساوي با "علي" است. 📚 هزارويك كلمه حضرت علامه حسن زاده آملی . " فَاِن تَوَلَّوا فَقُل حَسبِيَ اللهُ لااِلهَ اِلّاهو عَلَيهِ تَوَكَّلتُ وَ هُوَ رَبُّ العَرشِ العَظيم : و هرگاه خلق عوام از تو رو گردانيدند بگو خداي مرا كافيست و جز او خدايي نيست، من بر او توكل كرده ام كه رب عرش عظيم اوست. " 📚 سوره مباركه توبه آيه آخر @shakhehtoba
🌸 فاتحه ی مصحف ِ وجود ، حقیقت ِ نقطه ی بائیه ، حضرت علیه السلام مبارک باد.🌸 🌷 حضرت مولی الموحدین ، مولی الموالی ، سِرّ ُ الانبیاء و العالَمینَ أجمعین ، فرمود: 🔸جمیع کتب نازل شده، در « قرآن » است؛ و 🔹همه ی « قرآن » در سوره فاتحه ی آن است؛ و 🔸همه ی أسرار ِ سوره فاتحه در « بسم الله الرحمن الرحیم » آن است؛ و 🔹همه ی اسرار ِ بسم الله در «باء » آن است ؛ و 🔸« من » نقطه ی تحت ِباء بسم الله هستم. ✳️ استاد صمدی آملی ✅ شرح باب دهم دفتر دل - ج۲- ص۲۱۹ @shakhehtoba
شیخ الرئیس ابن‌سینا متوفی ۴۲۸ه.ق در رساله معراجیه ص۱۵ گوید: عزیزترین انبیا و خاتم رسولان صلی‌الله‌علیه‌وآله چنین گفت با مرکز حکمت و فلک حقیقت و خزینه عقل امیرالمومنین علیه‌السلام که: " یَا عَلِیُّ ؛ إذَا رَأَیْتَ النَّاسَ یَتَقَرَّبُونَ إلَی خَالِقِهِمْ بِأَنْوَاعِ الْبِرِّ، تَقَرَّبْ إلَیْهِ بِأَنْوَاعِ الْعَقْلِ حَتَّی تَسْبِقَهُمْ " ای علی؛ چون می بینی مردمان زمانه ات را که با انواع گوناگون از أعمال صالحه و خیرات و مبرّات و نذورات و از اين قبيل كارها به خالقشان تقرّب مي جویند، تو به أنواع ادراکات معقولیّه و علوم انسانیّه و ارتقای فکری و كسب علوم و معارف و تفكر و تعقل به خدای خود تقرّب بجوی، كه از همۀ آنان سبقت خواهی گرفت. و اینچنین خطاب جز با چون او بزرگی راست نیامدی که او در میان خلق آنچنان بود که معقول در میان محسوس.. 📚 هزارویک نکته حضرت علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
! علامه حسن زاده آملی می فرمودند: یکی از دوستان ما خدمت یکی از بزرگان رسید و عرض کرد: می خواهم به زیارت بیت الله بروم, دعایی در حق من بفرمائید! فرمودند: امیدوارم که بروی و برنگردی! من خیلی از این فرمایش لذت بردم,چون اگر آدمی برود و برگردد و همان باشد که قبلا بوده, چه فایده‌ای دارد? آدم باید در آن جا برود و بریزد و برنگردد! مبادا در شمار کسانی باشیم که با یک اسم مستعار (حاجی) خود را ببازیم. مراقب باشیم این اسم ها حجاب و رهزن نشود. باید حاجی در این سفر, طوری دگرگون شود که برود و برنگردد و گرنه مانند خر عیسی, چون بیاید هنوز خر باشد. خرعیسی گرش به مکه برند چون بیاید هنوز خر باشد. منبع: شرح اشارات و تنبیهات,نمط نهم, علامه حسن زاده آملی, ص60 ,نشر کتابسرای اشراق. @shakhehtoba
بدان که هر طالبی که می خواهد از حروف و أسماء‌الله و آیات ،تحصیل مطلب نماید به هر یک از طرق ثلاثه [تخیلی، کلامی، کتابی] باید چند چیز مراعات نماید. ۱- حليت طعام و تقلیل آن. ۲- ترک حيوانی. ۳- اجتناب از بقولات كريهة الروائح چون سیر و پیاز و کندنا و امثال آن. ۴- طهارت بدن و لباس و منزل و وضو یا غسل قبل از عمل. ۵- حلیت جامه حتی گفته اند اگر یک رشته آن از وجه حلال نباشد اثر نبخشد. ۶- تعطير. ۷- آن که منزل از آلات دنیویه و مصالح معاش بالمره خالی باشد و از خس و خاشاک رفته باشد. ۸- ملاحظه زمان از أزمنه شرعیه مثل ایام و لیالی شریفه و ازمنه حكميّه مثل ملاحظه مکان شريف طالع وقت و ساعات مسعوده و ملاحظه شرف و هبوط و بیت وبال كواكب. ۹ـ ملاحظه مكان شريف. ۱۰- خلوت خصوص از عوام و نساء و اطفال. ۱ ۱- استقبال. ۱۲ـ اخفاء عمل و کتمان آن از آشنا و بیگانه و این اوجب شروط است. ۱۳- بخور سوختن در جائی که لازم باشد و بعضی در جميع اعمال خير سوختن بخور خوشبو و در جمیع اعمال شر سوختن بخورات کریهه لازم دانسته‌اند. ۱۴- صبر بر تأخیر و عدم تعجيل و ملول نشدن از تأخير. ۱۵- افتتاح و اختتام عمل به ذكر و تسبيح وصلوات. 📚 خزائن / ملا احمد نراقی/ به تصحیح علامه حسن‌زاده آملی                  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیارت مزار شهدای مظلوم افغان فدائیان حضرت زینب(س) 💢ایت‌الله صمدی آملی(مدظله): ✍《دنیا بداند ما عهد را با حسین(ع) بسته‌ایم و به اذن الله حسینی عمل می‌کنیم》 🎬شناسه فیلم: عصر شهادت حضرت زینب(س) ‌28 بهمن 1400 بهشت حضرت معصومه، قم گلزار شهدای فاطمیون افغان شهدای مدافع حرم زینب
گاهی هم پیش می‌آید که بُدلا برای غیر مکاشف ظاهر می‌شوند. مثلاً برای صالحین و عابدین و ذکّی‌النفس‌ها که آن‌ها قدرت تمیز را ندارند که بین ملائکه و بُدلا فرق بگذارند مگر اینکه برای‌شان ظنّ حاصل می‌شود ، زیرا این‌ها خیلی در سطح عالی نیستند ، مثلاً آدم سحرخیز و زاهد و عابدی است که روی طهارت دائمی‌اش به یک تمثّلی دست می‌یابد ، داشت می‌رفت برای مسجد در دم درب مسجد برای او صورت مثالی پیش آمده ، یا مسجد کسی نبود و ایشان یک نوری را مشاهده کرد، یک شبهی را دیده است، اینجا در حقیقت یک شکاری کرده ؛ ولی خودش نمی‌داند و لذا فریاد و فغان او بلند می‌شود ... چون سرمایه‌شان کم‌تر است و ظرفیت‌شان کم‌تر است. 📚 دروس شرح فصوص‌الحکم قیصری / علامه حسن‌زاده آملی / جلد۲/ فصل ششم                                                @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
31.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در زمان حیات حضرت امام خمینی(ره) روزی ،آقائی هم سن و سال بنده به در خانه ما آمد و گفت : من چند لحظه بیشتر وقت شمار را نمی گیرم. وقتی وارد اتاق شد ، هنوز روی زمین ننشسته بود که اظهار داشت : "آقا! اگر حرف حسابی داری، بگو. آیا صحیح است که من از شما آب بخواهم و بجای "آب" بگویم "نمد". فهمیدم که این آقا را تحریک کرده و به خانه ما فرستاده اند گفتم : من فرمایش شما را نفهمیدم. گفت: "آقا! چرا درست حرف نمی زنید ؟ ساقی و شراب کدامست ؟ من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم ،یعنی چه " خال لب چه معنایی دارد"؟ گفتم آقاجان! ما دو طلبه هستیم و با هم صحبت می کنیم ، چرا ناراحتید و اینطور با عصبانیت حرف می زنید ؟ آیا شما با حدیث آشنا هستید ؟ گفت : بله ، گفتم:آیا حدیث معنعن شنیده اید ، ممکن است معنایش را بگوئید؟ گفت : شنیده ام ، شما بفرمائید . گفتم حدیث معنعن یعنی " اخبرنا فلان من فلان من فلان ...." سپس آقایان محدثین حروف" عن" را کنار یکدیگر قرار دادند و کلمه " عنعن" ساخته شد مثل زلزل، آنگاه با تصرف در آن فعل رباعی " عنعن،یعنعن" ساختند و چنین حدیثی را " معنعن" نامیدند ،آیا باید با محدث دعوا کرد که این اصطلاح را از کجا آورده اید؟ گفت : نه آقا، شما حرفهای دیگری دارید و با سخنان محدث فرق دارد . گفتم:آیا با سوره " هل اتی" آشنا هستید؟ ان شاء الله قرآن می خوانید ( و از کلمه ان شاء الله من ناراحت شد و گفت : من این سوره را حفظ هستم ) آیا این آیه را دیده اید که می فرماید: " و سقاهم ربّهم شراباً طهوراً (انسان/31) فعل سقی یسقی است که اسم فاعلش با " ال" الساقی است و درفارسی " ساقی" است .
28.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتم : ضمیر" هم" به چه کسانی باز می گردد ؟ گفت : به کلمه " ابرار" در آیات قبلی . گفتم: کلمه " شراب" را هم که ملاحظه می کنید ، " طهور" چه صیغه ای است ؟ لابد خوانده اید که صیغه مبالغه است . یعنی هم پاک است و هم پاک کننده . به نظر شما این چگونه پاک کننده است ؟گفت : شما بفرمائید . گفتم : من هم نمی دانم باید از زبان امام ملک و ملکوت و صادق آل محمد علیهم السلام شنید ، او باید تفسیر کند . کدامیک از تفسیرها را خوب می دانید ؟ آیا تفسیر مجمع البیان طبرسی (خلاصه تفسیر تبیان جناب شیخ طوسی ) خوب است ؟ گفت : بله ، خوب است . تفسیر مجمع البیان را آوردم و عرض کردم که من در امت اسلام، از شیعه و سنی در غایت قصوای طهارت انسانی، چنین عبارتی را از کسی ندیده ام و نشنیده ام . حضرت می فرماید:"ای یطهّرکم عن کل شیء سوی الله اذ لا طاهر من تدنّس بشیء من الاکوان الا الله" آنها را از هر چیزی غیر از خدا پاک می کند ." دنس" به معنای نقص است ، یعنی همه دارای نقصند و آن که بی نقص است وجود صمدی است . بزرگان ما فرمودند که ناقص نمی تواند به کون ، احاطه پیدا کند . سوال کردند: این " شراب طهور" چیست که می تواند همه چیز را غیر از خدا، بشوید و پاک کند ؟ گفتم : آقای عزیز! مقصود از می ، باده انگوری نیست. دست رد به سینه مردم زدن هنر نیست ، فهمیدن سخن مردم هنر است . وقتی که این سخنان را با او گفتم ، ناراحت شد و به کسانی که او را تحریک کرده بودند، ناسزا گفت . گفتم :ناسزا نگو، دعا کن که خدا آنها را هدایت کند @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎙 آن جایی بشوید بسم الله سری به ملکوت عالم بزنید یعنی آن جایی بشوید آن جایی بشوید چه جور آن جایی بشویم؟ وقتی که مردیم آن جایی می شویم نه آقا به انتظار مردن نباش آن طور مردن آن طور مردن ارتقاء مقام نمی آورد موت اختیاری درجات می آورد چه نحوه موت اختیاری؟ خودکشی کنیم؟! نه خیر این حرام است نکنید کسی هم به شما نفرمود شب و روزی یک دانه خرما بخورید به سر ببرید از ما این را نخواستند نمی توانیم نمی شود ما را از ضعف خلق کرد آنی که خودش فرمود این است فقط حرف در این است که وقت که هست معرفت یافتن است حرف در این است که زیادی عمل نیست بینش داشتن است حرف در این است که وقت را مفت و معطل گذراندن نیست با بینش پیش رفتن است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا