eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إلهی، خنک آن کس که وقف تو شد! فراز۷۱ @shakhehtoba
♻️ نماز معراج عشق 💠يا هادى، اِهْدِنَا الصِّراط المُسْتقيم ♦️«اِهْدِنَا الصِّراطَ المُسْتَقيم * صِراطَ الَّذين اَنْعَمتَ عَلَيْهم غَيْر المَغضُوب عَلَيْهم ولا الضّالين». عارف وقتى مىگويد، «اهدنا» به استمداد از اسم هادى (هدايت كننده) كه در قلب اوحاضر است، مى خواهد كه به صراط مستقيم هدايتش كند وتوفيق شناخت وحركت بر صراط مستقيم را به اوعنايت فرمايد. چنان كه خواجه عبداللّه گويد: بسا كس كه شنيد ونديد وبسا كسى كه ديد ونشناخت وبسا كس كه شناخت و نيافت(13)، كه در اين حال دوراه توحيد را دانسته وطى كرده: نخست توحيد ذات كه معرفت ذات يگانه است ودوم توحيد مرتبه خداوندگارى است كه طبق احكام شرع ودستورات حضرت ختمى مرتبت عبادات ووظايفش را انجام دهد، در اين جا نمازگزار راه مستقيمى را در خاطرش مجسم كند كه حق بر آن استوار است وزمام اختيار همه موجودات به دست اوست وروندگان را به سوى سعادت وشهود توحيدى هدايت مى كند. (13). تفسير خواجه عبدالله، ج1، ص4. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
🍀 چنين گويند كه شبلى در روز غدير، نزديک يكى از معروفان شد از علويان و او را تهنيت كرد آن‌گه گفت : يا سيّدى تو دانى تا اشارات در آن چه بود كه جدّت دست پدرت گرفت و برداشت و سخن نگفت . گفت : ندانم . گفت : اشارت بود به آن كه زنانى كه از جمال يوسف بى خبر بودند زبان ملامت در زليخا دراز كردند و گفتند ✨إمرأةُ العزيز تُراوِدُ فتاها عن نفسِه قد شغَفَها حُبّاً إنّا لَنَراها في ضلالٍ مُبين✨ او خواست تا طرْفى از جمال يوسف به ايشان نمايد مهمانى ساخت و آن زنان را بخواند و در خانه دو در بر و بنشاند و يوسف را جامه هاى سفيد در پوشيد و گفت : براى دل من از اين خانه در رو و به آن در بيرون شو و ايشان را گفت : من مى خواهم تا اين دوست خود را يك بار بر شما عرض كنم براى دل من هر كدام به او مبرّتى كنيد. گفتند: چه كنيم ؟ گفت : هر يك را كاردى و ترنجى به دست مى دهم چون آيد هر يك پاره ترنجى ببريد و به او دهيد. گفتند: چنين كنيم . چون از در در آمد و چشم ايشان بر جمال او افتاد خواستند كه ترنج ببرند دست ها ببريدند و حيرت زده شدند، چون برفت ، گفتند: ✨حاشَ لِلّه ما هذا بشرٌ إنْ هذا إلا ملَكٌ كريم✨ گفت : ديديد اين آن است كه شما زبان ملامت بر من دراز كرديد به سبب اين ✨فذَلِكُنّ الذي لُمتُنَّني فيه✨ رسول عليه السلام هم اين اشارت كرد، گفت : اين آن مرد است كه اگر وقتى در حق او سخنى گفتم شما را خوش نيامد زبان ملامت دراز كرديد. امروز بنگريد تا خداى تعالى در حق او چه گفت او را چه پايه نهاد و چه منزلت داد، آن‌گه گفت : أ لستُ أولَى بكم مِنكم بأنفسِكم ، إ‌ل‌خ منبع: ، ج ۱و۲، ص ۳۲۸-۳۲۹. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
—— امام صادق عليه السلام فرمودند تفاوتي ندارد كه كار را به «خائن» بسپارم يا به «ناشي» ما أبالي إلي من ائتمنت، خائنا أو مضيّعا هر خانه ای بيت الغدیر 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d1188
🍀 🔸از جمله وصایاى بسیار بسیار مؤکده آن که دل هیچکس را نیازارى که جبر ندارد. 🔸و فى جامع الاخبار قال النبى صلى الله علیه و آله: أحزن مؤمنا ثم أعطاه الدنیا لم یکن ذلک کفارة و لم یوجر علیه. كس مؤمنى را اندوهگين سازد و سپس همه دنيا را به او بدهد ، اين كار ، كفّاره (جبران كننده) گناه او نخواهد بود و براى آن ، اجرى به او داده نمى شود . 🍃 ز خود هرگز نیازارم دلى را 🍃که مى‏ ترسم درو جاى تو باشد 📗منبع :نکته 811 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
. 🔴 ♦️صراط تاریک و باریک حضور 🔺اینکه انسان فکر کند تا حضور پیدا کند،عین دوری است. حضور چیزی است که ادراک آن نباید با هیچ واسطه ای باشد. آنکه حضور دارد،حرفی از حضور نمی زند و فکر حضور هم برداشته می شود. 🔺فراتر از حضور این است که جلال عالم،انسان را بگیرد و او دیگر هیچ اختیاری از خود نداشته باشد. 🔺اگر انسان شکارچی شود،دیگر سؤالاتش قطع خواهد شد و زبانش بسته می گردد.تا به چشمه نرسد و جرعه ای ننوشد و خنک نشود،همچنان سؤال می کند. 🔺معصومین "علیهما السلام"فقط و فقط نداری و فقر خود را می بینند و برای فقیر راهی جز گدایی نمی ماند. مقام اهل حضور،بی مقامی است.آنها می بینند که ما عدمهایی وجودنما هستیم و وجود حقیقی اوست. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
إلهی، شکرت که دولت صبرم دادی تا به مُلْکَت فقرم رساندی. فراز۷۲ @shakhehtoba
♻️ نماز معراج عشق 💠همه سر در خط فرمان حق ♦️در اين مقام، كل ذرّات وجود سر در خط فرمانند وزمام اختيارشان در دست قدرت حق، ودر عالَم تكوين وحركت ذرّات جز صراط مستقيم راهى نيست وعالَم مُجرّدات وفرشتگان هم صراطشان مستقيم است كه انديشه انحراف محال است: ♦️«لا يَعْصُون اللّه ما امرهم»(22)؛ به آن‏چه مأمورند، سرپيچى غيرممكن. پس كل وجود سر در خط فرمانند وتسبيح گوى حق: «وإن من شىء إلايسبح بحمده»(23)؛ حتى ذراتِ وجود آدميان هم بيراهه نمىروند. ♦️اما جنّ وانس هر كه عارف باللّه است وناصيه وزمام اختيارش را در دست قدرت حق مىبيند، فيض وانعام هدايت خدا بر اوارزانى است وبر صراط مستقيم استوار است. ♦️«صراط الذين انعمت عليهم»: دسته اول ايشان انبيا ومرسلينند واوليا وشهدا وصالحين وعالمان باللّه وهمه مُنعَمٌ عَلَيْهم، وايشان اراده خود را به اراده حق پيوسته‏اند، وتوكل به او مىكنند واختيار كل امورشان را به حق واگذار مىنمايند؛ يعنى آن چه را حضرت حق خواسته كه خط مَشى فطرتشان است طى مىكنند وبه اين نكته توحيدى مترنّمند كه: 🍃ما قلم بر سر كشيديم اختيار خويش را ***🍃 اختيار آن است كه اوقسمت كند درويش را ♦️«غيرالمغضوب عليهم»: دسته دوم كسانى هستند كه از فيض هدايت بىنصيب مانده وزمام اختيار كل وجود را در دست قدرت حق نديدند، كه در حجاب خودپرستى بوده‏اند وتحت فرمان شيطان ودر ظلمات طاغوت واز گروه مغضوب عَلَيْهِم، كه نور فطرت را خاموش كردند ودر ظلمت نفس امّاره به زندگى حيوانى خوگرفتند(24). ♦️خدايا، تو به پيامبرت گفتى: «فَاْستَقِمْ كَما أُمِرتَ ومَن تابَ مَعَك»(25)؛ يعنى به آن چه مأمور شده‏اى بر راه مستقيم پايدار باش با مؤمنانى كه تحت فرمان تو به خدا باز گشته‏اند، خدايا، ما از بازگشتگانيم، راه بنما، ما فقط تو را مىپرستيم واين پرستش ممكن نيست، مگر به كمك وعنايت تو ♦️و «اِيّاك نستعين»؛ پس از توكمك مى جوييم واين عبادت واستعانت هم ممكن نيست، مگر به هدايت تو: «إهدنا الصراط المستقيم»؛ ما را به راه راست هدايت فرما، واين هم وابسته به كسب نور از ارباب كمال واهل حق است. «ومَنْ يُطِعِ اللّهَ والرَّسُول فأولئك مع الذين أنْعَمَ اللّهُ عليهم مِنَ النبيين والصديقين والشهداء والصالحين وحَسُنَ أولئك رفيقاً»(26). (22). تحريم (66) آيه 6. (23). اسراء (17) آيه 44. (24). فتوحات، ج1، ص426. (25). هود (11) آيه 112. (26). نساء (4) آيه 69. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
✏️ آن كه چند روزی خود را از هرزه‌خواری و هرزه‌كاری، و از گزاف و ياوه‌سرایی، بلكه زياده‌گویی وخلاصه از مشتهيات و تعشّقات حيوانی باز بدارد، می‌بيند كه اقتضای تكوينی نفس این است كه از رياضت، ضيا و صفا می‌يابد، و آثار او را نور و بهایی است. پس اگر رياضت مطابق دستورالعمل انسان‌ساز، أعنی منطق وحی، «إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» بوده باشد، اقتضای تكوينی نفس به كمال غایی و نهایی خود نائل آيد. 🌿 @shakhehtoba
🌱چشم برزخی و عقلی 🍃 بنده و جناب‌عالی باید تن به سیر و سلوک ریاضت شرعی قرآنی بدهیم به نحو "إنّ هذا القرآنَ یَهدی لِلّتی هِیَ أقوَم" و به راه بیفتیم تا یواش یواش ، چشم برزخی‌مان نسبت به این نشئه باز شود...... اگر آن قابلیت لازم را داشته باشی از چشم برزخی فراتر می‌روی، چشم عقلی هم باز شود. و ملاک در یافتن آن چشم هم همان انقطاع از این نشئه‌ی ظاهری است. ... لذا حالت احتضار ، نوم ، غشوه ، تنویم مغناطیسی ، خوف شدید، بیماری و بی‌هوشی و امثال آن موضوعیت ندارد. آنچه که موضوعیت دارد همان انصراف و انقطاع از این نشئه است ، و در همه‌ی مصادیق مذکوره اگر برای شخص چیزهایی پیش می‌آید و تمثلاتی رخ می‌دهد ، زیر سر همین نقطه‌‌ی انقطاع است. وقتی این حالت انقطاع به شخص دست دهد چه چهره‌ها و چه اشتر گاو پلنگ هایی را مشاهده می‌کند و حقیقت کریمه‌ی "یومَ یُنفَخُ فی الصورِ فَتأتُونَ أفواجا" به او روی می‌آورد و برای وی مکشوف می‌شود ..... 📚 / علامه حسن‌زاده آملی / جلد۲/ فصل نهم 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
. 🔴 ♦️حضور و تشرف به مشرب و مقدم امام 🔺لفظ مشهدی از کربلایی هم شریف تر است.مشهد،مشرب و قدم از اصطلاحات عرفانی هستند.مثلا می فرمایید فلانی برقدم شیث و آن دیگری بر قدم ابراهیم است؛یعنی این آقا پشت سر شیث به راه می افتد و قدم بر جاپای آن حضرت می گذارد. 🔺گوینده ای که با مستمعان حرف می زند،همه مستمعان در مشهد اویند یعنی در محل شهودند لذا می بیند.اگر گوینده شنونده را نبیند از حرف زد لذت نمی برد و اگر شنونده هم گوینده را نبیند،لذت نمی برد و در مشهد و محضراو نیست. 🔺باید حقیقتا مشهدی شویم و بر محل شهود امام هشتم "علیه السلام" قرار گیریم.درست مثل مستمعی که هر لحظه آقا را ناظر بر خود می بیند،گویا که آقا به او نگاه می کند. مثل الان که در محضر یکدیگر هستیم چطور خودمان را می پاییم و هر جور نمی نشینیم و بر نمی خیزیم. #درس_چهل_و_دوم 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
إلهی، شکرت که از تقلید رَسْتَم و به تحقیق پیوستم. فراز۷۳ @shakhehtoba
♻️ نماز معراج عشق 💠 وكيست؟ ♦️خداوند در آيه فوق روشن فرمود كه: «صراط الذين انعمت عليهم»؛ راهِ كسى كه اطاعت خدا ورسول كند حتماً با كسانى كه مورد انعام ولطف خدا قرار گرفتند از پيامبران وصدّيقان وشهدا وصالحين است وايشان خوب رفيقانى هستند: «هم القوم لا يَشقى جَليسُهم»؛ ايشان كسانىاند كه همنشينشان بدبخت نگردد. ♦️«ولا الضالين»: دسته سوم گمراهان كه چون نور توحيد را پوشاندند، گرفتار تاريكى حيرت‏زا شدند، باز اين گروه از دسته دوم بهترند. ♦️اين جاست كه مصلّى مؤمن از آن روح هدايت‏گر تقاضا مىكند: «اهدنا الصراط المستقيم»؛ ما را به راه راستى كه به سالكان دلداده‏ات عنايت كردى هدايت فرما، نه آن كوردلانى كه مورد خشم توواقع شدند ونه راه بىخدايان سرگردان، بلكه راه كسانى كه برْايشان اِنعام كردى، به عارفان واصِل وبه راهيان صادقِ كوى رضا ويقين وبه نيكان حِلم ورَأفت، وبه اِرادتْ كيشانِ حَلاوتِ طاعتْ وبه مؤمنينِ اِستقامت، وانعام خدا اين است كه در اين ضيافتگاه، دل سالك چنان در شهود مُنعم باشد كه به نعمت نپردازد(27). (27). قاضى سعيد، اسرار الصلاة، ص634. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
🌠 : 🔹در خطاب و مناجات توجه به حق لازم است و گرنه دعا با انصراف قلب به غیر و عدم توجه به حق سبحانه محض سوء ادب است. 💎 🍀 @Shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
✏️ آن كه در باطن و ظاهر خود تأمل كند، بدين حقيقت می‌رسد كه هيچ‌گاه باطن از ظاهر غافل نمی‌شود، حتی نائم در نوم خود و سكران در سكر خود، لذا به اصابت كمترين أذی و ألم بدان‌ها آگاه می‌گردند. پس نفس را مظهر «لا تَأْخُذُه سِنَةٌ وَ لانَوم» می‌يابد، و از اينجا زيادت بصيرت حاصل كند كـه بـاطن عالم عين حيات و علم و آگاهی است، هيچ‌گاه از ظاهر غافل نمی‌شود، امّا ظاهر بر اثر اشتغال به غيرش از باطن غافل می‌گردد. 🌿 @shakhehtoba
🍀 🔸علم وعمل بذر سعادت وشقاوت اند وانسان زرع ،زارع و مزرعه ي خودش است كه فرمودند "المعرفة بذر المشاهده" و" العمل الصالح غرس النعيم " لذا هر انساني خزاين سعي واعمال خود و مجموعه ي نيات و كردار و مهمان سفره ي خويشتن است . 🔸علم آب حيات است و وعاي قلب را حد محدود نيست ، وهرچه مظروف او كه آب حيات است در او ريخته شود وسعت او بيش تر ميشود وطعام انسان من حيث هو انسان همان است كه انسان ساز است ، لذا امام فرمود كه طعام انساني علم است ، وعلم و عمل بهشت اند اگر ملكوتي باشند ، واگر ريشه ي آن ها از دنيا باشد دورخ اند فتدبر! منبع : شرح ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید