🟢زیارت «امين اللّه»
✅ در ميان زياراتى كه ما براى ائمه داريم،
زيارت امين اللّه شايد- و بعيد هم نيست- معتبرترين زيارات باشد،
هم از نظر سند
و هم از نظر مضمون
كه از اين نظر هم جزء عالىترين زيارات است
و شايد عالى ترين زيارات باشد.
زيارت كوتاهى است.
✅ هر امامى را با اين زيارت مى توان زيارت كرد
با اين تفاوت كه آن يك كلمه «السّلام عليك يا امير المؤمنين» در زيارت غير امير المؤمنين برداشته مىشود
[و بجاى آن، عبارت مناسب گذاشته مى شود.]
✅سيزده جمله دارد كه اين سيزده جمله دعاست؛
يعنى بعد از اينكه امام را زيارت مى كنيم،
در حضور و در مشهد امام از خداى متعال اين چيزها را مى خواهيم
❇️ شاهد من، دو جمله - از سيزده جمله این دعاست - که مى خوانيم:
✅ فاجْعَلْ نَفْسى ...
مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ،
مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ،
: خدايا من مى خواهم
هم محبّ باشم
هم محبوب؛
هم دوست بدارم،
هم مرا دوست بدارند.
🔹اما چه كسى را دوست بدارم؟
✅ «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ» :
دوستدار آن برگزيدگانِ از اولياى تو باشم،
خُلَّص اولياى تو.
محبت خُلَّص اولياست كه مثل مغناطيس، انسان را مى كِشد.
✅اين غير از مسئله تفكر و محاسبه النفس است.
اينها يك كارهاى فكرى است
و البته لازم هم هست
[اما تأثير محبت اولياء به مراتب بيشتر است.]
✅ اگر انسان بخواهد فقط با تكيه به تفكر و تذكر و محاسبه النفس و مراقبه و غيره،
اخلاق سوء را يك يك با سر انگشت فكر و حساب از خود بزدايد
و خود را اصلاح نمايد،
البته عملى است
اما مثل - این- است كه انسان بخواهد براده هاى آهن را يك يك جمع كند.
✅ ولى اگر انسان اين توفيق را پيدا كند كه - فرد -كاملى پيدا بشود
و او شيفته آن كامل گردد،
مى بيند كارى كه او در ظرف چند سال انجام مى داد،
اين در ظرف يك روز انجام مى دهد.
🔸«مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ»
: خودم نيز، هم در زمين محبوب باشم
و هم در آسمان؛
در زمين محبوب باشم
[به اينكه] مردم مرا دوست داشته باشند.
✅ اين از قدس و تقوا نيست كه من جورى باشم كه مردم مرا دشمن داشته باشند.
✅ نه،
مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ. :
خدايا كارى بكن كه در زمين (يعنى پيش خلق تو)
و در آسمان محبوب باشم،
هر دو جا
(اگر انسان در زمين محبوب باشد و در آسمان ملعون كه ديگر خيلى بد مى شود، مى شود يك آدم رياكار و متظاهر)،
🔸با حقيقت باشم كه تو مرا دوست داشته باشى،
و حقيقت داشتن من را مردم هم بشناسند
كه مردم نيز مرا دوست داشته باشند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 941-937-با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️تنها راه پاسداری از اسلام و انقلاب :
«مواجهه صريح و شجاعانه با عقايد و افكار مخالف»
🔻من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار مى دهم كه :
يك وقت خيال نكنند كه حفظ و نگهدارى اسلام [با سلب آزادى بيان تحقق مى يابد.]
🔻برخى جوانان خيال نكنند كه راه حفظ معتقدات اسلامى و جهانبينى اسلامى اين است كه نگذاريم ديگران حرفهايشان را بزنند.
نه، بگذاريد - حرفهایشان را- بزنند؛
نگذاريد خيانت كنند.
🔻...از اسلام فقط با يك نيرو مى شود پاسدارى كرد
و آن :
منطق و آزادى دادن
و مواجهه صريح و رك و روشن با افكار مخالف است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج۲۴، ص: ۱۳۱- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️نمونه ای از مواجهه صریح ، منطقی و شجاعانه با افکار مخالف
(صراحت و عدم نفاق، شرط آزادى بیان)
🔻من در محيط همين دانشكده - الهیات دانشگاه تهران- به فردى كه عقايد ماترياليستى داشت و گاهى سر كلاسها ابراز مى كرد،
هم به خودش و هم چند بار وسيله استادهاى ديگر به او پيغام دادم گفتم :
🔻من به تو نمى گويم تو چرا اين طور فكر مى كنى،
حق دارى اين طور فكر كنى؛
و نمى گويم كه تو چرا فكر خودت را ابراز مى كنى،
حق دارى ابراز كنى؛
🔻ولى من يك مطلب به تو مى گويم:
تو واقعا اگر به فكر خودت ايمان و اعتماد دارى چرا جلو ما اين حرفها را نمى زنى؟
چرا هر جا دانشجويان سال اول حضور دارند- كه مى دانى از جايى اطلاع ندارند
و معمولا دانشجو از استاد حساب مى برد و بيم دارد كه آخر ترم نمره به او ندهد- حرفهايت را مىزنى؟
🔻من هم مى آيم سر كلاس مى نشينم،
دانشجويان هم باشند،
تو حرفهايت را بزن
من هم حرفهايم را مى زنم (آزادى فكر معنايش اين است)،
تو بگو
من هم بگويم،
تو بنويس
من هم بنويسم،
تو فكر خودت را ابراز كن
من هم ابراز كنم.
🔻تو صريح و بى نفاق آنچه كه واقعا فكر مى كنى بيان كن
- نه در زير لفافه هاى ديگر كه آن نفاق و حقه بازى و توطئه و اغفال و اضلال است -
من هم بيان مى كنم.
🔻گفتم اگر مايل هستى يك ميز گرد تشكيل مى دهيم،
حتى استادهاى دانشكده هاى ديگر را هم بخواهى حاضر مى كنيم،
اگر مطالبى علمى و منطقى دارى بگو،
ما هم اگر حرفى داشته باشيم در مقابل شما بگوييم.
🔻گفتم :
با اين كه من به هيچ وجه حاضر نيستم در راديو و تلويزيون حرف بزنم يا ظاهر بشوم[ در زمان رژيم گذشته]
ولى براى اين كار حاضرم، تا همه مردم ايران بشنوند يا ببينند.
ولى فكرتان را در زير لفافه هاى ديگر نگوييد.
♦️من همین جا به همه این دوستان غیر مسلمان اعلام میکنم که:
از نظر اسلام تفکر آزاد است،
تو هر طور میخواهی بیندیشی بیندیش،
هر طور میخواهی عقیده خودت را ابراز کنی- بکن
به شرط این که همان فکر واقعی خودت را ابراز کنی.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 124-با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️امورى كه اجبار بردار نيست(۱)
🔻بشر در چه چيزهايى بايد آزاد باشد
و در چه چيزهايى نمىتواند آزاد باشد
و اصلا فكر آزادى درباره آنها غلط است؟
🔻بعضى چيزهاست كه اصلا اجبار بردار نيست
يعنى نمىشود بشر را مجبور كرد كه آن را داشته باشد، خودِ موضوعْ قابل اجبار نيست،
اگر تمام قدرتهاى مادى جهان جمع شوند و بخواهند با زور آن را اجرا كنند قابل اجرا نيست،
🔻مثل محبت و دوستى.
اگر يك فرد فرد ديگر را دوست نداشته باشد،
آيا با زور مىشود او را دوستدار و عاشق وى كرد؟
چنين چيزى محال است.
🔻اگر تمام قدرتهاى جهان جمع شوند و بخواهند يك فرد را كه فرد ديگر را دوست ندارد،
به زور دوستدار او كنند
امكان ندارد،
زيرا اين قلمرو قلمرو زور نيست.
🔻برعكس، اگر كسى كسى را دوست دارد
باز با زور نمىتوان آن دوستى را از دل او بيرون آورد.
🔻ايمان ، قابل اجبار نيست(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ؛ ج24 ؛ ص387-
https://eitaa.com/shakhes1340
◾السلام علیک یا فاطمة المعصومة
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ
⚫سالروز رحلت شهادت گونه کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به محضر مقدس امام عصر (عج) و پیروان مکتبش تسلیت می گوئیم.
♦️مشخصات اسلام(۲۹)
🔸اسلام شناسی(۱)
🔹ج. از نظر ايدئولوژى : («بايد» ها و «نبايد» های یک مکتب که متّكى بر جهان بینی خاصّى است كه آنها را توجيه مىنمايد)
4️⃣1️⃣ ضدّيت با ضدّ عقل:
🔻اسلام عقل را محترم
و او را پيامبر باطنى خدا مىشمارد.
🔻اصول دين جز با تحقيق عقلانى پذيرفته نيست.
در فروع دين، عقل يكى از منابع اجتهاد است.
🔻اسلام عقل را نوعى طهارت
و زوال عقل را
نوعى «محدث» شدن تلقّى مىكند،
لهذا عروض جنون يا مستى نيز همچون بول كردن يا خوابيدن،
وضو را باطل مىسازد.
🔻مبارزه اسلام با هر نوع مستى
و حرمت استعمال امور مستكننده مطلقا،
به علّت ضدّيت با ضدّ عقلهاست كه جزء متن اين دين است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج2، ص: 245-244-با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️امورى كه اجبار بردار نيست(۲)
1⃣ايمان
🔻يكى از چيزهايى كه خودش طبعا زور بردار نيست
و چون زور بردار نيست موضوع اجبار در آن منتفى است
ايمان است.
🔻آنچه كه اسلام از مردم مىخواهد ايمان است
نه تمكين مطلق ؛
اعم از آن كه ايمان داشته باشند يا ايمان نداشته باشند،
🔻آن به درد نمىخورد،
نمىتواند پايدار بماند،
تا زور هست باقى است،
زور كه رفت آن هم منتفى مىشود به انتفاء علت خودش.
🔻اسلام آمده است ايمان، عشق، شور و محبت در دلها ايجاد كند.
ايمان را كه نمىشود به زور به كسى تحميل كرد.
🔻آيه «لا اكْراهَ فِى الدّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِ»(بقره: 256)
شايد ناظر به اين جهت است كه تو از مردم ايمان مىخواهى،
مگر با اجبار هم مىشود كسى را مؤمن كرد؟!
🔻 اين است كه قرآن مىفرمايد مردم را با حكمت دعوت كن:
ادْعُ الى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ(نحل : 125)
: مردم را با دليل و منطق دعوت كن
تا روح و قلب آنها را خاضع
و عشق و محبت در دل آنها ايجاد كنى.
🔻در آيه ديگر مىفرمايد:
فَذَكِّرْ انَّما انْتَ مُذَكِّرٌ
لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ (غاشیه:21-22)
: اى پيغمبر! وظيفه تو گفتن و ابلاغ و يادآورى است،
تو كه مسلط بر اين مردم نيستى كه بخواهى به زور آنها را مؤمن و مسلمان كنى.
🔻طبعا در اين گونه مسائل بايد مردم آزاد باشند،
يعنى امكانى غير از آزادى وجود ندارد (ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ؛ ج24 ؛ ص387- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا»
https://eitaa.com/rahbari1340
🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا»
https://eitaa.com/Imam1340
♦️آزادی و رشد(۱)
⭕️ امورى كه اجبار بردار نيست(۳)
2⃣رشد فکری
🔻يكى از مسائلى كه بشر بايد در آن آزاد باشد،
نه از نظر اين كه اصلا قابل اجبار نيست
بلكه از جنبه هاى ديگرى، رشد بشر است.
🔻بشر اگر بخواهد رشد پيدا كند بايد در كار خودش آزاد باشد،
در انتخاب خودش آزاد باشد.
🔻شما بچه تان را تربيت مى كنيد،
خيلى هم علاقه مند هستيد كه او آن طورى كه دلتان مى خواهد از آب دربيايد.
🔻ولى اگر هميشه از روى كمال علاقه اى كه به او داريد
در تمام كارها از او سرپرستى كنيد،
يعنى مرتب به او ياد بدهيد،
فرمان بدهيد كه اين كار را بكن،از اينجا برو؛
اگر مى خواهد چيزى بخرد همراهش برويد،
همواره به او دستور بدهيد كه اين را بخر، آن را نخر؛
محال است كه اين بچه شما يك آدم باشخصيت از آب دربيايد.
🔻در حدودى براى شما لازم است بچه تان را هدايت كنيد
و در حدودى هم لازم است او را آزاد بگذاريد،
يعنى
هم هدايت
و هم آزاد گذاشتن.
🔻وقتى اين دو با يكديگر توأم شد،
آنوقت بچه شما اگر يك استعدادى هم داشته باشد،
ممكن است كه يك بچه با تربيت كاملى از آب درآيد.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 390-389- با تلخیص و ویرایش جزئی-
eitaa.com/shakhes1340
♦️آزادی و رشد(۲)
⭕️ امورى كه اجبار بردار نيست(۴)
🔻بسيارى از مسائل اجتماعى است كه اگر سرپرستهاى اجتماع افراد بشر را هدايت و سرپرستى نكنند گمراه مىشوند،
🔻اگر هم بخواهند و لو با حسن نيت (تا چه رسد به اين كه سوء نيت داشته باشند)
به بهانه اين كه مردم قابل و لايق نيستند
و خودشان نمىفهمند و لياقت ندارند
آزادى را از آنها بگيرند
اين مردم تا ابد بىلياقت باقى مىمانند.
🔻مثلا انتخابى مانند انتخاب وكيل مجلس مىخواهد صورت بگيرد.
ممكن است شما كه در فوق اين جمعيت قرار گرفتهايد حسن نيت هم داشته باشيد
و واقعا تشخيص شما اين باشد كه خوب است اين ملت فلان فرد را انتخاب كند،
و فرض مىكنيم واقعا هم آن فرد شايستهتر است.
🔻اما اگر شما بخواهيد اين را به مردم تحميل كنيد
و بگوييد شما نمىفهميد
و بايد حتما فلان شخص را انتخاب كنيد،
اينها تا دامنه قيامت مردمى نخواهند شد كه اين رشد اجتماعى را پيدا كنند.
🔻بايد آزادشان گذاشت تا فكر كنند،
تلاش كنند،
...يك دفعه انتخاب كند، به اشتباه خودش پى ببرد، باز دفعه دوم و سوم
تا تجربياتش كامل شود
و بعد آن ملت به صورت ملتى در بيايد كه رشد اجتماعى دارد.
🔻 و الّا اگر به بهانه اين كه اين ملت رشد ندارد و بايد به او تحميل كرد،
آزادى را براى هميشه از او بگيرند،
اين ملت تا ابد غير رشيد باقى مىماند.
🔻رشدش به اين است كه آزادش بگذاريم
و لو در آن آزادى ، ابتدا اشتباه هم بكند.
🔸صد بار هم اگر اشتباه كند باز بايد آزاد باشد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 391-392- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️مشخصات اسلام(۳۰)
🔸اسلام شناسی(۱)
🔹ج. از نظر ايدئولوژى : («بايد» ها و «نبايد» های یک مکتب که متّكى بر جهان بینی خاصّى است كه آنها را توجيه مىنمايد)
5️⃣1️⃣ ضدّيت با ضدّ اراده:
🔻همچنان كه عقل محترم است
و پارهاى از دستورهاى اسلامى براى نگهبانى عقل است،
اراده كه قوّه مجريّه عقل است نيز محترم است،
🔻از اين رو «بازدارنده ها» كه در زبان اسلام «لهو» ناميده شده است،
حرام و ممنوع است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج2، ص: 245-244-با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340