eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.7هزار دنبال‌کننده
104 عکس
481 ویدیو
11 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸رشد فکری جامعه در پرتو انتخابات ازاد ✅ بشر را بايد در مسائلی نظیر انتخابات آزاد گذاشت تا به حد رشد و بلوغ اجتماعى لازم برسد. اگر به بهانه اين كه اين ملت رشد ندارد و بايد به او تحميل كرد، آزادى را براى هميشه از او بگيرند، اين ملت تا ابد غير رشيد باقى مى‏ماند. ✅رشد جامعه به اين است كه مردم را در انتخابات آزاد بگذاريم ولو در آن آزادى ابتدا اشتباه هم بكند. ✅صد بار هم اگر اشتباه كند باز بايد آزاد باشد. ‏مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى ج‏24 ص 389- 391-با تلخیص و ویرایش- @shakhes1340 shakhes1340.blogfa.com/
🔸دین ثابت و نیازهای متغیر ⁉ (2) ⬅ ادامه پاسخ به پرسش 47 : چگونه دین اسلام که با ضوابط هزار و چهارصد سال پيش تدوين و تنظيم شده است می تواند پاسخگوى نيازهای بشریت در جهان معاصر باشد؟ 3️⃣ اصل اهم و مهم‏ يكى ديگر از جهاتى كه به اسلام امكان انطباق با مقتضيات زمان مى‏دهد، جنبه عقلانى دستورهاى اين دين است. اسلام به پيروان خود اعلام كرده است كه همه دستورهاى او ناشى از يك سلسله مصالح عاليه است، و از طرف ديگر در خود اسلام درجه اهميت مصلحتها بيان شده است. اين جهت، كار كارشناسان واقعى اسلام را در زمينه‏ هايى كه مصالح گوناگونى در خلاف جهت يكديگر پديد مى‏آيند آسان مى‏كند. 🔸اسلام اجازه داده است كه در اين گونه موارد كارشناسان اسلامى درجه اهميت مصلحتها را بسنجند و با توجه به راهنماييهايى كه خود اسلام كرده است مصلحتهاى مهم‏تر را انتخاب كنند. فقها اين قاعده را به نام «اهم و مهم» مى‏نامند. 4️⃣ قوانينى كه حق «وتو» دارند يك سلسله قواعد و قوانين در خود اين دين وضع شده كه كار آنها كنترل و تعديل قوانين ديگر است. فقها اين قواعد را قواعد «حاكمه» مى‏نامند، مانند قاعده «لا حَرَج» و قاعده «لا ضَرَر» كه بر سراسر فقه حكومت مى‏كنند. كار اين سلسله قواعد كنترل و تعديل قوانين ديگر است. 5️⃣اختيارات حاكم‏ علاوه بر اصولی که ذکر شد يك سلسله «پيچ و لو لا» هاى ديگر نيز در ساختمان دين مقدس اسلام به كار رفته است كه به اين دين خاصيت ابديت و خاتميت بخشيده است که از جمله انها اختیارات حاکم اسلام در حکومت صالحه اسلامی است . 6️⃣اصل اجتهاد اقبال پاكستانى مى‏گويد: «اجتهاد قوه محركه اسلام است». اين سخن سخن درستى است اما عمده خاصيت «اجتهادپذيرى» اسلام است. بو على در شفا مى‏گويد: چون اوضاع زمان متغير است و پيوسته مسائل جديدى پيش مى‏آيد، از طرف ديگر اصول كلى اسلامى ثابت و لا يتغير است، ضرورت دارد در همه عصرها و زمانها افرادى باشند كه با معرفت و خبرويّت كامل در مسائل اسلامى و با توجه به مسائل نوى كه در هر عصر پديد مى‏آيند پاسخگوى احتياجات مسلمين بوده باشند. مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ، ج‏19، ص: 104-125 @shakhes1340 shakhes1340.blogfa.com
🔸انتخابات ، عامل رشد اجتماعی جامعه ✅ بسيارى از مسائل اجتماعى است كه اگر سرپرستان‏ اجتماع افراد بشر را هدايت و سرپرستى نكنند گمراه مى‏شوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نيت (تا چه رسد به اين كه سوء نيت داشته باشند) به بهانه اين كه مردم قابل و لايق نيستند و خودشان نمى‏فهمند و لياقت ندارند آزادى را از آنها بگيرند اين مردم تا ابد بى‏ لياقت باقى مى‏ مانند. ✅ بعنوان نمونه انتخابى مانند انتخاب وكيل مجلس مى‏خواهد صورت بگيرد. ممكن است شما كه فوق اين جمعيت قرار گرفته‏ ايد حسن نيت هم داشته باشيد و واقعا تشخيص شما اين باشد كه خوب است اين ملت فلان فرد را انتخاب كند، و فرض مى‏كنيم واقعا هم آن فرد شايسته‏ تر است. اما اگر شما بخواهيد اين را به مردم تحميل كنيد و بگوييد شما نمى‏فهميد و بايد حتما فلان شخص را انتخاب كنيد، اينها تا دامنه قيامت مردمى نخواهند شد كه اين رشد اجتماعى را پيدا كنند. ✅ بايد آزادشان گذاشت تا فكر كنند، تلاش كنند، آن كه مى‏خواهد وكيل شود تبليغات كند، آن كسى هم كه مى‏خواهد انتخاب كند مدتى مردّد باشد كه او را انتخاب كنم يا ديگرى را، او فلان خوبى را دارد، ديگرى فلان بدى را دارد. يك دفعه انتخاب كند، به اشتباه خودش پى ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربياتش كامل شود و بعد آن ملت به صورت ملتى در بيايد كه رشد اجتماعى دارد. والّا اگر به بهانه اين كه اين ملت رشد ندارد و بايد به او تحميل كرد، آزادى را براى هميشه از او بگيرند، اين ملت تا ابد غير رشيد باقى مى‏ماند. ‏مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى ج‏24 ص 389- 391- با تلخیص و ویرایش- @shakhes1340
✳️ دور نمای برخی از سلسله سوالات و شبهاتی که به فضل الهی بر اساس اندیشه های استاد شهید مرتضی مطهری به انها پاسخ داده خواهد شد: 🔸چگونه اسلام بعنوان یک دین ثابت ، پاسخگوی نیازهای متغیر بشریت در اعصار گوناگون خواهد بود ؟ 🔹چگونگی جمع بین اسلام و دمکراسی - جمهوریت و حاکمیت ملی - ؟ 🔸چگونگی ملازمه بین حکم عقل و شرع ؟ 🔹دلیل دو برابر بودن ارث فرزند پسر از دختر چیست ؟ 🔸دلیل عدم تعادل بین شهادت زنان و مردان - دو زن در برابر یک مرد - چیست ؟ 🔹فلسفه تشریع تعدد زوجات در اسلام 🔸فلسفه تشریع ازدواج موقت در اسلام 🔹بردگی در اسلام چگونه است ؟ 🔸چرا نام امام علی علیه السلام در قران ذکر نشده است ؟ 🔹جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی و چگونگی جمع ان با حاکمیت ملی ؟ 🔸در تعارض بین دین و علم چه باید کرد؟ 🔹فلسفه حدود -مجازاتهای شرعی- نظیر قصاص، حد سرقت، حد شراب و... ؟ 🔸مبانی اقتصادی اسلام؟ 🔹علت نیاز بشریت به دین؟ 🔸شبهات تاریخی در حمله اعراب به ایران 🔹دیدگاه شهید مطهری در زمینه مکتب عرفا نظیر مولوی این عربی غزالی 🔸و دهها مسائل مبتلابه دیگر که انشالله به آنها پاسخ داده خواهد شد. و السلام shakhes1340.blogfa.com/
🔹مقام معظم رهبری: ✅ به نظر من، مرحوم مطهری قوّی ترین ایدئولوگ ما بود. (پایگاه جامع استاد شهید مطهری) ✅ مبنا را تفکرات شهید مطهرى بگذارید و کارهاى بعدى را روى آن بنا کنید. (‌15/ 04/ 1383) 🔸 پاسخگویی به سوالات و شبهات « اعتقادی، سیاسی، اجتماعی ، عرفانی، تاریخی، اخلاقی » بر اساس آثار استاد شهید مرتضی مطهری در کانال «اندیشه مطهر» (شاخص) در شبکه های اجتماعی: «ایتا، سروش، واتساپ، تلگرام» 🔹طرح سوالات و نظرات با شماره همراه (مدیر کانال) :09127481120 shakhes1340.blogfa.com/ @shakhes1340
🔸سرمستی شهید مطهری از دروس اخلاقی امام خمینی : ✅پس از مهاجرت به قم گمشده خود را در شخصيّتى ديگر يافتم...فكر مى‏كردم كه روح تشنه‏ ام از سرچشمه زلال اين شخصيّت سيراب خواهد شد. اگر چه در آغاز مهاجرت به قم هنوز از «مقدّمات» فارغ نشده بودم و شايستگى ورود در «معقولات» را نداشتم، ✅امّا درس اخلاقى كه وسيله شخصيّت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته مى‏شد و در حقيقت درس معارف و سير و سلوك بود نه اخلاق به مفهوم خشك علمى، مرا سرمست مى‏كرد. ✅بدون هيچ اغراق و مبالغه‏ اى اين درس مرا آنچنان به وجد مى‏آورد كه تا دوشنبه و سه شنبه هفته بعد خودم را شديداً تحت تأثير آن مى‏ يافتم. 🔸بخش مهمّى از شخصيّت فكرى و روحى من در آن درس- و سپس در درسهاى ديگرى كه در طىّ دوازده سال از آن استاد الهى فرا گرفتم- انعقاد يافت و همواره خود را مديون او دانسته و مى‏دانم. راستى كه او «روح قدسى‏ الهى» بود. مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى ج‏1 441 ص 439 @shakhes1340
✳ بدلیل اهتمام فوق العاده شهید مطهری به دروس اخلاقی امام خمینی از امروز (12بهمن 1398 ، سالروز ورود پیروزمندانه امام خمینی به ایران ) روزهای شنبه ، فرازهائی از توصیه های اخلاقی امام خمینی در کانال اندیشه مطهر (شاخص ) قرار داده خواهد شد . و السلام
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
🔹 توصیه های اخلاقی امام خمینی به طلاب‏( 1 ) ✅شما كه امروز در اين حوزه‏ ها تحصيل مى‏كنيد و مى‏خواهيد فردا رهبرى و هدايت جامعه را به عهده بگيريد، خيال نكنيد تنها وظيفه شما ياد گرفتن مشتى اصطلاحات مى‏باشد، وظيفه‏ هاى ديگرى نيز داريد. ✅ شما بايد در اين حوزه‏ ها خود را چنان بسازيد و تربيت كنيد كه وقتى به يك شهر يا ده رفتيد، بتوانيد اهالى آنجا را هدايت كنيد و مهذب نماييد. ✅از شما توقع است كه وقتى از مركز فقه رفتيد، خود مهذب و ساخته شده باشيد، تا بتوانيد مردم را بسازيد و طبق آداب و دستورات اخلاقى اسلامى آنان را تربيت كنيد. ✅اما اگر خداى نخواسته در مركز علم خود را اصلاح نكرديد، معنويات كسب ننموديد، به هر جا كه برويد العياذ باللّه، مردم را منحرف ساخته، به اسلام و روحانيت بدبين خواهيد كرد. جهاد اكبر، ص: 13-13 @shakhes1340
باز ارسال🔸عدالتخواهی ، شرط اصلی تداوم انقلاب ▪️پرسش4 : نقش عدالتخواهی و نفی تبعیض را در تداوم انقلاب اسلامی چگونه ترسیم می کنید؟ 🔹پاسخ استاد مطهری : ✅اين انقلاب آن وقت تداوم پيدا خواهد كرد كه اولا مسير عدالت‏خواهى را براى هميشه ادامه بدهد يعنى دولتهاى آينده واقعا و عملا در مسير عدالت اسلامى گام بردارند، براى پر كردن شكافهاى طبقاتى اقدام كنند، تبعيضها را واقعا از ميان ببرند؛ ✅ اگر عدالت فراموش شود انقلاب شكست مى‏خورد چون اصلا ماهيت اين انقلاب ، ماهيت عدالتخواهانه بوده است. ✅اسلام مگر نمى‏خواهد جامعه اسلامى باقى بماند؟ البته واضح است كه مى‏خواهد. حالا كه مى‏ خواهد باقى بماند، مگر ممكن است كه جامعه‏ اى بدون اينكه بر محور عدالت بچرخد و حقوق مردم در آن جامعه محفوظ باشد باقى بماند؟ ✅مگر پيغمبر بزرگوار ما خودش نفرمود: الْمُلْكُ يَبْقى‏ مَعَ الْكُفْرِ وَ لايَبْقى‏ مَعَ الظُّلْمِ‏ يعنى اگر يك جامعه عادل و متعادل باشد قابل بقا هست هرچند مردمش كافر باشند، اگر ظلم و اجحاف در نتيجه تفاوتها و پست و بلندى‏ها و ناهمواريها در جامعه‏ اى پيدا شد آن جامعه باقى نمى‏ ماند هرچند مردمش به حسب عقيده مسلمان باشند. مجموعه اثارشهید مطهری ج 23ص733-734 @shakhes1340
⭕️ اثار بی عدالتی در جامعه : 🔸اگر در جامعه‏ اى عدالت اجتماعى برقرار نباشد پايه معنويت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام اين است كه معنويت را با عدالت توأم با يكديگر مى‏ بايد در جامعه برقرار كرد. 🔹در جامعه‏ اى كه عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بيمار روانى به وجود مى‏آيند. محروميت ها ايجاد عقده‏ هاى روانى مى‏كند و عقده‏ هاى روانى توليد انفجار؛ 🔸يعنى اگر جامعه به تعبير على عليه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سيرِ سير تقسيم شود، وضع به همين منوال باقى نمى‏ ماند، بلكه صدها تالى فاسد به همراه خواهد آورد. يك گروه گرفتار بيماريهايى نظير تفرعن، خودبزرگ‏ بينى و ... مى‏شوند و گروه ديگر دچار ناراحتي هاى ناشى از محروميت. 🔹 سخن درست بگويم نمى‏توانم ديد = كه مِى خورند حريفان و من نظاره كنم‏ . مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏24، ص: 257 @shakhes1340
‼دو هشدار مهم شهید مطهری دو ماه بعد از پیروزی انقلاب و یک ماه قبل از شهادت: انقلاب ما شکست خواهد خورد اگر ...👆 ⭕ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
‼️زهی تصور باطل ، زهی خيال محال 🔸عقيده بسيارى از متدينين ما فعلًا شايد این باشد كه بود و نبود عدالت اجتماعى در اعمال مردم و اخلاق مردم و حتى در افكار و عقايد مردم تأثير نداشته و اين دو ربطى به يكديگر ندارد. 🔹اگر كسى هم اين‏طور خيال كند، بايد به او گفت: زهى تصور باطل، زهى خيال محال! 🔸مطمئناً اوضاع عمومى و بود و نبود عدالت اجتماعى در اعمال مردم و اخلاق مردم و حتى در افكار و عقايد مردم تأثير دارد. در هر سه مرحله تاثیر دارد: هم مرحله فكر و عقيده، هم مرحله خلق و ملكات نفسانى، هم مرحله عمل.• مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏23، ص: 736 @shakhes1340