✳️ دور نمای برخی از سلسله سوالات و شبهاتی که به فضل الهی بر اساس اندیشه های استاد شهید مرتضی مطهری به انها پاسخ داده خواهد شد: 🔸چگونه اسلام بعنوان یک دین ثابت ، پاسخگوی نیازهای متغیر بشریت در اعصار گوناگون خواهد بود ؟ 🔹چگونگی جمع بین اسلام و دمکراسی - جمهوریت و حاکمیت ملی - ؟ 🔸چگونگی ملازمه بین حکم عقل و شرع ؟ 🔹دلیل دو برابر بودن ارث فرزند پسر از دختر چیست ؟ 🔸دلیل عدم تعادل بین شهادت زنان و مردان - دو زن در برابر یک مرد - چیست ؟ 🔹فلسفه تشریع تعدد زوجات در اسلام 🔸فلسفه تشریع ازدواج موقت در اسلام 🔹بردگی در اسلام چگونه است ؟ 🔸چرا نام امام علی علیه السلام در قران ذکر نشده است ؟ 🔹جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی و چگونگی جمع ان با حاکمیت ملی ؟ 🔸در تعارض بین دین و علم چه باید کرد؟
🔹فلسفه حدود -مجازاتهای شرعی- نظیر قصاص، حد سرقت، حد شراب و... ؟
🔸مبانی اقتصادی اسلام؟
🔹علت نیاز بشریت به دین؟
🔸شبهات تاریخی در حمله اعراب به ایران 🔹دیدگاه شهید مطهری در زمینه مکتب عرفا نظیر مولوی این عربی غزالی 🔸و دهها مسائل مبتلابه دیگر که انشالله به آنها پاسخ داده خواهد شد. و السلام
shakhes1340.blogfa.com/
🔹مقام معظم رهبری:
✅ به نظر من، مرحوم مطهری قوّی ترین ایدئولوگ ما بود. (پایگاه جامع استاد شهید مطهری) ✅ مبنا را تفکرات شهید مطهرى بگذارید و کارهاى بعدى را روى آن بنا کنید. (15/ 04/ 1383) 🔸 پاسخگویی به سوالات و شبهات « اعتقادی، سیاسی، اجتماعی ، عرفانی، تاریخی، اخلاقی » بر اساس آثار استاد شهید مرتضی مطهری در کانال «اندیشه مطهر» (شاخص)
در شبکه های اجتماعی: «ایتا، سروش، واتساپ، تلگرام» 🔹طرح سوالات و نظرات با شماره همراه (مدیر کانال) :09127481120
shakhes1340.blogfa.com/ @shakhes1340
🔸سرمستی شهید مطهری از دروس اخلاقی امام خمینی : ✅پس از مهاجرت به قم گمشده خود را در شخصيّتى ديگر يافتم...فكر مىكردم كه روح تشنه ام از سرچشمه زلال اين شخصيّت سيراب خواهد شد. اگر چه در آغاز مهاجرت به قم هنوز از «مقدّمات» فارغ نشده بودم و شايستگى ورود در «معقولات» را نداشتم، ✅امّا درس اخلاقى كه وسيله شخصيّت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته مىشد و در حقيقت درس معارف و سير و سلوك بود نه اخلاق به مفهوم خشك علمى، مرا سرمست مىكرد. ✅بدون هيچ اغراق و مبالغه اى اين درس مرا آنچنان به وجد مىآورد كه تا دوشنبه و سه شنبه هفته بعد خودم را شديداً تحت تأثير آن مى يافتم.
🔸بخش مهمّى از شخصيّت فكرى و روحى من در آن درس- و سپس در درسهاى ديگرى كه در طىّ دوازده سال از آن استاد الهى فرا گرفتم- انعقاد يافت و همواره خود را مديون او دانسته و مىدانم. راستى كه او «روح قدسى الهى» بود. مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى ج1 441 ص 439
@shakhes1340
✳ بدلیل اهتمام فوق العاده شهید مطهری به دروس اخلاقی امام خمینی از امروز (12بهمن 1398 ، سالروز ورود پیروزمندانه امام خمینی به ایران ) روزهای شنبه ، فرازهائی از توصیه های اخلاقی امام خمینی در کانال اندیشه مطهر (شاخص ) قرار داده خواهد شد . و السلام
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
🔹 توصیه های اخلاقی امام خمینی به طلاب( 1 )
✅شما كه امروز در اين حوزه ها تحصيل مىكنيد و مىخواهيد فردا رهبرى و هدايت جامعه را به عهده بگيريد، خيال نكنيد تنها وظيفه شما ياد گرفتن مشتى اصطلاحات مىباشد، وظيفه هاى ديگرى نيز داريد.
✅ شما بايد در اين حوزه ها خود را چنان بسازيد و تربيت كنيد كه وقتى به يك شهر يا ده رفتيد، بتوانيد اهالى آنجا را هدايت كنيد و مهذب نماييد.
✅از شما توقع است كه وقتى از مركز فقه رفتيد، خود مهذب و ساخته شده باشيد، تا بتوانيد مردم را بسازيد و طبق آداب و دستورات اخلاقى اسلامى آنان را تربيت كنيد. ✅اما اگر خداى نخواسته در مركز علم خود را اصلاح نكرديد، معنويات كسب ننموديد، به هر جا كه برويد العياذ باللّه، مردم را منحرف ساخته، به اسلام و روحانيت بدبين خواهيد كرد.
جهاد اكبر، ص: 13-13
@shakhes1340
باز ارسال🔸عدالتخواهی ، شرط اصلی تداوم انقلاب ▪️پرسش4 : نقش عدالتخواهی و نفی تبعیض را در تداوم انقلاب اسلامی چگونه ترسیم می کنید؟
🔹پاسخ استاد مطهری :
✅اين انقلاب آن وقت تداوم پيدا خواهد كرد كه اولا مسير عدالتخواهى را براى هميشه ادامه بدهد يعنى دولتهاى آينده واقعا و عملا در مسير عدالت اسلامى گام بردارند، براى پر كردن شكافهاى طبقاتى اقدام كنند، تبعيضها را واقعا از ميان ببرند؛ ✅ اگر عدالت فراموش شود انقلاب شكست مىخورد چون اصلا ماهيت اين انقلاب ، ماهيت عدالتخواهانه بوده است.
✅اسلام مگر نمىخواهد جامعه اسلامى باقى بماند؟ البته واضح است كه مىخواهد. حالا كه مى خواهد باقى بماند، مگر ممكن است كه جامعه اى بدون اينكه بر محور عدالت بچرخد و حقوق مردم در آن جامعه محفوظ باشد باقى بماند؟
✅مگر پيغمبر بزرگوار ما خودش نفرمود: الْمُلْكُ يَبْقى مَعَ الْكُفْرِ وَ لايَبْقى مَعَ الظُّلْمِ
يعنى اگر يك جامعه عادل و متعادل باشد قابل بقا هست هرچند مردمش كافر باشند، اگر ظلم و اجحاف در نتيجه تفاوتها و پست و بلندىها و ناهمواريها در جامعه اى پيدا شد آن جامعه باقى نمى ماند هرچند مردمش به حسب عقيده مسلمان باشند. مجموعه اثارشهید مطهری ج 23ص733-734
@shakhes1340
⭕️ اثار بی عدالتی در جامعه : 🔸اگر در جامعه اى عدالت اجتماعى برقرار نباشد پايه معنويت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام اين است كه معنويت را با عدالت توأم با يكديگر مى بايد در جامعه برقرار كرد. 🔹در جامعه اى كه عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بيمار روانى به وجود مىآيند. محروميت ها ايجاد عقده هاى روانى مىكند و عقده هاى روانى توليد انفجار؛ 🔸يعنى اگر جامعه به تعبير على عليه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سيرِ سير تقسيم شود، وضع به همين منوال باقى نمى ماند، بلكه صدها تالى فاسد به همراه خواهد آورد. يك گروه گرفتار بيماريهايى نظير تفرعن، خودبزرگ بينى و ... مىشوند و گروه ديگر دچار ناراحتي هاى ناشى از محروميت.
🔹 سخن درست بگويم نمىتوانم ديد = كه مِى خورند حريفان و من نظاره كنم . مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج24، ص: 257
@shakhes1340
‼دو هشدار مهم شهید مطهری دو ماه بعد از پیروزی انقلاب و یک ماه قبل از شهادت: انقلاب ما شکست خواهد خورد اگر ...👆
⭕ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
‼️زهی تصور باطل ، زهی خيال محال 🔸عقيده بسيارى از متدينين ما فعلًا شايد این باشد كه بود و نبود عدالت اجتماعى در اعمال مردم و اخلاق مردم و حتى در افكار و عقايد مردم تأثير نداشته و اين دو ربطى به يكديگر ندارد.
🔹اگر كسى هم اينطور خيال كند، بايد به او گفت: زهى تصور باطل، زهى خيال محال! 🔸مطمئناً اوضاع عمومى و بود و نبود عدالت اجتماعى در اعمال مردم و اخلاق مردم و حتى در افكار و عقايد مردم تأثير دارد. در هر سه مرحله تاثیر دارد: هم مرحله فكر و عقيده، هم مرحله خلق و ملكات نفسانى، هم مرحله عمل.• مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج23، ص: 736
@shakhes1340
🔸اخلاق متعادل در جامعه متعادل
✅اخلاق عالى عبارت است از اخلاق متعادل، موزون. مسلماً و مطمئناً اگر جامعه متعادل و موزون نباشد، اگر سازمان اجتماعى و مقررات اجتماعى و حقوق اجتماعى موزون و متعادل نباشد، اخلاق شخصى و فردى موزون نخواهد ماند. ✅ اثر عدم تعادل اجتماعى تنها در طبقه عامه مردم نيست كه محرومند، طبقه خاصه يعنى طبقه ممتاز كه مواهب را بيشتر به خود اختصاص داده اند هم زيان مى برند؛ طبقه عامه، فشرده و عصبى مىشوند و طبقه خاصه ، بيكاره و بى هنر و كم استقامت و ناشكر و كم حوصله و پرخرج. ✅ فقر و احتياج - سببش هرچه باشد، خواه بى عدالتى يا چيز ديگر- يكى از موجبات گناه است؛ ✅ اگر فقر ، ضميمه بشود با احساس مغبونيت و محروميت، ديگر بدتر؛ ✅اگر ضميمه بشود با حسرت كشيدن هاى تجملات عده اى، باز از آن هم بدتر،
✅ سبب رشوه گيرىها مىشود، سبب اختلاسها و خيانتها به اموال عمومى مىشود، سبب گناهها مىشود، ✅سبب غلّ و غشّ و تقلب در كارها مىشود؛ ✅سبب مىشود كه افرادى براى اينكه خود را به دستهاى ديگر برسانند، رشوه بخورند، دزدى بكنند، زير حساب مردم بزنند و همينطور ...• مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج23، ص737-736
@shakhes1340
⭕️ نگرانی و خوف امام خمینی از شکست روحانیت (1) : 🔻الف : خروج از زی طلبگی 🔸 من به سهم خودم هیچ نگرانی ندارم راجع به انقلاب. انقلاب راه خودش را پیدا کرده و به پیش میرود و بستگی به وجود هیچ کس هم ندارد. این انقلاب ان شاء الله محفوظ میماند و آسیبی از خارج به او نخواهد رسید؛ 🔹لکن آن چیزی که انسان را یک قدری نگران میکند، دو تا مطلب است که این مربوط به عموم روحانیت است:
یکی اینکه از زیّ روحانیت و زیّ طلبگی خارج بشویم اگر روحانیون از آن زی که مشایخ ما در طول تاریخ داشتهاند و ائمه هدی- سلام الله علیهم- داشتهاند، ما اگر خارج بشویم خوف این است که یک شکستی به روحانیت بخورد، و شکست به روحانیت شکست به اسلام است. 🔸اسلام با استثناء روحانیت محال است که به حرکت خودش ادامه بدهد. اینهایند که اسلام را معرفی میکنند و به پیش میبرند و از اول هم همین طور بوده.
🔹اگر ما از زی متعارف روحانیت خارج بشویم و خدای نخواسته، توجه به مادیات بکنیم، در صورتی که خودمان را با اسم روحانی معرفی میکنیم، این منتهی ممکن است بشود به اینکه روحانیت شکست بخورد.صحیفه امام خمینی (ره)،جلد ۱۸ - 28تیر 1362 در جمع نمایندگان مجلس خبرگان - ادامه دارد.
@shakhes1340
🔸موضوع : آزادي های اجتماعی ، رکن دوم انقلاب
▪️پرسش 48: نقش ازادی های اجتماعی را در تداوم انقلاب تبیین کنید .
🔹پاسخ اجمالی : ✅ بعد از عدالت اجتماعی ، بايد ما به آزاديها به معنى واقعى در آينده احترام بگذاريم. يعنى اگر دولت اسلامى، جمهورى اسلامى، حكومت اسلامى بخواهد زمينه اختناق را به وجود بياورد قطعا شكست خواهد خورد. ✅ هر كسى در درجه اول فكرش بايد آزاد باشد، بيان و قلمش بايد آزاد باشد. اما فكر آزاد باشد يعنى اگر كسى واقعا منطقى و فكرى دارد فكر خودش را بگويد.
✅ ولى ازادی غير از مسئله اغفال و اغواست. اغفال و اغوا يعنى كارى توأم با دروغ، تبليغات دروغين كردن.
ایا آن هم كه مىخواهد دیگران را فريب بدهد آزاد است كه فريب بدهد، شما حق نداريد متعرضش بشويد؟
✅ نه، فريب يعنى خيانت به ديگران، يعنى آزادى و سلامت و حيثيت ديگران را وسيله قرار دادن و اين نمىتواند آزاد باشد.
مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج24، ص127- 128-و ص 174-175- با تلخیص و ویرایش -
@shakhes1340