🔸دین ثابت و نیازهای متغیر ⁉ (2)
⬅ ادامه پاسخ به پرسش 47 : چگونه دین اسلام که با ضوابط هزار و چهارصد سال پيش تدوين و تنظيم شده است می تواند پاسخگوى نيازهای بشریت در جهان معاصر باشد؟ 3️⃣ اصل اهم و مهم
يكى ديگر از جهاتى كه به اسلام امكان انطباق با مقتضيات زمان مىدهد، جنبه عقلانى دستورهاى اين دين است.
اسلام به پيروان خود اعلام كرده است كه همه دستورهاى او ناشى از يك سلسله مصالح عاليه است، و از طرف ديگر در خود اسلام درجه اهميت مصلحتها بيان شده است. اين جهت، كار كارشناسان واقعى اسلام را در زمينه هايى كه مصالح گوناگونى در خلاف جهت يكديگر پديد مىآيند آسان مىكند.
🔸اسلام اجازه داده است كه در اين گونه موارد كارشناسان اسلامى درجه اهميت مصلحتها را بسنجند و با توجه به راهنماييهايى كه خود اسلام كرده است مصلحتهاى مهمتر را انتخاب كنند. فقها اين قاعده را به نام «اهم و مهم» مىنامند.
4️⃣ قوانينى كه حق «وتو» دارند
يك سلسله قواعد و قوانين در خود اين دين وضع شده كه كار آنها كنترل و تعديل قوانين ديگر است. فقها اين قواعد را قواعد «حاكمه» مىنامند، مانند قاعده «لا حَرَج» و قاعده «لا ضَرَر» كه بر سراسر فقه حكومت مىكنند. كار اين سلسله قواعد كنترل و تعديل قوانين ديگر است.
5️⃣اختيارات حاكم
علاوه بر اصولی که ذکر شد يك سلسله «پيچ و لو لا» هاى ديگر نيز در ساختمان دين مقدس اسلام به كار رفته است كه به اين دين خاصيت ابديت و خاتميت بخشيده است که از جمله انها اختیارات حاکم اسلام در حکومت صالحه اسلامی است .
6️⃣اصل اجتهاد
اقبال پاكستانى مىگويد: «اجتهاد قوه محركه اسلام است». اين سخن سخن درستى است اما عمده خاصيت «اجتهادپذيرى» اسلام است.
بو على در شفا مىگويد:
چون اوضاع زمان متغير است و پيوسته مسائل جديدى پيش مىآيد، از طرف ديگر اصول كلى اسلامى ثابت و لا يتغير است، ضرورت دارد در همه عصرها و زمانها افرادى باشند كه با معرفت و خبرويّت كامل در مسائل اسلامى و با توجه به مسائل نوى كه در هر عصر پديد مىآيند پاسخگوى احتياجات مسلمين بوده باشند.
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ، ج19، ص: 104-125
@shakhes1340
shakhes1340.blogfa.com
🔸انتخابات ، عامل رشد اجتماعی جامعه ✅ بسيارى از مسائل اجتماعى است كه اگر سرپرستان اجتماع افراد بشر را هدايت و سرپرستى نكنند گمراه مىشوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نيت (تا چه رسد به اين كه سوء نيت داشته باشند) به بهانه اين كه مردم قابل و لايق نيستند و خودشان نمىفهمند و لياقت ندارند آزادى را از آنها بگيرند اين مردم تا ابد بى لياقت باقى مى مانند.
✅ بعنوان نمونه انتخابى مانند انتخاب وكيل مجلس مىخواهد صورت بگيرد.
ممكن است شما كه فوق اين جمعيت قرار گرفته ايد
حسن نيت هم داشته باشيد و واقعا تشخيص شما اين باشد كه خوب است اين ملت فلان فرد را انتخاب كند،
و فرض مىكنيم واقعا هم آن فرد شايسته تر است.
اما اگر شما بخواهيد اين را به مردم تحميل كنيد
و بگوييد شما نمىفهميد و بايد حتما فلان شخص را انتخاب كنيد،
اينها تا دامنه قيامت مردمى نخواهند شد كه اين رشد اجتماعى را پيدا كنند.
✅ بايد آزادشان گذاشت تا فكر كنند، تلاش كنند،
آن كه مىخواهد وكيل شود تبليغات كند،
آن كسى هم كه مىخواهد انتخاب كند
مدتى مردّد باشد كه او را انتخاب كنم يا ديگرى را،
او فلان خوبى را دارد، ديگرى فلان بدى را دارد.
يك دفعه انتخاب كند، به اشتباه خودش پى ببرد،
باز دفعه دوم و سوم تا تجربياتش كامل شود
و بعد آن ملت به صورت ملتى در بيايد كه رشد اجتماعى دارد.
والّا اگر به بهانه اين كه اين ملت رشد ندارد و بايد به او تحميل كرد،
آزادى را براى هميشه از او بگيرند،
اين ملت تا ابد غير رشيد باقى مىماند.
مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى ج24 ص 389- 391- با تلخیص و ویرایش-
@shakhes1340
✳️ دور نمای برخی از سلسله سوالات و شبهاتی که به فضل الهی بر اساس اندیشه های استاد شهید مرتضی مطهری به انها پاسخ داده خواهد شد: 🔸چگونه اسلام بعنوان یک دین ثابت ، پاسخگوی نیازهای متغیر بشریت در اعصار گوناگون خواهد بود ؟ 🔹چگونگی جمع بین اسلام و دمکراسی - جمهوریت و حاکمیت ملی - ؟ 🔸چگونگی ملازمه بین حکم عقل و شرع ؟ 🔹دلیل دو برابر بودن ارث فرزند پسر از دختر چیست ؟ 🔸دلیل عدم تعادل بین شهادت زنان و مردان - دو زن در برابر یک مرد - چیست ؟ 🔹فلسفه تشریع تعدد زوجات در اسلام 🔸فلسفه تشریع ازدواج موقت در اسلام 🔹بردگی در اسلام چگونه است ؟ 🔸چرا نام امام علی علیه السلام در قران ذکر نشده است ؟ 🔹جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی و چگونگی جمع ان با حاکمیت ملی ؟ 🔸در تعارض بین دین و علم چه باید کرد؟
🔹فلسفه حدود -مجازاتهای شرعی- نظیر قصاص، حد سرقت، حد شراب و... ؟
🔸مبانی اقتصادی اسلام؟
🔹علت نیاز بشریت به دین؟
🔸شبهات تاریخی در حمله اعراب به ایران 🔹دیدگاه شهید مطهری در زمینه مکتب عرفا نظیر مولوی این عربی غزالی 🔸و دهها مسائل مبتلابه دیگر که انشالله به آنها پاسخ داده خواهد شد. و السلام
shakhes1340.blogfa.com/
🔹مقام معظم رهبری:
✅ به نظر من، مرحوم مطهری قوّی ترین ایدئولوگ ما بود. (پایگاه جامع استاد شهید مطهری) ✅ مبنا را تفکرات شهید مطهرى بگذارید و کارهاى بعدى را روى آن بنا کنید. (15/ 04/ 1383) 🔸 پاسخگویی به سوالات و شبهات « اعتقادی، سیاسی، اجتماعی ، عرفانی، تاریخی، اخلاقی » بر اساس آثار استاد شهید مرتضی مطهری در کانال «اندیشه مطهر» (شاخص)
در شبکه های اجتماعی: «ایتا، سروش، واتساپ، تلگرام» 🔹طرح سوالات و نظرات با شماره همراه (مدیر کانال) :09127481120
shakhes1340.blogfa.com/ @shakhes1340
🔸سرمستی شهید مطهری از دروس اخلاقی امام خمینی : ✅پس از مهاجرت به قم گمشده خود را در شخصيّتى ديگر يافتم...فكر مىكردم كه روح تشنه ام از سرچشمه زلال اين شخصيّت سيراب خواهد شد. اگر چه در آغاز مهاجرت به قم هنوز از «مقدّمات» فارغ نشده بودم و شايستگى ورود در «معقولات» را نداشتم، ✅امّا درس اخلاقى كه وسيله شخصيّت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته مىشد و در حقيقت درس معارف و سير و سلوك بود نه اخلاق به مفهوم خشك علمى، مرا سرمست مىكرد. ✅بدون هيچ اغراق و مبالغه اى اين درس مرا آنچنان به وجد مىآورد كه تا دوشنبه و سه شنبه هفته بعد خودم را شديداً تحت تأثير آن مى يافتم.
🔸بخش مهمّى از شخصيّت فكرى و روحى من در آن درس- و سپس در درسهاى ديگرى كه در طىّ دوازده سال از آن استاد الهى فرا گرفتم- انعقاد يافت و همواره خود را مديون او دانسته و مىدانم. راستى كه او «روح قدسى الهى» بود. مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى ج1 441 ص 439
@shakhes1340
✳ بدلیل اهتمام فوق العاده شهید مطهری به دروس اخلاقی امام خمینی از امروز (12بهمن 1398 ، سالروز ورود پیروزمندانه امام خمینی به ایران ) روزهای شنبه ، فرازهائی از توصیه های اخلاقی امام خمینی در کانال اندیشه مطهر (شاخص ) قرار داده خواهد شد . و السلام
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
🔹 توصیه های اخلاقی امام خمینی به طلاب( 1 )
✅شما كه امروز در اين حوزه ها تحصيل مىكنيد و مىخواهيد فردا رهبرى و هدايت جامعه را به عهده بگيريد، خيال نكنيد تنها وظيفه شما ياد گرفتن مشتى اصطلاحات مىباشد، وظيفه هاى ديگرى نيز داريد.
✅ شما بايد در اين حوزه ها خود را چنان بسازيد و تربيت كنيد كه وقتى به يك شهر يا ده رفتيد، بتوانيد اهالى آنجا را هدايت كنيد و مهذب نماييد.
✅از شما توقع است كه وقتى از مركز فقه رفتيد، خود مهذب و ساخته شده باشيد، تا بتوانيد مردم را بسازيد و طبق آداب و دستورات اخلاقى اسلامى آنان را تربيت كنيد. ✅اما اگر خداى نخواسته در مركز علم خود را اصلاح نكرديد، معنويات كسب ننموديد، به هر جا كه برويد العياذ باللّه، مردم را منحرف ساخته، به اسلام و روحانيت بدبين خواهيد كرد.
جهاد اكبر، ص: 13-13
@shakhes1340
باز ارسال🔸عدالتخواهی ، شرط اصلی تداوم انقلاب ▪️پرسش4 : نقش عدالتخواهی و نفی تبعیض را در تداوم انقلاب اسلامی چگونه ترسیم می کنید؟
🔹پاسخ استاد مطهری :
✅اين انقلاب آن وقت تداوم پيدا خواهد كرد كه اولا مسير عدالتخواهى را براى هميشه ادامه بدهد يعنى دولتهاى آينده واقعا و عملا در مسير عدالت اسلامى گام بردارند، براى پر كردن شكافهاى طبقاتى اقدام كنند، تبعيضها را واقعا از ميان ببرند؛ ✅ اگر عدالت فراموش شود انقلاب شكست مىخورد چون اصلا ماهيت اين انقلاب ، ماهيت عدالتخواهانه بوده است.
✅اسلام مگر نمىخواهد جامعه اسلامى باقى بماند؟ البته واضح است كه مىخواهد. حالا كه مى خواهد باقى بماند، مگر ممكن است كه جامعه اى بدون اينكه بر محور عدالت بچرخد و حقوق مردم در آن جامعه محفوظ باشد باقى بماند؟
✅مگر پيغمبر بزرگوار ما خودش نفرمود: الْمُلْكُ يَبْقى مَعَ الْكُفْرِ وَ لايَبْقى مَعَ الظُّلْمِ
يعنى اگر يك جامعه عادل و متعادل باشد قابل بقا هست هرچند مردمش كافر باشند، اگر ظلم و اجحاف در نتيجه تفاوتها و پست و بلندىها و ناهمواريها در جامعه اى پيدا شد آن جامعه باقى نمى ماند هرچند مردمش به حسب عقيده مسلمان باشند. مجموعه اثارشهید مطهری ج 23ص733-734
@shakhes1340
⭕️ اثار بی عدالتی در جامعه : 🔸اگر در جامعه اى عدالت اجتماعى برقرار نباشد پايه معنويت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام اين است كه معنويت را با عدالت توأم با يكديگر مى بايد در جامعه برقرار كرد. 🔹در جامعه اى كه عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بيمار روانى به وجود مىآيند. محروميت ها ايجاد عقده هاى روانى مىكند و عقده هاى روانى توليد انفجار؛ 🔸يعنى اگر جامعه به تعبير على عليه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سيرِ سير تقسيم شود، وضع به همين منوال باقى نمى ماند، بلكه صدها تالى فاسد به همراه خواهد آورد. يك گروه گرفتار بيماريهايى نظير تفرعن، خودبزرگ بينى و ... مىشوند و گروه ديگر دچار ناراحتي هاى ناشى از محروميت.
🔹 سخن درست بگويم نمىتوانم ديد = كه مِى خورند حريفان و من نظاره كنم . مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج24، ص: 257
@shakhes1340
‼دو هشدار مهم شهید مطهری دو ماه بعد از پیروزی انقلاب و یک ماه قبل از شهادت: انقلاب ما شکست خواهد خورد اگر ...👆
⭕ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
‼️زهی تصور باطل ، زهی خيال محال 🔸عقيده بسيارى از متدينين ما فعلًا شايد این باشد كه بود و نبود عدالت اجتماعى در اعمال مردم و اخلاق مردم و حتى در افكار و عقايد مردم تأثير نداشته و اين دو ربطى به يكديگر ندارد.
🔹اگر كسى هم اينطور خيال كند، بايد به او گفت: زهى تصور باطل، زهى خيال محال! 🔸مطمئناً اوضاع عمومى و بود و نبود عدالت اجتماعى در اعمال مردم و اخلاق مردم و حتى در افكار و عقايد مردم تأثير دارد. در هر سه مرحله تاثیر دارد: هم مرحله فكر و عقيده، هم مرحله خلق و ملكات نفسانى، هم مرحله عمل.• مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج23، ص: 736
@shakhes1340
🔸اخلاق متعادل در جامعه متعادل
✅اخلاق عالى عبارت است از اخلاق متعادل، موزون. مسلماً و مطمئناً اگر جامعه متعادل و موزون نباشد، اگر سازمان اجتماعى و مقررات اجتماعى و حقوق اجتماعى موزون و متعادل نباشد، اخلاق شخصى و فردى موزون نخواهد ماند. ✅ اثر عدم تعادل اجتماعى تنها در طبقه عامه مردم نيست كه محرومند، طبقه خاصه يعنى طبقه ممتاز كه مواهب را بيشتر به خود اختصاص داده اند هم زيان مى برند؛ طبقه عامه، فشرده و عصبى مىشوند و طبقه خاصه ، بيكاره و بى هنر و كم استقامت و ناشكر و كم حوصله و پرخرج. ✅ فقر و احتياج - سببش هرچه باشد، خواه بى عدالتى يا چيز ديگر- يكى از موجبات گناه است؛ ✅ اگر فقر ، ضميمه بشود با احساس مغبونيت و محروميت، ديگر بدتر؛ ✅اگر ضميمه بشود با حسرت كشيدن هاى تجملات عده اى، باز از آن هم بدتر،
✅ سبب رشوه گيرىها مىشود، سبب اختلاسها و خيانتها به اموال عمومى مىشود، سبب گناهها مىشود، ✅سبب غلّ و غشّ و تقلب در كارها مىشود؛ ✅سبب مىشود كه افرادى براى اينكه خود را به دستهاى ديگر برسانند، رشوه بخورند، دزدى بكنند، زير حساب مردم بزنند و همينطور ...• مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج23، ص737-736
@shakhes1340
⭕️ نگرانی و خوف امام خمینی از شکست روحانیت (1) : 🔻الف : خروج از زی طلبگی 🔸 من به سهم خودم هیچ نگرانی ندارم راجع به انقلاب. انقلاب راه خودش را پیدا کرده و به پیش میرود و بستگی به وجود هیچ کس هم ندارد. این انقلاب ان شاء الله محفوظ میماند و آسیبی از خارج به او نخواهد رسید؛ 🔹لکن آن چیزی که انسان را یک قدری نگران میکند، دو تا مطلب است که این مربوط به عموم روحانیت است:
یکی اینکه از زیّ روحانیت و زیّ طلبگی خارج بشویم اگر روحانیون از آن زی که مشایخ ما در طول تاریخ داشتهاند و ائمه هدی- سلام الله علیهم- داشتهاند، ما اگر خارج بشویم خوف این است که یک شکستی به روحانیت بخورد، و شکست به روحانیت شکست به اسلام است. 🔸اسلام با استثناء روحانیت محال است که به حرکت خودش ادامه بدهد. اینهایند که اسلام را معرفی میکنند و به پیش میبرند و از اول هم همین طور بوده.
🔹اگر ما از زی متعارف روحانیت خارج بشویم و خدای نخواسته، توجه به مادیات بکنیم، در صورتی که خودمان را با اسم روحانی معرفی میکنیم، این منتهی ممکن است بشود به اینکه روحانیت شکست بخورد.صحیفه امام خمینی (ره)،جلد ۱۸ - 28تیر 1362 در جمع نمایندگان مجلس خبرگان - ادامه دارد.
@shakhes1340
🔸موضوع : آزادي های اجتماعی ، رکن دوم انقلاب
▪️پرسش 48: نقش ازادی های اجتماعی را در تداوم انقلاب تبیین کنید .
🔹پاسخ اجمالی : ✅ بعد از عدالت اجتماعی ، بايد ما به آزاديها به معنى واقعى در آينده احترام بگذاريم. يعنى اگر دولت اسلامى، جمهورى اسلامى، حكومت اسلامى بخواهد زمينه اختناق را به وجود بياورد قطعا شكست خواهد خورد. ✅ هر كسى در درجه اول فكرش بايد آزاد باشد، بيان و قلمش بايد آزاد باشد. اما فكر آزاد باشد يعنى اگر كسى واقعا منطقى و فكرى دارد فكر خودش را بگويد.
✅ ولى ازادی غير از مسئله اغفال و اغواست. اغفال و اغوا يعنى كارى توأم با دروغ، تبليغات دروغين كردن.
ایا آن هم كه مىخواهد دیگران را فريب بدهد آزاد است كه فريب بدهد، شما حق نداريد متعرضش بشويد؟
✅ نه، فريب يعنى خيانت به ديگران، يعنى آزادى و سلامت و حيثيت ديگران را وسيله قرار دادن و اين نمىتواند آزاد باشد.
مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج24، ص127- 128-و ص 174-175- با تلخیص و ویرایش -
@shakhes1340
⬅️آزاديهای اجتماعی ، رکن دوم انقلاب اسلامی 🔹پاسخ تفصیلی : ✅بعد از عدالت اجتماعی ، بايد ما به آزاديها به معنى واقعى در آينده احترام بگذاریم يعنى اگر دولت اسلامى، جمهورى اسلامى، حكومت اسلامى بخواهد زمينه اختناق را به وجود بياورد قطعا شكست خواهد خورد.
✅البته آزادى غير از هرج و مرج است. آزادى به معنى معقول. هر كسى در درجه اول فكرش بايد آزاد باشد، بيان و قلمش بايد آزاد باشد. اما فكر آزاد باشد يعنى اگر كسى واقعا منطقى و فكرى دارد فكر خودش را بگويد. ✅اتفاقا تجربههاى گذشته نشان داده است كه هر وقت در جامعه ما نوعى آزادى فكرى بوده- ولو از روى سوء نيت هم بوده است- اين امر به ضرر اسلام تمام نشده بلكه به سود اسلام تمام شده است [مشروط به اين كه ما هم حرف خودمان را بزنيم نه اين كه آنها] «1» حرفشان را بزنند ما سكوت كنيم و حرف خودمان را نزنيم.
✅بگذاريد آنها در باره اقتصادى كه خودشان مطرح مىكنند حرفشان را آزادانه بزنند ما هم حرف خودمان را آزادانه بزنيم. بگذاريد آنها تفسير خودشان را در باره انسان، تاريخ و جامعه آزادانه بگويند ما هم حرفمان را بزنيم. و در اين زمينه است كه اسلام بيشتر رشد مىكند.
✅البته اين – ازادی اندیشه و فکر - غير از مسئله اغفال و اغواست. اغفال و اغوا يعنى كارى توأم با دروغ، تبليغات دروغين كردن. ...فريب يعنى خيانت به ديگران، يعنى آزادى و سلامت و حيثيت ديگران را وسيله قرار دادن و اين نمىتواند آزاد باشد.
✅همانگونه که رهبر و پيشواى ما مكرر و صريح اين مطلب را بيان كردهاند - در حكومت اسلامى احزاب آزادند. هر حزبى اگر عقيده غير اسلامى هم دارد در ابراز عقيده خودش آزاد است، فكرش آزاد است، هر چه دلش مىخواهد بگويد. ما فقط اجازه توطئهگرى و فريبكارى نمىدهيم. در حدى كه فكر و عقيده خودشان را صريحا مىگويند و با منطق ما در حال جنگ هستند ما آنها را مىپذيريم ✅اما اگر بخواهند در زير لواى اسلام يا مظاهر اسلام افكار و عقايد خودشان را بگويند ما حق داريم از اسلام خودمان دفاع كنيم كه اسلام اين را نمىگويد، به نام اسلام اين كار را نكن، به نام خودت بكن. مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج24، ص127- 128-و ص 174-175- با تلخیص و ویرایش -
@shakhes1340
⭕️ هشدار استاد شهید مطهری به جوانان انقلابی : 🔸من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار مىدهم كه يك وقت خيال نكنند كه حفظ و نگهدارى اسلام [با سلب آزادى بيان تحقق مىيابد.] برخى جوانان خيال نكنند كه راه حفظ معتقَدات اسلامى و جهانبينى اسلامى اين است كه نگذاريم ديگران حرفهايشان را بزنند. نه، بگذاريد بزنند؛ نگذاريد خيانت كنند.
🔸چنين تصور نشود كه با جلوگيرى از ابراز افكار و عقايد مىشود از اسلام پاسدارى كرد. از اسلام فقط با يك نيرو مىشود پاسدارى كرد و آن منطق و آزادى دادن و مواجهه صريح و رُك و روشن با افكار مخالف است. مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج24، ص: 132
@shakhes1340
🔴 نگاه متفاوت اسلامی و غربی به یک جمله: «عقیده آزاد است»
🔸در دموکراسیها مسئله عقیده و فکر را اصلاً به کلی از متن زندگی و از رکن زندگی خارج کردند و به صورت یک امر فردی و شخصی درآوردند. خیلی اسم خوبی هم گذاشتهاند: «عقیده آزاد است»!
🔹این «عقیده آزاد است» به مفهومی که اینها میخواهند بگویند، یعنی عقیده اساساً ارزشی ندارد؛ یک امر شخصی فانتزی است. یک کسی به این دل بسته و خوش است که میخواهد گاو بپرستد و تو خوش هستی به این که خدا را بپرستی. هیچ فرقی نمیکند. همان طور یک نفر خورش قرمه سبزی دوست دارد و دیگری خورش قیمه.
🔸ما اگر میگوییم عقیده آزاد است، به این دلیل است که عقیده را جبری نمیشود به مردم تحمیل کرد؛ چون عقیده انتخاب است؛ فرد باید با فکرش به یک اعتقاد برسد و بعد هم به آن، گرایش و ایمان پیدا کند.
🔹اگر میشد عقیده را هم به زور به کسی بدهند، میگفتیم عقیده هم باید اجباری باشد. مگر بهداشت و تعلیمات اجباری چه گونه است؟ چرا آنها که این همه روی دموکراسی تأکید میکنند، در مسئله تعلیمات اجباری هرگز یک ذره هم تردید به خودشان راه نمیدهند. اگر به آنها بگویید چرا آزادیاش را سلب میکنید، پاسخ میدهند آزادیاش را برای خیر و مصلحت خودش سلب میکنیم.
🔸از نظر ما این که عقیده باید آزاد باشد، نه به دلیل این است که عقیده یک امر شخصی فردی است و ارزشی ندارد -که آنها اصلاً مبنای فکرشان این است - بلکه به این دلیل است که عقیده «اجبار بردار» نیست، مانند ملکات فاضله. هیچ کس را با کتک نمیشود «امین» کرد. میشود با کتک جلوی دزدی را گرفت، یعنی آدمی که خٌلقاً دزد است، از ترس دزدی نکند؛ اما نمیشود با کتک، کاری کرد که ملکه امانت در او پیدا بشود.
📝 استاد مطهری، مقدمهای بر حکومت اسلامی، ص۱۰۲-۱۰۰ (با تلخیص)
#گزیده_کتاب
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
http://eitaa.com/motahari_ir
✳ بدلیل اهتمام فوق العاده شهید مطهری به دروس اخلاقی امام خمینی ، روزهای شنبه فرازهائی از توصیه های اخلاقی امام خمینی در کانال اندیشه مطهر (شاخص ) قرار داده خواهد شد .
⭕️ نگرانی امام خمینی از شکست روحانیت : اختلاف (2)
🔹ما و شما نباید خودمان را بازی بدهیم. اختلاف ریشهاش از حب نفس است. هرکس خیال میکند که من برای خدا این آقا را باهاش اختلاف میکنم، یک وقت درست بنشیند در نفس خودش فکر کند ببیند ریشه کجاست. حسن ظن به خودش نداشته باشد، سوء ظن داشته باشد. ریشه همان ریشه شیطانی است که آن حب نفس انسان است.
🔸اینکه شما خیال کنید که نه، من برای خدا این آقا را مثلاً به او چه میکنم، این اشتباه است. برای خدا نیست. انسان گول نفس اماره خودش را میخورد و گول شیطان را میخورد. گول میخورد به اینکه چیزهایی که در دیگران است هی به نظرش میآید خیلی بد است، خیلی کار بدی دارد میشود، دارد اسلام از بین میرود، برای اینکه یک قاضی در فلان جا چه کرده، این برای اسلام نیست. نباید ما خودمان را گول بزنیم. بنشینید آخر شب فکر کنید.
🔹اختلاف و شکست جمهوری اسلامی، گناهی نابخشودنی است .
اگر از اختلاف ماها، آن هم اختلافی که من شک ندارم بر سر دنیاست، نه برای خدا، اگر این اختلافات موجب اختلاف بین مردم بشود و موجب این بشود که شکست بخورد جمهوری اسلامی و تا قرنها نتواند سرش را بلند کند، این جرمی است که خدا میبخشد برما؟
⭕️ من از این دو جهت (اختلاف روحانیت و خروج از زی طلبگی) نگران هستم. ⬅️ صحیفه نور جلد 18 - صفحات 12-17 - سخنرانی امام خمینی در جمع نمایندگان مجلس خبرگان در تیر ماه 1362
@shakhes1340
بمناسبت گرامیداشت ایام اربعین شهادت سردار قلبها شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش،کلیپ ذیل که نوید بخش پیروزی جبهه حق بر استکبار جهانی می باشد در کانال اندیشه مطهر گذاشته میشود.
🔸موضوع : اسلام و دموکراسی ⁉️
▪️پرسش49 : اگر جمهورى به معنى اقامه حاكميت همه مردم است در اینصورت«جمهورى اسلامى» با طرح مفاهيمى مثل ولايت فقيه و حاکمیت دین اين توهم را پيش مىآورد كه در مفهوم «جمهورى اسلامى» تناقض و تعارض وجود دارد- حاکمیت مردم یا حاکمیت دین و ولایت فقیه ؟- ایا اين تعارض به نحوى حل شدنى است؟
🔹پاسخ اجمالی :
1️⃣ به هيچ وجه بین جمهوریت و اسلامیت تعارض نيست چون حق حاكميت مردم - دموکراسی - به معنى اين است كه مردم حق دارند كه سرنوشت خود را خودشان در دست بگيرند و چنین امری ملازم با اين نيست كه مردم خودشان را از گرايش به يك مكتب و ايدئولوژى و از التزام و تعهد به يك مكتب معاف بشمارند. 2️⃣درحكومت اسلامى ، جنبه اسلامى بودن ان ، به حاكميت عملى يك طبقه – روحانیت - ارتباط ندارد، به حاكميت يك ايدئولوژى ارتباط دارد، ايدئولوژيى كه اكثريت قاطع مردم به ان مؤمن و معتقدند و گرايش دارند و خواهان آناند و مى خواهند در كادر آن حركت كنند .
3️⃣نقش فقيه در يك كشور اسلامى كه ملتزم و متعهد به اسلام است و اسلام را به عنوان يك ايدئولوژى پذيرفته است نقش يك ايدئولوگ است نه نقش يك حاكم. يعنى اوست كه نظارت مىكند بر اين كه اين ايدئولوژى درست اجرا مىشود يا نه، 4️⃣ ولايت فقيه ولايت ايدئولوژيك است و اساسا خود فقيه را مردم انتخاب مىكنند. اين خودش عين دموكراسى است. مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج24، ص: 330-333(با تلخیص و ویرایش)
@shakhes1340
اسلام و دموکراسی ⁉️ 🔸پاسخ تفصیلی :
1️⃣ به هيچ وجه بین اسلام و دموکراسی - جمهوریت - تعارضى نيست. مسئله «جمهورى» مربوط به شكل حكومت است كه البته مستلزم نوعى دموكراسى است يعنى مردم حق حاكميت دارند. حق حاكميت به معنى اين است كه مردم حق دارند كه سرنوشت خودشان را خودشان در دست بگيرند و اين ملازم با اين نيست كه مردم خودشان را از گرايش به يك مكتب و ايدئولوژى و از التزام و تعهد به يك مكتب معاف بشمارند.
2️⃣حكومت اسلامى و جنبه اسلامى بودن حكومت به حاكميت عملى يك طبقه – روحانیت - ارتباط ندارد، به حاكميت يك ايدئولوژى ارتباط دارد، ايدئولوژيى كه اكثريت قاطع مردم در گذشته ابراز كرده اند كه به اين ايدئولوژى مؤمن و معتقدند و گرايش دارند و خواهان آناند و مىخواهند در كادر آن حركت كنند .
3️⃣ حق حاكميت مردم به معنى اين است كه مردم حق قانونگذارى دارند كما اين كه در دوره مشروطيت هم قانون اساسى بر مبناى دين اسلام بود و خود قانون اساسى و متمم قانون اساسى در كمال صراحت مىگويد هر قانونى كه بر ضد قوانين اسلام باشد قانونيت نخواهد داشت و مجلس حق وضع چنين قانونى را ندارد، يا اصل دوم متمم قانون اساسى پنج نفر از فقهاى طراز اول را به عنوان ناظر بر اين قوانين [معرفى مىكند] كه بر خلاف اصول و ضوابط اسلامى نباشد.هيچ وقت كسانى كه انقلاب مشروطيت را بپا كردند اينها را بر ضد دموکراسى و روح مشروطيت و حتى جعل قانون و تقنين ندانستند زيرا قوانين را در كادر اصول كلى اسلامى وضع مىكردند.
4️⃣ عمده در مسئله دموکراسى همين است كه در مرحله اجرا اين مردم خودشان بايد باشند كه مجرى قانون باشند، حال يا مجرى قانونى كه خود وضع كرده اند يا مجرى قانونى كه فرضا به وسيله يك فيلسوف وضع شده است و اين مردم مكتب آن فيلسوف را پذيرفته اند و يا مجرى قانونى كه به وسيله وحى الهى وضع شده است.
5️⃣ جمهورى اسلامى و اسلامى بودن اين جمهورى به هيچ وجه بر ضد حاكميت ملى نيست و به طور كلى با دموكراسى به هيچ وجه منافات ندارد چون هيچگاه اصول دموكراسى ايجاب نمىكند كه هيچ مكتبى بر يك جامعه حاكم نباشد. احزاب معمولا خود را وابسته به يك ايدئولوژى معين مىدانند و افتخار هم مىكنند ولى اين را هرگز بر ضد اصول دموكراسى نمى شمارند . 6️⃣ مسئله ولايت فقيه اين نيست كه فقيه خودش در رأس دولت قرار مىگيرد، خودش مىخواهد عملا حكومت كند و مجرى باشد. نقش فقيه در يك كشور اسلامى كه ملتزم و متعهد به اسلام است و اسلام را به عنوان يك ايدئولوژى پذيرفته است نقش يك ايدئولوگ است نه نقش يك حاكم. وقتى كه مردم آن ايدئولوژى را پذيرفته اند قهرا براى ايدئولوگ هم نقشى قائل هستند يعنى اوست كه نظارت مىكند بر اين كه اين ايدئولوژى درست اجرا مىشود يا نه، آيا اين شخص كه مىخواهد رئيس دولت بشود و به عنوان مجرى قانون در كادر اصول اين ايدئولوژى حركت كند صلاحيت چنين كارى را از نظر آن ايدئولوژى دارد يا ندارد؟ 7️⃣ اساسا ولى، فقيه را بر خلاف سلطان و شاه خود مردم انتخاب مىكنند، رهبر را خود مردم انتخاب كردند و خود مردم انتخاب مىكنند، مرجع را خود مردم به عنوان يك صاحب نظر در اين مكتب انتخاب مىكنند . بنابراين، اين چه تناقضى هست ميان جمهورى بودن و اسلامى بودن؟ آيا اين كه شكل حكومت موقت باشد و محتوا اسلامى باشد تناقض است؟ چه رابطه اى ميان اين دو است؟ مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج24، ص: 334-332( با تلخیص و ویرایش)
@shakhes1340
‼️"غربال شدن «خواص» در فتنه انتخابات"
شهید مطهری:
✅در سال 1325 كه مرحوم آقا سيد ابوالحسن فوت كرد و آقاى بروجردى مرجع شد من در فاصله چند روز گفتم : تمام مشكلات من در باب خلافت حل شد، يعنى گذشته را در پرتو حال شناختم. ✅آقاى آقا سيد ابوالحسن بود و مرجع كل فى الكل و من حدود هشت سال بود كه در قم بودم و افراد زيادى را مىشناختم كه آدمهاى خوبى بودند. يكمرتبه مىخواست يك قدرت بزرگ روحانى - مرجعیت- از مقامى به مقام ديگر منتقل شود، يك امتحان بسيار بزرگ. ✅من يكمرتبه ديدم مثل اينكه حوزه قم زيرورو شد. يك حالت هول عجيبى به افراد افتاد. حال، هر فردی گرايشى به يك آقا داشت. در راه گرايش به اين آقا و كوبيدن بقيه آقايان همه چيز فراموش شده بود. ✅مثل اينكه موقتاً همه، همه چيز را فراموش كرده بودند. يك حالت جنون آميزى به وجود آمده بود. اين آن را تعديل مىكرد و آن يكى را تفسيق، و ديگرى بعكس. ✅گفتم سبحان اللَّه! بشر چه موجودى است! پس اگر روزى پيغمبرى بخواهد بميرد و يك خلافت به آن عظمت بخواهد منتقل شود، مى بيند آن عادلترين عادلها تبديل مىشود به فاسقترين فاسقها.
✅از امتحانهايى كه در زمان حاضر براى بشر پيش مىآيد انسان مى تواند طبيعت بشر در گذشته را بفهمد، كه مىفهمد. ✅همين ماها هم اگر بوديم از همين كارها مىكرديم. چيز عجيبى نيست كه انسان فكر مىكند آدمهاى خيلى استثنايى آمدند خلافت على عليه السلام را غصب كردند.
نه، اگر ماها هم بوديم همين كارها را مىكرديم. 🔸اين است كه همانطور كه انسان مسائل حال را در پرتو گذشته مى شناسد، مسائل گذشته را نيز در پرتو حال مىتوان شناخت. اين، سخن اساسى و درستى است.
مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى ج15 ص171 http:/shakhes1340.blogfa.com/ @shakhes1340
⭕️ توصیه هشدار دهنده امام خمینی به علما و طلاب (3) 🔹من این نگرانی که همیشه هی در دلم هست این است که من خوف این را دارم که مردم به واسطه امثال من به بهشت بروند؛ آنها برای خدا توجه به آقایان دارند، و ما هم و شما هم دعوت میکنید مردم را به خیر و صلاح؛ من خوف این را دارم که آنها برای خاطر ما و شنیدن حرف ما به بهشت بروند و ما برای خاطر اینکه خودمان مهذب نبودیم به جهنم. و آن خوف زیادی که من دارم این است که ما روبرو بشویم با آنها، ما در جهنم باشیم، آنها در بهشت باشند و اشراف به ما پیدا کنند. و این خجالت را انسان کجا ببرد که اینها برای خاطر ما به آن مقامات رسیدهاند و ما برای خاطر هواهای نفسانی به این درجه سُفلی ،این یک خوفی است که بسیاری از اوقات من متذکرش هستم. 🔸یک قصهای را برای من نقل کردهاند که یکی از تجار پیش یکی از علمای بزرگ- حالا کی بوده است نمیدانم- رفته است و گفته است که آقا! اگر پشت کتابی یک چیزی نوشتهاند به ما هم بگویید، کتابها معلوم، اما اگر پشت کتابی چیزی نوشتهاند که شما از آن مطلع هستید به ما هم بگویید برایاینکه ما میبینیم که شما ما را دعوت میکنید به خیر و صلاح، و خودتان نیستید اصلش. معلوم میشود یک مطلب دیگری در کار است. آن آقا گریه کرده است- از قراری که گفتهاند- و گفته است حاجی هیچ چیز دیگری نیست و ما فاسد هستیم. صحیفه امام خمینی (ره)،جلد ۱۸ - 28تیر 1362 در جمع نمایندگان مجلس خبرگان
@shakhes1340
🔸فرق دموکراسی اسلامی با دموکراسی غربی
▪️پرسش 50 : تفاوت دموکراسی غربی با دموکراسی اسلامی را تبیین کنید .
🔹پاسخ اجمالی :
1⃣دموكراسى در اسلام بر اساس آزاديهاى انسانى بنا شده است نه بر اساس رهايى حيوانيت؛ و امكان ندارد انسانيت انسان آزاد باشد در حالى كه حيوانيت او رهاست. يعنى [در رابطه] انسانيت و حيوانيت، يا بايد حيوانيت تابع و مطيع انسانيت باشد و يا انسانيت انسان مقهور و ذليل و برده حيوانيتش باشد.
اما دموكراسى در مفهوم غربى در حدود آزاديها و رهاييهاى حيوانى- و اینکه ملاک ، خواسته های بشر است هر چه که باشد - خلاصه مىشود.
2⃣ بازگشت دموکراسی غربی –معیار بودن خواسته های بشر- همان تز ملانصرالدين است كه سوار قاطرش بود، گفتند كجا مىروى؟ گفت: «هر جا كه ميل قاطر باشد.» آنها مىگويند ملت ما اينچنين خواسته است!نگلستان در ده سال پيش - ده سال پیش زمان استاد مطهری یعنی بیش از 40سال قبل - مسئله همجنس بازى را روى چه اساسى قانونى كرد؟ روى اساس دموكراسى. گفت قانون آن است كه ملت بخواهد، مردم بخواهند، اكثريت مردم ما در عمل نشان دادهاند كه همجنس بازى را مىخواهند.دموكراسى ايجاب مىكند كه اين كار قانونى باشد.در حالی که از منظر اسلام انسان نبايد تابع شهوت و ميل هاى خودش باشد. بايد حيوانيت انسان تابع و مطيع انسانيت او باشد.
مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج24، ص: 217-219- با تلخیص و ویرایش -
@shakhes1340