🟢درسی از مکتب امام سجاد «علیه السلام»
(به مناسبت سالروز ولادت خجسته سیدالساجدین امام سجاد علیه السلام)
🔸امام زین العابدین «عليه السلام» فرمود:
كَمْ مِنْ مَفْتونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فيهِ،
وَ كَمْ مِنْ مَغْرورٍ بِحُسْنِ السَّتْرِ عَلَيْهِ،
وَ كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْاحْسانِ الَيْهِ (تحف العقول ص 281)
ترجمه :
✅ بسيارى از مردم از بس خوبی و مدحشان را گفتند فاسد شدند،
✅ بسيارى از مردم چون از عيبشان چشمپوشى شد و مورد انتقاد قرار نگرفتند مغرور شدند،
✅ بسيارى از مردم هم چون به آنها احسان شد و از راه احسان زندگى و كارشان اداره شد متدرّجاً در غفلت فرو رفتند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج25 ؛ ص227-با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️معیار تشخیص حق از باطل در فتنه های اجتماعی- سیاسی - عقیدتی(۱)
🔻- شخصی از یاران امام علی که با مشاهده «جنگ جمل» در تمییز حق از باطل به حیرت افتاده بود -
محضر امير المؤمنين شرفياب شد و گفت:
آيا ممكن است طلحه و زبير و عايشه بر باطل اجتماع كنند؟
شخصيتهايى مانند آنان از بزرگان صحابه رسول اللَّه چگونه اشتباه مى كنند و راه باطل را مى پيمايند؟
آيا اين ممكن است؟
🔻- امام علیه السلام در پاسخ او سخنى دارد كه دكتر طه حسين، دانشمند و نويسنده مصرى، مى گويد:
بعد از آنكه وحى خاموش گشت
و نداى آسمانى منقطع شد،
سخنى به اين بزرگى شنيده نشده است.
فرمود:
«انَّكَ لَمَلْبُوسٌ عَلَيْكَ،
انَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِاقْدارِ الرِّجالِ،
اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ
وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اهْلَهُ»
ترجمه :
🔻سرت كلاه رفته و حقيقت بر تو اشتباه شده
حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمى شود شناخت
🔻اين صحيح نيست كه تو اول ، شخصيتهايى را مقياس قرار دهى
و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجى:
فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند
و فلان چيز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف
🔻نه،
اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند.
اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند.
🔻يعنى بايد حق شناس و باطل شناس باشى
نه اشخاص و شخصيت شناس؛
🔻افراد را (خواه شخصيتهاى بزرگ و خواه شخصيتهاى كوچك) با حق مقايسه كنى،
اگر با آن منطبق شدند شخصيت شان را بپذيرى و الّا نه.
🔻اين، حرف- صحیح - نيست كه آيا طلحه و زبير و عايشه ممكن است بر باطل باشند؟
🔻در اينجا على عليه السلام
معيار «حقيقت» را خود «حقيقت» قرار داده است
و روح تشيع نيز جز اين چيزى نيست.
🔻در حقيقت فرقه شيعه مولود يك «بينش مخصوص»
و اهميت دادن به «اصول اسلامى» است
نه به افراد و اشخاص.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 309-307-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
@motahari_ir4_300724633584271955.mp3
زمان:
حجم:
1.91M
🔸سخنانی که جوامع اسلامی بویژه جامعه کنونی تشیع ، نیاز مبرم به درک عمیق آن دارد!
♦️معیار تشخیص حق از باطل در فتنه های اجتماعی - سیاسی از دیدگاه امام علی علیه السلام
🔸ضرورت راهنمایی نسل جوان
🟢به مناسبت سالروز ولادت خجسته حضرت علی اکبر «علیه السلام» و روز جوان)
🔻ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را
در لابلای افکار و عقاید آنان باید جستجو کرد .
🔻فکر این نسل از نظر مذهبی آنچنانکه باید راهنمایی نشده است .
🔻اگر مشکلی در راهنمایی این نسل باشد بیشتر در فهمیدن زبان و منطق او
و روبرو شدن با او ،
با منطق و زبان خودش است؛
🔻در این وقت است که هر کسی احساس می کند
این نسل بر خلاف آنچه ابتدا به نظر می رسد لجوج نیست
و آمادگی زیادی برای دریافت حقایق دینی دارد .
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(مساله حجاب)) ؛ ج۱۹ ؛ ص۳۷۷-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️رشد فکری جامعه در پرتو انتخابات آزاد(۱)
✅ بشر را بايد در مسائلی نظیر انتخابات آزاد گذاشت تا به حد رشد و بلوغ اجتماعى لازم برسد.
✅ اگر به بهانه اين كه اين ملت رشد ندارد
و بايد به او تحميل كرد،آزادى را براى هميشه از او بگيرند،
اين ملت تا ابد غير رشيد باقى مى ماند.
✅رشد جامعه به اين است كه مردم را در انتخابات آزاد بگذاريم
ولو در آن آزادى ابتدا اشتباه هم بكند.
✅ صد بار هم اگر اشتباه كند باز بايد آزاد باشد.
(ادامه دارد)
🔹مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ج24 ص 391- 389-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/Imam1340
16.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر انقلاب:
راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد (۱۳۶۹/۲/۱۲)
🔸 شهید مطهری :
رشد فکری مردم در پرتو انتخابات آزاد است هر چند صدبار هم اشتباه کنند!
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 یادی از پدر؛ نماز شبهای طولانی در صد سالگی
⭕️ «کانال رسمی بنیاد شهید مطهری»👇
t.me/motahari_ir
🟢 احیای دین در عصر امام مهدی علیه السلام
🔻... ما كه شيعه هستيم
و به وجود مقدس حضرت حجة بن الحسن اعتقاد داريم،
مى گوييم ايشان كه مى آيند:
«يَأْتى بِدينٍ جَديدٍ»
🔻تفسيرش اين است كه آنقدر تغييرات و اضافات در اسلام پيدا شده
كه وقتى او مى آيد
و حقيقت دين جدّش را مى گويد،
به نظر مردم مى رسد كه اين دين غير از دينى است كه داشته اند
و حال اينكه اسلام حقيقى همان است كه آن حضرت مى آورد.
🔻در اخبار و روايات آمده است كه وقتى ايشان مى آيد
خانه هايى و مساجدى را خراب مى كند،
كارهايى مى كند كه مردم فكر مى كنند دين جديدى آمده است!
🔻شاعر در آن شعر معروف - خطاب به پیامبر«ص» - مى گويد:
دين تو را در پى آرايشند
در پى آرايش و پيرايشند
بس كه ببستند بر او برگ و ساز
گر تو ببينى نشناسيش باز
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(اسلام و نیازهای زمان( 1و2)) ؛ ج21 ؛ ص246- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340