eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
53 عکس
317 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا» https://eitaa.com/shakhes1340 🔸«اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا» https://eitaa.com/motahari1340 🔸اندیشه مطهر(عمومی) در «تلگرام» https://t.me/motahar_1340 🔸 اندیشه مطهر (تخصصی) در تلگرام https://t.me/andishemotahar49 🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا» https://eitaa.com/Imam1340 🔹بازخوانی اندیشه های امام خمینی در «تلگرام» https://t.me/Imam1340 🔹«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا» https://eitaa.com/rahbari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد: http://shakhes1340.blogfa.com
4_300724633584271955.mp3
1.91M
🟢 درسی جاودانه و سرنوشت ساز از امام علی (علیه السلام) : 🔻اشخاص ، نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند؛ اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند. 🔻يعنى بايد - نخست - حق‏ شناس و باطل‏ شناس باشى نه اشخاص و شخصيت‏ شناس؛ - آنگاه - افراد (شخصيت ها) را با حق مقايسه كنى، اگر با آن منطبق شدند شخصيت (و افکار ) شان را بپذيرى و الّا نه. https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 ماه رمضان در آستانه خداحافظی است در طول این ماه مبارک چقدر به فلسفه تشریع روزه (تقوا یا حاکمیت عقل و ایمان بر شهوات نفسانی) نزدیک شدیم؟(۳) 🔻برنامه ماه مبارك رمضان برنامه تزكيه نفس است، برنامه اصلاح معايب و رفع نواقص است، برنامه تسلط عقل و ايمان و اراده بر شهوات نفسانى است، 🔻برنامه دعاست، برنامه پرستش حق است، برنامه پرواز به سوى خداست، برنامه ترقى دادن روح است، 🔻اگر بنا باشد كه ماه مبارك بيايد و انسان سى روز گرسنگى و تشنگى و بى‏ خوابى بكشد و مثلًا شبها تا ديروقت بيدار باشد و به اين مجلس و آن مجلس برود، و بعد هم عيد فطر بيايد و با روز آخر شعبان يك ذره هم فرق نكرده باشد، چنين روزه ‏اى براى انسان اثر ندارد. 🔻اسلام كه نمى‏ خواهد مردم بى‏ جهت دهانشان را ببندند، بلكه با روزه گرفتن قرار است كه انسانها اصلاح شوند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان كامل) ؛ ج‏۲۳ ؛ ص۱۰۸- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 آیا نرسیده است آن وقتی که دل مردم باایمان، برای پذیرش یاد خدا نرم بشود؟!(سوره حدید،آیه ۱۶)
🟢 تأثیر تکبیر «اللَّه اكبر» در تعالی روح انسان (به مناسبت جایگاه «تکبیر» در اذکار عید فطر ) 🔻...گوينده‏ اللَّه اكبر، آن كسى كه‏ اللَّه اكبر را به خودش تلقين كرده است، هرگز عظمت هيچ كس و هيچ چيز او را مرعوب نمى‏ كند، چرا؟ [چون‏] اللَّه اكبر [يعنى‏] بزرگتر از هر چيز و بلكه بزرگتر از هر توصيف، ذات اقدس الهى است؛ 🔻... وقتى من خدا را به عظمت مى‏ شناسم، همه چيز در مقابل من حقير است. اين كلمه‏ «اللَّه اكبر » به انسان شخصيت مى‏ دهد، روح انسان را بزرگ مى‏ كند. 🔻وقتى شما مى ‏گوييد اللَّه اكبر، اگر از عمق روح و دل بگوييد، عظمت الهى در نظرتان تجسم پيدا مى‏ كند. وقتى كه عظمت الهى در دل شما پيدا شد، محال است كسى به نظرتان بزرگ بيايد، محال است از كسى بترسيد، در مقابل كسى خضوع و خشوع كنيد. 🔻اين است كه بندگى خدا آزادى‏ آور است. اگر انسان خدا را به عظمت بشناسد، بنده او مى ‏شود و لازمه بندگى خدا آزادى از غير خداست. 🔻حقير را انسان به غلط عظيم مى‏ بيند كه بندگى مى ‏كند. ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى(آزادی معنوی)، ج‏23، ص: 527-526- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟢فرازی از دعاى امام سجّاد (عليه السلام‏) بعد از ختم قرآن 🔸اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ لَنا فى ظُلَمِ اللَّيالى مونِسا پروردگارا! قرآن را براى ما در تاريكيهاى شب مونس قرار بده. (اين، همين‏ «قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا» تا «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا است».) 🔸و لالسنتنا عن المعاصى من غير ما آفة مخرسا : خدايا قرآن را گنگ ‏كننده زبان ما از معاصى قرار بده ولى گنگ ‏كننده بى‏ آفت. خدايا قرآن را براى ما اين‏چنين قرار بده كه زبان ما را نسبت به معاصى، بدون آفت گنگ کند. 🔹يك وقت هست زبان آدم با آفت ، گنگ مى ‏شود، نمى ‏تواند حرف بزند. آن كه براى انسان كمال نيست، به دليل اينكه گنگ است. و يك وقت گنگِ بدون آفت است، آنهم گنگ نسبت به بعضى از امور نه بعضى ديگر؛ 🔹يعنى قرآن در روح ما آن‏چنان حاكم باشد كه اين زبان يك كلمه دروغ كه مى‏ خواهد بگويد گنگ مى‏ شود، يك كلمه غيبت كه مى‏خواهد بكند گنگ مى‏ شود. 🔸اگر انسان آيه‏ «وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً» را در مورد غيبت، از قرآن بخواند و تلقى كند و قرآن را در روح خودش وارد كند، او همان حالت گنگ بى ‏آفت را پيدا مى‏ كند؛ يعنى زبان به اين گناه جارى نمى ‏شود، و همچنين به فحش، تهمت و صدها نوع گناه ديگر. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج‏28، ص: 43-41- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟡نقش مردم در «فرایند ظهور» 🔻 -آيه۱۱ سوره رعد - «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» آب بسيار صاف و پاكى است كه بر سر منتظرها، آنهايى كه به انتظار هستند كه هميشه خدا از يك راه غير عادى كارها را درست كند، مى ‏ريزد. انتظار بيهوده نكشيد. 🔻«انَّ» يعنى تحقيقاً مطلب اين است؛ تحقق و واقعيت اين است كه : هرگز خداوند اوضاع و احوال را به سود مردم عوض نمى‏ كند «حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» مگر وقتى كه خود آن مردم آنچه مربوط به خودشان است، آنچه كه در خودشان هست: اخلاق، روحيه، ملكات، جهت، نيات و بالأخره خودشان را عوض كنند. 🔻 آيا ما مى‏ توانيم مدركى بهتر از اين پيدا كنيم؟ آيا بيشتر از اين مى‏ توان اطمينان پيدا كرد كه انتظارات به شكل انتظاراتى كه ما داريم - دفع بلاها و جلب رحمت الهی بدون تغییر در اخلاق، روحيه، ملكات، و بالأخره انقلاب و تحول درونی - بيهوده است؟ نصّ قرآن است، با نصّ قرآن نمى ‏توان كارى كرد. 🔻- بر اساس آیه مذکور- ، ملت ، بايد «يُغَيِّرُوا» باشد، بايد ابتكار و فكر و نقشه داشته باشد، بايد خودش شخصاً براى خود تصميم بگيرد و انتخاب كند. 🔻هر وقت ملتى رسيد به جايى كه : خودش براى خودش تصميم گرفت؛ خودش راه خود را انتخاب كرد و خودش در كار خود ابتكار به خرج داد، چنين ملتى مى‏ تواند انتظار رحمت و تأييد الهى را داشته باشد، انتظار آن چيزهايى كه قرآن نام مى‏ برد: فيضهاى الهى، اعانتهاى الهى، نصرتهاى الهى ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهری ، ج‏17، ص 225 -222 - با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
12.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 خلیفه مسلمین در کنار یک مسیحی در مقابل قاضی؛ پرتوی از عدالت علی(ع) ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️فرمان اسلام به ظالم و مظلوم(۱)‏ 🔻اسلام تنها به ظالم نمى ‏گويد ظلم نكن؛ اسلام به ظالم مى ‏گويد ظلم نكن، و بيش از پنجاه درصد، فرمان به ظالم از ظلمها جلوگيرى مى ‏كند، آن نيروى معنوى حاكم بر وجود انسان كه جلو ظلمش را مى ‏گيرد. 🔻اما آيا اسلام به همين قناعت كرده است؟ اسلام فقط آمده به ظالم گفته: اى ظالم! ظلم نكن؟ مگر همه ظالمها مى ‏شنوند؟! خيلى از ظالمها هم هستند كه نمى ‏شنوند. پس ديگر چه مى‏كند؟ زمينه پذيرش ظلم را هم از ميان مى‏برد، 🔻به مظلوم مى ‏گويد: اى مظلوم! تن به ظلم دادن نوعى ظلم كردن است، در مقابل ظالم پرخاشگر باش. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) *)، ج‏25، ص: 178- 177- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️فرمان اسلام به ظالم و مظلوم(۲)🔻اسلام به مظلوم مى ‏گويد: اى مظلوم! تن به ظلم دادن نوعى ظلم كردن است، 🔻در مقابل ظالم پرخاشگر باش : لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسّوءِ مِنَ الْقَوْلِ الّا مَنْ ظُلِمَ(نساء : ۱۸۴)قرآن مى ‏گويد بدگويى پشت سر يك مسلمان بد است، از آن بدتر اين است كه انسان وقتى بدگويى مى‏كند فرياد بكشد و فحش بدهد. ولى همين بد در يك مورد جايز مى ‏شود؛ يعنى بدگويى بكن، فرياد بكش، تظلّم بكن آنجا كه مظلوم واقع شده ‏اى 🔻على عليه السلام فرمود: فَوَ اللَّهِ ما غُزِىَ قَوْمٌ قَطُّ فِى عُقْرِ دارِهِمْ الّا ذَلّوا (نهج البلاغه ،خطبه ۲۷) سوگند به خدا هرگز با قومى در ميان خانه ‏شان جنگ نشده مگر آنكه ذليل و مغلوب گشته ‏اند. 🔻باز على فرمود: لا يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّليلُ وَ لا يُدْرَكُ الْحَقُّ الّا بِالْجِدِّ(نهج البلاغه ، خطبه ۲۹) هرگز آدم زبون نمى ‏تواند با ظلم مبارزه كند و جلو ظلم را بگيرد، و هرگز به حق نمى ‏توان رسيد مگر با جديت و كوشش‏ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) *)، ج‏25، ص: 178- 177- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340