⚫️السَّلامُ عَلَیک یا عَلِی ابْنَ مُوسَی الرِّضا الْمُرْتَضی
🔴 سالروز شهادت مظلومانه حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام را
به ساحت مقدس قطب عالم امکان ، امام مهدی (عج) ،
مسلمانان جهان بویژه عاشقان و رهروان مکتب اهل بیت علیهم السلام تسلیت می گوئیم .
6.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ درسی بسیار مهم از مکتب امام رضا(ع) در زمینه آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه :
...«فَلْيَأْذَنوا بِوِقاعٍ مِنَ اللَّهِ»
چنین جامعه ای براى عذاب الهى منتظر و آماده باشند
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️دو بیتی که حضرت امام رضا علیه السلام درباره مزار و مصیبت خود سرودند
⚫️ سالروز شهادت امام رئوف حضرت ثامن الحجج علیه آلاف التحیة و الثناء تسلیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
May 11
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 جریانی تکاندهنده از مظلومیت حضرت امام رضا(ع)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸اصلاح فکر در زمینه نحوست ایام(۱)
⭕️ اسرائیل ، مظهر اعلای عذاب الهی که نتیجه و کیفر عملکرد بد مسلمانان است
🔻...ممکن است شما بگوييد الحمد للَّه ما كه معذب نيستيم، پس ما در هيچ روز نحسى قرار نگرفته ايم؛
🔻اتفاقاً ما الآن بايد بفهميم تمام روزهاى ما نحس است؛
روز اول فروردين ما هم نحس است؛
چون ما(مسلمانان ) به نص قرآن مجيد مردم معذبى هستيم،
مردمى هستيم كه خودمان به جان يكديگر افتاده ايم.
🔻ما تمام ملل مسلمان، امروز در ايّام نحسات بسر مى بريم.
آن عذاب الهى كه مى بينيد،
مظهر اعلايش اسرائيل است، چرا؟
اعمال خودمان
🔻ما كه قرنها جز در راه جدايى و دشمنى و تحريك اعصاب عليه يكديگر قدم برنداشته ايم طبيعى است كه دشمن مسلط شود.
🔻... بدانيد اين مسائل(نحوست ذاتی ایام)مال اسلام نيست، ابداً، نه ۱۳ صَفَر نه غير صفر. من حتى به تمام مدارك و اخبارش مراجعه كردم.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج25، ص: 407-406-با ویرایش -
eitaa.com/shakhes1340
⭕ فال بد زدن و نحس دانستن ایام ، ممنوع
🔸اصلاح فکر در زمینه نحوست ذاتی ایام (۲)
🔻پيغمبر اكرم در كمال صراحت فرمود: رُفِعَ عَنْ امَّتِىَ الطِّيَرَةُ :
در امت من تطيّر و فال بد وجود ندارد.
🔻خود پيغمبر اكرم اشياء را به فال نيك مى گرفت و هرگز فال بد نمی زد و از فال بد منع مى كرد.
فرمود:
اذا تَطَيَّرْتَ فَامْضِ
وَ اذا حَسَدْتَ فَلا تَبْغِ :
هر وقت به دلت بد آمد، با آمدن چيزى دلت چركين شد و تطير زدى، اعتنا نكن، مخصوصاً برو.
باز فرمود:
لا تُعادُوا الْايّامَ فَيُعاديكُمْ :
با ايام و روزگارها اعلام دشمنى نكنيد كه آنگاه آنها دشمن شما مى شوند.
🔻امام صادق(ع) فرمود:
تطيّر چيزى است كه اگر سخت بگيرى بر تو سخت مى گيرد، چون وقتى سخت مى گيرى خودت هستى كه بر خودت سخت مى گيرى، و اگر سست بگيرى بر تو سست مى گيرد؛ اگر اعتنا نكنى مى بينى چيزى نبوده است.
خيلى جمله عجيبى است!
🔻به هر حال مسئله تطيّر و فال بد زدن مسئله اى است كه در اسلام به هر نام و عنوانى محكوم است
و چنين چيزى وجود ندارد.
در سراسر تعليمات اصيل اسلامى شما كلمه ای در اين موضوع پيدا نمى كنيد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج25، ص: 407-405- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸امام شناسی (۱۱)
♦️امامت در قرآن(۴)
🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارسال خواهد شد
ب - آیه ابتلاء «وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ..» (قسمت سوم - بخش پایانی)
🔻ائمه عليهم السلام هميشه به اين آيه - بر اثبات امامت معصوم با تکیه بر کلمه «الظالمین» در آیه «ابتلاء» - استدلال كرده اند.
🔻مقصود از ظالم( آیه «الظالمین» در آیه) چيست؟
در عرف مردم، هميشه ما ظالم به غير و كسى را كه به حقوق مردم تجاوز مى كند مى گوييم «ظالم»
ولى «ظالم» در قرآن اعمّ است از كسى كه به غير تجاوز كند يا به خود.
كسى كه به غير تجاوز كند باز به خود ظلم كرده است.
🔻در قرآن آيات زيادى است در شرح ظلم به نفس.
علامه طباطبايى از يكى از اساتيدشان نقل مى كنند كه :
در ارتباط با سؤالى كه ابراهيم عليه السلام درباره فرزندانش كرد،
نسل و ذرّيه ابراهيم از نظر بد بودن و خوب بودن اين طور تفسير مى شود (احتمالات چهارگانه در معنای «ظالمین»):
1️⃣ افرادى بودند كه از اول تا آخر عمر هميشه ظالم بودند.
2️⃣ افرادى بودند كه در اول عمر ظالم بودند، در آخر عمر خوب شدند.
3️⃣ افرادى بودند که در اول عمر خوب بودند، بعدها ظالم شدند؛
4️⃣ افرادى بودند که هيچ وقت ظالم نبودند.
🔻ایشان می گویند :
محال است كه ابراهيم عليه السلام امامت را با اين شأن بزرگى كه خود او مى دانست قضيه از چه قرار است كه بعد از دوران نبوت و رسالت به او مى گويند چنين منصبى را به تو مى دهيم، براى آن فرزندان و ذریه ای خواسته باشد كه از اول تا آخر عمرشان ظالم و بدكار بودند.
همچنين محال است كه تقاضاى ابراهيم براى آن فرزندانش باشد كه اوايل عمرشان خوب بودند اما اكنون كه مى خواهند اين منصب را به آنها بدهند، بدند.
🔻ابراهيم عليه السلام اگر تقاضا كرده باشد، براى فرزندان خوبش تقاضا كرده است.
خوبها هم دو قسمند:
1️⃣ خوبهايى كه از اول تا آخر عمر هميشه خوب بوده اند،
2️⃣خوبهايى كه اول بد بوده اند و حالا خوب شده اند.
🔻وقتى كه مورد تقاضاى ابراهيم مشخص شد كه از ايندو تجاوز نمى كند،
پس شامل كسانى مى شود كه اگرچه اكنون ظالم و ستمگر نيستند ولى در گذشته آلودگى داشته اند و سابقه شان خوب نيست.
🔻[ولى مىبينيم] قرآن مىگويد:
لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
آنها كه سابقه ظلم دارند، نه؛
عهد من به ستمكاران نمى رسد.
مسلماً آن كه بالفعل ظالم است يا هميشه ظالم بوده و يا قبلًا نبوده و بالفعل ظالم است، مورد تقاضا نيست.
🔻بنابراين قرآن نفى مى كند كه امامت به كسى برسد كه سابقه اش بد است.
اين است كه شيعه بر اين اساس استدلال مى كنند كه امكان ندارد امامت به كسانى برسد كه دورانى از عمرشان را مشرك بوده اند.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج4، ص: 785- 784- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️بخود بیاییم!
غفلت تا کی؟!
فکر اساسی بکنیم برای جامعه مان ،
برای اسلام مان ،
برای جوانان مان
♦️نحوست ایام از دیدگاه قرآن كريم
🔸اصلاح فکر در زمینه نحوست ذاتی ایام (۳)
🔻...قرآن كريم در آيات زيادى با كمال صراحت اين مطلب را مى گويد كه منشأ فال بد، هر شومى و نحوستى كه وجود دارد، خارج از وجود خود بشر نيست؛
يعنى بشر ممكن است فكر و عقيده اش فكر و عقيده شومى باشد؛
وقتى كه فكر و عقيده اش سراسر خرافه و جهالت است،
شومى در جهالت است.
شومى جز در اخلاق فاسد در جاى ديگرى نيست.
شومى جز در اعمال پليد در چيز ديگرى نيست.
🔻...ما كلمه نحس و يوم نحس را در دو جاى قرآن داريم؛
خيلى جالب است؛ هر دو جا هم درباره قوم عاد است پس از نزول عذاب بر آنها :
انّا ارْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً فى يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرّ (قمر:۱۹)
(يا: فَارْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً فى ايّامٍ نَحِساتٍ «فصلت:۱۶» )
🔻...مقصود اين است كه در يك روز شومى [چنين كرديم.]
خود قرآن در كمال صراحت اعلام مى كند اين مردم معذب شدند،
چرا معذب شدند؟
به خاطر اعمال و افكارشان،
به خاطر طغيان هاي شان در مقابل امر الهى.
آن روزى كه مردم آن سرنوشت محتوم را از عمل خودشان پيدا مى كنند و دچار نكبت و بدبختى مى شوند،
قرآن آن روز را روز نحس مى داند.
آن روز، ديگر نه چهارشنبه است نه پنجشنبه، نه جمعه، نه شنبه ... و نه اول نه دوم نه سيزده ...
🔻هر روزى كه مردمى به كيفر اعمال خودشان گرفتار شدند
و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند،
بدانند در روز نحسى گرفتارند.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج25، ص: 406-405- با تلخیص و ویرایش-
eitaa.com/shakhes1340
May 11
8.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 توجه به این نکته میتواند در اصلاح نگاه و رفتار انسان بسیار تاثیرگذار باشد
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir