♦️احیای تفکر دینی (۲۶)
🔻وقتى كه ما به قرآن كريم و سنت پيغمبر و روايات ائمه خودمان مراجعه مى كنيم، مى بينيم عمل اصالت دارد؛
مى بينيم آنها سعادت بشر را در گرو عمل بشر مى دانند؛
🔻يعنى در گرو آن كارى كه با نيروى خود بشر بايد به وجود بيايد؛ مى بينيم بشر را متوجه نيروى خودش مى كنند و تمام اتّكاءها و اتّكالهاى موهوم را از او مى گيرند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 443- 442-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️فرازی از گفتار رهبر معظم انقلاب در باره آثار شهید مطهری:
حقیقتاً یک زرادخانهی عظیم فکری و فرهنگی در اختیار ماست؛ اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم.
🔸لینک کانال اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸لینک کانال «اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
🔸گلایه شهید مطهری از سطح ضعیف فقه و اجتهاد در حوزه های علمیه
🔽بدون شك ما از نظر فقه و اجتهاد در عصرى شبيه به عصر شيخ طوسى زندگى مى كنيم،
دچار نوعى جمود
و اعراض از مواجهه با مسائل مورد نياز عصر خود هستيم.
🔽ما نمى خواهيم زحمت گام بردارى در راه هاى نرفته را كه عصر ما پيش پاى ما گذاشته به خود بدهيم.
همه علاقه ما به اين است كه راههاى رفته را برويم و جاده هاى هموار و كوبيده را بپيماييم.
🔽ما ترجيح مى دهيم راه هفتصد ساله حل شبهه «ابن قبه» را طى كنيم
و حال آنكه امروز صدها شبهه از شبهه ابن قبه مهمتر و اساسى تر و وابسته تر به زندگى عملى خود داريم.
🔽شيخ الطائفه بلكه شيخ الطائفه هايى براى قرن چهاردهم ضرورى است كه:
اولًا با ضميرى روشن نيازهاى عصر خويش را درك كنند.
ثانياً با شجاعت عقلى و ادبى از نوعى شجاعت شيخ الطائفه دست به كار شوند.
ثالثاً از چهارچوب كتاب و سنت خارج نگردند.
🔽چه مى دانيم،
شايد روزگار آبستن به چنين مردانى كه از امثال شيخ الطائفه ملهم خواهند بود بوده باشد.
اينقدر مى دانيم كه خداوند دين خود را وا نخواهد گذاشت.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (الهامى از شيخ الطائفه شش مقاله)، ج20، ص: 144-143- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
10.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️عدالت و حقوق بشر غربی!
نگاهی به عملکرد نویسندگان اعلامیه حقوق بشر و مدعیان آزادی !
May 11
♦️نقد شهید مطهری به اعلامیه حقوق بشر غربی(۴)
🔻براى غرب لازم بود اول در تفسيرى كه از انسان مى كند تجديد نظرى به عمل آورد،
آنگاه اعلاميه هاى بلند بالا در زمينه حقوق مقدس و فطرى بشر صادر كند.
🔻...اعلاميه حقوق بشر را بايد كسى صادر كند كه انسان را در درجه اى عالىتر از يك تركيب مادى ماشينى مى بيند،
انگيزه ها و محركهاى انسان را منحصر به امور حيوانى و شخصى نمى داند، براى انسان وجدان انسانى قائل است.
🔻اعلاميه حقوق بشر را بايد شرق صادر كند كه به اصل «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» ايمان دارد و در انسان نمونه اى از مظاهر الوهيت سراغ دارد.
🔻...آنچه شايسته طرز تفكر غربى در تفسير انسان است، اعلاميه حقوق بشر نيست
بلكه همان طرز رفتارى است كه غرب عملًا در باره انسان روا مى دارد؛
يعنى كشتن همه عواطف انسانى،
به بازى گرفتن مميّزات بشرى،
تقدم سرمايه بر انسان،
اولويت پول بر بشر،
معبود بودن ماشين،
خدايى ثروت،
استثمار انسانها،
قدرت بى نهايت سرمايه دارى،
كه اگر احياناً يك نفر ميليونر ثروت خود را براى بعد از خودش به سگ محبوبش منتقل كند آن سگ احترامى ما فوق احترام انسانها پيدا مى كند؛
انسانها در خدمت يك سگ ثروتمند به عنوان پيشكار،
منشى،
دفتردار استخدام مى شوند
و در مقابل او دست به سينه مى ايستند و تعظيم مى كنند.
ادامه دارد
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نظام حقوق زن در اسلام)، ج19، ص: 153- 152- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 رهبر معظم انقلاب :
✅ جامعهی ما و انقلاب ما بر اساس همان پایههایی بنا شده که در معرفی شهید مطهری از اسلام دیده میشود و فهمیده میشد.
✅ علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري را خوانده باشند.
⏺ سلسله مباحث اسلام شناسی تحلیلی و تخصصی بر اساس آثار استاد شهید مطهری(ره) در کانال اندیشه مطهر (تخصصی)
https://eitaa.com/motahari1340
⏺ امام شناسی(۱)
( سلسله مباحث استاد مطهری در موضوع «امام شناسی» )
🔸لازم به ذکر است مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارسال خواهد شد
1️⃣ معنى امام
🔽 كلمه «امام» يعنى پيشوا.
كلمه «پيشوا» در فارسى، درست ترجمه تحت اللفظى كلمه «امام» است در عربى.
🔽 خود كلمه «امام» يا «پيشوا» مفهوم مقدسى ندارد.
پيشوا يعنى كسى كه پيشرو است،
عده اى تابع و پيرو او هستند
اعم از آنكه آن پيشوا عادل و راه يافته و درسترُو باشد
يا باطل و گمراه باشد.
🔽 قرآن هم كلمه امام را در هر دو مورد اطلاق كرده است:
در يك جا مى فرمايد:
وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا ( انبياء/ 73)
ما آنها را پيشوايان هادىِ به امر خودمان قرار داديم.
در جاى ديگر مى گويد:
أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ (قصص/ 41 )
پيشوايانى كه مردم را به سوى آتش مى خوانند.
🔽 ...پيشوايى در چند مورد است كه در بعضى از موارد، اهل تسنن هم قائل به پيشوايى و امامت هستند
ولى در كيفيت و شخصش با ما اختلاف دارند.
اما در بعضى از مفاهيم امامت،
اصلًا آنها منكر چنين امامتى هستند
نه اينكه قائل به آن هستند
و در فردش با ما اختلاف دارند.
🔽 امامتى كه مورد قبول آنها هم هست ولى در كيفيت و شكل و فردش با ما اختلاف دارند،
امامت به معنى زعامت اجتماع است كه به همين تعبير و نظير همين تعبير از قديم در كتب متكلمين آمده است.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى،(امامت و رهبری ) ج4، ص: 714- 713- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸«اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا»
https://eitaa.com/Imam1340
🔹«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا»
https://eitaa.com/rahbari1340
🟢احیای تفکر دینی (۲۷)
🔸نمونه هایی از کج اندیشی دینی (۴)
(برداشت انحرافی از حدیثی مشهور)
✅ معنى حديث «حبّ علىّ بن ابى طالب حسنة لا تضرّ معها سيّئة» اين است كه :
محبت على حسنه اى است كه مانع ضرر زدن گناه مى شود،
يعنى مانع راه يافتن گناه مىشود؛
معنايش آن نيست كه جاهلان پنداشته اند و آن اينكه محبت على چيزى است كه هر گناهى كه مرتكب شوى بلا اثر است.
✅ برخى از دراويش از طرفى دعوى دوستى خدا دارند
و از طرف ديگر از هر گناهكارى گناهكارترند،
اينان نيز مدّعيان دروغگو هستند.
✅ محبت پيشوايى مانند على كه مجسّمه عمل و تقوا و پرهيزكارى است آدمى را شيفته رفتار على مى كند،
فكر گناه را از سر او بدر مى برد،
البته به شرطى كه محبتش صادقانه باشد.
✅ كسى كه على (ع) را بشناسد،
تقواى او را بشناسد،
سوز و گداز او را بداند،
ناله هاى نيمه شبش را بداند و به چنين كسى عشق بورزد
محال است كه خلاف فرمان او كه هميشه امر به تقوا و عمل مىكرد عمل كند.
✅ هر محبى به خواسته محبوبش احترام مى گزارد و فرمان او را گرامى مى دارد.
فرمانبردارى از محبوب، لازمه محبّت صادق است،
لهذا اختصاص به على (ع) ندارد،
محبّت صادقانه رسول اكرم نيز چنين است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج1، ص: 332-331- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
9.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 به خدا توکل کن، ولش کن!!!
یک تلقی رایج و وارونه از توکل
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir