🟡زهراى مرضيه(س)، افضل زنان
✅ در احاديث ما رسيده است كه كاملترين زنهاى جهان چهار زن هستند كه دوتاى اينها در امم پيشين بوده اند،
يكى همين زن فرعون، كه مى گويند نام او آسيه بوده است
و ديگرى مريم مادر عيسى مسيح عليه السلام... در قرآن این دو زن فوق العاده تقديس شده اند.
✅ دو زن در اسلام هستند كه در عاليترين سطحها قرار گرفته اند؛
يكى جناب خديجه دختر خويلد، همسر بزرگوار پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله، كه به اتفاق شيعه و سنى تا اين زن- كه همسر اول پيغمبر بود- زنده بود حضرت همسر ديگرى انتخاب نكرد
و با اينكه وقتى اين زن از دنيا مى رفت نزديك هفتاد سال از عمر او گذشته بود، پيغمبر اكرم تا آخر عمر هر وقت نام خديجه را مى شنيد اشكهايش جارى مى شد.
اين نشان مى دهد منتهاى وفاق روحى را كه ميان اين زن و حضرت رسول وجود داشت.
✅ ديگر حضرت زهراى مرضيه، صديقه طاهره سلام الله عليها، كه از اين چهار زن افضل آنها ايشان هستند.
✅ باتوجه به اينكه كار پيغمبر هيچوقت حساب نشده و از روى احساسات بى منطق بشرى نيست،
اگر ما رفتار پيغمبر را با حضرت زهرا در نظر بگيريم و سخنان پيغمبر را- كه «ما ينطق عن الهوى. إن هو إلا وحي يوحى »- درباره حضرت زهرا در نظر بگيريم
كافى است تا بفهميم حضرت زهرا به چه كمالى از انسانيت رسيده است.
✅ علاقه رسول اكرم به زهرا سلام الله عليها اعجاب آور است.
پيغمبر كه گزاف حرف نمى زند مى فرمايد:
«فاطمة انسية حوراء»
فاطمه يك انسان بهشتى است
(مثل اينكه ما مى گوييم يك انسان فرشته صفت، كه هم انسان است و هم فرشته، هم فضائل انسان را دارد و هم فضائل فرشته را)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص: 492-490- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡حقيقت «توحيد» در كلام حضرت زهرا سلام الله علیها
🔻در خطابه معروفى كه وجود مقدس صدّيقه كبرى فاطمه زهرا سلاماللَّه عليها در مسجد پيغمبر در محضر جماعت مهاجر و انصار و خليفه وقت براى احقاق حقوق خودش ايراد فرمود ...
بعد از شكر و سپاس از ذات پروردگار،
شهادت به توحيد را با اين تعبير بيان مى كند :
« أشهد أن لا اله الا الله، كلمة جعل الاخلاص تأويلها
و ضمن القلوب موصولها
و أنار فى الفكر معقولها»
🔻شاهدم -در - جمله اول است؛ مى فرمايد:
من شهادت مىدهم به يگانگى خدا،
من اين كلمه لا اله الّا اللَّه را به زبان خود جارى مى كنم،
اين حقيقت را اعتقاد دارم،
🔻ولى اين كلمه ، كلمه اى است كه :
جعل الاخلاص تأويلها
يعنى مآل و بازگشت و حقيقت اين كلمه،
مرحله تحقق و واقعيت اين كلمه، اخلاص است.
🔻اين اخلاص ، همان توحيد عملى است.
حضرت زهرا در شهادت دادنِ خودش دارد فكر خودش را مى گويد،
اعتقاد خودش را بيان مى كند،
توحيد نظرى را بيان مى كند؛
🔻ولى براى اين كه بفهماند در اسلام توحيد نظرى از توحيد عملى جدا نيست
بلكه كمال توحيد نظرى در توحيد عملى است،
با اين تعبير بيان مى كند:
«كلمة جعل الاخلاص تأويلها»
🔻تأويل در اصطلاح قرآن يعنى مآل؛
آن چيزى كه بازگشت و نهايت و بلكه كنه و حقيقت شىء اوست.
🔻اين جمله مى رساند كه از نظر اسلام توحيد اگر صرفاً توحيد نظرى باشد
يعنى در مرحله فكر و نظر بماند،
به مرحله عمل نرسد،
در مرحله انديشيدن متوقف بشود
و در مرحله بودن و زيستن انسان تحقق پيدا نكند،
اين توحيد، توحيد حقيقى و واقعى نيست.
🔻توحيد اسلام ، طرحى است براى پياده شدن در وجود انسان؛
«خدا در انديشه» براى «خدا در زندگى» است،
يعنى مقدمه اى است براى «خدا در زندگى».
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج30، ص: 300-299- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️اندیشه توحیدی یا « توحید نظری» گام اول در اصلاح جامعه
🔻اسلام كه ظهور كرد، در آن واحد به دو دگرگونى و انقلاب و دو حركت دست زد :
اسلام در آن واحد كه نداى توحيد روانى و درونى در پرتو ايمان به خداوند متعال و يگانه پرستى ذات يگانه او را داد،
فرياد توحيد اجتماعى در پرتو جهاد و مبارزه با ناهمواريهاى اجتماعى را بلند كرد.
🔻گام اول در اصلاح جامعه آن است که خودمان را با توحيد اسلام مقياس بگيريم،
بعد ببينيم چقدر اين زندگى ما پر از شرك است!
چقدر اسم خدا در زندگى ما وجود دارد و معنى خدا در زندگى ما وجود ندارد!
🔻پس باید نخست بازگرديم به توحيد؛
بازگرديم به يگانه شناسى (توحید نظری ) به معنى واقعى،
بازگرديم به يگانه پرستى(توحید عملی ) به معنى واقعى؛
بشويم همان يگانه پرستهايى كه در صدر اسلام وجود داشتند.
🔻پيامبر كارش را از انقلاب اقتصادى شروع نكرد، از انقلاب سياسى شروع نكرد،
از همان انقلاب فكرى قرآنى - توحید نظری - شروع كرد
🔻ولى اين انقلاب فكرى به دنبال خودش همه اينها (توحید عملی اعم از توحید فردی و توحید اجتماعی ) را آورد.
بتها را از بتكده كعبه آن روز به زمين آورد؛
🔻وقتى كه آن بتها به زمين آمدند
ابوسفيان ها هم به زمين آمدند،
ابولهب ها هم به زمين آمدند،
ابوجهل ها هم به زمين آمدند؛
نمى توانستند به زمين نيايند.
🔻اسلام مى گويد : اين فكر ( توحیدی اندیشیدن و خدا را در ذات، صفات و فعل ، واحد و يگانه دانستن) را ( در اندیشه ات ) به وجود بياور،
توحيد روحى (سلامت و وحدت روانی ) پشت سر آن مى آيد، توحيد اجتماعى با آن به وجود مى آيد، مساوات اجتماعى به دنبال اين فكر به وجود مى آيد، عدالت به دنبال آن به وجود مى آيد.
🔻ولى اگر اين فكر خراب شد، موارد ديگر پشت سرش خراب مى شود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج30 ص: 112-110 ؛ ج2 ص 324- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢آثار مستمر «اندیشه توحيدی» و «حضور خدا » در زندگی انسان
🔸قرآن مى گويد خدا را وارد زندگى ات كن؛
اگر خدا وارد زندگى ات بشود همه چيز درست است ولى به شرط اين كه درست وارد زندگى ات بشود:
أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ تُؤْتِي أُكُلَها كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّها( ابراهیم /24)
🔸اين ایه چقدر معنى مى دهد!
🔸مى گويد [اى انسان] اين درخت (درخت توحید ) را سالم نگه دار، آبيارى كن.
نگذار ريشه اين درخت در وجودت بخشكد. نگذار آفات به ريشه اين درخت برسد.
تو فقط وظيفه نگهبانى و باغبانى اين درخت را دارى.
🔸اگر اين درخت را نگه دارى، ميوه هاى اجتماعى و اخلاقى خودش را براى هميشه و هر روز و هر ساعت به تو مى دهد؛
استمرار انقلاب فرهنگى.
🔸... قرآن به زبان خودش مى گويد: تُؤْتِي أُكُلَها كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّها.
یعنی اين درختى نيست كه فصلى باشد، يك فصل ميوه بدهد فصل ديگر نه؛ درختى نيست كه كهنه و از ريشه پوسيده شود.
🔸تو فقط بايد اين درخت را نگهبانى و باغبانى كنى.
درختى است جاويد و هميشگى كه هميشه به تو ميوه مى دهد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى،( خدا در زندگی انسان) ج30، ص: 325-با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️شاخصه اسلامیت جامعه و نظام : امر به معروف و نهی از منکر
🔸اصلاح نگرش به «امر به معروف و نهی از منکر»(1)
🔻 امر به معروف و نهى از منكر يگانه اصلى است كه ضامن بقاى اسلام است؛ به اصطلاح، علت مُبقيه است.
اصلًا اگر اين اصل نباشد، اسلامى نيست. رسيدگى كردن دائم به وضع مسلمين است.
🔻آيا يك كارخانه بدون بازرسى و رسيدگى دائمى مهندسين متخصص كه ببينند چه وضعى دارد، قابل بقاست؟
🔻اصلًا آيا ممكن است يك سازمان همينطور به حال خود باشد، هيچ درباره اش فكر نكنيم و در عين حال به كار خود ادامه دهد؟ ابداً.
🔻جامعه هم چنين است. يك جامعه اسلامى اينطور است بلكه صد درجه برتر و بالاتر.
🔻شما كدام انسان را پيدا مى كنيد كه از پزشك بى نياز باشد؟ يا انسان بايد خودش پزشك بدن خود باشد يا بايد ديگران پزشك باشند و او را معالجه كنند:متخصص چشم، متخصص گوش و حلق و بينى، متخصص مزاج، متخصص اعصاب.
🔻انسان هميشه انواع پزشكها را درنظر مى گيرد براى آنكه اندامش را تحت نظر بگيرند، ببينند در چه وضعى است.
🔻آنوقت جامعه نظارت و بررسى نمى خواهد؟! جامعه رسيدگى نمى خواهد؟! آيا چنين چيزى امكان دارد؟! ابداً.
🔻حسين بن على عليه السلام در راه امر به معروف و نهى از منكر يعنى در راه اساسى ترين اصلى كه ضامن بقاى اجتماع اسلامى است كشته شد؛
🔻در راه آن اصلى كه اگر نباشد، دنبالش متلاشى شدن است، دنبالش تفرّق است، دنبالش تفكّك و از ميان رفتن و گنديدن پيكر اجتماع است. بله، اين اصل اين مقدار ارزش دارد.(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهری(حماسه حسینی ج 1و2)، ج17، ص: 236-235 (با تلخیص و ویرایش جزئی -)
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️اصلی که آبروى مسلمين است
🔸اصلاح نگرش به «امر به معروف و نهی از منکر»(2)
🔻 اينكه مى گويم اين اصل ، آبروى مسلمين است و به مسلمين ارزش مى دهد،
از خودم نمى گويم،
عين تعبير آيه قرآن است:
«كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»
🔻ببينيد قرآن چه تعبيرهايى دارد! به خدا انسان حيرت مى كند از اين تعبيرهاى قرآن:
«كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ»
شما چنين بوده ايد
( «بوده ايد» در قرآن در اين گونه موارد يعنى «هستيد»)،
🔻شما باارزشترين ملتها و امتهايى هستيد كه براى مردم به وجود آمده اند.
ولى چه چيز به شما ارزش داده است و مى دهد، كه اگر آن را داشته باشيد باارزشترين امتها هستيد؟
«تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»
اگر امر به معروف و نهى از منكر در ميان شما باشد،
اين اصل به شما امت مسلمان ارزش مى دهد.
شما به اين دليل باارزشترين امتها هستيد كه اين اصل را داريد (كه در صدر اول هم چنين بوده است)؛
🔻اين اصل به شما ارزش داده است.
پس آيا آن روزى كه اين اصل در ميان ما نيست، يك ملت بى ارزش مى شويم؟
بله همينطور است.
🔻گاهى ما امر به معروف و نهى از منكر مى كنيم،
ولى نه تنها به اين اصل ارزش نمى دهيم بلكه ارزشش را پايين مى آوريم.
🔻الآن در ذهن عامه مردم، به چه مى گويند امر به معروف و نهى از منكر؟
يك مسائل جزئى،
نمى گويم مسائل نادرست (بعضى از آنها نادرست هم هست)،
ولى اينها وقتى در كلّش واقع شود زيباست.
🔻 مثلًا اگر امر به معروف و نهى از منكرِ كسى فقط اين باشد كه آقا! اين انگشتر طلا را از دستت بيرون بياور، اين در جاى خودش درست است، حرف درستى است
اما نه اينكه انسان هيچ منكرى را نبيند جز همين يكى، جز مسأله ريش، جز مسائل مربوط به مثلًا كت و شلوار.
🔻حال وقتى كه نهى از منكر ما در اين حد بخواهد تنزل كند،
ما اين اصل را پايين آورده ايم، حقير و كوچك كرده ايم.
آن آمر به معروف و ناهى از منكرهايى كه در كشور سعودى هستند، آبروى امر به معروف و نهى از منكر را برده اند؛
فقط يك شلّاق به دست گرفته كه كسى مثلًا [كعبه يا ضريح پيغمبر را] نبوسد. اين ديگر شد نهى از منكر!.
🔻ولى حسين را ببينيد!
امر به معروف و نهى از منكر، كار او بود از بيخ و بن.
به تمام معروفهاى اسلام نظر داشت و فهرست مى داد،
و نيز به تمام منكرهاى جهان اسلام.
🔻مى گفت: اولين و بزرگترين منكر جهان اسلام خود يزيد است.(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 158-156- با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️چه كنيم تا به صورت يك ملت با ارزش درآييم، بصورت يك ملت معتبر و با آبرو درآييم؟
🔸اصلاح نگرش به «امر به معروف و نهی از منکر»(3)
🔻پاسخ اين سؤال را قرآن مجيد داده است:
«كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» :
شما(مسلمانان) بهترين امتها و ملتها هستيد، شما باارزشترين امتها و ملتها هستيد،
اما با يك شرط: «تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»
🔻مى خواهى به خودت ارزش بدهى؟ مى خواهى در نزد پيغمبر خدا ارزش پيدا كنى؟ با عمل كردن به اين اصل در نزد خدا و پيغمبر ارزش پيدا كن.
🔻اگر مى خواهى در نزد ملل جهان ارزش پيدا كنى كه هم بلوك شرق روى تو حساب كند و هم بلوك غرب، سرنوشت تو را او در اختيار نگيرد و او براى تو تصميم نگيرد، امر به معروف و نهى از منكر داشته باش،
همبستگى و همدردى داشته باش، اخوّت و برادرى اسلامى را زنده كن، از بى خبرى پرهيز كن، از ضعف پرهيز كن، از لااباليگرى پرهيز كن.
🔻ببينيم على بن أبي طالب عليه السلام، حسين بن على عليه السلام روى چه مسائلى حساسيت داشتند، ما هم روى همان مسائل حساسيت نشان دهيم. چرا آنها روى مسائلى حساسيت نشان مىدهند و ما روى مسائل ديگر؟
🔻به خدا قسم من مى ترسم زيانى كه ما از راه امر به معروف و نهى از منكر جاهلانه كرده ايم يا صدمه هايى كه از اين راه به اسلام زده ايم، از زيان ترك امر به معروف و نهى از منكرمان بيشتر باشد.(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 288-285-با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡به مناسبت ۱۲ بهمن سالروز ورود تاریخی امام خمینی به ایران
♦️متن خير مقدم بازگشت امام خمينى به ايران كه در فرودگاه مهرآباد تهران قرائت شد (به قلم استاد مطهرى)
بسم الله الرحمن الرحيم
جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا . فان حزب الله هم الغالبون
🔻اى روح خدا و اى ابراهيم بت شكن اسلام و اى بنده پاكباز حق و اى جان عزيز ملت ايران!
به عرض برسانم كه:
رواق منظر چشم من آشيانه توست
كرم نما و فرود آ كه خانه خانه توست
🔻 ملت ايران چه چيزى از جان عزيزتر دارد كه نثار مقدم فرخنده رهبر فداكار و روشن بينش نمايد،
و چه ثنايى بالاتر از اين سراغ دارد كه او را بنده پاكباز حق بخواند.
🔻اى بنده پاكباز خدا!
اى مسلمان محمدى!
اى شيعه صادق!
اى آيت خدا!
🔻ملت ايران در شخصيت شما و از تجربه زندگى شما بالاخص در شانزده سال اخير زعامت امت كه به شما سپرده شد
مصداق عينى وعده خدا به رزمندگان و پويندگان راهش را مشاهده مى كند كه اگر به يارى خدا بشتابيد به يارى شما مى شتابد و شما را ثابت قدم نگاه مى دارد، و هر كسى از آن خدا باشد خدا از آن اوست.
🔻هجرت شما از وطن عزيز در 14 سال پيش تحت فشار و اجبار سمبلهاى استبداد و استعمار، يادآور هجرت جد مكرمتان رسول خدا «صلى الله عليه و آله» و ياران بزرگوار اوست كه به گناه خواستارى جامعه توحيدى از شهر و ديار خود رانده شدند
(الذين أخرجوا من ديارهم بغير حق إلا أن يقولوا ربنا الله)
🔻و بازگشت امروزتان يادآور فتح مبين و عظيم مكه است كه سمبلهاى زر و زور و بتهاى فلزى و گوشتى يكى پس از ديگرى از مقر حكمرانى به زير آورده شدند
و حكومت خدايى جايگزين حكومت طاغوتى گرديد
« لقد صدق الله رسوله الرؤيا بالحق لتدخلن المسجد الحرام إن شاء الله آمنين»
🔻ملت ايران، جان بر كف در انتظار فرمان رهبر عظيم الشأن خويش است و تا برقرارى جامعه توحيدى،
جامعه اى كه در آن، انسان از قيد بندگى انسان آزاد باشد و بهره كشى انسان از انسان ملغى گردد
و از ناهمواريها و نابرابريهاى مصنوعى اثرى نماند و بتهاى سياسى، اقتصادى و اجتماعى يكسره سرنگون گردند
و مساوات، برابرى و برادرى به معنى واقعى كلمه برقرار شود
و آثار استبداد 2500 ساله و استعمار 400 ساله محو گردد
و در يك كلمه، بندگى از آن خدا و حكومت، حكومت الهى باشد، از پاى نخواهد نشست.
🔻جاى چندين هزار شهيد، شهيدان 15 ساله اخير كه حركت انقلاب مقدس اسلامى ما را با خون خود سرعت بخشيدند، خالى است كه بازگشت مظفرانه رهبر خود و شكوفه هاى به ثمر رسيده نهال انقلاب را به چشم خود ببينند.
اگر امروز در ميان ما نيستند ارواح پاكشان ناظر و شاهد خواهد بود.
و السلام عليك و على الأرواح التى حلت بفنائك و رحمة الله و بركاته
🔻برقرار باد جامعه توحيدى و جمهورى اسلامى به رهبرى امام خمينى.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 103-102-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸بازخوانی آرمانهای انقلاب(1)
♦️«عدالت و آزادی» دو رکن اصلی انقلاب اسلامی
🔻اگر ما واقعا اذعان كرديم به اين كه انقلاب ما يك انقلاب ماهيتا اسلامى بوده يعنى عدالتخواهانه بوده ولى عدالت اسلامى،
آزادىخواهانه بوده آزادى اسلامى،
استقلال خواهانه بوده استقلال اسلامى،
يعنى همه اينها را جامعه ما در ضمن اسلام مى خواست،
تمام ارزشهاى عالى را جامعه ما در سايه و ظل اسلام و توأم با معنويت اسلامى خواسته،
🔻-بنابر این - آينده اين انقلاب آن وقت محفوظ خواهد بود و اين انقلاب آن وقت تداوم پيدا خواهد كرد كه :
اولا مسير عدالتخواهى را براى هميشه ادامه بدهد
🔻يعنى دولتهاى آينده واقعا و عملا در مسير عدالت اسلامى گام بردارند،
براى پر كردن شكافهاى طبقاتى اقدام كنند،
تبعيضها را واقعا از ميان ببرند؛
🔻دولت حال و آينده براى برقرارى جامعه بى طبقه اسلامى كوشش كنند
🔻و الا اگر عدالت فراموش شود انقلاب شكست مى خورد
چون اصلا ماهيت اين انقلاب ماهيت عدالتخواهانه بوده است.( ادامه دارد )
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 175-174- با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡السلام علیک یا ابا جعفر یا محمد بن علی ایها الباقر یابن رسول الله
🟢حلول ماه رجب، ماه بندگی و استغفار
و سالروز ولادت خجسته حضرت امام محمد باقر علیه السلام را
به محضر مقدس حضرت ولی عصر(عج)،
مسلمانان جهان
و پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام تبریک و تهنیت می گوئیم
🟡درسی از محضر امام محمد باقر علیه السلام
⭕️تاثیر شگفت "گناه" در نگرش انسان
🔻امام باقر علیه السلام فرمود :
«ما مِنْ شَىْءٍ أفْسَدَ لِلْقَلْبِ مِنْ خَطيئَةٍ، انَّ الْقَلْبَ لَيُواقِعُ الْخَطيئَةَ فَما تَزالُ بِهِ حَتّى تَغْلِبَ عَلَيْهِ فَيُصَيِّرَ أعْلاهُ أسْفَلَهُ»
🔻ترجمه : هيچ چيزى مانند گناه روح را پريشان و بيمار نمى كند،
گناه آنقدر در دل اثر مى گذارد و قلب را مشوّش مى كند كه كاملا بر او مسلط مى شود و او را تابع خود مى كند،
كم كم قلب و روح آدمى واژگون مى گردد،
دل كه واژگون و معكوس شد همه چيز را معكوس مى بيند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج22 ؛ ص409- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340