eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
50 عکس
315 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢زیارت «امين اللّه» ✅ در ميان زياراتى كه ما براى ائمه داريم، زيارت امين اللّه شايد- و بعيد هم نيست- معتبرترين زيارات‏ باشد، هم از نظر سند و هم از نظر مضمون كه از اين نظر هم جزء عالى‏ترين زيارات‏ است و شايد عالى‏ ترين زيارات‏ باشد. زيارت كوتاهى است. ✅ هر امامى را با اين زيارت مى‏ توان زيارت كرد با اين تفاوت كه آن يك كلمه «السّلام عليك يا امير المؤمنين» در زيارت غير امير المؤمنين برداشته مى‏شود [و بجاى آن، عبارت مناسب گذاشته مى ‏شود.] ✅سيزده جمله دارد كه اين سيزده جمله دعاست؛ يعنى بعد از اينكه امام را زيارت مى‏ كنيم، در حضور و در مشهد امام از خداى متعال اين چيزها را مى‏ خواهيم ❇️ شاهد من، دو جمله - از سيزده جمله این دعاست - که مى‏ خوانيم: ✅ فاجْعَلْ نَفْسى ... مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ، مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ، : خدايا من مى‏ خواهم هم محبّ باشم هم محبوب؛ هم دوست بدارم، هم مرا دوست بدارند. 🔹اما چه كسى را دوست بدارم؟ ✅ «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ» : دوستدار آن برگزيدگانِ از اولياى تو باشم، خُلَّص اولياى تو. محبت خُلَّص اولياست كه مثل مغناطيس، انسان را مى‏ كِشد. ✅اين غير از مسئله تفكر و محاسبه النفس است. اينها يك كارهاى فكرى است و البته لازم هم هست [اما تأثير محبت اولياء به مراتب بيشتر است.] ✅ اگر انسان بخواهد فقط با تكيه به تفكر و تذكر و محاسبه النفس و مراقبه و غيره، اخلاق سوء را يك يك با سر انگشت فكر و حساب از خود بزدايد و خود را اصلاح نمايد، البته عملى است اما مثل - این- است كه انسان بخواهد براده‏ هاى آهن را يك‏ يك جمع كند. ✅ ولى اگر انسان اين توفيق را پيدا كند كه - فرد -كاملى پيدا بشود و او شيفته آن كامل گردد، مى ‏بيند كارى كه او در ظرف چند سال انجام مى‏ داد، اين در ظرف يك روز انجام مى‏ دهد. 🔸«مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ» : خودم نيز، هم در زمين محبوب باشم و هم در آسمان؛ در زمين محبوب باشم [به اينكه‏] مردم مرا دوست داشته باشند. ✅ اين از قدس و تقوا نيست كه من جورى باشم كه مردم مرا دشمن داشته باشند. ✅ نه، مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ. : خدايا كارى بكن كه در زمين (يعنى پيش خلق تو) و در آسمان محبوب باشم، هر دو جا (اگر انسان در زمين محبوب باشد و در آسمان ملعون كه ديگر خيلى بد مى‏ شود، مى‏ شود يك آدم رياكار و متظاهر)، 🔸با حقيقت باشم كه تو مرا دوست داشته باشى، و حقيقت داشتن من را مردم هم بشناسند كه مردم نيز مرا دوست داشته باشند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 941-937-با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️تنها راه پاسداری از اسلام و انقلاب : «مواجهه‏ صريح و شجاعانه با عقايد و افكار مخالف» 🔻من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار مى‏ دهم كه : يك وقت خيال نكنند كه حفظ و نگهدارى اسلام [با سلب آزادى بيان تحقق مى‏ يابد.] 🔻برخى جوانان خيال نكنند كه راه حفظ معتقدات اسلامى و جهان‏بينى اسلامى اين است كه نگذاريم ديگران حرفهايشان را بزنند. نه، بگذاريد - حرفهایشان را- بزنند؛ نگذاريد خيانت كنند. 🔻...از اسلام فقط با يك نيرو مى‏ شود پاسدارى كرد و آن : منطق و آزادى دادن و مواجهه صريح و رك و روشن با افكار مخالف است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏۲۴، ص: ۱۳۱- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️نمونه ای از مواجهه صریح ، منطقی و شجاعانه با افکار مخالف (صراحت و عدم نفاق، شرط آزادى بیان) 🔻من در محيط همين دانشكده - الهیات دانشگاه تهران- به فردى كه عقايد ماترياليستى داشت و گاهى سر كلاسها ابراز مى‏ كرد، هم به خودش و هم چند بار وسيله استادهاى ديگر به او پيغام دادم گفتم : 🔻من به تو نمى ‏گويم تو چرا اين طور فكر مى‏ كنى، حق دارى اين طور فكر كنى؛ و نمى‏ گويم كه تو چرا فكر خودت را ابراز مى ‏كنى، حق دارى ابراز كنى؛ 🔻ولى من يك مطلب به تو مى ‏گويم: تو واقعا اگر به فكر خودت ايمان و اعتماد دارى چرا جلو ما اين حرفها را نمى ‏زنى؟ چرا هر جا دانشجويان سال اول حضور دارند- كه مى ‏دانى‏ از جايى اطلاع ندارند و معمولا دانشجو از استاد حساب مى ‏برد و بيم دارد كه آخر ترم نمره به او ندهد- حرفهايت را مى‏زنى؟ 🔻من هم مى ‏آيم سر كلاس مى‏ نشينم، دانشجويان هم باشند، تو حرفهايت را بزن من هم حرفهايم را مى ‏زنم (آزادى فكر معنايش اين است)، تو بگو من هم بگويم، تو بنويس من هم بنويسم، تو فكر خودت را ابراز كن من هم ابراز كنم. 🔻تو صريح و بى ‏نفاق آنچه كه واقعا فكر مى‏ كنى بيان كن - نه در زير لفافه‏ هاى ديگر كه آن نفاق و حقه ‏بازى و توطئه و اغفال و اضلال است - من هم بيان مى ‏كنم. 🔻گفتم اگر مايل هستى يك ميز گرد تشكيل مى‏ دهيم، حتى استادهاى دانشكده ‏هاى ديگر را هم بخواهى حاضر مى ‏كنيم، اگر مطالبى علمى و منطقى دارى بگو، ما هم اگر حرفى داشته باشيم در مقابل شما بگوييم. 🔻گفتم : با اين كه من به هيچ وجه حاضر نيستم در راديو و تلويزيون حرف بزنم يا ظاهر بشوم‏[ در زمان رژيم گذشته] ولى براى اين كار حاضرم، تا همه مردم ايران بشنوند يا ببينند. ولى فكرتان را در زير لفافه ‏هاى ديگر نگوييد. ♦️من همین جا به همه این دوستان غیر مسلمان اعلام می‌کنم که: از نظر اسلام تفکر آزاد است، تو هر طور می‌خواهی بیندیشی بیندیش، هر طور می‌خواهی عقیده خودت را ابراز کنی- بکن به شرط این که همان فکر واقعی خودت را ابراز کنی. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 124-با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️امورى كه اجبار بردار نيست‏(۱) 🔻بشر در چه چيزهايى بايد آزاد باشد و در چه چيزهايى نمى‏تواند آزاد باشد و اصلا فكر آزادى درباره آنها غلط است؟ 🔻بعضى چيزهاست كه اصلا اجبار بردار نيست يعنى نمى‏شود بشر را مجبور كرد كه آن را داشته باشد، خودِ موضوعْ قابل اجبار نيست، اگر تمام قدرتهاى مادى جهان جمع شوند و بخواهند با زور آن را اجرا كنند قابل اجرا نيست، 🔻مثل محبت و دوستى. اگر يك فرد فرد ديگر را دوست نداشته باشد، آيا با زور مى‏شود او را دوستدار و عاشق وى كرد؟ چنين چيزى محال است. 🔻اگر تمام قدرتهاى جهان جمع شوند و بخواهند يك فرد را كه فرد ديگر را دوست ندارد، به زور دوستدار او كنند امكان ندارد، زيرا اين قلمرو قلمرو زور نيست. 🔻برعكس، اگر كسى كسى را دوست دارد باز با زور نمى‏توان آن دوستى را از دل او بيرون آورد. 🔻ايمان ، قابل اجبار نيست(ادامه دارد)‏ ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ؛ ج‏24 ؛ ص387- https://eitaa.com/shakhes1340
◾السلام علیک یا فاطمة المعصومة السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ⚫سالروز رحلت شهادت گونه کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به‌ محضر مقدس امام عصر (عج) و پیروان مکتبش تسلیت می گوئیم.
♦️مشخصات اسلام(۲۹) 🔸اسلام شناسی(۱) 🔹ج. از نظر ايدئولوژى : («بايد» ها و «نبايد» های یک مکتب که متّكى بر جهان بینی خاصّى است كه آنها را توجيه مى‏نمايد) 4️⃣1️⃣ ضدّيت با ضدّ عقل: 🔻اسلام عقل را محترم و او را پيامبر باطنى خدا مى‏شمارد. 🔻اصول دين جز با تحقيق عقلانى پذيرفته نيست. در فروع دين، عقل يكى از منابع اجتهاد است. 🔻اسلام عقل را نوعى طهارت و زوال عقل را نوعى «محدث» شدن تلقّى مى‏كند، لهذا عروض جنون يا مستى نيز همچون بول كردن يا خوابيدن، وضو را باطل مى‏سازد. 🔻مبارزه اسلام با هر نوع مستى و حرمت استعمال امور مست‏كننده مطلقا، به علّت ضدّيت با ضدّ عقلهاست كه جزء متن اين دين است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج‏2، ص: 245-244-با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️امورى كه اجبار بردار نيست‏(۲) 1⃣ايمان 🔻يكى از چيزهايى كه خودش طبعا زور بردار نيست و چون زور بردار نيست موضوع اجبار در آن منتفى است ايمان است. 🔻آنچه كه اسلام از مردم مى‏خواهد ايمان است نه تمكين مطلق ؛ اعم از آن كه ايمان داشته باشند يا ايمان نداشته باشند، 🔻آن به درد نمى‏خورد، نمى‏تواند پايدار بماند، تا زور هست باقى است، زور كه رفت آن هم منتفى مى‏شود به انتفاء علت خودش. 🔻اسلام آمده است ايمان، عشق، شور و محبت در دلها ايجاد كند. ايمان را كه نمى‏شود به زور به كسى تحميل كرد. 🔻آيه «لا اكْراهَ فِى الدّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِ‏»(بقره: 256) شايد ناظر به اين جهت است كه تو از مردم ايمان مى‏خواهى، مگر با اجبار هم مى‏شود كسى را مؤمن كرد؟! 🔻 اين است كه قرآن مى‏فرمايد مردم را با حكمت دعوت كن: ادْعُ الى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ(نحل : 125) : مردم را با دليل و منطق دعوت كن تا روح و قلب آنها را خاضع و عشق و محبت در دل آنها ايجاد كنى. 🔻در آيه ديگر مى‏فرمايد: فَذَكِّرْ انَّما انْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ (غاشیه:21-22) : اى پيغمبر! وظيفه تو گفتن و ابلاغ و يادآورى است، تو كه مسلط بر اين مردم نيستى كه بخواهى به زور آنها را مؤمن و مسلمان كنى. 🔻طبعا در اين گونه مسائل بايد مردم آزاد باشند، يعنى امكانى غير از آزادى وجود ندارد (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ؛ ج‏24 ؛ ص387- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
🔸«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا» https://eitaa.com/rahbari1340
🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا» https://eitaa.com/Imam1340
♦️آزادی و رشد(۱) ⭕️ امورى كه اجبار بردار نيست‏(۳) 2⃣رشد فکری 🔻يكى از مسائلى كه بشر بايد در آن آزاد باشد، نه از نظر اين كه اصلا قابل اجبار نيست بلكه از جنبه ‏هاى ديگرى، رشد بشر است. 🔻بشر اگر بخواهد رشد پيدا كند بايد در كار خودش آزاد باشد، در انتخاب خودش آزاد باشد. 🔻شما بچه ‏تان را تربيت مى‏ كنيد، خيلى هم علاقه ‏مند هستيد كه او آن طورى كه دلتان مى‏ خواهد از آب دربيايد. 🔻ولى اگر هميشه از روى كمال علاقه ‏اى كه به او داريد در تمام كارها از او سرپرستى كنيد، يعنى مرتب به او ياد بدهيد، فرمان بدهيد كه اين كار را بكن،از اينجا برو؛ اگر مى‏ خواهد چيزى بخرد همراهش برويد، همواره به او دستور بدهيد كه اين را بخر، آن را نخر؛ محال است كه اين بچه شما يك آدم باشخصيت از آب دربيايد. 🔻در حدودى براى شما لازم است بچه‏ تان را هدايت كنيد و در حدودى هم لازم است او را آزاد بگذاريد، يعنى هم هدايت و هم آزاد گذاشتن. 🔻وقتى اين دو با يكديگر توأم شد، آن‏وقت بچه شما اگر يك استعدادى هم داشته باشد، ممكن است كه يك بچه با تربيت كاملى از آب درآيد. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 390-389- با تلخیص و ویرایش جزئی- eitaa.com/shakhes1340
♦️آزادی و رشد(۲)‏ ⭕️ امورى كه اجبار بردار نيست‏(۴) 🔻بسيارى از مسائل اجتماعى است كه اگر سرپرستهاى اجتماع افراد بشر را هدايت و سرپرستى نكنند گمراه مى‏شوند، 🔻اگر هم بخواهند و لو با حسن نيت (تا چه رسد به اين كه سوء نيت داشته باشند) به بهانه اين كه مردم قابل و لايق نيستند و خودشان نمى‏فهمند و لياقت ندارند آزادى را از آنها بگيرند اين مردم تا ابد بى‏لياقت باقى مى‏مانند. 🔻مثلا انتخابى مانند انتخاب وكيل مجلس مى‏خواهد صورت بگيرد. ممكن است شما كه در فوق اين جمعيت قرار گرفته‏ايد حسن نيت هم داشته باشيد و واقعا تشخيص شما اين باشد كه خوب است اين ملت فلان فرد را انتخاب كند، و فرض مى‏كنيم واقعا هم آن فرد شايسته‏تر است. 🔻اما اگر شما بخواهيد اين را به مردم تحميل كنيد و بگوييد شما نمى‏فهميد و بايد حتما فلان شخص را انتخاب كنيد، اينها تا دامنه قيامت مردمى نخواهند شد كه اين رشد اجتماعى را پيدا كنند. 🔻بايد آزادشان گذاشت تا فكر كنند، تلاش كنند، ...يك دفعه انتخاب كند، به اشتباه خودش پى ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربياتش كامل شود و بعد آن ملت به صورت ملتى‏ در بيايد كه رشد اجتماعى دارد. 🔻 و الّا اگر به بهانه اين كه اين ملت رشد ندارد و بايد به او تحميل كرد، آزادى را براى هميشه از او بگيرند، اين ملت تا ابد غير رشيد باقى مى‏ماند. 🔻رشدش به اين است كه آزادش بگذاريم و لو در آن آزادى ، ابتدا اشتباه هم بكند. 🔸صد بار هم اگر اشتباه كند باز بايد آزاد باشد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 391-392- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️مشخصات اسلام(۳۰) 🔸اسلام شناسی(۱) 🔹ج. از نظر ايدئولوژى : («بايد» ها و «نبايد» های یک مکتب که متّكى بر جهان بینی خاصّى است كه آنها را توجيه مى‏نمايد) 5️⃣1️⃣ ضدّيت با ضدّ اراده: 🔻همچنان كه عقل محترم است و پاره‏اى از دستورهاى اسلامى براى نگهبانى عقل است، اراده كه قوّه مجريّه عقل است نيز محترم است، 🔻از اين رو «بازدارنده ها» كه در زبان اسلام «لهو» ناميده شده است، حرام و ممنوع است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج‏2، ص: 245-244-با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340