eitaa logo
شمیم فقاهت
199 دنبال‌کننده
820 عکس
55 ویدیو
144 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قابل توجه اساتید محترم؛ با توجه به برگزاری امتحانات نیمسال اول در دی ماه ۱۴۰۰ و ضرورت ثبت حضور و غیاب کلاسی تا تاریخ ۳۰ آذرماه، نسبت به ثبت حضور و غیاب بصورت روزانه در سامانه آموزش مجازی و یا بصورت ماهانه در سامانه اساتید اقدام فرمایید. ☎️ ۰۲۵-۳۷۷۴۳۰۹۰ @sotohaali
هدایت شده از شمیم فقاهت
باسمه تعالی 🔆 ثبت حضور دوستان درس و 🔷 دوستان عزیز بعد از گوش کردن، حضورشان را با رمز جلسه به نماینده محترم اطلاع دهند. 👈 آیدی نماینده محترم مکاسب ۵ @yshshmm 👈 آیدی نماینده محترم کفایه ۳ @Yazahra_313110 💎 رمز جلسات ۱. جلساتی که نام اولیای الهی جهت عرض سلام و توسل داریم باید هنگام ثبت حضور، نام مبارک شان ارائه شود. ۲. در جلساتی که سلامی به حضرات نداریم، ذکر شریفه «اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم» رمز آن جلسه می باشد. ‼️ توجه ‼️ 1⃣ آخرین مهلت ثبت جلسات ، تاریخ ۲۸آبانماه و آخرین مهلت ثبت جلسات ، تاریخ ۱۹آذر و جلسات تا ۴ دی می باشد. 2⃣ثبت جلسات بعد از تاریخ های مقرر علاوه بر ارائه ، مشروط به نوشتن است. 3⃣ اواسط دی ماه هم آخرین زمان امکان ثبت حضور و غیاب در سایت می باشد. @shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. دروس در نیمه اول سال تحصیلی روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۵۹.mp3
6.81M
باسمه تعالی توجیه پنجم مصنف دو تفسیر برای بیع ارطال دارد، تفسیر اول بیع ارطال مانند بیع صبره کلی معین واقع شده است تنها هنگام تلف حکم اشاعه در آن جریان دارد دلیل بر کلی بودن اولاً در فرض تلف شدن با افراط مشتری، فقها می فرمایند مشتری باید از عین به بایع بپردازد ثانیاً سیره عرف عدم معامله اشاعه است تفسیر دوم در بیع ارطال ۲ حکم برای مستثنامنه و مستثنی وجود داشته و نتیجه دو حکم، دو مالکیت کلی در معین است است که نتیجه جمع شدن دو کلی، اشاعه می شود ولی در بیع صبره فقط یک حکم کلی وجود دارد. اشکال در بیع صبره مالکیت بایع کلی است جواب هر چند کلی است ولی در صیغه ایجاب نیامده است. و فقط کیل و صاع مبیع کلی است. فتامل. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
باسمه تعالی ج) اجماع و حجّيت خبر واحد با سه بیان بيان اول: فقهاء از زمان خودمان تا زمان شيخ طوسى فتوا به حجيّت خبر واحد داده اند (به جز ابن ادريس و امين الاسلام طبرسى.) چنين اجماعى براساس همه مبانى، كاشف قطعى از رأى معصوم عليه السّلام است و ارزش دارد: (چه بر مبناى اجماع دخولى كه مخالفت دو نفر معلوم النسب قادح نيست و چه بر مبناى اجماع لطفى كه اتفاق عصر واحد هم كافى است چه رسد به اعصار و قرون متمادى و چه بر مبناى اجماع حدسى كه از اتفاق آراء و فتاواى اينهمه فقيهان بزرگوار و اهل تقوى و ورع و دقت در طول هزاران سال يا بيشتر چنين حدسى حتمى است.) مناقشه: مرحوم آخوند ادعاى مزبور را (كه از طريق تتبّع فتاوا يا اجماعات، حدس قطعى به رأى معصوم پيدا كنيم.) قبول ندارند و آن را ادعاى گزافى مىدانند؛ زيرا ملاك فتواى فقهاء به حجيّت خبر واحد متفاوت است (برخى عدالت راوى را ملاك مىدانند و برخى وثاقت راوى را و برخى شهرت عملى را و دسته اى مجرّد ظنّ به صدور را وعده اى موثوق الصدور بودن را و ...) با اين مبانى و معيارهاى مختلف، چگونه قطع به رضاى معصوم عليه السّلام پيدا كنيم؟ امام عليه السّلام با كدام قول است؟ كدام ملاك را قبول دارد؟ براى ما روشن نيست و تا اجماع كاشف قطعى نباشد ارزش ندارد. اللهم: يك قدر متيقنى را اخذ كرده و مىگوييم كه اين مقدار مسلما مورد رضاى معصوم عليه السّلام است و همين براى ما بس است كه طرفدار ايجاب جزئى هستيم لكن: فقها بر امر واحد توافق نيست و هركدام صددرصد قول ديگرى را نفى مىكنند و لذا حدس قطعى به رأى امام عليه السّلام نمىتوان زد. بيان دوم: اجماع عملى فقها سيره علماء و فقهاء: همه علماى اسلام اعمّ از شيخ طوسى و متأخرين از ايشان ياسيد مرتضى و معاصران و متقدمان و اعم از شيعه و سنى به خبر واحد (البته با شروطى كه به اختلاف مبانى مختلف مىشود.) در طول تاريخ عمل كرده و در كتب فقهى خودشان طبق خبرهاى واحد فتوا به وجوب و حرمت و ... داده اند. از اين اتفاق عملى كه بالاتر از اجماع قولى است، حدس قطعى به رضايت امام عليه السّلام مىزنيم و براى ما معتبر است. بالاتر از سيره مستمره عالمان اسلامى، عموم مسلمين اعم از شيعه و سنى و عالم و عامى در طول تاريخ به خبر واحد در امور دين و شريعت عمل كرده و مىكنند. اين سيره در زمان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بوده، در عصر ائمه عليهم السّلام نيز بوده و تا به امروز نيز رايج است كه مسلمانان براى آگاهى از احكام دينى و فتاواى مراجع تقليد به روحانى و مبلغ و مسئله گو و مسأله دان مراجعه كرده و فتواى مرجع را از او مىگيرند و بدان عمل مىكنند. چنين نيست كه هميشه از زبان خود مرجع فتوا را بگيرند، از زبان خود معصوم مطلب را بشنوند و ... و چنين سيرهاى به عصر معصوم متصل و منتهى مىگردد و كاشف قطعى از رضايت اوست و قطعا حجّت خواهد بود. مناقشه بیان دوم: أوّلا همان اشكالى كه به بيان اوّل وارد بود، به اين بيان نيز وارد است كه اساسا تحصيل چنين اجماعى و به دست آوردن سيره عملى همه علماء كار آسانى نيست عده اى خبرهاى كتب اربعه را مقطوع الصدور دانسته و بدان عمل مىكنند. عده اى متواتر دانسته و از اين جهت بدان عاملاند. و عده اى به بركت قرائنى كه در دست داشتند و مقارن عصر ائمه عليهم السّلام بودند، قطع پيدا كرده و بدان عمل مىكردند، مشهور هم به خبر واحد بما هو خبر واحد (ولى جامع شروط حجيت) عمل كرده و مىكنند. پس نمىتوان گفت كه سيره مستمره بر عمل به خبر واحد مجرد از قرائن بوده تا ارزشمند باشد. ثانيا گيرم چنين اتفاق عملى از علماء بلكه از عموم مسلمين مسلم باشد، ولى اين سؤال مطرح است كه آيا سيره مذكور يك سيره شرعى اسلامى است و از دين سرچشمه مىگيرد؟ يا يك سيره عقلائى و عرفى است كه همه عقلاء در شئون زندگى و امور عادى روزمره به خبر واحد (البته اگر مورد وثوق باشد) عمل مىكنند و مسلمانان از آن جهت كه از عقلا هستند در امور دنيا و دينشان به خبر واحد عمل مىكنند؟ سيره عقلا و حجّيت خبر واحد بيان سوم: سيره عقلاء: مهمترين دليل در نظر محققان بناء عملى عقلاى عالم است كه جميع عقلاى عالم، چه آنان كه پيرو شريعتى از شرايع الهى مىباشند و چه آنها كه اصل و اساس دين و مذهب را قبول ندارند، عموما چنين بوده و هستند وپيوسته به خبر واحد ثقه عمل كرده و ترتيب اثر داده و مىدهند. در اصل وجود چنين بنا ترديدى وجود ندارد، ولى اين مقدار كافى نيست، بايد سيره مزبور از سوى شرع مقدس ردع نشود. و از هيچ وصيى از اوصياء و جانشينان به حق رسولان شنيده نشده كه از اين سيره ممانعت كرده و آن را ردع و ابطال نمايند. درحالىكه در مسأله اى به اين مهمى اگر ردعى صورت گرفته بود، حتما در تاريخ ثبت مىشد و به دست آيندگان مىرسيد، ولى خوشبختانه نه حتى به صورت خبر واحد هم ردع نشده است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. دروس در نیمه اول سال تحصیلی روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۶۰.mp3
6.27M
باسمه تعالی مطلب پنجم بیع اقسام صبره صبره یا معلوم و یا مجهول است. الف. صبره معلوم است. ۱. فروش مجموعه صبره به مبلغ معین. ۲. بیع کسر مشاع از صبره ۳. بیع تعداد معین از صبره ۴. فروش مجموع صبره هر کیل به مبلغ معین ۵. بیع هر کیل از صبره به مبلغ معین چهار صورت اول صحیح و صورت پنجم به خاطر جهالت مقدار مبیع، باطل است ب. مجهول بودن صبره هر ۵ صورت فوق قابل فرض است و تنها صورت سوم که تعدادی از کیل های صبره فروخته شود بیع صحیح است به شرط اینکه می دانیم یا ظن داریم مجموعه صبره برابر یا بیشتر از مقدار مبیع است. اگر این علم یا ظن نباشد سه قول وجود دارد ۱. صحت ۲. بطلان ۳. صحت بعد از کیل نمودن اقوی به جهت غرر بطلان است. در صورت چهارم هم فروش هر کیل به فلان مبلغ گرچه برخی صحیح دانسته لکن به جهت جهل به عوضین باطل است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
باسمه تعالی بررسی اشکالات سیره بر حجیت خبر واحد ان قلت: ردع از سيره گاهى به صورت خاصّ است؛ و گاهى به صورت عام است؛ يعنى در ضمن امورى از عمل به فلان سيره هم منع كرده است. «إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً؛ ما به حكم اين عمومات مىگوييم كه شارع مقدس از عمل به خبر واحد مجرد منع كرده و سيره عقلاء در اين باب ردع شده و از درجه اعتبار ساقط است. قلت: سه جواب به اشكال: 1- آيات و روايات مزبور مربوط به اصول دين است: الف) ظاهر و متفاهم عرفى از آيات به قرينه سياقيه، اصول دين است ... ب) قدر متيقن در مقام تخاطب امور عقيدتى است 2- برفرض آيات مزبور فروع دين را نيز شامل شوند لکن اين آيات مربوط به ظن غير معتبر است يا آيات ظهور و اطلاق دارند و يا اجمال و ابهام دارند. اگر ظهور دارند، مىگوييم كه اطلاق آيات به ظن غير معتبر انصراف دارد و انصراف مانع از تمسّك به اطلاق است و اگر ظهور ندارند و به صورت مجمل از عمل به ظن منع كرده و در مقام بيان خصوصيات نيستند، مىگوييم كه هرگاه خطاب مجمل شد، بايد به قدر متيقن قناعت كرد و قدر متيقن ظنونى است كه دليل قاطع بر اعتبار آنها قيام نكرده و پشتوانه ندارند و ظنون معتبر را شامل نيست 3- رادع بودن آيات مزبور نسبت به سيره عقلاء بر عمل به خبر واحد، مستلزم دور است رادع بودن آيات از سيره مزبور متوقف است بر مخصص نبودن سيره نسبت به آيات و متقابلا مخصص نبودن سيره نيز متوقف است بر رادع بودن آيات پس رادعيت آيات وابسته بر رادعيت مىشود كه توقف شىء بر خودش باشد و اين دور و محال است و مستلزم المحال محال. در نتيجه سيره عقلاء بر عمل به خبر ثقه است و شرعا هم مانع و رادعى ندارد و چنين سيرهاى حتما حجّت و دليل است. لا يقال: حجيّت سيره دورى است، به اين بيان، فعلا فرض ما اين است كه خبر واحد ثقه را از طريق سيره عقلاء حجّت و معتبر كنيم و اين در صورتى است كه خود سيره عقلاء بر عمل به خبر واحد بالفعل حجّت باشد تا بتواند پشتوانه حجيّت خبر واحد قرار گيرد آنگاه مىگوييم كه حجيّت فعلى سيره متوقف است بر اينكه آيات ناهيه از غير علم، نسبت به اين سيره رادع و مانع نباشند (وگرنه با رادعيّت آيات نوبت به حجيّت فعلى سيره نمىرسد.) و رادع نبودن آيات هم متوقف است بر مخصّص بودن سيره مذكور نسبت به عموم آيات (وگرنه با نبود مخصّص، آيات به عمومش باقى مانده و از هر نوع گمانى پيروى كردن را منع مىكند و خبر واحد را هم شامل مىشود و جلو حجيّت سيره را مىگيرد.) و مخصص بودن هم وابسته است به رادع نبودن آيات (وگرنه با رادع بودن آنها نوبت به تخصيص نمىرسد.) و رادع نبودن هم وابسته است به حجيّت فعلى سيره (تا آيه نتواند آن را ابطال كند.) پس بالاخره با واسطههايى برگشتيم به اين امر كه حجيّت سيره متوقف است بر حجيت سيره و اين دور است و محال. فانه يقال: در ما نحن فيه نسبت به رادع بودن آيات سه احتمال متصور است: 1- علم به رادع بودن يا ثبوت الوجود 2- علم به رادع نبودن يا ثبوت العدم، 3- عدم علم به رادع بودن و نبودن يا عدم الثبوت كه هيچ طرفى براى ما محرز نيست. با اين مقدمه، در باب حجيّت سيره آنكه قادح است، علم به ثبوت رادع مىباشد؛ يعنی اگر محرز شد كه آيات رادعيت دارند، حتما جلو ارزشمند بودن سيره گرفته مىشود و اما علم به عدم ردع يا ثبوت العدم شرط نيست، يعنى لازم نيست بدانيم و احراز كنيم كه واقعا آيات رادع نيستند تا سيره حجّت شود تا در ما نحن فيه كسى بگويد ما علم به عدم نداريم و عدم ردع محرز نيست، بلكه مهم عدم العلم است؛ يعنى همينكه رادع بودن ثابت و مسلم نيست كفايت مىكند، چه عدم آن محرز بشود يا نه. فتامل که مطلب دقیق است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat