eitaa logo
شمیم فقاهت
199 دنبال‌کننده
818 عکس
55 ویدیو
144 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه ۵ ش ۶۰.mp3
6.27M
باسمه تعالی مطلب پنجم بیع اقسام صبره صبره یا معلوم و یا مجهول است. الف. صبره معلوم است. ۱. فروش مجموعه صبره به مبلغ معین. ۲. بیع کسر مشاع از صبره ۳. بیع تعداد معین از صبره ۴. فروش مجموع صبره هر کیل به مبلغ معین ۵. بیع هر کیل از صبره به مبلغ معین چهار صورت اول صحیح و صورت پنجم به خاطر جهالت مقدار مبیع، باطل است ب. مجهول بودن صبره هر ۵ صورت فوق قابل فرض است و تنها صورت سوم که تعدادی از کیل های صبره فروخته شود بیع صحیح است به شرط اینکه می دانیم یا ظن داریم مجموعه صبره برابر یا بیشتر از مقدار مبیع است. اگر این علم یا ظن نباشد سه قول وجود دارد ۱. صحت ۲. بطلان ۳. صحت بعد از کیل نمودن اقوی به جهت غرر بطلان است. در صورت چهارم هم فروش هر کیل به فلان مبلغ گرچه برخی صحیح دانسته لکن به جهت جهل به عوضین باطل است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
باسمه تعالی بررسی اشکالات سیره بر حجیت خبر واحد ان قلت: ردع از سيره گاهى به صورت خاصّ است؛ و گاهى به صورت عام است؛ يعنى در ضمن امورى از عمل به فلان سيره هم منع كرده است. «إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً؛ ما به حكم اين عمومات مىگوييم كه شارع مقدس از عمل به خبر واحد مجرد منع كرده و سيره عقلاء در اين باب ردع شده و از درجه اعتبار ساقط است. قلت: سه جواب به اشكال: 1- آيات و روايات مزبور مربوط به اصول دين است: الف) ظاهر و متفاهم عرفى از آيات به قرينه سياقيه، اصول دين است ... ب) قدر متيقن در مقام تخاطب امور عقيدتى است 2- برفرض آيات مزبور فروع دين را نيز شامل شوند لکن اين آيات مربوط به ظن غير معتبر است يا آيات ظهور و اطلاق دارند و يا اجمال و ابهام دارند. اگر ظهور دارند، مىگوييم كه اطلاق آيات به ظن غير معتبر انصراف دارد و انصراف مانع از تمسّك به اطلاق است و اگر ظهور ندارند و به صورت مجمل از عمل به ظن منع كرده و در مقام بيان خصوصيات نيستند، مىگوييم كه هرگاه خطاب مجمل شد، بايد به قدر متيقن قناعت كرد و قدر متيقن ظنونى است كه دليل قاطع بر اعتبار آنها قيام نكرده و پشتوانه ندارند و ظنون معتبر را شامل نيست 3- رادع بودن آيات مزبور نسبت به سيره عقلاء بر عمل به خبر واحد، مستلزم دور است رادع بودن آيات از سيره مزبور متوقف است بر مخصص نبودن سيره نسبت به آيات و متقابلا مخصص نبودن سيره نيز متوقف است بر رادع بودن آيات پس رادعيت آيات وابسته بر رادعيت مىشود كه توقف شىء بر خودش باشد و اين دور و محال است و مستلزم المحال محال. در نتيجه سيره عقلاء بر عمل به خبر ثقه است و شرعا هم مانع و رادعى ندارد و چنين سيرهاى حتما حجّت و دليل است. لا يقال: حجيّت سيره دورى است، به اين بيان، فعلا فرض ما اين است كه خبر واحد ثقه را از طريق سيره عقلاء حجّت و معتبر كنيم و اين در صورتى است كه خود سيره عقلاء بر عمل به خبر واحد بالفعل حجّت باشد تا بتواند پشتوانه حجيّت خبر واحد قرار گيرد آنگاه مىگوييم كه حجيّت فعلى سيره متوقف است بر اينكه آيات ناهيه از غير علم، نسبت به اين سيره رادع و مانع نباشند (وگرنه با رادعيّت آيات نوبت به حجيّت فعلى سيره نمىرسد.) و رادع نبودن آيات هم متوقف است بر مخصّص بودن سيره مذكور نسبت به عموم آيات (وگرنه با نبود مخصّص، آيات به عمومش باقى مانده و از هر نوع گمانى پيروى كردن را منع مىكند و خبر واحد را هم شامل مىشود و جلو حجيّت سيره را مىگيرد.) و مخصص بودن هم وابسته است به رادع نبودن آيات (وگرنه با رادع بودن آنها نوبت به تخصيص نمىرسد.) و رادع نبودن هم وابسته است به حجيّت فعلى سيره (تا آيه نتواند آن را ابطال كند.) پس بالاخره با واسطههايى برگشتيم به اين امر كه حجيّت سيره متوقف است بر حجيت سيره و اين دور است و محال. فانه يقال: در ما نحن فيه نسبت به رادع بودن آيات سه احتمال متصور است: 1- علم به رادع بودن يا ثبوت الوجود 2- علم به رادع نبودن يا ثبوت العدم، 3- عدم علم به رادع بودن و نبودن يا عدم الثبوت كه هيچ طرفى براى ما محرز نيست. با اين مقدمه، در باب حجيّت سيره آنكه قادح است، علم به ثبوت رادع مىباشد؛ يعنی اگر محرز شد كه آيات رادعيت دارند، حتما جلو ارزشمند بودن سيره گرفته مىشود و اما علم به عدم ردع يا ثبوت العدم شرط نيست، يعنى لازم نيست بدانيم و احراز كنيم كه واقعا آيات رادع نيستند تا سيره حجّت شود تا در ما نحن فيه كسى بگويد ما علم به عدم نداريم و عدم ردع محرز نيست، بلكه مهم عدم العلم است؛ يعنى همينكه رادع بودن ثابت و مسلم نيست كفايت مىكند، چه عدم آن محرز بشود يا نه. فتامل که مطلب دقیق است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 با سلام و تسلیت ایام فاطمی محضر دوستان دروس مکاسب۵ و کفایه۳ در تاریخ اول دیماه جلسه شصتـــــم، جلسه پایانی نیمه اول، بصورت آفلاین در کانال شمیم فقاهت و سامانه نجاح تقدیم گردید. ☀️ به مدد الهی و عنایات صاحب عصر عج ده جلسه از نیمه دوم در اوایل دیماه تقدیم می شود. نسبت به جلسه هفتاد و یکم در اوایل بهمن اطلاع رسانی خواهد شد احتمال حضوری جلسات وجود دارد. ✳️ تعداد قابل توجهی از دوستان روزانه یا پایان هفته حضور خویش را به نمایندگان ارجمند ارائه نمودند که جای تقدیر است. برخی با تاخیر اقدام نموده که راهکار تقریر نویسی تعیین شد که علاوه بر ارائه رموز به نمایندگان، تقریر دروس را به شخصی حقیر ارسال خواهند نمود. ✳️ برخی دیگر اعتراض داشته که ما به جهت عدم عضویت در کانال از لزوم ثبت رمز آگاهی نداشته که محضرشان عارض است؛ در همان جلسات درسی اوائل سال تحصیلی چند جلسه ی موضوع لزوم ارائه رمز جلسات را در بین صوت یادآوری کردم، علاوه که در گفتگوی درسی نجاح هم نحوه حضور وغیاب اطلاع رسانی شد و درخواست عضویت در کانال ایتا بابت آگاهی از اطلاعیه درسی را داشتیم. ✳️ در عین حال دوستانی که صوت دروس را گوش کرده و رمز را ثبت نکرده در یک جلسه حضوری جهت مرور مطالب درسی اعلام آمادگی نمایند.
اهمیت خواندن سوره قدر در عصر جمعه 🔹 حاج آقا رحیم ارباب (ره): آقا سيد جمال گلپایگانی نامه‌ای برای من نوشته و در آن نامه سفارش كرده که: در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت.. اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی. @shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. دروس در نیمه اول سال تحصیلی روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۶۱.mp3
4.95M
باسمه تعالی مسئله ششم بیع با رویت سابق محور اول محل نزاع صورت اول عادتا صفات تغییر می کند بیع باطل است مگر بایع اوصاف را بیان نماید صورت دوم عادتاً صفات باقی است بیع صحیح می باشد صورت سوم احتمال تغییر اوصاف فرض اول عدم اماره بر تغییر با استصحاب بیع صحیح است فرض دوم اماره بر تغییر بیع باطل است مگر بایع اوصاف را بیان کند. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
1_719615950.mp3
7.22M
باسمه تعالی د. دلیل عقلی بر حجیت خبر واحد به سه وجه ◀ وجه اول: 1- علم اجمالی کبیر به مجموعه احکام. 2- علم اجمالی صغیر که معظم احکام در روایات است. 3- انحلال علم کبیر به علم اجمالی صغیر. نتیجه: عمل به تکلیف مثبت واجب است و خبر نافی اگر اشتغال یا استحصاب مخالف آن نباشد عمل می گردد. مناقشه شیخ: لازمه دلیل احتیاط در سائر امارات است نه تنها روایات. جواب: بر اساس انحلال کبیر به علم صغیر، بقیه امارات شک بدوی است. مناقشه آخوند: دلیل اخص از مدعی است.( مدعی: 1- مخصص کتاب می تواند باشد. 2- تعارض مستقر بین مثبت و نافی. 3- عدم جریان اصل با وجود خبر) الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. دروس در نیمه اول سال تحصیلی روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۶۲.mp3
5.35M
باسمه تعالی محور دوم کشف تغییر بعد از بیع در دو صورتی که بیع با رویت سابقه صحیح است اگر خلاف آن رویت گذشته کشف شود مغبون خیار دارد اولاً به دلیل لاضرر ثانیاً به جهت تخلف شرط توهم تنها شروع مذکور در عقد نافذ است جواب این شروطی که عقد بر آن بنا شده است از شروط مذکور قوی‌تر است زیرا صحت عقد متوقف بر این شروط می باشد احتمال بطلان عقد در فرض تخلف زیرا عقد مقید به آن وصف بوده و در فرض تخلف، عقد منتفی می شود جواب اوصاف موجب تغییر عقد نشده و از مقومات مبیع نمی باشد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat