عید غدیر و شرح جریان نور امام / تجلی تام ولایت الهی در غدیر به شفاعت نبی اکرم و آشکار شدن حقیقت باطنی دین
تکلم خدا با انسان به واسطه پیامبر اکرم
فرق امام با خورشید چیست؟ خورشید یک شمعی از وجود امام هست و یک مثلی است که ما بتوانیم امام را بفهمیم خدای متعال یک مثلی قرار داده که انسان از طریق این مثل بتواند امام را بفهمد؛ والا شمس حقیقی که این نیست. «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا * وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا»(شمس/1)؛ یعنی شمس حقیقی همانطورکه در قرآن است وجود مقدس نبی اکرم هست و قمر هم وجود مقدس امیرالمومنین هست. هر چه ما می بینیم یک مثلی است که بتوانیم از طریق این مثل حقایق عالم را بفهمیم. امام علیه السلام آن نوری است که خدای متعال در همه عالم نازل کرده است.
اگر کسی بخواهد عوالم را ببیند و سیر داشته باشد، حتی قیامت خودش را ببیند و از خودش غافل نشود و به جای این که انکار کند و بگوید خبری نیست، بعد مرگ هیچ است و اگر می خواهد چشمش باز شود و ببیند حقایق پس از مرگ را و گوش جانش باز شود و حقایق را بشنود و قلبش نورانی بشود و حقایق را بفهمد و از غفلت بیرون بیاید، این باید رو به امام بیاورد. در این صورت همه قوای انسان نورانی به نور امام می شود و بعد حقایق عالم را می فهمد؛ می شنود و می بیند؛ صدای ملائکه را می شنود؛ کارش به جایی می رسد که نه فقط صدای ملائکه را بلکه کلام خدا را می شنود.
مگر موسی کلیم، کلیم الله نبود و کلام الهی را می شنید؟ خدای متعال به همه ما این ظرفیت را داده کلام خدا را بشنویم، منتهی موسی کلیم هم وقتی می شنید قرآن می فرماید که من وراء حجاب و از شجره (درخت) خدا با او صحبت می کرد و کلام الهی را از درخت می شنید که این درخت در روایات معنا شده وجود مقدس سید الشهدا بودند که کلام الهی از آنجا برای موسی کلیم تجلی کرد و می شنید. ما هم همین جور هستیم؛ ما می توانیم کلام خدا را بشنویم. از یک مبدا خیلی متعالی یعنی از وجود مقدس نبی اکرم. امام صادق اول ورود به قرآن یک دعایی دارند که مثل اذن ورود است، باید اذن دخول آدم بخواند و بعد وارد قرآن شود؛ مثل اذن دخول حرم امام است. تعبیر ایشان این است «أَللَّهُمَّ اِنّی أَشْهَدُ أَنَّ هذا کِتابُکَ المُنَزَلُ مِنْ عِنْدِکَ عَلی رَسولِکَ محمّد بن عبدالله، وَ کَلامُکَ النَّاطِقُ عَلی لِسانِ نَبِیِّکَ، جَعَلْتَهُ هادِیا مِنْکَ اِلی خَلْقِکَ وَ حَبْلاً مُتَّصِلاً فیما بَیْنَکَ وَ بَیْنَ عِبادِکَ»(6)؛ یعنی خدایا این قرآن کلام گویای تو است و با همه اگر گوش داشته باشند حرف می زند. این کلام ناطق تو از زبان پیغمبرت جاری شد. این پیامبر دستش دست خداست؛ وقتی در بیعت رضوان با حضرت بیعت کردند خدای متعال می فرماید «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّـهَ يَدُ اللَّـهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَى نَفْسِهِ و مَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا»(فتح/10)؛ یعنی این هایی که با تو بیعت می کنند در واقع با خدا بیعت می کنند؛ دست خدا روی دست آن هاست نه دست شما (ظاهراً اینگونه بوده است که دست ها را روی هم گذاشتند و دست پیامبر آمد رو دست ها قرار گرفت) این دست خداست. خدای متعال حلول نمی کند ولی این پیغمبر این قدر بالاست که دستش می شود یدالله و زبانش هم گویا لسان خدا است.
اگر کسی اهل شنیدن قرآن شد می تواند کلام خدا را بشنود ولی از زبان پیامبر می شنود. با موسی کلیم هم خدا من ورا حجاب صحبت می کرد، شاید فقط نبی اکرم و اهلبیت هستند که بدون حجاب خدا با آن ها صحبت می کند. در زیارت از راه دور نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، یکی از خصلت حضرت که بیان شده این است «المکلم من وراء الحجب»(7) است؛ یعنی خدای متعال از بدون حجاب از ورای همه حجاب ها با او صحبت کرد؛ با بقیه افراد که خدا صحبت می کند از وراء حجاب هست و حجاب هم نبی اکرم هستند، حتی انبیا هم وقتی کلام خدا را می شنیدند از وراء حجاب نبی اکرم بود و زبانی که خدای متعال با آن زبان با آنها صحبت می کرد نبی اکرم است.
من بعضی روایات را نمی خوانم یک کمی سنگین است. در روایت معراجیه هست که حضرت معراج رفتند و خدای متعال با زبان امیرالمومنین با پیامبر صحبت می کردند خیلی عجیب است این روایت و اصلاً معنا کردنش برای من که ممکن نیست بزرگان باید معنا کنند؛ پیامبر معراج رفتند، سموات را طی کردند، مقام انبیا را طی کردند، آن جا خدای متعال با لسان امیرالمومنین با حضرت صحبت کرد، این یعنی چه؟ من نمی فهمم بزرگان معنا می کنند.
ادامه دارد . . .
#خطبه-غدیر
زمینه چینی معرفی امام
(۱)ای مردم، این مطلب را درباره او بدانید و بفهمید، و بدانید که خداوند او را برای شما صاحب اختیار و امامی قرار داده که اطاعتش را واجب نموده است بر مهاجرین و انصار و بر تابعین آنان به نیکی، و بر روستایی و شهری، و بر عجمی و عربی، و بر آزاد و بنده، و بر بزرگ و کوچک، و بر سفید و سیاه. بر هر یکتا پرستی حکم او اجرا شونده و کلام او مورد عمل و امر او نافذ است. هر کس با او مخالفت کند ملعون است، و هر کس تابع او باشد و او را تصدیق نماید مورد رحمت الهی است. خداوند او را و هر کس را که از او بشنود و او را اطاعت کند آمرزیده است.
(۲)ای مردم، این آخرین باری است که در چنین اجتماعی بپا میایستم. پس بشنوید و اطاعت کنید و در مقابل امر خداوند پروردگارتان سر تسلیم فرود آورید، چرا که خداوند عز و جل صاحب اختیار شما و معبود شماست، و بعد از خداوند رسولش و پیامبرش که شما را مخاطب قرار داده، و بعد از من علی صاحب اختیار شما و امام شما به امر خداوند است، و بعد از او امامت در نسل من از فرزندان اوست تا روزی که خدا و رسولش را ملاقات خواهید کرد. حلالی نیست مگر آنچه خدا و رسولش و امامان حلال کرده باشند، و حرامی نیست مگر آنچه خدا و رسولش و امامان بر شما حرام کرده باشند. خداوند عز و جل حلال و حرام را به من شناسانده است، و آنچه پروردگارم از کتابش و حلال و حرامش به من آموخته به او سپردهام.
(۳)ای مردم، علی را فضیلت دهید. هیچ علمی نیست مگر آنکه خداوند آن را در من جمع کرده است و هر علمی را که آموختهام در امام المتقین جمع نمودهام، و هیچ علمی نیست مگر آنکه آن را به علی آموخته ام. اوست «امام مبین» که خداوند در سوره یس ذکر کرده است: «وَ کُلَّ شَییءٍ اَحْصَیناهُ فی اِمامٍ مُبینٍ»، «و هر چیزی را در امام مبین جمع کردیم».
(۴)ای مردم، از علی به سوی دیگری گمراه نشوید، و از او روی برمگردانید و از ولایت او سرباز نزنید. اوست که به حق هدایت نموده و به آن عمل میکند، و باطل را ابطال نموده و از آن نهی مینماید، و در راه خدا سرزنش ملامت کنندهای او را مانع نمیشود. لی اول کسی است که به خدا و رسولش ایمان آورد و هیچکس در ایمانِ به من بر او سبقت نگرفت. اوست که با جان خود در راه رسول خدا فداکاری کرد. اوست که با پیامبر خدا بود در حالی که هیچکس از مردان همراه او خدا را عبادت نمیکرد. اولین مردم در نماز گزاردن، و اول کسی است که با من خدا را عبادت کرد. از طرف خداوند به او امر کردم تا در خوابگاه من بخوابد، او هم در حالی که جانش را فدای من کرده بود در جای من خوابید.
(۵)ای مردم، او را فضیلت دهید که خدا او را فضیلت داده است، و او را قبول کنید که خداوند او را منصوب نموده است.
(۶)ای مردم، او از طرف خداوند امام است، و هر کس ولایت او را انکار کند خداوند هرگز توبهاش را نمیپذیرد و او را نمیبخشد. حتمی است بر خداوند که با کسی که با او مخالفت نماید چنین کند و او را به عذابی شدید تا ابدیت و تا آخر روزگار معذب نماید. پس بپرهیزید از اینکه با او مخالفت کنید و گرفتار آتشی شوید که آتشگیره آن مردم و سنگها هستند و برای کافران آماده شده است.
ادامه مطلب 👇👇👇
ادامه مطلب
(۷)ای مردم، به خدا قسم پیامبران و رسولان پیشین به من بشارت دادهاند، و من به خدا قسم خاتم پیامبران و مرسلین و حجت بر همه مخلوقین از اهل آسمانها و زمینها هستم. هر کس در این مطالب شک کند مانند کفر جاهلیت اول کافر شده است. و هر کس در چیزی از این گفتار من شک کند در همه آنچه بر من نازل شده شک کرده است، و هر کس در یکی از امامان شک کند در همه آنان شک کرده است، و شک کننده درباره ما در آتش است.
(۸)ای مردم، خداوند این فضیلت را بر من ارزانی داشته که منّتی از او بر من و احسانی از جانب او به سوی من است. خدایی جز او نیست. حمد و سپاس از من بر او تا ابدیت و تا آخر روزگار و در هر حال. ای مردم، علی را فضیلت دهید که او افضل مردم بعد از من از مرد و زن است تا مادامی که خداوند روزی را نازل میکند و خلق باقی هستند.
(۹)ملعون است ملعون است، مورد غضب است مورد غضب است کسی که این گفتار مرا ردّ کند و با آن موافق نباشد. بدانید که جبرئیل از جانب خداوند این خبر را برای من آورده است و میگوید: «هر کس با علی دشمنی کند و ولایت او را نپذیرد لعنت و غضب من بر او باد». هر کس ببیند برای فردا چه پیش فرستاده است. از خدا بترسید که با علی مخالفت کنید و در نتیجه قدمی بعد از ثابت بودن آن بلغزد، خداوند از آنچه انجام میدهید آگاه است.
(۱۰)ای مردم، علی «جنب اللّه» است که خداوند در کتاب عزیزش ذکر کرده و درباره کسی که با او مخالفت کند فرموده است: «اَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتا عَلی ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ اللّهِ»، «ای حسرت بر آنچه درباره جنب خداوند تفریط و کوتاهی کردم».
(۱۱)ای مردم، قرآن را تدبر نمایید و آیات آن را بفهمید و در محکمات آن نظر کنید و به دنبال متشابه آن نروید. به خدا قسم، باطن آن را برای شما بیان نمیکند و تفسیرش را برایتان روشن نمیکند مگر این شخصی که دست او را میگیرم و او را به سوی خود بالا میبرم و بازوی او را میگیرم و با دستم او را بلند میکنم و به شما میفهمانم که: «هر کس من صاحب اختیار اویم این علی صاحب اختیار اوست»، و او علی بن ابیطالب برادر و جانشین من است، و ولایتِ او از جانب خداوندِ عز و جل است که بر من نازل کرده است.
(۱۲)ای مردم، علی و پاکان از فرزندانم از نسل او ثقل اصغرند و قرآن ثقل اکبر است. هر یک از این دو از دیگری خبر میدهد و با آن موافق است. آنها از یکدیگر جدا نمیشوند تا بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند. بدانید که آنان امینهای خداوند بین مردم و حاکمان او در زمین هستند. بدانید که من ادا نمودم، بدانید که من ابلاغ کردم، بدانید که من شنوانیدم، بدانید که من روشن نمودم، بدانید که خداوند فرموده است و من از جانب خداوند عز و جل میگویم، بدانید که امیرالمؤمنینی جز این برادرم نیست. بدانید که امیرالمؤمنین بودن بعد از من برای احدی جز او حلال نیست.
ادامه دارد . . .
#حدیث -قدسی
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: خداوند عزّ و جلّ فرمود:
من علم أنّي ذو قدرة على مغفرة الذّنوب غفرت له و لا أبالي ما لم يشرك لي شيئا.
هر که یقین دارد که من قدرت آمرزش گناهان دارم، بیامرزمش و مادام که چیزى را با من شریک نیارد مهم نیست.
نهج الفصاحه، ح 2077
4_5969778428591736146.mp3
1.91M
💢کلید همه خوبی ها...
🔊#حجت_السلام_و_المسلمین_مصباح
💕زندگی مثل نقاشی کردن است..
خطوط را با امید بکشید...
اشتباهات را با آرامش پاک کنید..
قلممو را در صبر غوطه ور کنید...
و با عشق رنگ بزنید....
و تابلوی زندگی را بسپارید به خدا...
عصرتان دلچسب و سرشار
از الطاف خدای بزرگ و مهربان
روان شناسان اثر شش « میم » را در تربیت کودک با توجه به نیازهای روانی اش موثر می دانند:
اول:تو محبوبی
دوم:تو محترمی
سوم:تو میتوانی
چهارم:تو مهمی
پنجم:تو مفیدی
ششم:تو میفهمی
اگر ما در رفتار و گفتارمان این 6«میم» را به فرزندان مان انتقال دهیم «میم هفتم» که "موفقیت" است،خود به خود خواهد آمد، یعنی باتری روانی انرژی دهنده فرد شارژ خواهد شد.
در آن صورت این کودک در تحصیل ، زندگی ، کار و… موفق خواهد شد
✨🌸🍃🌼🌸🍃🌼🌸🍃🌼
🌸🍃🌼🌸🍃🌼
🍃🌼
#اشعار-مهدوی
کاشکي شود به زودي آن مهربان بيايد
از بهر عاشقانش آن دلستان بيايد
کاشکي رسد به دوران ديدار روي جانان
آن قلب ملک امکان جان جهان بيايد
کاشکي رسد به پايان اين شام تار هجران
آخر شود ز يزدان صاحب زمان بيايد
کاشکي دهد نشاني آيد به مهرباني
کاشکي شود زماني آن بي نشان بيايد
کاشکي رسد ندايش آن نازنين صدايش
آن صوت دلربايش بر عاشقان بيايد
کاشکي خبر دهندم زان يار دلپسندم
پيغامي آورندم کآرام جان بيايد
کاشکي رسد نگارم پايان انتظارم
کاشکي رسد بهارم او ناگهان بيايد
اي دل رسد به آخر اين شام تار دلبر
غم کم بخور که ديگر او بي گمان بيايد
🌸🍃🌼🌸🍃🌼
🍃🌸🍃🌺🍃🌼
🌸🍃🌺
🍃🌼
🌺
#احاديث -مهدوی
در ارزش و فضیلت منتظر بودن
امام صادق (علیه السلام):
ای ابوبصیر، خوشا به حال شیعیان و پیروان قائم ما، که در زمان غیبت او منتظر ظهور، و در زمان ظهور مطیع او هستند آنها اولیای خدا هستند که ترس و اندوهی برای آنان وجود ندارد.
بحارالانوار جلد 52 صفحه 150
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
┅─═ঊঈ🌸🎀🌸ঊঈ═─┅
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
✨﷽✨
✅عزاداران سه دسته اند...
✍️دسته اول: گرچه عزاداری را ترک نمیکنند و در مجالس شرکت میکنند اما زمینه هر گناهی هم که پیش آمد مرتکب میشوند! درکِ چنین فردی از قیام امام حسین، ناقصه.
دسته دوم: دل پاکی دارند و خالصانه هم عزاداری میکنند اما متاسفانه اهدافِ عزاداری را به خوبی نمیشناسند!
گروه سوم: کسانیکه از جریان عاشورا چیزهای خوب و مفیدی میدانند و زندگیِ خود را با اهداف امام حسین گِره زده اند، به حق و حق طلبی نزدیک ترند. عزاداری اینان، اثرگذارتر است.
منتظران هم سه دسته هستن ...
دسته اول مردمی که خودشون اهل فسق و خطا هستند ولی به علت اینکه فطرتاً دنبال آرامش حقیقی اند، انتظار دولت امام زمان را میکِشند. دسته دوم کسانیکه اهل فسق نیستند اما به انتظار فرج، نگاهِ حداقلی دارند. اینها در غم فراق، اشک میریزند، برای ظهور هم دعا میکنند و به دنبال این اند رضایت امام زمان را جلب کنند، عموم شیعیان و محبین حضرت اینطوری اند. گروه سوم کسانیکه مثل عاشوراییان علاوه بر خودسازی و دیگرسازی، تا پای جان برای مقابله با مستکبرین تلاش میکنند که در ۳۱۳ نفر، چنین روحیه ای براحتی قابل مشاهدست
💥حالا من مانده ام و این سه دسته...