(نبرد زندگی)
با غم ایام و خشم و قهر دوران کن ستیز
با شکنج و رنج و فقر و درد و حرمان کن ستیز
با سِلاح سعی و همت، در نبرد زندگی
با شهامت روز و شب در کوی و میدان کن ستیز
کار و کوشش، گوی و چوگان است در میدان عمر
تا بری آن گوی، با این طرفه چوگان کن ستیز
با خرافات زمان و جهل و موهومات دهر
تا رهانی خلق را از دام شیطان کن ستیز
با ریا و کید اهل خدعه و کذب و ریا
با دلیل عقل و استدلال و برهان کن ستیز
با تنآسایان و بیکاران و راحتدوستان
از طریق محکمات آیات قرآن کن ستیز
«لَیسَ لِلاِنسانَ اِلّا مٰا سَعیٰ» را کن شعار
زینسبب با دشمنان سعی انسان کن تیز
دعوت یزدان به قرآن بر رفاه مَردم است
بر رفاهِ مردمان از بهر یزدان کن ستیز
هستیِ گیتی بوَد در هستیِ ما ز آن سبب
در پی هستیِ گیتی از دل و جان کن ستیز
زادگاه و زیستگاه ما جهان باشد بشر
هرکه رد کرد این سخن را نیز با آن کن ستیز
خار نادانی نموده زخم، پای عقل را...
در بیابان خرد، از بهر درمان کن ستیز
چون بوَد دشواری کار جهان از جهل ما
بهر پامردی این دشواری، آسان کن ستیز
(شمس قمّی) چون کلید رستگاری دانش است
در ره این آرزو، با خلق نادان کن ستیز
شادروان سید علیرضا شمس قمی
#شمس_قمی
eitaa.com/shamseqomi
(زنجیر زلف)
صبا هر صبحدم ، بر خاک کویت افتد و خیزد
اسیر عشقت ای مَه! پیش رویت افتد و خیزد
مکن صورت نهان ای گل! که دل چون بلبل از هجرت
میان خار و خس در جستجویت افتد و خیزد
بده از بادهی مِهرت یکی ساغر خماران را
که ساقی از گرانبار سبویت افتد و خیزد
سیه شد روزگارم چون سواد زلف مِشکینت
ز بس بر ماهِ رویت ابر مویت افتد و خیزد
صبا گر نکهتی زآن زلف مشکین در چمن آرد
به گلشن عندلیب از عطر و بویت افتد و خیزد
بر اسب پیلتن بنشین و کن مات رخت شاهان
پیاده تا مگر در چار سویت افتد و خیزد
دو لعل انگبین بارت شکسته نرخ شکّر را
که طوطی بهر شیرین گفتگویت افتد و خیزد
دلم در طرّهی زلفت شده مدهوش و دیوانه
که با زنجیر زلف مشکبویت افتد و خیزد
ز شعرت (شمس قم) شیرین کنی بس تلخ کامیها
که فرهاد از نوای نغز گویت افتد و خیزد .
شادروان سید علیرضا شمس قمی
#شمس_قمی
eitaa.com/shamseqomi
هدایت شده از اشعار شادروان شمس قمی
#مستزادبند چیست؟
نوعی قالب ابداعیاست که نخستینبار، شاعر معاصر شادروان «سید علیرضا شمس قمی» با عنوان مستزادبند در سال 1382 خورشیدی بنیان گذاردند.
#مستزادبند، شعری است که مانند مستزاد در آخر هر مصراع، مصراعی موزون اضافه میشود؛ که کوتاهتر از طول مصراع آن شعر است و وزن آن نیز با مصراع اول یکی نیست؛ اما کامل کنندهی معنی مصراع است.
این قالب شعر، حرکتی بین شعر کلاسیک و نیمایی میباشد و به شاعر اجازه میدهد که اندیشهی خود را به راحتی بیان کند.
نکتهی دیگر اینکه در این قالب، پیوند عمودی و روایی شعر باید حفظ شود و شاعر از مضمون اصلی دور نشود و هر بند در ادامه و تکمیل کنندهی اندیشهی شاعر است؛ اما به جهت تنوع میتوان در هر بند مستقل عمل کرد منتها بندهای دیگر به نوعی مؤید و مرتبط با بند اول نیز باشد.
در مجموع قالب مستزادبند به دلیل پتانسیلی که در این قالب ابداعی وجود دارد؛ این اجازه را به شاعر میدهد که در بعضی از اوزان دیگر نیز بتواند به گونههای نوین هنرآفرینی کند.
هر بند در این مستزادبند از سه مصراع تشکیل شده است که مصراع های بلند در هر بند همقافیه است و مصراع های کوتاه مستزاد نیز در هر بند همقافیهاند و بیتی که «بند» این قالب است ، جداگانه با قافیهای مجزا و وزنی کوتاه سروده میشود که میتوان گفت: (مستزادبند مثلث) است.
بنابراین در هر بند «مستزادبند مثلث» سه نوع قافیه وجود دارد.
✍شاهد مثال :
دردا که روزگارِ تبهکارِ کج مدار
کجرو چو کژدم است
بیگاه و گاه میکُشد از نیش زهربار
چون خصم مَردم است
خوش خال و خط چو مار و فسونگر چو زلف یار
در آستین، گم است
زاهدنمای پیر
روباه شیرگیر
مفعول فاعلات مفاعیل و فاعلن
مفعول و فاعلن
مفعول فاعلات مفاعیل و فاعلن
مفعول و فاعلن
مفعول فاعلات مفاعیل و فاعلن
مفعول و فاعلن
مفعول فاعلن
مفعول فاعلن
#قالب_مستزادبند :
ا---------------------------------×
ا----------*
ا---------------------------------×
ا----------*
ا---------------------------------×
ا----------*
ا----------+
ا----------+
ا---------------------------------☆
ا----------•
ا---------------------------------☆
ا----------•
ا---------------------------------☆
ا----------•
ا----------❃
ا----------❃
کامل اثر فوق را اینجا بخوانید.
شادروان سید علیرضا شمس قمی
#شمس_قمی
eitaa.com/shamseqomi