eitaa logo
شرح حال
1.3هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
146 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده. @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ایفای نقش حداکثری روحانیت و تحقق دین... ✅ در قسمت قبل با عنوان "سربازان اصلی جبهه حق در عالم" به این پرسش رسیدم که: «برای تحقق دین و ایفای نقش حداکثری توسط روحانیت در جامعه کنونی چه باید کرد؟»👇 http://sharhhal.blog.ir/1398/01/23 ✅ با مقدماتی که گفته شد معلوم شد روحانیت کارکردهایی در گذشته داشته است و این کارکردها با ظهور مدرنیته از او گرفته شد و عمده‌ی روحانیت در مقابل آن به "تبیین دین" بسنده نمود و بدون حضور روحانیت در جامعه با ایفای کارکردهای عینی، راه برای تحقق دین و جامعه سازی دینی یا وجود ندارد و یا بسیار مشکل است، فلذا باید روحانیت کارکردهای جدید خود در جامعه را احیاء کند. ✅ در یکی از تحقیقات صورت گرفته از سوی یکی از نهادهای حوزه‌، تعداد ۲۶۲ کارکرد عینی برای روحانیون مشخص شده بود، در این تحقیق کارکردهای روحانیت در ۳ دسته "تخصصی، ترجیحی و مشترک" تقسیم ‌می‌شدند. 🔸دسته تخصصی کارکردهایی هستند که تخصصا باید توسط روحانیون محقق شود و دسته ترجیحی مواردی که ترجیح تحقق آنها با روحانیت است و کارکردهای مشترک اموری هستند که امکان انجام آن توسط روحانی و غیر روحانی وجود دارد. 👈به طور مثال در "آموزش و پرورش و آموزش عالی" برخی رشته‌ها همچون "علوم دینی و قرآنی" تخصصا باید توسط روحانیون تدریس شود و برخی همچون "مدیریت مدرسه"، تدریس پرورشی، تاریخ و عربی ترجیحا و برخی همچون علوم اجتماعی یا انشاء و ادبیات نیز به صورت مشترک از عهده روحانیون و غیر روحانیون برمی‌آید و یا مثلا در وزارت امور خارجه ترجیحا روحانیون می‌توانند به عنوان کاردارهای فرهنگی یا سفرا نقش‌ آفرین باشند. ✅ در تحقیق دیگری که توسط مجموعه‌ای دیگر در این زمینه صورت گرفته بود، قریب به ۲۰ درصد مشاغل جامعه را روحانیت باید تأمین کند، اما متاسفانه امروزه درصد بسیار اندکی را روحانیت تأمین می‌کند و عمده طلاب بعد از رسیدن به مقطع خارج با این سوال مواجه می‌شوند که بعد از این همه سال تحصیل باید چه کنم؟ و آینده روشنی برای ایفای نقش اجتماعی جز در نقش‌های سنتی روحانیت برای خود نمی‌یابند. ✅ اگر طلبه ما از ابتدا برای ایفای کارکردهای اجتماعی مختلف خود آموزش ببیند و مقدمات ساختاری جذب و فعالیت او نیز دیده شود، مثلا برای تدریس در برخی رشته‌های اختصاصی خود آموزش ببیند و جذب دانشگاه برای تدریس این رشته‌ها نیز منحصر به روحانیون شود، طلبه می‌تواند با خاطری آسوده، خود را برای ایفای این نقش‌ها آماده کند. ✅ البته باید دقت داشت اگر برنامه به نحوی باشد که طلاب هویت خود را از دست دهند و بخواهیم با این الگو آنها را تبدیل به کارمند کنیم عملا این نسخه به ضد خود تبدیل می‌شود. ✅ تفاوت اساسی طلبه‌ای که با حفظ هویت خود در یک شغل وارد می‌شود با کارمند این است که مسأله اصلی او اسلام است و نه درآمد و... فلذا کارکرد او و یک فرد غیر روحانی مثلا در حوزه تدریس بسیار متفاوت است. وقتی یک روحانی ملبس، معلم یک مدرسه شود، در مدرسه هیأت هم راه می‌افتد، بچه‌ها جذب مسجد نیز می‌شوند و خلاصه یک کار تربیتی آموزشی مستمر محقق می‌گردد. ✅ امروزه حوزه به "دختر بی‌خواستگاری" می‌ماند که مجبور است هر گزینه‌ای سراغ او آمد وی را قبول کند، چون آینده مالی و اجتماعی فرد در حوزه مشخص نیست و داوطلب حضور در حوزه نیز اندک است، بسیاری از داوطلبین حضور در حوزه امکان پذیرفته شدن در این صنف را بدست می‌آورند و این ماجرا به صورت دومینو وار مشکلات پس از خود را پدید می‌آورد که شرح آن خارج از غرض ماست.
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
2.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️صحنه‌اي كم‌نظير از تن به تن، بند انسانی جوانان براي جلوگيري از ورود آب كرخه به 🔹 t.me/teribon 🔺 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir
هدایت شده از خوش خبر
🔺ستاد اجرایی فرمان امام به وعده خود عمل کرد ارسال ۴۰۰۰ بسته لوازم خانگی شامل یخچال، اجاق گاز، فرش، موکت، ظروف آشپزخانه و ... برای مردم مناطق سیل زده گلستان. ۱۴ هزار بسته لوازم خانگی هم برای دیگر مناطق سیل‌زده کشور توسط این ستاد ارسال خواهد شد. @khosh_khabarr
شرح حال
🔺ستاد اجرایی فرمان امام به وعده خود عمل کرد ارسال ۴۰۰۰ بسته لوازم خانگی شامل یخچال، اجاق گاز، فرش،
ستاد اجرایی فرمان امام یا همان بنیاد برکت علاوه بر این تامین سیمان مورد نیاز برای ساخت و یا بازسازی تمامی خانه‌های سیل‌زده را نیز به صورت رایگان بر عهده گرفت و قول ارسال چندهزار بسته لوازم خانگی برای مردم لرستان و خوزستان را نیز داد. در حال حاضر نیز بسیاری از مواد مورد نیاز مناطق سیل زده به وسیله این مجموعه تامین می‌شود. اگر تابستان به مناطق محروم کشور سفری کرده باشید احتمالا با مدارس مجهز و بسیار با کیفیت ساخته شده توسط این بنیاد مواجه شده‌اید. اما جالب اینجاست که بسیاری از مردم ما نمی‌دانند این بودجه‌ها چگونه تامین می‌شود و این مجموعه تحت نظر چه کسی است؟! بعد از انقلاب اسلامی اموال بسیاری از پهلوی‌ها که ظالمانه به تصرف خود درآورده بودند و خرج بدمستی‌های اشرافی خانواده پهلوی می‌شد، مصادره شد و درآمدهای آن به دستور امام و تحت نظارت ولی فقیه به تولید، آبادانی و رفع محرومیت‌ها اختصاص یافت. این اموال از نظر شرعی جزو اموال بی‌صاحب و ظلمه محسوب شده و تحت عنوان انفال، در اختیار امام و حاکم جامعه قرار دارد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کمک‌های سلبرتی‌ها به سیاه‌نمایی و بحران آفرینی...
هدایت شده از مطـلع
💢آیت الله ، از مراجع عظام تقلید، پول فروش خانه‌اش را به سیل زدگان اهداء کردند. 🔹حجت‌الاسلام‌والمسلمین ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه علمیه با اشاره به فروش خانه آیت الله سبحانی، از مراجع تقلید شیعه برای کمک به خوزستان، گفت: ایشان یک برگ چک‌بانکی به من دادند و گفتند «من خانه‌ای قدیمی داشتم، آن را فروختم و کمی از پول آن را در جایی هزینه کردم و مابقی را به شما می‌دهم تا به سیل‌زدگان بدهید. سلام مخصوص من را نیز به آن‌ها برسانید». 🔹ایشان گفتند؛ من اگر می‌توانستم خودم برای کمک به مردم به مناطق سیل‌زده می‌رفتم. 🏷 کانال "مطلع" در پیامرسان ایتا؛ https://eitaa.com/matla313 🏷 کانال "مطلع" در پیامرسان سروش؛ https://sapp.ir/matla313
1.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ این عزیزان وحشی همون حشدالشعبی هستن که اومدن تو ایران کمک حالا سوال اینها چه کمکی میتونن بکنن و آیا واقعا برای کمک اومدن یا برای سرکوب اتفاقات احتمالی ۹۸ @janbazanesabz
شرح حال
✅ این عزیزان وحشی همون حشدالشعبی هستن که اومدن تو ایران کمک حالا سوال #اول اینها چه کمکی میتونن بکن
این پست را کانال جانبازان اصلاح طلب در تلگرام، قرار داده، این کلیپ مربوط به نیرو ویژه‌های پلیس عراق است و نه حشدالشعبی و مربوط به مسابقه زندگی در شرایط سخت است که باید بتوانی با دست خالی حیوان را ذبح کنی و خودت را زنده نگه داری؛ این گونه برنامه‌ها در نیروهای نظامی کشورهای مختلف وجود دارد؛ مثلا یکی از دوستانی که در ارتش بود برای من تعریف می‌کرد که لاک‌پشت و یا مار را در زمان جنگ در کردستان یا فلان دوره خورده‌اند؛ نشر این کلیپ برای تخریب حضور نیروهای حشدالشعبی برای کمک به سیل زدگان، نشانه خباثت و نفاق این طایفه است. ......... نمونه‌ای از این تمرین‌ها در ایران👇 https://www.google.com/amp/s/ir.sputniknews.com/amp/iran/201609281876529/
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
3.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ از زیورآلات دختران کشمیری تا دستان کوچک کودکان پاکستانی تا جوانان افغانی و موکب های عراقی 🔹وقتی جوانان مسلمان آلمانی با وجود ها، کمک‌هایشان را به سختی برای زدگان ایرانی می‌فرستند 🔹 t.me/teribon 🔺 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir
سفرنامه تاورنیه مربوط به عصر صفوی.pdf
حجم: 18.48M
🔹یکی از سفرنامه‌های بسیار زیبایی که ما را با گذشته ایران در عصر صفوی آشنا می‌سازد، سفرنامه "ژان باتیست تاورنیه" ترجمه ابوتراب نوری و تصحیح مجدد دکتر حمید شیرانی است که از مطالعه آن بسیار استفاده و لذت بردم. 🔹سفرهای او به ایران میان سال‌های 1632 تا 1668م. صورت گرفت (در مجموع ۹ بار به ایران سفر کرد. شش مرتبه مستقیما به ایران آمد و سه بار در بازگشت از هند، به ایران وارد شد)؛ 🔹هنگام مطالعه از مباحث بسیار مهم و جالب توجهی که در این کتاب آمده بود، فیش‌هایی برداشتم که فهرست آن را خدمتتان ارائه می‌کنم. اطلاعاتی در عرصه حاکمیت – فرهنگ – مذهب – پزشکی و... ایرانیان در عصر صفوی؛ 📌فهرست موضوعات مهم پرداخته شده در کتاب👇 http://sharhhal.blog.ir/1398/01/30
شرح حال
🔹یکی از سفرنامه‌های بسیار زیبایی که ما را با گذشته ایران در عصر صفوی آشنا می‌سازد، سفرنامه "ژان باتی
✍شاهدی از مناسبات روحانیت و دربار در عصر صفوی... ✅ بعد از قیام "شیخ صفی‌الدین اردبیلی قطب بزرگ صوفیان" و بدست گرفتن قدرت حاکمه ایران؛ از آنجا که برای اداره کشور نیاز به قانون و ساختارهای مشخص است و صوفیه از این منظر دارای نقص بزرگی بوده و هست، از فقهای شیعه برای نظام‌مند نمودن حکومت و اجرای فقه و قانون دعوت شد. ✅ برای اولین بار در عصر صفوی (۹۰۷-۱۱۴۸ ق) روحانیت شیعه برای تحقق اسلام، وارد همکاری جدی با حاکمان شد و توانست با عملکرد اجرایی و تبینی خود در این دوره، جامعه ایران که عمدتا مردم آن، سنی مذهب و محب اهل بیت بودند را به مذهب تشیع اثنی عشری دعوت نماید. ✅ در این دوره جریان اخباری حاکم بر فضای روحانیت شیعه به درستی توانست سامانی به امهات علمی شیعه و تدوین جوامع روایی و... دهد. ✅ "ژان پانیست تاورنیه" از مستشرقین عهد صفوی در فصلی از سفرنامه خود به جایگاه روحانیون در ساختار حاکمیت می‌پردازد که خلاصه‌ای از آن را به عنوان سندی از حضور فعال روحانیت در ساختار قدرت این دوره برای تحقق اسلام در ادامه می‌آورم:👇 🔹همانطور که اعتماد الدوله وزیر اعظم و شخص اول در امور دنیوی و روحانی است، صدر نیز شخص اول روحانی در ایرن است، اما در مجلس شور و سایر مجالس رسمی، زیردست اعتمادالدوله می‌نشیند. 🔹فرق میان صدر ایران و مفتی عثمانی یعنی کلیه‌ی علمای دو مملکت اینست‌ که در عثمانی روحانیون دیگر نمی‌توانند داخل طبقه غیر روحانیون بشوند اما در ایران مانعی برای اینکه صدر هم موقعی اعتماد الدوله بشود نیست. 🔹منصب صدارت روحانی در شخص واحدی محدود و متمرکز نیست، گاهی ممکن است دو نفر صدر باشند. چون موقوفات در ایران بر دو قسم است، یکی موقوفات سلطنتی و دیگری موقوفات متفرقه، به این‌واسطه گاهی صدر هم دوتا می‌شود. آنکه رئیس موقوفات سلطنتی است ملقب به صدرالخاص است؛ و آنکه رئیس موقوات [متفرقه] ملقب به صدرالموقوفات می‌باشد. در سنه ۱۶۶۷م شاه دو نفر صدر منصوب کرد، که دو تن از خواهرانش را ازدواج کرده بودند. 🔹پس از صدر، رئیس شریعت و قوانین است و اداره موقوفات مساجد و غیره با اوست که عایدات آنها را جمع‌آوری نموده و به مصارف وقف و مخارجی که خود لازم می‌داند، برساند. 🔹دو تن از رجال بزرگ روحانی زیر دست صدر هستند که در شأن و رتبه و قدرت برابرند: یکی شیخ‌الاسلام و دیگری به قاضی موسوم است و امور شرعی در میان این دو نفر تقسیم شده و همه کارهای صدر بدست آنها انجام می‌گیرد. تعیین و تسیمه این دو نفر نیز با شاه است، و بفرمان شاه باید منصوب شوند. 🔹تمام شهرهای عمده مملکت دو نفر به اسم "شیخ الاسلام و قاضی" هستند که به امورات مذهبی و قانونی رسیدگی می‌نمایند؛ 🔹در هر مسجدی پیش‌نمازی است که باید در اول وقت حاضر شده به نماز بایستد و مردم به او اقتدا کنند و نماز بخواننند، پیش‌نماز همان ‌است که در عثمانی امام می‌گویند. 🔹ملایان فقهای شرعی هستند و در عثمانی آنها را "حجت" می‌نامند، آنها روزهای جمعه به مسجد آمده و قرآن می‌خوانند و برای مردم تفسیر می‌نمایند. از تکالیف آنها یکی نیز تدریس علوم شرعی است که هرکس بخواهد تحصیل کند باید او را تعلیم دهند و به علامت قدس و ورع عمامه بزرگی از کرباس سفید بسر می‌گذارند و لباس ساده‌ای از همان پارچه و همان رنگ بتن می‌نمایند. حرکتشان سنگین و رفتارشان متین و جدی و صورتشان عبوس است... http://sharhhal.blog.ir/1398/01/30-2 .............................. 📝 منبع: ژان پانیست تاورنیه، سفرنامۀ تاورنیه، تجرمۀ: ابوتراب نوری، به کوشش حمید شیدایی،1336، ص: ۵۸۸ -۵۸۹. ................................ 📝 مطالب مرتبط:👇 سفرنامه "ژان باتیست تاورنیه" http://sharhhal.blog.ir/1398/01/30 شجره نامه سادات کوار (در موضوع عملکرد روحانیت در منطقه کوار از شهرستان‌های توابع شیراز در دوره زندیه) http://sharhhal.blog.ir/1398/01/04 دغدغه فهم، تبیین و تحقق دین http://sharhhal.blog.ir/1397/12/10 ایفای نقش حداکثری روحانیت و تحقق دین http://sharhhal.blog.ir/1398/01/23-2
✍شیوه تولید علوم انسانی و تولید "نظریه ولایت فقیه"... (قسمت اول) ✅ دعوایی که شاید زیاد شنیده باشیم و بعد از انقلاب، کتاب‌های زیادی در لَه و علیه آن نوشته شده است، موضوع "نو پدید بودن یا نبودن" بحث ولایت فقیه است. ✅ طرفداران ولایت فقیه در اثبات "مطرح بودن بحث ولایت فقیه از زمان اهل بیت (علیهم السلام)" و مخالفان در انکار آن و اثبات "محدود بودن ولایت فقها قبل از مرحوم نراقی به اموری بسیط و ساده" سخن بسیار گفته‌اند و کتاب‌ها نوشته‌اند. ✅ اما باید گفت هر دو گروه حظی از حقیقت را می‌گویند و آن اینکه: 🔹اصل بحث ولایت فقها از زمان معصومین (علیهم السلام) مطرح بوده است؛ 🔹اما واقعا آنچه از حوزه اختیارات و ولایت فقیه متصور است، تا قبل از "مرحوم ملااحمد نراقی" چندان گسترده نبود و عمدتا بعد از ایشان به صورت جدی به عنوان یک بحث مستقل و با اختیارات گسترده به بحث ولایت فقیه در مباحث فقهی پرداخته شد. ✅ آنچه در این دعوا خوب دیده نشده است و اگر دیده می‌شد، اختلاف‌ها حل می‌شد، چگونگی تولید علم و روند تاریخی تولید یک علم است. ✅ علوم هیچ‌گاه به یکباره تولید نمی‌شوند بلکه در همه رشته‌های علمی چه "علوم تجربی یا انسانی" و چه "علوم غربی یا اسلامی" یک روند ثابت وجود دارد و آن اینکه در گام اول اُمهات و کلیاتی یقینی فرض می‌شود و مبتنی بر آن در صحنه عینی و عملی براساس آن اُمهات عمل می‌شود، سپس ایرادات و اشکالات اولیه مشخص می‌شود و مبتنی بر آن، مجددا نسخه دوم اما تفصیلی‌تر آن علم، نوشته می‌شود و این روند ادامه می‌یابد تا بعد از سال‌ها آزمون و خطا، به یک علم مدون و با تفصیلات مختلف و بسیار دست می‌یابیم. ✅ بعد از حاکمیت صوفیان بر ایران؛ همانطور که در مطالب قبل گفته شد👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1469 http://sharhhal.blog.ir/1398/01/30-2 روحانیت شیعه برای اولین بار برای تحقق اسلام، وارد همکاری جدی با حاکمان شد. ✅ در این دوره جریان اخباری حاکم بر فضای روحانیت شیعه به درستی توانست سامانی به اُمهات علمی شیعه (منجمله اصل ولایت فقها) و تدوین جوامع روایی و... دهد؛ ✅ قدرت اجتماعی و مردمی روحانیت در اواخر عصر صفوی به حدی بود که شاهان عملا تحت کنترل علما قرار گرفته بودند. 👈کمپفر از مستشرقین عهد صفوی در سفرنامۀ خود در این مورد می‌نویسد: [درباره] احترامی که شاه صفوی به مجتهد می‌گذارد، این را می‌توان گفت که قسمت زیادی از آن متصنع است و در این کار هم شاه، پروای مردم را می‌کند؛ زیرا پیروی مردم از مجتهد تا بدان پایه است که شاه صلاح خود نمی‌داند به یکی از اصول غیر قابل تخطی دین تجاوز کند و یا در کار مملکت‌داری دست به کاری بزند که مجتهد ناگزیر باشد آن را خلاف دیانت اعلام کند.[۱] ✅ با پایان کار صفوی نادرشاه قدرت روحانیت شیعه را محدود کرد و برخی از علما را کشت اما بعد از او در دوره زندیه مجددا روحانیت بسط یدی یافت و در دوره قاجار نیز تا دوره جنگ‌های ایران و روس رویکرد مشارکت و حمایت از شاهان قاجار را پیش گرفت. ✅ ملا احمد نراقی معروف به فاضل نراقی (۱۱۸۵ - ۱۲۴۵ق) استاد شیخ انصاری در کتاب خود "معراج السعاده" به تعریف و تمجید از "فتح علی شاه" می‌پردازد اما وقتی مشاهده می‌کند با وجود تمام حمایت‌های خود از شاه و فرمان جهاد باز به علت بی‌کفایتی شاهان هم در صحنه نظامی و هم در صحنه سیاسی، کشور شکست می‌خورد به این نتیجه می‌رسد که امور مسلمین نمی‌تواند با شاهان پیش‌رود و ولایت باید منحصر به فقها باشد فلذا در کتاب "عوائد الایام" بحث ولایت فقیه و سلب حاکمیت از حاکمان جاهل را مطرح می‌کند. http://sharhhal.blog.ir/1398/01/31 ............................ 📝 منبع: [۱] حسینیان، روح‌الله، چهارده‌ قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه ص: 184 به نقل از: انگلبرت کمپفر(Engelbert Kaempfer) سفرنامه کمپفر به ایران، ترجمه کی‌کاووس جهانداری، ص ۱۲۷.