✍️ روح دمیده در تار و پود فرهنگ غربی...
🔰 تلویزیون نمایشگاه ماشینی را در تهران نشان میداد، ماشینهای با رنگهای مختلف و تزئین شده که کنار هر کدام یک خانم ست شده با رنگ ماشین و آرایش غلیظ ایستاده بود.
⁉️ مجری سراغ یکی از این خانمها رفت و از او چند سوال در مورد ماشین کرد و این خانم هیچ کدام را نمیدانست، بعد مجری کناری رفت و این سوال را پرسید که فلسفه حضور خانمها کنار این ماشینها چیست؟
🔰 همین ماجرا را در مورد محصولات غذایی مختلف نیز دیدهایم که در تبلیغات آنها مسائل شهوانی را ولو بیهیچ ارتباطی ربط میدهند و از خانمها در آن استفاده میکنند، اما چرا؟ فلسفه آن چیست؟
🔰 گاهی که ما میخواهیم این ماجرا را نقد کنیم از منظر سوء استفاده از نجابت آن خانم درون تبلیغ به این مسأله میپردازیم که آن هم درست و جای خود را دارد اما هدف کسی که از این خانم اینگونه استفاده میکند واقعا سوء استفاده از او نیست، برای او این خانم با یک مجسمه هیچ فرقی نمیکند، هدف اصلی او سوء استفاده از ماست.
🔰 این نوع از تبلیغات، قدرت فکر کردن و انتخاب صحیح را از مخاطبان خود سلب میکند اما چطور؟
✅ انسان برای اراده کردن چیزی، باید نسبت به آن شوق و میل پیدا کند یعنی مرحله قبل از اراده، شوق و میل است، برای شوق پیدا کردن نیز ذهن ابتدا آن امر را تصور میکند بعد از تصور قوه شهویة در نفس انسان به کار میافتد شهوت نسبت به غذا، شهوت نسبت به جاذبههای جنسی و...؛ کار قوه شهوانی این است که پس از تصور امری که ملائم با طبع انسان است، موجب شوق و حرکت انسان به سمت آن امر میشود، اما علاوه بر این قوه، قوه عاقله نیز در مورد این امر تصور شده فکر میکند، مصلحت و منفعت آن یا مفسده و مضرات آن را بررسی میکند و اگر تشخیص داد که آن امر به مصلحت است به شوق میافزاید و اگر مضر است مانع اراده و حرکت به سمت آن امر میشود.
✅ اما قدرت کدام قوه و میل حاصل از کدام قوه بیشتر باشد نتیجه آخر را مشخص میکند، نقش حضور این زنان و مسائل شهوانی در تبلیغات، چرباندن کفه قوه شهوانی و میل به سمت ماشین یا غذا و... است.
📌وقتی به فرهنگ غرب نگاه میکنیم یک روح در تمام تار و پودش دمیده شده است و آن دور شدن از تعقل است، حال با استفاده زیاد از موسیقی باشد یا شهوت یا ورزش و...
..............
مطالب مرتبط:
✍️جماعت سلبربتی زده و دولت سلبریتی باز...
🔸https://eitaa.com/sharh_hal/1985
✍️اینستاگرامیها...
🔹https://eitaa.com/sharh_hal/1791
✍️رویکردهای کلان آسمانی و دنیایی...
🔸https://eitaa.com/sharh_hal/1526
2.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ آقای روحانی الحمد لله که باز هم با سخن خودت خود را رسوا نمودی.
⭕️ ای کاش از تاریخ درس میگرفتی.
بله امام حسن (علیه السلام) وقتی به او گفتند: چرا نمیجنگی و با معاویه پیمان شکن، صلح میکنی؟ حضرت فرمودند: «انی رایت هوی اعظم الناس فی الصلح و کرهوا الحرب فلم احب ان احملهم علی ما یکرهون»
⭕️این کلام حضرت نشان داد که ایشان طالب جنگ بودند و راه درست مقاومت مقابل معاویه بود اما مردم به واسطه خناسی امثال شما فکر کردند سعادت و راحتی آنان در صلح و مذاکره با معاویه است و شد آنچه شد و پس از صلح و کنار گذاردن سلاح، معاویه امام(ع) را شهید کرد و تمام عهدهای خود را شکست و بعد از آن، جز کشته شدن و آوارگی نصیب شیعیان نشد.
📌ای کاش از تاریخ درس میگرفتید.
⁉️البته یک سوال مهم هم دارم؟!
آخر شما کی اهل جنگ بودهاید؟!
خودتان میگویید ما در جنگیم و آمریکا و اروپایی که عاشقشان هستید از هیچ عهد شکنی و خیانتی دریغ نکردند، آخر به کجا دل میبندید؟! آخر چقدر سستی و وادادگی دارید؟!
📌فکر میکنید نمیدانیم بخش اعظم این مشکلات اقتصادی زیر سر خودتان است، برای بازیهای کثیف سیاسیتان برای خرج کردن بیشتر از سرمایههای کشور در مسیر باطلتان؟! برای برجام موشکی و منطقهای!
بس نیست این همه رسواییتان؟!
@sharh_hal
👌 یک پیشنهاد جالب از یکی از مخاطبان کانال:
با توجه به بروز مشکلات ناشی از ویروس کرونا در تعطیلی حوزهها، پیشنهاد میشود، در شبکه آموزش یا قرآن دروس حوزه هم در کنداکتور شبکه قرار داده شود.
و یا یک شبکه مستقل برای حوزه علمیه در صدا و سیما راه اندازی شود.
آیا وقت آن نرسیده است که آموزش مجازی را جدیتر بگیریم و تجربه کنیم؟
.........
📌به نظر بنده نیز:
این اقدام میتواند برکات خوبی برای طلاب و بهرهوری دروس و نیز در آشنایی بیشتر مردم با دین و حوزه بسیار مؤثر باشد و همچنین حوزه علمیه را در جامعه جریانساز کند و بحثهای علمی خوبی در حوزه بوجود آورد.
این پیشنهاد را حداقل در مورد یک شبکه رادیویی با پیوست در فضای مجازی نیز میشود مطرح کرد.
2.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی عارف، فیلسوف و فقیهی چون حضرت امام(ره) آن هم روی منبر عمومی میگویند، شاید، یعنی این شاید بدرد مردم میخورد، باید بشنوند.
این شاید یک شاید معمولی نیست.
.......
یک بار با بنده خدایی که از اساتید و اهل علم و معرفت بود در باب شهود صحبت میکردم نکته ظریفی گفتند که این چیزها را اولا نباید برای هرکسی گفت و ثانیا اگر میگویی با صراحت نباید بگویی چون اگر صریح و متقن گفتی و مخاطبت آن را انکار کرد، چون واقعیت دارد و حرف حقی است، کسی که انکارش میکند به همان نسبت اهل کفر میشود و ظلمت او را میگیرد.
چرا که کفر به معنای پشت کردن به حقیقت است.
.....
حضرت امام در چهل حدیث میفرمایند اگر دیدی مرتاضی هم چیزی گفت که نمیدانی، بگو نمیدانم آن را انکار نکن.
.....
الغرض که خود این نوع از بیان از ویژگیهای اهل شهود است، پس اگر حضرت امام(ره) با این ویژگیها میفرمایند: «شاید» آن را یک «شاید» معمولی ندانیم چرا که شاید «شایدی» بر اساس شهود باشد.
@sharh_hal
🎙زمان و زمانه خود را بشناسید... (قسمت اول)
آیتالله حائری شیرازی:
🔰 اینکه موقعیت تاریخی و جهانی ما چیست؟ از زبان قرآن بیان کنم، به عنوان تطبیق کلی بر مصداق.
🔰 قرآن میفرماید در کتاب زبور بعد از تورات نوشتیم این زمین را، بالاخره، بندگان صالح، وارث خواهند شد. این پیام برای بندگان راستین خدا کافی است. مکرر، رهبر بزرگوار فرموده است: ما در سر یک پیچ تاریخی هستیم، جهان بر سر یک پیچ تاریخی است. یعنی انتقال قدرت از فاسدها به صالحها، امام راحل میفرمود: من با اطمینان میگویم: «اسلام، ابر قدرتها به خاک مزلت میکشاند»، من با اطمینان میگویم: «اسلام سنگرهای کلیدی را یکی پس از دیگری تسخیر خواهد کرد.» برای اینکه بهتر به زبان آشنا بشویم؛ قضیه ای را از سوره یوسف برایتان نقل میکنم.
🔰 سوره یوسف احسن القصص است و خداوند به زبان سوره یوسف حق اهل بیت را ادا کرده است. خیلی از مطالب را که می خواهد درباره اهل بیت بگوید، از زبان یوسف و یعقوب در این سوره بیان میکند. جفاهایی که به اهل بیت میشود را در عمل برادران یوسف شرح میدهد و قرآن بر این رسم نازل شده است که « ایاک اعنی و اسمعی یا جارة» منظورم مخاطب است اما میگویم همسایه. از غایب صحبت میکند اما منظور حاضرین است. از گذشته صحبت میکند منظور آینده است.
🔰میدانید که برادران پیش پدر آمدهاند که ما خیر خواه یوسف هستیم او را بده، با ما بگردد. ما او را حفظ خواهیم کرد. شب گریه کنان آمدند که ما درحال مسابقه با یکدیگر بودیم یوسف را در کنار اجناسمان گذاشته بودیم، یوسف را گرگ خورد. یعقوب هم گفت که «بَلْ سَوَّلَتْ لَکمْ أَنفُسُکمْ أَمْرا». خیالات شیطانی کردید، سالها گذشت. یوسف در مصر به مقام خزانهداری کل رسید و طرف معامله همه شهرها بود واین ها(برادران) رفتند برای گرفتن گندم به خاطر قحطی.
🔰گفتند: برادری دیگری هم داریم سهم او را هم بدهید. نداد. وقتی برمیگشتند یوسف گفت که آن وسائلی که برای فروش آورده بودند بگذارید زیر خورجینهایشان و گندم را بر روی آنها بریزید. به دو دلیل: یکی اینکه چیزی داشته باشند تا برای خرید دوباره گندم بیایند. دوم اینکه این گندم تمام بشود و دوباره زود برگردند. وقت خداحافظی به آنها گفت: «ائْتُونی بِأَخ لَّکم مِّنْ أَبِیکم». گفتید که برادر پدری دارید، او را برای من بیاورید. «أَ لَا تَرَوْنَ أَنّی أُوفی الْکیل وَ أَنَا خیرُ الْمُنزلین» میبینید که به شما پر و پیمان دادم و در پذیرایی شما کم نگذاشتهام. این تطمیع بود اما تهدید کرد: «فَإِن لَّم تَأْتُونی بِهِ فَلَا کیل لَکمْ عِندِی وَ لَا تَقْرَبُون» اگر او همراه شما نباشد نه شما راه خواهم داد و نه کیلی در اختیار شما خواهم گذاشت.
🔰خدا از زبان یوسف با ما حرف میزند که وقتی به پیش من میآیید اهل بیت را همراه خود بیاورید. اگر نیاورید نه نمازتان را قبول میکنم و نه حاجتتان را « ائْتُونی بِأَخ لَّکم مِّنْ أَبِیکم، أَ لَا تَرَوْنَ أَنّی أُوفی الْکیل وَ أَنَا خیرُ الْمُنزلین، فَإِن لَّم تَأْتُونی بِهِ فَلَا کیل لَکمْ عِندِی وَ لَا تَقْرَبُون». چرا؟! چون اینها گنهکار بودند. آن برادر بی گناه بود و اگر بیگناه را همراه خود نیاورند گنهکار را نمیپذیرند. گنهکار باید بیگناه را وسیله شفاعت خود قرار بدهد. به طفیلی او این را می بخشند.
🔰در روایت داریم که خدا گناه امت را به خاطر رهبر عادل میآمرزد. و صواب امت را به خاطر رهبران فاسد قبول نمیکند. در این آیه نقش اهل بیت را برای شفاعت این ها به ما یاد آور می شود. « قَالُوا سَنراوِدُ عَنْهُ أَبَاهُ وَ إِنَّا لَفاعلونَ». با پدرش در این موقع گفتگو میکنیم سعی میکنیم او را بیاوریم. آمدند به پیش پدر. گفتند جنسهایمان را باز کردیم و متاعمان اینجاست: «هَذه بِضاعتُنا رُدَّتْ إِلَینَا وَ نَمِیرُ أَهْلَنَا وَ نحفَظُ ُ أَخَانَا». اجازه بدهید برادرمان بیاید هم کیل و سهم خود را ببرد و ما حفظش خواهیم کرد. تا گفتند حفظش میکنیم. پدر گفت: «هَلْ ءَامَنُکمْ عَلَیهِ إِلَّا کمَا أَمِنتُکم عَلی أَخِیه مِن قَبْل» همانطور که آن برادر را دادم و شما لباس خون آلود او را دادید. اعتماد به شما بکنم؟ « فَاللَّهُ خَیرٌ حَافظاً وَ هُوَ أَرْحَم الرَّحِمِین» «لَنْ أُرْسِلَهُ مَعَکُم حَتی تُؤْتُون مَوْثِقاً مِّنَ اللَّه لَتَأْتُنَّنی بِه إِلا أَن یحاطَ َ بِکم». این دیگری به مانند اولی نیست بدون وثیقه نخواهم داد. وثیقه الهی بسپارید که او را بر من برخواهید گرداند مگر اینکه از عهده شما خارج باشد. «فَلَمَّا ءَاتَوْه مَوْثِقَهُم قَالَ اللَّه عَلی مَا نَقُول وَکیل». وقتی وثیقه را دادند برادر را در اختیارشان گذاشت و گفت خدا وکیل است.
📌ادامه دارد...
@sharh_hal
🎙زمان و زمانه خود را بشناسید... (قسمت دوم)
آیتالله حائری شیرازی:
🔰 «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس» زمان خود را بشناسید. زمان پیچ تاریخی را بشناسید. زمان این حرفی است که یعقوب به برادران یوسف زد. ما میگوییم امام زمان را بفرستید ما در خدمتشان هستیم. خداوند به ما میگوید: یازده امام برایتان فرستادم چکارشان کردید:«هَلْ ءَامَنُکمْ عَلَیهِ إِلَّا کمَا أَمِنتُکم عَلی أَخِیه مِن قَبْل».
🔰 درباره آن یازده تا چکار کردید؟ امت چه کردید با آن یازده تا؟ اما نسبت به این یکی «لَنْ أُرْسِلَهُ مَعَکُم حَتی تُؤْتُون مَوْثِقاً». این یکی را بدون وثیقه نخواهم داد. وثیقه میخواهد، وثیقه حرفی هم خدا نمی پذیرد. خدا نمیپذیرد. وثیقه عملیاتی میخواهد. امام راحل بیان میکند:
روزها میگذرد حادثه ها میآید --- انتظار فرج از نیمه خرداد کشم.
معنایش این نیست که مرگ من در چهارده خرداد است، معنایش این است که نیمه خرداد اولین وثیقهای بود که امت برای امام زمانش داد.
🔰 امام محکوم به اعدام بود شهدای پانزده خرداد اعدام او را تبدیل کردند به شش ماه زندان و این به خاطر امام زمان بود، این وثیقه گذاری امت برای آزادی امامشان بود. نایب او آزاد میشود آزادی اوست. امام دست امام زمان بود. این دست وقتی باز میشود دست امام زمان مبسوط الید شده است.
🔰 مردم پانزده سال بعد از تبعید امام مرتبا وثیقه گذاری کردند. امام هم بدون واهمه خرج کرد. امام هیچ احتیاطی نمیکرد. همیشه میزد به سیم آخر. وقتی که کاپتولاسیون و مصونیت مستجاران آمریکایی تصویب شد، امام گفت: قلبم در فشار است، این چند روز که این اخبار را شنیدم مرگ خودم را از خدا میطلبم. جریان این نوار به تمام کشور پخش میشد. مردم ما با این قانون، اگر یک ایرانی یک سگ آمریکایی رو زیر بگیرد دادگاههای آمریکا او را جلب میکنند اما اگر یک آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد دادگاههای ما نمیتواند آن آمریکایی را احضار کند. شاه ایران را با سگ آمریکایی کنار هم گذاشت این منتهای بی احتیاطی است؛ به سیم آخر زد. هرچه میخواهند بکنند. این کار به مردم گستاخی میداد. به مردم روحیه میداد و روحیه را از وابستگان شاه میگرفت. وقتی این را گفت تبعیدش کردند. باز مردم جان فشانی کردند تا امام از تبعید برگشت.
🔰 از دوازده خرداد تا بیست و دوم خرداد مردم جان فشانی ها کردند. امام حاکم شد یعنی نماینده امام زمان حاکم شد. اینها همه وثیقههایی بود که دادند؛ ایستادند و خداوند به وعدهاش عمل کرد و آزاد کرد. دقیق، هرچه مردم دادند و خرج کردند؛ زمینه امام بالا آمد.
📌 زمان ما این است، دارد حبل الله بر سر جایگاه اصلی خود برمیگردد.
🔰 اما نکتهای مانده که به شما عرض بکنم. «فَلَمَّا فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ قالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلیکمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیسَ مِنِّی وَ مَنْ لَمْ یطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّی إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلاَّ قَلیلاً». قبل از اینکه با دشمن روبرو بشوند. طالوت به یاران خود گفت: خدا شما را به یک نهر میآزماید. هر که از آن نهر خورد از من نیست و هر کس از آن نخورد از من است مگر اینکه با دستش یک کف خورده باشد.
🔰 فقط افراد قلیلی نخوردند که تعدادشان ۳۱۳ نفر بودند. امام زمان هم که امام زمان هم با ۳۱۳ نفر میآید پس یک نهری هم در آنجاست که این ها نمیخورند و با او می مانند.
این نهر چیست؟! این نهر قدرت است. ما از این قدرتمان سوء استفاده بکنیم. « فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیسَ مِنِّی». همه سر نهر طالوت هستیم. زیر میزی روی میزی کردن خورد از این آب است. نخور! امتیاز برای خود و بچه هایش گرفتن خوردن از این نهر است. قناعت کردن « إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیدِهِ»
📌ما را امتحان میکنند. «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس» بدانیم سر این نهریم. بدانیم عالم در حال دگرگونی است.
🔸قسمت اول👇
https://eitaa.com/sharh_hal/2838
@sharh_hal