شرح حال
✍️ فتوای شتر گاو پلنگی در قرض! 🔰 یکی از بستگانم میگفت من چند سال قبل زمانی که سکه یک میلیون تومان
🔻متن رساله حضرت آقا:
محاسبه تورم در بازپرداخت قرض با رضایت طرفین جایز است و ربا نیست.👇
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27844&p=2
...........
مفهوم آن این است که در صورت عدم رضایت طرفین ربا هست یا حداقل أخذ آن جایز نیست، البته این قید در صورت رضایت طرفین اگر چیزی رسما شرط نکنند، امر واضحی است، چون در صورت رضایت طرفین بیشتر یا کمتر از تورم هم موضوعیتی ندارد.
البته احتمالا منظور این باشد که اگر شرط کنند و هر دو راضی باشند که در این صورت مقدار تورم موضوعیت دارد.
.......
🔻این هم فتوای حضرت آیت الله مکارم:
این فرض نیز در حکم رباست؛ زيرا ربای عادلانه راه را براى رباخواران گشوده و هر كس مى تواند ادّعا كند، سودى را كه گرفته تفاوت قدرت خريد و يا معادل تورّم است. 👇
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=42&lid=0&mid=418479&catid=5757
.........
وقتی مقدار تورم مشخص است و در دادگاهها هم مثلا برای مهریه حساب میشود و اصلا خود مراجعی مثل حضرت آقا و آیتالله مکارم در محاسبه خمس آن را لحاظ میکنند و چنین نیست که مثلا مغازهای که با پول خمس داده شده ۲۰ سال قبل خریدهای ۱۰ میلیون و الان شده است یک میلیارد لازم باشد خمس ۹۹۰ میلیون را بدهی بلکه خمس ما به التفاوت ارزش روز آن ۱۰ میلیون و یک میلیارد را میدهی.
حالا اینجا عجیب است از این تعلیل برای حرمت!
✍بشارتهایی برای نزدیک شدن به فرج...
📝بشارتهای نزدیک شدن به زمان ظهور حضرت حجت از سوی علما و در خاطرات مختلف منتشر میشد، سعی داشتم یک بار همه آنها را به صورت مستند در یک جا جمع و برخی تعارضات آنها را نیز بررسی کنم.
✅بالاخره بعد از تحقیق و بررسی منابعی که از قبل به صورت پراکنده جمع کرده بودم، توانستم این مجموعه را به صورت یکجا و منظم ارائه کنم.
✅در لینک زیر میتوانید مطالب مذکور را در یک پست واحد مشاهده و مطالعه بفرمایید.
http://sharhhal.blog.ir/1397/05/10
رحمت خدا بر روح مطهر مادر شهیدان روزیطلب (خانم کشاورز) که امروز به رحمت ایزدی پیوستند.
ایشان مادر سه شهید هستند و داماد ایشان نیز به فیض شهادت رسیدهاند.
ایشان بانی مسجد عظیمی به نام محمد رسول الله در شهرک خبازان انتهای بلوار نصر در شیراز هستند که منزل پدر ما همسایه آن است و الحمد بدین واسطه از الطاف ایشان به حقیر نیز رسیده است.
اگر مقدور است امشب نماز لیلة الدفن برای این مرحومه بخوانید.
اقدس بنت ابراهیم.
ان شاء الله فردا عصر ساعت ۵ اصحاب مسجد محمد رسولالله بنا دارند برای عرض تسلیت به منزل این مرحومه بروند، اگر دوستان علاقه داشتند میتوانند در این ساعت به درب مسجد بیایند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا مراسم جشن شب نیمه شعبان روستای اکبرآباد کوار روستای پدری ما است.
الحمد لله این روستای مؤمن در صحنههای مختلف اجتماعی حضور پر رنگ انقلابی دارد از مبارزات ابتدای انقلاب که از روستا به شیراز میرفتند تا همین راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۹ که تصاویر راهپیمایی خودرویی و موتوری آنها بسیار جلب توجه کرد.
یک آمار جالب از این روستا اینکه در انتخابات ۹۲ رای اول آن جلیلی بود و رای دوم آن روحانی شد.
این روستا قریب به ۳۰ طلبه و چندین مسجد و مصلی نماز جمعه و... دارد و هر روز یک برنامه پر شور و گرم در آن برقرار است.
✍«ناگهان تصمیم گرفتند که طور دیگری زندگی کنند!»
وقتی به تحریمهای اقتصادی آمریکا اعتراض میکردیم، میگفتند؛ به هر حال دولت آمریکا به فکر منافع ملت خودش است. تقصیر از ماست که «آمریکاستیزی» میکنیم.
وقتی از لشکرکشی آمریکا به منطقه و با خاک یکسان کردن کشورهای همسایه و محاصره کردن کشورمان با دهها پایگاه نظامی و قراردادهای تسلیحاتی صدها میلیارد دلاری با حکومتهای وابستهاش شکایت میکردیم، میگفتند؛ به هر حال آمریکا ابرقدرت جهان است. تقصیر از ماست که «ماجراجویی» میکنیم!
وقتی از تاریخچه روابطمان با آمریکا، از کودتای ۲۸ مرداد تا حمایت از صدام در تجاوز به ایران و حملات شیمیاییش تا تروریسم اقتصادی و تحریمهای فلجکننده و فشار حداکثری میگفتیم، میگفتند؛ چرا «کره جنوبی» نباشیم که - علیرغم ۱۵۰ هزار نظامی آمریکایی همیشه مسقر در خاکش - انقدر خوب است؟ تقصیر از ماست که «کره جنوبی» نشدیم!
وقتی دکتر ظریف در پاسخ به دلیل فشارهای آمریکا و اهمیت «استقلال» کشور و مستعمره نبودن میگفت که «ملت ما تصمیم گرفته که طور دیگری زندگی کند»، سر تا پا خشم میشدند و هشتگ میزدند که «من تصمیم نگرفتم»! (یعنی مشکلی با مستعمره بودن ندارم).
اما حالا که طرف معامله با ایران کشور چین است؛ که تا کنون نه کودتایی در ایران سازماندهی کرده، نه مرزهای کشور را محاصره نظامی کرده، نه با قلدری ملت ایران را به «چماق و هویج» و «گزینههای روی میز» و «فشار حداکثری» و «علفخواری» و «بمباران بناهای فرهنگی» تهدید کرده.
نه با زورگویی و تحریمهای ثانویه دولتهای و حتی شرکتهای خصوصی سایر کشورها را از تجارت با ایران منع کرده، نه حساب دانشجویان ایرانی را مسدود کرده، نه ویزای شهروندان ایرانی را لغو کرده، نه به دنبال تحریم ورزشی و علمی و فرهنگی و انزوای کامل ملت ایران بوده.
نه سردار نظامی کشور را ترور کرده، نه از ترور دانشمندان هستهای حمایت کرده، نه هیچ مقام سیاسیش در جمع تروریستهای رجوی وعده جشن و پایکوبی در پایتخت ایران را داده.
نه با بودجه دولتی شبکههای فارسیزبان و سازمانهای جنگ رسانهای و روانی علیه سلامت ذهن و روان ایرانیان راه انداخته.
ناگهان همان کسانی که تا دیروز در برابر جنگ اقتصادی و فشار حداکثری آمریکا سکوت میکردند یا در حمایت از آن در رسانه بنسلمان و وزارت خارجه آمریکا نظریهپردازی میکردند.
کسانی که استقلالخواهی در «جهان امروز» را «تحجر» و «شعار بیمعنی» و مسیر «کره شمالی» شدن و مقاومت در برابر قلدری و قانونشکنی و سلطهجویی آمریکا را «چپگرایی ورشکسته» میخواندند.
کسانی که تصمیم «نگرفته» بودند که طور دیگری زندگی کنند.
از دیروز ناگهان روح استعمارستیزی دکتر مصدق و ماهاتما گاندی همزمان در جسمشان حلول کرده، غیرت ملیشان در برابر یک توافقنامه تجاری دو طرفه به جوش آمده، یک نقشه کلی راهبردی بین دو کشور را «فروختن ایران» میخوانند و در برابر «بیگانه» سینه سپر میکنند.
بله، ناگهان تصمیم گرفتند! تصمیم گرفتند که طور دیگری زندگی کنند.
نویسنده: علی نصری
https://www.instagram.com/tv/CFNCvUTAbYC/?igshid=tes19byvp8m5
تحلیل #سعید_جلیلی از توافق با چین...
چرا همه چیز شفاف نیست؟
تقاضای شفافیت از سوی کسانی است که وقتی ما با آمریکا و پنج کشور اروپایی تحریم کننده ایران که دشمنی خود را به اشکال مختلف ثابت کردهاند، قراردادی با جزئیات اجرایی بستهایم؛ آنها مشکلی با عدم شفافیت ندارند! و شفافیت را موجب کار شکنی تندروهای داخلی میدانند! و حتی شفافیت برای طبقهای خاص از مسئولان مثلا نمایندگان مجلس را هم لازم نمیدانند!
اما حال که قراردادی کلی بدون بندی اجرایی بسته شده است، آن هم نه با دشمنان بلکه با کشوری که منافع مشترک زیادی با ما در مقابل دشمنان ما دارد و در موقعیتهای مختلف نیز از ما حمایت نموده و سابقهای استعماری و دشمنی نیز با ما ندارد، تقاضای شفافیت دارند!
این دوگانهای است که حکایت از چیزهای دیگر دارد.
🔹 غربی ها راجع #توافق_۲۵_ساله ایران و چین چه می گویند؟👇🏻
https://www.instagram.com/p/CNCmGzeBKXK/?igshid=1nmke9y1e33ub
.....
خود این موضعگیری دشمنان مختلف در مورد این قرارداد شاخصی برای قضاوت عاقلانه در مورد آن است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫پیشنهاد ویژه🚫
♨️ موشن گرافی طرح آزاد سازی کاربری زمین های کشاورزی ♨️
نتیجه تصویب طرح؛
1⃣ کاهش حداکثر ۱ درصد از اراضی کشور
2⃣ افزایش ۵ تا ۲۵ درصدی تولید محصولات کشاورزی
3⃣ افزایش ۱۱ درصدی نرخ رشد اقتصادی سالانه کشور
4⃣ ایجاد بین ۲ تا ۵ میلیون فرصت شغلی جدید و پایدار در سال اول
5⃣ کاهش چشمگیر قیمت زمین و مسکن در کل کشور
6⃣ کاهش نرخ تورم در بازارهای مختلف کشور
توضیح و پاسخ سوالات🤔
#مرد_میدان_اقتصاد
#دولت_جوان_و_حزب_اللهی
#انقلاب_اقتصادی_۱۴۰۰
#دکتر_حجت_الله_عبدالملکی
شرح حال
🚫پیشنهاد ویژه🚫 ♨️ موشن گرافی طرح آزاد سازی کاربری زمین های کشاورزی ♨️ نتیجه تصویب طرح؛ 1⃣ کاهش حدا
«وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِنْ فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا وَقَدَّرَ فِيهَآ أَقْوَاتَهَا فِيٓ أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَوَآءً لِلسَّآئِلِينَ.» (۱۰- فصلت)
و در روی زمین كوههای استواری پدید آورد، و در زمین منافع فراوانی آفرید و رزق [روزی خوارانش] را در آن به مدت چهار دوره [بهار، تابستان، پاییز و زمستان] تقدیر كرد، و همه موجودات در روزی خوردن از آن که به آن نیاز دارند، برابر هستند.
........
آیاتی از این دست، این قابلیت را دارد که در بحثهای محیط زیست و اینچنین بکار بیایید.
این بحثها و ایدهها نیازمند پیوستهای ایجابی و سلبی مبتنی بر الگوی دینی هستند، ما متأسفانه در الگوهای مدیریت اقتصاد فارغ از الگوهای دینی کار میکنیم.
مثلا بحث احیاء موات را به اسم حفاظت از منابع طبیعی کلا تعطیل کردهایم، در حالی که میشود فکرهایی کرد و برخی بهرهبرداریهای ضابطهمند را دید که محیط زیست حیوانات نه تنها آسیب نبیند بلکه بهبود هم پیدا کند.
مثلا دادن مجوز کاشت برخی گونههای مشخص با تراکم مشخص در دشتها و تعیین نوع آبیاری آنها هیچ منافاتی با حفظ منابع طبیعی برای استفاده حیوانات و خود انسان ندارد.
✍️ این تاثیر رحمت است...
✅ یکی از علماء میگفت یک بار برای رژه نیروهای مسلح من را برده بودند، موقع رژه یکی از مسئولان میخواست با من صحبت کند، به او گفتم: اینها دارند برای ما رژه میروند، ما نگاهشان نکنیم، درست است؟حرف بزنیم با هم درست است؟
✅ این عالم خلقت دارد جلوی ما رژه میرود، ما از آنها سان نبینیم و همینطور بیتوجه از کنار آنها رد شویم، درست است؟ در این ایام بهار به صدای بلبلها گوش کردیم؟ به جلوهگری گلها دقت کردیم؟! اینها برای من و شما رژه رحمت خدا را میروند، رژه لطافت خداوند را میروند.
✅ «انْظُرُوا إِلى ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ يَنْعِهِ إِنَّ في ذلِكُمْ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون» (۹۹ انعام) وقتی خواست میوه دهد نگاه کنید به طرز رسیدنش چگونه رشد میکند، در آن نشانههایی است برای گروهی که ایمان دارند.
✅ توجه به جلوههای رحمت و محبت خداوند به مخلوقات، رشتههای محبت ما به خداوند را مستحکم میکند. مرحوم حائری شیرازی نقل میکردند:
امام میفرمود: من وقتی [در ایام تدریس اخلاق در قم] در مدرسهٔ فیضیه بحث داشتم از عذاب آخرت و اینها که میگفتم مردم خشکشان میزد اما وقتی از رحمت خدا، لطف خدا، محبت خدا میگفتم دلها نرم میشد و اشکها جاری میشد، امام به ما تعلیم میدهد که همهاش از غضب خدا نگویید، از رحمت خدا هم بگویید، از لطف خدا هم بگویید، فرمود: این تاثیر رحمت است.
@sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آیا ایران سیاست حمایت از مسلمانان در همه نقاط جهان را در چین اجرا نمیکند؟
👈 پس از امضای سند راهبردی بین ایران و چین بسیاری از رسانههای معاند بر روی این موضوع مانور میدهند که ایران به دلیل ارتباط با حکومت چین سیاست حمایت از مسلمانان در تمام جهان را کنار گذاشته است در صورتی که واقعیت چیز دیگری است.
🎙صفری سفیر اسبق ایران در چین در برنامه شنبه شب جهان آرا به این موضوع پرداخته است.
@sharhe_hal
شرح حال
🚫پیشنهاد ویژه🚫 ♨️ موشن گرافی طرح آزاد سازی کاربری زمین های کشاورزی ♨️ نتیجه تصویب طرح؛ 1⃣ کاهش حدا
🔻بریدهای از مطلب منتشر شده از حجتالله عبدالملکی استاد اقتصاد، با عنوان «افطاری اقتصادی با آقا»
🔸آقا روشون رو سمت من کردند و به حالت اینکه سوال داشته باشند کمی خم شدند. من هم یه خیز برداشتم و نیم متر جلوتر رفتم دقیقا مقابل ایشون.
🔹آقا گفتند: "این رتبه سوم در اقتصاد جهان چه جوری میشه؟! البته از بخش کشاورزی بگذریم، اما اینکه در صنعت و معدن و ... گفتید چه جوری میشه!"
🔸عرض کردم: آقاجان ما اگه تولید ناخالص مون (الان) به ۷۵۰۰ میلیارد دلار (PPP) برسه می شیم سومین قدرت اقتصادی جهان بعد از آمریکا و چین. در سال ۲۰۱۴ به ۱۳۳۰ میلیارد دلار رسیده ایم.
🔹فرمودند: خوب این در چه افق زمانی می شه؟
عرض کردم: بین ۱۰ تا ۲۵ سال شدنیه، بسته به همت خودمون.
🔹فرمودند: برای اینکه به اون سطح برسیم چی کم داریم؟
🔸عرض کردم: یکی جمعیت و یکی فرهنگ مناسب.
فرمودند: خوب جمعیت که کار یک شب نیست!
عرض کردم: بله، به خاطر همین می گیم بلند مدت.
🔹فرمودند: برای این اتفاق احتیاج به چه چیزهایی داریم؟ علی القاعده زیرساخت هایی لازمه. محاسبه کردید؟
🔸عرض کردم: به طور کلی عملیاتی بودن این موضوع را مطالعه و تحلیل کردیم. به دنبال محاسبات دقیق تر هستیم برای نیازمندی ها. اما به طور کلی شدنیه.
🔹فرمودند: اینها را محاسبه کنید، وگرنه در حد روی کاغذ باقی می مونه!
🔸عرض کردم: آقاجان مساله دوم فرهنگ اقتصادیه.
به حالت اینکه بخوان ادامه اش را بشنوند به من خیره شدند!
🔹عرض کردم: مهم ترین چیزی که ما کم داریم، یه فرهنگ اقتصادی مناسبه، فرهنگی که تقویت کننده و به نفع تولید باشه.
با حرکت سر تایید کردند.
🔸عرض کردم: ما با فرهنگ اقتصادی اسلامی می تونیم به پیشرفت های شگفت انگیزی برسیم.
🔹مثال زدم از صدر اسلام که پیامبر اعظم (صل الله علیه و آله و سلم) با تحول فرهنگی که ایجاد کردن در مدینه النبی، رشد های اقتصادی شگفت انگیزی ایجاد کردند که گاهی تا چند صد در صد هم برآورد شده.
🔸آقا با تعجب پرسیدند: واقعا کسی حساب کرده؟!
عرض کردم: بله. آقای دکتر سیدکاظم صدر- استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی ره- در کتابشون با عنوان نظام اقتصادی صدر اسلام براساس آماری به این اعداد رسیدند.
🔹ادامه دادم: عده ای می گند چون اقتصاد اون زمان مدینه النبی کوچک بوده، امکان نرخ رشدهای بالا داشته؛ اما تحولی که پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) ایجاد کردند بسیار موثر بوده.
ایشون باز هم به نشانه تمایل به شنیدن خیره شدند.
🔸ادامه دادم: پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) اقتصاد ربوی مدینه رو تبدیل کردن به یک اقتصاد تولیدی. از طرف دیگر فرهنگ اقتصادی مردم متحول شد، به نحوی که تولید و کار اقتصادی رو عبادت می دونستند و همین بسیار اثرگذار بود در شکوفایی اقتصاد مدینه.
🔹آقا با قاطعیت (هم با کلام و هم با حرکات سر) تایید کردند و فرمودند:"بله، اینجوری میشه"
🔸احساس کردم حالا دیگه پذیرفتن که امکان اقتصاد دوم یا سوم جهان شدن وجود داره.
https://www.farsnews.ir/news/13950329000677
✍ اینها انسانهای الهی شما هستند...
🎙آیتالله حائری شیرازی:
🔻در جلسه علما و جامعه مدرسین گفتم: وظیفه خودم میدانم از آیت الله العظمی وحید تشکر کنم.
🔻این مرجع تقلید، پسری داشت در فرانسه که طبیب برجسته جراح قلب و عروق و جراح مغز و اعصاب شده بود. این پسر جوان بین ۲۰ و ۳۰ سالگی مرحوم شد و در قم آوردند تشییع کردند. آقای وحید هم تشییعی کرد. نتوانست در نمازش شرکت کند. بردنش خانه. فردا درس را تعطیل نکرد. با همان قدرت، با همان مطالعه، با همان مطالب که همیشه درس میگفت، من مطالبش را دیدم. پر مطلب درسش را میداد. هیچ چیز هم نگفت. با این کار به شاگردانش درس داد، اهمیت داد به کارش. در کدام طایفه دیده شده که پسر ۲۰ تا ۳۰ ساله طرف مرحوم شود. یک دفعه و این در تشییعش بیاید. فردا سر ادارهاش حاضر شود؟ در کدام اداره همچون چیزی داریم؟ در کجای دنیا هست که یک روز هم برای پسر برجسته این طوری کارشان را تعطیل نکنند؟ اینها انسانهای الهی شما هستند. هم مراجع تقلیدتان، هم رهبر بزرگوارتان.
............
📝 پینوشت:
هرچه به آنچه از شاهد از دوستان، اساتید تا اساتید اساتید خداوند برای ما اقامه کرده است، فکر میکنم، بیشتر و بیشتر بر شرمندگیام افزوده میشود. وقتی به تلاشهای خالصانه و بیتوقع دوستان در مساجد و اردوهای جهادی فکر میکنم، وقتی به سفرهای تبلیغی که دوستان با هزینه شخصی میروند فکر میکنم، دوستانی را میبینم که سالیانی است از قبل از اذان صبح درس و بحثهای خود را شروع میکنند، به خاطرات مجاهدتهای علما و شهدا و... فکر میکنم، جز شرمندگی چیزی برایم نمیماند، جز خجالت و سرافکندگی چیزی نداریم.
خداوندا به فضل و رحمت واسعه خود بر بیچارگی ما ببخش و توفیق خدمت و مجاهدت در راه خود را به ما ارزانی دار.
@sharhe_hal
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند خانگزیدهها
برای اینکه بفهمیم چه ظلمی بر مردم مستضعف این سرزمین در دوران طاغوت میگذشت، دیدن این مستند واجب است.
اگر کسی مثل شهید آوینی آن روز پا نمیشد برود سمت فیروزآباد فارس بخشی از این جنایات را ثبت و ضبط کند کسی باورش نمیآمد این جنایات روزی رخ داده است.
هنوز هم فرصت باقی است پدربزرگهای ما از جنایات خانها خاطره بسیار دارند و ما تکلیف داریم هرچقدر میتوانیم آنها را ثبت و ضبط کنیم.
خود بنده نمونههای بسیاری از جنایات خانها را از دهان پدربزرگم و دیگران شنیدهام اما متأسفانه برخی از آنها را فقط ضبط کردهام.
......
اگر در باز کردن فیلم مشکل داشتید از نرم افزار vlc استفاده کنید.
41.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از سال ۹۲ بهترین گزینهای که برای انتخابات میشناختم سعید جلیلی بود و همچنان هم بر این عقیده هستم.
حواسمان باشد، وحدت هم یک عنوان کلی است مثل عنوانهایی چون آزادی و اعتدال و... که به واسطه آن فریب خوردیم، وحدت بر سر حق و اطاعت از ولی ارزشمند است اما جایی که قرار است رقابت باشد و انتخاب مردم باز باشد مردم حرفها را بشنوند، با چیزی به اسم وحدت به ضمیمه لولوی ما نیاییم، اصلاحطلبها میآیند، حق انتخاب مردم را از آنها گرفتند.
انگار نه انگار که همین اصلاحطلبهای فعلی اصولگراهای نسل قبل بودند.
انگار نه انگار که اینها نه افرداشان و نه اندیشههایشان تفاوتی ندارد، فقط بازی دو قطبی ساختهاند برای فریب مردم.
یکی چماق مردم را بر سر دیگری زد درحالی که مردم را هیچ هم حساب نمیکند و دیگری چماق ولایت را بر سر مردم در حالی که خیلی وقتها ولایت فقط شعارش است.
دو قطبی ما دو قطبی عدل و ظلم است، دو قطبی که مردم و رهبری در یک سو مطالبه عدالت دارند و همه ظالمها و مفسدها و باندبازهای بیتقوا از اصلاحطلب و اصولگرا و... مقابلش هستند.
https://eitaa.com/sharhe_hal
شرح حال
از سال ۹۲ بهترین گزینهای که برای انتخابات میشناختم سعید جلیلی بود و همچنان هم بر این عقیده هستم. ح
✍ وَ مَنْ حَفَرَ بِئْراً لِأَخِيهِ وَقَعَ فِيهَا...
✅ «چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی» این یک قانون بسیار مهم عالم است که تجربه اجتماعی آن را ضرب المثل کرده است.
✅ امیرالمؤمنین(علیه السلام) نیز در وصیتهای خود به امام حسن(علیه السلام) به این قانون مهم اشاره میکنند و میگویند:
🔸يا بُنَي وَ اعْلَم...
ای فرزندم بدان...
🔹منْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْيِ قُتِلَ بِهِ
هر كه تيغ ستم كشد به همان شمشير كشته شود.
🔸و مَنْ حَفَرَ بِئْراً لِأَخِيهِ وَقَعَ فِيهَا
هر كه براى برادرش چاهى كند در آن افتد.
✅ این قانون بیشتر برای به اصطلاح زرنگها است، نه برای مردم عادی، مردم عادی برای کسی چاه نمیکنند، این به اصطلاح زرنگها هستند، این سیاستمدارها هستند که به گمان زرنگی هر روز دسیسهای برای رقبای خود میچینند.
📌 یک اتفاقی که در این چندسال به صورتی خارق العاده رخ داد و درسی بود از همین قانون عالم، حکایت همین چاهها و تهمتهایی بود که آقایان زرنگ برای بقیه کندند، کافی است فیلمهای تهمتهایی که ۸ سال پیش از گفته شد را این روزها مرور کنیم.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3172
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حواسمان به بحثهای اصلی و فرعی در زمان آتی باشد، وقتی طرف حرفی برای گفتن ندارد و همه وعدههایش پوچ شده، انواع و اقسام بحثهای فرعی نسبت به خودش، را پیش خواهد کشید، اما پاسخ باید مشخص باشد: «شما درست میگویی، بگو ببینم چه کردی؟ وعدههایت چه شد؟!»
✍️در دوران امر بین محذورین واقع میشوی...
🎙آیتالله حائری شیرازی:
✅ حضرت امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «لَوْ أُتِيتُ بِشَابٍ مِنْ شَبَابِ الشِّيعَةِ لَا يَتَفَقَّهُ لَأَدَّبْتُه» اگر یک جوان شیعه پیش من بیاید که مسائل اصول عقائدش را بلد نیست و دین را چنان که هست متوجه نیست، او را میزنم (لَأدّبُتْهُ)؛ تأدیبش میکنم. چرا؟ چون وقتی عالم نیست به افراط و تفریط میافتد، «لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطا» مْفرِط یک محذور است، مْفَرِط هم یک محذور است، به خاطر اینکه جاهل است به یکی از این دو محذور میافتد.
✅ این در تمام مسائل کاربرد دارد. یعنی اگر در اصلش اقدام نکردید در فرع در دوران امر بین محذورین واقع میشوید. با دشمنی مقابله نکردید تا بر شما غالب شد. حالا دیگر هرکاری بکنید دوران امر بین محذورین است. تسلیم شوید یک محذور، مقاومت هم کنید یک محذور است. چرا؟ چون حاکم بر شما شده است.
✅ «لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ، فَيُوَلِّيَ اللَّهُ أَمْرَكُمْ شِرَارَكُمْ، ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ» این هم دقیق همان است. یعنی امر به معروف و نهی از منکر زمینه حاکمیت اخیار است. ترک امر به معروف و نهی از منکر زمینه حاکمیت اشرار است. بعد که اشرار آمدند دیگر دوران امر بین محذورین است. مقابله کنی تو را از بین میبرد. مقابله نکنی احکام از دستت در میرود. تو را نمیگذارد که اجرا کنی.
یعنی در یک مقطعی که باید به آن برخورد کنی نکردی، در مقطع دوم در دوران امر بین محذورین واقع میشوی.
✅ پس شما هر جا نگاه کنید که این کار را نکردند، گرفتار این مشکل شدند. حالا میتوانید اسمش را بگذارید علت و معلول یعنی در عالَم علت اقدام نکردید، در عالَم معلول جنگ با معلول هیچ نتیجهای ندارد. میتوانید اسمش را بگذارید سیستم، یعنی اصل، مسئله را باید در سیستم درستش کنید تا بعد بتوانید در فرع اجرایش کنید.
..................
📝 پینوشت:
مشکل اساسی دولت آقای روحانی این بود که نخواست در اصل مشکل خود را حل کند و در فرع به محذور دچار شد، این مشکل را خیلی از این اصولگراهای ما نیز دارند، آنهایی که از چالش با ابرقدرتها و آمریکا حذر دارند و میخواهند به اصطلاح با یک دیپلماسی قویتر یا حتی به انضمام کار جهادی در داخل و تقویت اقتصاد مقاومتی گفتمان سیاست خارجی خود را نیز پیش ببرند، اینها هم در نهایت در محذور خواهند افتاد، آنهایی که میخواهند مقابل ظالمان سکوت کنند و خارج از بازی گرگ و میش دنیا باشند، از مظلوم حمایت نکنند و با ظالم هم سر یک سفره ننشینند اینها هم راه به جایی نخواهند برد...
https://eitaa.com/sharhe_hal
جلسه_۴_قسمت_۱.mp3
18.79M
ارائه زمانه و زندگی حضرت امام
دوران استادی- جلسه چهارم: ۱۳۲۶-۱۳۳۰ش، دوره بعد از تثبیت زعامت آیتالله بروجردی و تلاش حضرت امام برای ورود ایشان به صحنه مبارزه.
«قسمت اول» از جلسه چهارم: مقدمات و مبانی.
این ارائه برای جمعی از طلاب مشهدی انجام شده است و ان شاء الله به توفیق الهی، جلسات بعد آن تا پایان دوره استادی حضرت امام(ره) در روزهای آتی ارسال خواهد شد.
.........
🔻 جلسه اول: ۱۳۱۶ _ ۱۳۲۰ش، درس اخلاق.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3146
🔻 جلسه دوم: ۱۳۲۰- ۱۳۲۴ش، دوران اشغال.
«قسمت اول» 👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3147
«قسمت دوم» 👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3148
🔻جلسه سوم: ۱۳۲۴- ۱۳۳۰ش، دوره زعامت مراجع ثلاث و ابتدای زعامت آیتالله بروجردی.
«قسمت اول» 👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3152
«قسمت دوم» 👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3153
.........
حمیدرضا باقری
https://eitaa.com/sharhe_hal
جلسه_۴_قسمت_۲.mp3
36.75M
ارائه زمانه و زندگی حضرت امام
دوران استادی- جلسه چهارم: ۱۳۲۶-۱۳۳۰ش، دوره بعد از تثبیت زعامت آیتالله بروجردی و تلاش حضرت امام برای ورود ایشان به صحنه مبارزه.
«قسمت دوم» از جلسه چهارم: بررسی و تطبیق، بحثهای تاریخی این بازه.
این ارائه برای جمعی از طلاب مشهدی انجام شده است و ان شاء الله به توفیق الهی، جلسات بعد آن تا پایان دوره استادی حضرت امام(ره) در روزهای آتی ارسال خواهد شد.
.........
🔻 جلسه اول: ۱۳۱۶ _ ۱۳۲۰ش، درس اخلاق.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3146
🔻 جلسه دوم: ۱۳۲۰- ۱۳۲۴ش، دوران اشغال.
«قسمت اول» 👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3147
«قسمت دوم» 👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3148
🔻جلسه سوم: ۱۳۲۴- ۱۳۳۰ش، دوره زعامت مراجع ثلاث و ابتدای زعامت آیتالله بروجردی.
«قسمت اول» 👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3152
«قسمت دوم» 👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3153
........
حمیدرضا باقری
https://eitaa.com/sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⭕️ مسلمان شدن یک آمریکایی فقط با این تکه فیلم از امام خمینی ره در استقبال از ماه مبارک رمضان | #ببینید
👤 خاطره حجت الاسلام آقاطهرانی از مسلمان شدن یک آمریکایی با همین فیلم :
🔹 من زمانی در کاروان خارجیهای حج بودم. جمعی از جوانان امريكایی با ما بودند. آقایی به نام برادر مجاهد بود که تقریبا ۷۰ ساله بود و در همان سن مسلمان شده بود. یعنی انسان تا حیات دارد، میتواند تغییر و تحول داشته باشد.
🔹 بنده از آقای مجاهد پرسیدم که چه شد كه مسلمان شدی؟!
پاسخ داد من یک نوار دیدم، کارم را همان نوار تمام کرد. پرسیدم چه نواری بود؟
گفت یک ویدئوکاستی بود از امام خمینی(ره) که به دستم رسید. این نوار را که دیدم و گوش دادم، اول سخنرانی امام را دیدم كه گفت:
« #ما_هیچیم ! we are nothing».
ناگهان تکان عجیبی در من ایجاد شد. یعنی واقعاً ما هیچی نیستیم؟ آمدم دنبال اینکه ببینم این فرد کیست و کجاست. همین مسأله موجب شد تا با اسلام و تشیع و اهل بیت(عليهمالسلام) آشنا و نهایتاً مسلمان بشوم؛ با همین یك نوار.
این ارزشمند است که یک نفر میتواند با یک نوار، چنین تحولی در انسانها ایجاد کند.
...........
📝 پی نوشت:
اساتید اخلاق و عرفان میگویند آخر عرفان همین است که ما واقعا ادراک کنیم که ما فقیر مطلق بلکه همان خود فقر هستیم.
همه چیز، همه یعنی همه چیز علی الاطلاق بدست خداست.
هرچقدر بیشتر به این معنا واقف شویم و تجربه کنیم، صبر و توکل و بخشش و خلاصه همه صفات ایمان ما افزوده میشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبلیغات آمریکاییها😊 برای مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات، ظاهرا این بار چون برای پیشرفت کشور خودشان هست، حرفهای خوبی میزنند.🤔
به قول مولانا که:
قطره دریاست اگر با دریاست ورنه آن قطره و دریا دریاست.
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ قرآن نمیگوید مرگ بر فرعون؛ میگوید مرگ بر قوم فرعون...
🎙آیتالله حائری شیرازی:
✅ از آن زمان که مسئله رابطه انسان و محیط مطرح شد و فکر انسان ساخته محیط تلقی شد، مسئله مسئولیت و اختیار در انسان در سایه قرار گرفت.
✅ در سوره زخرف آیه ۵۴ در مورد به وجود آمدن یک نظام دیکتاتوری تحلیل قرآن از این مسئلهای که به جامعه شناسی مربوط میشود چنین است که فرعون «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ کانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ».
فرعون قوم خودش را سبک کرد، استخفاف یعنی بیاعتباری، خفت دادن، حقیر کردن و پست شمردن، قوم خودش را استخفاف کرد، در نتجه او را اطاعت کردند.
✅ این شیوه هر مستکبری است که به قوم خودش این چنین میکند و ما میگوئیم: لعنت به فرعون، اما قرآن این چنین نمیگوید، میگوید: لعنت به قوم فرعون که پذیرفتند، میگوید قوم او بودند که زیر بار این استخفاف رفتند، ریشه رشد فرعون در فسق قوم او است؛ چون در آخر آیه میگوید: «إِنَّهُمْ کانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ». نمیگوید لعنت به فرعون که فاسق بود، میگوید: مرگ بر قوم فرعون، آنها فاسق بودند.
✅ قرآن زیر بنا را در وضع مردم مشاهده میکند، این به معنی اصالت انسان و به معنی اصالت مردم است، این یعنی پایگاه را انسان شناختن و بر روی آن تکیه کردن است، در حالی که ناس را مذمت میکند، یاد میکند از یک امتیاز بزرگی که در آنهاست یعنی در لسان مذمت تعریف میکند؛ مردم را تعریف کرده در حالی که ظاهرا دارد مذمت میکند، میگوید در این مسئله مسئول اصلی مردمند، قدرتها به دست مردم است، آنها نیرومندند، آنها صاحب توان و قدرتند، فرعون کیست که بتواند مردمی را استخفاف کند، آنها هستند که همه راهها را به فرعون ختم میکنند.
✅ آنهایی که در ملتها به امپریالیسم حمله میکنند، اشتباه میکنند ریشههای قدرت آنها در انحراف اقوام است، آنها صاحب قدرت نیستند، انحراف جامعه به آنها قدرت میدهد، آنها انسان را دست کم گرفتند و قدرت انسان را نفی میکنند.
آنهایی که چنین فکر میکنند که ریشه بدبختیها در بیرون است به یاس میافتند و نومید میشوند، آنهائی نومید نمیشوند که ریشه قدرت را در داخل خود مردم میدانند و انسان را چنین شناختند.
✅ اگر انسان تسلیم نشود کسی نمیتواند تسلیمش کند، کسانی که میگویند انسانها سازش و تسلیم را پیش گرفتند، قرآن میگوید، وای بر قوم فرعون که فاسق بودند، اگر آنها فاسق نبودند سازش و تسلیم را قبول نمیکردند.
✅ قرآن میگوید استخفاف فرعون یک مسئله عادی است، این چیز تازهای نیست که انسان بخواهد بر انسانهای دیگر تسلط داشته باشد، این یک کشش عادی است، هوای نفس است.
چه کسی میتواند جلو این را بگیرد؟ این فرعون را سر ببرید، یکی دیگر سبز میشود، اصل مطلب در خود مردم است که زیربار نروند.
...............
📝 پینوشت:
ممکن است برخی بگویند: پس حالا عوض مرگ بر آمریکا، بگوییم: مرگ بر مردم آمریکا! عوض مرگ بر انگلیس، بگوییم: مرگ بر مردم انگلیس!
در حالی که مثلا مراد مرحوم حائری از عبارت: «آنهایی که در ملتها به امپریالیسم حمله میکنند، اشتباه میکنند ریشههای قدرت آنها در انحراف اقوام است» اقوام آن امپریالیستها نیست، بلکه اقوامی است که تحت سلطه این امپریالیستها قرار میگیرند.
مردمی که بپذیرند باید تحت سلطه سخت و استخفاف کننده یا همان امپریالیسم باشیم و چارهای دیگر نداریم، مراد است و نه کسانی که تحت حاکمیت قدرت نرم و ناآگاهانه به واسطه دموکراسی تحت حاکمیت امپریالیستها هستند.
امپریالیستها برای مردم خودشان چندان هم امپریالیست نیستند.
https://eitaa.com/sharhe_hal