eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
140 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ این‌ها انسان‌های الهی شما هستند... 🎙آیت‌الله حائری شیرازی: 🔻در جلسه علما و جامعه مدرسین گفتم: وظیفه خودم می‌دانم از آیت الله العظمی وحید تشکر کنم. 🔻این مرجع تقلید، پسری داشت در فرانسه که طبیب برجسته جراح قلب و عروق و جراح مغز و اعصاب شده بود. این پسر جوان بین ۲۰ و ۳۰ سالگی مرحوم شد و در قم آوردند تشییع کردند. آقای وحید هم تشییعی کرد. نتوانست در نمازش شرکت کند. بردنش خانه. فردا درس را تعطیل نکرد. با همان قدرت، با همان مطالعه، با همان مطالب که همیشه درس می‌گفت، من مطالبش را دیدم. پر مطلب درسش را می‌داد. هیچ چیز هم نگفت. با این کار به شاگردانش درس داد، اهمیت داد به کارش. در کدام طایفه دیده شده که پسر ۲۰ تا ۳۰ ساله طرف مرحوم شود. یک دفعه و این در تشییعش بیاید. فردا سر اداره‌اش حاضر شود؟ در کدام اداره همچون چیزی داریم؟ در کجای دنیا هست که یک روز هم برای پسر برجسته این طوری کارشان را تعطیل نکنند؟ این‌ها انسان‌های الهی شما هستند. هم مراجع تقلیدتان، هم رهبر بزرگوارتان. ............ 📝 پی‌نوشت: هرچه به آنچه از شاهد از دوستان، اساتید تا اساتید اساتید خداوند برای ما اقامه کرده است، فکر می‌کنم، بیشتر و بیشتر بر شرمندگی‌ام افزوده می‌شود. وقتی به تلاش‌های خالصانه و بی‌توقع دوستان در مساجد و اردوهای جهادی فکر می‌کنم، وقتی به سفرهای تبلیغی که دوستان با هزینه شخصی می‌روند فکر می‌کنم، دوستانی را می‌بینم که سالیانی است از قبل از اذان صبح درس و بحث‌های خود را شروع می‌کنند، به خاطرات مجاهدت‌های علما و شهدا و... فکر می‌کنم، جز شرمندگی چیزی برایم نمی‌ماند، جز خجالت و سرافکندگی چیزی نداریم. خداوندا به فضل و رحمت واسعه خود بر بیچارگی ما ببخش و توفیق خدمت و مجاهدت در راه خود را به ما ارزانی دار. @sharhe_hal
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند خان‌گزیده‌ها برای اینکه بفهمیم چه ظلمی بر مردم مستضعف این سرزمین در دوران طاغوت می‌گذشت، دیدن این مستند واجب است. اگر کسی مثل شهید آوینی آن روز پا نمی‌شد برود سمت فیروزآباد فارس بخشی از این جنایات را ثبت و ضبط کند کسی باورش نمی‌آمد این جنایات روزی رخ داده است. هنوز هم فرصت باقی است پدربزرگ‌های ما از جنایات خان‌ها خاطره بسیار دارند و ما تکلیف داریم هرچقدر می‌توانیم آنها را ثبت و ضبط کنیم. خود بنده نمونه‌های بسیاری از جنایات خان‌ها را از دهان پدربزرگم و دیگران شنیده‌ام اما متأسفانه برخی از آنها را فقط ضبط کرده‌ام. ...... اگر در باز کردن فیلم مشکل داشتید از نرم افزار vlc استفاده کنید.
41.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از سال ۹۲ بهترین گزینه‌ای که برای انتخابات می‌شناختم سعید جلیلی بود و همچنان هم بر این عقیده هستم. حواسمان باشد، وحدت هم یک عنوان کلی است مثل عنوان‌هایی چون آزادی و اعتدال و... که به واسطه آن فریب خوردیم، وحدت بر سر حق و اطاعت از ولی ارزشمند است اما جایی که قرار است رقابت باشد و انتخاب مردم باز باشد مردم حرف‌ها را بشنوند، با چیزی به اسم وحدت به ضمیمه لولوی ما نیاییم، اصلاح‌طلب‌ها می‌آیند، حق انتخاب مردم را از آنها گرفتند. انگار نه انگار که همین اصلاح‌طلب‌های فعلی اصول‌گراهای نسل قبل بودند. انگار نه انگار که اینها نه افرداشان و نه اندیشه‌هایشان تفاوتی ندارد، فقط بازی دو قطبی ساخته‌اند برای فریب مردم. یکی چماق مردم را بر سر دیگری زد درحالی که مردم را هیچ هم حساب نمی‌کند و دیگری چماق ولایت را بر سر مردم در حالی که خیلی وقت‌ها ولایت فقط شعارش است. دو قطبی ما دو قطبی عدل و ظلم است، دو قطبی که مردم و رهبری در یک سو مطالبه عدالت دارند و همه ظالم‌ها و مفسد‌ها و باندبازهای بی‌تقوا از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و... مقابلش هستند. https://eitaa.com/sharhe_hal
شرح حال
از سال ۹۲ بهترین گزینه‌ای که برای انتخابات می‌شناختم سعید جلیلی بود و همچنان هم بر این عقیده هستم. ح
✍ وَ مَنْ حَفَرَ بِئْراً لِأَخِيهِ وَقَعَ فِيهَا... ✅ «چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی» این یک قانون بسیار مهم عالم است که تجربه اجتماعی آن را ضرب المثل کرده است. ✅ امیرالمؤمنین(علیه السلام) نیز در وصیت‌های خود به امام حسن(علیه السلام) به این قانون مهم اشاره می‌کنند و می‌گویند: 🔸يا بُنَي‏ وَ اعْلَم‏... ای فرزندم بدان... 🔹منْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْيِ قُتِلَ بِهِ هر كه تيغ ستم كشد به همان شمشير كشته شود. 🔸و مَنْ حَفَرَ بِئْراً لِأَخِيهِ وَقَعَ فِيهَا هر كه براى برادرش چاهى كند در آن افتد. ✅ این قانون بیشتر برای به اصطلاح زرنگ‌ها است، نه برای مردم عادی، مردم عادی برای کسی چاه نمی‌کنند، این به اصطلاح زرنگ‌ها هستند، این سیاست‌مدارها هستند که به گمان زرنگی هر روز دسیسه‌ای برای رقبای خود می‌چینند. 📌 یک اتفاقی که در این چندسال به صورتی خارق العاده رخ داد و درسی بود از همین قانون عالم، حکایت همین چاه‌ها و تهمت‌هایی بود که آقایان زرنگ برای بقیه کندند، کافی است فیلم‌های تهمت‌هایی که ۸ سال پیش از گفته شد را این روزها مرور کنیم.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3172
15.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حواسمان به بحث‌های اصلی و فرعی در زمان آتی باشد، وقتی طرف حرفی برای گفتن ندارد و همه وعده‌هایش پوچ شده، انواع و اقسام بحث‌های فرعی نسبت به خودش، را پیش خواهد کشید، اما پاسخ باید مشخص باشد: «شما درست می‌گویی، بگو ببینم چه کردی؟ وعده‌هایت چه شد؟!»
✍️در دوران امر بین محذورین واقع می‌شوی... 🎙آیت‌الله حائری شیرازی: ✅ حضرت امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «لَوْ أُتِيتُ‏ بِشَابٍ‏ مِنْ‏ شَبَابِ الشِّيعَةِ لَا يَتَفَقَّهُ لَأَدَّبْتُه‏» اگر یک جوان شیعه پیش من بیاید که مسائل اصول عقائدش را بلد نیست و دین را چنان که هست متوجه نیست، او را می‌زنم (لَأدّبُتْهُ)؛ تأدیبش می‌کنم. چرا؟ چون وقتی عالم نیست به افراط و تفریط می‌افتد، «لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطا» مْفرِط یک محذور است، مْفَرِط هم یک محذور است، به خاطر اینکه جاهل است به یکی از این دو محذور می‌افتد. ✅ این در تمام مسائل کاربرد دارد. یعنی اگر در اصلش اقدام نکردید در فرع در دوران امر بین محذورین واقع می‌شوید. با دشمنی مقابله نکردید تا بر شما غالب شد. حالا دیگر هرکاری بکنید دوران امر بین محذورین است. تسلیم شوید یک محذور، مقاومت هم کنید یک محذور است. چرا؟ چون حاکم بر شما شده است. ✅ «لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ النَّهْيَ‏ عَنِ‏ الْمُنْكَرِ، فَيُوَلِّيَ اللَّهُ أَمْرَكُمْ شِرَارَكُمْ، ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ» این هم دقیق همان است. یعنی امر به معروف و نهی از منکر زمینه حاکمیت اخیار است. ترک امر به معروف و نهی از منکر زمینه حاکمیت اشرار است. بعد که اشرار آمدند دیگر دوران امر بین محذورین است. مقابله کنی تو را از بین می‌برد. مقابله نکنی احکام از دستت در می‌رود. تو را نمی‌گذارد که اجرا کنی. یعنی در یک مقطعی که باید به آن برخورد کنی نکردی، در مقطع دوم در دوران امر بین محذورین واقع می‌شوی. ✅ پس شما هر جا نگاه کنید که این کار را نکردند، گرفتار این مشکل شدند. حالا می‌توانید اسمش را بگذارید علت و معلول یعنی در عالَم علت اقدام نکردید، در عالَم معلول جنگ با معلول هیچ نتیجه‌ای ندارد. می‌توانید اسمش را بگذارید سیستم، یعنی اصل، مسئله را باید در سیستم درستش کنید تا بعد بتوانید در فرع اجرایش کنید. .................. 📝 پی‌نوشت: مشکل اساسی دولت آقای روحانی این بود که نخواست در اصل مشکل خود را حل کند و در فرع به محذور دچار شد، این مشکل را خیلی از این اصول‌گراهای ما نیز دارند، آنهایی که از چالش با ابرقدرت‌ها و آمریکا حذر دارند و می‌خواهند به اصطلاح با یک دیپلماسی قوی‌تر یا حتی به انضمام کار جهادی در داخل و تقویت اقتصاد مقاومتی گفتمان سیاست خارجی خود را نیز پیش ببرند، اینها هم در نهایت در محذور خواهند افتاد، آنهایی که می‌خواهند مقابل ظالمان سکوت کنند و خارج از بازی گرگ و میش دنیا باشند، از مظلوم حمایت نکنند و با ظالم هم سر یک سفره ننشینند اینها هم راه به جایی نخواهند برد... https://eitaa.com/sharhe_hal
جلسه_۴_قسمت_۱.mp3
18.79M
ارائه زمانه و زندگی حضرت امام دوران استادی- جلسه چهارم: ۱۳۲۶-۱۳۳۰ش، دوره بعد از تثبیت زعامت آیت‌الله بروجردی و تلاش حضرت امام برای ورود ایشان به صحنه مبارزه. «قسمت اول» از جلسه چهارم: مقدمات و مبانی. این ارائه برای جمعی از طلاب مشهدی انجام شده است و ان شاء الله به توفیق الهی، جلسات بعد آن تا پایان دوره استادی حضرت امام(ره) در روزهای آتی ارسال خواهد شد. ......... 🔻 جلسه اول: ۱۳۱۶ _ ۱۳۲۰ش، درس اخلاق.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3146 🔻 جلسه دوم: ۱۳۲۰- ۱۳۲۴ش، دوران اشغال. «قسمت اول» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3147 «قسمت دوم» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3148 🔻جلسه سوم: ۱۳۲۴- ۱۳۳۰ش، دوره زعامت مراجع ثلاث و ابتدای زعامت آیت‌الله بروجردی. «قسمت اول» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3152 «قسمت دوم» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3153 ......... حمیدرضا باقری https://eitaa.com/sharhe_hal
جلسه_۴_قسمت_۲.mp3
36.75M
ارائه زمانه و زندگی حضرت امام دوران استادی- جلسه چهارم: ۱۳۲۶-۱۳۳۰ش، دوره بعد از تثبیت زعامت آیت‌الله بروجردی و تلاش حضرت امام برای ورود ایشان به صحنه مبارزه. «قسمت دوم» از جلسه چهارم: بررسی و تطبیق، بحث‌های تاریخی این بازه. این ارائه برای جمعی از طلاب مشهدی انجام شده است و ان شاء الله به توفیق الهی، جلسات بعد آن تا پایان دوره استادی حضرت امام(ره) در روزهای آتی ارسال خواهد شد. ......... 🔻 جلسه اول: ۱۳۱۶ _ ۱۳۲۰ش، درس اخلاق.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3146 🔻 جلسه دوم: ۱۳۲۰- ۱۳۲۴ش، دوران اشغال. «قسمت اول» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3147 «قسمت دوم» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3148 🔻جلسه سوم: ۱۳۲۴- ۱۳۳۰ش، دوره زعامت مراجع ثلاث و ابتدای زعامت آیت‌الله بروجردی. «قسمت اول» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3152 «قسمت دوم» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3153 ........ حمیدرضا باقری https://eitaa.com/sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⭕️ مسلمان شدن یک آمریکایی فقط با این تکه فیلم از امام خمینی ره در استقبال از ماه مبارک رمضان | 👤 خاطره حجت الاسلام آقاطهرانی از مسلمان شدن یک آمریکایی با همین فیلم : 🔹 من زمانی در کاروان خارجی‌های حج بودم. جمعی از جوانان امريكایی با ما بودند. آقایی به نام برادر مجاهد بود که تقریبا ۷۰ ساله بود و در‌‌ همان سن مسلمان شده بود. یعنی انسان تا حیات دارد، می‌تواند تغییر و تحول داشته باشد. 🔹 ‌‌‌بنده از آقای مجاهد پرسیدم که چه شد كه مسلمان شدی؟! پاسخ داد من یک نوار دیدم، کارم را‌‌ همان نوار تمام کرد. پرسیدم چه نواری بود؟ ‌‌‌گفت یک ویدئوکاستی بود از امام خمینی(ره) که به دستم رسید. این نوار را که دیدم و گوش دادم، اول سخنرانی امام را دیدم كه گفت: « ! we are nothing». ناگهان تکان عجیبی در من ایجاد شد. یعنی واقعاً ما هیچی نیستیم؟ آمدم دنبال اینکه ببینم این فرد کیست و کجاست. همین مسأله موجب شد تا با اسلام و تشیع و اهل بیت(عليهم‌السلام) آشنا و نهایتاً مسلمان بشوم؛ با همین یك نوار. این ارزش‌مند است که یک نفر می‌تواند با یک نوار، چنین تحولی در انسان‌ها ایجاد کند. ........... 📝 پی نوشت: اساتید اخلاق و عرفان می‌گویند آخر عرفان همین است که ما واقعا ادراک کنیم که ما فقیر مطلق بلکه همان خود فقر هستیم. همه چیز، همه یعنی همه چیز علی الاطلاق بدست خداست. هرچقدر بیشتر به این معنا واقف شویم و تجربه کنیم، صبر و توکل و بخشش و خلاصه همه صفات ایمان ما افزوده می‌شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبلیغات آمریکایی‌ها😊 برای مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات، ظاهرا این بار چون برای پیشرفت کشور خودشان هست، حرف‌های خوبی می‌زنند.🤔 به قول مولانا که: قطره دریاست اگر با دریاست ورنه آن قطره و دریا دریاست. https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ قرآن نمی‌گوید مرگ بر فرعون؛ می‌گوید مرگ بر قوم فرعون... 🎙آیت‌الله حائری شیرازی: ✅ از آن زمان که مسئله رابطه انسان و محیط مطرح شد و فکر انسان ساخته محیط تلقی شد، مسئله مسئولیت و اختیار در انسان در سایه قرار گرفت. ✅ در سوره زخرف آیه ۵۴ در مورد به وجود آمدن یک نظام دیکتاتوری تحلیل قرآن از این مسئله‌ای که به جامعه شناسی مربوط می‌شود چنین است که فرعون «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ کانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ». فرعون قوم خودش را سبک کرد، استخفاف یعنی بی‌اعتباری، خفت دادن، حقیر کردن و پست شمردن، قوم خودش را استخفاف کرد، در نتجه او را اطاعت کردند. ✅ این شیوه هر مستکبری است که به قوم خودش این چنین می‌کند و ما می‌گوئیم: لعنت به فرعون، اما قرآن این چنین نمی‌گوید، می‌گوید: لعنت به قوم فرعون که پذیرفتند، می‌گوید قوم او بودند که زیر بار این استخفاف رفتند، ریشه رشد فرعون در فسق قوم او است؛ چون در آخر آیه می‌گوید: «إِنَّهُمْ کانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ». نمی‌گوید لعنت به فرعون که فاسق بود، می‌گوید: مرگ بر قوم فرعون، آن‌ها فاسق بودند. ✅ قرآن زیر بنا را در وضع مردم مشاهده می‌کند، این به معنی اصالت انسان و به معنی اصالت مردم است، این یعنی پایگاه را انسان شناختن و بر روی آن تکیه کردن است، در حالی که ناس را مذمت می‌کند، یاد می‌کند از یک امتیاز بزرگی که در آنهاست یعنی در لسان مذمت تعریف می‌کند؛ مردم را تعریف کرده در حالی که ظاهرا دارد مذمت می‌کند، می‌گوید در این مسئله مسئول اصلی مردمند، قدرت‌ها به دست مردم است، آن‌ها نیرومندند، آن‌ها صاحب توان و قدرتند، فرعون کیست که بتواند مردمی را استخفاف کند، آن‌ها هستند که همه راه‌ها را به فرعون ختم می‌کنند. ✅ آنهایی که در ملت‌ها به امپریالیسم حمله می‌کنند، اشتباه می‌کنند ریشه‌های قدرت آن‌ها در انحراف اقوام است، آن‌ها صاحب قدرت نیستند، انحراف جامعه به آن‌ها قدرت می‌دهد، آن‌ها انسان را دست کم گرفتند و قدرت انسان را نفی می‌کنند. آنهایی که چنین فکر می‌کنند که ریشه بدبختی‌ها در بیرون است به یاس می‌افتند و نومید می‌شوند، آنهائی نومید نمی‌شوند که ریشه قدرت را در داخل خود مردم می‌دانند و انسان را چنین شناختند. ✅ اگر انسان تسلیم نشود کسی نمی‌تواند تسلیمش کند، کسانی که می‌گویند انسان‌ها سازش و تسلیم را پیش گرفتند، قرآن می‌گوید، وای بر قوم فرعون که فاسق بودند، اگر آن‌ها فاسق نبودند سازش و تسلیم را قبول نمی‌کردند. ✅ قرآن می‌گوید استخفاف فرعون یک مسئله عادی است، این چیز تازه‌ای نیست که انسان بخواهد بر انسان‌های دیگر تسلط داشته باشد، این یک کشش عادی است، هوای نفس است. چه کسی می‌تواند جلو این را بگیرد؟ این فرعون را سر ببرید، یکی دیگر سبز می‌شود، اصل مطلب در خود مردم است که زیربار نروند. ............... 📝 پی‌نوشت: ممکن است برخی بگویند: پس حالا عوض مرگ بر آمریکا، بگوییم: مرگ بر مردم آمریکا! عوض مرگ بر انگلیس، بگوییم: مرگ بر مردم انگلیس! در حالی که مثلا مراد مرحوم حائری از عبارت: «آنهایی که در ملت‌ها به امپریالیسم حمله می‌کنند، اشتباه می‌کنند ریشه‌های قدرت آن‌ها در انحراف اقوام است» اقوام آن امپریالیست‌ها نیست، بلکه اقوامی است که تحت سلطه این امپریالیست‌ها قرار می‌گیرند. مردمی که بپذیرند باید تحت سلطه سخت و استخفاف کننده یا همان امپریالیسم باشیم و چاره‌ای دیگر نداریم، مراد است و نه کسانی که تحت حاکمیت قدرت نرم و ناآگاهانه به واسطه دموکراسی تحت حاکمیت امپریالیست‌ها هستند. امپریالیست‌ها برای مردم خودشان چندان هم امپریالیست نیستند. https://eitaa.com/sharhe_hal
✍اختراع این پیکور مقابل کل خدمات اسلام... ✅ چند روز قبل جایی تعمیرات ساختمانی داشتیم، برای خراب کردن قسمت‌هایی از خانه یک پیکور قوی داشتیم که به سرعت هرچه را می‌خواستی با آن خراب می‌کردی؛ فرقی نمی‌کرد، بتون باشد، کاشی یا گچ و... ✅ با پیکور کاری که کارگر در یک روز هم معلوم نبود با هزار سختی بتواند انجام دهد را در عرض چند دقیقه انجام می‌دادیم. ✅ داشتیم استراحت می‌کردیم که یکی از بچه‌ها به شوخی و خنده گفت: به نظر شما خدمت کسی که این پیکور را درست کرده به بشریت، بیشتر است یا خدمتی که اسلام در تمام تاریخ خود به بشریت کرده است؟ ✅ یکی دیگر هم خندید و گفت که نه به هرحال حوزه‌های اسلام هم سخنرانی می‌کنند، حالا درسته نمیان توی عمل کاری بکنند اما از توی این حرف‌ها بالاخره یک چیزی شاید در بیاد! ✅ بچه‌ها با یک نیم لبخند به من نگاه می‌کردند، من هم که غافلگیر شده بودم و خنده‌ام گرفته بود، مانده بودم در این فضای استراحت چه بگویم! ✅ خیلی کوتاه گفتم: بعضی وقت‌ها خدا خواسته یک‌سری‌ها یک خدمت‌های ساده رو به اسلام و مسلمین انجام بدهند و اسلام به کارهای اساسی خودش بپردازه؛ اسلام کلیات را درست می‌کند جزئیات خودش درست می‌شود، وقتی کلیات درست شد و اجازه داده نشد مردم استعمار شوند، از دل اونها صدها چیز بهتر از این پیکورها درمیاد. ✅ وقت استراحت کوتاه هم تمام بود و باید دوباره شروع به عمل می‌کردیم. خوب بود آن گفتگو ادامه پیدا می‌کرد، چون چند وقت پیش از آن، همان بنده خدایی که با خنده و کنایه می‌گفت حالا درسته حوزه‌ها نمیان توی عمل کاری بکنند اما... با هم، در مورد اینکه چطور باید سرمایه‌ها و درآمدمان را در زندگی شخصی پس‌انداز کنیم، صحبت می‌کردیم، برایش حرف‌هایی زدم. ✅ بنده خدا بعد از تمام شدن صحبت‌ها خیلی ناراحت بود، ناراحت بود از دست برادر بزرگ‌ترش که یک بار ننشسته این حرف‌هایی که امروز من به او می‌زدم را به او بزند، اگرچه اشتباه می‌کرد و باید ناراحت از خودش می‌بود که اهل مشورت نیست! اما به هر حال می‌گفت: اگر این حرف‌ها را ۳۰ سال پیش که تازه کارم شروع شده بود، کسی به من گفته بود الان خیلی اوضاعم فرق می‌کرد. بعضی وقت‌ها یک چند دقیقه حرف زدن ارزشش از سال‌ها کار کردن برای کسی بیشتر است! ✅ این اعتراف‌ها را همین بنده خدا چند ماه پیش می‌کرد و حالا فراموش کرده بود و برگشته بود به همان سیستم جزئی نگر خودش؛ ما متأسفانه توقع‌مان از کار مفید، معمولا حمالی و درست کردن یک سری جزئیات است، در حالی که کار مفید اصلی درست کردن رویکردها و ساختارهای کلان است، کلیات اگر درست شد جزئیات خیلی راحت به دنبالش درست می‌شود. ✅ اگر سیاست‌های کلی درست نشود ممکن است یک عمر کسی حمالی کند ولی به قدر کسی که یک مدت کوتاه با سیاست درست پیش رفته است، اندوخته و نتیجه نداشته باشد. ✅ متأسفانه مشکل جزئی نگری آن بنده خداها، مشکل عمده مردم ما هم است و به همین علت هم با جزئیات بازی می‌خورند. ✅ مردمی که دم انتخابات بحث حضور زنان در ورزشگاه یا برگزاری کنسرت‌ها و یا حتی اعدام اعضای فلان گروهک ذهن و دل آنها را مشغول می‌کند؛ از توجه به رویکردهای کلان باز می‌مانند؛ سوالات آنها به سمت این جزئیات می‌رود و در جزئیات هیچ وقت یک جای استقرار و ثابت پیدا نمی‌کنی، هرچیزی را می‌توان به راحتی تحریف کرد و مخاطب را فریب داد؛ در حالی که زمان انتخاب باید اول از همه به کلیات بپردازیم، بعد سراغ جزئیات برویم؛ جزئیات را می‌شود راحت درست کرد، این کلیات است که سرنوشت ساز است و درست کردنشان سال‌ها زمان و زحمت می‌برد. 📌کسی که می‌خواهد مثلا یک ماشین بخرد اول مدل ماشین و سال ساخت وضعیت بدنه و ... را مشخص می‌کند، بعد از این کلیات می‌رود سراغ وضعیت ظاهری و رنگ و لعاب جزئی، اما قضیه ما برعکس شده چه در ازدواج چه در انتخاب‌های دیگر... https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87