eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
140 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️نسخه انتخاباتی امیرالمؤمنین... ✅ یک دعوای فکری که سالیان دراز است، وجود دارد، این است که آیا ابتدا حاکمان اصلاح می‌شوند بعد مردم یا ابتدا مردم بعد حاکمان؟! اصلاح از بالا به پایین است یا برعکس؟! کدام مقدم است؟! ✅ اگر نسخه اول را قبول کردیم، باید تلاش کرد با تکیه‌کردن بر حداقل‌های موجود، ولو با فئة قلیلة، قدرت حاکمه را بدست گرفت، سپس با کمک کردن به حاکم صالح در اصلاح‌گری، جامعه را اصلاح کرد؛ اما اگر نسخه دوم را بپذیریم باید سالیان سال ولو ذیل حاکم ناصالح، به کارهای فرهنگی و اجتماعی، کارهای گفتمانی و... پرداخت تا بعد از یک دوره طولانی کار فرهنگی، قدرت حاکمه نیز خود به خود و به تدریج به دست طبقه صالح برسد. ✅ پاسخ این پرسش در یکی از مهم‌ترین خطبه‌های نهج البلاغه (خطبه ۲۱۶‌ام) صریحا آمده است. نسخه این خطبه که به تعبیر اهل فن، قلب نهج‌البلاغه است، دوای درمان دین برای اجتماع است. ✅ در این خطبه حضرت ابتدا اهمیت نسخه خود را از نظر دین اینچنین متذکر می‌شوند: 🔻جعَلَ سُبْحَانَهُ مِنْ حُقُوقِهِ حُقُوقاً افْتَرَضَهَا لِبَعْضِ النَّاسِ عَلَى بَعْضٍ ... 🔸خداوند از حقوق خود حقوقى را بر بعض مردم نسبت به بعض ديگر واجب گرداند، 🔻و أَعْظَمُ مَا افْتَرَضَ سُبْحَانَهُ مِنْ تِلْكَ الْحُقُوقِ حَقُّ الْوَالِي عَلَى الرَّعِيَّةِ وَ حَقُّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْوَالِي 🔸و بزرگترين چيزى كه از اين حقوق واجب فرمود حقّ حاكم بر رعيت و حقّ رعيت بر حاكم است. ✅ این ارتباط بین حاکم و مردمی که در حکومت هستند و حق این دو بر یکدیگر، بزرگترین حق طرفینی است که خداوند جعل کرده است. هم حق حاکم اسلامی بر مردم که از او اطاعت شود و هم حق مردم بر حاکم که حاکم در رسیدگی به امور مردم کم‌کاری نکند. 🔻فرِيضَةٌ فَرَضَهَا اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِكُلٍّ عَلَى كُلٍّ فَجَعَلَهَا نِظَاماً لِأُلْفَتِهِمْ وَ عِزّاً لِدِينِهِمْ 🔸اين فريضه‏‌اى است كه خداوند براى هر يك نسبت به ديگرى واجب نموده و اين حقوق را موجب برقرارى الفت و ارجمندى دينشان قرار داد. 🔻فلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ 🔸رعيت اصلاح نشود مگر به صلاح حاكمان، ✅ یعنی شما بروید هر کاری می‌خواهید بکنید، کار فرهنگی، گفتمانی زیاد اما تا وقتی یک حاکم درست بر سر کار نباشد این مردم درست نمی‌شوند. 🔻و لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ. ✅ در این فراز بسیار مهم، متأسفانه اشتباه بزرگی رخ داده است، این اعراب‌ها که در خود نهج البلاغه نبوده بعدا دیگران اعراب گذاری کرده‌اند، اینجا اعراب زده‌اند تَصْلُحُ که ترجمه‌اش می‌شود: 🔸و حاكمان اصلاح نگردند مگر به استقامت رعيت. ✅ در حالی که حاکم که امیرالمؤمنین(ع) است، نمی‌گوید که من اصلاح نمی‌شوم جز با استقامت رعیت! بلکه می‌گوید گام اول این است که حاکم صالح بر جامعه قرار گیرد تا بشود در جامعه اصلاح بوجود آورد: «فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ» حال که حاکم صالح بود، او که صالح است، اگر باز بگوییم حاکم صالح نمی‌گردد معنا نمی‌دهد، بلکه می‌گوید: 🔻و لا تُصلِح الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ. 🔸حاکم صالح نمی‌تواند اصلاح‌گری کند، جز با استقامت رعیت. 🔻فإِذَا أَدَّتْ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا 🔸پس زمانى كه رعيت حقّ والى را ادا كرد و والى هم حقّ رعيت را رعايت نمود. ✅ اینها نتیجه‌اش است: 🔻عزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ 🔸حق ميان ايشان ارجمند گردد. 🔻و قَامَتْ‏ مَنَاهِجُ‏ الدِّينِ‏ 🔸و راه‌هاى دين بر پا شود، 🔻و اعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْلِ 🔸و نشانه‏‌هاى عدالت اعتدال گيرد. 🔻و جَرَتْ عَلَى أَذْلَالِهَا السُّنَنُ 🔸و سنّت‏‌ها در مجراى خود روان شود. 🔻فصَلَحَ بِذَلِكَ الزَّمَانُ 🔸و زمان اصلاح گردد، 🔻و طُمِعَ فِي بَقَاءِ الدَّوْلَةِ 🔸و به دوام دولت اميد رود، 🔻و يَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ. 🔸و مطامع دشمنان به يأس مبدّل گردد. ....... 📝 پی‌نوشت: اصل توجه به اشتباه در اعراب گذاری مذکور را مدیون استاد عزیز حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی صرامی هستم. ..... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حال
https://www.instagram.com/p/CO2svHLhEdL/?igshid=tja6sinocers
در پاسخ به مطلب اخیری که از آقای ذوالنور در تخریب دکتر سعید جلیلی منتشر شد.
هدایت شده از کشکول یک طلبه
🔺 وقتی در شرائط سخت، پشت مملکت رو در برابر دشمنان خالی می‌کنید، بعد از انتخابات هم لطفا دهانتان را ببندید! 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
‏فهرست برخی کاندیداهای شاخص ثبت‌نام کرده و وضعیت احتمالی تایید یا رد صلاحیت. البته به آن اسم دکتر سعید جلیلی عزیز را هم اضافه فرمایید. دکتر سعید محمد هم به احتمال قوی در نشان سبز باشند، نه نارنجی.
با این ترکیب فکر می‌کنید بازنده مناظرات کدام طیف است؟! ولو در میدان ۱۰ بر صفر جلو باشی در مناظرات کاملا برعکس است. یکی باید حاج محسن و سید عزت‌الله رو بگیره! @sharhe_hal
بعد از صوت ظریف یک صوت از جهانگیری که در کلاب هاوس صحبت کرده بود منتشر شد، اما تحت سایه صوت ظریف، چندان مشهور نشد. اگر آن صوت را گوش بفرمایید خواهید دید جهانگیری خود را بدهکار که نمی‌داند چقدر هم طلبکار است. اگر می‌خواهید در مناظرات غافلگیر نشوید آن صوت را گوش کنید.
✍تجربه‌هایی از کار تبلیغی در انتخابات‌های گذشته... (قسمت اول) ✅ حالا که دم انتخابات باز احساس تکلیف‌ها گل کرده، تجربیاتی هست از راهی که طی شده و خوب است باهم درمیان بگذاریم. 1⃣ تجربه اول: از انتخابات ۸۸ که به صورت جدی وارد صحنه انتخابات شده بودیم، تا همین انتخابات ۹۶ همچنان شعارمان این بود، «ما می‌خواهیم کار گفتمانی کنیم»، «ما نگاه بلند مدت داریم» بارها می‌شد که با افراد از ارزش‌ها و گفتمان صحبت می‌کردیم و همه را تأیید می‌کردند ولی اگر احیانا به مصداق می‌رسیدیم او حرف خودش را می‌زد و ما حرف خودمان را. خلاصه که آخرش بعد از ۳ دوره کار گفتمانی کردن! به این نتیجه رسیدیم که دم انتخابات موقع این حرفها نیست، دم انتخابات دعوا همه‌اش سر مصداق است، حرف‌های گفتمانی که معمولا کلی هستند را هر کس بر مصداق خودش تطبیق می‌دهد، کلی متعلق اراده هم واقع نمی‌شود این حرف‌های کلی را بگذارید کنار و بیایید بر سر مصداق عینی و جزئی با مردم حرف بزنیم. 2⃣ تجربه دوم: در صحبت‌های انتخاباتی خیلی به دنبال این نباشیم که افراد را هرجور شده است اقناع کنیم، آدم‌ها وقتی می‌بینند شما دست و پا می‌زنید تا آنها را قانع کنید، بدتر جبهه می‌گیرند، اگر شما استرس داشته باشید یا عصبی باشید این احساس خود را به مخاطب خود منتقل می‌کنید. سعی کنید مخاطب شما از صحبت با شما احساس خوبی داشته باشد، این احساس خوب موجب می‌شود قلب افراد به دست شما بیاید، اطلاعات مختلفی که شما به افراد می‌دهید، هرچقدر هم که مستند و دقیق باشد، در فضایی که جدلی باشد انکار می‌شوند، اما در فضای صمیمی ممکن است شما صرفا با یک شعر یا مثال هم به راحتی قلب فرد را که محل پذیرش است، تسخیر کنید. 3⃣ تجربه سوم: وسع خودتان را بدانید و بیشتر از آن را بر خودتان تحمیل نکنید که کار خراب می‌شود، به کرات دوستان مذهبی خودم را در شب‌های انتخابات می‌دیدم که بدون پشتوانه اطلاعات مسبوق به سابقه طولانی، صرفا به واسطه احساس تکلیف دم انتخاباتی و شور و هیجان وارد مناظره‌های خیابانی یا مناظره با قوم و خویش شده بودند و در وسط صحبت‌ها کار از دستشان در می‌رفت و حرف‌هایی می‌زدند که یا بی پایه و اساس و فکر نشده بود و کار بدتر می‌شد یا از مدار تقوا خارج می‌شدند و اتهام‌هایی می‌زدند و خودشان را مقابل مخاطب و خدا رو سیاه می‌کردند یا عصبی می‌شدند و جلوه بدی پدید می‌آمد و تبلیغ آنها به ضد تبلیغ تبدیل می‌شد. مناظره کردن آن هم با جماعتی که به راحتی تهمت و حرف‌های بی‌پایه می‌زنند، تجربه زیادی می‌خواهد پس به راحتی وارد مناظره و جدل نشوید. 📌 ادامه دارد... ..... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام خدمت دوستان عزیز قبل از اینکه ادامه پست قبل رو منتشر کنم، از همه دوستانم برای سلامتی کامل پسرم که به لطف خدا دیروز متولد شده، استدعای دعای خیر و یک حمد دارم.