6.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ وقتی میخواهیم وضعیت کنونی ایران را بررسی نموده و در مورد آن قضاوت کنیم، لازم است وضعیت فعلی را مثلا با چهل سال قبل از خود مقایسه کنیم نه با وضعیت کنونی یا سابق کشورهای دیگر...
✅ وقتی صحبت از این میشود که بر اساس آمارهای مختلف جهانی از ضریب جینی در ایران، فاصله طبقاتی نسبت به دوران پهلوی، به طور مستمر در چهل سال گذشته کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1044
http://sharhhal.blog.ir/1397/09/26
◀️ میگویند" توزیع عادلانه فقر هنر جمهوری اسلامی بوده است. اگر ثروت عمومی نیز افزایش یافته بود آنگاه کاهش فاصله طبقاتی ارزشمند میشد."
✅ برای تشخیص افزایش ثروت عمومی و قدرت اقتصادی هر کشور ۲ شاخص اصلی (GNP) و (GDP) مطرح است.
🔹شاخص تولید ناخالص ملی (GNP) یعنی مجموع سرمایههای تولید شده در کشور توسط مردم و دولت به علاوه درآمدهای حاصل از سرمایهگذاریهای ایرانیان در خارج از کشور که به داخل کشور میآید.
این رقم نسبت به قبل از انقلاب قریب به ۲ برابر شده است.
🔹شاخص تولید ناخالص داخلی(GDP) یعنی مجموع سرمایههای تولید شده در کشور توسط مردم و دولت به علاوه سرمایههای حاصله از سرمایهگذاریهای خارجی درون کشور. این رقم نسبت به قبل از انقلاب قریب به ۳ برابر شده است.
یعنی از میزان ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیارد دلار در سالهای پایانی رژیم پهلوی به بیش از ۵۴۰ میلارد دلار رسیده است.👇
https://www.mashreghnews.ir/news/829965
#دست_آوردهای_ایران
#چهل_سالگی_انقلاب👇
http://sharhhal.blog.ir/1397/09/26
شرح حال
آمارها و تحلیل کذب هاشمی نمونهای مشابه مصاحبه ظریف برای تضعیف نیروهای نظامی کشور. نیروهایی که علاوه
✅ برای خلع سلاح ماموریت دارند؟!
✍ مدیرانی که بودجه دفاعی کشور را در لایحه بودجه 98 به نصف کاهش داده اند، ادامه همان فکر منقرضی هستند که می گفت روزگار فردا روزگار گفتمان و مذاکره است نه موشک. همان ها که بر خلاف واقعیت ها گفتند آلمان و ژاپن پیشرفت کردند چون پس از شکست در جنگ جهانی، بودجه نظامی را کم کردند!
🔹آقای هاشمی گفته بود "اگر میبینید آلمان و ژاپن این روزها محکمترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را میبردند و از این رو با این اقدام پولهایشان آزاد شد و بهدنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانشبنیان برای خود درست کردند، لذا دیگر آسیبپذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است"!
♦️ بر خلاف این ادعا و طبق اعلام موسسه تحقیقات صلح استکهلم، آلمان و ژاپن در سال 2015 در رده بالای اختصاص بودجه نظامی در جهان بودهاند. ژاپن با اختصاص 40.9 میلیارد دلار (طبق اعلام موسسه بینالمللی مطالعات استراتژیک) در سال 2015 در رتبه هشتمین کشوری قرار گرفت که بیشترین بودجه نظامی را در جهان دارد.
🔹پس از ژاپن نیز، کشور آلمان با اختصاص 36.7 میلیارد دلار در رتبه نهم قرار گرفته که حدوداً 4 برابر بیشتر از بودجه دفاعی ایران (قبل از کاهش فعلی بودجه دفاعی کشورمان به نصف!) بوده است.
🔸بر اساس فهرست
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2034rank.html
که هزینههای نظامی کشورها را طبق درصد تولید ناخالص داخلی کشورها درج کرده، کشورمان قبل از اقدام اخیر و عجیب دولت، با یک و 7 دهم درصد، در رده 93 دنیا قرار داشته است.
♦️هماکنون کشورهایی مثل امارات، ترکیه، عراق و حتی رژیم صهیونیستی بودجههای به مراتب بالاتری نسبت به ایران دارند. کشورهایی مثل کویت، قطر و اردن هم که بسیار کوچک هستند نیز، به تناسب جمعیت و وسعتی که در برابر ایران دارند، بیشتر از ایران بودجه دفاعی به نیروهای مسلح خودشان تخصیص دادهاند.
🔹ما با توانمندی نظامی توانستیم مقر دو گروهک تروریستی داعش و حزب دموکرات را پس از اقدامات تروریستی شان علیه ایران، با موشک منهدم کنیم. و ابهت ناو آمریکایی را که برای قدرت نمایی به خلیج فارس آمده بود، با همین اقتدار فرو ریختیم. ما جزو رکودداران پایین ترین بودجه های نظامی در منطقه هستیم. کسانی که مدام سایه تهدید و جنگ را پررنگ می کنند و مردم را می ترسانند، چرا به بودجه دفاعی که می رسند، با تهور و بی خردی تمام، آن را به نصف کاهش می دهند؟
♦️آنها نفوذ زده اند؟ یا ماموریت خلع سلاح و خود تحریمی و خود تضعیفیی دارند؟ یا کلا از مرحله پرت هستند و نمی فهمند؟! اگر این سومی است، چرا بر بودجه ریاست جمهوری و برخی محافل دولتی مشابه اضافه می کنند؟ به قول معروف، اگر اهل غش کردن در تعزیه هستند، چرا همیشه سمت زنانه غش می کنند؟ چرا تصمیم گیری و تصمیم سازی ها یشان، غالبا و تصادفا! هم پوشان با نقشه دشمن در می آید؟
🔹آیا این طیف شهادت ندادند و اعتراف نکردند مذاکره با آمریکای بدعهد، دیوانگی است؟ پس چرا همچنان با منطق خسارت بار خود تضعیفی و کاهش توان دفاعی به موازات دیپلماسی التماسی زمین خورده رفتار می کنند؟!
نویسنده: محمد ایمانی
شرح حال
آیت الله شاهرودی از مراجع تقلیدی بودند که با وجود مراتب بسیار بالا و شئون مختلف علمی، افتخار خدمت به
♦️ یار و مددکار انقلاب...
◾️ مرحوم آیتالله العظمی هاشمی شاهرودی می فرمود: ابتدای طلبگیام هنگامی که کتاب صَمدیّه میخواندم [در سن ۱۴ سالگی]، برای تلبس به لباس مقدس روحانیت، خدمت آیتالله العظمی خوئی رسیدم، اشک در چشمان ايشان حلقه زد و فرمود:
" آرزو داشتم مرجعیت را به پدر شما تحویل دهم که تقدیر نبود و مرحوم شد... حال خوشحالم که تحویل شما خواهم داد."
◾️با آنکه پدرش سیدعلی شاهرودی از شاگردان برجسته آیتالله خوئی بود، ولی ایشان در مکتب شهید سید محمدباقر صدر(ره) تربیت شد. پس از تبعید امام خمینی(ره) به نجف، در زمره شاگردان ایشان قرار گرفت و در جلسه درس ولایت فقیه امام خمینی در نجف شرکت میکرد. استادش شهید صدر به او میفرمود: "درس آیتالله خمینی را ادامه بده؛ زیرا از دل این درس، حکومت اسلامی بیرون خواهد آمد."
◾️ وقتی شهید صدر عرصه را بر خود و شاگردانش نا أمن دید و بوی شهادت به مشامش رسید، شاگردش سیدمحمود شاهرودی را از طریق کویت به ایران فرستاد تا یار و مددکار انقلاب امام خمینی باشد و در نامهای به مرحوم امام، وی را معرفی کرد.
◾️در ایران نماینده علیالإطلاق شهیدصدر بود. پس از مدتی امام خمینی به ایشان فرمود به قم بروید و درس خارج فقه و اصول را آغاز کنید. درس ایشان در قم یکی از درسهای مهم به حساب میآمد که طلاب زیادی هم در آنشرکت میکردند.
◾️ با اطمینانخاطر میتوان گفت آیتالله العظمی شاهرودی با آن جایگاه رفیع علمی، اگر با حوزه سنتی و غیرانقلابی کنار میآمد و در انقلاب ایران ذوب نمیشد و تابع بی چون و چرا رهبری نبود، امروز جایگاه والا و مریدان گستردهای در فضای حوزه غیر انقلابی داشت و یکی از مراجع مهم حوزه سنتی بود، تنها عیب او روحیه انقلابی و اطاعت از ولی أمر زمانش بود.
عاشَ سَعِیداً وَ ماتَ سَعِیداً
🔰حسین جلالی:👇
http://eitaa.com/joinchat/3376414733Cd4a3b5953e
✍چالش دائمی جبهه حق...
✅ اگرچه عالم بر پایه حق و حقیقت شکلگرفته است اما غالبا آنچه در نگاه غیر دقیق نمود و تظاهر خارجی دارد، باطل است؛ باطل چون کف روی آب اگرچه حقیقت و عمقی ندارد اما ظاهر حق را پوشانده است.
✅ باطل که حقیقت و وجودی ندارد، به واسطۀ تلبس به حق، به حیاة خود ادامه میدهد. « تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ»[1]
✅ به تعبیر امیرالمؤمنین(ع):
🔹اگر باطل برهنه و خالص بود بر انسان خردمند پنهان نمیماند.
« فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ لَمْ یَخْفَ عَلَى ذِی حِجًى»
🔹و اگر حق و حقیقت خالص و بیپیرایه از باطل مینمود اختلافی حاصل نمیشد.
«وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ لَمْ یَکُنِ اخْتِلَافٌ»
🔹ولى مشتى از حق و مشتى از باطل گرفته و آمیخته شود و با هم پیش آیند،
« وَ لَکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ فَیَجِیئَانِ مَعاً»
🔹اینجاست که شیطان بر دوستان خود چیره شود و آنها که از جانب خدا سبقت نیکى داشتند نجات یابند.
«فَهُنَالِکَ اسْتَحْوَذَ الشَّیْطَانُ عَلَى أَوْلِیَائِهِ وَ نَجَا الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنَى.»[2]
✅ امروز که به چهلسالگی انقلاب رسیدهایم با چالشی از جنس چالش همیشگی جبهه حق مواجه هستیم. چالش "تغییر نظام محاسبه مؤمنین" توسط جریان باطل و طاغوت و تلاش برای به اشتباه انداختن مردم.
👈«الَّذینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ»
🔹کسانی که برخی از مردم به آنان گفتند: «مردمان براى [جنگ با] شما گرد آمدهاند پس، از آن بترسید.» ولى عوض ترسیدن و باور نمودن این سخن، بر ایمانشان افزوده شد و گفتند: «خدا ما را بس است و نیکو حمایتگرى است.»
👈«فَانقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَّمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اتَّبَعُواْ رِضْوَانَ اللَّهِ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ»[4]
🔹نتیجه این ایمان به خدا و عدم تغییر نظام محاسباتشان این شد که با نعمت و بخششى از جانب خدا، [از میدان نبرد] بازگشتند، در حالى که هیچ آسیبى به آنان نرسیده بود، و هم چنان خشنودى خدا را پیروى کردند، و خداوند داراى فضلی عظیم است.
✅ تاریخ مستمر فراز و فرودهای تقابل حق و باطل را که ورق میزنیم، صحنهای از غلبه باطل بر حق را نمییابیم الا اینکه قبل از آن نظام محاسبات مؤمنین به واسطه "تلبس حق بباطل" و شبهات تغییر یافته است.
✅ هرچه تاریخ به پیش میرود پیچیدگیهای تکراری آمیختگی حق و باطل پیچیدهتر میشود؛ پیچدگیهای حاصل از تلاش نافرجام شیاطین در خدمت ارتقای فهم حق و مؤمنین.
http://sharhhal.blog.ir/1397/10/04
___________________________
ارجاعات:👇
۱. از جمله محورهای اصلی جریان باطل در طول تاریخ جریان بنیاسرائیل هستند. خداوند در آیه ۷۱ سوره مبارکه آل عمران این جماعت را به این دلیل مؤاخذه میکند: «یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکْتُمُونَ الْحَقَّ»
۲. (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص54
۳. آل عمران ۱۷۳-۱۷۴
مطلب مرتبط:👇
نسخه غربگرایان و نسخه جریان حزبالله برای پایان یافتن دشمنیها
http://sharhhal.blog.ir/1397/08/11-1
✍گزیدههایی از مقاله شهید آوینی با عنوان «دولت پایدار حق فرا می رسد»...
✅ "تغییر" لازمه وجود جهان است و "زمان" لفظی است بیانگر همین تغییر. عالم هستی "ذات واحد" است متحول، و درست خلاف آنچه می پندارند، این تحول علت وجود زمان است، نه بالعکس.
✅ مولایمان علی (ع) که فرموده «اتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبر...» این سخن فقط استعارهای ادبی نیست. تاویل این سخن آن است که در حقیقت این انسان است که او را باید "عالم اکبر" دانست، نه عالمی که بیرون از وجود انسان تا لا یتناهی گسترده است. مفهوم "بیرون" و "درون" اینجا درهم میریزد. در ظاهر، بشر جزئی از عالم هستی است و اما در باطن، عالم هستی آینه تجولات درونی بشر است.
✅ اگر در ماثورات دینی ما هست که پس از برقراری حکومت عدل جهانی _ که غایت تکاملی مقام جمعی بشر است _ قیامت صغرا نیز واقع میشود و همه عالم هستی در هم میریزد و نظام دیگری به خود میگیرد، از همین جاست.
✅ من نمیدانم بدون تفکر و تامل در "طرح کلی عالم" چگونه میتوان به حقیقت رسید. مورچهای که تلاش میکند تا آذوقه زمستانش را جمع آورد نه در عالم تامل میکند و نه خود را میشناسد، و همین که بشر در طرح کلی عالم میاندیشد و در جست و جوی حقیقت است معلوم میدارد که او روحآ امکان محیط شدن بر عالم هستی را دارد، اگر چه جسمآ به خاک وابسته است.
✅ این عقل جدید چه میتواند دریابد که "هبوط از برزخ یا بهشت مثالی وجود بشر به ارض اسفل" یعنی چه؟ این عقل جدید چگونه می تواند طرح کلی حیات بشر را در قصه آفرینش آدم دریابد؟
✅هرگز بشر به وضع موجود رضا نمیشود و به آنچه دارد بسنده نمیکند، چرا که از وضع موعود صورتی مثالی دارد منقوش در فطرت ازلی خویش، و تا وضع موجود خویش را با این صورت مثالی و موعود منطبق نبیند دست از تلاش بر نمی دارد.آیه «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملا قیه »[انشقاق/6] تاویلی دارد و آن اینکه غایت تلاش انسان "لقای حقیقت" است.
✅ اگر شیطان نمیبود که انسان را از بهشت حقیقت مثالی وجود خویش به زیر آورد، او قابلیت "تلقی کلمات" و "توبه" پیدا نمی کرد. " انا لله و انا الیه راجعون " "دایره کاملی" است که عالم هستی را معنا میکند. تلاشی که این انسان بر مهبط خویش برای رجعت به حقیقت وجود خود می کند مجموع تحولات تاریخی است که از حجت اول تا حجت آخر روی می دهد.
✅ تعبیر "دهکده جهانی" نشان میدهد که آخر الزمان و عصر ظهور موعود رسیده است، چرا که آن تحول عظیم که بشر در انتظار آن است باید همه بشریت را شامل شود _که خواهد شد. در این آخرین عصر جاهلیت است که بشر در حیثیت کلی وجود خویش از آسمان معنوی هبوط خواهد کرد _ که کرده است _ و در همین عصر است که بشر در حیثیت کلی وجود خویش "توبه" خواهد کرد، که با پیروزی انقلاب اسلامی درایران _ که ام القرای معنوی سیاره زمین است _ این عصر نیز آغاز شده و می رود تا بالتمام همه زمین و همه بشریت را فراگیرد.
✅ عصر توبه انسان در حیثیت کلی وجود آغاز شده است و او میرود تا خود را باز یابد. آن که حقیقت را فراموش کند، به مصداق«نسوا الله فانسیهم انفسهم»[حشر/19] خود را گم خواهد کرد و انسان امروز در یک رویکرد دیگرباره به حقیقت، میرود تا خود را باز یابد.
✅ همه نظاماتی که بشر از چند قرن پیش در جست وجوی یوتوپیای لذت و فراغت _ که همان جاودانگی موعود شیطان است برای آدم فریب خورده _ به مدد علم تکنولوژیک بنا کرده است یکی پس از دیگری فرو خواهد پاشید و خلاف آنچه بسیاری میپندارند، آخرین مقاتله ما _ به مثابه سپاه عدالت _ نه با دموکراسی غرب که با اسلام آمریکایی است، که اسلام آمریکایی از خود آمریکا دیر پاتر است. اگر چه این یکی نیز و لو "هزار ماه" باشد به یک "شب قدر" فرو خواهد ریخت و حق پرستان و مستضعفان وراث زمین خواهند شد.
متن کامل مقاله:👇
http://defapress.ir/fa/news/77491
شرح حال
✍معرفی کتاب "تبار انحراف"... 🔹 یکی از کتابهایی که اخیرا در زمینه "جریان شناسی تاریخی یهود " خواندم
✍شناخت تاریخ بنیاسرائیل راهی برای شناخت فتنههای پیشرو...
✅خداوند در آیه 19 سوره مبارکه انشقاق میفرماید:
🔹« قطعاً از حالى به حالى منتقل خواهید شد.»
👈« لَتركَبُنَّ طَبَقًا عَن طَبَقٍ»
📝 جدا از برداشتهای فلسفی مرتبط با سیر انسان در عوالم وجود که از این آیه صورت گرفته است و میتواند از جمله بطون این آیه باشد؛ در روایات این آیه نشانهای قطعی بر تکرار حوادث و فتنههای بنیاسرائیل، برای امت اسلام ذکر شده است.
✅ از امام باقر(علیه السلام) به نقل از پیامبر اکرم (ص)در تفسیر این آیه آمده است:
🔹قطعا شما هم به سنتهایی که امتهای قبل از شما بودند بدون تفاوت بدون کوچکترین تفاوتی مو به مو مبتلی خواهید شد، بدون خطا از راه آنها خواهید رفت و وجب به وجب و ...
👈لتَرْكَبُنَّ سُنَّةَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ وَ الْقُذَّةِ بِالْقُذَّةِ لَا تُخْطِئُونَ طَرِيقَهُمْ وَ لَا يُخْطَى شِبْرٌ بِشِبْرٍ ...
🔹و حتی اگر یکی از پیشینیان شما وارد سوراخ سوسماری شده باشد، شما چنین کنید.
👈حتَّى أَنْ لَوْ كَانَ مَنْ قَبْلَكُمْ دَخَلَ جُحْرَ ضَبٍّ لَدَخَلْتُمُوهُ
🔹از پیامبر(ص) پرسیدند: منظورتان از اقوام گذشته یهود و نصاری هستند؟
👈قالُوا الْيَهُودَ وَ النَّصَارَى تَعْنِي يَا رَسُولَ اللَّهِ ؟
🔹حضرت پاسخ دادند: پس چه کسی؟ دستآویزهای اسلام را یکی پس از دیگری خواهید شکست. اولین آنها که میشکنید امانت (در برخی نسخ امامت) است و آخرین چیز نماز است.
👈قالَ فَمَنْ أَعْنِي لَتَنْقُضُنَّ عُرَى الْإِسْلَامِ عُرْوَةً عُرْوَةً فَيَكُونُ أَوَّلَ مَا تَنْقُضُونَ مِنْ دِينِكُمُ الْأَمَانَةُ وَ آخِرَهُ الصَّلَاةُ.
✅ از امام صادق(ع) نقل شده است:
🔹برای قائم اهل بیت(عج) غیبتی است که مدت آن طولانی خواهد شد.
👈إنَّ لِلْقَائِمِ ع مِنَّا غَيْبَةً يَطُولُ أَمَدُهَا؛
🔹از حضرت سوال میشود برای چه؟ حضرت پاسخ میدهند خداوند اَبی دارد از اینکه این غیبت تمام شود الا اینکه در آن آنچه از سنتهای انبیاء(علیهم السلام) در دوران غیبتشان جاری شده است، جاری شود و او میبایست به مدت غیبتهای انبیاء غیبت نماید.
👈فقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ ذَاكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَبَى إِلَّا أَنْ يُجْرِيَ فِيهِ سُنَنَ الْأَنْبِيَاءِ ع فِي غَيْبَاتِهِمْ وَ إِنَّهُ لَا بُدَّ لَهُ يَا سَدِيرُ مِنِ اسْتِيفَاءِ مَدَدِ غَيْبَاتِهِمْ؛
🔹رسول خدا فرمودند: «قطعا شما از حالی به حالی دیگر منتقل خواهید شد» یعنی سنتهای آنان که پیش از شما بودهاند میان شما نیز تکرار خواهد شد.
👈قالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ «لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ» أَيْ سَنَناً عَلَى سَنَنِ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ.
http://sharhhal.blog.ir/1397/10/07
مسئله رشادت فهمیدن است-وطن فدا.pdf
256.3K
حجت الاسلام و المسلمین #وطن_فدا
#عدالتخواهی
شرح حال
حجت الاسلام و المسلمین #وطن_فدا #عدالتخواهی
✍مسأله جریان عدالتخواه (قسمت اول: فهم یا اطاعت ولی)...
✅ بعد از نامه دوستان عدالتخواه به رهبری مبنی بر دعوت از ایشان به عنوان "رهبر جمهوری اسلامی" و نه "رهبر انقلاب اسلامی" برای حضور در دانشگاه و پاسخگویی نسبت به مسائل منطقهای و عملکرد ایشان در موارد مختلف...
گفتگوی خوبی در باب مسأله امروز جریان عدالتخواه و به صورت کلی نیروهای حزبالله و نسبتمان با رهبری درگرفت.
✅یکی از پاسخهایی که با استقبال خوبی مواجه شد، گفتاری از برادر عزیزم "حجتالاسلام وطن فدا" بود.
جزوه "مسأله جسارت پرسیدن نیست، رشادت فهمیدن است".👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1072
👈مخلص کلام در این گفتار این بود که مشکل امروز جریان دانشجویی عدم فرهیختگی و فهم حرکت رهبری است و این مطلب منجر به انقلتها و عدم همراهی با ایشان شده است.
✅ اما بیایم بیشتر تأمل نماییم، به تعبیر یکی از دوستان، بیشتر امت حزبالله در همه مسائل با رهبری همنظر هستند الا در همان مسألهای که تخصصا مربوط به آنهاست و دقیقا در همان مسأله که باید از رهبری اطاعت کنند، میگویند رهبری در این مسأله اطلاعات لازم را ندارند و...
✅ اگرچه بالارفتن فهم و فرهیختگی نقش کلیدی در فهم و اطاعت از رهبری دارد اما این کمال فرهیختگی برای چند مسأله و چند درصد از امت حزبالله قابل تحصیل است؟
✅ و اصلا اینکه هرگاه ولی را فهم کردیم با او همراه باشیم و هرگاه فهم نکردیم، همراه نباشیم چقدر ارزش دارد؟
آیا دال مرکزی ما عدم فهم ولی است یا عدم فهم ولایت و لزوم طاعت از ولی.
✅اگرچه بالارفتن فهم به نفسه کمال است اما غایت کمال ما عبودیت یا همان طاعت است، شاید بگویید غایت کمال ما عبودیت عارفانه و از روی شناخت است، میگویم بله اما نه معرفت به ماهیت حقیقی حکم ولی، بلکه معرفت به خود ولی به خیر محض بودن ولی.
✅ در حدیث شریفی در کتاب کافی مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ از امام رضا(ع) سوال میکند برترین چیزی که بنده به واسطه آن به خداوند تقرب میجوید چیست؟
حضرت(ع) پاسخ میدهند: طاعت ولی خداست که بیشترین تقرب الی الله را حاصل میکند.
👈«أَفْضَلُ مَا يَتَقَرَّبُ بِهِ الْعِبَادُ إِلَى اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَ- طَاعَةُ اللَّهِ وَ طَاعَةُ رَسُولِهِ وَ طَاعَةُ أُولِي الْأَمْرِ، قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عليه السلام: حُبُّنَا إِيمَانٌ، وَ بُغْضُنَا كُفْرٌ.»
در حدیث دیگری در کتاب کافی زراره از امامین باقر و صادق(علیهما السلام) روایت میکند: خداوند امر خلق خود را به پیامبر(ص) واگذار نمود تا بنگرد آنان، چگونه اطاعت خواهند کرد...
👈«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَوَّضَ إِلَى نَبِيِّهِ ص أَمْرَ خَلْقِهِ لِيَنْظُرَ كَيْفَ طَاعَتُهُمْ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ- ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا.»
✅ ایمان به غیب در اطاعت از خدا و ولی او بدون علم به حقیقت ماهیت امر ولی است که معنا پیدا میکند.
🔹شیطان خوب میفهمید که او از آتش و آتش از خاک بالاتر است، فرشتگان خوب میفهمیدند که سابقه نوع بشر در روی زمین چیست اما ابتلای آنها در سجده بر بشر به حکم ولی آنها بود.
🔹آدم اب البشر خوب میفهمید که جاودان و عالم شدن کمال اوست اما ابتلای او در مخالفت با این فهم بود.
🔹نوح نبیالله خوب میفهمید فرزند بیگناه خود را کشتن چه قبحی دارد اما ابتلای او و فرزندش عمل بر خلاف این فهم بود.
🔹یاران نوح خوب میفهمیدند ساختن کشتی بر فراز یک قله امری غیرعقلائی است اما ابتلاء آنها ایمان به سخن ولی بود و قس علی هذا در ابتلائات ابراهیم و موسی و محمد و انصارهم.
http://sharhhal.blog.ir/1397/10/09
...............................
مطالب مرتبط:👇
اطاعت از ولی فقیه
http://sharhhal.blog.ir/1397/03/14-9
دعوای عقل و قلب بر سر ولایت فقیه
http://sharhhal.blog.ir/1397/05/28
عدالتخواهی از جنس فدائیان
http://sharhhal.blog.ir/1397/09/07
مقصد جریان عدالتخواهی
http://sharhhal.blog.ir/1397/09/13
✍مسأله جریان عدالت خواه (قسمت دوم: تئوریزه نمودن استبداد قرون وسطایی)
✅ وقتی از لزوم "طاعت ولی" صحبت میکنیم، جریانغربگرا در ادامه "تقلید طوطیوار همیشگی خود از غرب"، پاسخ میدهد، مقصد شما تئوریزه نمودن "استبداد قرون وسطایی ارابابان کلیسا" است.
✅ در این میان برخی دوستان به ظاهر فرهیخته انقلابی اما "حیات یافته در اتمسفر علوم انسانی غرب" نیز ولایت پذیری را به دو قسم "ولایت پذیری از روی فهم مسائل" و "صغارت پذیری از روی نفهمی" تقسیم مینمایند.
✅ در قسمت اول به این پرداختم که مساله جبهه حق در طول تاریخ "فهم خود ولایت و لزوم طاعت ولی است" و نه "فهم ماهیت حقیقی امر او و همراه شدن از روی فهم با او".👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1073
http://sharhhal.blog.ir/1397/10/09
✅ اگرچه "حسن و کمال هم افق شدن با فهم ولی" را نمیتوان نفی کرد اما باید گفت مسأله محوری جریان حق "طاعت ولی" از روی معرفت به مقام الهی و "خیر محض بودن او و طاعتش" است.
✅ دستگاه ولایت الهی بر خلاف دستگاه استبدادی و طاغوتی قرون وسطی، دستگاه "رشد متکی بر ظرفیت فرد و اجتماع" است.
در آیه 79 سوره مبارکه آل عمران میخوانیم:
🔹هيچ بشرى كه خدا به او كتاب و حكم و پيامبرى داده است این حق را ندارد که به مردم بگويد: «به جاى خدا، بندگان من باشيد.» بلكه [بايد بگويد] :«به سبب آنكه كتاب [آسمانى] تعليم مىداديد و از آن رو كه درس مىخوانديد، مردمی الهی باشید.»
👈«ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ»
✅ رشد حاصل شده در دستگاه ولایت الهی در مقام فهم، نه از "عقل خودبنیاد منقطع از ولایت الله" بلکه از "نفس متقی و مطیع عند الله" حاصل میگردد.
✅چه بسیار اندیشههای به ظاهر عقلائی نشأت گرفته از نفسانیات که مقصدی جز ضلالت فردی و یا اجتماعی ندارند.
به تعبیر امیرالمؤمنین(علیه السلام) در نهجالبلاغه:
🔹چه بسیار عقلهایی که در دست هوای نفس خود اسیر است.
👈«كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ [عِنْدَ] هَوَى أَمِير»
✅ و چه بسیار اندیشههای به ظاهر بسیط نشأت گرفته از تقوی و عبودیت که مقصدی جز رشد و هدایت ندارند.
🔹به تعبیر قرآن: «اگر تقواى الهى پيشه كنيد، خداوند برايتان فرقانى (قوّهى شناخت حقّ از باطلى) قرار مىدهد.»
👈« إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا (۲۹ـانفال)»
✅ در نظام الهی اتباع از ولی "حقیقت اساسی دین و دینداری و تحصیل سعادت" و تقابل با ولی "اساس ضلالت و شقاوت" میباشد.
در حدیث شریفی از کتاب کافی از امیرالمؤمنین روایت شده است:
🔹بدانید که همنشینی با عالم و پيروى از او دينىست كه خدا بوسيله آن ديندارى و پرستش شود و اطاعت عالم موجب بدست آمدن حسنات و محو گناهانست و براى مؤمنين ذخيرهاى است و در زمان حيات مايه سربلندى و پس از مرگ موجب ذكر خير است.
👈اعْلَمُوا أَنَّ صُحْبَةَ الْعَالِمِ وَ اتِّبَاعَهُ دِينٌ يُدَانُ اللَّهُ بِهِ وَ طَاعَتَهُ مَكْسَبَةٌ لِلْحَسَنَاتِ مَمْحَاةٌ لِلسَّيِّئَاتِ وَ ذَخِيرَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ رِفْعَةٌ فِيهِمْ فِي حَيَاتِهِمْ وَ جَمِيلٌ بَعْدَ مَمَاتِهِمْ.»
🔹در حدیثی در کتاب شریف کافی راوی از امام صادق(علیه السلام) سوال میکند، شنیدهام که شما میفرمودید وای بر صاحبان علم کلام که میگویند این را میپذیریم و آن را خیر و این را میفهمیم و آن را خیر و از علم کلام نهی میفرمایید.
حضرت پاسخ میدهند: من گفتم واى بر آنها اگر گفته مرا رها كنند و دنبال خواسته خود بروند.
👈جعِلْتُ فِدَاكَ، إِنِّي سَمِعْتُكَ تَنْهى عَنِ الْكَلَامِ، وَ تَقُولُ: وَيْلٌ لِأَصْحَابِ الْكَلَامِ؛ يَقُولُونَ: هذَا يَنْقَادُ وَ هذَا لَايَنْقَادُ، وَ هذَا يَنْسَاقُ وَ هذَا لَايَنْسَاقُ، وَ هذَا نَعْقِلُهُ وَ هذَا لَانَعْقِلُهُ، فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام: «إِنَّمَا قُلْتُ: فَوَيْلٌ لَهُمْ إِنْ تَرَكُوا مَا أَقُولُ، وَ ذَهَبُوا إِلى مَا يُرِيدُونَ».
http://sharhhal.blog.ir/1397/10/11
✍مسأله جریان عدالت خواه (قسمت سوم: فهم مقام ولایت - بخش اول: پدر امت)...
✅در قسمت اول از این سخن گفتم که: مسأله محوری جریان حزبالله بیش از اینکه عدم فهم طرح ولی باشد، "فهم خود ولایت و لزوم طاعت ولی است."👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1073
http://sharhhal.blog.ir/1397/10/09
✅ در قسمت دوم به این پرداختم که ولایت پذیری نه به معنای "تئوریزه نمودن استبداد قرون وسطایی" و نه به معنای "صغارت پذیری" است بلکه در دستگاه الهی اتباع از ولی "حقیقت اساسی دین و دینداری و تحصیل سعادت" و تقابل با ولی "اساس ضلالت و شقاوت" میباشد.👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1087
http://sharhhal.blog.ir/1397/10/11
✅ در واقع موقف اصلی بیانیههای اخیر و خصوصا برخی القاب مطرح شده در نامهها و مباحثات دوستان، عدم درک مقام ولایت است.
✅ شاید بهترین تعبیر برای مقام ولایت، تعبیر زیبای "پدر" باشد، در حدیثی در کتاب شریف کافی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) روایت شده است:
🔹امامت شايسته نيست، جز براى مردي كه داراى سه خصلت باشد: 1- تقوى و ورعى كه او را از نافرمانى خدا باز دارد، 2- خويشتن دارى كه خشمش را با آن كنترل كند. 3- نيكو ولایت کردن بر افراد پیرو خود، تا آنجا كه نسبت به ايشان(در روایت دیگری مردم) مانند پدرى مهربان باشد.
👈 قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا تَصْلُحُ الْإِمَامَةُ إِلَّا لِرَجُلٍ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ وَ حِلْمٌ يَمْلِكُ بِهِ غَضَبَهُ وَ حُسْنُ الْوِلَايَةِ عَلَى مَنْ يَلِي حَتَّى يَكُونَ لَهُمْ كَالْوَالِدِ الرَّحِيمِ. - وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى حَتَّى يَكُونَ لِلرَّعِيَّةِ كَالْأَبِ الرَّحِيم.
✅در روایات بسیاری حضرت رسول(ص) و امیرالمؤمنین(ع) به پدران امت تشبیه شدهاند. مثلا در روایتی حضرت امیر(ع) میفرمایند:
🔹از رسول خدا(ص) شنیدم: من و علی دو پدر این امت هستیم و حق ما بر آنها بالاتر از حق پدر و مادر آنها از روی ولادت است. ما آنها را از آتش جهنم به سوی بهشت- اگر اطاعتمان کنند- نجات میدهیم و آنها را از ذلت عبودیت(هرآنچه غیر از خداست) به بهترین آزادگان میپیوندانیم.
👈و قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ أَنَا وَ عَلِيٌ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ، وَ لَحَقُّنَا عَلَيْهِمْ أَعْظَمُ مِنْ حَقِّ أَبَوَيْ وِلَادَتِهِمْ، فَإِنَّا نُنْقِذُهُمْ- إِنْ أَطَاعُونَا- مِنَ النَّارِ إِلَى دَارِ الْقَرَارِ، وَ نُلْحِقُهُمْ مِنَ الْعُبُودِيَّةِ بِخِيَارِ الْأَحْرَارِ.
✅ در کتاب عیون اخبارالرضا در روایتی یکی از یاران امام رضا(ع) از ایشان میخواهد در مورد این عبارت که حضرت رسول و امیرالمومنین پدران این امت هستند، برای وی توضیح دهند، حضرت میگویند:
🔹 آيا نميدانى كه رسول خدا (ص) فرمود من و على دو پدر اين امت هستيم عرض كردم بلى ميدانم.
👈قالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَبٌ لِجَمِيعِ أُمَّتِهِ وَ عَلِيٌّ ع مِنْهُمْ قُلْتُ بَلَى
🔹فرمود آيا نميدانى كه على (ع) قسمت كننده بهشت و جهنم است عرض كردم بلى ميدانم.
👈قالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ عَلِيّاً ع قَاسِمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ قُلْتُ بَلَى
🔹فرمود پس پيغمبر را ابو القاسم ميگويند به جهت اينكه پدر قاسم(تقسیمکننده) بهشت و جهنم است كه على باشد. عرض كردم این چه معنى دارد؟
👈قالَ فَقِيلَ لَهُ أَبُو الْقَاسِمِ لِأَنَّهُ أَبُو قَسِيمِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ فَقُلْتُ لَهُ وَ مَا مَعْنَى ذَلِكَ
🔹فرمود مهربانى پيغمبر بر امت خود مانند مهربانى پدران بر فرزندان خود است و افضل امت پيغمبر (ص) على بود و بعد از پيغمبر (ص) شفقت على (ع) بر امت چون شفقت پيغمبر بر ايشان بود. چرا که او وصى و خليفه و امام پیغمبر بعد از ایشان بود.
👈قالَ إِنَّ شَفَقَةَ النَّبِيِّ ص عَلَى أُمَّتِهِ شَفَقَةُ الْآبَاءِ عَلَى الْأَوْلَادِ وَ أَفْضَلُ أُمَّتِهِ عَلِيٌّ ع وَ مِنْ بَعْدِهِ شَفَقَةُ عَلِيٍّ ع عَلَيْهِمْ كَشَفَقَتِهِ ص لِأَنَّهُ وَصِيُّهُ وَ خَلِيفَتُهُ وَ الْإِمَامُ بَعْدَهُ...
.........................
متن کامل همراه با ارجاعت و...👇
http://sharhhal.blog.ir/1397/10/13