eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
140 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از LIBANIRAN
جمع آوری کمکهای نقدی در لبنان توسط هلال احمر ایران برای کمک به سیل زده ها چون مردم لبنان می پرسند چطور کمک کنیم، بیمارستان شیخ راغب حرب که زیر نظر هلال احمر هست گفته بیارید بدین به ما. @libaniran
جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان ایرانی در کشمیر هند.
جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان ایرانی در پاکستان
جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان ایرانی در کویت
پویش مردم عراق برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان ایرانی...
✍امام خمینی در پی تحقق اسلام... ✅ در بحث کارکردهای روحانیت در قسمت سوم به این پرداختم که برخلاف بخش اعظم روحانیت که مأموریت اصلی خود را تبیین صحیح دین می‌داند، همیشه بوده و هستند شمار قلیلی که به همان میزان "فهم و تبیین صحیح دین" به دنبال "تحقق دین" می‌باشند و همیشه این افراد هستند که سرنوشت تاریخ خود را مشخص می‌نمایند. ✅ شخصی چون حضرت امام(ره) وقتی فهم می‌کند که «الإسلام هو الحكومة»[۱] بی‌کار نمی‌نشیند و به دنبال تبیین و تحقق آن راه می‌افتد، کسی که می‌گوید: «بايد هر كداممان به اندازه قدرتمان سعى كنيم تا در راه تحقق اسلام قدم برداريم.»[۲]👇 http://sharhhal.blog.ir/1397/12/10 ✅ در فهم حضرت امام خمینی «حكومت نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سياسى و نظامى و فرهنگى است، فقه، تئورى واقعى و كامل اداره انسان از گهواره تا گور است. هدف اساسى اين است كه ما چگونه می‌خواهيم اصول محكم فقه را در عمل فرد و جامعه پياده كنيم و بتوانيم براى معضلات جواب داشته باشيم و همه ترس استكبار از همين مسأله است كه فقه و اجتهاد جنبه عينى و عملى پيدا كند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد.»[۳] ✅ وقتی حضرت امام به این نتیجه می‌رسند که "حکومت جنبه عملی فقه است؛" اراده خود را درجهت تحقق تمام لوازم آن قرار می‌دهند و سایرین را نیز در این مسیر با خود همراه می‌کنند. ✅ امام پاپ نیست که صرفا نصیحت کند بلکه به دنبال عینیت دادن به بایسته‌های علمی خود است. به تعبیر خودشان «من از آن آخوندها نيستم كه در اينجا بنشينم و تسبيح دست بگيرم؛ من پاپ نيستم كه فقط روزهاى يكشنبه مراسمى انجام دهم و بقيه اوقات براى خودم سلطانى باشم و به امور ديگر كارى نداشته باشم. پايگاه استقلال اسلامى اينجاست. بايد اين مملكت را از اين گرفتاري‌ها نجات داد.»[۴] ✅ پرداخت حضرت امام به علم برای عمل است، آثار ایشان در علم اخلاق نیز به همین جهت رنگ و بوی متفاوتی از سایر علمای اخلاق به خود داده است. 👈ایشان در نقد برخی کتاب‌های اخلاقی می‌نویسند: 🔹مقصد قرآن و حدیثْ ، تصفیۀ عقول و تزکیۀ نفوس است براى حاصل شدن مقصد اعلاى توحید. و غالباً شرّاح احادیث شریفه و مفسرین قرآن کریم این نکته را، که اصلِ اصول است، مورد نظر قرار ندادند و سرسرى از آن گذشته‌اند و جهاتى را که مقصود از نزول قرآن و صدور احادیث به هیچ وجه نبوده، از قبیل جهات ادبى و فلسفى و تاریخى و امثال آن، مورد بحث و تدقیق و فحص و تحقیق قرار داده‌اند. حتّى علماء اخلاق هم که تدوین این علم کردند، به طریق علمى- فلسفى بحث و تفتیش کرده‌اند.... 🔹این نحو تألیف علمى را در تصفیه اخلاق و تهذیب باطن تأثیرى بسزا نیست، اگر نگوییم اصلًا و رأساً نیست- و یا از قبیل تاریخ الأخلاق است... 🔹نویسنده را عقیده آن است که مهم در علم اخلاق و شرح احادیث مربوطه به آن یا تفسیر آیات شریفه راجعه به آن، آن است که نویسندۀ آن با ابشار و تنذیر و موعظت و نصیحت و تذکر دادن و یادآورى کردن، هر یک از مقاصد خود را در نفوس جایگزین کند. و به عبارت دیگر، کتاب اخلاق، موعظه کتبیه باید باشد و خود معالجه کند دردها و عِیب‌ها را، نه آن که راه علاج نشان دهد. ریشه‌هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، یک نفر را به مقصد نزدیک نکند و یک قلب ظلمانى را نور ندهد و یک خُلق فاسد را اصلاح ننماید. 🔹کتاب اخلاق آن است که به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غیر مهذّب، مهذّب، و ظلمانى، نورانى شود؛ و آن، به آن است که عالِم در ضمن راهنمایى، راهبر و در ضمن ارائۀ علاج، معالِج باشد و کتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخۀ دوانما. طبیب روحانى باید کلامش حکمِ دوا داشته باشد، نه حکم نسخه»[۵] ................................ ارجاعات:👇 ۱. كتاب البيع؛ ج ۲؛ ص: ۶۳۳؛ ۲. صحيفه امام؛ ج ۱۸؛ ص : ۳۸۹؛ ۳. همان؛ ج ۲۱؛ صص: ۲۸۹-۲۹۰؛ ۴. همان؛ ج ۱؛ ص: ۲۷۰؛ ۵. شرح حدیث جنود عقل و جهل، صص: ۱۳-۱۴. http://sharhhal.blog.ir/1398/01/20
✍ سربازان اصلی جبهه حق در عالم... ✅ چندسال قبل، در جمعی غیرطلبگی با دوستان و آشنایان، یکی از اقوام گفت: «به نظر تو اگر همه روحانی‌ها را جمع و سوار یک کشتی کنند و به دریا ببرند و کشتی غرق شود، فردا چه مشکلی در این کشور رخ می‌دهد؟ کار چه کسی لنگ می‌شود؟ نقش شما در این جامعه چیست؟» ✅ سؤال اگرچه در قالب شوخی بود و از سر بی‌اطلاعی بسیار زیاد نسبت به فعالیت‌های فعلی روحانیت و خلاصه همه خندیدیم اما واقعا سؤالی جدی بود، تأملی کردم و گفتم: «هیچی اگر این اتفاق بیافتند و دیگر طلبه‌ای روی زمین نباشد، عالم فرومی‌ریزد و نابود می‌شود، چون باطل بر عالم مسلط می‌شود.» ✅همه تعجب کرده بودند! چراکه در تصور اکثر آنها روحانیت در جامعه کنونی چندان فایده‌ای نداشت، آنهایی هم که روحانیت را مفید می‌دانستند، به هیچ وجه انتظار چنین پاسخی در این سطح را نداشتند، از فرصت استفاده کردم و اندکی توضیح دادم که نظام عالم بر مدار حق جریان دارد و نبردی دائمی در تاریخ عالم برقرار بوده و هست و سربازان اصلی جبهه حق همیشه طلاب و فقها بوده‌اند و خلاصه به اقتضای جلسه توضیحاتی در این موضوع دادم. ✅اینکه هرآنچه از حق، در عالم جریان دارد، ریشه و اصل آن به حوزه و روحانیت بازمی‌گردد، خود مساله مهمی است و نیاز به تببین دارد اما اینکه روحانیت در وضعیت کنونی نقشی حداقلی از آنچه باید ایفا کند را برعهده دارد و بخش عمده‌ای از کارکردهای خود را از دست داده است نیز مساله‌ای است که نمی‌توان بر آن چشم پوشید. ✅ در مطالب قبل، در قسمت اول از بحث "کارکردهای روحانیت" توضیح دادم که از اواخر دوران قاجار با ظهور هرچه بیشتر مدرنیته، شئون متکثر و جدیدی در جامعه پدید آمد و رفته رفته روحانیتی که در عینیت جامعه حضور داشت و عمده نهادهای اجتماعی بدست او اداره می‌شد از صحنه عینی جامعه کنار رفت. در آن دوره روحانیت کارکردهای متعددی در جامعه داشت؛ مثلا: آموزش و پرورش، ثبت و اسناد، قضاوت و ریش سفیدی و حتی طبابت در دست روحانیت بود، رسانه آن روز تقریبا در انحصار روحانیت بود و خلاصه روحانیت قدرت لایزالی برای تحقق اسلام و جامعه سازی داشت.👇 http://sharhhal.blog.ir/1397/11/26 🔸در ادامه نیز شاهدی عینی از شجره نامه یکی سادات آوردم.👇 http://sharhhal.blog.ir/1398/01/04 ✅ مدرنیته از سویی شئون روحانیت در جامعه را از او گرفت و از سویی به صورت جدی به نفی دین و امورات دینی ‌پرداخت، در این میان عمده روحانیت رانده شده از صحنه عینی جامعه به کنج حجره‌ها، به تفلسف و مواجه علمی برای اثبات خود پرداختند، حال آنکه بازیگردان اصلی جامعه کس دیگری بود. ✅ در قسمت چهارم از کارکردهای روحانیت به این پرداختم که دغدغه روحانیت در عصر کنونی به همان اندازه "فهم و تبیین صحیح دین"، باید "تحقق دین" باشد.👇 http://sharhhal.blog.ir/1397/12/10 🔸در ادامه نیز شواهدی از نگاه حضرت امام به این مقوله آوردم. http://sharhhal.blog.ir/1398/01/20 📌 حال سؤال این است که برای تحقق دین و ایفای نقش حداکثری توسط روحانیت در جامعه کنونی چه باید کرد؟ (ادامه مطلب: ایفای نقش حداکثری روحانیت و تحقق دین)👇 http://sharhhal.blog.ir/1398/01/23-2
✍ایفای نقش حداکثری روحانیت و تحقق دین... ✅ در قسمت قبل با عنوان "سربازان اصلی جبهه حق در عالم" به این پرسش رسیدم که: «برای تحقق دین و ایفای نقش حداکثری توسط روحانیت در جامعه کنونی چه باید کرد؟»👇 http://sharhhal.blog.ir/1398/01/23 ✅ با مقدماتی که گفته شد معلوم شد روحانیت کارکردهایی در گذشته داشته است و این کارکردها با ظهور مدرنیته از او گرفته شد و عمده‌ی روحانیت در مقابل آن به "تبیین دین" بسنده نمود و بدون حضور روحانیت در جامعه با ایفای کارکردهای عینی، راه برای تحقق دین و جامعه سازی دینی یا وجود ندارد و یا بسیار مشکل است، فلذا باید روحانیت کارکردهای جدید خود در جامعه را احیاء کند. ✅ در یکی از تحقیقات صورت گرفته از سوی یکی از نهادهای حوزه‌، تعداد ۲۶۲ کارکرد عینی برای روحانیون مشخص شده بود، در این تحقیق کارکردهای روحانیت در ۳ دسته "تخصصی، ترجیحی و مشترک" تقسیم ‌می‌شدند. 🔸دسته تخصصی کارکردهایی هستند که تخصصا باید توسط روحانیون محقق شود و دسته ترجیحی مواردی که ترجیح تحقق آنها با روحانیت است و کارکردهای مشترک اموری هستند که امکان انجام آن توسط روحانی و غیر روحانی وجود دارد. 👈به طور مثال در "آموزش و پرورش و آموزش عالی" برخی رشته‌ها همچون "علوم دینی و قرآنی" تخصصا باید توسط روحانیون تدریس شود و برخی همچون "مدیریت مدرسه"، تدریس پرورشی، تاریخ و عربی ترجیحا و برخی همچون علوم اجتماعی یا انشاء و ادبیات نیز به صورت مشترک از عهده روحانیون و غیر روحانیون برمی‌آید و یا مثلا در وزارت امور خارجه ترجیحا روحانیون می‌توانند به عنوان کاردارهای فرهنگی یا سفرا نقش‌ آفرین باشند. ✅ در تحقیق دیگری که توسط مجموعه‌ای دیگر در این زمینه صورت گرفته بود، قریب به ۲۰ درصد مشاغل جامعه را روحانیت باید تأمین کند، اما متاسفانه امروزه درصد بسیار اندکی را روحانیت تأمین می‌کند و عمده طلاب بعد از رسیدن به مقطع خارج با این سوال مواجه می‌شوند که بعد از این همه سال تحصیل باید چه کنم؟ و آینده روشنی برای ایفای نقش اجتماعی جز در نقش‌های سنتی روحانیت برای خود نمی‌یابند. ✅ اگر طلبه ما از ابتدا برای ایفای کارکردهای اجتماعی مختلف خود آموزش ببیند و مقدمات ساختاری جذب و فعالیت او نیز دیده شود، مثلا برای تدریس در برخی رشته‌های اختصاصی خود آموزش ببیند و جذب دانشگاه برای تدریس این رشته‌ها نیز منحصر به روحانیون شود، طلبه می‌تواند با خاطری آسوده، خود را برای ایفای این نقش‌ها آماده کند. ✅ البته باید دقت داشت اگر برنامه به نحوی باشد که طلاب هویت خود را از دست دهند و بخواهیم با این الگو آنها را تبدیل به کارمند کنیم عملا این نسخه به ضد خود تبدیل می‌شود. ✅ تفاوت اساسی طلبه‌ای که با حفظ هویت خود در یک شغل وارد می‌شود با کارمند این است که مسأله اصلی او اسلام است و نه درآمد و... فلذا کارکرد او و یک فرد غیر روحانی مثلا در حوزه تدریس بسیار متفاوت است. وقتی یک روحانی ملبس، معلم یک مدرسه شود، در مدرسه هیأت هم راه می‌افتد، بچه‌ها جذب مسجد نیز می‌شوند و خلاصه یک کار تربیتی آموزشی مستمر محقق می‌گردد. ✅ امروزه حوزه به "دختر بی‌خواستگاری" می‌ماند که مجبور است هر گزینه‌ای سراغ او آمد وی را قبول کند، چون آینده مالی و اجتماعی فرد در حوزه مشخص نیست و داوطلب حضور در حوزه نیز اندک است، بسیاری از داوطلبین حضور در حوزه امکان پذیرفته شدن در این صنف را بدست می‌آورند و این ماجرا به صورت دومینو وار مشکلات پس از خود را پدید می‌آورد که شرح آن خارج از غرض ماست.
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️صحنه‌اي كم‌نظير از تن به تن، بند انسانی جوانان براي جلوگيري از ورود آب كرخه به 🔹 t.me/teribon 🔺 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir
هدایت شده از خوش خبر
🔺ستاد اجرایی فرمان امام به وعده خود عمل کرد ارسال ۴۰۰۰ بسته لوازم خانگی شامل یخچال، اجاق گاز، فرش، موکت، ظروف آشپزخانه و ... برای مردم مناطق سیل زده گلستان. ۱۴ هزار بسته لوازم خانگی هم برای دیگر مناطق سیل‌زده کشور توسط این ستاد ارسال خواهد شد. @khosh_khabarr
شرح حال
🔺ستاد اجرایی فرمان امام به وعده خود عمل کرد ارسال ۴۰۰۰ بسته لوازم خانگی شامل یخچال، اجاق گاز، فرش،
ستاد اجرایی فرمان امام یا همان بنیاد برکت علاوه بر این تامین سیمان مورد نیاز برای ساخت و یا بازسازی تمامی خانه‌های سیل‌زده را نیز به صورت رایگان بر عهده گرفت و قول ارسال چندهزار بسته لوازم خانگی برای مردم لرستان و خوزستان را نیز داد. در حال حاضر نیز بسیاری از مواد مورد نیاز مناطق سیل زده به وسیله این مجموعه تامین می‌شود. اگر تابستان به مناطق محروم کشور سفری کرده باشید احتمالا با مدارس مجهز و بسیار با کیفیت ساخته شده توسط این بنیاد مواجه شده‌اید. اما جالب اینجاست که بسیاری از مردم ما نمی‌دانند این بودجه‌ها چگونه تامین می‌شود و این مجموعه تحت نظر چه کسی است؟! بعد از انقلاب اسلامی اموال بسیاری از پهلوی‌ها که ظالمانه به تصرف خود درآورده بودند و خرج بدمستی‌های اشرافی خانواده پهلوی می‌شد، مصادره شد و درآمدهای آن به دستور امام و تحت نظارت ولی فقیه به تولید، آبادانی و رفع محرومیت‌ها اختصاص یافت. این اموال از نظر شرعی جزو اموال بی‌صاحب و ظلمه محسوب شده و تحت عنوان انفال، در اختیار امام و حاکم جامعه قرار دارد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کمک‌های سلبرتی‌ها به سیاه‌نمایی و بحران آفرینی...