هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نامه محبتآمیز امام خمینی قدس سره الشریف به مرحوم آیتالله یزدی
«پس از اهداى سلام و تحيت؛ مرقوم شريف واصل، سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار [م]. بحمد اللَّه تعالى شما پيشتازان نهضت اسلامى به وظايف خطير خود عمل كرده و مىكنيد و مايه سرفرازى حوزههاى علميه هستيد و قطع عذر كسانى كه در اين موقع خطير يا با سكوت از زير بار مسئوليت شانه خالى كرده يا علاوه امر به سكوت هم مىكنند، نمودهايد. هنيئاً لكم...»روح اللَّه الموسوي الخمينى (خرداد 1357/ صحیفه امام ج3 ص 398)
#آیتالله_یزدی
#پیشتاز_نهضت_اسلامی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به این دوگانه پاسخ بدهند: دلخوش کردن به آمریکا یا تعامل با سایر کشورهای جهان؟!
🔹️ کارنامه خود در تعامل با سایر کشورهای دنیا و همسایگان را ارائه بدهند
🔹️ کشور را درگیر دوگانه های موهوم میکنند تا پاسخ دوگانه های اصلی داده نشود
🔸دکتر جلیلی در مراسم روز دانشجو | ۱۶ آذر۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از خاطرات پدرم حضور در این نماز جمعه تلخ است، میفرمودند همه به انتظار تشریف فرمایی شهید دستغیب بودیم.
اما دیدیم فرزند ایشان پشت تریبون آمد و سوره عصر را خواند و ماجرا را گفت... و همهجا ولوله شد.
عمده شهدا و مؤمنین شیراز تربیت شدگان نفس حق این مرد خدا بودند، از خاطرات همه همنسلیهای انس با صدای مناجاتهای نورانی شهید دستغیب در سحرهای ماه رمضان است، مناجاتهایی که تا جایی که یاد دارم با کج سلیقگی از بعد از فتنه دیگر پخش نشدند و ان شاء الله به بازیهای سیاسی بیربط باشد!
قریب به ۳ سال قبل که هنوز حواشی آقای نصیری زیاد نشده بود با سه تا از دوستان رفتیم منزل آقای نصیری.
یکی از دوستان جمع بندیش این بود که الان جریان حزبالهی نصیری رو ولش کردن، کسی به او سر نمیزنه باید بهش سر زد و توی خط باشه وگرنه کسایی ممکنه دورش رو بگیرن.
اما همان یک جلسه در صحبتها با آقای نصیری به اختلاف رسیدم و احساس کردم مبانی ایشان خیلی مشکل دارد.
بعد از آن جلسه هم چندتا یاداشت در مورد اشکالات مبانی او اما بدون ذکر اسمش نوشتم و منتشر کردم.
همان موقع به ذهنم رسید که از او دعوت کنم به مدرسه فقهیمان بیاید و طی جلساتی بحثهایی که از او میخواهیم را ارائه کند، تا دوستان هم با بحثهایش آشنا شوند و هم فی المجلس او را نقد کنند تا حکایت برد برد لااقل اینجا محقق شود!
علی رغم استقبال آقای نصیری اما نتوانستم ماجرا را بالفعل محقق کنم و قضیه رها شد.
اما به نظرم شاید الان هم دیر نباشد که از او در غالب جلساتی در جمعهای طلبگی دعوت شود تا بحثهایش را ارائه کنه و نقد شود.
لااقل وقتی از این دست تویتها میزند عزیزان فاضل بیشتر ذیل آن با او احتجاج کنند!
📝متنی که سه سال قبل، بعد از جلسه با آقای مهدی نصیری و در نقد مبانی او نوشته بودم.👇
✍دنیای ناآباد مؤمنین و تفسیرهای اشتباه...
🔰 چند شب قبل جمعی ۴ نفره به منزل یکی از شخصیتهای نسبتا مطرح فکری که سالیانی در فضای غرب شناسی کار کردهاست و صاحب اندیشههای خاصی است، رفتیم.
صحبتها در فضای غرب شناسی نبود اما بحثهای محدود علمی نیز صورت گرفت.
🔰یکی از صحبتهایی که توسط استاد مذکور مطرح گردید در این باب بود که:
👈«سید جمال الدین اسد آبادی از اول یک حرف اشتباه زد و بعدیها دنبال او را گرفتند، او گفت: به غرب رفتم هرچه دیدم اسلام بود و اما همه نامسلمان بودند؛ به کشورهای اسلامی آمدم همه مسلمان بودند ولی اثری از اسلام نبود.»
👈چه کسی گفته است غرب اگر در تکنولوژی از ما جلوتر است، اگر در علم و ثروت از ما جلوتر است یعنی ما عقب افتادهایم؟ ما اگر در نظام اندیشه غربی نگاه کنیم که همه چیز پول و رفاه و ثروت است بله عقب افتادهایم ولی در اندیشه اسلامی چنین نیست! اصلا چه کسی گفته است بشر امروز رفاه و آسایش بیشتری نسبت به بشر دیروز دارد و...
👈خر! اصلا من اگر خر سوار شوم چه کسی گفته است من از آن کسی که ماشین آخرین سیستم سوار میَشود عقبتر هستم و او از من کاملتر است؟
خدا ثروت و تکنولوژی را به غرب داده است چون راه خدا را فراموش کردند. خدا در قرآن میگوید: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ» ( ۴۴- انعام).
چون آنچه را كه به آن پند داده شدند، از ياد بردند. درهاى همه چيز را بر آنان گشوديم. تا وقتى كه به آنچه داده شدند، شاد گشتند، ناگهان آنان را فرو گرفتيم، پس يكباره نوميد شدند.»
🔰این صحبتها مقدمه بود که پس ما باید غرب را خوب بشناسیم! به نظرم میرسید ایشان از مبدأ و سوالش که میخواهد دنبال غرب شناسی برود اشتباه میکند، بحثها کمی خلط شده و استفاده ایشان از آیه اشتباه است و به همین خاطر پرسیدم؟
👈آیا شما این حرف را در مورد مطلق علم و رفاه میزنید؟ آیا منظورتان جهتگیری اشتباه غرب در استفاده از علم و رفاه است؟ ما که در اصل حُسنِ علم و رفاه از این جهت که تعب و سختی را از بندگان خدا برمیدارد، بحثی نداریم؟
🔰ایشان جواب داد:
👈نخیر چه کسی گفته که اصل برداشته شدن تعب و سختی از بندگان خدا حُسن دارد؟ پس اینکه در روایت میگوید: «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا» [ باارزشترین اعمال سختترین آنهاست] به چه معنی است؟
🔰 اما بنده چون قبلا استفاده از این روایت را در برخی متون فقهی دیده بودم در سند آن اشکال نکردم والبته قبلا به این روایت هم فکر کرده بودم و جواب دادم:
👈 این روایت در مقام تزاحم است؟ ایشان پرسیدند: یعنی چه؟ توضیح دادم: 👈یعنی وقتی دو عمل هر دو مورد امر شارع قرار گرفته است و شما باید یکی را انجام دهی و نمیتوانی هردو را هم انجام دهی، اگر رفتی آنکه سختتر است را انجام دادی این با فضیلتتر است.
📌 ادامه دارد..
📝قسمت دوم از متنی که پس از جلسه با مهدی نصیری نوشته بودم:👇
🔰 در آن جلسه فضا برای ادامه بحث نبود اما خلاصهای از اصل نقد مد نظرم را مینویسم.
🔹در آیات و روایات با ظهور اولیه معنای یک روایت به تنهایی نمیتوان به آن تمسک کرد، مثلا در فهم روایت مذکور که «أفضل الاعمال أحمزها» باید به این مطلب دقت داشت که روایات زیادی (متواتر معنوی) نیز وجود دارد که برداشن تعب و سختی از مؤمنین و خانواده و حتی حیوانات را تحسین کرده است و برای آن ثواب زیادی شمرده است پس شما نمیتوانی این روایت را در نظام سازی اجتماعی هم بکار ببری.
البته دقت شود کلام در مورد سختی اجباری است، این مطلب که شما سختی اجباری را که متوجه ناس است برداری حداقل به این نحو که به آنها اختیار انتخاب یا عدم انتخاب سختی را بدهی عقلا حسن دارد.
🔸 همچنین شما وقتی میخواهید از یک آیه یا روایت استفاده کنید باید نگاه کنید که این آیه یا روایت ناظر به فرد است یا اجتماع چه بسا برخی مطالب اجرای آن برای فرد حُسن داشته باشد اما برای جامعه خیر.
🔹 در دوران مدرسه مثالی ساده را به ما آموزش دادند به نام قضیه حمار و آن اینکه یک الاغ هم اگر بین دو راه که او را به مقصد میرساند و هیچ تفاوتی جز از نظر مسافت ندارد، مردد باشد راه نزدیکتر که آسانتر و سادهتر را انتخاب میکند.
این یک قضیه بدیهی است که اگر کسی بیعلت بدون هیچ توجیهی بر خود سختی بار کند این را هیچ عاقلی نمیپسندد و شارع نیز به عنوان رئیس العقلاء این ناپسندی و قبح را تأیید میکند یا حداقل سلمنا که حسن آن را تأیید نمیکند.
🔸بنابراین اگر روایت مذکور را بخواهیم با این حکم بدیهی عقل جمع کنیم میگوئیم این روایت همانطور که در بحثی مثل پیاده رفتن به سمت حج و امثال آن مطرح شده است، منحصر به عبادات است و آن هم نه هر سختی در عبادات، سختیهایی که خود خداوند بنا به مصالحی که گاهی عقل هم میفهمدشان و گاهی هم نمیفهمدشان، مهر تأیید بر آنها زده باشد، مثلاً پیاده رفتن در زیارت که برای حُسن آن این روایت «أفضل الاعمال أحمزها» را ذکر کردهاند و به دلایل متعدد میتوان حکمتهایی برای حُسن آن ذکر کرد و این مطلب برای بسیاری از ماها که به پیاده روی سفر اربعین رفتهایم اثبات شده است.
📌ادامه دارد...
📝 قسمت سوم از متنی که پس از جلسه با مهدی نصیری نوشته بودم.👇
🔹 اما آخرین و مهمترین مطلب اینکه چه کسی گفته است که مؤمنین قرار نیست به آبادی دنیا برسند؟
شاید اشتباهاتی از این دست حاصل عدم تفکیک آیات و روایت مربوط به فرد یا اجتماع باشد.
🔸قرآن آنگاه که میخواهد در مورد فرد سخن بگوید میگوید: «مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ في حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصيبٍ» (۲۰- الشوری)
هرکس سرمایه و ذخیره آخرت را بخواهد به او میدهیم و زیادتر هم میدهیم، اما هرکس سرمایه و ذخیره دنیا را فقط بخواهد آن را به او میدهیم اما دیگر در آخرت نصیبی ندارد.
🔹خب دنیای آن کسی که آخرت را خواست چه؟ مسکوت میگذارد چون در نظام فردی معلوم نیست دنیای تو آباد شود یا نه و این خودش لازمه امتحان الهی و پیشامدها و فضای اجتماعی است اما از آخرت خیالت راحت باشد.
🔸اما همین قرآن وقتی به جامعه مؤمنین میرسد میگوید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ» (۹۶- الاعراف)
یعنی چه؟ اگر مؤمنین ایمان بیاورند و تقوا داشته باشند ما درهای برکات آسمان و زمین را بر آنها باز میکنیم اما چه کنیم تکذیب کردند و به همین تکذیب کردنشان وآنچه خودشان خواستند واگذاشتیمشان.
🔹اصلا هدف اسلام از برپایی حکومت و عدالت و ... همه برای برداشتن تعب و سختی از مؤمنین و انسانها و ایجاد آسایش و رفاه برای آنها است و البته خود این رفاه و آسایش هم غایت نهایی نیست.
🔸 حضرت امام در همین باب میفرمایند:
👈«رژيم اسلامى مثل رژيمها و مكتبهاى مادى نيست، مكتبهاى مادى تمام همتشان اين است كه مرتع درست بشود! تمام همت اين است كه منزل داشته باشند؛ رفاه داشته باشند- آنهايى كه راست مىگويند- اسلام مقصدش بالاتر از اينهاست. مكتب اسلام يك مكتب مادى نيست؛ يك مكتب مادى- معنوى است.
👈ماديت را در پناه معنويت، اسلام قبول دارد. معنويات، اخلاق، تهذيب نفس؛ اسلام براى تهذيب انسان آمده است؛ براى انسانسازى آمده است.
همه مكتبهاى توحيدى براى انسانسازى آمدهاند. ما مكلفيم انسان بسازيم.» (صحيفه امام، ج ۷، ص: ۵۳۱)
👈«تمام مسائلى كه هست ما مىخواهيم دست ظالمها را كوتاه كنيم ان شاء اللَّه و مىخواهيم كه قدرتها را سركوب كنيم و پايشان را از اين بلاد مسلمين كوتاه كنيم ان شاء اللَّه. همه اينها مقدّمه اين است كه يك آرامشى در اين بلاد پيدا بشود و دنبال اين آرامش يك سير روحى پيدا بشود، يك هدايت به سوى خدا پيدا بشود.
👈آن چيزى كه اساس است سير الى اللَّه است، توجه به خداست، همه عبادات براى اوست. همه زحمات انبيا از آدم تا خاتم براى اين معنا هست كه سير الى اللَّه باشد.» (صحيفه امام، ج ۱۹؛ ص: ۵۱)
25-9-76-ضرورت زمینه سازی ظهور.mp3
5.23M
استدلالهای حضرت آقا در پاسخ به نوع نگاهی که آقای مهدی نصیری در توییت خود مطرح میکنند.
اما توضیح این نکته که با وجود پذیرش لزوم در پی تحقق اسلام حداکثری بودن، لزوم انقلابی بودن و معتقد به طی مراحل چندگانه انقلاب و رسیدن به تمدن اسلامی بودن، چرا ما نیازمند امام زمان هستیم؟!
در این باب دوسال قبل ماجرایی برایم پیش آمد و مطلبی نوشتم که این نیاز را توضیح میدهد و در مطلب ذیل آن را بازنشر میدهم.👇
هدایت شده از شرح حال
✍ما "امام زمان" نمیخواهیم...
✅ در تهران مشغول صحبت با جوانی تقریبا ۲۰ ساله بودم، میگفت: به نظر من ما "امام زمان" نیاز نداریم، این همه میگویند "امام زمان" ظهور کن، ظهور کن، که چی؟ بیاید چه کند؟ مگر ما عقل نداریم که نیاز به "امام زمان" داشته باشیم؟
✅ خیلی تعجب کرده بودم که این گزارهها چه ربطی به هم دارد، برای اینکه بهتر منظورش را بفهمم از او پرسیدم؟ مگر "امام زمان" میخواهد چهکار کند که اگر ما عقل داریم دیگر نیازی به او نداشته باشیم؟
✅ گفت: امام زمان میخواهد ما را مدیریت کند، امروزه هم مدیریت یک علم است و در دانشگاه تدریس میشود، ما با عقل خودمان میتوانیم بهترین مدیریت را داشته باشیم و امروزه با روشهای کاملا عقلانی و علمی که حاصل سالها تجربه است، معلوم است که برای مدیریت یک جامعه چه باید بکنیم، نیازی هم به کسی که به ما بگوید بکن و نکن نداریم.
✅ از نوع صحبت کردن بندهخدا متوجه شدم، دچار یک غرور کاذب علمی شده چون ظاهرا چندترم هم در دانشگاه درس خوانده بود، علوم دانشگاهی را هم خیلی جدی گرفته بود.
✅ برای اینکه هم غرور علمیاش را از او بگیرم تا بشود تازه با او صحبت کرد و هم اشتباهات مسلمگرفتهاش نسبت به علوم دانشگاه را خراب کنم از او پرسیدم؟
⁉️خب به نظر شما مدیریت سوسیالیستی بهتر است یا لیبرال؟ اصلا ویژگیهای مدیریت مبتنی بر لیبرال دموکراسی با لیبرال سرمایهداری چیست؟ و بندهخدا را بمباران سوالات از این دست کردم؛
✅ خلاصه بعد از کلی صحبت به این نتیجه رسیدیم که علوم جدید وحی منزل نیستند و هر کدام در مواجه با یک مسأله راهکارهای متفاوتی میدهند.
آنچیزی که برای دوست تازه دانشجو شده خیلی جالب شده بود اینکه اصلا تعریف کارآمدی و خوب بودن هم در هر نوع نگاه متفاوت است، مثلا در نگاه سوسیالیستی در اقتصاد، یک جامعه با یک سری ویژگیها جامعه ایدهآل است و در نگاه لیبرال سرمایهداری یک جامعه و خلاصه در نگاه دینی هم یک جامعه ایدهآل است و برای اینکه متوجه شویم کدام یک عقلانیتر است یا بهتر بگویم جامعه ایدهآل دینی چقدر عقلانی است و جامعه ایدهآل دیگران چقدر غیرعقلانی، خوب است با همین عقل خودمان آنها را مقایسه کنیم.
✅ گام آخری که دوست دانشجو فارق از اینکه کدام جامعه ایده آل را بهترین جامعه فرض کند، قانع شد، فقط "امام زمان"(عج) است که میشود به عنوان یک رهبر و مدیر اجتماعی به او اعتماد کرد بحث "عصمت امام زمان(عج)" بود.
⁉️ از او پرسیدم فرض کن شما جامعه ایدهآل هر مکتب که غربیها به آن "اتوپیا" و ما "مدینه فاضله" میگوییم را بررسی کردی از کجا میدانی آن مدیر یا رهبر واقعا به تو راست میگوید؟
🔹زندگی ویترینی یک طبقه محدود و اقلیت که برای ما به نمایش درآمده است را کنار بگذار و در مقام یک رهبر اجتماعی به زندگی توده مردم جهان حتی در همان کشورهای به ظاهر پیشرفته توجه کن و ببین چقدر رهبران این مکاتب در عهد خود برای رساندن توده مردم به جامعه ایدهآل راستگفتهاند و به نفع طبقه سرمایهدار عمل نکردهاند؟
🔹اصلا فرض کن آن مدیری که میخواهی به او اعتماد کنی راست هم میگوید از کجا معلوم او راه رسیدن به آن هدف را درست انتخاب میکند و اشتباه نمیکند؟
📌فرق معصوم و غیر معصوم اینجاست که معصوم هم بهترین راه سعادت بشر را به بهترین شکل میشناسد و هم در سخنگفتن راست میگوید و هم در تشخیص اشتباه نمیکند، وقتی شما فهمیدی که معصوم یعنی "خیر محض" یعنی کسی که همه این ویژگیها را دارد، رفتار عاقلانه چیست؟ هرچه بگوید بکن یا نکن، گوش نمیدهی؟!
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/01
.........................
📝مطالب مرتبط:👇
🔹آخرین فصل شیطان
http://sharhhal.blog.ir/1397/06/24
🔹بشارتهایی برای نزدیک شدن فرج
http://sharhhal.blog.ir/1397/05/10-2
Emam_com_1367-01-14_720p_انتظار_فرج_و_معنای_صحیح_آن.mp3
8.45M
🔰امام خمینی(ره)
اینکه حکومت نباشد معنایش چیست؟!
ما چرا نیاز به حضرت داریم؟!
این متن پدر روحالله زم در مورد فرزندش که فعالیتهایش جلو چشم همه بود، برای من درس خوبی داشت:
گول داستانسراییها و مظلومنماییهایی که در عمده پروندهها میشود را نباید خورد.
البته ایشان هم ناراحت فرزندشان هستند و بنایی بر قضاوت این پدر ندارم، اما بسیاری از قضایایی که در شبکههای مجازی حاشیههای احساسی مختلف بر آن زده میشود تا به نحویی انقلاب را خراب کنند، همین حکایت را دارد.
قسمتی از پیام حجتالاسلام مروی به مناسبت درگذشت مرحوم آیتالله محمد یزدی:
ایشان دو دوره رئیس قوۀ قضائیه بود مسئولیتهای سنگینی در نظام جمهوری اسلامی داشت ولی زندگانی شخصی ایشان بر اساس ساده زیستی و آنچه که یک روحانی و یک عالم دین باید آنگونه مشی کند و آنگونه زندگی کند، ایشان یک وقتی به من میگفت من هیچ اندوختهای ندارم یک پول بازنشستگی که ظاهرا از قوۀ قضائیه یا کجا به من میدهند من زندگیم از آن تأمین میشود، همین چند روز قبل من به عیادتشان رفتم منزلشان، منزلی خیلی ساده و خیلی طلبهای داشتند، منزلی که یک روحانی باید اینگونه باشد، منزل و زندگی که برای همۀ روحانیون و همۀ مسئولین یک درس هست که وضعیت زندگی باید اینگونه باشد خداوند ان شاء الله غریق الطفا رحماتش قرار بدهد خدماتی را که در راه مکتب اهل بیت و در راه نظام اسلامی داشت از ایشان قبول بفرماید ان شاء الله.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺باغ وحش انسانی یک حقیقت ناگفته
🎥 موشن #جنتلمن_های_تروریست
⬅️ اثری از: میثم ابوالقاسمی
🎞 این مجموعه مستند موشن 30 قسمتی به ناگفته هایی از تاریخ استعمار اشاره دارد که توسط دستهای پنهان رسانه ای حذف شده اند.
❇️#گروه_مستند_شبکه_افق
#مدعیان_حقوق_بشر
#استعمار_تروریست_جنتلمن
#چپاول_کشتار_نسل_کشی
🔻اخبار گروه را از طریق لینک زیر دنبال کنید.
https://eitaa.com/mostanadofoghtv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اینم یه جشن تکلیف لاکچری👇
✍️ اینم یه جشن تکلیف لاکچری...
https://eitaa.com/sharh_hal/2978
⁉️ به نظر شما اینجوری دل دخترها رو شاد کردن، زیبا و شکیل جشن گرفتن و... اشکالی داره؟
✅ مسلما وقتی به صورت موردی نگاه کنیم نه اشکالی نداره، چقدر هم خوب که اینها رو اینجوری جذب کنیم با هنرمندی.
⁉️ و یا مثلا دانشآموزها رو با هواپیما برداری ببری سفر زیارتی، اونجا هم براشون هتل بگیری کلی حال کنند، اشکال داره؟
✅باز هم نه به صورت موردی چه اشکالی دارد؟ چقدر هم خوب است.
⁉️ پس مشکل کجاست؟ چرا میگویید لاکچری؟ چرا قید میزنید به صورت موردی اشکال ندارد؟
✅ بله این جور زندگی کردن اگر بشود کل زندگی ما اشکال دارد، اگر سبک زندگی ما و فرزندانمان بشود غرق شدن در رفاه، غرق شدن در لذتهای زندگی دنیا، بشود نچشیدن طعم سختی، آن وقت بد است، اشکال دارد.
✅ بچهها باید در زندگی طعم سختی را بچشند، طعم نداری را بچشند، اگر، هم اردوی جهادی رفتند و هم اردوهای نظامی و هم زیارت لاکچری، آن وقت اشکال ندارد.
✅ کسی که سبک زندگیاش همهاش لاکچری است، چطور میخواهد در میدان نبرد و جهادی که تا اسلام و کفر است، آن هم هست، استقامت کند، چطور میخواهد در میدان مبارزه با محرومیتها با محرومین همراه شود، غمخوار آنها باشد؟! چطور میخواهد این نفسش را رشد دهد؟!
✅ تا درد نداشته باشی و سختیها را تجربه نکنی رشد نمیکنی، استعدادها در سختیها و فشارها است که گُل میکنند، اگر این سختی با اراده و کنترل خود انسان باشد، میشود پله ترقی، میشود زهد.
✅ معنای زهد در اسلام یعنی در عین داشتن و توانایی بر نفس خود مسلط باشی و بیرغبتی به امور دنیوی نشان دهی، زهد وقتی فقر و نداری بر تو حاکم است، زهد نیست تحمل و صبر بر فقر و بدبختی است، این هم شاید شما را رشد دهد اگر عقدهای نشوی! اما آنچه سکوی رشد معنوی است، زهد است.
✅ امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: ألا إنَّ الدنيا دارٌ لا يُسلَمُ منها إلاّ فيها (بالزُّهدِ).
بدانيد كه دنيا سرايى است كه هيچ كس از آن به سلامت نمىرهد جز با زهد.
✅ معمولا نگاه ما به زندگی دیگران حتی ثروتمندها و به ظاهر مرفهها نگاه اینستاگرامی است، فقط یک صحنه و تصویر، آن هم از خوشیهایشان را میبینیم اما سنت خدا اینگونه نیست، همه، حتی این ثروتمندها هم سختیهای خودشان را دارند، به تعبیر امیرالمؤمنین عليه السلام :
👈 المَصائبُ بِالسَّوِيَّةِ مَقسومَةٌ بَينَ البَرِيَّةِ.
مصیبتها بطور یکسان میان مردم تقسیم شده است.
✅ هرکسی در تقدیرش قسمتی از مصیبت و سختی است، اما خداوند به ما یک فرصت داده است و آن اینکه بخشی از این مصیبتها و سختیها را خودمان انتخاب کنیم، اردوی جهادی رفتن، نماز شب خواندن، سختی دارد، درس برای خدا خواندن، صبر برای خدا کردن، خمس و صدقه دادن و... همه اینها سختی دارند، اما سختیهایی که میتوانی با اراده خودت آنها را انتخاب و تحمل کنی تا عوضش از آن سختیهای مقدری که برایت مشخص شده است کاسته شود.
📌این میشود حیات طیبه.
https://eitaa.com/sharh_hal
✍ خواستهای که از مافوق میرزای ما بود...
🔰 در شهادت حاج قاسم معتقد بودم قضیه خیلی غیر عادی است از تحولاتی که در قلوب افراد مختلف به یکباره ایجاد شده بود به این جمع بندی رسیده بودم که این قلب حضرت حجت است که خیلی به درد آمده و غصه دار شدهاند آثار آن هم این است که مردم اینگونه قلبهایشان به درد آمده، این وحدت رویه و شور عجیب، این تغییر و به میدان آمدن به یک منبع مافوق ارتباطات و تبلیغات برمیگردد.
🔰 دستور به انتقام سخت را هم احساس میکردم خط و ربطش به حضرت حجت(عج) برمیگردد، شاهدم این بود که یک اتحاد و مطالبه عمومی از همه جا و همه تودههای مردم برای انتقام سخت راه افتاده بود تا جایی که حتی برخی از سستدلان که همیشه اینگونه مواقع دلها را سست میکنند، هم، زبان در کام فرو برده بودند.
🔰 این نظرم را جایی ابراز نکردم تا اینکه امشب مشغول مطالعه مباحث آیتالله حائری شیرازی بودم، ایشان فرموده بودند:
👈 «انگلستان هندوستان را با لشکر نگرفت با شرکت تجاری هند شرقی گرفت و این قرارداد تجاری تنباکو هم برای استعمار ایران بود، اگر آن فتوا که واسطهاش میرزاست اما پیداست که از بالاتر از میرزاست از یک منبع بالاتری آمده، نبود، ایران مثل هندوستان مستعمره انگلستان میشد. فتوای میرزا از آثارش معلوم بود که از یک منبع بالاتری آمده است چون مردم معتاد به چپق و قلیان یک دفعه همه را زمین گذاشتند. شما یک سیگاری را ترک بده من برایت کف میزنم، یکی، نه شما تنها، هزار تا بشوید یک سیگاری من به شما میدهم، یک سال هم من به شما مهلت میدهم، هر اعتباری هم میخواهی خرج کن. وقتی نخواهد نمیشود. در خواستن مردم دخیل شدن از مافوق میرزاست از پناهگاه همه ماست. از «الکهف الحصین و غیاث المضطر المستکین» از صاحب ماست.»
📌این انتقام سخت خواستهای از ما فوق میرزای ما بود!
@sharh_hal
🔰آیتالله مصباح یزدی:
🚩 آیا ممکن است این استقبال بینظیر از سردار #قاسم_سلیمانی بدون عنایت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه باشد؟
٩٨/١٠/١۶
✍️ آقای عزیزی که ماجرا را به ظاهر ختم به خیر کردی!
🔰 یک بازپرس به صورت سرباز سیلی زده است؛ گاهی فکر میکنیم بله باید برویم در سیستم قضایی پیگیر این سیلی شویم، نباید کار را به رسانه بکشیم ممکن است آبروی نظام برود!
اما اگر به این راحتیها میشد پیگیر این بازپرس شد مطمئنا او هم جرأت نمیکرد اینچنین غلطی کند، آبروی نظام آن وقتی میرود که حتی وقتی این خبر سانهای میشود هم باز بازپرس بابلی به سزای عملش نمیرسد!
🔰 ممکن است بگویی فلانی مگر میدانی ماجرا چه بوده؟ فقط گشتن بیمورد بوده یا مورد دیگری هم بوده؟ اصلا قضیه از اساس راست است یا دروغ؟ مگر از این دروغهای ساختگی کم شیندهایم؟!
بله باید صبر کرد، باید مطالبه کرد، نه اتهام زد!
🔰 خب، صبر کردیم، قضیه هم روشن شد! چه شد؟! قضیه به راحتی حل و فصل شد! آقای بازپرس از سرباز عذرخواهی کرد و سرباز هم پذیرفت و گفت ما سرباز وطن هستیم و دنبال حاشیه برای نظام نیستیم! ما همه خوشحالیم...
🔰 اما حاشیه برای نظام همین است که قضیه را ختم به خیر کردید؟! این آقای بازپرس نباید تنبیه میشد؟! یک دعوای شخصی در کوچه و خیابان بوده و او سرباز را نشانده روی صندلی و دستور داده دستهایش را ببندند و به صورت او سیلی بزند! قضیه شخصی بود که ماجرا با بخشش سرباز تمام شود؟! این مردک که از مسئولیت و قدرتش اینجوری سوء استفاده میکند نباید به سزای عملش برسد! او دیگر شایستگی کارقضایی دارد؟!
🔰 آقای عزیزی که ماجرا را به ظاهر ختم به خیر کردی!
ختم به خیر نشد تا وقتی که مردم نبینند این بازپرس تنبیه شده است! ختم به شر شده است! تازه بازپرسهای دیگرت هم فهمیدهاند که حتی اگر قضیه سر به فلک هم بکشد و طبلش همهجا زده شود باز هم خبری نمیشود، هستند کسانی که به راحتی ختم به خیرش کنند تا برای نظام حاشیه سازی نشود!
https://eitaa.com/sharh_hal
✍️ هرکس من را جریمه کند یک سکه هدیه دارد...
🔰 حالا که ماجرای سرباز بابلی گل کرده است خوب است یکی از خاطرات آیتالله حائری را هم بازخوانی کنیم، مرحوم حائری نقل میکردند:
👈 «من دوره امامت جمعه اعلام کرده بودم هر نیروی انتظامی اگر توانست ماشین من را جریمه بکند من یک سکه به او میدهم، هر کسی باشد.
در این محل آباده من با خانمم میرفتم، ماشین خودم نبود، در راه یک جایی ایستگاه پلیس است یک ماکت از حافظیه است آن جا گذاشتهاند، ماشین پلیس آژیر کشید، پلیس آمد به راننده گفت بزن روی ترمز.
راننده زد روی ترمز، یک دفعه نگاه به چراغ عقبش کرد، چراغش روشن نشد. جریمه را برایش نوشت.
یک سکه تهیه کردم به فرمانده پلیس گفتم در صبحگاه به این پلیس که ما را جریمه کرده بده اینها هم بر اساس ساعت جریمه افسر را شناسایی کردند.
افسر احضار شد به عنوان که ماشین امام جمعه مرکز استان را جریمه کردی! گفت من که نمیدانستم ماشین امام جمعه است، خیال کرد مواخذهاش میکنند به خاطر این که جریمه کرده، آوردنش در صبگاه یک سکه را به او دادند.»
📌 این انقلاب وقتی الگو میشود، وقتی باقی میماند، وقتی دلهای مردم برای حفظ آن میتپد و برایش فداکاری میکنند که خاضعترین افراد در مقابل قانون، مسئولان و صاحبان قدرتش باشند، وقتی که همه در برابر قانون مساوی باشند.
https://eitaa.com/sharh_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علی رغم قول فلان مسئول سپاه، فلان هیأت جهادی و ...
آخر کار خانم منصوریان وارد عمل شد و یک اقدام عملی انجام داد.
این مشکل هم نمونهای از بسیاری از مشکلات که در عالم مجازی هزاران مطالبه، وعده و... در مورد آن داده میشود، هزاران ساعت از وقت و انرژی صرف آن میشود ولی همه مجازی است و هیچ به هیچ.
همه شعار همه شبهه، رو کم کنی و... ولی آخر ماجرا یک اقدام کف میدان و عملی لازم است.
ای کاش ائمه جماعت و علماء همه محلهها و مناطق کوچک در این صحنهها وارد عمل میشدند و با کمک مردم محلی و امکانات تشکیلاتی مثل سپاه و... با الگویی شبیه جهاد سازندگی، در کنار مطالبات رسانهای کارها را حل و فصل میکردند.
البته منکر اقدامات عملی گروههای جهادی و سپاه در صحنههای مختلف نیستم، عرض در لزوم وجود یک سیستمهای پیشفرضی است که این قضایا را در موارد مختلف سریع پیگیری و حل و فصل کند.
مطمئنا سپاه و گروههای جهادی بدون حضور تودههای مردم در مناطق مختلف برای حل قضایا نمیتوانند به نتیجه برسند، وقتی عظمت کار کشور است باید امت برای حلش وسط میدان باشند.
پیوست تشکیلات و امت هم علماء هستند.
@sharh_hal
✍️ اندر احوال یک لایو جنجالی!
🔰 اخیرا فیلمی از خانمی منتشر شد که کارش لایو جنسی گذاشتن بود و در این وسط یک نوجوان ۱۴ ساله (تینیجر) با او لایو میرود و نوجوان چیزهایی میگوید که خیلیها حتی خود آن زن را هم تحت تأثیر قرار میدهد.
🔰 این فیلم به صورت گسترده در شبکههای مجازی منتشر شده بود خیلیها کنجکاو شدند و آمار آن خانم را درآوردند و احتمال زیاد بر فالورهای آن خانم هم افزوده شد.
⁉️ آیا انتشار این فیلمها درست است؟ آیا مصداق تشییع فاحشه و قبح شکنی است؟ نشر هدفمند و موردی آن چه؟ و سوالاتی از این دست، این وسط وجود دارد که خوب است در مورد آنها هم فکر کنیم و برای همهاش حجتی عندالله داشته باشیم.
🔰 اما به هر حال خیلیها ناراحت حتی ناامید شدند و گفتند نسل جدید از دست رفت، دیگر امیدی به این نوجوانها نیست.
🔰 اما بیاییم نقاط امیدوار کننده همین فیلم را ببینیم؟ آن زنی که کارش لایو جنسی گذاشتن بود وقتی حس مادری به او دست داد وقتی برای لحظاتی فطرت و عقل او حاکم شد چه قضاوتی کرد؟ اعتراف کرد که کار اشتباهی میکند! اعتراف کرد که حاضر نیست فرزند خودش وارد این فضاها شود! آن نوجوان با وجودی که در این فضاها بود اما غیرتی روی مادر و خواهر خودش داشت و دوست نداشت مادر و خواهرش در این فضاها باشند. همه قبول داشتند که این کار اشتباه است.
🔰 یک نکته بسیار مهم که در فلسفه تبیین میشود و آیات مختلفی نیز بر آن دلالت دارد این است که در کل عالم این حق است که جریان دارد و باطل مانند کفی بر روی جریان حق است. همیشه غلبه با حق است و باطل فقط جولانی دارد.
وقتی باطل بر حق غلبه پیدا کند آن وقت زمان فروپاشی است، پس هرجا امری باقی است چون هنوز غلبه حق در آن امر باقی است.
🔰 آنچه در آخرالزمان رخ میدهد ظهور فساد است، نه غلبه فساد، یعنی فساد خود را بیشتر آشکار میکند، بیشتر پرده دری میکند.
🔰 تعابیری چون:
👈«یملاء اللّه به الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا»
و
👈«كَثُرَ اَلْجَوْرُ وَ اَلْفَسَادُ وَ ظَهَرَ اَلْمُنْكَرُ وَ أَمَرَ أُمَّتُكَ بِهِ وَ نَهَى عَنِ اَلْمَعْرُوفِ وَ اِكْتَفَى اَلرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَ اَلنِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ وَ صَارَ اَلْأُمَرَاءُ كَفَرَةً وَ أَوْلِيَاؤُهُمْ فَجَرَةً وَ أَعْوَانُهُمْ ظَلَمَةً»
و دیگر تعابیر از این دست را هم باید در کنار این مطلب دید که با همه این شرایط باز هم غلبه با حق است و کثرت ظلم و جور به معنای غلبه آن نیست.
📌و اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلَادَكَ وَ أَحْيِ بِهِ عِبَادَكَ فَإِنَّكَ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُ ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ فَأَظْهِرِ اللَّهُمَّ وَلِيَّكَ وَ ابْنَ وَلِيِّكَ وَ ابْنَ بِنْتِ نَبِيِّكَ الْمُسَمَّى بِاسْمِ رَسُولِكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ حَتَّى لَا يَظْفَرَ بِشَيْءٍ مِنَ الْبَاطِلِ إِلَّا مَزَّقَهُ.
https://eitaa.com/sharh_hal