✍️ دور را نگاه کن تا لغزش نکنی...
🎙 آیتالله حائری شیرازی:
🔻علی علیه السلام منسوب به او هست « إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ» وقتی از یک چیزی میترسی خودت را بینداز داخل آن، این علی علیه السلام از روز اول خودش در هر جنگی انداخته است، دیگر جنگ دیده شده است. شما نگاه کن وقتی شنا بلد نیستی، در آب خودت را نیندازی شنا بلد نمیشوی، تو این جا بایست روی این خشکی هی شنا برو، اما اولین باری که میافتی در آب میروی ته آب، میگویی ای خفه شدم، تمرین شنا را در آب میکنند، آدم تا در آب نیفتد یک خورده قوطه نخورد، یک خورده سرش زیر آب نرود، شنا گر قابلی نمیشود. جنگ را در جنگ میشکنند، ترس از آب را در آب میشکنند، باید غرق بشوی تا از غرق شدن نترسی، باید زیر آب بروی که ببینی بعدش آدم میآید بیرون. شما دوچرخه سواری که کنی، میشود زمین نخوری؟ باید این قدر زمین بخوری که از زمین خوردن نترسی، تا بتوانی تعادل خودت را حفظ کنی.
🔻شما در انقلاب حرکت میکنی نگاه دور بکن، نگاه الآن نکن، ای وای صف نانوا است، این نگاه نزدیک کردن است، این ضد انقلاب هی نگاه نزدیک میکند، میگوید صفِ نان، صف مرغ، صف این، صف آن، صف نمیدانم چه چیز، نگاه آن برش بکن، دور را نگاه کن، آن روز را نگاه کن، که اینها شوکتشان عزتشان حفظ شده است، اینها فهمیدند محاصره اقتصادی کارگر نیست ولش کن آقا، ولش کن، دروازهها را باز میگذارند، آن وقت بعد میبیند نه از صفی خبری است، نه چیزی، اینجا وضع بهتر از جاهای دیگر است. آن وقتی میبینی اینها تثبیت شدند، همه میآیند با اینها معامله میکنند تجارت میکنند، وضع اینها بهتر از همه جا است، نگاه آیندهاش بکن.
🔻 در زندان که بودیم هر وقت میخواستی در باره توحید با اینها صحبت کنی، میگفت به ما دستور دادند که بحث ایدئولوژیک نکنید، اما فقط بحث سیاسی کنید، بحث ایدئولوژیک یعنی پایهای، اساسی، بحث سیاسی یعنی مقطعی، لحظهای، نزدیک را نگاه کردن، هی به اینها گفتند بحث سیاسی کن، مقطعی نگاه کن، تحلیلهای ساعت به ساعت، این جوری خوردند زمین. نگاه نزدیک کردند تعادلشان حفظ نشد زمین خوردند.
🔻شما تا نروید در جنگ و جبهه، این بت ترست نمیریزد، تا در آتشها نروی، وحشت آتش از دلت بیرون نمیرود، اگر هی بنشینی در گروه مقاومت و هی استخاره کنید و هی امروز و حالا فردا، مثل کسی هست که بنشیند هی کتاب شنا بخواند، هی شما کتاب اسلحه خوانی بخوانید، هی اسلحه باز کنید هی ببندید، هی باز کن، هی شبها خواب ببینی با این؛ ا ینها که نمیشود.
🔻این امت باید هی برود جبهه، هی شهید بدهد، هی بیاید، هی دوره آموزش ببیند، هی جنگهای سختتر، آتشهای تندتر ببیند تا برایش عادی بشود. این بچهها که مدتی جبهه ماندند، وقتی آتشهای سبک میبینند میخندند، اما اینها روز اول میخندیدند؟!
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ زور بر مردم حاکم نشود...
🎙مرحوم آیتالله حائری شیرازی:
🔻قرآن، مدار کارش، بر این است که بر مردم، زور، حاکم نشود؛ زور بر مردم حکومت نکند. یا زور یا خدا؛ یکی از این دو تا حکومت میکند. چون خدا خودش به صورت زور حکومت نمیکند. اگر خدا میخواست به صورت زور حکومت کند، هزار سال برای تشکیل حکومت امام زمان (علیه السلام) صبر نمیکرد.
🔻شما میگویید «حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً»؛ او را ساکن کنی در زمین طوعاً؛ طوعاً، در مقابل کُرهاً است. یک کسی که کار را از روی دل انجام میدهد، میگویند طوعاً این کار را کرد. وقتی از روی بی میلی انجام میدهی، میگویند کرهاً این کار را کرد.
حضرت حجت(عج) حاکم بر زمین میشود؛ حاکم مطاعی که مردم از روی رغبت اطاعتش میکنند، نه از او متنفراند، به او عشق دارند. پس بیش از هزار سال صبر کردن، برای این است که نمیخواهد حکومت زوری و تحمیلی داشته باشد.
🔻اگر هم یک وقتی زور و تحمیلی ادیان داشته باشند، برای شکستن زور است، نه برای تأسیس زور.
از این جهت میگوید: «وَ هُم بَدَءوکُم اَوَّلَ مَرَّة ﴿توبه-۱۳﴾»؛ آنها ابتدا جنگ را آغاز میکنند. علی (علیه السلام) وقتی میخواست مثلاً با جنگ جمل با اهل بصره برخورد کند، گفت یک نفر میخواهم که برود حرف بزند با اینها ولو بکشندش. یک نفر رفت و مطالب را گفت و اشکالات کار آنها را گفت و حقانیت حضرت را هم گفت و آنها هم کشتندش؛ حضرت گفت حالا دیگر دست من باز است. برای چه؟ برای اینکه الآن آنها زور گفتند، من الآن برای شکست زور دارم کار میکنم، نه برای اینکه به زور بر مردم مسلّط بشوم. زور شکستن، جایز است؛ از قدرت برای شکستن قدرت استفاده کنند، درست است.
🔻 برای اصل حق اگر هم یک وقتی از زور استفاده شده، حتماً جبرانش میکنند. مثلاً وقتی قدرت به دست حضرت رسول(ص) آمد، مردم فوج فوج آمدند در اسلام، حتماً نیاز به غربال کردن مردم داشت. این جریاناتی که بعد از رحلت حضرت(صلی الله علیه و آله) واقع شد و هنوز جسد مطهر ایشان به خاک سپرده نشده بود که آن برخوردها و اسائه ادب به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) واقع شد، آن جریانات نمونهٔ آن است که میخواهد اینهایی که از روی زور آمدند، بروند. یعنی این آمدن، یک رفتنی در پی داشته باشد.
🔻 همهٔ انبیاء، همینطور بودند. حضرت موسی (علیه السلام) هم وقتی که به خاطر جریان دریا فرونشستن و دریا شکافته شدن مردم آمدند به خاطر آن معجزات و به خاطر عصا اژدها شدن، همه به ایشان پیوستند، ایشان را برای ۳۰ روز خدا دعوت کرد در یک مناجاتی، سپس بدون اینکه به مردم اطلاع بدهد، ۳۰ روزش را کرد ۴۰ روز.
ایشان بر اساس وعدهٔ اولی به مردم گفته بود من ۳۰ روزه برمیگردم اما ۳۰ روز گذشت و ایشان برنگشت. خدا عمداً این کار را کرد. خداوند به او گفت این ۱۰ روز هم، ۱۰ روز فوق العادهای است، در این مناجات و اعتکاف باش.
👈«وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ﴿اعراف-۱۴۲﴾»؛ از اول هم ما میخواستیم ۴۰ روز پیش ما باشی، منتها اول گفتیم ۳۰ روز، بعد گفتیم ۱۰ روز دیگر اضافه کن.
این کار خدا است؛ «وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ﴿آل عمران-۵۴﴾» وگرنه میقات ایشان، ۴۰ روزه بود. برای چه این کار را کرد خدا؟ برای اینکه فرصتی بدهد به سامری تا اگر میخواهد کاری بکند، بتواند بکند. سامری هم آمد به مردم گفت که زیورآلاتتان را هرچه دارید بدهید، اینها هم دادند. همه را در کوزه گذاشت و ذوب کرد، زرگر ماهری بود، از آن یک گوساله درست کرد که صدا هم میداد یک آثار روحانی داشت. تا صدا داد، مردم تعجب کردند که گوسالهٔ طلایی که صدا نمیدهد؛ پس این گوسالهٔ خدایی است. بعد هم گفت این گوساله نظرکرده است و مال خدا است و آمدند دورش به عنوان گوسالهٔ خدا.
🔻به هر جهت خدا میخواهد آنهایی که به وسیلهٔ قدرت شمشیر و نیرو یا به خاطر آن معجزهها آمده بودند و آمدن برایشان تحمیلی بود نه از روی رغبت، اگر میخواهند برگردند، زمینهٔ برگشتن داشته باشند. آوردن زوری مردم اگر هم باشد، برای مدتی هست برای اینکه مردم بعدش دیگر خودشان، فهم و درکشان بیاید بالا و خودشان مطلب را بگیرند.
🔻 از این جهت در قرآن میگوید: «مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا ﴿جمعه-۵﴾»؛ اینهایی که تورات بارشان شد -حمّلوا، از تحمیل [بر آنها حمل کردن] است- و بعد از آن حمل نکردند تورات را؛ یعنی این بار را خودشان بردارند و این مسئولیت را خودشان قبول کنند، نکردند. میگوید اینها «كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارً»؛ مثل الاغی هستند که کتاب بارش کنی.
https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از چاپ و نشر بینالملل
✅ پرفروشهای شرکت چاپ و نشر بینالملل در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (بخش فیزیکی نه مجازی):
۱- بنیان اندیشه سیاسی اسلام در قرآن تألیف سعید جلیلی
۲_جهاد با نفس تألیف شیخ حر عاملی
۳_من خواب دیده ام تألیف فاطمه الیاسی
۴_آقاروح الله تألیف حمیدرضا باقری
۵_احکام کاربردی تألیف علیرضا کریمی
۶_سیره نامه امیرالمؤمنین تألیف علی کورانی
۷_تحریر اخلاق ناصری تألیف خواجه نصیرالدین طوسی با بازنویسی سید رحیم حسینی
۸_صد منزل دل تألیف محمدصالح کمیلی خراسانی
۹_بانوی اندلس تألیف سید محمدصادق مصباح موسوی
۱۰_عصر ظهور تألیف علی کورانی
📌 نمایشگاه مجازی کتاب، امروز هم دایر است (دوم خرداد 1401) و کتابها با ده درصد تحفیف و ارسال رایگان قابل عرضه است.
هدایت شده از چاپ و نشر بینالملل
#در_دست_انتشار
#آقا_روح_الله
شرکت چاپ و نشر بینالملل با همکاری پژوهشکده باقر العلوم علیهالسلام، بهزودی زندگینامه امامخمینی رحمهُالله را در چند جلد، منتشر خواهد کرد. در آستانۀ انتشار مجلدات اولیه این مجموعه، حجتالاسلام حمیدرضا باقری، نویسنده کتاب، در یادداشتی کوتاه، پیرامون این اثر توضیحاتی ارائه داد:
«کتاب «آقا روحالله» اولین جلد از مجلدات یک کلانپروژه با عنوان بررسی منطق رهبری امامین انقلاب است. این پروژه از سال ۱۳۹۰ به صورت جدی توسط جمعی از طلاب و فضلای حوزه طراحی و آغاز شد و در گام اول آن سعی گردید تا بستر تاریخی عملکرد امامخمینی و آیتالله خامنهای روشن شود؛ چرا که فهم صحیح و مجتهدانه هر اندیشهای متوقف بر فهم صحیح از عملکرد مبتنی بر آن اندیشه است و فهم صحیح عملکرد نیز متوقف بر فهم صحیح بستر زمانی تحقق آنها است.
در این راستا مطالعات اولیهای صورت گرفت و بر اساس آن درسی با عنوان «سیره رهبران» در حوزه دانشجویی دانشگاه شریف در چند دوره تدریس شد. در این درس یک دور عملکرد رهبران انقلاب با توضیح بستر تاریخی مورد نیاز، در جریانات مختلف ارائه و نقد شد و برخی نقاط مبهم آن مشخص گردید. در گام دوم با همکاری «پژوهشکده تمدن توحیدی» طرحی پژوهشی تعریف شد که یک دور تاریخ معاصر را ناظر به عواملی که شخصیت رهبران انقلاب و عملکرد و اندیشههای آنان را شکل میدهد، در آن ارائه شود. برای نیل به این هدف نیز تنها به بررسی رفتارها و حوادثی که مستقیماً با رهبران انقلاب مرتبط بود، بسنده ننموده و به فراخور حال، عملکرد سایر بزرگان و اشخاص و نیز شرایط کلی حاکم بر محیط نیز مورد بررسی قرار گرفت.
این کار پژوهشی با بررسی زندگی حضرت امام در چهار مرحله طلبگی، استادی، قیام و مبارزه، و رهبری انقلاب آغاز شد و اولین خروجی کار، یعنی بررسی زندگی امامخمینی در دوره طلبگی در یک جلد به قلم اینجانب در سال ۱۳۹۴ به پایان رسید. دومین خروجی نیز برای دوره استادی در دو مجلد درسال ۹۷ با همین قلم به پایان رسید. دیگر مجلدات این پروژه نیز با اضافه شدن دورههای مختلف رهبری آیتالله خامنهای و همکاری «پژوهشکده باقرالعلوم» به دست طلابِ فاضلِ فعال در این پروژه در حال تدوین است.
کتاب «آقا روحالله» که اولین مجلد از این کار پژوهشی محسوب میشود، به علت برخی مشکلات بیش از 6 سال در مرحله اخذ مجوز، نقد و ارزیابی، طراحی و چاپ و ... باقی ماند و دو مجلد بعد نیز به همین سرنوشت دچار شدند؛ اما همه این مشکلات به لطف خداوند مقدمه خوبی برای اصلاح هرچه بهتر و ارائه اثری درخور ارائه سیره امامین انقلاب بود.
باشد تا این اثر به قدر خود چراغی باشد برای گم نشدن راه ایشان.»
https://www.ibna.ir/fa/tolidi/318714/
هدایت شده از چاپ و نشر بینالملل
#معرفی_کتاب
#آقا_روح_الله
📚 در فصل اول کتاب، اوضاع کودکی و در فصل دوم وقایع تاریخی از زمان کودکی تا جوانی امام مورد بررسی قرار گرفتهاست.
فصل سوم به احوالات امام در حوزه قم اختصاص دارد و موضوع فصل چهارم، احوالات شخصی ایشان از جهت عبادت و تفریح و ... است.
در فصل پنجم ماجراهای جذاب ازدواج، تولد فرزندان، اجارهنشینی، خانهدار شدن و ... میآید. در فصل ششم و هفتم دوباره بستر تاریخی این بازه زمانی بررسی شدهاست؛ از اقدامات رضاخان برای اینکه رضاشاه شود، واکنش علمایی چون شهید مدرس، اقدامات و مبارزات متعدد صورتگرفته در دوره رضاشاه به خصوص توسط آیتالله حائری به عنوان زعیم حوزه قم، و تجربیات امام در این فضا، حوادثی است که در این دو فصل مورد بررسی قرار گرفتهاست.
بخش پایانی کتاب نیز با عنوان «پینوشت» به زندگی شخصیتهای مهم و برجسته از علما و اساتید امام در این بازه زمانی میپردازد.
«آقا روحالله؛ بررسی دوران طلبگی امامخمینی در بستر تاریخ»، نوشتۀ حمیدرضا باقری، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، در 384 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه، و با قیمت 90 هزار تومان توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل روانۀ بازار شدهاست.
✍️ راه قدس از کربلا می گذرد...
🎙محمد حسین جلالی (رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرمانده سابق نیروی هوایی سپاه پاسداران):
🔻 بعد از عملیات موفق و پیروزمند بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، استکبار جهانی و ارتجاع منطقه که تمام نقشههای خود را در پشتیبانی از صدام بر باد رفته میدید، احساس خطر کرده و برای نجات این جرثومه ظلم و تجاوز و جنایت به طور هماهنگ به دو کار اقدام کرد.
🔻 اول اینکه صدام برای پذیرش صلح و عقب نشینی از مناطق غربی ایران اعلام آمادگی کرد و از طرف دیگر برای عدم سرایت اثرات این پیروزی به ملتهای مسلمان و مبارز، خصوصاً شیعیان لبنان و مبارزین فلسطینی و در نتیجه در خطر قرار گرفتن رژیم اشغالگر قدس، اسرائیل با تمام قوای نظامی از زمین و دریا و هوا تهاجم سنگینی را به جنوب لبنان آغاز کرد و تا حوالی بیروت پیشروی نمود.
🔻 در این ارتباط هیئتی عمدتاً از مسئولین نظامی جمهوری اسلامی ایران از جمله آقایان سردار رضایی، سرهنگ سلیمی (وزیر دفاع وقت)، رفیقدوست (وزیر سپاه)، بنده و آقای ولایتی به کشورهای سوریه و لبنان مسافرت کردند. در سوریه ملاقاتهایی با آقای حافظ اسد، رئیس ستاد مشترک ارتش و وزیر دفاع آنها داشتیم که واقعاً از هیئت استقبال خوبی به عمل آوردند. برادران حزب اللّه لبنان را هم در دمشق ملاقات کرده و مذاکراتی صورت دادیم. این برادران تصورشان این بود که ما با تجهیزات پیشرفته و پیچیده با عراق میجنگیم که بعد از اطلاع از تجهیزات ما واقعاً تعجب کرده بودند.
🔻 در بحثهایی که در آنجا صورت گرفت، تا آنجا پیش رفتیم که یک خطّ دفاعی مشترک در خاک لبنان و روی ارتفاعات مشرف به بیروت تا معبر ورودی مرز سوریه با اسرائیل درست کنیم. قرار شد ما با استعداد یک لشکر در وسط باشیم و سوریه هم در سمت چپ ما قرار بگیرد.
🔻 در بازگشت به تهران از فرودگاه تهران، مستقیماً به خدمت حضرت امام رفتیم. به نظرم میرسد که جلسه شورایعالی دفاع هم برقرار بود. حضرت آیت اللّه خامنهای و آقای هاشمی هم حضور داشتند. اوائل مغرب بود و قرار بود که در اتاق حضرت امام جلسه شروع شود که دیدیم حضرت امام دارند برای نماز آماده میشوند. دیگران هم با شوق نماز را به جماعت ایشان به جای آوردند.
🔻 بعد از اتمام نماز، حضرت امام روی همان سجاده به طرف جمع برگشته و گفتند همینجا بحث کنیم. جمع ما در یک نیم دایرهای بر گرد حضرت امام حلقه زدیم و توّسط برادر رضایی گزارش مفصّلی از سفر داده شد. پس از اتمام توضیحات ایشان، حضرت امام فرمودند که من وارد مسائل ریز اجرائی نمیشوم و یک توصیهای دارم که خوب است روی آن فکر کنید. آن بزرگوار مطالب خود را با ذکر مثالی بدین شرح بیان فرمودند؛ در محلهای از اصفهان بقالی بود که مشتریانش همه اهل همان محله بوده و همگی با هم دوست و رفیق بودند و امور به طور عادی جریان داشت. تا اینکه یک روز صبح زود یکی از مشتریها میبیند دزدی قصد سرقت از بقالی دارد. با وی گلاویز میشود. بقال هم بعداً میآید. زمانی که کشمکش طولانی میشود و بقال میبیند که این دعوا مزاحم کسب و کار روزانهاش شده است، دست رد بر سینه هر دو طرف، هم دزد و هم مشتری خودش، نهاده و میگوید که از اینجا بروید و مزاحم کسب و کار ما نشوید.
🔻 امام ادامه دادند: «حالا مواظب باشید این داستان آنجا در مورد شما اجراء نشود. یعنی اینطور نباشد که شما بین زمین و آسمان در لبنان رها شده و پشتیبانی و عقبه نداشته باشید. کمک کردن درست، اما از راهش. راه شما زمینی است که باید از سه ـ چهار کشور عبور کنید. شما که به لحاظ جغرافیایی به لبنان وصل نیستید و مشکل ارتباط زمینی دارید. اگر بخواهید بجنگید، کار آسانی نمیباشد زیرا در تداوم پشتیبانی گرفتار خواهید بود».
🔻 این توصیه حضرت امام خطّ اصلی و سیاست کلی را برای ما مشخص کرد و باعث تجدید نظر و تامل در چگونگی کار گردید. لازم به ذکر است که این هیئت با کسب اجازه از حضرت امام (س) به آنجا رفته و بعدها هم با اجازه آن بزرگوار همکاری را ادامه دادند. بنابراین ایشان حضور ما در لبنان را نفی نکرده، بلکه به طریقی محدوده آن را مشخص ساختند.
🔻در راستای بحث همین جلسه، بعدها حضرت امام جمله معروف «راه قدس از کربلا می گذرد» را فرمودند که بسیار خط دهنده و بیدار کننده بود و ما را از ورود به جبهه انحرافی باز داشته و متوجه جبهه اصلی نمود.
....
📝منبع: امام ودفاع مقدس (خاطراتی از رزمندگان وفرماندهان سپاه اسلام)، چاپ ششم، تهران: مؤسسه تنظیم ونشر آثار امامخمینی(س)، چاپ ونشر عروج، ۱۳۹۴ش، صص: ۱۶-۱۸.
https://eitaa.com/sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سال دوم طلبگی با جمعی از طلاب به منزل یکی از علما که سالیان دراز عمرشان را در مسیر دفاع از تشیع و مباحث امامت گذاشتهاند، رفتیم.
میگفتند:
👈«معلمی به من گفته است برای تربیت اخلاقی و دینی شاگردانم چه کنم؟ به او گفتم: هر روز درس خود را با زیارت آل یاسین شروع کنید.
آن معلم بعد از یک سال گفته است به شکل عجیبی همه شاگردانم متحول و بسیار با ایمان شدهاند.
این تاثیر سلام بر حضرت و یاد هر روزه حضرت حجت است، وقتی ما به حضرت سلام میدهیم و ایشان را یاد میکنیم حضرت نیز بر ما سلام میفرستند و ما را یاد و دعا میکنند.»
🔻دوست دیگری میگفت:
👈«من از یک زمانی تصمیم گرفتم هر روز ۱۰۰ صلوات بفرستم و به حضرت حجت هدیه کنم و سالها میگذرد و مسیر زندگی من هر روز بهتر از دیروز است و هر طور حساب میکنم در زندگی من لیاقت این همه نعمت را نداشته و ندارم.»
🔻 یکی از وجوه گل کردن «سلام فرمانده» نیز همین یاد امام زمان و سلام بر حضرت است.
https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از محسن قنبریان
🕸 زر امیر ابراهیمی و امرء القیس؛ معلقه بر کعبه یا بیت عنکبوت⁉️
❓ مشکل انتخاب فیلم #عنکبوت_مقدس چیست؟!
• اینکه به تحلیل بی بی سی فارسی: "آشکارا به دو مضمون ممنوع در سینمای ایران یعنی سکس و نقد مذهب می پردازد"؟! (صحنه هایی عریان و صریح از هردو در فیلم را گزارش می کند)
• اینکه: بازیگر زن آن در حواشی سینمای ایران بخاطر مصور شدن رابطه ای غیر اخلاقی بدنام شد و از ایران گریخت؟!
❗️نه! هیچکدام!
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
🕸 زر امیر ابراهیمی و امرء القیس؛ معلقه بر کعبه یا بیت عنکبوت⁉️
❓ مشکل انتخاب فیلم #عنکبوت_مقدس چیست؟!
• اینکه به تحلیل بی بی سی فارسی: "آشکارا به دو مضمون ممنوع در سینمای ایران یعنی سکس و نقد مذهب می پردازد"؟! (صحنه هایی عریان و صریح از هردو در فیلم را گزارش می کند)
• اینکه: بازیگر زن آن در حواشی سینمای ایران بخاطر مصور شدن رابطه ای غیر اخلاقی بدنام شد و از ایران گریخت؟!
❗️نه! هیچکدام!
• در هنر جاهلی قبل از اسلام (شعر) هم هردوی اینها بود. کسی مثل #امرء_القیس، هم آدم هرزه و عیاشی بود و هم اشعارش در تصویر عشقبازی و روابط جنسی و...تباه بود؛ اما امیرالمومنین(ع) در گردهمایی رمضانی با اصحاب او را شاعرترین شاعر قبول کرد!
در افطار ماه رمضانی از ابوالاسود دوئلی درباره موضوع بحث گردهم آمدگان پرسید. او گفت: درباره برترین شعرا گفتگو بود! وقتی نظر حضرت را درباره شاعرترین پرسیدند فرمود: "در یک دسته اسب مسابقه نتاخته اند تا پایان شان به ربودن نیِ گرو شناخته شود"(شعرشان به یک سبک نیست که بتوان مقایسه کرد)" اگر ناگزیر بوده و چاره نباشد جز برتری دادن، "پادشاه گمراه"(امرء القیس) برتر است!"(حکمت۴۵۵)
حضرت اینجا صریحا با لقب "المَلِکُ الظِّلِّیل" مضمون اشعار امرء القیس را تباهی و گمراهی می داند اما به لحاظ صنعت ادبی، "اشعر الشعراء" می شمارد!
• برتری هنری فیلمی با صحنه های خلاف عفت و حتی نقد مذهب اگر واقعا هنری باشد!(۱)، درون یک نظام ارزشی دیگر چیز عجیبی نیست و اسلام هم با آن برتری مشکلی ندارد! (با نظام ارزشی اش در نزاع فرهنگی است)
• لکن تمام فرق در نکته دیگر است که #زر_امیر_ابراهیمی را از امرء القیس جدا می کند:
امیرالمومنین(ع) در همان گردهمایی معیار انتخاب خود غیر از صنایع ادبی را چنین بیان کرد: "ولکن ان یکن فالذی لم یقل عن رغبه و لا رهبه: اگر بنا شود انتخابی صورت گیرد برترین آنها کسی است که نه به دلیل رغبتی (مالی و...) و نه از ترس کسی، شعر سروده"(شرح ابن ابی الحدید ج۲۰ص۱۵۳ ذیل همان حکمت۴۵۵) یعنی امرء القیس ولو اشعارش تباهی است و فقط به لحاظ صنایع ادبی قابل تقدیر است اما همان اشعار را به سفارش کسی و به رغبت متاعی نسروده بود! آزاد از رغبت و ترس سروده و قصیده اش جزء ۷معلقه به کعبه در جاهلیت شده بود. از این غیر ایدئولوژیک تر؟: فقط هنرِ آزاد!
🔅 فرق زر (زهرا) و فیلم عنکبوت مقدس با امرء القیس و معلقه اش، نه سکس آن است نه نقد مذهبش، سفارشی بودن و غیر آزاد بودنش است.
• دستگاه داوری آن(#جشنواره_کن) نه صرفاً بررسی هنری می کند و نه حتی هنر برای هنر را معیار می نهد؛ بلکه کاملا سیاسی و ایدئولوژیک برترهای خود را برمی گزیند. جزیی از پروژه ایران و اسلام هراسی را پیش می برد و از اینجا هنرمندان را به نخل طلایش رغبت و از هو شدن در رسانه های وابسته اش رهبت و ترس می دهد. از نقد ادبی و هنری مذهب به توهینِ مقدسات یک ملت می کشاند!
• چنین رغبت و دوستی ای را قرآن، "بیت عنکبوت" و "اوهن البیوت"(سست ترین خانه) می خواند: "مثَل کسانی که غیر خدا برای خود اولیاء گرفتند مثل حال عنکبوت است که با تارهایش خانه ای ساخت! ای کاش می دانستند که سست ترین خانه ها، خانه عنکبوت است"(۴۱/عنکبوت)
...................................................
۱. تنیدگی فرم و مضمون و اسلامی شدن یا نشدن سینما بحثی است که جای خود باید بررسی شود. همچنین نمره هنری فیلم عنکبوت مقدس نزد منتقدین حتی اروپایی چند است؟ و آیا همه انتخاب بخاطر جهات سیاسی است یا چیزی از هنر هم در آن است؟ نیز مجال و حرفه دیگری طلب می کند.
📝محسن قنبریان ۱۴۰۱/۳/۹
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از حسینیه اندیشه
☑️#پویش|برخورد قاطعانه با عوامل سازنده فیلم هتاک عنکبوت مقدس
🔻مخاطبان «فارس من» در پویشی خواستار محاکمه و اعلام جرم علیه عوامل فیلم موهن و هتاکانه «عنکبوت مقدس» به اتهام توهین به مقدسات مسلمین شدند.
🔻برای حمایت از این پویش وارد لینک زیر شوید:
http://www.farsnews.ir/my/c/144079