✍️ دستگاه آپلو...
✅ خواندن خاطرات شکنجههایی که مبارزان پیش از انقلاب در زندانهای ساواک کشیدهاند از دو جهت برای ما خیلی لازم و مفید است:
یکی اینکه بدانیم که وام دار چه مجاهدتهایی هستیم و دیگری هم اینکه نسل ما بداند که با چه جنایتکاران کثیفی مواجه بودهایم.
✅ یکی از دستگاههای شکنجه که در ساواک استفاده میشده است، «دستگاه آپلو» نام داشته است.
حمید حاجی عبدالوهاب از مبارزان پیش از انقلاب در خاطرات خود در مورد آن میگوید:
🔻«در کمیتهِ مشترک یک شکنجه گاه مخصوص داشتند که دستگاه آپولو و به اصطلاح دستگاه شوک و اینها، آنجا بود. شکنجه گری آنجا بود به نام حسینی که هیکلی و تنومند و خیلی بدچهره و بدقیافه بود، او در شلاق زدن استاد بود و به قول معروف میلیمتری میزد؛ یعنی خطا نمیکرد. خیلی دقیق میزد.
🔻 وقتی میخواستند کسی را شکنجه کنند، از روی عمد درِ شکنجه گاه را باز میگذاشتند و فریادهای فرد شکنجه شده توی سلولها میپیچید. اگر هم میخواستند یک زندانی را حسابی لت و پار کنند، توی آپولو روی سرش یک کلاه کاسکت مخصوص میگذاشتند، صدا توی این کلاه کاسکت در همان فضای کوچک میپیچید و هر چه داد میزدی، صدا به خودت برمیگشت، آن هم با انعکاس شدیدتر.
🔻شوک الکتریکی و سنجاق زیر ناخن کردن هم بود. بعضی مواقع سنجاق را با فندک داغ می کردند. این سنجاق سرخ میشد و انگشت را میسوزاند. شلاق زدن به دست و کتکهای معمولی هم طبق روال ادامه داشت، همه بازجوها رزمیکار بودند و اکثرشان به فنون کاراته مسلط. طوری روی دست ضربه میزدند که اثرش باقی نماند و زود از بین برود. مثلا طوری روی دست ضربه میزدند که درد میآورد ولی اثری به جا نمیگذاشت. کف پا که شلا ق میزدند، زندانی را وادار میکردند بدود. با دویدن، بادِ کف پا میخوابید؛ ولی خوب، اگر کسی زیاد کتک میخورد، پا میترکید.»
.....
📖منبع: خاطرات مبارزه و زندان، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، موسسه چاپ و نشر عروج، ۱۳۸۷ش، صص ۲۷-۲۸.
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ بعضی از بچههایی که خواهرانشان هم در این جریانات بودند...
✅ یکی از شکنجههای ساواک که در خاطرات برخی از مبارزان پیش از انقلاب انعکاس یافته است، شکنجههای مربوط به امور جنسی همچون برهنه کردن و... است.
بخشی از خاطرات حمید حاجی عبدالوهاب از دوران زندان نیز مربوط به یکی از این اقسام شکنجهها است. او در این مورد نقل میکند:
🔻 «افرادی که مسلح به اسلحه و این جور چیزها دستگیر می شدند، عموماً شکنجهِ شدید میشدند. طوری که چرک و خون از کف پایشان میآمد و گلیم و پتوهای سربازی آنجا، وسیلهِ پاک کردن چرک و خون بود. به این شکل نبود که به طور مرتب پانسمان و رسیدگی کنند، مگر این که زندانی کارش به جایی میکشید که از شدت وخامت بیهوش میشد. آن وقت بود که او را به درمانگاه میبردند و پانسمان میکردند؛ ولی بعد از یک مدت هنوز جای زخمها خوب نشده، دوباره میبردند و شلاق میزدند.
🔻 دربارهِ بچه های مذهبی، به دلیل حساسیتها، روی ناموس تاکید داشتند. مثلا بعضی از بچههایی که خواهرانشان هم در این جریانات بودند، جلوی خود بچه ها تعرضاتی میکردند و یا صدای شکنجهِ او و سر و صدای آنها را در سالن ها پخش میکردند.
🔻 بی خوابی دادن، نصف شب بیدار کردن و... از دیگر شکنجه ها بود. در طول یک سال و خُرده ای داخل سلولهای نمور و تاریک بودم. تنها نوری که داشتیم، لکهِ نور خورشیدی بود که داخل دستشویی از یک دریچه دو، سه سانتی به داخل میافتاد. وقتی داخل دستشویی میرفتیم، چند دقیقهای چهره مان را جلوی آن نور میگرفتیم تا برای چند دقیقه هم شده نور خورشید به چهره مان بخورد. از لحاظ امکانات و غذا هم در مضیقه بودیم. فقط یک زیلو یا پتو داخل سلولها بود.
🔻 تمیز کردن توالتها هم، کارِ ما بود. گاهی اوقات برای بازکردن سوراخ دستشویی مجبور میشدیم دست را تا انتهای بازو داخل آن ببریم تا باز شود. البته این کارها جزو امتیازات ما محسوب میشد؛ یعنی اگر نگهبان میخواست به ما ارفاق کند، یک امتیاز به ما میداد که برویم توالت را تمیز کنیم و این کار شکنجه محسوب نمیشد. فرصتی بود که آبی به تن و دست و صورتت بزنی و در طول آن مدت کوتاه تغییر آب و هوا بدهی.»
📖 منبع: خاطرات مبارزه و زندان، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، موسسه چاپ و نشر عروج، ۱۳۸۷ش، صص ۲۷-۲۸.
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ انواع شکنجههای ساواک...
✅ در ساواک انواع مختلفی از شکنجه استفاده میشد، آخوربند، کابل، شکستن فک و ناخن کشی از جمله شکنجههای ساواک بودند.
علی محمدآقا که یا این شکنجهها را تجربه کرده یا از نزدیک شاهد آنها بوده است، در خاطرات خود هرکدام را چنین توصیف میکند:
🔻 آخوربند؛
یک بار دیدم دو نفر را به آخوربند بستهاند (محل شکنجه بود که خودشان به آن آخوربند می گفتند.) وقتی فرد را به شدت میزدند و پایش خیکِ باد میشد، او را میدواندند، بعد تازه او را میآوردند و میگفتند لباست را روی سرت بینداز. لباسش را که روی سرش میانداخت، آن را زیر چانهاش میپیچاندند، بعد چانهاش را روی نردهها میکشیدند و چانه لایِ نردهها میرفت. او را آنجا میبستند. دستش را هم از پشت میبستند. به این میگفتند «آخوربند».
آدم آنجا نمیتوانست سرش را تکان دهد. بدنش میافتاد. دستش هم از پشت بسته بود. هر کسی هم که از راه میرسید و سیگار دستش بود. پیراهنت را بالا میزد و سیگار را روی بدنت خاموش میکرد. یک بار این کار را با من کردند. وقتی دو - سه بار سیگار را پشت من خاموش کردند، دیگر عین خیالم نبود؛ چون پاهایم آنقدر درد داشت که دیگر آتش سیگار را حس نمیکردم، مثل این بود که یک نفر دستش را پشت من گذاشته و فشار میدهد. ولی در حالت عادی که سیگار را روی بدن خاموش میکردند، جِزّ آدم در میآمد. آن روز بعضیها میآمدند و با لگد میزدند. گردنم که به نرده وصل بود. دستم هم از پشت بسته بود. لذا زمین میخوردم.
🔻 کابل
ساده ترین شکنجه با کابل بود. به پا کابل میزدند تا ورم کند و دیگر دویدن کفاف نمیداد. پوست کف پا میترکید و گوشت اضافه میآورد. خیلی از بچه های زندان کف پایشان گوشت اضافه دارد؛ مثل سنگ است. این افراد الان هم برای راه رفتن مشکل دارند. پشت پاهایشان همه از بین رفته بود و دیگر پوست نمی آورد. مدام ترمیم شده بود و دوباره زده بودند. دست آخر پوست خودش را ول کرده بود. سوزاندن هم در کار بود.
🔻شکستن فک
محمدی متخصص شکستن فک بود؛ یعنی وقتی روی زمین مینشستی یک ورق میداد و می گفت: "بنویس." بعد میآمد بالا ی سرت نگاه میکرد. روی میز و صندلی هم نمینشاند. این طوری میتوانست با لگد توی فک بزند و فک را بشکند. خیلیها که از زیر دست محمدی بیرون میآمدند فکشان شکسته بود. لگدهایی که میزد وحشتناک بود. هنوز هم افرادی هستند که فکشان مشکل دارد.
🔻ناخن کشی و سلیب کردن.
ناخن کشیدن و سوزاندن و آویزان کردن و بیخوابی دادن هم جزو شکنجه ها بود. زندانی را با دست بند به صورت صلیب به فلکه میبستند، چهارپایه را از زیرش بر میداشتند و او آویزان می ماند.»
.....
📖 منبع: خاطرات مبارزه و زندان، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، موسسه چاپ و نشر عروج، ۱۳۸۷ش، صص ۱۲۲ – ۱۲۴.
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
🔰 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
«جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است.»
۱۴۰۰/۱۱/۱۹
وقتی حضرت آقا میفرمایند فریضه قطعی و فوری و چندبار دیگر هم تذکر دادهاند یعنی همه ما باید در هر لباسی و هر شغلی خود را نسبت به این صحنه مکلف بدانیم.
فکر کنیم چه کاری از دست ما برای تبین بر میآید.
پاسخ به شبهات، کانال زدن، لیست انتشار، تحقیق و تولید مطلب و...
فقط یک چیز را مطمئن باشید، با منتظر کسی نشستن چیزی درست نمیشود، هرچقدر سعه دارید ولو کم به صحنه بیاورید، خدا برایتان زیادش میکند، آتش به اختیار باشید.
از افسران و فرماندهان خیلی خبری نیست خودتان تیم تشکیل دهید و شروع کنید.
از یکدیگر کمک بگیرید ولی لنگ هم نباشید.
اگر تصمیم گرفتید که کانال بزنید یا در پاسخ به شبهات همکاری کنید بنده اگر شما را بشناسم میتوانم به شما کمک کنم.
کسانی هستند که کار تخصصی پاسخ به شبهات میکنند شبهات مختلف سیاسی دینی و... و نیاز به نیرو دارند و جامعه مخاطب آنها هم بسیار گسترده است و میتوانم شما را به آنها معرفی کنم.
برای کانال زدن هم میتوانم مدتی با شما همراه باشم متنهای شما را با هم همخوانی و نقد کنیم کارهای شکلی را راهنمایی کنم و...
@hamidreza_baghery
✍️ بزرگترین مصلحان و عدالتخواهان تاریخ (قسمت اول)
✅ امروزه با افرادی مواجه هستیم که مارک خود را عدالتخواه یا مصلح اجتماعی گذاشتهاند، سبک مشخصی هم دارند مثل یک کارآگاه جرمها را شناسایی، گذشته و رابطههای افراد را در میآورند، بیانیه مینویسند، لایو، تجمع و... میگذارند، افشاگری میکنند و...، این فعالیتها گاهی یک خروجیهای موفقی هم دارد، موفقترین آنها مثلا آزاد شدن یک کارخانه یا درست شدن یک قانون است و کار مبارکی است و اگر در این وسط در جاهایی هم اشتباهاتی رخ دهد به قول خود دوستان مشق نانوشته غلط ندارد و وقوع این اشتباهات در صحنه مبارزه طبیعی است.
✅ اما سبک دیگری هم از اصلاحگری اجتماعی و عدالتخواهی وجود دارد که نسخه ثمربخشتر و کاملتری از سبک مذکور است و با آن تفاوتهای بسیاری دارد، سبک اصلاحگری و عدالتخواهی انبیاء!
✅ وقتی خروجی کار انبیاء را نگاه میکنیم، میبینیم اصلاحگری آنها در افق قرنها و بلکه هزاران سال در سرزمینهای مختلف تاثیرات خود را گذاشتهاست، مدل اصلاحگری و عدالتخواهی انبیاء همان مدلی است که سالیان دراز است جریان روحانیت شیعه به خصوص کسانی چون امام و آقا آن را دنبال کردهاند.
این مدل تمایزات جدی با مدل مشهور به عدالتخواهی امروز دارد.
📌 مدل مبارزه انبیاء یک دعوت حداکثری فعال مردمی است اما مدل مرسوم یک حرکت حداقلی منفعلانه تشکلی است.
✅ در مدل مرسوم شما تلاش میکنید از یک حق ضایع شده در یک مورد خاص دفاع کنید، یک تشکل از همفکران خود دور هم جمع میشوید، اعتراض میکنید و آنقدر فشار میآورید تا شاید بتوانید با هزینههایی که متحمل میشوید از این حق دفاع کنید و عملا شما مجری عدالت میشوید و مردم نظارهگر.
در این مدل هدف شما اگر دفاع از حق ضایع شده در موارد خاص نباشد، حداکثر اقامه عدالت در منطقه یا تمام کشور یا تمام دنیا است.
✅ در مدل انبیاء اگرچه عدالت و اصلاح اجتماعی محقق میشود اما مقصد اصلی تحقق عدالت نیست بلکه فقط یکی از نتایج مبارزه شما است.
هدف نهایی اقامه دین در تمام دنیا است نه صرف اقامه قسط یا تشکیل حکومت، بلکه همه اینها مقدمه برپایی دین هستند.
👈«وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ» ( انفال - ۳۹)
و با آنان بجنگید تا هیچ نوع فساد و فتنه [و خونریزی وناامنی] بر جا نماند، و دین [در سراسر گیتی] ویژه خدا شود.
🔻حضرت امام در این مورد میفرمایند:
👈مسأله اساسى ما اين نبود كه رژيم سلطنتى برود و قطع ايادى ديگران بشود، اينها همه مقدمه بود براى مسأله اساسى ما؛ و آن اسلام است. انبيا كه جنگ مىكردند با مخالفين توحيد مقصدشان اين نبود كه جنگ بكنند و طرف را از بين ببرند، مقصد اصلى اين بود كه توحيد را در عالم منتشر كنند؛ دين حق را در عالم منتشر كنند. آنها مانع بودند. اينها مىديدند كه اين مانع را بايد برداشت تا به مقصد رسيد. رسول اكرم- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- مقصدشان اين نبود كه مشركين مكه را از بين ببرند؛ يا مشركين جزيرة العرب را از بين ببرند؛ مقصد اين بود كه دين اسلام را منتشر كنند؛ و حكومت، حكومت قرآن باشد؛ حكومت اسلام باشد. آنها چون مانع بودند از اينكه اين حكومت اسلامى تحقق پيدا بكند، منتهى به جنگ مىشد و معارضه، آنها معارضه مىكردند با حكومت اسلامى؛ اينها مقابله مىكردند. (صحيفه امام؛ ج۸ ؛ ص۴۱)
👈تمام عبادات، وسيله است، تمام ادعيه، وسيله است، همه وسيلهاى براى اين است كه انسان اين لبابش ظاهر بشود. آنكه بالقوه است و لبّ انسان است، به فعليت برسد و انسان بشود آدم. انسان بالقوه، بشود يك انسان بالفعل. انسان طبيعى، بشود يك انسان الهى كه همه چيزش الهى باشد. هر چه مىبيند حق ببيند. انبيا هم براى همين آمدهاند. ... بسط عدالت، همان بسط صفت حق تعالى است براى اشخاصى كه چشم دارند. بسط عدالت هم مىدهند، عدالت اجتماعى هم به دست آنهاست، حكومت هم تأسيس مىكنند، حكومتى كه حكومت عادله باشد؛ لكن مقصد اين نيست، اينها همه وسيله است كه انسان برسد به يك مرتبه ديگرى كه براى آن، انبيا آمدهاند.(تفسير سوره حمد؛ ص۱۷۱ جلسه ۴)
✅ حضرت آقا در این مورد میفرمایند:
👈 ايجاد حكومت حق، مبارزهى با ظلم، مبارزهى با فساد، اينها همه جزو مقدمات همان نجات است. بنابراين اصل اين است. همه چيز مقدمه است؛ جامعهى اسلامى هم مقدمه است؛ عدالت هم مقدمه است. اينكه در قرآن كريم هست كه «لِيَقُومَ النّٰاسُ بِالْقِسْطِ» - كه بهعنوان هدف انبياء ذكر شده - قطعاً عدل هدف است، منتها اين هدف ميانى است؛ هدف نهائى عبارت است از رستگارى انسان؛ اين بايستى مورد توجه باشد.
۱۰ آذر ۱۳۸۹ - بيانات در نخستين نشست انديشههاى راهبردى، بررسى انديشههاى راهبردى الگوى اسلامى - ايرانىِ پيشرفت.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
شرح حال
✍️ بزرگترین مصلحان و عدالتخواهان تاریخ (قسمت اول) ✅ امروزه با افرادی مواجه هستیم که مارک خود را ع
✍️ بزرگترین مصلحان و عدالتخواهان تاریخ (قسمت دوم)
✅در قسمت قبل به تمایزات مدل عدالتخواهی مرسوم با مدل عدالتخواهی و اصلاحگری اجتماعی انبیاء رسیدیم.
✅ دومین تمایز در مدل انبیاء نقش مردم است. در مدل مرسوم شما یک تشکل هستید که یا با مردم ارتباط خاصی ندارید یا نه تنها ارتباطی ندارید بلکه با سبکهای مختلف ادبیات، پوشش و... خود را متمایز از توده مردم میکنید و هرچه متمایزتر شوید، محوتر و ضربه پذیرتر میشوید!
در مدل مرسوم شما خود مجری عدالت یا مطالبهگر اجرای عدالت میشوید اما در مدل انبیاء دعوت عمومی برای اجرای عدالت از مردم است و توده مردم مطالبه گر و مجری عدالت هستند.
مقابل ظالمان یک تشکل و افرادش نیستند بلکه تودههای مردم به رهبری انبیاء و نائبان آنها هستند.
👈«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» ( ۲۵ - الحدید)
ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب و ميزان نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند.
✅ سومین تمایز در این است که در مدل عدالتخواهی انبیاء، رسیدن به نتیجه بسیار زمانبر است و گاهی حاصل زحمات چند نسل است البته در هرجایی و هر شغلی شما میتوانی با آن همراه شوی اما در حرکتهای تشکلی شما عجله داری تا در چندسال دانشجویی یا تا زمانی که هنوز مجردی و آزاد از بندها و فشارهای زندگی، چندپروژه موفق در کارنامه خودت ثبت کنی، جلو ظلم را در چندجای محدود بگیری و به خود ببالی که من این کار را کردم و شاید هم در این قضایا اشتباهاتی بکنی و در حق شما اشتباهاتی بشود و از اساس به هرچه برای آن آمده بودی پشت پا بزنی.
در مدل تشکلی، شما بعد از چند سال که از دانشگاه خارج شدی یا متاهل شدی و مشکلات زندگی زیاد شد و از تشکل خارج شدی، کم کم باد عدالتخواهی هم از سرت میافتد و حتی ممکن است در کار و شغل خود بشوی جزئی از همان جریان بسط بیعدالتی و عین خیالت هم نباشد.
اما در جریان انبیاء در هر شرایطی و هر شغلی و طبقه اجتماعی شما با جریان مبارزه با بی عدالتی همراه می شوی و تازه در سنین بالا و بعد از گذراندن تجربهها و تعلیمات مختلف شما برای قیام لله و دعوت به آن مبعوث میشوی.
👈 «وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ» (۲۲ - یوسف)
و هنگامى كه یوسف(ع) به بلوغ و قوّت رسيد، ما «حكم» [نبوّت] و «علم» به او داديم؛
👈 «وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوى آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ» (۱۴ - القصص)
و هنگامى كه (موسى) نيرومند و كامل شد، حكمت و دانش به او داديم؛ و اين گونه نيكوكاران را جزا مىدهيم!
✅ چهارمین تمایز در مدل انبیاء این است که مهمترین مخاطب دعوت و سخنان در مدل انبیاء خود شما هستی، اجرای عدالت و تقوا در وجود خود شما مهمتر و مقدم بر همه چیز است، شما قبل از ورود به صحنه مبارزه اجتماعی یا جهاد اصغر، سالیان دراز در قالبهای مختلف مبارزه با نفس خود یا همان جهاد اکبر را تمرین میکنی.
👈 قال أمیرالمؤمنین(ع): «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً- [فَعَلَيْهِ أَنْ يَبْدَأَ] فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِم.» (نهج البلاغة - للصبحي صالح؛ ص۴۸۰)
ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
شرح حال
✍️ بزرگترین مصلحان و عدالتخواهان تاریخ (قسمت دوم) ✅در قسمت قبل به تمایزات مدل عدالتخواهی مرسوم ب
✍️ بزرگترین مصلحان و عدالتخواهان تاریخ (قسمت سوم)
✅ تا قسمت دوم به چهارمین تمایز بین مدل عدالتخواهی و اصلاحگری اجتماعی انبیاء و مدل مرسوم عدالتخواهی اشاره شد.
✅ پنجمین تمایز مدل انبیاء در شعار اصلی و مطالبه حداکثری آن از آغاز دعوتشان است.
با اینکه حرکت انبیاء یک حرکت عدالتخواهانه است و بزرگترین عدالتها و اصلاحات اجتماعی در طول تاریخ از قبل آن بوده است اما از ابتدا شعار اصلی آن عدالت آن هم عدالتهای موردی نیست بلکه تحقق توحید به نحو حداکثری است.
✅ اولین شعار همه انبیاء در دعوت خود در آغاز اصلاحگری اجتماعی آنها دعوت به توحید و نفی عبودیت غیر خدا بوده است.
البته این دعوت به توحید صرف دعوت به نیایش و پرستش خدا و نفی آن نسبت به غیر خدا نبوده است بلکه نیایش تنها یک مصداق خاص از عبادت است و معنای اصلی عبادت و عبودیت، در دعوت انبیاء و ادبیات قرآن و روایات، «اطاعت» است.
👈 «ثُمَّ أَرْسَلْنا مُوسى وَ أَخاهُ هارُونَ بِآياتِنا وَ سُلْطانٍ مُبِينٍ* إِلى فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً عالِينَ* فَقالُوا أَ نُؤْمِنُ لِبَشَرَيْنِ مِثْلِنا وَ قَوْمُهُما لَنا عابِدُونَ» (مؤمنون ۴۵- ۴۷)
سپس موسى و برادرش هارون را با آيات خود و دليلى روشن فرستاديم. بسوى فرعون و اطرافيان اشرافى او؛ امّا آنها تكبّر كردند، و آنها مردمى برترىجوى بودند. آنها گفتند: «آيا ما به دو انسان همانند خودمان ايمان بياوريم، در حالى كه قوم آنها بردگان ما هستند؟!»
✅ نه قوم بنیاسرائیل فرعون را نیایش میکردند و نه فرعون برای خودش دستگاه نیایش درست کرده بود. بلکه قوم بنیاسرائیل در بردگی و اطاعت فرعون بودند.
👈 «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا إِلهاً واحِداً لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ» (توبه - ۳۱)
(آنها) دانشمندان و راهبان خويش را معبودهايى در برابر خدا قرار دادند، و (همچنين) مسيح فرزند مريم را؛ در حالى كه دستور نداشتند جز خداوند يكتايى را كه معبودى جز او نيست، عبودیت کنند، او پاك و منزه است از آنچه همتايش قرار مىدهند!
✅ در این آیه تصریح میکند که گرفتن احبار و رهبانیان به عنوان ارباب مصداقی از عبادت آنها حساب میشده است. در ذیل همین آیه روایات زیادی است که برخی چون تصور میکردند عبادت به معنای پرستش و نیایش است از حضرات معصومین میپرسیدند که یهود و نصارا که عالمان خودشان را پرستش نمیکردند؟! حضرات پاسخ میدادند:
👈 «لكنهم أحلوا لهم حراما و حرموا عليهم حلالا- فكانوا يعبدونهم من حيث لا يشعرون»
✅ دعوت به عبادت خداوند همیشه در ادبیات تمام انبیاء صرف یک دعوت ایجابی به اطاعت از خدا نبوده است بلکه همیشه همراه با یک نفی اطاعت غیر خداوند بوده است.
👈«وَ لَقَدْ بَعَثْنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت» (نحل – ۲۶)
در ذیل همین آیه در چندین روایت وقتی از حضرات معصومین سوال میشود: عبادت طاغوت به چه شکل است؟ حضرات به این مضمون پاسخ میدهند که: با اطاعت از اهل معصیت.
👈«قَالَ كَيْفَ كَانَتْ عِبَادَتُكُمْ لِلطَّاغُوتِ قَالَ الطَّاعَةُ لِأَهْلِ الْمَعَاصِي»
✅ پس اساس کار انبیاء اولین دعوت و شعار همه انبیاء دعوت به عبادت یعنی اطاعت از خداوند و ترک اطاعت از هر غیر خدا بوده است و این دعوت محدود به اصلاح و مبارزه برای یک مورد خاص و جزئی نبوده است بلکه دعوت به حاکمیت و اطاعت منحصر به خداوند و نفی حاکمیت و اطاعت از غیر خدا در هر زمینهای بوده است و در سایه این مهم همه کمال بشر منجمله عدالت نیز محقق شده است.
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاشق این مدل کارها هستم.
فیلم بازی نمیکنند، دستگاه صوت و بلندگو ندارند، تماشاچی خاصی هم ندارند ولی میخوانند، زیبا هم میخوانند.
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
10.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صدای شهید حاج ابراهیم همت در بارهی عملیات در اسرائیل...
خیلی عالی هست، حتما گوش کنید.
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
اگر میخواهید میزان بی اخلاقی و دروغگویی جریانهای تبلیغاتی تخریبگر دولت را بدانید، ماجرای ناهار خوردی را ببینید.
یک دروغ میسازند و ماجرایی را تحریف میکنند بعد آن را به مضحکه و تمسخر میگیرند.
فردی از کارمندان دولت دارد گزارش نامههای مردمی رسیده در سفر استانی را میدهد، رئیسی که میداند حجم کار اینها چقدر سنگین است و به نیروی خود مثل ابزار نگاه نمیکند، وسط صحبتها میپرسد، شما ناهار خوردهای؟
جریان تخریب این کلیپ را تحت عنوان صحبتهای رئیس کارخانه که در حال بیان مشکلاتش است، منتشر میکند و بعد این رفتار به ظاهر غیر معقول رئیسی را برند تمسخر میکند و دست خالی خودش برای تخریب دولت را بر پایه این دروغ پر میکند.
هر روز صدها کلیپ و عکس تمسخر از ناهار خوردی درست میکند تا به مرور این تکه کلام، جزئی از شوخی بیربط مردم شود و تا سالیان دراز در ذهن مردم یک تصویر فرد نامعقول از رئیسی در ذهنها باقی بماند!
اصل ماجرای "نهار خوردی؟ " رئیسی👇
https://shoaresal.ir/fa/news/371826
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استوری همسر شهید بلباسی
حالا بگو قیمت چند؟ ...
روز پدر مبارک 🌹❤️