کرامت پیشه ای بی مثل و بی مانند می آید
که باران تا ابد پشت سرش یک بند می آید
کسی که نسل او را می شناسد، خوب می داند
که او تنها نه با شمشیر، با لبخند می آید
همان تیغی که برقش می شکافد قلب ظلمت را
همان دستی که ما را می دهد پیوند می آید
همه تقویم ها را گشته ام، میلادی و شمسی
نمی داند کسی او چندِ چندِ چند می آید
جهان می ایستد با هرچه دارد روبروی او
زمان می ایستد، بوی خوش اسفند می آید
ولی الله، عین الله، سیف الله، نورالله
علی را گرچه بعضی بر نمی تابند، می آید
بله! آن آیت اللهی که بعضی خشک مذهب ها
برای بیعت با او نمی آیند می آید
برای یک سلام ساده تمرین کرده ام عمری
ولی می دانم آخر هم زبانم بند می آید
بخوان شاعر! نگو این شعربافی در خور او نیست
کلاف ما به چشم یوسف ارزشمند می آید
به در می گویم این را تا که شاید بشنود دیوار
به پهلوی کبود مادرم سوگند می آید!
شاعر: محمدحسین ملکیان
آفرینش خلقت زمین و آسمان، بنا بر تاکید قرآن به خاطر انسان است. حال اگر انسان اسیر چیزهایی شود که به خاطر آنها خلق نشده، در واقع خودش را تنزل داده و این علامت سقوط اوست. از طرفی خـداونـد بـراى تربیت انسان، دائما او را بـا امـور مـخـتـلفـى مـىآزمـایـد. از جمله «امـوال و فـرزنـدان» که می تواند دشمن او باشد و او را از یاد خدا غافل کند.
انسان چون دارای شئون مختلف «جمادی، گیاهی، حیوانی، عقلی و فوق عقلی» است، الهها و معشوقهای پنجگانه را هم دارد. یعنی هم معشوق های جمادی دارد، هم گیاهی، هم حیوانی، هم عقلانی و هم فوق عقلانی.
باطن انسانی زمانی شکل میگیرد و انسان به رستگاری میرسد که سه معشوق در رأس همه معشوقهایش در قلبش حاکم باشد: «الله، اهل بیت و جهاد». اگر انسان بتواند در طول زندگیاش از این سه معشوق دلش مراقبت کند و آنها را در رأس همه معشوقهایش نگه دارد، دنیا برایش شیرین میشود و تعادلش در صراط حفظ میشود. علت این که مردم نمیتوانند از دنیای خودشان لذت ببرند و به آسایش و آرامش برسند، این است که به دنیا مستقل نگاه میکنند، نه به عنوان ابزار. یعنی غایت خودشان را در رسیدن به لذات دنیایی میدانند و این نگاه باعث میشود که نتوانند به لذت و آرامش به معنای واقعی برسند.
✅پرسش: ملاک در ارحام در صله رحم چه کسانی هستند؟
✍️پاسخ: یکی از دستورالعمل های دین در بخش احکام اسلامی که به فعالیت های عینی و خارجی انسان اختصاص دارد، ارتباط با خویشاوندان و اقوام است که از آن تحت عنوان «صله رحم» یاد می شود. در اندیشه دینی ما، حفظ، توسعه و تعمیق روابط فامیلی و ارتباط صمیمانه و حمایتی خویشاوندان از آنچنان اهمیتی برخوردار است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) آن را جزء دین دانستهاند.
🔹مطابق نظر مراجع معظم تقلید ، صله رحم، منحصر به رفت و آمد با خویشاوندان نیست؛ بلکه این عمل با هدیه دادن، میهمانى کردن، پیغام فرستادن، تماس تلفنى، سلام کردن و... نیز تحقق مى یابد. پس همین اندازه که قطع رحم نشود، کافى است.
🔸همچنین در خصوص اینکه ارحام چه کسانی هستند فرموده اند : ارحام کسانى اند که در مراتب ارث واقع مى شوند.پس هرچند برکات و آثاری که برای صله رحم بیان شده و اقتضای اخلاق اسلامی، همه بستگان سببی و نسبی را دربر میگیرد، اما خویشان نسبی از اولویت برخوردارند.
🍀🌟🍀🌟🍀
#قرآنی
✅پرسش:آیه الکرسی دقیقا کدوم بخش از قرآن میشه؟ بعضیا میگن فقط آیه ۲۵۵ سوره بقره است و بعضیا میگن تا آیه ۲۵۷ سوره هستش. درستش کدومه؟
✍️پاسخ:«اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظیم» (1)
🔹بنابر نظر مشهور، «آیه الکرسی» همین یک آیه است که در بالا گفته شد که از «اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» شروع می شود و به «وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» ختم می گردد. برای این مطلب نیز ادله و مستنداتی بیان شده است.(2)
🔸بنابراین؛ در نماز و مواردی که گفته شده «آیه الکرسی» خوانده شود، خواندن همین یک آیه کفایت می کند. البته اگر کسی دو آیه بعد را نیز خواند یعنی تا «هُمْ فِیها خالِدُون»(3) ایراد و اشکالی ندارد ولی لازم نیست و همان یک آیه، کفایت می کند.
📚پی نوشت ها:
1. بقره: 2/ 255.
2. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، ج 2، ص 276 و 277.
3. بقره: 2، ص 257.
هدایت شده از ام أبیها فاطِمَةُ الزَّهراء (س)
20.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹نطق کوبندۀ نمایندۀ اصفهان، علیه ربا
⚠️کسانی که میتوانستند جلوی رباخواری را بگیرند و نگرفتند؛ با رباخواران یک سرنوشت دارند.
اسمع افهم محمدباقر ابن حسین
اسمع افهم سیدابراهیم ابن سیدحاجی
اسمع افهم غلامحسین ابن اسماعیل
🔺اگر بند ریال را از دلار نبریدید و به #طلا میخکوب نکردید و رباخواری و خلق پول را جمع نکردید؛ سرنوشت شما با روسای جمهور قبلی و قبلی و قبلی و قبلی تفاوت نخواهد کرد.
حرمت گرفتن ربا از منظر قرآن، روایات و اتفاق علمای شیعه جای تردیدی ندارد؛ تا جایی که برخی حرمت ربا را از ضروریات دین و به تبع آن از ضروریات فقه دانستهاند.
مهمترین مستند تحریم ربا در شریعت اسلام آیات قرآن است. در آیات ۲۷۵ تا ۲۸۱ سوره بقره خداوند ضمن تأکید بر حلال بودن بیع، بر حرمت دریافت ربا تصریح کرده و به صورت مبسوط عواقب رباخواری را توضیح داده است. آیه ۱۳۰ سوره آل عمران به عنوان اولین آیهای در این باره به صراحت دریافت ربا را بر مسلمانان حرام اعلام کرده است. آیات ۱۶۰ و ۱۶۱ سوره نساء اگرچه متوجه عمل یهود است ولی با توجه به اوصاف ربا میتوان آن را ناظر بر حال مسلمانان نیز دانست.
دومین مستند تحریم ربا، روایات متعددی است که در جوامع روایی شیعه و اهل سنت آمده است. در این روایات با لحنی بسیار شدید بر حرمت دریافت ربا و رباخواری تاکید شده و عواقب ناگواری برای آن ترسیم شده است.
حر عاملی در کتاب وسائل الشیعه در حدود ۳۰۰ روایت درباره حرمت ربا و عواقب آن جمعآوری کرده است.
بیشتر فقهای شیعه از جمله شیخ طوسی، شهید ثانی، صاحب جواهر، محقق اردبیلی و امام خمینی حرمت ربا را مورد اتفاق علمای شیعه میدانند.
🌴یا علی مرتضی
☘️ذکر علی عبادت است.
🌺نقل فضائل و مصائب امیرمؤمنان علی علیه السلام
🔹زندگی نامه امیرالمؤمنین
🔹احادیث و توصیه های اخلاقی
🔹استوری های مناسبتی
💐مهمان امیرالمؤمنین باشید
┈••✾•🍃🌼⚫️🌼🌿•✾••┈┈
@Ghader110
┈••✾•🍃🌼⚫️🌼🌿•✾••┈┈