💠 مقام سیدالشهداء صلواتاللهعلیه در رجعت
🔹 مرحوم شیخ حر عاملی مینویسد:
✍ السادس والستّون بعد المائة : ما رواه جعفر بن محمّد بن قولويه في « المزار » : عن الحسين بن محمّد ، عن معلّى بن محمّد ، عن أبي الفضل ، عن ابن صدقة ، عن المفضّل بن عمر ، عن أبي عبدالله عليهالسلام ، قال : « كأنّي بسرير من نور قد وضع ، وقد ضربت عليه قبّة من ياقوتة حمراء مكلّلة بالجوهر ، وكأنّي بالحسين عليهالسلام جالساً على ذلك السرير ، وحوله تسعون ألف قبّة خضراء ، وكأنّي بالمؤمنين يزورونه ويسلّمون عليه ، فيقول الله عزّوجلّ لهم : أوليائي سلوني فطالما اُوذيتم وذلّلتم واضطهدتّم ، فهذا يوم لا تسألوني حاجة من حوائج الدنيا والآخرة إلا قضيتها لكم ، فيكون أكلهم وشربهم من الجنّة » .
🔸 ابن قولویه قمی رضوان الله علیه در کتاب المزار روایت کرده است که حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند: گویا میبینم که تختی از نور گذاشته باشند و قبهای از یاقوت سرخ بر آن زده باشند مزین به انواع جواهر دیگر و حضرت امام حسین صلوات الله عليه بر آن تخت نشسته باشد و در دور و کنار آن نود هزار قبه سبز باشد و مومنان فوج فوج به دیدن آن حضرت آیند و سلام کنند و ندا از جانب حق تعالی به ایشان رسد که ای دوستان من! هر چه خواهید از من درخواست کنید که بسیار آزار کشیدید و خواری کشیدید و مظلوم شدید، امروز روزی است که هیچ حاجتی از دنیا و آخرت درخواست نکنید مگر آن که برآورم و غذا و آب ایشان از بهشت برای ایشان آید.
#امام_حسین #اربعین #کربلا
💠هیبت حسین صلوات الله علیه همچون امیرالمومنین صلوات الله علیه؛
🔸مرحوم شیخ عباس قمی مینویسد:
سید شریف علوی رضوان الله علیه در کتاب التعازی نقل کرده است:
امام مجتبی صلوات الله علیه برادر خود سیدالشهدا صلوات الله علیه را بسیار بزرگ میداشت و او را تعظیم میکرد؛
به طوری که گویا آن حضرت بزرگ تر از امام مجتبی صلوات الله علیه است؛
ابن عباس گوید : سبب آن را از امام مجتبی صلوات الله علیه پرسیدم و به من فرمود:او هیبتی همانند هیبت امیرالمومنین صلوات الله علیه در نظر من دارد؛
📚 سفینةالبحار ج۱ص۶۱۳
امام هادی(ع) . آیت الله وحید.pdf
287.2K
- امین وحی رب العالمین ، دهمین جانشین خاتم النبیین (صلیالله علیه و آله) . اثر آیت الله وحید خراسانی
🔶 موضوع : در این کتاب به شرح جنبه هایی از زندگی ، فضایل ، علوم ، کرامات و معجزات امام هادی (علیه السلام) پرداخته شده است.
#شهادت_امام_هادی
💠 قلب «اهل بیت» علیهم السلام محل اراده خدا
🔹امام هادی صلوات الله علیه فرمودند:
خداوند دلهای ائمه را محل اراده خود قرار داده است؛ اگر خدا چیزی را بخواهد آنها خواهند خواست.
👈 و این است معنی آیه: «ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ» .
و تا خدا نخواهد [شما] نخواهید خواست.
📚بحارالانوار، جلد ۲۵ ص ۳۷۲
انسان / ۳۰، تکویر / ۲۹
@shariat_is
💠نظر برخی از اکابر شیعه درباره
عظمت «زیارت جامعه کبیره»
که نقل شده از امام هادی صلوات الله علیه میباشد
۱-مرحوم محمد تقی مجلسی (رحمه الله):
«این زیارت(جامعه کبیره) احسن و اکمل زیارات است و من تا زمانى که در عتبات عالیات بودم زیارت نکردم ائمّه(علیهم السلام) را مگر به این زیارت»
۲-علامه محمد باقر مجلسی (رحمه الله):
«زیارت جامعه کبیره از صحیحترین روایات در سند، و از فراگیر ترین زیارات از نظر مورد، و از فصیحترین آنها در لفظ، و از بلیغترینشان در معنی، و از والاترین آنها در جایگاه میباشد»
۳-سیّد عبد الله شُبَّر(رحمه الله):
«فصاحت کلمات و عبارات آن، و رساییِ مضمون و جملات آن، بانگ میزند که چنین زیارتی از سرچشمه صافِ برآمده از چشمه وحی و الهام، صادر شده است و آواز میدهد که از زبان صاحبانِ اسرار دین و دژهای مردمان، بیرون آمده است. پس این (زیارت)، به حقیقت فراتر از کلام مخلوق، و فروتر از کلام خالق است»
۴-امام خمینی (رحمه الله):
«منقول است حضرت امام در سیزده سالی که در نجف اشرف بودند به جز در موارد خیلی کم هر شب در ساعت مشخصی وارد حرم مطهر امیرالمومنین می شدند و بعد از خواندن اذن دخول و زیارت امین الله مقید بودند از طریق پایین پا به سمت بالاسر بروند و هرگز از سمت بالاسر نمی رفتند چون طبق روایتی سر مقدس حضرت اباعبدالله در آن جا دفن است لذا از سمت پایین پا به بالاسر می رفتند و در آن جا می نشستند و زیارت جامعه کبیره را میخواندند»
۵-مقام معظم رهبری(حفظه الله): ایشان در دیدار با جمعی از شعرای آئینی فرمودند:
«برای مناقب ائمه، از زیارتها، بخصوص زیارت جامعهی کبیره استفاده کنید. بنابراین شما دیگر هیچ احتیاجی ندارید که مبالغاتی را در ذهن خودتان خلق کنید. آنچه که باید در باب ائمه (علیهمالسّلام) گفته شود، در زیارت جامعه هست. شما میتوانید یک فقره از فقرات زیارت جامعه را - حالا شاید صدها فقره است»
۶-آیت الله بهجت(رحمه الله):
«منقول است که ایشان مقید بودند اوقاتی که در قم بودند هر روز به زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام و هنگامی که در مشهد مقدس بودند هر روز به زیارت امام رضا علیهالسلام مشرف شوند.
ایشان در تشرفات خود به این حرمها معمولاً زیارت جامعۀ کبیره را میخواندند و به افرادی که از ایشان درخواست توصیه برای زیارت میکردند، میفرمود:
«اگر وقت دارید زیارت جامعه، و اگر وقتتان کم است زیارت امینالله و دیگر زیارت مأثوره را بخوانید»
◾️ غربت اهل بیت پیامبر
هنگامي كه بدن شريف امام هادی علیه السلام را تشییع میکردند، شنيده شد كه كنيزي ميگفت؛
«ماذا لقينا في يوم الاثنين، قديماً و حديثاً»
يعني: ما چه كشيديم از روز دوشنبه از قديم الايام تا اين زمان❗️
📚تتمة المنتهی، محدث قمی ره، ص ۴۱۸
دوشنبه مصادف بوده است با تشکیل سقیفه بنيساعده
📌چه زیبا و در عین مراعات تقیه ، در قلب خفقان سامراء، امام هادی علیه السلام منشاء گرفتاری ها را به محبین خود آموزش داده اند.
🖇السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بن مُحَمَّدٍ الزَّكِيَّ الرَّاشِدَ النُّورَ الثَّاقِبَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكَاتُه
💠علم امام جواد الائمه علیه السلام در سن ده سالگی
ثقة السلام کلینی رضوان الله علیه در کتاب شریف کافی روایتی را با سند صحیح در فضل امام جواد الائمه علیه السلام نقل کرده است که به وضوح علم امام را به عالمیان نشان می دهد:
علی بن ابراهیم گوید: پدرم گفت: گروهی از شیعیان از شهرهای دور آمدند و از امام جواد(علیه السلام) اجازه تشریف گرفتند و خدمتش رسید و در یک مجلس 30 هزار مسأله از او پرسیدند، حضرت به آنها جواب گفت و در آن زمان ده ساله بود.
📚منبع:
اصول الکافی ج۲ ص۵۹۴
#امام_جواد
#میلاد_امام_جواد
💠 فطرس به مهد امام حسین علیه السلام پناه برد و ما به قبر آن حضرت پناه میبریم...
🔹 مرحوم شیخ طوسی روایت کرده است که در بخشی از دعایی که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در روز ولادت حضرت سید الشهداء علیه السلام فرمودند، آمده است:
✍ عاذ فطرس بمهده فنحن عائذون بقبره من بعده نشهد تربته و ننتظر اوبته.
🔸 فطرس به مهدش پناه برد و ما به قبرش پناه میبریم و در تربتش حضور مییابیم و منتظر رجعت و بازگشتش هستیم.
📚 مصباح المتهجد، تالیف شیخ طوسی، صفحه ۵۷۲،
📚 اقبال الاعمال، تالیف سید بن طاووس، جلد ۲، صفحه ۶۹۰،
#میلاد_امام_حسین
#ماه_شعبان
💠 نحوه عطای مال توسّط #امامرضا صلواتاللهعلیه به یک نیازمند
➖ يسع بن حمزه گويد: در حضور امام رضا عليه السّلام بودم و با حضرتش گفتوگو مىكردم و اطراف امام، جمعيّت زيادى از مردم بودند كه از حلال و حرام سؤال مىكردند. ناگاه شخص گندمگون قد بلندى خدمت امام شرفياب شد و گفت: درود بر تو اى فرزند رسول خدا! مردی هستم از محبین شما اهل بیت علیهم السّلام، كه از حجّ برمىگردم و دارايى خودم را گم كردهام، چيزى ندارم كه مرا به وطنم برسانم. اگر خواستيد به من كمك كنيد كه به وطنم برگردم. زندگى من خوب است، وقتى كه آنجا رسيدم مال شما را صدقه مىدهم، زيراكه من مستحق صدقه نيستم. حضرتش فرمودند: بنشين! خداوند تو را رحمت كند. آنگاه حضرت توجّه به مردم كرده و با آنان سخن میفرمودند، تا اينكه همۀ مردم رفتند. من با سليمان جعفرى و خيثمه مانديم. امام عليه السّلام داخل حجره شد و ساعتى در حجره بود و بعد خارج شد و درب را بست.
«و ثُمَّ خَرَجَ وَ رَدَّ اَلْبَابَ وَ أَخْرَجَ يَدَهُ مِنْ أَعْلَى اَلْبَابِ وَ قَالَ أَيْنَ اَلْخُرَاسَانِيُّ فَقَالَ هَا أَنَا ذَا فَقَالَ خُذْ هَذِهِ اَلْمِائَتَيْ دِينَارٍ وَ اِسْتَعِنْ بِهَا فِي مَئُونَتِكَ وَ نَفَقَتِكَ وَ تَبَرَّكْ بِهَا وَ لاَ تَصَدَّقْ بِهَا عَنِّي وَ اُخْرُجْ فَلاَ أَرَاكَ وَ لاَ تَرَانِي»
سپس دست مبارک خود را از بالاى درب بيرون كرده و فرمودند: خراسانى كجاست؟ آن مرد عرض كرد: من اينجا هستم. فرمودند: اين دويست دينار را بگير برای هزينه و زندگى خود خرج كن و تبرّك بجوى، و از جانب من صدقه نده، و برو كه من تو را نبينم و تو مرا نبينى. آن مرد رفت. سليمان عرض كرد: جانم به قربان شما! بخشش كردید به آن مرد و او را مورد رحمت قرار دادید، چرا صورت خود را از او پوشاندید؟ امام فرمودند: برای اينكه خجالتِ درخواست کردن را در صورتش نبينم. آيا حديث پيامبر اکرم صلّى اللّه عليه و آله را نشنيدهاى كه فرمودند: انجام كار نیک در پنهان، ثواب هفتاد حجّ را دارد، و كسى كه گناه را آشكار كند، پيش خداوند متعال ذليل است، و كسى كه گناه را آشکار نکند مورد مغفرت خداوند قرار مىگيرد. آيا قول پيشينيان را نشنيدهاى كه گفته:
مَتَى آتِهِ يَوْماً لِأَطْلُبَ حَاجَةً
رَجَعْتُ إِلَى أَهْلِي وَ وَجْهِي بِمَائِهِ.
چون روزى براى طلب حاجت نزد او آيم، پيش خانوادهام باز مىگردم در حالى كه آبرويم را حفظ كردهام.
📚 الکافی، ج ۴ ص ٢٣
💠 مؤمن اهل خیانت نیست
🔸عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عُثْمَانَ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ عَبْدِاَلْكَرِيمِ مِنْ أَهْلِ هَمَدَانَ عَنْ أَبِي ثُمَامَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ اَلثَّانِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَلْزَمَ مَكَّةَ أَوِ اَلْمَدِينَةَ وَ عَلَيَّ دَيْنٌ فَمَا تَقُولُ فَقَالَ اِرْجِعْ فَأَدِّهِ إِلَى مُؤَدَّى دَيْنِكَ وَ اُنْظُرْ أَنْ تَلْقَى اَللَّهَ تَعَالَى وَ لَيْسَ عَلَيْكَ دَيْنٌ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لاَ يَخُونُ.
✍🏻 ابىثمامه گويد: به امام جواد عليه السّلام عرض كردم: من مىخواهم در مكّه، يا مدينه بمانم (و به شهر خود بازنگردم)، ولى بدهكارى دارم، نظر شما چيست؟ فرمودند: برگرد و بدهكارى خود را بپرداز و تصميم بگير كه خداى تعالى را در حالى ملاقات كنى كه بدهكارى نداشته باشى، همانا مؤمن خيانت نمىكند.
📚 الکافی، ج ۵ ص ٩۴
•شریعت•
💠 مؤمن اهل خیانت نیست 🔸عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ مُحَ
مجلسی اول رحمه الله گویند:
"مُؤَدَّى دَيْنِكَ" أي بلدك أو بلد صاحب المال بقصد أداء الدين فإنّه إذا رآه اطمأنّ. "وَ انْظُرْ أَنْ تَلْقَى الله" أي لحالك و قرب منزلتك عنده تعالى، "أن تَموتَ وَ لَيْسَ عَلَيْكَ دَيْن" فإنّه إذا كان من نيّته الأداء أعانه الله عليه. "اِنَّ المُؤمِنَ لاَ يَخُونُ" فإنّه إذا لم يكن في نيّتك الأداء فأنت خائن أو كالخائن، والظاهر أَنّه على الاستحباب، و يمكن أن يكون واجباً سيّما إذا كان الأداء في بلده أسهل كما هو الغالب.
(روضة المتّقین، ج ۶ ص ۵٢١)
✅ حاصل کلام ایشان: «اگر بدهکار در مکانی که بدهی دارد، دیده شود، طلبکار هم خاطرش آسوده است، لذا باید در محلّی که بدهکار است بماند تا گمان به خیانت او نرود. و اگر بدهکار قصدش أدای دِین باشد، خداوند متعال هم برای او گشایش میکند، ولی اگر نیّتش عدم پرداخت باشد، خائن یا مانند خائنین است. و باید ترسید از اینکه مرگ برسد و دِین به عهده ما باشد.»
خطبه_کوبنده_حضرت_عباس_علیه_السلام_بر_بام_مکه_در_یوم_الترویه.pdf
1.99M
💠خطبه_کوبنده حضرت عباس سلام الله علیه بر بام کعبه در یوم الترویه
📝 در کتاب مناقب سادة الکرام آمده که در روز یوم الترویه، وقتی که یزید ملعون با هتک حرمت خانه خدا نیروهایی را با سلاح پنهان در لباس احرام فرستاد تا امام حسین صلواتاللهعلیه را شهید کنند، حضرت ابالفضل العباس علیه السلام با اجازه سیدالشهدا صلواتاللهعلیه بر فراز بام کعبه رفته و خطاب به بنی امیه و پیروانشان لعنت الله علیهم اجمعین با صلابت حیدری خود این خطبه غرا و پرشور را خواندند...
#عرفه