eitaa logo
شریف لک زایی
261 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
142 ویدیو
90 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نجف لک زایی
✅بیست و یک جلسه فایل های صوتی فرد و جامعه قرآنی 💠ارائه دهنده استاد نجف لک زایی ⬅️https://yekupload.ir/folder/340709 ✅بیست و یک جلسه فایل های ویدیویی فرد و جامعه قرآنی 💠ارائه دهنده استاد نجف لک زایی ⬅️https://yekupload.ir/folder/343904
مروری بر بیانات ۱۴ خرداد ۹۹ محور بحث امروز تحول لزوم تحول در جامعه و مقابله با تحجر یعنی ایستادگی بر مشهورات غلط بود امام خمینی امام تحول بود محورها و مباحث تحول خواهی امام 1⃣ مبحث اول: امام که خود شخص متحول شده بود ابتدا در حوزه در میان جمعی از حوزویان تحولی ایجاد کرد سپس این تحول را در میان مردم گسترش داد 2⃣ مبحث دوم:محورهای تحول خواهی امام ۱. تحول ملت در توجه به مسائل مهم خود ۲.تحول در نگاه به خود و جامعه تبدیل احساس حقارت احساس توانایی و عزت ۳.تحول در مطالبات اساسی مردم از مطالبات حقیر کوچک محلی و محدود به استقلال آزادی نه شرقی نه غربی و مطالبات بزرگ انسانی و جهانی ۴. تحول در نگاه به دین از حوزه مسائل فردی رسالت دین در نظام سازی جامعه سازی انسان سازی تمدن سازی ۵. تحول در نگاه به آینده. نتیجه این تحول این بود که مردم امروز به ایجاد تمدن نوین اسلامی نگاه می کنند. ایجاد اتحاد عظیم اسلامی و تشکیل امت اسلامی ۶. تحول در مبانی معرفتی کاربردی. امام نظام سازی را و دیگر مسائل مورد نیاز برای اداره جامعه را به طور روشمند و قانونمند یعنی به همان روش فقه جواهری و به دور از بدعت و با استفاده صحیح از مباحث متعارف فقه وارد فقه نمود ۷. تحول در جمع بین تعبد و نوگرایی. امام نوگرا در عین حال به شدت پایبند تعبد بود به خلاف بعضی روحانیون نوگرا که اگرچه به طور فردی متعبد بودند اما در مسائل اجتماعی این تعبد را نداشتند ۸. تحول در نگاه جوانان. امام اعتماد و تکیه عجیبی به جوانان داشتند و آنان را در مناصب مختلف گمارد در عین حال از ظرفیت‌های غیر جوان هم استفاده کردند ۹. تحول در نگاه به ابر قدرت ها امام نشان داد ابرقدرتها شکست پذیر هستند 3⃣ مبحث سوم: ارزیابی تحول بعد از امام اینها که از خصوصیات امام بود برای درس گرفتن در جامعه امروز ماست ما اگرچه در این ۳۰ سال حرکت تحولی داشته‌ایم اما چون هر جامعه زنده و پویایی همچنان احتیاج به تحول داریم ما در مواردی تحول یافته ایم در علم امروز ما در دنیا مطرح هستیم در عرصه دفاعی توانایی های ما نزدیک به حد بازدارندگی است در عرصه سیاست امروز چهره نظام یک چهره با ابهت و قدرتمند در دنیاست در برخی از زیرساخت ها هم تحول پیدا شده اما فعلیت نیافته در مواردی تحول مهمی نداشته‌ایم در مواردی عقب‌گرد ناپسند داشتیم 4⃣مبحث چهارم: الزامات تحول ۱. تحول خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست تحول یعنی گرایش مستمر به بهتر شدن یعنی میل به شتاب داشتن و اجتناب از تحجر و با فشاری بر مشهورات غلط ۲. تحول نیازمند پشتوانه فکری است در هر زمینه ای ابتدا باید اندیشه مدون و شکل یافته داشت و این با اتکا به دارایی های معنوی یعنی احکام و مقررات اسلامی آیات قرآن و کلمات اهل بیت میسر است کسانی از انقلابیون که در ابتدا پشتوانه فکری نداشتند امروز تبدیل به فسیل هایی شده اند مانند فسیل های کجرو در زمان شاه ۳. تحول را با استحاله فکری نباید اشتباه گرفت این منجر به مرگ تمدنی می شود مانند اندیشه تجدد در زمان شاه ۴. تحول لزوما دفعی نیست اگر هدف درست انتخاب شد و راه طولانی بود باید صبر کرد اتکاء به یک دست هدایتگر قابل اطمینان این تحول تدریجی را به جلو برد ۵.تحول را با کارهای سطحی نباید اشتباه گرفت کارهای متهورانه عجولانه گاه برای فرونشاندن هوس یک کار انجام می شود تحول یک کار عمقی است سرعت را با شتاب‌زدگی نباید اشتباه گرفت 5⃣ مبحث پنجم: فهرستی مثالی ازعرصه و موضوعات تحول ۱. در اقتصاد باید بند ناف کشور را از نفت قطع کرد ۲. بودجه بندی؛ بودجه باید ناظر به موضوع مسئله و عملکرد باشد یعنی بودجه باید عملیاتی باشد عده ای این را می‌گویند اما عمل نمی‌شود ۳. آموزش فایده محور عمقی و کاربردی در دانشگاه دبیرستان و حتی در دبستان آموزش‌ها باید عمقی و کاربردی و نه حفظی باشد درس هایی که هیچ فایده‌ای برای یک فرد تا آخر عمر او نخواهد داشت اگر همین برنامه تحول آموزش و پرورش اجرا شود این تحول پیش خواهد آمد ۴. حل مشکلات اجتماعی چون اعتیاد و عدالت ۵. توجه به مسئله خانواده و جمعیت و مسئله دهشتناک پیر شدن جامعه 6⃣مبحث ششم شرط تحول شرط مهم تحول نترسیدن است دشمن غیر از مقابله سخت افزاری در بخش نرم افزاری نیز تلاش می‌کند تصمیمات مهم و درست کشور را زیر سوال ببرد این فضای مجازی با برخورد های تیز و آزاردهنده را نباید ملاحظه کرد ملاحظه دشمن را هم نباید کرد
دکتر شریف لک‌زایی: تحول در حوزه با ساختار بروکراتیک کارمندی و غیرجهادی محقق نمی شود حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بی شک تحول در حوزه با ساختار بروکراتیک کارمندی و رویکرد غیرجهادی محقق نمی شود. دکتر شریف لک‌زایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام(ره) مبنی بر لزوم تبیین و ترویج گفتمان تحول خواهی و تحول گرایی به تاسی از سیره و اندیشه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: بنده پیشتر هم در باب مقوله تحول در حوزه به این نکته متذکر شده بودم که بر اساس فرمایشات و منویات رهبر معظم انقلاب، اندیشه تحول خواهی و ایده ای که می خواهد به ایجاد تحول بپردازد، در وهله نخست دارای اهمیت خاصی است. وی افزود: مقام معظم رهبری سال ها قبل در باب ضرورت تحول در حوزه ضمن بیان توصیه هایی خواستار این مساله شدند که حجم کتب و مدت تحصیلی در حوزه کمتر شود، اما همان موقع برایم تعجب برانگیز بود که اتفاقاً بر این حجم افزوده شد و حتی سطوح حوزه از نه سال به ده سال افزایش یافت. وی گفت: از این حیث به اعتقاد بنده، ایده تحول بسیار حائز اهمیت است که با دقت در کلام رهبر فرزانه انقلاب می توان به شاخصه ها و رهنمودهای بسیار خوبی از این منظر دست یافت. لک‌زایی ادامه داد: مساله مهم بعدی ناظر به کارگزاران تحول است؛ در این رابطه باید محدوده زمانی مورد نظر در بحث تحول بررسی و سنجش شود تا ببینیم که آیا اساساً با کارگزارانی که بوده اند تحولی صورت گرفته و اگر نشده زمینه ها و دلایل آن چه بوده تا بعد بر اساس دست یابی به این علت ها و زمینه ها بتوان بهترین تصمیم را برای ایجاد تحول در حوزه گرفت. وی خاطرنشان کرد: از این رو ، هم ایده تحول مهم است از این حیث که بدانیم تحول در رابطه به چه موضوعات و مسائلی باید باشد و هم از آن سو کارگزار تحول نیز مهم است، به این جهت که بدانیم چه کسی یا کسانی و از چه طریقی می خواهند به ایجاد تحول همت گمارند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین گفت: چه بسا ایده ها و اندیشه های تحول خواهی بسیار خوبی در حوزه وجود داشته باشد، اما شاید کارگزار مناسب و مؤثری که بتواند این تحول خواهی را انجام دهد، وجود نداشته باشد که این جا نیاز به تجدید نظر است. وی افزود: از سوی دیگر هدف تحول بسیار مهم است؛ این که ناظر به بیانات مقام معظم رهبری بتوانیم یک افقی را برای خودمان تعریف کرده و بر اساس نقشه راه بخواهیم به آن اهداف مدنظر دست یابیم، لذا در حوزه هدف تحول مهم است این که بدانیم مثلاً آیا ارتقای دینداری در جامعه مدنظر است یا این که ارتقای سطوح آموزشی در حوزه ملاک می باشد و یا این که ارتقای سطح دانش و آگاهی در باب دین داری باید مورد توجه باشد. لک‌زایی با تأکید بر این که ما با ساختار بروکراتیک اداری و کارمندی و غیرجهادی نمی توانیم به تحول در حوزه دست پیدا کنیم، ابراز داشت: این که جلسات و نشست ها و همایش های مداوم گذاشته شود، گرچه فی نفسه شاید در جای خود ارزشمند باشد، اما نباید به این ها بسنده کرد،کما این که یک وقت می بینیم ده سال و بیست سال از همین برنامه ها و نشست ها و همایش ها گذشته و آن تحول مطلوب و مورد انتظار رخ نداده است. وی گفت: اگر دقت کرده باشیم، رهبر معظم انقلاب از همان دهه هفتاد که به قم تشریف آوردند، فرمایشات دقیق و مبسوطی در خصوص تحول حوزه در آن زمان و تا به امروز بیان کرده اند که بر این اساس، لازم است کارگزاران تحول در حوزه گزارشی ارایه کنند که چه اقداماتی تا به امروز دراین راستا انجام شده تا بعد بر اساس کارهای انجام شده، هدف گذاری جدید بر اساس اقتضائات فعلی و نیازهای کنونی صورت بگیرد.
شریف لک‌زایی: تحول حوزه در گرو گفت‌وگو با سلایق مختلف فکری است/ تعلیم و تربیت؛ شاکله سیره علمی امام صادق(ع) عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه تعلیم و تربیت، شاکله سیره علمی امام صادق(ع) است، گفت: امروزه حتی سلایق موجود در خود جریان انقلابی و شیعی را هم نمی‌پذیریم و امکان گفت‌وگو برای این نوع جریان‌ها فراهم نیست و باید تحولی دربرگیرنده همه سلایق و علائق ایجاد کنیم. شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تسلیت شهادت امام صادق(ع) گفت: هر کدام از ائمه در شرایط زمان خود بخشی از حوزه‌های مورد نیاز جامعه را برجسته و تلاش کردند تا از این منظر اثرگذار باشند. وی با بیان اینکه امام صادق(ع) در بخش تعلیم و تربیت، تمرکز و توجه زیادی داشتند و به عنوان راهبرد به آن اهتمام ورزیدند که امروز هم برای ما کاربرد زیادی دارد، اظهار کرد: امام صادق(ع) به دنبال گفت‌وگو با سایر نحله‌ها و مخاطبان و سلایق فکری بودند که امروز هم باید وجود داشته باشد، زیرا وقتی با دیگران گفت‌وگو می‌کنیم به معنای مرزبندی و روشن‌ترشدن مرزهای علائق و سلایق و آشکارسازی آرا و نظرها است. لک‌زایی اظهار کرد: مسئله دیگر در سیره امام، خود گفت‌‌وگو در شرایط متوازن و اعتماد متقابل است که خیلی اهمیت دارد؛ ما امروزه به فضای گفت‌وگو نیاز مبرمی داریم و نقطه و مسیر تحول حوزه‌های علمیه این است که پذیرای گفت‌وگو با همه دیدگاه‌های دیگر باشد.  وی اضافه کرد: فکر می‌کنم در گفت‌وگو با دیگر نحله‌ها و جریانات فکری، اتفاقات مهمی رخ خواهد داد و باید آن را تداوم ببخشیم؛ تصور بنده این است که امروزه گاهی حتی ما سلایق موجود در خود جریان انقلابی و شیعی را هم نمی‌پذیریم و امکان گفت‌وگو برای این نوع جریان‌ها فراهم نیست و باید تحولی دربرگیرنده همه سلایق و علائق ایجاد کنیم. استاد و پژوهشگر حوزه با تاکید مجدد بر بحث تعلیم و تربیت در مشی امام صادق(ع) تصریح کرد: براساس آنچه امام صادق پی‌ریزی کرده‌اند، اولویت با تعلیم و تربیت است تا نسلی را تربیت کنیم که این جریان بتواند در برابر افکار و سلایق دیگر تحمل بالا داشته باشد و بتواند با آنان گفت‌وگو کند. لک‌زایی بیان کرد: امام بحث شاگردپروری و مجتهدپروری را در دستور کار قرار دادند و طبق نقل‌های تاریخی تا چهارهزار شاگرد برای امام ذکر شده که نشانه حرکت امام به سمت تقویت بنیه فکری شیعیان است. در این مسیر، گفت‌وگوهای درون کلامی و تفسیری و درون فقهی و علوم قرآن و کلام و ... را به صورت تخصصی شاهد هستیم و امام ضمن ایجاد فضای باز علمی، کسانی را تربیت کردند که قادر بودند با افکار مخالف، گفت‌وگو کنند. ادامه در لینک زیر: تحول حوزه در گرو گفت‌وگو با سلایق مختلف فکری است/ تعلیم و تربیت؛ شاکله سیره علمی امام صادق(ع) https://iqna.ir/fa/news/3905022/%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88-%DA%AF%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%82-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81-%D9%81%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D8%A7%DA%A9%D9%84%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82%D8%B9
با سلام و احترام. بیست و نهمین جلسه «حکمرانی در قرآن» شنبه ششم تیرماه ساعت 11 با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی برگزار می شود. امکان حضور محدود در جلسه(قم،پردیسان،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید سلیمانی) وجود دارد. لینک حضور در جلسه انلاین: https://engage1.shatel.com/b/ali-9cj-2ng
فراخوان مقاله کنگره حکمت سیاسی متعالیه
دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه برگزار می‌شود دبیر علمی کنگره حکمت سیاسی متعالیه با بیان اینکه فراخوان کنگره از هفته جاری آغاز شده است، گفت: این کنگره فصل بهار سال ۱۴۰۰ با هدف تبیین فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و نقد نظریه‌های رقیب برگزار می‌شود. شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر عملی کنگره حکمت سیاسی متعالیه در گفت‌وگو با ایکنا، از برگزاری این همایش در فصل بهار سال آینده خبر داد. وی با بیان اینکه، با وقوع انقلاب اسلامی، پارادایم فکری جدیدی در جهان ایجاد شد، اضافه کرد: انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی و نه غربی پا به عرصه گذاشت و تأکید کرد که حاضر نیست خود را در ذیل غرب تعریف کند، بنابراین برای آن که این استقلال، حفظ شود، باید فلسفه سیاسی خود را تبیین کند. دبیر علمی همایش حکمت سیاسی متعالیه، افزود: اگر قرار باشد جمهوری اسلامی، خود را در ذیل غرب تعریف نکند باید ابعاد معرفتی، علمی و فرهنگی خود را برجسته‌تر کند و لازمه این کار پرداختن بیشتر و اهمیت افزون‌تر دادن به علوم انسانی اسلامی بر مبنای رفع نیازهای روزآمد جامعه اسلامی است که متأسفانه کمتر به این مسائل پرداخته شده است.  لک‌زایی با بیان اینکه یکی از ادعاهای برخی از تحلیلگران و پژوهشگران حوزه انقلاب اسلامی این است که انقلاب ایران فلسفه سیاسی ندارد، اظهار کرد: معتقدیم این حرف درست نیست، اما باید این فلسفه را تبیین کنیم و به صورت علمی نشان دهیم و برگزاری همایش حکمت سیاست متعالیه هم در این راستا قابل تحلیل است. دبیر علمی همایش حکمت سیاسی متعالیه با بیان اینکه این نوع حکمت می‌تواند انقلاب را تبیین و به طور تئوریک از آن پشتیبانی کند، اضافه کرد: اولین دوره این همایش با عنوان سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالی، بهمن ماه سال ۱۳۸۷ برگزار و با استقبال پژوهشگران، استادان و دانشجویان روبرو شد. لک‌زایی افزود: در دومین کنگره، به نظریه دولت و نقش حکمت سیاسی متعالیه در تولید نظریه مطلوب دولت، کارویژه‌های دولت، نقد و ارزیابی نظریه‌های رایج دولت، تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران، و … با حضور صاحب‌نظران و با ارائه مقالات آنان پرداخته خواهد شد. اهداف همایش وی با بیان اینکه نقد و بررسی نظریه‌های رقیب از دیگر اهداف برپایی این همایش است، اظهار کرد: توانمندسازی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ توجه به کارآمدی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی و تمهید نظریه‌های سیاسی بر اساس حکمت سیاسی متعالیه همچنین نقد و بررسی ادبیات و نظریه‌های رایج در علوم سیاسی از دیگر اهدافی است که در این دوره کنگره دنبال خواهد شد. لک‌زایی با اشاره به محورهای اصلی فراخوان مقاله، افزود: نقد و بررسی نظریه‌های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه همچون دولت اخلاقی، دولت مطلقه، دولت فلسفی، دولت فقهی، دولت عرفانی، دولت مدرن، دولت ملی، همچنین کارویژه‌های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه مانند؛ آزادی، امنیت، عدالت، قدرت، قانون، جنگ و صلح، محبت و دوستی، تعلیم و تربیت، حقوق بشر، محیط زیست، پیشرفت، تمدن از جمله محورهای این فراخوان هستند. وی اضافه کرد: «نظریه دولت مطلوب از منظر حکمت سیاسی متعالیه» در موضوعاتی مانند؛ ظرفیت‌های حکمت سیاسی متعالیه برای ارائه دولت متعالیه همچنین «تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران از منظر حکمت سیاسی متعالی» مانند؛ مردم سالاری دینی، مشروعیت، استقلال و «از فارابی تا فیلسوفان مسلمان معاصر: مقایسه نظریه‌های دولت از منظر مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی» دیگر محورهای تشکیل‌دهنده این همایش هستند.  لک‌زایی با بیان اینکه فراخوان همایش به تازگی آغاز شده است، تصریح کرد: عمده مقالات همایش به صورت سفارشی  از سوی محققان به همایش ارسال خواهد شد. وی با بیان اینکه مهلت دریافت چکیده مقالات پایان شهریور ماه و مهلت دریافت اصل مقالات پایان آذر ماه ۱۳۹۹ اعلام شده است، تصریح کرد: علاقه‌مندان می‌توانند از طریق ایمیل همایش به نشانی hikmat@isca.ac.ir، سامانه دریافت چکیده و مقاله به نشانی hikmat.isca.ac.ir همچنین کانال اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی: @islamicpp با دبیرخانه همایش در ارتباط باشند. یادآور می‌شود، نشانی دبیرخانه کنگره؛ قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی است.
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (1) یادداشت دکتر محمد اله بخش عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد خداوند روح حاج آقا رو قرین رحمت کنن ان‌شاءالله. یه نکته ای که توی منش ایشون برای من خیلی جالب و آموزنده بود آرامش ایشون بود. بارها شاهد بودم که وقتایی که بقیه سر یه موضوعی با چنان هیجان و تندی صحبت می کردن ایشون با همون لبخند همیشگی و آرامش شون یه شوخی مطلبی می گفتن و صحبت ختم میشد. من هر وقت ایشون رو میدیم از این آرامش لذت می بردم خودم هم آروم می شدم. یادمه روزی که راهی سفر ادامه تحصیل بودیم با خانواده رفتیم خدمت شون برای خداحافظی. ایشون با همون حالت لبخند و خیلی با آرامش برامون دعای سفر خوندن و دعا کردن. خیلی حس خوب و آرامش بخشی بود. توی این روزهای پراسترس و به هم ریخته چقدر جای آدم هایی که این آرامش و سکینه قلبی رو دارن و به بقیه هم منتقل می کنن خالیه. روحشون شاد باشه، ان‌شاءالله.
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (2) حجت‌الاسلام بختیاری سیستانی کمی دعا ز غیب کن خدایِ من تو شاهدی ، ز صبر آهنین ما چه سخت بگذرد زمان ز هجر نازنین ما تو خود خدای چاره ای، بساز مرحمی دگر که رخت بسته چهل سحر بزرگ و مهترین ما یلی که از محبتش همیشه سینه میتپد ثنا و مدح و شعر او سرشته با یقین ما به جبهه ها دلاور و معینِ همرهان خود به امر سیّد خُمَین نخست و اولین ما به سیستان مقام او به جمله آشنا بُوَد قَسَم به خالقی که خود شنیده آفرین ما طریق عالمانه اش ، سرشته بود با عمل که کل قوم زین سخن ، به جمله شاهدین ما فدای اینچنین پدر ، میان مکتب حسین ع نموده نسل پاک خود ، فدای شاهِ دین ما فدای نام مُسلِمَش ، نظاره بر حبیب کن که هر یکیست همچو مَه فروغ سرزمین ما تو رفتی و بدون تو پر از غم است شهرِ دل کمی دعا ز غیب کن به سینه ی حزین ما زبان شیخ سیستان فدای یک نگاهتان بهشت با دعایتان ، شود همی قرین ما 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 تقدیم به پیرغلام آستان مقدس حضرت سید الشهداء حضرت ابا عبدالله الحسین ع مرحوم جنت مکان ابو الشهید حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد لک‌زایی اعلی الله مقامه الشریف الاحقر بختیاری سیستانی🌹
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (3) یادداشتی از صادق لک‌زایی روحانی انقلابی قبل از انقلاب که بعد از پیروزی معلوم شد نام او و فرزندش حبیب (سردار شهید حاج حبیب لک زایی) در لیست اعدام ساواک قرار گرفته است. حبیب کوچک که بود بخاطر پاره کردن تصاویر شاه از روی کتاب های درسی شلاق میخورد در جبهه های حق علیه باطل یک چشم را از دست می دهد و شصت و سه ترکش به اندازه یک بند انگشت از سر تا پا مهمان بدنش می شوند و بخشی از پهلو را بر سر بخور بخورهای سفره انقلاب جا می گذارد و با آن مقدار کم سلامتی باقی مانده هم تا پایان (به گفته خودش)؛ تمام وجودش را وقف اسلام، نظام و انقلاب می کند. بقیه دست پرورده های این شخصیت هم همینطور؛ چه در زمان جبهه و جنگ و بعد از آن و حتی اسارت گروهک های تروریستی که میدانم چون رضایت ندارند نگویم بهتر است.. پ ن؛ دست علوی پدر دامان فاطمی مادر دست پرورده هایش حبیب دلها می شوند. گرامیداشت این شخصیت ها ترویج راه و روش آن هاست. کتاب زندگینامه این عالم وارسته است که آن را می توانید از برنامه پژوهان دانلود نمایید و یا از طریق جستجوگر گوگل به لینک های دریافت کتاب دسترسی پیدا کنید.
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (4) یادداشتی از صادق لک‌زایی نخستین سالگرد ارتحال پدر بزرگ آدرس خانه حاچ آقا مطهری چهارم انتهای کوچه بود و همه می دانند و می دانستند از زمانی که حاج آقا به واسطه فعالیت هایش از روستا به شهر و خیابان مطهری آمد، (از قبل انقلاب تا کنون) خانه اش همان است (مطهری چهارم انتهای کوچه) با در دو لخت آبی رنگش که این اواخر بعد از ازدواج آقا مهدی که خانه اش را در حیاط همان منزل حاج آقا ساخت، عوض شد. خانه همان است، از وسایل زندگی هم از زمان انقلاب تا کنون یک تخت اضافه شد که آن هم این چند سال آخر در زمان کسالت حاج آقا بود و یک تلویزیون کوچک که سیاه و سفید بود و به اصرار دیگران تبدیل شد به یک تلویزیون رنگی کوچک و صندلی و چند چیز جزئی دیگر به همین شرایط، بدون هیچ‌گونه وسیله نقلیه ای.. درباره ایشان کتاب شراب طهور زندگینامه حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد لک زایی به چاپ رسیده است که نسخه دیجیتال آن را می توانید از برنامه کتابخوان همراه پژوهان دریافت نمایید و یا از طریق جستجوگر گوگل به لینک های دریافت دسترسی پیدا کنید.
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (5) یادداشت دکتر نجمه کیخا عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران از حاج محمد لک زایی می نویسم. کسی که از دوران کودکی به نام حاج آقا اعتمادی می شناختمش و یک سالی است که دیگر میان ما نیست. از دوران کودکی او را می شناختم و در رفت و آمدهای خانوادگی با او آشنا شدم. او از بچه ها سوال معروفی می پرسید: « تو مسلمانی یا پدرت؟» و این سوال مجموعه ای از پاسخ ها و سوالات را به دنبال داشت و باب بحث و گفتگو را باز می کرد. برای ما انسان های امروزی که هم می خواهیم مدرن باشیم و هم پایی در سنت داریم، هم می خواهیم دلبستگی ها و علقه های با ارزشمان را حفظ کنیم و هم از قطار پیشرفت های زندگی جا نمانیم، ثبات در اندیشه و رفتار تبدیل به آرزویی بزرگ شده است. اما او در تمام مدتی که می شناختم ثباتی در اندیشه و رفتار داشت. نه اینکه کتاب جدید نخواند و بحث جدیدی نیاموزد. منظور غیر از این است. او توانسته بود ازسنین جوانی بر خود مسلط شود، خوددار باشد و بر اصولی ثابت، پابرجا بماند. تغییرات او در درون همان اصول صورت می گرفت. در نتیجه برای او که همیشه معلم بود و مطالعه می کرد؛ یاد می داد و یاد می گرفت؛ هیچ روزش مثل روز قبل نبود؛ بلکه بهتر از روز قبل بود. یکبار به من گفت من افراد را با نگاه اول و با اولین جمله ای که بر زبان می آورند می شناسم و می توانم بفهمم چگونه آدمی است. گاه در باب برخی اقوام و طوایف منطقه از او می پرسیدم. خیلی دقیق و کامل معرفیشان می کرد و حتی در باب علل و عوامل این ویزگی ها و خلق و خوها، تحلیل های جامعه شناختی و مردم شناسی خوبی هم داشت. من بعد از برخوردها و تعاملاتی که پیدا می کردم، پی می بردم که چقدر خوب آنها را شناخته است. با این وجود شناخت خود از افراد را بر دیگران فاش نمی کرد. احترام همه را نگاه می داشت و با دوست و فامیل با مدارا رفتار می کرد. در زندگی هیچ یک از افراد خانواده دخالت نمی کرد. گرچه در محدوده ای که باید تذکر داده شود این کار را می کرد. غیبت نمی کرد و عیب کسی را آشکار نمی نمود. هیچگاه حرف لغو و بیهوده ای از او نشنیدم. شاید مدتی نسبتا طولانی را به سکوت می گذراند اما حرف بیهوده نمی زد. از هر فرصتی استفاده می کرد تا برای جان ما هم ارمغانی داشته باشد و دست خالی از پیشش نرویم. این ارمغان همیشه قرآن بود. از همه ی افراد خانواده، از کوچک گرفته تا بزرگ می خواست قرآن بخوانند. به برخی نوه ها که خوب قرآن می خواندند میرزا می گفت. نحوه ی قرائتمان را اصلاح می کرد و کسانی را که صوتشان خوب بود تشویق می کرد که مرتب تمرین کنند. می گفت قاری قرآن مقام بزرگی دارد. سپس می پرسید آیا می توانی خودت بدون نگاه به ترجمه قرآن، قرآن را ترجمه کنی؟ از قواعد صرف و نحو عربی که سالها تدریس کرده بود می پرسید و می خواست بر اساس قواعد زبان عربی ترجمه کنیم. همیشه هم چند سوال ناب از بخش اعلال در جیب خود داشت و به میزان تبحرمان سوال می کرد و سپس آموزش می داد. توصیه می کرد روی ترجمه و سپس فهم قرآن بیشتر کار کنیم. بیشترین اشتغالش قرائت قرآن بود. بارها می گفت لذتی که از خواندن قرآن می برم از هیچ چیزی در زندگی نمی برم. به سوره ی یوسف علاقه ی زیادی داشت و خیلی اوقات مثال هایش از همین سوره بود. گویی هر بار که این سوره را می خواند نکته ی جدیدی در می یافت. این بیت شعر که با این سوره نسبتی دارد را بارها از او شنیده ام: به مصرش بوی پیراهن شنیدی چرا در چاه کنعانش ندیدی من بارها با خودم این جمله را گفته ام که او به معنای کامل کلمه یک معلم است. دغدغه ی افزودن بر فهم و خرد اطرافیان و زندگی بهتر آنها را داشت و از کاری که در توانش بود در این زمینه مضایقه نمی کرد. گرفتاری و علاقه ی هر یک از ما را می دانست و حتما پیجو می شد که با مسائل و درگیری هایت چه کرده ای ؟ آیا پیشرفتی داشته ای ؟ و در حدی که می توانست با ذکر تجربه و مثال و نکات آموزنده کمک می کرد تا مشکلاتمان را حل کنیم. به نظر او هر کس در مسیر آموزه های قرآن حرکت کند عزت می یابد، در زندگیش گشایش حاصل می شود و خداوند معرفتی به او می دهد که می تواند راه صحیح را در زندگیش بیابد و چقدر خاطره تعریف می کرد از توفیقاتی که خداوند بواسطه ی خدمت به خلق و نیت خیرش به او عطا کرده بود. خداوند او را بیامرزد و با اولیایش محشور کند.
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (6) یادداشت زهرا پیغان پدر بزرگ به قرآن و نماز و حجاب خیلی اهمیت می دادند و همیشه سفارش می‌کردند. از وضعیت درس و پیشرفت های درسی سوال می‌کردند. وقتی برای خداحافظی قبل از سفر می‌رفتیم پیش ایشان، قرائت دعای سفرشان بهمون قوت قلب می داد. صبرشون خیلی زیاد بود با تحمل این همه مریضی همیشه مهربون بودن و هیچ وقت ابراز ناراحتی نداشتن. برای تلاش کردن خیلی ارزش قائل بودن. یک شب وقتی دیدن من شب بیدار موندم که درس بخونم به من گفتن حالا که شب بیدار موندی حتما موفق میشی. چندباری که ازشون خواستم برام دعا کنن یا وقتهایی که بهشون کمکی می کردم واقعا تاثیرش رو می‌دیدم. از دیدن نوه ها همیشه خوشحال می‌شدند و حتی با بچه های خیلی کوچیک هم خیلی صمیمانه برخورد می‌کردند. دفعه آخری که مبین رو برده بودیم ببینن مثل همیشه که برای بچه ها لالایی می‌خواندند برای مبین لالایی خواندند و مبین با لالایی و صداشون کاملا آروم شد.
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (7) یادداشت مهدی کیخا چقدر دلم هوایش را می کند نمی دانم شاید قسمت بود که از کودکی مردی فاضل و نورانی چراغ راه ما شود چقدر زیبا بود نصایح زندگی سازش چقدر پر معنا بود شوخی های کوتاهش چقدر هم آرام بخش بود نشستن کنارش و دیدن صورت آرام و متبسمش حاج آقا اعتمادی زندگی ما که دریچه ای حیات بخش برای زندگی من از اولین روزهای دهه هفتاد باز کرد.. معرفی شهدای نوجوان و جوان سیستان و هدیه او به من شهید عالی بود که سبب ساز سبب های خوب زندگیم شد. یادش بخیر نمازهای جماعت ظهر مدرسه راهنمایی شهید بهشتی زابل پشت سر حاج آقا یادش بخیر تیکه کلام همیشگیش به من (ملا مهد مهدی) یادش بخیر ماوای دلتنگی های گاه و بیگاه من یادش بخیر هدیه زیبایش به من (تسبیح نمازش) و توصیه آسمانی اش در آخرین دیدار ... اگر دلی با خدا باشد و برای خدا باشد و در راه خدا باشد منحرف نمی شود گناه نمی کند و از کسی نمی هراسد. چقدر دلم می گیرد در روزهای نبودنت دعایمان کن که سخت محتاجیم... پ.ن. تصوير در سال1396 در تهران
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (8) یادداشت شریف لک زایی به یاد پدر در نخستین سالگشت رحلتش من بسیار بختیار بودم که بیش از چهار دهه (دقیقاً 45سال) از حضور و دعای خیر پدرم برخوردار بودم. خود ایشان اما این گونه نبود و در کودکی پدر و مادر از دست داده بود و با مشقت و رنج بسیار پر و بال گرفته بود به سعی و رنج و تلاش خود. از این رو است که با مشقت های یک زندگی روستایی در یک منطقه محروم دست و پنجه نرم کرد و دست آخر هم راهی حوزه علمیه شد تا درس علوم دینی بخواند و تا آخر حیات خویش را با قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام سر کند. چه خوش سعادتی. خودش می گفت هر چه دارد و داریم از برکت اهل بیت علیهم السلام است. و هرچه داشت در راه شناخت و شناساندن آنان فدا کرد. قرآن و نهج البلاغة دو کتاب مورد علاقه ایشان بود و در تمامی سخنرانی هایش آیاتی از قرآن و سخنان امام علی علیه السلام از نهج‌البلاغه را طرح می کرد و محور سخنان خود قرار می داد. حتی در جمع های خانوادگی و یا دیدارهای دوستانه نیز سخنان ایشان با احادیث ائمه ترنم می یافت. در کنار آن اقامه نماز جماعت در پنج وعده در مسجد محله چیزی است که همواره در خاطرم باقی مانده است. حتی در همین اواخر که ایشان به دلیل کسالت نمی توانست نماز جماعت را اقامه کند باز هم در مسجد حضور می یافت و چند تن از نمازگزاران را مشخص کرده بود که نماز جماعت را اقامه کنند و نماز جماعت تعطیل نشود. قرائت قرآن یک نوبت در هفته در مسجد و یک نوبت در هفته در منازل نمازگزاران مسجد محله عشرت آباد از خاطرات به یادماندنی من در دهه شصت و تا زمانی که در زابل بودم است. اصلاً کودکی و نوجوانی من در همین جلسات و مسجد گذشت. نماز خط قرمز پدر برای فرزندان و اقوام و آشنایان بود. اگر مهمان داشت، با آنان برای نماز به مسجد می رفت. در طول هفته دعای کمیل و توسل و ندبه نیز در مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام ترک نمی شد. نیز توصیه مؤکد ایشان به قرائت قرآن که همواره وجود داشت. به ویژه صبح ها بعد از نماز جماعت صبح در مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام. از این ها گذشته رابطه ایشان با مادرم نیز مثال زدنی بود. من در تمام 30سال که مادرم در قید حیات بود، درشتی از پدرم نسبت به مادرم ندیدم. هنگامی که مادر در بستر بیماری و در بیمارستان بستری بود، جمله‌ای از پدر شنیدم که گفت این زن به فرشته‌ای می ماند که در زندگی من وارد شده است.
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (9) یادداشت هانیه ناظری هوالعلیم سخن از عزیز سفر کرده ای است که با کمند ایمان و عمل صالح دل هر آنکه با او حشر و نشری داشت را ربوده بود. این از سنن الهی است که در قرآن می فرمایند: " ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا" مسلما کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، خداوند رحمان محبتی برای آنان در دلها قرار می دهد. واقعا جایش خالی است، حاج آقای اعتمادی مصداق بارز این آیه بودند. ایمان و عمل صالح را عینا و ذاتا دارا بودند. طوری که تمام صفات خوب اخلاقی در ایشان جمع شده بود. .... برخلاف تصورم که در اوایل آشنایی فکر میکردم در حشر و نشر با ایشان سخت باشد، اما دیدم ایشان دارای روحیه ای بشاش ،شوخ طبع و در عین حال جدی در بعضی امور بودند. بطور مثال روی نماز خیلی حساسیت داشتند که حتما به موقع و سر وقت ادا شود. بر خلاف خیلیها که اکثرا وقت را به بطالت می گذرانند ایشان به قرآن و تفسیر بسیار علاقه نشان می دادند. بارها پیش می امد ساعتها با فرزندشان،آقا رضا به بحث و تفسیر قرآن می نشستند. و جالب این بود که شیرینی این مباحثه را واقعا در ایشان احساس می کردیم. آرامش و صبر ایشان واقعا قابل ستایش بود. دائم الذکر بودنشان در هر حال و هر مکانی ملموس بود و توصیه ایشان هم به بنده بود که میگفتند در حال آشپزی هم که هستی ذکر بگو،صلوات بگو. پیگیر درس هایمان همیشه بودند و میگفتند وقتی کسی چیزی می آموزد اول از همه خودش خوشحال می شود. بارها و بارها به بنده فرموده بودند قدر پدر مادرت را بدان. اکنون که در اولین سالگرد ارتحال این عالم مجاهد، هستیم فاتحه ای نثار روح مطهر ایشان میکنیم. حجه الاسلام حاج شیخ محمد لک زایی، پدر سردار شهید لک زایی،وی تحصیل کرده حوزه های علمیه زابل ،مشهد و قم و از مریدان امام خمینی(ره) در مسیر انقلاب اسلامی و پس از پیروزی انقلاب از حامیان مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) بودند. عمر با ارزش خود را صرف خدمات دینی و فرهنگی در منطقه محروم سیستان کردند. . کارشناسی ارشد علوم قرآن. دانشگاه علوم قران و حدیث قم. انتشار به مناسبت اولین سالگرد عالم مجاهد حاج شیخ محمد لک زایی (رحمت الله) در سایت جوانه (بر بال نیایش) دانشگاه معارف.
یاد پدر در نخستین سالگرد ارتحال (10) یادداشت عصمت کیخا یادت بخیر پدر چه زود دیدارها به یادت بخیر ختم شد و دستانمان دیگر دستانت را در دست نخواهند گرفت و دیگر آوای قرآن خواندنت را نخواهیم شنید و زیارت عاشورایت که هر روز غروب زمزمه اش میکردی را نخواهیم شنید اما هنوز هم آوایی می آید صدایی که هرگز خاموش نخواهد شد و بلکه هر روز رساتر و قویتر و فصیح تر به گوش همه میرسد و آن میراث حاج محمد لک زایی اعتمادی برای شاگردانش، دوستانش، همشهریانش، اقوام و فرزندان و نواد گانش و هر کس ذره ای آشنایی با اورا دارد است. این میراث قول صریح پروردگار است "و من یتوکل علی الله فهو حسبه". زندگی ایشان مصداق کاملی از این آیه است و درسی برای همه ی ما و چراغی برای آینده ی ما و فرزندانمان و نتیجه ی این راه آرامشی است که در هیچ مسیر دیگری نمیتوان یافت. یادت همیشه گرامی و پرگشودنت از بند دنیوی به عرش الهی گوارای وجودت چرا که رحلت مردان حق از بند عالم رستن است زین خراب آبادبر محبوب خود پیوستن است
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون برادر گرامی سردار دکتر غلامرضا باغبانی و برادران محترم رحلت والده مکرمه را تسلیت عرض میکنم. خدایش غریق رحمت فرماید و به جنابعالی، اخوان محترم و بستگان داغدار اجر و صبر عنایت فرماید. از خدای متعال برای آن مرحومه غفران و رحمت واسعه خواهانم. امید است در این ایام که دهه کرامت و متعلق به کریمه اهل بیت علیهم السلام و امام رئوف می باشد میهمان سفره کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها باشد. غفرالله لها و لنا و لکم و لجمیع المومنین و المومنات نجف لک زایی
✅🔴 فلسفه سیاسی، بحران کرونا و انتظارات از دولت 🔷 به قلم دکتر ♦️ 12 تیر 1399، صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان | تاریخ:1399/04/12 | صفحه:15 http://farhikhtegandaily.com/newspaper/3974/15/
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون اِذا ماتَ العالمُ ثَلُمَ فِی الاِسلامِ ثُلمةٌ لا يَسُدُهَا شی. ارتحال روحانی مبارز و انقلابی حضرت حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا مرادقلی (عربشاهی مقدم) را به محضر امام زمان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه و نایب برحقش مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای، حوزه علمیه دارالولایه سیستان، علمای اعلام، عموم علاقمندان و بویژه بیت و بستگان مکرم و فرزندان علی الخصوص فرزند برومندشان جناب حجت الاسلام عبدالمهدی عربشاهی مقدم تسلیت عرض می کنم. آن مرحوم از دوستان نزدیک و صمیمی پدر بود. بارها وصف ایشان را از پدر شنیده بودم و آنچه خود نیز بیاد دارم یاداور مجاهدت و اخلاص و صداقت و زهد و علم و تقوای آن عالم ربانی است. بر اساس اسناد ساواک آن بزرگوار مورد اعتماد و محرم اسرار شهید آیت الله سید محمد تقی حسینی طباطبایی بوده و همراه با آن شهید سعید در خط امام و انقلاب، اطلاعیه ها و بیانیه های امام خمینی (ره) را در منطقه سیستان در میان علاقه مندان توزیع میکرد. این عالم وارسته و انقلابی پس از انقلاب اسلامی مسئول حزب جمهوری اسلامی شهرستان زابل بوده و در دوران جنگ تحمیلی به عنوان نیروی بسیجی و روحانی مبلغ با حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل، موجب تقویت روحیه رزمندگان اسلام می شدند. و در پشت جبهه نیز با عهده دار شدن مسئولیت واحد فرهنگی و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران به خانواده معظم شهدا خدمت کرده است. خدایش غریق رحمت فرماید و به فرزندان و بازماندگان محترم صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید. نجف لک زایی قم. ۲۶ تیرماه ۱۳۹۹
💠سلسله برنامه های فرد و جامعه قرآنی (چهل جلسه) ⏹این برنامه به صورت لایو در اینستا گرام از ماه رمضان شروع شد و تا امروز دو مرداد 1399 ادامه داشت و فیلم و صوت این برنامه ها در فضاهای مجازی مانند آپارات، تلگرام،ایتا، اینستاگرام ،یوتیوب و رادیو پژوهش بارگزاری شد و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. ✅در این پست باکس لینک ای چی تی وی اینستا گرام در اختیار علاقه مندان به مباحث قرآنی قرار می گیرد و در آینده لینک باکس های دیگر همین برنامه در اختیار قرارخواهیم داد. 1️⃣فرد و حامعه قرآنی جلسه اول 🌐https://www.instagram.com/tv/CC7aLLpJ4mb/ 2️⃣فرد و جامعه قرآنی حلسه دوم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC7ani9JNuj/ 3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سوم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2n_m6JVEg/ 4️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه چهارم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2mquupagW/ 5️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه پنجم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2iVU9JlYO/ 6️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه ششم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2gryIJSGM/ 7️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه هفتم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC7bRYdJTe3/ 8️⃣فرد و جامعه قرانی جلسه هشتم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2dAk3pEnh/ 9️⃣فرد و جامعه قرانی جلسه نهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2brYpJMoJ/ 🔟فرد و جامعه قرآنی جلسه دهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2aI_Spdg_/ 1️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه یازدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2Yb-YpWon/ 2️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه دوازدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2W6alJKQt/ 3️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سیزدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2UdOEpsyA/ 4️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه چهاردهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2UEitpRr-/ 5️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه پانزدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2Teg3pNmc/ 6️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه شانزدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2TGL4J13F/ 7️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه هفدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2R572piEF/ 8️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه هیجدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2SjaPJgTH/ 9️⃣1️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه نوزدهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2Q2OspS7v/ 0️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیستم 🌐 https://www.instagram.com/tv/CC0R4vApdl2/ 1️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست و یکم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC0Po2vpwu2/ 2️⃣2️⃣فزد و جامعه قرآنی جلسه بیست و دوم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC0JaI7pgyn/ 3️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست و سوم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC0I9__pXhf/ 4️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست و چهارم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC0GE1pJr2W/ 5️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست و پنجم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC0CIRUpfxr/ 6️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست و ششم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC0AfTyJQZp/ 7️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست و هفتم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCz93-vpn7F/ 8️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست وهشتم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCz_aXYJ9yL/ 9️⃣2️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه بیست و نهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCz52GeJU7o/ 0️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی ام 🌐https://www.instagram.com/tv/CCz4OeUJV10/ 1️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی و یکم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCzz9GEphZX/ 2️⃣3️⃣فرد و جامعه قؤآنی جلسه سی و دوم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCxUwzvpGqO/ 3️⃣3️⃣فرد و جامعه قرانی جلسه سی و سوم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCSu8q7pPtC/ 4️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی و چهارم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCXicb7prTl/ 5️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی و پنجم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCkdwHcJe__/ 6️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی و ششم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCsA-PZJsJq/ 7️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی و هفتم 🌐https://www.instagram.com/tv/CCxOvQNpD6J/ 8️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی و هشتم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC2VKU1JCVm/ 9️⃣3️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه سی و نهم 🌐https://www.instagram.com/tv/CC7YgGAp3eL/ 0️⃣4️⃣فرد و جامعه قرآنی جلسه چهلم و پایانی https://www.instagram.com/tv/CC_ZHfyJRx2/?igshid=h4qeft0n0na0
بسمه تعالی فراخوان مقاله کنگره حکمت سیاسی متعالیه کنگره نخست با عنوان سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه با محور امکان حکمت سیاسی متعالیه در سوم بهمن سال 1387 برگزار شد. این ایده امروزه تا حدود زیادی در مجامع علمی مطرح است و ادبیات تولید شده نشان دهندۀ آن است که نظر نخبگان و علاقه مندان حوزه فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی را به خود جلب کرده است. اقبال دانشجویانِ تحصیلات تکمیلی به انجام پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در زمینه حکمت سیاسی متعالیه ضرورت استمرار این حرکت را به منظور تمهید نظریه های سیاسی بر مبنای حکمت سیاسی متعالیه یادآور می شود. با این وصف رویکرد اصلی دومین کنگره، نظریه دولت است که در آن به بررسی و نقش حکمت سیاسی متعالیه در تولید نظریه مطلوب دولت، کارویژه های دولت، نقد و ارزیابی نظریه های رایج دولت، تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران، و ... تأکید می شود. همچنین مسأله کارآمدی دولت و تأثیر حکمت سیاسی متعالیه در دانش سیاسی نیز مورد توجه است. از این رو ضمن تمهید نظریه دولت مطلوب با رویکرد حکمت سیاسی متعالیه، نظریه های رقیب نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت. دیگر اهداف کنگره عبارتند از: توان مندسازی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ توجه به کارآمدی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ تمهید نظریه های سیاسی بر اساس حکمت سیاسی متعالیه؛ نقد و بررسی ادبیات و نظریه های رایج در علوم سیاسی. امید این که دومین کنگره که به منظور اثرگذاری بیشتر بر حوزه دانش سیاسی و به صورت تخصصی برگزار می شود، گامی رو به جلو باشد. محورهای اصلی فراخوان مقاله کنگره: 1. نقد و بررسی نظریه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (دولت اخلاقی، دولت مطلقه، دولت فلسفی، دولت فقهی، دولت عرفانی، دولت مدرن، دولت ملی) 2. کارویژه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (آزادی، امنیت، عدالت، قدرت، قانون، جنگ و صلح، محبت و دوستی، تعلیم و تربیت، حقوق بشر، محیط زیست، پیشرفت، تمدن) 3. نظریه دولت مطلوب از منظر حکمت سیاسی متعالیه: ظرفیت های حکمت سیاسی متعالیه برای ارائۀ دولت متعالیه (ماهیت دولت، کارویژۀ دولت، غایت دولت) 4. تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران از منظر حکمت سیاسی متعالی (مردم سالاری دینی، مشروعیت، استقلال) 5. از فارابی تا فیلسوفان مسلمان معاصر: مقایسه نظریه های دولت از منظر مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی (نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی مشاء، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی اشراق، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی متعالیه) زمان های مهم زمان برگزاری: بهار 1400 مهلت دریافت چکیده مقالات: پایان شهریور ماه 1399 مهلت دریافت اصل مقالات: پایان آذر ماه 1399 راه های ارتباطی ایمیل همایش: hikmat@isca.ac.ir تلفن تماس همایش: 02531156851 سامانه دریافت چکیده و مقاله: jikmat.isca.ac.ir کانال اطلاع رسانی در شبکه¬های اجتماعی: @islamicpp شماره ثبت ISC: 0020098280 نشانی دبیرخانه کنگره قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
فراخوان کنگره حکمت سیاسی متعالیه
شریف لک زایی
فراخوان کنگره حکمت سیاسی متعالیه
بسمه تعالی فراخوان مقاله کنگره حکمت سیاسی متعالیه کنگره نخست با عنوان سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه با محور امکان حکمت سیاسی متعالیه در سوم بهمن سال 1387 برگزار شد. این ایده امروزه تا حدود زیادی در مجامع علمی مطرح است و ادبیات تولید شده نشان دهندۀ آن است که نظر نخبگان و علاقه مندان حوزه فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی را به خود جلب کرده است. اقبال دانشجویانِ تحصیلات تکمیلی به انجام پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در زمینه حکمت سیاسی متعالیه ضرورت استمرار این حرکت را به منظور تمهید نظریه های سیاسی بر مبنای حکمت سیاسی متعالیه یادآور می شود. با این وصف رویکرد اصلی دومین کنگره، نظریه دولت است که در آن به بررسی و نقش حکمت سیاسی متعالیه در تولید نظریه مطلوب دولت، کارویژه های دولت، نقد و ارزیابی نظریه های رایج دولت، تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران، و ... تأکید می شود. همچنین مسأله کارآمدی دولت و تأثیر حکمت سیاسی متعالیه در دانش سیاسی نیز مورد توجه است. از این رو ضمن تمهید نظریه دولت مطلوب با رویکرد حکمت سیاسی متعالیه، نظریه های رقیب نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت. دیگر اهداف کنگره عبارتند از: توان مندسازی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ توجه به کارآمدی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ تمهید نظریه های سیاسی بر اساس حکمت سیاسی متعالیه؛ نقد و بررسی ادبیات و نظریه های رایج در علوم سیاسی. امید این که دومین کنگره که به منظور اثرگذاری بیشتر بر حوزه دانش سیاسی و به صورت تخصصی برگزار می شود، گامی رو به جلو باشد. محورهای اصلی فراخوان مقاله کنگره: 1. نقد و بررسی نظریه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (دولت اخلاقی، دولت مطلقه، دولت فلسفی، دولت فقهی، دولت عرفانی، دولت مدرن، دولت ملی) 2. کارویژه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (آزادی، امنیت، عدالت، قدرت، قانون، جنگ و صلح، محبت و دوستی، تعلیم و تربیت، حقوق بشر، محیط زیست، پیشرفت، تمدن) 3. نظریه دولت مطلوب از منظر حکمت سیاسی متعالیه: ظرفیت های حکمت سیاسی متعالیه برای ارائۀ دولت متعالیه (ماهیت دولت، کارویژۀ دولت، غایت دولت) 4. تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران از منظر حکمت سیاسی متعالی (مردم سالاری دینی، مشروعیت، استقلال) 5. از فارابی تا فیلسوفان مسلمان معاصر: مقایسه نظریه های دولت از منظر مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی (نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی مشاء، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی اشراق، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی متعالیه) زمان های مهم زمان برگزاری: بهار 1400 مهلت دریافت چکیده مقالات: پایان شهریور ماه 1399 مهلت دریافت اصل مقالات: پایان آذر ماه 1399 راه های ارتباطی ایمیل همایش: hikmat@isca.ac.ir تلفن تماس همایش: 02531156851 سامانه دریافت چکیده و مقاله: jikmat.isca.ac.ir کانال اطلاع رسانی در شبکه¬های اجتماعی: @islamicpp شماره ثبت ISC: 0020098280 نشانی دبیرخانه کنگره قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی