eitaa logo
شریف لک زایی
261 دنبال‌کننده
1هزار عکس
142 ویدیو
90 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
🔻کتمان حقیقت ‼️زن و چالش‌های جامعه امروز در اندیشه امام موسی صدر 👆 مشروح مطلب را در اسلایدها مطالعه نمایید ▫️امام موسی صدر بر این نظر است که آنچه در تمدن غرب دربارۀ زن مطرح شده، نه‌تنها نتوانسته به ارتقا و تعالی معنوی و انسانی زن کمک کند؛ بلکه عمدتاً زن را با عنوان جنس مؤنث برجسته کرده و این نگاه، موجبات فروپاشی خانواده و جدایی و طلاق را برای زن در دنیای معاصر به ارمغان آورده است. ▫️ایدۀ کلی امام موسی صدر در بحث زنان در حوزۀ تمدن غرب، این است که همچنان که دنیای قدیم به دلیل ضعف جسمی زن نسبت به مرد به او ظلم روا می‌داشته و چیزهایی را بر او تحمیل کرده و او را به خدمت درآورده بود؛ همچنان در دنیای جدید که برخاسته از تمدن غرب است نیز چیزهایی را به زن تحمیل کرده و او را همچنان در اختیار و خدمت خود منحصر و محدود کرده است. ▫️از دید صدر، حقیقت زن یعنی اینکه زن از جسم و روح و احساس و عقل و قلب، به طور هم‌زمان شکل یافته؛ درحالی‌که پرداختن به بعد جسمی زن در تمدن غرب، به معنای نادیده‌انگاشتن ابعاد دیگر وجودی و انسانی زن و برجسته ساختن بعد جسمانی و یا همان بُعد زنانگی او است که مورد نقد امام موسی صدر است. ▫️درواقع از دید صدر، حضور و فعالیت اجتماعی زنان، تااندازه‌ای ضروری و مفید است که می‌تواند بخشی از پاسخ عقب‌ماندگی جوامع مسلمان باشد؛ درحالی‌که در تمدن غرب، این حضور اجتماعی به‌گونه‌ای پیش‌رفته که به کرامت و شخصیت زن خدشه وارد کرده است. به باور صدر، این نگاه باید تغییر کرده و متحول شود. این تحول، باتوجه‌به ایدۀ صدر، به معنای توجه به همۀ ابعاد انسانی زن خواهد بود. 📝دکتر شریف لک‌زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
هدایت شده از KHAMENEI.IR
34.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗳 فیلم کامل حضور رهبر انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ۱۴۰۳/۰۴/۰۸ 🖼️ | پویش 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از فلسفه سیاسی اسلامی
اهمیت «مشارکت سیاسی» در اندیشه شهید آیت‌الله بهشتی انتخابات و تکلیف مدنی مردم در شکل‌گیری «دولت مقتدر» چه سهم و نقشی دارند؟ دکتر نجمه کیخا استاد اندیشه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی 1. از تمایزات بسیار مهم دیدگاه‌های شهید بهشتی با غالب اسلام‌گرایان این است که وی ضمن تأکید بر اجرایی شدن قوانین اسلام در جامعه، همزمان دغدغه حفظ «آزادی» و «اختیار» انسان را نیز دارد. او همانگونه که همچون امام خمینی(ره) و استاد مطهری و دیگر رهبران فکری زمانه، اسلام را دینی جامع و «دین» و «سیاست» را همگام هم می‌داند، در پی آن است تا کامل بودن قوانین اسلام را نافی اختیار و مسئولیت اجتماعی انسان نداند و هر دو را باهم پیش برد. ترکیب همزمان اطاعت و پیروی با اختیار و خلاقیت با همان واژه پرکاربرد در اندیشه شهید بهشتی معنا می‌شود که عبارت از «مسئولیت اجتماعی» است. امروزه در ادبیات فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست در توصیف این مباحث از تکلیف‌گرایی، فایده‌گرایی، اختیارگرایی و فضیلت‌گرایی سخن به میان می‌آید. در این یادداشت کوتاه مجال بررسی این مکاتب نیست اما این امر مهم است که شهید بهشتی قائل به معیاری اخلاقی است تا امر «فردی» و «اجتماعی» به تعادل برسد. «اخلاق سیاسی» معیاری است تا اختیار، گزینش‌گری و فردیت انسان قربانی اهداف سیاسی قدرت حاکم نشود و از سوی دیگر، مسئولیت و تعهد اجتماعی انسان به فراموشی سپرده نشود. با چنین نگاهی می‌توان به بحث مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی پرداخت. 2. در اندیشه شهید بهشتی نه «قدرت سیاسی حاکم» مقدس است و نه «فرد» در مفهوم لیبرال خود؛ هر دو اصالت دارند و در هم تأثیر می‌نهند. انسان بدون پرداختن به تعهدات اجتماعی خود نمی‌تواند خود را بسازد و از سوی دیگر، محیط‌ سازی انسان نیز در گرو خودسازی اوست. در ادبیات اسلام‌گرایانه دهه های چهل و پنجاه در ایران، چنین عباراتی در قالب امر به معروف و نهی از منکر معنا می‌شد و واژه «مشارکت سیاسی» بیشتر از دهه هفتاد به فضای فکری و سیاسی ایران راه یافت. همچنین چالش اسلام‌گرایان و نوگرایان دینی در تعیین جایگاه دیدگاه‌های اجتماعی اسلام نسبت به لیبرالیسم و مارکسیسم، پرداختن به بحث اصالت فرد و جمع را ضروری ساخته بود. به این ترتیب، مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی با چنین دغدغه‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرد. 3. اهتمام همزمان به «فرد» و «اجتماع» به بهترین صورت در امر مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم ظهور می‌یابد. شهید بهشتی همچون آیت‌الله طالقانی معتقد بود رأی دادن و شرکت در فرایند انتخابات گرچه امری بااهمیت است اما فرصت بسیار کمی برای حضور اجتماعی مردم فراهم می‌کند. هم حضور همه مردم در تمامی نقاط کشور حتی مناطق روستایی و دورافتاده ضروری است و هم آگاه شدن و نظر دادن در باب همه مسائل اجتماعی ضرورت دارد. آیت‌الله طالقانی این امر را در قالب بحث شوراهای محلی و روستایی تا سطح شورای استانی و سپس مجلس شورا اجرایی می‌دید و شهید بهشتی ضمن تأیید این امر بر فراغت تمامی شهروندان برای پرداختن به مسائل سیاسی نیز اهتمام می کرد. شهید بهشتی معتقد بود باید وضعیت اقتصادی جامعه به گونه‌ای باشد که افراد مجبور نباشند تمام روز کار کنند و فرصت بیابند بخشی از روز را در مکان‌هایی با گفت‌وگو و دیدار با هم‌محله‌ای‌ها و دوستان و همشهریان خود در جریان مسائل و مشکلات قرار گیرند و همفکری کنند و نظر دهند. اگر چنین فراغتی نباشد سخن از مشارکت شهروندان بی‌معناست زیرا مشارکت بدون آگاهی از اخبار و رویدادها فایده مورد نظر را نخواهد داشت. 4. در کنار ضرورت وجود فراغت و فرصت برای مشارکت، از نظر شهید بهشتی، تعهد و مسئولیت انسان نیز بسیار مهم است. او همانگونه که از تکلیف فرد در قبال جامعه و مشارکت وی سخن می‌گوید بر عنصر «آزادی» و «اختیار» انسان نیز اهتمام دارد. انسانیت انسان در گرو انتخاب‌گری و گزینش‌گری اوست. اما به همان میزان که آزادی افزون‌تر می‌شود، مسئولیت نیز افزایش می‌یابد. واژه مسئولیت، با تلاش و کوشش و زحمت فکری و عملی توأم است. نمی‌توان زحمت انتخاب را به راحتی به دیگران واگذار کرد و بدون مشورت و گفت‌وگو و پرس‌وجو و مطالعه و تأمل از زیر بار آن شانه خالی کرد. اگر انسان نمی‌خواهد تابع محض و دنباله‌رو باشد و اگر خواهان استقلال فکری و آزادی و تعیین‌کنندگی است، باید مسئولیت این آزادی را بپذیرد و زحمت آن را بر خود هموار سازد. تحقیق و مطالعه و پرس‌وجو و مشورت و گفت‌وگو از لوازم اخلاقی و دینی مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی است. روزنامه ایران، چهارشنبه ششم تیرماه 1403 https://eitaa.com/islamicpp
میزان مشارکت مردم در انتخابات 40 درصد بوده است و در غیر از حوزه‌های انتخابیه تهران و قم، بقیه شهرها نسبت به انتخابات 1400 کاهشی بوده است اما مراکز نظرسنجی مشارکت مردم را از 47 تا 58 درصد (ایسپا 51، مرکز پژوهش‌های مجلس 48.6، آرا 51، متا 52.5، صدا‌و‌سیما 46.8، خرد 48.5، دانشگاه تهران 53، شناخت 54، پرسش 58 درصد) پیش‌‌بینی کرده بودند. پیش‌بینی مراکز و موسسات نظرسنجی داخلی در‌مورد رای هر یک از نامزدها، فاجعه‌بارتر بوده است؛ روزنامه فرهیختگان، یکشنبه ده تیر ۱۴۰۳
📷 گزارش تصویری نشست علمی با موضوع: «شهید بهشتی و فلسفه صدرایی؛ انسان شناسی از نگاه شهید بهشتی» 🆔@hekmateislami
📷 گزارش تصویری نشست علمی با موضوع: «شهید بهشتی و فلسفه صدرایی؛ انسان شناسی از نگاه شهید بهشتی» 🆔@hekmateislami
صوت نشست « و ؛ انسان شناسی از نگاه شهید بهشتی» در کانال تلگرام شریف لک زایی بارگذاری شد. آدرس کانال تلگرام 👇👇👇 https://t.me/shariflakzaei
🔺تیم ملی تکواندو ایران قهرمان جام‌جهانی شد.
نشست 07تیر1403 - شهید بهشتی.mp3
25.62M
🔰گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه ⬅️شهیدبهشتی و فلسفه صدرایی؛انسان شناسی از نگاه شهید بهشتی 🎤دکتر شریف لک‌زایی ✍️دبیر علمی: آقای محمد‌باقر خراسانی 🆔@hekmateislami
ما تاکنون از بحث‌های فلسفی شهید بهشتی غفلت کرده‌ایم ⬅️نشست علمی «شهید بهشتی و فلسفه صدرایی؛ انسان شناسی از نگاه شهید بهشتی» 🔰در این نشست علمی دکتر شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ارائه بحث پرداختند و به پرسش‌های دبیر این نشست علمی جناب آقای محمد‌باقر خراسانی پاسخ دادند. 🔹در این نشست ابتدا جناب آقای محمدباقر خراسانی به معرفی اجمالی شهید بهشتی پرداختند و بیان کردند که این شهید عزیز از کودکی دارای استعداد و نبوغ خاص بودند به گونه‌ای که در هنگام ثبت نام برای مدرسه وقتی ارزیابی علمی می‌شوند، ایشان را چند پایه بالاتر می‌بینند. در نیز هشت پایه تحصیلی را در چهارسال می‌گذراند. 🔸در ادامه جلسه دکتر شریف لک‌زایی با بیان این موضوع که ما تاکنون از بحث‌های فلسفی شهید بهشتی غفلت کرده‌ایم به ارائه بحث پرداختند و گفتند: دوره زندگی شهید بهشتی را می‌شود به پنج دوره تقسیم کرد. 🔹دکتر شریف لک‌زایی گفتند: درباره شهید بهشتی این گونه طرح می‌شود که ایشان از جایی آغاز کرده و در نهایت از بحث‌های انقطاع حاصل کرده و به بحث‌های قرآنی روی آورده است که این نگاه نیاز به تامل و گفت‌وگو دارد. شهید بهشتی این دو (فلسفه و قرآن) را جدای از یکدیگر نمی‌داند لذا می‌بینیم رساله دکترای ایشان که فلسفی است به نام خدا در چاپ شده است. این ویژگی خاص است که علمای حکمت متعالیه از تا امروز دارند که در کنار بحث‌های فلسفی، بحث‌های قرآنی و تفسیری دارند. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
شریف لک زایی: نگاه فلسفی شهید بهشتی مبتنی بر انسان شناسی است شریف لک زایی گفت: مباحث فلسفی در جلسات شهید بهشتی و امام موسی صدر به صورت خاص مطرح نبوده و یک نگاه اجتماعی به آنان شده است. به گزارش خبرنگار مهر، شریف لک زایی پژوهشگر و استاد دانشگاه در نشستی با عنوان شهید بهشتی و فلسفه صدرایی که به همت گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی و مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه برگزار شد با اشاره به پنج دوره زندگی شهید بهشتی از تولد تا زمان شهادت بیان کرد: ما تاکنون از نگاه فلسفی شهید بهشتی غفلت کردیم و تا به امروز در اینباره بحثی انجام نشده است. حرکت فکری شهید بهشتی در پنج دوره زندگی ایشان از حکمت و فلسفه به سمت مباحث قرآنی و اجتماعی و سیاسی است. او اگر در دهه ۳۰ فلسفه را می‌خواند در دهه ۵۰ به سمت بحث‌های قرآنی رفت. این سیر را در ملاصدرا هم می‌بینیم که با نگاه به آثار او مشخص است. شاید این سیر در حکمای حکمت متعالیه طبیعی باشد. به تعبیر خود ملاصدرا بعد از آشنایی با آنچه در فضای فکری و علمی وجود دارد به سمت مباحث عرفانی و قرآنی متمایل می‌شوند. فضای علمی و فکری در حوزه فلسفه و حکمت از قرآن تغذیه می‌کند. وی بیان داشت: در تمامی این دوران‌ها تأمل ویژه ایشان نسبت به انسان را متوجه می‌شویم حتی در خاطراتی که در کتاب «بهشتی از زبان بهشتی» نقل شده، این انسان جامعه ایرانی است که برایش موضوعیت دارد و اگر در دهه ۳۰ این مسئله پیش موضوعیت پیدا می‌کند به خاطر این پرسش است که چرا نهضت مردمی‌ای که نفت را ملی می‌کند به شکست منجر می‌شود!؟ لک زایی تصریح کرد: در تعریف نفس هم استکمال نفس و تکامل را طرح می‌کند که در خود اسفار اربعه حکمت عملی و نظری مطرح است و ملاصدرا معتقد است در حکمت نظری به کنه اشیا پی می‌بریم و در حکمت عملی به اخلاق الهی متصل می‌شویم. کسی که این کار را انجام می‌دهد انسانی است که باید در مسیر حرکت کند. شهید بهشتی در این شناخت و پیگیری تلاش‌های خود در انسان به شدت متأثر از این فلسفه و نگاه صدرایی است. وی با بیان این نکته که موضوع ایجاد خلق و سازندگی موجود در فلسفه صدرایی در حقیقت کار حکمت و انسان حکیم است افزود: این در حقیقت هم یک نوع خودسازی فردی و هم خودسازی درونی است و هم از طرفی محیط و جامعه و دولت را سامان می‌دهد و به نگاه جدید متصل می‌کند. همین فضا را شهید بهشتی در مسائل انسان شناسی دنبال می‌کند و به صورت کلی مطرح می‌کند که دگرگونی و تحولات باید اتفاق بیفتد و همه اینها متأثر از فلسفه و قرآن است. لک زایی گفت: این ادعا که بحث‌های انسان شناسی شهید بهشتی در ادامه کار فلسفه صدرایی که اکمال نفس است، ارتباط دارد درست بوده، و با صحبت‌های شهید بهشتی ثابت می‌شود. بهشتی از بحث‌های حکمتی و فلسفی عبور کرده و به بحث‌های قرآنی پرداخته است. دلیل این تمایل از ویژگی‌های حکمای حکمت متعالیه است. شهید بهشتی و امام موسی صدر از آنجا که با جمع‌های غیر تخصصی مرتبط بودند برای اینکه اجماع نظر و بحث مؤثری شکل دهند از مباحث قرآنی آغاز می‌کردند و مبنای مباحث فکری و دینی آنان قرآن بوده است. در پرداختن به مباحث قرآنی شهید بهشتی، قرآن را وجه مشترک فعالان و مبارزان پیش از انقلاب پیدا می‌کنیم. وی با بیان اینکه مباحث فلسفی در جلسات شهید بهشتی و امام موسی صدر به صورت خاص مطرح نبوده و یک نگاه اجتماعی به آنان شده است تصریح کرد: شهید بهشتی با نگاه برهانی و استدلالی و بیشتر با نگاه اقناعی برای مخاطب مطرح می‌کند که حوزه فلسفی و اجتماعی است که می‌تواند موتور محرکت سازندگی این جامعه باشد. لک زایی گفت: یکی از ویژگی بحث‌های شهید بهشتی نقد نگاه مکاتب رقبا می‌تواند باشد که به خصوص در دوره حیات ایشان که مکاتب سیاسی اجتماعی است عمدتاً مباحث در فضای سرمایه داری و سوسیالیستی مطرح می‌شود. آنچه ایشان نقد کرده و پرداخته را امروزه نیز می‌بینیم که شامل نگاه‌های متفاوت در قبال انسان بوده است. این استاد فلسفه افزود: در فلسفه صدرایی نیز می‌بینیم ملاصدرا عرفان و عرفان نمایان را نقد می‌کند که بیشتر نقد اجتماعی و جریانات اجتماعی است. این موضوع برای شهید بهشتی هم وجود دارد چنانچه موسی صدر هم در جایی با تجلیل از حکمت متعالیه و مقایسه فلسفه اسلامی و غرب، فلسفه اسلامی را در مقایسه فلسفه یونانی طفلی را مقابل جوانی رعنا قرار می‌دهد و می‌گوید ما باید به فلسفه‌ای از اسلام برسیم که آن را بر آیات و آموزه‌های قرآنی مبتنی کنیم. یعنی باید دستگاه فکری و فلسفی را از دستگاه قرآن ارائه کنیم. در بحث‌های شهید بهشتی می‌بینیم همین مسیر تداوم دارد و ذیل بحث‌های قرآنی منازعات فکری و فلسفی با مباحث انسان شناسی غربی را مطرح می‌کند. لذا انسان در قرآن را مطرح می‌کند نه اینکه یک کتاب جدا در باب انسان شناسی اسلامی بنویسد. https://eitaa.com/shariflakzaei
هدایت شده از فلسفه سیاسی اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رهبر معظم انقلاب: در مرحله دوم انتخابات مردم باید همتشان بیشتر باشد 🔹بحمدالله روز خوبی است روز حضور مردم، روز شرکت مردم، روز فعال شدن مردم عزیزمان در یک امر مهم سیاسی کشور یعنی انتخابات. 🔹شنیدم که شوق و علاقه‌ی مردم بیشتر از قبل است. خدا کند این جور باشد و اگر این جور باشد خرسندکننده است. و ان‌شاءالله مردم عزیزمان موفق باشند رأی بدهند و بهترین را انتخاب بکنند. 🔹در این مرحله، مردم قاعدتاً باید همت‌شان بیشتر باشد برای اینکه کار را تمام می‌کنند و ان‌شاءالله فردا رئیس جمهورمان را داشته باشیم. 🔹خداوند ان‌شاءالله ملت را موفق کند و کشور را آباد کند و همه‌ کسانی که در این راه زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خودش قرار بدهد.
هدایت شده از فلسفه سیاسی اسلامی
🔺️ نتایج شمارش آرای مرحله دوم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در یک نگاه
Progress as an Issue in Imam Musa Sadr’s Thought Author Associate Professor in Department of Political Philosophy, Research Institute of Political Science and Thought, Islamic Sciences and Culture Academy, Tehran, Iran 10.22081/JIPS.2023.75466 Abstract Lebanon is a country with a variety of tribes and a multi-cultural society. Thus, the social activity therein has many sensitivities. as the leader of the Shia Muslims in sought to free the Shias community of Lebanon from various social depravities. Therefore, social harmony and cooperation were important in that society. The question in the present article is as follows: “considering diverse and -cultural milieus in Lebanese society, how did Sayyid Musa Sadr delineate the path of progress in that society?” To provide answer for this question, we may say although faced a diverse society from religious, cultural and economic perspectives, he attempted, through his measure – especially the way he viewed human and religion, expectations from the government, establishing organizations and performing collective tasks – to consider a considerable role for human in moving the society towards . Naturally, considering the features of that society and existence of various cultural types, those differences do not hinder progress. Such a view made it possible for him to consider the common points of tribes and religions, political and cultural trends, while paying heed to their differences, and prepare the ground for progress based on human’s will to create a coherent society by highlighting common points. The present article deals with this issue by considering the internal logic of Sayyid Musa Sadr’s thought as well as the description and analysis of his opinions. 👇👇👇 http://jips.isca.ac.ir/article_75466.html https://eitaa.com/shariflakzaei