eitaa logo
سلوک شیدای حسین(ع)
129 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
827 ویدیو
193 فایل
✨﷽‌. الهم الرزقناشفاعه الحسین.کوچکتراز آنم‌که خود را ذاکر کوی حسین بدانم‌اماچون اغلب کانالهای آموزش مداحی به #آسیبها نمی پردازندو #سلوک شیدایی است که مارادراین راه موفق میکند سعی دارم در این دو زمینه مطالبی را عرضه بدارم تا چه درنظر آید. @khkhhosein
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام ایام و عاقبتتان بخیر حاج اسماعیل دولابی(ره): قبل از بارش باران، تند بادی بر می خیزد و گرد و غبار زیادی بر پا می کند و همۀ خس و خاشاک ها و آشغال ها را از روی زمین جارو می کند. اما اگر کمی صبر کنیم باد آرام می گیرد و باران می بارد و سپس ابرها کنار می رود و هوا لطیف و آفتابی می شود. آشوب ها و نابسامانی های که در روزگار ما در سراسر جهان پدیدار شده است نزدیک شدن هوای لطیف و آسمان صاف و آفتابی ظهور را بشارت می دهد. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🍃✨ منبر کوتاه ✨🍃 ☀️ثواب زیارت کربلا حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ⁉️سوال: ✍چرا ثواب حضرت عبدالعظیم برابر با زیارت امام حسین علیه السلام است؟ آیا جایگاه عبدالعظیم مثل امام حسین است؟ حضرت عبدالعظیم چه مقام رفیعی دارد که درباره زیارت هیچ معصومی این ثواب نیامده است؟ 🔖در ابتدا باید گفت: باید توجه داشت که آن ثواب ها که برای زیارت عبد العظیم ذکر شده در مقایسه با زیارت ائمه (ع) نیست، زیرا هیچ کسی با آنان قابل مقایسه نیست از این رو امیرمومنان(ع) فرمود: «لا یقاس بال محمد (ص) من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا؛ (۱) هیچ کس از این امت را با آل محمد نمی‌توان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمد اند با آن ها برابری نمی‌توانند». 🕯از این کلام حضرت به روشنی به دست می‌آید که مردم و همه بشر نه تنها نمی‌توانند به مقام ائمه (ع) دست یابند و به جا و مقامی معنوی برسند که آن ها دارند، بلکه همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن ها و با آنان قابل مقایسه نخواهد بود. با توجه به این نکته حال باید گفت: 1⃣ اولا : در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلا عنوان شده است، باید گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه(ع) یاد کرد. ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه است که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است. امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. محدث کسانی هستند که فن جمع آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می داند، آن را جمع می کند و یا می نویسد و یا شاگرد تربیت می کند. اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می گیرد ضمن اینکه در محدث اصطلاح ویژه ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می شنود و دیگرانی که از او نقل می کنند راوی می شوند. لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است. 🔶در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت حرم عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلاست این نکته نیز قابل توجه است که : ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایاتی بوده، اما به دست ما نرسیده است چون ما هر یک از این امامزادگان را به نیت ائمه زیارت می کنیم و ثواب آن محفوظ است. اما روایت ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ما رسیده است. برخی شیعیان نزد امام هادی(ع) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید. 🔷 البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که از امامزادگان هستند جنبه علمی آنها در بین مردم غلبه دارد. 🔰جنبه دیگر در حق حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می تواند بحث مأموریتهای ایشان باشد. چرا که حضرت بین شیعیان که در جای جای خطه اسلامی نمی توانستند با هم ارتباط داشته باشند، حلقه اتصال بود. چون ائمه ایشان را قبول داشتند و ممکن است این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد. 2⃣ ثانیا _ ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) ذکر شده آن را مانند فضیلت زیارت سیدالشهداء (ع) محسوب داشته و این درک فضیلت را مخصوص آن زمان قرار داده باشد؛ زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع)، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند. چه این که مسئله لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست می داشتند، شیعیان با هم باشند، گرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند. 📚پی نوشتها: ۱. نهج البلاغه، نشر موسسه امیر المومنین قم ۱۳۷۵ ش، خطبه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈
هدایت شده از 
💥توضیح کامل وشفاف برا زایرانی که واقعاً قصد ثبت نام دارند💥 تور کربلا یکسر هوایی اردیبهشت ماه وخردادماه تاقبل عرفه رفت هوایی از اصفهان وبرگشت با VIP از مهران هتل ها نزدیک وتمیز حدود ۵تا۷ دقیقه تا حرم ودرجه هتلهای کربلاونجف الف میباشد کربلا: هتل بوابة کربلا.امین المسلمین یا الدیوان نجف:المعراج الیسر دارک خ  شارع الرسول هتل کربلا یانجف بسته به پلان اتاقهای زایرین مشخص میشه (صبحانه و دسر ناهار وشام : انواع سالاد وترشی و...سلف سرویس)دوغ ونوشابه ومیوه ... با غذای بین راه برگشت تاریخ حرکت : ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ ۱۴۰۳/۰۳/۰۳ ۱۴۰۳/۰۳/۱۶               ۷ شب در عراق ۶ شب هتل یه شب سامرا ۳شب کامل نجف با زیارات کامل مسجد کوفه و سهله حنانه و کمیل و وادی السلام و... ۱ شب دوره ای  سامرا و زیارت کاظمین سید محمد و دوطفلان مسلم و جناب حر... ۳ شب کامل  کربلا با شب جمعه  و با تمام زیارات دوره و سفره حضرت رقیه سلام الله نرخ یکسر هوایی  ۵/۵۰۰/۰۰۰ تومان خرید دلارسهم زایر که ۵۰۰دلار است با دفتر چارترکننده ودرصورت دلار با مسافر ۱۴۵۰۰میلیون تومان (این نرخ بسته به نرخ روز دلاردرزمان ثبت نام میباشد) ونرخ تور دوسر هوایی با پرواز وارش بسته به نرخ روز دلار و پرواز از ۱۰۵۰۰تا ۱۱/۵۰۰ت دلار بادفتر و دلار با خود زایر نرخ تور ۱۹۵۰۰ت درصورت بودن پرواز تاریخ ۳و۱۶خرداد باپرواز العراقیه وبسته به نرخ روز دوسر هوایی ۹/۵۰۰ت دلار با دفتر ودلار بازایر ۱۷/۵۰۰ت میباشد 💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥 توجه نکته مهم : اسم پرواز وارش وساعت ۷صبح میباشدبهترین ساعت وبیشترین استفاده از زیارت در عراق برای زایر با بهترین خدمات وهتل های تمیز ونزدیک توجه:💥هرگونه افزایش ویاکاهش  نرخ دلاریا پرواز تورها  به نرخ روز محاسبه میگردد 💥این نرخ سوار شدن زایر از مبدا اصفهان مهران تا مقصد اصفهان میباشد 💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥 توجه لطفاااا ...به دلیل تماسهای زیاد و اینکه شفاف مشخص باشه شرایط تور، این پیام رومیذاریم اگه واقعا کسی میخواد ثبت نام قطعی کنه تماس بگیره ودر صورت سوال پیام بدید در ایتا جواب رو ارسال میکنیم باتشکر خادم ومداح محمدی خط ایتا برای پاسخ به سوالات ۰۹۹۰۲۸۴۴۲۸۸ https://eitaa.com/joinchat/1329070568Cd221212217
فرازهایی از دعای ندبه حسینیه المهدی علیه السلام کوی شهید کشوری اصفهان التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌فرازي زيباواثرگذارازتلاوت سوره قمرباصداي مرحوم استادشيخ عبدالمنعم طوخي
بلكه كافران (آيات الهى را) تكذيب مى‌كنند. و خدا به آنچه در دل دارند آگاه‌تر است. پس ايشان را به عذابى دردناك بشارت ده. مگر كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند كه براى آنان پاداشى است ابدى و قطع نشدنى (و بى منّت). 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ 🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍 آیه ۲۲ سوره انشقاق ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ(۲۲) بلکه آن مردم کافر (قرآن خدا را) تکذیب می‌کنند(۲۲) معانی کلمات آیه «یُکَذِّبُونَ»: به کار بردن فعل مضارع، برای استمرار است، و گواه بر این معنی که کافران در تکذیبهای خود اصرار داشته و دارند. =============================== تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ «22» وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ «23» فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ «24» إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ «25» «1». تفسير الميزان. «2». بقره، 46. جلد 10 - صفحه 430 بلكه كافران (آيات الهى را) تكذيب مى‌كنند. و خدا به آنچه در دل دارند آگاه‌تر است. پس ايشان را به عذابى دردناك بشارت ده. مگر كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند كه براى آنان پاداشى است ابدى و قطع نشدنى (و بى منّت). نکته ها «يُوعُونَ» از «وعاء» به معناى ظرف است و مراد از آن در اينجا، ظرف دل است و آنچه انسان در دل دارد. «بشر» از بشارت، به خبرى گويند كه به واسطه آن، در چهره و بَشَره انسان تغييرى صورت گيرد و معمولًا به خبرهاى خوش گفته مى‌شود. گاهى براى تحقير نيز مى‌آيد، چنانكه مى‌گويند: «خبر خوش فلانى، مرگ است» پیام ها 1- كافران، نه تنها در برابر آيات قرآن تسليم نمى‌شوند، بلكه آن را تكذيب مى‌كنند. لا يَسْجُدُونَ بَلِ‌ ... يُكَذِّبُونَ‌ 2- كسى كه خط كفر را پذيرفت، به هر مسئله‌اى كه رسيد تكذيب مى‌كند. «بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ» 3- خداوند، به اسرار درونى انسان احاطه دارد. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ» 4- گاهى انسان در قالب انكار و تكذيب، اهداف ديگرى را دنبال مى‌كند كه خداوند به آن آگاه است. «يُكَذِّبُونَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ» 5- گاهى انسان به خاطر حفظ منافعش، در ظاهر تكذيب مى‌كند ولى در دل آن را مى‌پسندد. «يُكَذِّبُونَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ» 6- گرچه مبناى كيفر و پاداش عمل است، امّا ارزش عمل به هدف و انگيزه آن است كه خداوند به آنها آگاه است. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ» 7- لازمه ايمان، انجام هر عمل است كه صالح و شايسته باشد، در هر زمينه‌اى كه باشد. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» (عبادت، يكى از مصاديق عمل صالح است.) 8- ايمان از عمل جدا نيست و لازم ملزوم يكديگرند. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» 9- پاداش‌هاى الهى، گسسته نمى‌شود و همراه با منّت نيست. «لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ» جلد 10 - صفحه 432 دانشنامه اسلامی 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام ایام و عاقبتتان بخیر «السلام علیک یا ابا صالح المهدی » من گریه می‌ریزم به پای جاده‌ات، تا آئینه کاری کرده باشم مقدمت را اوّل ضمیر غائب مفرد کجائی؟ ای پاسخ آدینه‌های پر معمّا بی تو سرودیم آن چه باید می‌سرودیم یعنی در آوردیم بابای غزل را حتمّیِ بی چون و چرای سبز برگرد راحت شویم از دست اما و اگرها آب و هوای خیمه سبزت چگونه است؟ این جا گهی سرد است و گاهی نیست گرما بهر ظهور امروز هم روز بدی نیست ای تک سوار جاده‌های رو به فردا آقا، صدای پای سبز مرکب توست تنها جواب این‌ همه «می‌آید آیا؟» یک جمعه می‌بینید نگاهِ شرقیِ من خورشید پیدا می‌شود از غرب دنیا آقا نماز جمعه‌ این هفته با تو پای برهنه آمدن تا کوفه با ما علی اکبر لطیفیان 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
💠 روز 💠 💎 رکن پایداری مردم 🔻أمیرالمؤمنین على عليه‌السلام: فالجُنودُ بإذْنِ اللّه ِحُصونُ الرَّعِيَّةِ و زَينُ الوُلاةِ و عِزُّ الدِّينِ وسُبُلُ الأمْنِ و ليسَ تَقومُ الرَّعِيَّةُ إلّا بِهِم ❇️ سپاهيان و لشگریان به اذن خدا، دژهاى مردمند و زيور واليان و مايه توانمندى و ارجمندى دين و وسيله امنيّت. مردم جز با بودن سپاهيان پايدار نمى‌مانند. 📚 نهج‌البلاغه، نامه ۵۳
🌸 🕊حضرت و حضرت (سلام الله علیهما) هر دو فرياد رس هستند 🍁 حضرت سلام الله علیها فرياد رس است: ✍ علامه مجلسي روايت مي‌كند، كه اگر حاجتي داشتي و سينه ات به خاطر او تنگ گشته، دو ركعت نماز بخوان؛ بعد از سلام نماز، سه مرتبه تكبير بگو و تسبيحات حضرت (عليهاالسّلام) را بخوان؛ سپس به برو و صد مرتبه بگو: يا مولاتي يا اغيثيني؛ پس گونه راست را بر زمين بگذار و همين را صد مرتبه بگو؛ سپس به سجده برو و همين را صد مرتبه بگو؛ و بعد از آن گونه چپ را بر زمين بگذار و همين را صد مرتبه بگو؛ و سپس به سجده برو و صد و ده مرتبه بگو، وحاجت خود را ياد كن؛ 👈 به درستي كه خداوند برآورده مي‌كند ان شاء الله تعالي. [1]. . 🍁 حضرت (عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) فرياد رس است: ✍ در زيارت آل يس (عليهم السّلام) مي‌خوانيم: السلام عليك اَ يّها العَلَم المنصوب والعِلم المَصب وب والغَوث والرحمَه الواسِعَه. [2]. سلام بر تو اي پرچم افراشته و دانش ريزان و فرياد رس و رحمت واسعه حق. مطلب. اينكه، قطب الدين راوندي از ابوالوفاي شيرازي نقل مي‌كند، كه در زندان ابن الياس گرفتار شده بودم؛ تصميم قتل مرا گرفته بود، كه متوسل به امام (عليه السّلام) شدم. خواب بر من غلبه پيدا كرد؛ وجود مبارك پيامبر (صلّي اللّهُ عليه وآله وسلّم) را ديدم. دستوري عملي براي به ائمه (عليهم السّلام) دادند. فرمودند: نشو به من و نه به دختر من و نه دو پسرم براي متاع دنيا؛ بلكه از براي آخرت متوسل شو و اما برادرم حضرت امیرالمومنین علي (عليه السّلام)، از كننده به تو انتقام مي‌كشد و امام سجاد (عليه السّلام)، براي از سلاطين و از شرور شياطين و امام و امام (عليهما السّلام)، براي آخرت و امام (عليه السّلام)، براي طلب عافيت و امام (عليه السّلام)، براي نجات در سفرهاي زميني و دريايي و امام (عليه السّلام)، براي نزول رزق از خدا و امام (عليه السّلام)، براي قضاي نوافل و نيكي اخوان و امام (عليه السّلام)، براي آخرت 👈و حضرت (عجل الله تعالی فرجه) اگر شمشير به محل ذبح تو (پيامبر (صلي اللّهُ عليه وآله وسلّم) با دست خود به گلو اشاره فرمود) رسيد، پناه ببر به او؛ به درستي كه او به فرياد تو مي‌رسد؛ چرا كه او است و پناه است براي كسي كه به او كند. فقل: يا مولاي يا صاحب الزمان! انا مستغيث بك. [3]. پس بگو: اي سرورم! اي زمان! من به تو پناه آورده‌ام و از تو طلب فريادرسي مي‌كنم. پس من گفتم: يا مولاي يا الزمان! به فريادم برس. ناگهان ديدم شخص اسب سواري از آسمان فرود آمد؛ در حالي كه سلاحي از در دست داشت. ✍ عرض كردم: اي مولاي من! شر كسي كه مرا اذيت مي‌كند، دفع كن. فرمود: شر او را از تو برطرف كردم؛ كار تو را انجام دادم؛ من درباره تو از خدا خواستم و خداوند دعاي مرا اجابت كرد. 🌤 صبح كه طلوع كرد، ابن الياس مرا خواست و خودش زنجير را باز كرد و مرا آزاد كرد و سؤال كرد: به چه كسي بردي و از چه كسي كمك گرفتي؟ 💫 گفتم: به كسي كه فريادرس طالبان هستند. [4] پی نوشت ها: 📚 [1]بحارالانوار، ج ۱۰۲، ص ۲۵۴، ح ۱۳ -حاشيه مفاتيح الجنان، نماز استغاثه به حضرت زهرا (عليهاالسّلام). [2] بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۱، توقيع ۵، به نقل از احتجاج. مفاتيح الجنان. زيارت حضرت صاحب الزمان (عليه السّلام) [3] (نجم الثاقب،، باب ۹، ص ۷۲۹ [4] الدعوات، راوندي، ص ۲-۱۹۱؛ بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۲۴ الثاقب، باب ۹، ص ۷۲۹. 🌏 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافیَه وَ النَّصر 🌍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🎙آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) 🔸نشانه‌های ظهور عجل الله تعالی فرجه الشریف در
لحظه‌وصل‌به‌یك‌چشم‌زدن‌میگذرد؛ این‌فراق‌است‌که‌هرثانیه‌اش‌یك‌سال‌است! 😔😔😔😔
«يُوعُونَ» از «وعاء» به معناى ظرف است و مراد از آن در اينجا، ظرف دل است و آنچه انسان در دل دارد. «بشر» از بشارت، به خبرى گويند كه به واسطه آن، در چهره و بَشَره انسان تغييرى صورت گيرد و معمولًا به خبرهاى خوش گفته مى‌شود. گاهى براى تحقير نيز مى‌آيد، چنانكه مى‌گويند: «خبر خوش فلانى، مرگ است» 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 شنبه ۱۴۰۳/۲/۸ 🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍 آیه ۲۳ سوره انشقاق ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُوعُونَ(۲۳) و خدا به آنچه در دل پنهان می‌دارند (از خود آنها) داناتر است.(۲۳) معانی کلمات آیه يوعون: وعى: حفظ كردن. اعم از آنكه حديث باشد يا غير آن ايعاء حفظ و جمع كردن، گويند: «اوعى المتاع» يعنى متاع را در ظرفى گذاشت و ذخيره كرد.[۱] =============================== تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ «22» وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ «23» فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ «24» إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ «25» «1». تفسير الميزان. «2». بقره، 46. جلد 10 - صفحه 430 بلكه كافران (آيات الهى را) تكذيب مى‌كنند. و خدا به آنچه در دل دارند آگاه‌تر است. پس ايشان را به عذابى دردناك بشارت ده. مگر كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند كه براى آنان پاداشى است ابدى و قطع نشدنى (و بى منّت). نکته ها «يُوعُونَ» از «وعاء» به معناى ظرف است و مراد از آن در اينجا، ظرف دل است و آنچه انسان در دل دارد. «بشر» از بشارت، به خبرى گويند كه به واسطه آن، در چهره و بَشَره انسان تغييرى صورت گيرد و معمولًا به خبرهاى خوش گفته مى‌شود. گاهى براى تحقير نيز مى‌آيد، چنانكه مى‌گويند: «خبر خوش فلانى، مرگ است» پیام ها 1- كافران، نه تنها در برابر آيات قرآن تسليم نمى‌شوند، بلكه آن را تكذيب مى‌كنند. لا يَسْجُدُونَ بَلِ‌ ... يُكَذِّبُونَ‌ 2- كسى كه خط كفر را پذيرفت، به هر مسئله‌اى كه رسيد تكذيب مى‌كند. «بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ» 3- خداوند، به اسرار درونى انسان احاطه دارد. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ» 4- گاهى انسان در قالب انكار و تكذيب، اهداف ديگرى را دنبال مى‌كند كه خداوند به آن آگاه است. «يُكَذِّبُونَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ» 5- گاهى انسان به خاطر حفظ منافعش، در ظاهر تكذيب مى‌كند ولى در دل آن را مى‌پسندد. «يُكَذِّبُونَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ» 6- گرچه مبناى كيفر و پاداش عمل است، امّا ارزش عمل به هدف و انگيزه آن است كه خداوند به آنها آگاه است. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ» 7- لازمه ايمان، انجام هر عمل است كه صالح و شايسته باشد، در هر زمينه‌اى كه باشد. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» (عبادت، يكى از مصاديق عمل صالح است.) 8- ايمان از عمل جدا نيست و لازم ملزوم يكديگرند. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» 9- پاداش‌هاى الهى، گسسته نمى‌شود و همراه با منّت نيست. «لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ» جلد 10 - صفحه 432 دانشنامه اسلامی 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
♥️✋🏻 اِ؎بهـــٰــار؎تَـــــرین آیِنہ هَستے۔۔۔◇ ﴿یـــــوسُف ڪَنعٰانے مَـــــن۔۔۔﴾، " ۔۔۔سَـــــلٰام۔۔۔" آقٰاجــᰔـــآنم۔۔۔بیآ و أذٰان ؏ِــــشق بخوٰان ۔۔۔! تٰا جهـــــآن سَراسَر مُسلمـــــآن شَود! بیآ۔۔۔ و ، «وَ نُرِيـــــدُ أَنْ نَمُنَّ....‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌❀»رٰا، فَریــــٰـادڪُن... چِشم انتـــــظٰار مٰانده‌أم ؛ مَـــــن سَرخُوشم أز ، لِذّت این چِشـــــم بِہ رٰاهے۔۔۔ و َ «چِشـــــم انتظٰار مےمآنم ...𑁍» 🌤؏َـجِّـلْ_لولیک_الفرج
✍امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام: عملت را دوستِ خود و آرزويت را دشمن خود قرار ده. 📚 شرح غررالحكم، ج۲، ص۱۸۲
وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ المُؤْمِنَاتُ بَعضُهم أولياء بعض يَأْمُرُونَ بِالمعروف ۷۱ توبه اول دوستش بداریم بعد امر به معروفش کنیم
- كافران، نه تنها در برابر آيات قرآن تسليم نمى‌شوند، بلكه آن را تكذيب مى‌كنند. - كسى كه خط كفر را پذيرفت، به هر مسئله‌اى كه رسيد تكذيب مى‌كند. - خداوند، به اسرار درونى انسان احاطه دارد. - گاهى انسان در قالب انكار و تكذيب، اهداف ديگرى را دنبال مى‌كند كه خداوند به آن آگاه است. - گاهى انسان به خاطر حفظ منافعش، در ظاهر تكذيب مى‌كند ولى در دل آن را مى‌پسندد. - گرچه مبناى كيفر و پاداش عمل است، امّا ارزش عمل به هدف و انگيزه آن است كه خداوند به آنها آگاه است. - لازمه ايمان، انجام هر عمل است كه صالح و شايسته باشد، در هر زمينه‌اى كه باشد. (عبادت، يكى از مصاديق عمل صالح است.) - ايمان از عمل جدا نيست و لازم ملزوم يكديگرند. - پاداش‌هاى الهى، گسسته نمى‌شود و همراه با منّت نيست. 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹ 🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍 آیه ۲۵ سوره انشقاق ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ(۲۵) مگر آنان که ایمان آرند و نیکوکار شوند که آنها را اجری بی منّت و ثوابی بی نهایت (در بهشت جاودانی) خواهد بود.(۲۵) معانی کلمات آیه ممنون: من: قطع. غَيْرُ مَمْنُونٍ‏ يعنى غير مقطوع.[۱] =============================== تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ «22» وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ «23» فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ «24» إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ «25» «1». تفسير الميزان. «2». بقره، 46. جلد 10 - صفحه 430 بلكه كافران (آيات الهى را) تكذيب مى‌كنند. و خدا به آنچه در دل دارند آگاه‌تر است. پس ايشان را به عذابى دردناك بشارت ده. مگر كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند كه براى آنان پاداشى است ابدى و قطع نشدنى (و بى منّت). نکته ها «يُوعُونَ» از «وعاء» به معناى ظرف است و مراد از آن در اينجا، ظرف دل است و آنچه انسان در دل دارد. «بشر» از بشارت، به خبرى گويند كه به واسطه آن، در چهره و بَشَره انسان تغييرى صورت گيرد و معمولًا به خبرهاى خوش گفته مى‌شود. گاهى براى تحقير نيز مى‌آيد، چنانكه مى‌گويند: «خبر خوش فلانى، مرگ است» پیام ها 1- كافران، نه تنها در برابر آيات قرآن تسليم نمى‌شوند، بلكه آن را تكذيب مى‌كنند. لا يَسْجُدُونَ بَلِ‌ ... يُكَذِّبُونَ‌ 2- كسى كه خط كفر را پذيرفت، به هر مسئله‌اى كه رسيد تكذيب مى‌كند. «بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ» 3- خداوند، به اسرار درونى انسان احاطه دارد. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ» 4- گاهى انسان در قالب انكار و تكذيب، اهداف ديگرى را دنبال مى‌كند كه خداوند به آن آگاه است. «يُكَذِّبُونَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ» 5- گاهى انسان به خاطر حفظ منافعش، در ظاهر تكذيب مى‌كند ولى در دل آن را مى‌پسندد. «يُكَذِّبُونَ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ» 6- گرچه مبناى كيفر و پاداش عمل است، امّا ارزش عمل به هدف و انگيزه آن است كه خداوند به آنها آگاه است. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُوعُونَ» 7- لازمه ايمان، انجام هر عمل است كه صالح و شايسته باشد، در هر زمينه‌اى كه باشد. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» (عبادت، يكى از مصاديق عمل صالح است.) 8- ايمان از عمل جدا نيست و لازم ملزوم يكديگرند. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» 9- پاداش‌هاى الهى، گسسته نمى‌شود و همراه با منّت نيست. «لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ» جلد 10 - صفحه 432 دانشنامه اسلامی 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطره اى شيرين از شهيد كافى 👤حجت‌ الاسلام و المسلمین دانشمند
🟢 ما غایبیم، نه حضرت 🔹آیت الله سید محمد حسن الهی طباطبایی: 🔴 حضرت ولی عصر که غایب نیست. ما هم هیچوقت بدون رابطه نیستیم. ارتباط بین ما و حضرت همیشه وجود دارد... 🔹تصرف حضرت در بشریت، مثل تصرف روح در بدن است؛ آن هم نه فقط برای ما، بلکه همه بشریت! ما همیشه تحت نظر حضرتیم. ارتباط ما با حضرت دائمی است. منتهی بعضی از انسان ها این ارتباط را درک می کنند و می شناسند و بعضی نمی شناسند. و اگر ما نمی توانیم ارتباط را درک کنیم، چون ما دیدمان کم است؛ ما غایبیم. 📚 الهیه ص ۱۵۳
سوره مُطَفِّفین هشتاد و سومین سوره قرآن کریم و آخرین سوره از سوره‌های مکی است که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. مطففین یعنی کم‌فروشان. خداوند در این سوره، کم‌فروشان را مذمت می‌کند و می‌گوید آنان گمان می‌کنند آخرتی وجود ندارد. توصیف اتفاقات قیامت و بیان اوصاف ابرار (نیکوکاران) و فاجران (گناهکاران) محتوای این سوره را تشکیل می‌دهد. در کتاب‌های تفسیری آمده است آیه سی‌ام این سوره در شأن مخالفین امیرالمؤمنین علی(ع) نازل شده است درباره فضیلت تلاوت این سوره، در روایات آمده است هر کس این سوره را بخواند، خدا در روز قیامت او را از نوشیدنی پاک و خالصی که دست کسی به آن نرسیده سیراب می‌کند. همچنین نقل شده است هر کس آن را در نمازهایش بخواند، از آتش دوزخ در امان خواهد. آیات پایانی سوره مطففین که درباره ابرار (نیکوکاران) سخن می‌کند، از جمله آیاتی است که بر ضریح حضرت عباس نقش بسته است. معرفی محتوا آیات اول تا سوم این سوره، حکم فقهی کم‌فروشی و ندادن حقوق مردم در معاملات را بیان می‌کند و می‌گوید این کار، حرام و از گناهان بزرگ است. این سوره با توصیف معاد و اوضاع رستاخیز و جهان آخرت و با معرفی دو گروه یعنی گروه ابرار و مُقَربان و گروه فاجران و مجرمان به لبخندهای تمسخرآمیز کافران به مؤمنان در این جهان اشاره می‌کند و می‌گوید در روز قیامت، مؤمنان به کافران می‌خندند.[۹]عبدالله بن مسعود اصحابی معروف نقل شده كه گفت: «نماز نيز قابل پيمانه است! كسى كه كيل آن را به طور كامل ادا كند، خداوند پاداش او را كامل مى‌دهد، و هر كس از آن كم بگذارد، درباره او همان جارى مى‌شود كه خداوند درباره «مطففين» (كم‌فروشان) فرموده است». [۱۰] شأن نزول: کم‌فروشان مدینه درباره شأن نزول سوره مطففین در کتاب تفسیر نمونه آمده است: ابن عباس می‌گوید هنگامی که پیامبر(ص) وارد مدینه شد، بسیاری از مردم سخت به کم‌فروشی گرفتار بودند. خداوند این آیات را نازل کرد و آنان پذیرفتند و کم‌فروشی را ترک کردند.[۱۲] در کتاب مجمع البیان نیز آمده است مردی به نام ابوجهینه در مدینه زندگی می‌کرد که دو پیمانه داشت: یکی کوچک و دیگری بزرگ. به هنگام خریدن از پیمانه بزرگ استفاده می‌کرد و به هنگام فروش از پیمانه کوچک.[۱۳]عبدالله بن مسعود اصحابی معروف نقل شده كه گفت: «نماز نيز قابل پيمانه است! كسى كه كيل آن را به طور كامل ادا كند، خداوند پاداش او را كامل مى‌دهد، و هر كس از آن كم بگذارد، درباره او همان جارى مى‌شود كه خداوند درباره «مطففين» (كم‌فروشان) فرموده است». [۱۴] شأن نزول آیه ۳۰ علامه طباطبایی به نقل از تفسیر مجمع البیان می‌نویسد بعضی گفته‌اند آیه «وَ إِذا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغامَزُونَ» در شأن مخالفین امام علی(ع) نازل شده است. نقل شده است روزی امیرالمؤمنین(ع) با چند نفر از مسلمانان نزد رسول خدا(ص) می‌آمدند. منافقان ایشان را مسخره کردند و خندیدند؛ سپس نزد همفکرانشان برگشتند و گفتند: ما امروز اَصلَع (کسی که جلو سرش مو ندارد. منظورشان امام علی بود) را دیدیم و به او خندیدیم. به دنبال این جریان بود که این آیه نازل شد. علامه طباطبایی می‌نویسد این روایت را زمخشری (مفسر اهل سنت) نیز نقل کرده است.[۱۵] حاکم حسکانی در شواهد النتریل به نقل از ابن عباس آیه را در شأن منافقان قریش دانسته که علی و اصحابش را مسخره می‌کردند.[۱۶ 📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗
واى بر كم‌فروشان. كسانى كه هرگاه از مردم پيمانه بگيرند كامل مى‌گيرند. و هرگاه به ايشان پيمانه دهند يا برايشان (كالايى را) وزن كنند، كم مى‌گذارند. آيا آنان گمان ندارند كه برانگيخته خواهند شد؟ براى روزى بزرگ. روزى كه مردم در پيشگاه پروردگار جهانيان (براى پاسخ به كارهايشان) خواهند ايستاد. 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰ 🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍 آیه ۱ سوره مطففین ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ(۱) وای به حال کم فروشان.(۱) معانی کلمات آیه مطففين: تطفيف: كم كردن پيمانه و ترازو. طفيف: شى‏ء قليل مطفف: كم‏ فروش. جمع آن مطففين است.[۱] نزول «شیخ طوسى» به نقل از ابن عباس می گوید: اهل مدینه از خبیث ترین مردم از لحاظ کم‌فروشى با کیل و وزن بوده اند تا این که این آیه نازل گردید و آن‌ها بعد از نزول آیه وضع کیل و وزن خویش را اصلاح نمودند.[۲ =============================== تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) سیمای سوره مطفّفين‌ اين سوره سى و شش آيه دارد و در مكّه نازل شده است، گرچه بر اساس برخى روايات، آيات اوليه آن مدنى است. نام سوره، برگرفته از آيه اول است و به معناى كم فروشان مى‌باشد. اين سوره با هشدار به كم فروشان آغاز مى‌شود و ريشه آن را باور نداشتن روز قيامت برمى‌شمرد. سرگذشت فاجران گنهكار و متجاوز و برخورد آنان با آيات الهى، كه بيانگر زنگار گرفتگى دلهاى آنهاست، بخش ديگرى از آيات اين سوره را تشكيل مى‌دهد. البتّه بيان نعمت‌هاى جاودان و شادى و سرور بهشتيان، نور اميد را در دل مؤمنان روشن مى‌سازد و آنان را در برابر نيش و نوش‌هاى مجرمان دلدارى مى‌دهد تا در اثر تحقير و استهزاى آنان اندوهگين نشوند. براساس روايات، قرائت اين سوره در نماز، امنيّت از عذاب را در روز قيامت به دنبال دارد و خداوند او را از نوشيدنى‌هاى طهور بهشتى سيراب مى‌سازد. «1» «1». تفسير نورالثقلين. جلد 10 - صفحه 413 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ به نام خداوند بخشنده مهربان‌ وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ «1» الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ «2» وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ «3» أَ لا يَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ «4» لِيَوْمٍ عَظِيمٍ «5» يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ «6» واى بر كم‌فروشان. كسانى كه هرگاه از مردم پيمانه بگيرند كامل مى‌گيرند. و هرگاه به ايشان پيمانه دهند يا برايشان (كالايى را) وزن كنند، كم مى‌گذارند. آيا آنان گمان ندارند كه برانگيخته خواهند شد؟ براى روزى بزرگ. روزى كه مردم در پيشگاه پروردگار جهانيان (براى پاسخ به كارهايشان) خواهند ايستاد. نکته ها «وَيْلٌ» به معناى هلاك و عذاب است و بر اساس روايات، نام درّه‌اى در دوزخ يا درى از درهاى آن مى‌باشد. «طفيف» و قليل به يك معناست و «تطفيف» به معناى كاستن و كم گذاشتن است و ريشه آن از «طف» به معناى كنار است. به فروشنده‌اى كه از كنار اجناس مى‌زند، «مطفف» گويند. ابن مسعود نقل مى‌كند كه هر كس از نمازش بكاهد مشمول اين آيه است. «1» كم فروشى هر صنفى متناسب با خودش مى‌باشد: معلم، كارگر، نويسنده، فروشنده، «1». تفسير نمونه. جلد 10 - صفحه 414 مهندس، دكتر و ديگر مشاغل، هر كدام در انجام وظيفه خود كوتاهى كنند، كم فروشند. كم‌فروش، خود را زرنگ مى‌داند، مردم را دوست ندارد، خدا را رازق نمى‌داند و ظلم اقتصادى به جامعه مى‌كند. كم فروشى از گناهان كبيره است، زيرا وعده عذاب براى آن آمده است. امكانِ كم فروشى يا حساسيّت در كيل بيش از وزن است، لذا در يك آيه فقط از كيل و در آيه پس از آن، ابتدا مجدداً از كيل و سپس وزن، سخن به ميان آمده است. در روايات مى‌خوانيم: هرگاه مردم گرفتار گناه كم‌فروشى شوند، زمين روئيدنى‌هاى خود را از مردم باز مى‌دارد و مردم به قحطى تهديد مى‌شوند. «1» انضباط و دقّت اقتصادى، در رأس برنامه‌هاى اصلاحى انبياست. چنانكه حضرت شعيب به قوم خود فرمود: «أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ» «2» پيمانه را (در معامله) كامل و تمام بدهيد و از كم كنندگان و خسارت زنندگان نباشيد و با ترازوى درست وزن كنيد و كالاهاى مردم را كم ندهيد و روى زمين مفسدانه عمل نكنيد. پیام ها 1- خطر را با كلماتِ هشدار دهنده اعلام كنيد. «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ» 2- مال حرام از راه كم‌فروشى، عامل سقوط انسان است. «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ»
3- تفاوت گذاردن در گرفتن و دادن كم فروشى است. آنچه بر خود نمى‌پسندى بر ديگران مپسند. اكْتالُوا ... يَسْتَوْفُونَ‌- كالُوهُمْ‌ ... يُخْسِرُونَ‌ 4- كم فروشى نسبت به هر كس، گرچه مسلمان نباشد، نارواست. «عَلَى النَّاسِ» 5- بالاتر از گناه، انس گرفتن با گناه است، به گونه‌اى كه كم فروشى شغل انسان شود. «يُخْسِرُونَ» (فعل مضارع، نشانه استمرار است.) 6- براى جلوگيرى از مفاسد اقتصادى، بايد ياد معاد را در دل‌ها زنده كنيم. «أَ لا «1». تفسير الميزان. «2». شعراء، 181- 183. جلد 10 - صفحه 415 يَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ» 7- اعتقاد به معاد حتّى در حدّ گمان بازدارنده است. «أَ لا يَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ» 8- حوادث روز قيامت، بزرگ و هولناك است. «لِيَوْمٍ عَظِيمٍ» 9- براى كم‌فروشى و حق الناس بايد پاسخ‌گو باشيم. «يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ» 10- كيفر و مجازاتِ مجرمان، از شئون ربوبيّت خداست. «يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ» دانشنامه اسلامی 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام ایام و عاقبتتان بخیر حاج اسماعیل دولابی: «همان‎گونه که خدا و اولیائش به خاطرِ خطایِ دوستانشان از آن‌ها روی بر نمی‎گردانند و عنایاتشان را دریغ نمی‎دارند، شما هم با دوستانتان، که از شما کوچک‌ترند، همین‎طور رفتار کنید. اگر خلافی از آن‌ها سر زد، از آن‌ها روی نگردانید و قطع رابطه نکنید؛ حتّی اگر به این خاطر خسارتی هم به شما وارد شد، خدا ضامن است و جبران می‌کند». 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺