سوال:
چرا در دنیا، کفار از مومنین ثروتمندترند؟
بخشی از جواب:
🍀اول: همیشه و همه جا این گونه نیست، بعید است در حاکمیت عدل جهانی، یعنی حکومت حضرت مهدی علیه السلام، "در" بر همین پاشنه بگردد.
🍀دوم: رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند: اگر دنیا نزد خداوند، بقدر بال پشهای ارزش داشت، هیچ چیزی از آن را به کافر و منافق نمیداد.
تحف العقول
🍀سوم: از آن همه نعمتی که در آخرت قرار است نصیب مومن شود کافران هیچ بهرهای نمیبرند و کفار، همه آن نعمتها را پیشخور کردهاند.
خداوند در قرآن فرموده است:
آن روز که کافران را بر آتش عرضه میکنند به آنها گفته میشود: "از طیبات و لذائذ در زندگی دنیای خود، استفاده کردید و از آن بهره گرفتید و اما امروز عذاب ذلت بار، بخاطر استکباری که در زمین به ناحق کردید و به خاطر گناهانی که انجام میدادید، جزای شما خواهد بود".
آیه ۲۰ احقاف
🍀چهارم: در دنیا کفار با محدودیتهای به مراتب کمتر، از مومنین روبرو هستند. احکام و اخلاق و اعتقادات به مومن اجازه نمیدهد که از هر راهی و هر جائی، تولید ثروت کند البته او بابت تمام این محدودیتهای به جا و به حق و حکیمانه، پاداش و ثواب خواهد برد، کافر هیچ یک از این محدودیتها یا اکثر آنها را ندارد.
رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
دنیا، زندان مومن و بهشت کافر است.
🍀پنجم: ثروت کافر، ابزار امتحان مومن و باعث رشد و پرورش و تقویت ایمان او است، او با همین ابزار چه مشکلاتی را که، برای مومن ایجاد نمیکند تمام این مشکلات، جنبه امتحان برای مومن و جنبه تربیت و باعث رشد و شکوفائی استعدادهای مومن دارد.
🍀ششم: ثروت کفار، ابزار گمراهی و به قهقرا رفتن او را فراهم میکند و روز به روز بر گناهان و عذاب آخرتی او افزوده میشود، لذا خداوند حکیم بنابر همین حکمت به او کمک میکند تا او بیشتر غرق شود البته، "خداوند؛ به هیچ کس ستم نمیکند و این خود مردم هستند که به خود ستم میکنند".
آیه ۴۴ یونس.
🍀هفتم: کفار تمرکز خود را بر آبادی دنیا گذاشته اند لذا در این باب موفقترند.
عدهای از مردم میگویند: "پروردگارا! از عطای خود، [فقط] در دنیا به ما روزی بفرما"
و در آخرت برای آنها، هیچ سهمی وجود ندارد.
آیه ۲۰۰ بقره
🍀هشتم: آنها برای به دست آوردن ثروت تلاش و کوشش و تدبیر بیشتری به عمل میآورند
مردي که کمک خواست
به گذشته پرمشقت خويش میانديشيد، به يادش میافتاد که چه روزهای تلخ و پرمرارتی و سختی را پشت سر گذاشته، روزهايی که حتی قادر نبود قوت روزانه زن و کودکان معصومش را فراهم نمايد. با خود فکر میکرد که چگونه يک جمله کوتاه- فقط يک جمله- که در سه نوبت پرده گوشش را نواخت، به روحش نيرو داد و مسير زندگانيش را عوض کرد و او و خانوادهاش را از فقر و نکبتب که گرفتار آن بودند نجات داد. او يکی از یاران رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله بود. فقر و تنگدستي بر او چيره شده بود. در يک روز که حس کرد ديگر کارد به استخوانش رسيده، با مشورت و پيشنهاد زنش تصميم گرفت برود و وضع خود را برای رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله شرح دهد و از آن حضرت استمداد مالي کند. با همين نيت رفت، ولي قبل از آنکه حاجت خود را بگويد اين جمله از زبان رسول اکرم ص به گوشش خورد: «هرکس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک میکنيم، ولی اگر کسي بینيازی بورزد و دست حاجت پيش مخلوقی دراز نکند خداوند او را بینياز میکند.» آن روز چيزی نگفت و به خانه خويش برگشت. باز با هيولای مهيب فقر که همچنان بر خانهاش سايه افکنده بود روبرو شد. ناچار روز ديگر به همان نيت به مجلس رسول اکرم ص حاضر شد. آن روز هم همان جمله را از رسول اکرم ص شنيد: «هر کس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک میکنيم، ولي اگر کسی بینيازی بورزد خداوند او را بینياز میکند.» اين دفعه نيز بدون اينکه حاجت خود را بگويد به خانه خويش برگشت. و چون خود را همچنان در چنگال فقر ضعيف و بيچاره و ناتوان میديد، براي سومين بار به همان نيت به مجلس رسول اکرم ص رفت. باز هم لبهای رسول اکرم ص به حرکت آمد و با همان آهنگ- که به دل قوّت و به روح اطمينان میبخشيد- همان جمله را تکرار کرد. اين بار که آن جمله را شنيد، اطمينان بيشتری در قلب خود احساس کرد. حس کرد که کليد مشکل خويش را در همين جمله يافته است. وقتی که خارج شد با قدمهای مطمئنتري راه میرفت. با خود فکر میکرد که ديگر هرگز به دنبال کمک و مساعدت بندگان نخواهم رفت. به خدا تکيه میکنم و از نيرو و استعدادی که در وجود خودم به امانت گذاشته شده استفاده میکنم و از او میخواهم که مرا در کاری که پيش میگيرم موفق گرداند و مرا بینياز سازد.
با خودش فکر کرد که از من چه کاری ساخته است؟ به نظرش رسيد عجالتاً اين قدر از او ساخته هست که برود به صحرا و هيزمی جمع کند و بياورد و بفروشد. رفت و تيشهای عاريه کرد و به صحرا رفت، هيزمی جمع کرد و فروخت. لذت حاصل دسترنج خويش را چشيد. روزهای ديگر به اين کار ادامه داد، تا تدريجا توانست از همين پول براي خود تيشه و حيوان و ساير لوازم کار را بخرد. باز هم به کار خود ادامه داد تا صاحب سرمايه و غلامانی شد.
روزی رسول اکرم ص به او رسيد و تبسم کنان فرمود: «نگفتم، هرکس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک میدهيم، ولی اگر بينيازی بورزد خداوند او را بينياز میکند.»
اصول کافي، ج 2/ ص 139- «باب القناعة». و سفينة البحار، ماده «قنع»
https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در کسب و کار محاسبه، مهم است بخشی از تدبیر است
https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همیشه لازم نیست در کسب و کار خود، از ابزار پیشرفته، استفاده کنید بلکه گاهی "خلاقیت" میتواند جای خالی ابزار پرهزینه را پر کند.
https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نتیجه نداشتن مهارت، در هر کاری ، از جمله کسب و کار را با هم ببینیم.
https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"کار نیکو کردن، از پر کردن است".
مهارت آموزی، از شرائط موفقیت در کسب است
.https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
هدایت شده از 🇮🇷 لطیفه حلال 🇮🇷
بهترین رفیق آدم 😅🤣😂😁😃😄😆😁😂
کانال 🇮🇷 لطیفه حلال 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3540451341C466d1824a0
شما اگر بپرسيد که:
"در اسلام مال و ثروت دنيا خوب است يا بد؟"
جواب اين است که مال و ثروت دنيا برای چه هدفی؟ ثروت خودش قدرت است، پست و مقام هم قدرت است، اين قدرت را شما برای چه هدف و منظوری میخواهيد؟ يک وقت جنابعالی آدمی هستيد بنده و اسيرشهوات خودتان، ميخواهيد به وسيله اين مال و ثروت که قدرت است هوسهای فردی و شخصی خودتان را اشباع کنيد. اگر شما بنده هوای نفس باشيد، هرچه را در راه هوای نفس مصرف کنيد، خواه مال و ثروت باشد، خواه جاه و مقام و خواه علم و يا عبادت و دين، هر چيزی که در خدمت هوا و هوس قرار بگيرد، بد ميشود. اما شما اگر اول خودتان را اصلاح کرديد، اگر هواپرست نبوديد و خودي را از خودتان دور کرديد، اگر کسی بوديد که در اجتماع هدف داشتيد، هدف اجتماعی، خدايی و الهی داشتيد، آن وقت مال و ثروت را که قدرت است در طريق هدف مقدس خودتان به کار برديد، اين عبادت است. جاه و مقام را هم اگر شما برای هدفهای معنوی خودتان بخواهيد، عبادت است.
شهید مطهری ره کتاب احیای تفکر اسلامی ص۶۰
https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
۞قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزَائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذًا لَأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الْإِنْفَاقِ ۚ وَكَانَ الْإِنْسَانُ قَتُورًا۞
آیه ۱۰۰ سوره اسراء
۞بگو: اگر شما مالك گنجينههاى رحمت پروردگارم بوديد، باز هم از بيم خرج كردن قطعاً امساك مىورزيديد، و انسان همواره بخيل است۞
💬 *پیام ها*
۱-كثرت مال اثرى در سخاوتِ افراد حريص وبخيل ندارد. بعضى انسانها سيرىناپذيرند و هرچه بيندوزند، باز نگران كم شدن آنند. لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزائِنَ ... لَأَمْسَكْتُمْ ...
۲- ترس از تهىدستى يكى از ريشههاى بخل است. «لَأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الْإِنْفاقِ»
۳- سرچشمه رفتار بشر، روحيّه وخصلتهاى اوست. لَأَمْسَكْتُمْ ... كانَ الْإِنْسانُ قَتُوراً
عده از انسانها میگویند: "هر وقت حسابی پولدار شدیم آن وقت خمس و زکات خواهیم داد" آیه بالا به گونهای، جواب این افراد است.
رسول اکرم صلي اللَّه عليه وآله فرمود:
«کسي که چند دانه خرما يا چند قرص نان يا چند دينار دارد و قصد انفاق آنها را دارد، در درجه اول بر پدر و مادر خود بايد انفاق کند، و در درجه دوم خودش و زن و فرزندش، و در درجه سوم خويشاوندان و برادران مؤمنش، و در درجه چهارم خيرات و مبرّات.» اين چهارمي بعد از همه آنهاست.
داستان راستان ج ۱ ص۷۰ شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا
🔴 عوارض حرص و طمع
🔵 فواید قناعت
https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
🌷👌
احکام خرید و فروش- معاملات حرام
مسأله 2064 ـ فروختن چیز پاکی که نجس شده و آب کشیدن آن ممکن است، مانند فرش و ظرف، اشکال ندارد، و همچنین است اگر آب کشیدن آن ممکن نباشد، ولی منافع حلال و معمولی آن متوقف بر طهارت نباشد مانند نفت، بلکه اگر توقف هم داشته باشد چنانچه منفعت حلال و قابلتوجهی داشته باشد باز هم فروختنش جایز است.
آیه الله سیستانی
https://eitaa.com/sheijmohsenrezaeian
هدایت شده از اندیشه پژوهان استاد رحیم پور ازغدی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - طرحی برای فردا ۱۴۰۳ _ شبکه 1 - ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳.mp3
14.32M
#صوت
#امام_صادق (ع)
▪️امام صادق علیهالسلام و پاسخگو کردن "ثروتمندان" در برابر "فقیران"
(اموال شما مال خداست)
شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام، به نام خدا، در خدمت خلق ، ۱۴۰۲
طرحی_برای_فردا
شبکه_یک
📅 پخش: ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
🔻اندیشهپژوهان استاد #رحیم_پور
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
هدایت شده از اندیشه پژوهان استاد رحیم پور ازغدی
#سبک_زندگی
🔹زهد اسلامی،درمقاممصرف است نهدرمقامتولید❗️
🔻اندیشه پژوهان استاد #رحیم_پور
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
درود بر شکستی که به من آموخت، هیچ چیز و هیچ کس، مرا از خداوند مهربان بینیاز نمیسازد
درود بر شکستی، که ترس از شکست را در درون من شکست.
درود بر شکستی که غرور مرا شکست.
درود بر شکستی که بت "من" را در درون من شکست.
درود بر شکستی که دیوار جهل و غفلت مرا، نسبت به ضعفهای من، شکست.
درود بر شکستی که باعث شد در خانه خدا دل من شکست.
هدایت شده از اندیشه پژوهان استاد رحیم پور ازغدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#توکل
#مقاومت
🔻 چرا می ترسیم؟
⬅️ امام گفت کسانی که از آمریکا میترسند توحیدشان مشکل دارد❗️
🔻اندیشه پژوهان استاد #رحیم_پور
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
کسبثروتحلال،واجبشرعی
#توکل #مقاومت 🔻 چرا می ترسیم؟ ⬅️ امام گفت کسانی که از آمریکا میترسند توحیدشان مشکل دارد❗️ 🔻اندیش
ترس از شکست، بزرگترین مانع پیروزی است و توکل چاره آن است.
جناب آقای رحیم پور ازغدی از امام رئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمودند: " ملاک توکل این است که در راه حق، شکست و پیروزی برای تو فرقی نکند"
هدایت شده از مجتهدزاده | قاضی بازنشسته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 موشن گرافیک احکام: خمس یادت نره!
🔸 احکامی که باید بدانیم
#آموزش_احکام
✍🏻 کانال رسمی استاد مجتهدزاده "⚖️" https://eitaa.com/Mojtahed_Zadeh 📩ارتباط با استاد: •••••✾...•...🌺...•...✾••••• @Admin_Mojtahed_Zadehـ •••••✾...•...🌺...•...✾•••••ـ
⁉️سوال :
چرا در اسلام کسب ثروت حلال، واجب شده است؟
بخشی از جواب :
✔اول: طبق فرموده قرآن، در اوائل سوره نساء، "ثروت، مایه قوام و عامل توانبخشی جامعه است".
✔دوم: "مایه آبرو و عزت انسان" است.
✔سوم: انسان با ثروت خود میتواند به حقداران ادای دین و ادای حق کند، حقِ واجب النفقه خود مثل پدر و مادر و همسر و فرزندان را ادا کند.
✔چهارم: با آن میتواند "دنیا و آخرت" خود را آباد کند.
✔پنجم: وابستگی انسان، مخصوصا به اجانب را کاهش میدهد.
✔ششم: طبق فرموده قرآن، ثروت، "زینت" زندگی انسان است.
✔هفتم: در بعضی از آیات قرآنی، از "ثروت" به عنوان "خیر" تعبیر شده است.
✔هشتم: در اسلام، "کسب مال حلال" یک نوع "عبادت" است.
✔نهم: عامل "آمرزش گناه" است.
رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند: کسی که شب را خسته از طلب حلال بگذراند، شب را گذرانده در حالی که آمرزیده شده.
✔دهم: اگر برای "نداری" چارهای اندیشیده نشود چه بسا باعث "کفر انسان"، میشود.
یازدهم: روایت شده که: "ملعون" است کسی که سنگینی بار زندگی خود را بر دوش دیگران میاندازد