#نماز_جمعه_تاریخی
#روحی_لک_الفداء
#الی_نائب_المهدی
گر سر برود فدای پایت
دست از تو نمیکنم رها من
#سعدی
@sheikh_ali_moghaddam
📌اسرائیلهیوم: آیتالله خامنهای امروز با وجود تمامی تهدید ها خودش را در معرض دید ها قرار داد و نشان داد یکی از شجاع ترین رهبران جهان است.
هدایت شده از انجمن ادبی مَطلَع
{بسم الله الرحمٰن الرحیم}
#گزارش_جلسه
قسمت اوّل
🖌 #امیرحسین_قاسمیپور
تاریخ ۱۴۰۳/۷/۸ همزمان با شهادت مجاهد کبیر #سیدحسننصرالله.
📖
زین گُلْسِتان به حیرت شبنم رسیدهام
باید دری به خانهٔ خورشید باز کرد
#بیدل
⏱شروع جلسه
جلسه با تسلیت و یاد #شهید_حسن_نصرالله توسط آقای #مقدّم شروع شد.
ایشان بیان کردند برای حمایت از جبههٔ حق راههای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها جهاد و ایثار با قلم است که این امر به شکلی قدرتمندانه میتواند در قالب شعر عرضه شود.
همچنین بیان شد که همانطور که جبههٔ باطل از رسانه و زبان بر علیه حق استفاده میکند ما هم وظیفه داریم در این عرصه ورود کنیم.
از نمونههای جهاد با زبان و تأثیر گذاری آن میتواند به حادثهٔ بازپس گیری شریعهٔ آب توسط یاران #امیرالمؤمنین اشاره کرد که بعد از آن که حضرت خطبهای حماسی خطاب به سپاهیانشان بیان فرمودند یاران حضرت تحت تاثیر این بیانات با سربازان معاویه جنگیدند و حقشان را پس گرفتند.
بعضی گمان میکنند که جبهه حق نیازمند ماست که از او حمایت کنیم اما در حقیقت ما هستیم که نیازمندیم دینداری و انسانیت خود را به وسیله حمایت و سرودن شعر در حمایت جبهه حق ثابت کنیم. چرا که خداوند متعال در آیات پایانی سورهٔ مبارکهٔ شعراء بعد از آن که در چند آیه شاعران و اشعار باطل را توبیخ میکند در آخرین آیه شاعران و اشعار حق که در مسیر الهی قرار دارند را مورد تأیید قرار میدهد و چند ویژگی برای این دسته از شاعران بیان میکند که عبارتاند از:
۱-ایمان ۲-عمل صالح ۳-ذکر فراوان خدا ۴-یاری حق و دین اسلام./وانتصرو من بعد ما ظلموا.
بعد از این نکات آقای #یوسفپور نکاتی را دربارهٔ شاعران لبنانی و فلسطینی بیان کردند.
گفته شد که برخی از این شاعران بعد از جنگ وارد فضای سورئالیسم شدند و گاه در فضایی فانتزی شعر سرودند.از این شاعران میتوان به شاعر لبنانی انسی الحاج اشاره کرد او کتابی دارد به نام لن/هرگز/که با مضمون و حال و هوای بازی مارپله شعر میسراید و مفاهیم مقاومت را در آن پیاده میکند به عنوان نمونه شعری دارد که در آن میگوید زندگی مثل مار است. چشم مثل بازار سیاه. دنیا روی خوشی به آن ندارد.
در این نوع اشعار وارد چگالی معانی و لایههای معنایی میشوند.
بعد اقای #یوسفپور بحثی در مورد شعر و شعار مطرح کردند که چرا برخی اشعار ما که در موضوعات اجتماعی و سیاسی و انقلابی و...نوشته میشود از شعریت و هنرمندی کمی برخوردار است بیان شد که یکی از دلایل آن این است که شاعر به صرف بیان جملات خبری در حالی که صرفا از وزن و قافیه برخوردار شدهاند کفایت میکند و به سمت چگالی معانی و بافت و فرم و تناسب حرکت نمیکند و باید بدانیم که در سبک خراسانی شعار به صورت خوب و قوی هنرمندانه بیان میشد.
یاکوبسون فرق شعر و غیر شعر را در همین چگالی معانی میدانست.
در باب تناسب این مثال از شعر #سعدی بیان شد.
قسم به نام تو خوردن طریق عزت نیست
به خاک پای تو کان هم عظیم سوگند است
در این بیت واژههای طریق و خاک پا و کان با هم تناسب معنایی دارند و مثلا اگر به جای طریق بگوییم نشان عزت نیست از وجه هنری بیت کم میشود
ایشان این نکته را هم بیان کردند که ما باید در مسیر آموختن گذشته خود را بشناسیم و ادبیات را به صورت ریشهای بیاموزیم و از اصل سرچشمه طلب آب کنیم مثلا باید بدانیم که سعدی تاثیر گرفته از انوری است و انوری از ابوالفرج رونی و آثار آنها را مطالعه کنیم.
بعد آقای #مقدم در زمینه اشعار اجتماعی به شعری از مرحوم پروین اعتصامی اشاره کرد با مطلع
پیام داد سگ گله را شبی گرگی
که صبحدم بره بفرست میهمان دارم
پروین به صورتی هنرمندانه مسائل اجتماعی و سیاسی را بیان میکند.
تقریبا در این بین به اذان مغرب رسیدیم و جلسه به مدت چند دقیقه برای نماز جماعت تعطیل شد.
🕌اقامه نماز مغرب و عشاء🕋
بعد از نماز آقای #مقدّم بیان کردند که در سبک هندی تشبیب قصائد به سمت حکمت و اخلاق رفته است.
به همین مناسبت توضیحی در مورد تخلص در قصیده دادند. بیت تخلص در غزل در انتها میآید اما در قصیده آنجا که از تشبیب خلاص شده و میخواهیم وارد مطلب اصلی بشویم.
بعد ایشان به مناسبت نکاتی در مورد #واعظ_قزوینی مطرح کردند. که واعظ هم سخنران بوده هم شاعر
بعد به چند بیت از اشعارش اشاره کردند.
واعظ اگرچه امر به معروف واجب است
طوری بکن که قلب گنهکار نشکند
و
واعظ مکن دراز حدیث عذاب را
این بس بود که بار دگر زنده میشویم
و
تن تو چیست یکی خیمه و ستونش جان
طناب رشته روزی و میخ آن دندان
که این بیت مطلع یک قصیده از #واعظ_قزوینی هست.
#ادامهدارد..
https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2
هدایت شده از انجمن ادبی مَطلَع
#گزارش_جلسه
قسمت دوّم
۱۴۰۳/۷/۸
شعرخوانی اعضای جلسه شروع و در ابتدا آقای #مهدی_زهدی سبکی را با شعری از آقای نوری اجرا کردند
روح حی لایموت
نور ملک و ملکوت
هم دریای عاطفه
هم قله جبروت
نفر بعد آقای #مصطفی_خادم بودند که شعری با این مطلع خواندند
آسمان مغفرت آهنگ باران میکند
رحمت حق ناامیدی را پشیمان میکند
نفر بعد آقای #علی_سمرقندی بودند که در ابتدا شعری انتخابی از خانم #عارف_نژاد در موضوع مقاومت با این مطلع خواندند.
هزار سوگ چشیدیم و داغدار شدیم
چه شد که نسل خبرهای ناگوار شدیم؟
سپس شعری در مدح امیرالمومنین علیه السّلام با این مطلع خواندند
به تاکهای نجف زد دل خمار گره
به خوشههای ضریحش زدم هزار گره
نفر بعد آقای #حسن_شیرزاد شعری اخلاقی با این مطلع خواندند
که میداند چه پایانی است فصل آخر ما را
کدامین باد خواهد بست فردا دفتر ما را
و بعد غزلی زیبا در مورد مقاومت خواندند.
نفر بعد آقای #طرز_فان بودند که دو سبک خواندند
راه صد ساله رو یک شبه برو
تا حسینیه تا حسینیه
و سبک بعدی اینگونه شروع می شد
یه پیشنهاد دارم برای هرکی بیقراره
هر کسی که بازیچه دستای روزگاره
نفر بعد آقای #قاسمیپور شعری در موضوع #شهید_نصرالله با این مطلع خواندند
شکر خدا که مکتب اسلام دین ماست
ایران با ثبات و قوی سرزمین ماست
نفر بعد آقای #احسان_نوری سبکی را اجرا کردند
نسخه طوفان شد منتشر
مژده ای یاران منتظر
نفر بعد آقای #یوسف_پور شعری خواندند با این مطلع
شب وصال چنان میرمد غم از دو طرف
که گرم دوست شود چشم پر نم از دو طرف
در میان شعرخوانیها نقد و نظراتی و نکاتی بیان شد.
حسن ختام جلسه روضهخوانی آقای #محمود_باباخوانی بود
https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2
هدایت شده از انجمن ادبی مَطلَع
#گزارش_جلسه
#حاشیه_نگاری
۱۴۰۳/۷/۸
بعضی از نکات و ابیاتی که به مناسبت شعرخوانی ها مطرح شد
#مسعود_یوسفپور
-سبک هندی از سه ساحت مضمون سازی و مضمون رسانی و مضمون بستن برخوردار است.
#علی_مقدم
_واژههای علمی و اصطلاحات علوم در شعر باید به گونه ای استفاده شود که تصنعی نشود. بلکه باید به گونه ای باشد که در بافت شعر بنشینید شعر را از ماهیت اصلیاش دور نکند.
_یکی از آفات شعر امروز کثرت سیاه نمایی و افسردگی است. این که شعر فقط در موضوعات ناامیدی سروده شود اشتباه است چرا که انسان از احساسات و احوال مختلف برخوردار است و باید اشعاری در حال و هواهای مختلف که مفید باشد داشته باشیم. "امید" و "حال خوب" گمشده شعر امروز است.
بعصی از ابیاتی که توسط #علی_مقدم از شاعران بین شعرخوانی ها به مناسبت خوانده شد
گذشت عمر و تو در فکر صرف و نحو و معانی
بهایی از تو بدین نحو صرف عمر بدیع است
#شیخ_بهایی
ناخن زدم به سینه و بر سنگ کعبه خورد
نزدیک بود راه و نشان دور داده اند
#عظیمای_نیشابوری
نا امیدی را خدا گردن زدست
#مولوی
ز اختیار در این بزم دم مزن بیدل
جهان جهان نیاز است جای ناز تو نیست
#بیدلدهلوی
سر به هم آورده دیدم برگهای غنچه را
اجتماع دوستان یکدلم آمد به یاد
#صائب_تبریزی
به دامنت نرسد دست کس که جلوهٔ ناز
تو را به بام فلک برد و نردبان برداشت
#شاپور_طهرانی
https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2
🔹توییت روزنامه نگار عراقی که در ۱۲ ساعت بیش از یک میلیون بازدید داشته!
🔹مگر به ما نگفتند که شیعه نماز جمعه نمیخواند؟
مگر به ما نگفتند که ایرانیان مجوسی هستند که آتش میپرستند؟
مگر به ما نگفتند که ایرانی ها از صهیونیست ها میترسند همانطور که عرب از یهودی میترسد؟
مگر به ما نگفتند علمای شیعه حتی یک آیه از قرآن را حفظ نمیکنند؟
مگر به ما نگفتند که ایرانی ها عربی بلد نیستند و نمیفهمند؟
پس این چیه که امروز در تهران دیدیم؟
امشب داشتم مقدمه کتاب معانی و بیان استاد جلال الدین همایی را مطالعه میکردم. سه نکته برایم جالب بود. آنها را به اشتراک میگذارم برای طلاب و دانشجویانی که علوم بلاغی میخوانند.
💠چند نکته از استاد جلال الدین همایی
_ایرانیان زبان عربی را در حکم زبان بومی مادری خود دانسته بچشم بیگانه در آن نظر نمی کردند. همانطور که ادبای فارسی زبان امروز هم زبان عربی را در ردیف فرانسه و انگلیسی و روسی و آلمانی و امثال آن نمی شمارند بلکه در روح خود یک نوع ارتباط و اختصاصی معنوی نسبت به آن زبان احساس میکنند که از حدود روابط عادی و اختلال امتراج ملی و مذهبی خیلی قوی تر و بالاتر و محکمتر است.
📚معانی بیان ص ۱۸
_[سعدی در اشعار عربی اش] فارسی را در قالب عربی ریخته است. اشعار عربی #حافظ فصیح تر از #سعدی است چون مقیّد به بلاغت عربی بوده است.
📚معانی بیان ص ۲۰
_فن معانی و بیان و بدیع نیز مانند سایر علوم فلسفه و ادب و ریاضی آنچه تا کنون نوشته شده مربوط به زبان عربی و به همان زبان است و اگر احیانا عده ای از متاخرین ایرانی و هندی چیزی به فارسی نوشته اند باز همان معانی و بیان عربی است که به فارسی ترجمه کرده اند نه اینکه برای فارسی باشد.
📚معانی بیان ص ۲۱
#بلاغت #کتاب #علوم_بلاغی #جلال_الدین_همایی #معانی #بیان #زبان_عربی #زبان_فارسی
@sheikh_ali_moghaddam
هدایت شده از انجمن ادبی مَطلَع
📌 اعلان برنامه
دعوتید به فصل جدید «انجمن مطلع»
• یکشنبه ها ساعت ۱۷ الی ۱۹
• مشهد | کانون انوار الثقلین
• بین کاشانی ۴ و ۶، پلاک ۴۵۵
به صفحه انجمن بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2
هدایت شده از علی مقدم
قلّاب گشته ام که بگیرم ز دامنت
قدِّ خمیده زیرِ گُنَه نیز نعمت است
#عاصی_خراسانی
هدایت شده از علی مقدم
امشب درِ بهشت خدایا گشوده ای؟
یا اینکه یار، پیرهنش باز مانده است؟
#عاصی_خراسانی
@sheikh_ali_moghaddam
چنان شدم مست جام احمد.mp3
818.6K
چگونه دستم به آن مقام فراتر از دسترس بیافتد
#علی_مقدم
#عاصی_خراسانی
#شعرخوانی
شب میلاد رسول الله صلی الله علیه و آله
۱۶ ربیع الاول ۱۴۴۶
مسجد و رضویه میزای ناظر
@sheikh_ali_moghaddam
هدایت شده از yosefpoor.ir
📌نماز جمعۀ #نصر
شبی که بیم سرک میکشید از روزن
شبی که خواب ترور دیده بود اهریمن
شبی که موج خبر، روی دیده داغ گذاشت
شبی چنان که کم از لیله المبیت نداشت
شبِ خدا نکندها، شبِ خطر، شبِ آه
شبی که با دل ما تا سحر نیامد راه
شبی که هرچه تفال به خواجۀ شیراز
«خداش در همه حال از بلا...» میامد باز
سپیده سرزد و تکلیف ماه روشن شد
گذشت شام و تنورِ پگاه روشن شد
به رغم خواب و خیال رسانههای دروغ
شلوغ بود مصلای روز جمعه، شلوغ
بدا به شعر نگوید از آن قیام اگر
از آن نماز شهامت، از آن امام اگر
امام جامعه اینبار خواند اقامۀ عصر
بگو، بخوان، بنویس از نماز جمعۀ نصر
بگو که زود رسید او و رفت خیلی دیر
رجز نخواند و درآمد ز شش جهت تکبیر
میان خطبۀ او دیدهاند هر دو جناح
سلاح تکیه به او میزند نه او به سلاح!
رسید آنکه جهان از صلابتش مات است
که گفت پاسخ ما کمترین مجازات است
که مانده کاری و ای دشمنان خواب زده!
نمیشویم در انجام آن شتاب زده
قسم به یوسفِ در خاک و خون تپیدۀ شام
که حذف میشود این گرگ، گرگِ خون آشام
بناست آخرِ این قصّه را رقم بزنیم
زدیم، لازم باشد دوباره هم بزنیم!
نشان قطعی پیروزی است در این راه
قسم به وعده صادق، به جاءَ نصرالله
عزاست میگویم زانچه بر سرم رفتهست
عزاست، مایۀ فخرم، برادرم رفتهست
عزاست لیک امید آفرین عزا، چه عزا؟
عزای درس دهنده، عزای عاشورا
سخن خلاصه کنم در کمال ناچاری
تمام گشت نماز، آن نمازِ بیداری
دل_ این حسینه را_ وقف صحبتش کردم
فدای دست کشیدن به تربتش گردم
مرا ببخش برادر اطاله یافت کلام
همین بس است بگویم برای حسن ختام:
به ترجمان وقار و شکوه نزدیک اند
خوشا به مردم تهران، به کوه نزدیک اند!
#مسعود_یوسف_پور
https://eitaa.com/yosefpoor_ir
هدایت شده از علی مقدم
خودت را گم کرده ای
ما انسان ها اگر کوچکترین وسیله خود را گم کنیم، به دنبالش می گردیم تا پیدایش کنیم
حتی آگهی چاپ می کنیم و برای یابنده آن مژدگانی می دهیم
اما گاهی اوقات خودمان را گم کرده ایم، آن خودِ نورانی و پاکی که قبلا داشتیم ولی دنبال نمی کنیم ببینیم در کجای این بازار دنیا گمش کردیم به تعبیر صائب "نیافتم که کجا شد دل من آب کجا؟!"
امروز توی صف نانوایی این اعلامیه رو دیدم یاد این روایت زیبای مولای متقیان افتادم
قالَ أميرُالْمُؤْمنين عليه السلام: عَجِبْتُ لِمَن يُنْشِدُ ضـالَّتَهُ وَ قَدْ اَضَلَّ نَفْسَهُ فَلا يَطْلُبُها.
فرمود: در شگفتم از كسى كه در پى يافتن گمشده خويش مى گردد، در حالى كه «خود» را گم كرده و در پى يافتن «خويش» نيست.
#پروین_اعتصامی هم در یکی از اشعارش اینطور می گوید:
به عمر گم شده، اصلا نسوختیم، ولیک
چو سوزنی ز نخ افتاد، جستجو کردیم
بغیر جامهٔ فرصت، که کس رفوش نکرد
هزار جامه دریدند و ما رفو کردیم
#علی_مقدم
#نانوایی_نوشت
#عبرت
https://eitaa.com/joinchat/3757244420C1143bd604a
دگر عادت به تنهایی کن و خلوت گزین ای دل
رفیقی بهتر از خلوت نباشد اهل معنا را
#کمیل_کاشانی
هدایت شده از انجمن ادبی مَطلَع
📷 گزارش تصویری محفل ادبی مطلع
مورخ ۱۴۰۳/۰۷/۱۵
به صفحه انجمن بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2