🔴 داستانهایبحارالانوار
ذلت گناه و عزت طاعت
یکی از خلفاء عباسی دل درد شدیدی داشت. بختیشوع که خود نصرانی، و از پزشکان ماهر آن عصر بود، برای معالجه به بالین آن خلیفه آمد و پس از معاینه، معجونی از دارو درست کرد و به خلیفه داد ولی خوب نشد بختیشوع که از معالجه او ناامید شده بود، گفت:
آنچه مربوط به علم پزشکی بود، همین بود که انجام دادم.
بنابراین درد تو با برنامه طبی، معالجه نمی یابد و ادامه دارد، مگر شخصی که دعایش مستجاب میشود، برای تو دعا کند.
خلیفه به یکی از نگهبانان خود گفت:
موسی بن جعفر را به اینجا بیاور.
او رفت و امام کاظم (علیه السلام) را آورد.
مأمور شنید که حضرت در بین راه مشغول راز و نیاز شد و دعایی خواند، همان دم درد خلیفه برطرف شد و شفا یافت.
پس از آنکه امام (علیه السلام) به نزد خلیفه وارد شد، به امام گفت:
تو را به حق جدت پیامبر مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) سوگند میدهم، بگو بدانم درباره من چه دعایی کردی؟
امام کاظم (علیه السلام) فرمود:
گفتم: اللهم کما أریته ذل معصیته فأره عر طاعتی. خدایا! همان طور که نتیجه ذلت و خواری گناه خلیفه را به او نشان دادی، نتیجه عزت و شرافت اطاعت مرا نیز نشان بده.
آری، استجابت دعا و نیایش از آثار اطاعت و بندگی است، همچنان که ذلت و گرفتاری معمولا از آثار عصیان و گناه میباشد.
📚 بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۱۴۰.
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 وقایع ظهور حضرت مهدی علیهالسلام...
ورود امام به مکّه و فراخوان یاران خاصّ...
مفضل گفت: «آقا! او از کجا ظاهر میشود و چگونه آشکار میگردد؟ فرمود: ای مفضل! او به تنهایی آشکار میگردد و تنها به طرف خانه خدا میآید و تنها داخل کعبه میشود و چون شب فرا رسد، همچنان تنهاست.
وقتی چشمها به خواب رفت و شب کاملا تاریک شد، جبرئیل و میکائیل و دسته دسته فرشتگان بر وی فرود میآیند و در آن میان جبرئیل به وی میگوید: ای آقای من! هر چه بفرمایی پذیرفته است و فرمانت رواست.
او (قائم علیهالسلام) هم دست بر صورت خود میکشد و میگوید: «سپاس خدایی را که وعده اش را بر ما راست گردانید و سرزمین بهشت را به ما میراث داد، از هر جای آن باغ پهناور که بخواهیم جای میگزینیم. چه نیک است پاداش عمل کنندگان.
(زمر/۷۴). آنگاه در بین رکن و مقام میایستد و با صدای رسا میگوید: ای نقبا و مردمی که به من نزدیک هستید! و ای کسانی که خداوند شما را پیش از ظهور من در روی زمین برای یاری من ذخیره کرده است!
برای اطاعت از من به سوی من بیایید! صدای او به این افراد میرسد و آنها در شرق و غرب عالم، بعضی در محراب عبادت و گروهی خوابیده اند، با این وصف با یک صدا که میشنوند و با یک چشم به هم زدن، در بین رکن و مقام نزد او خواهند بود...»
📗بحارالأنوار، ج ۵۳، صص ۷-۱
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 چرا امام مهدى علیه السلام در زمان غیبت کبری نایب خاص ندارد؟
🔷در پاسخ این سوال، باید گفت اوّلا، غیبت صغری مقدمه اى براى آغاز غیبت کبری بود و در این دوره، نایبان خاص، وظیفه داشتند تا شیعیان را آماده ى غیبت امام(علیه السلام) کنند. در همین مدّت غیبت صغری، شیعیان توانستند خود را براى ورود به مرحله ى جدید آماده کنند؛ بنابراین، هدف اصلى از تعیین نواب خاص، تحقق یافته بود و دیگر نیازى به تعیین نایب خاص نبود؛ چون، با آغاز غیبت کبری ـ که هدف از آن، حفظ جان امام، آزمایش مردم، آماده سازى مردم جهان براى قیام امام (علیه السلام) در آخرالزمان و... بود ـ تعیین نایب خاص، با اهداف و فلسفه ى غیبت تعارض پیدا مى کرد.
ثانیاً، در صورت استمرار تعیین نایب خاص، امکان داشت فرصت مناسبى ایجاد شود تا هر کس ادعاى نیابت امام زمان (علیه السلام) را بکند و صادق و کاذب مشتبه شود و البته این هم امکان نداشت که خود حضرت هر بار ظاهر شود و اوّلا، معجزه اى بیاورد که خود امام است و ثانیاً، براى هر عصرى، کسى را معرّفى کند.[1]
ثالثاً، شاید دلیل عدم تعیین نائب خاص، این بوده که اگر نائب خاص تعیین مى شدند، دشمنان، آنان را آزاد نمى گذاشتند، بلکه آنان را شکنجه و زجر مى دادند.
📚پی نوشت:
[1]. ابراهیم امینى، دادگستر جهان، ص 153.
منبع: امام مهدى علیه السلام، رسول رضوى، انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه (1384).
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 سایر فعالیتهای سیاسی
وی علاوه بر این فعالیتها در عرصههای دیگری که از قضا مورد توجه ساواک بود نیز حضور داشت. ترویج مرجعیت امام خمینی، دیدار با روحانیون تبعیدی، دیدار با زندانیان سیاسی و برگزاری مراسم ترحیم حاج آقا مصطفی خمینی از جمله اقدامات او به شمار میرفت.
وی در پاسخ به سوال افراد در خصوص این که از چه کسی تقلید میکند آنها را به امام خمینی ارجاع میداد و با نصب عکس امام در منزل خود که محل رجوع افراد بسیاری بود، در این مسیر گام برمیداشت.
حتی زمانی که امام در نجف به سر میبرد دو بار در سالهای 1346 و 1355 به دیدار ایشان رفت.
حجتالاسلام کافی که خود روزی از تبعیدشدگان بود به دیدار روحانیون تبعیدی می رفت.
آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله سیدعلی غیوری که به ترتیب در چابهار و سیرجان روزهای تبعید را سپری میکردند، از جمله این روحانیون بودند.
دیدار با زندانیان سیاسی نیز از دیگر برنامههای او محسوب میشد. ساواک در گزارشهای خود به این مسأله اشاره کرده است:
«... ضمناً نامبردگان فوق، روزهای جمعه به وسیله آقای کافی به ملاقات آقایان مهندس بازرگان، شیخ انواری و طالقانی میروند.»
برگزاری مجلس ترحیم برای فرزند امام خمینی پس از انتشار خبر شهادت ایشان در 11 آبان 1356 در مهدیه تهران از دیگر اقدامات او در عرصه سیاست بود.
اقدام دیگر او در عرصه سیاسی در آستانه انقلاب اسلامی صورت گرفت. در 17 دی 1356 مقاله توهینآمیزی به نام «استعمار سرخ و سیاه در ایران» به قلم احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات منتشر شد که شهر قم را ملتهب کرد
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 چرا امام مهدى علیه السلام در زمان غیبت کبری نایب خاص ندارد؟
🔷در پاسخ این سوال، باید گفت اوّلا، غیبت صغری مقدمه اى براى آغاز غیبت کبری بود و در این دوره، نایبان خاص، وظیفه داشتند تا شیعیان را آماده ى غیبت امام(علیه السلام) کنند. در همین مدّت غیبت صغری، شیعیان توانستند خود را براى ورود به مرحله ى جدید آماده کنند؛ بنابراین، هدف اصلى از تعیین نواب خاص، تحقق یافته بود و دیگر نیازى به تعیین نایب خاص نبود؛ چون، با آغاز غیبت کبری ـ که هدف از آن، حفظ جان امام، آزمایش مردم، آماده سازى مردم جهان براى قیام امام (علیه السلام) در آخرالزمان و... بود ـ تعیین نایب خاص، با اهداف و فلسفه ى غیبت تعارض پیدا مى کرد.
ثانیاً، در صورت استمرار تعیین نایب خاص، امکان داشت فرصت مناسبى ایجاد شود تا هر کس ادعاى نیابت امام زمان (علیه السلام) را بکند و صادق و کاذب مشتبه شود و البته این هم امکان نداشت که خود حضرت هر بار ظاهر شود و اوّلا، معجزه اى بیاورد که خود امام است و ثانیاً، براى هر عصرى، کسى را معرّفى کند.[1]
ثالثاً، شاید دلیل عدم تعیین نائب خاص، این بوده که اگر نائب خاص تعیین مى شدند، دشمنان، آنان را آزاد نمى گذاشتند، بلکه آنان را شکنجه و زجر مى دادند.
📚پی نوشت:
[1]. ابراهیم امینى، دادگستر جهان، ص 153.
منبع: امام مهدى علیه السلام، رسول رضوى، انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه (1384).
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ برای ظهور امام زمان عجل الله دعا کنیم
سخنران شهید کافی
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
توسّلی هست که صاحب مفاتیح به عنوان دعای توسل « سَلَامُ اللهِ الْكَامِلُ التَّامُّ » آورده است. شما این سلام را هر صبح به امام زمان بدهید.
هر صبح بعد از نماز خود، متوسّل به امام زمان بشوید، سلام بدهید. شما نوکر او هستید، هر صبح باید به ارباب خود سلام دهید تا او به شما توجه کند، تا او شما را در شغلتان کمک کند.
هر شام ، هر عصر، زیارت «سَلَامٌ عَلَى آلِ يس» را بخوانید. اگر تنبلی، کسلی یا اهمال نکنید، و به این حرفهایی که از من می شنوید، عمل کنید، و الله العلی العظیم در علم، طیر خواهید کرد، نه سیر خواهید کرد، بلکه پرواز خواهید کرد.
لااقل روزهای دوشنبه و پنج شنبه «سَلَامٌ عَلَى آلِ يس» را بخوانید . با اقیانوس علم خدا، با اقیانوس قدرت خدا، با اقیانوس عظمت خدا، با اقیانوس کمالات خدا، یعنی امام زمان اتصال پیدا میکنید
جداً ، از شما می خواهم، خدا می داند شما را دوست می دارم. به خاطر علاقه به شما است که اینجا منبر می آیم. دلم می خواهد آنچه را در دوران عمر فهمیده ام به شما ساده بگویم.
ماه صفر ۱۳۹۶قمری، مدرسه آقای مجتهدی تهران
#اللهمعجـللولیڪالفـرج
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 در حکومت امام مهدی از آسمان ملخ هایی از طلا میبارد
🌕 امام صادق علیهالسلام فرمودند:
...سپس مهدی عجل الله فرجه، به کوفه بر میگردد و از آسمان «ملخهای طلا» بر آنها میبارد، همان طور که خداوند در بنی اسرائیل بر ایوب پیغمبر علیه السلام نیز فرود آورد.
ثُمَّ یَعُودُ الْمَهْدِیُّ إِلَی الْکُوفَةِ وَ تُمْطِرُ السَّمَاءُ بِهَا جَرَاداً مِنْ ذَهَبٍ کَمَا أَمْطَرَهُ اللَّهُ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَی أَیُّوبَ.
📗بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۱
📗الهداية الکبرى، ج ۱، ص ۳۹۲
🌕 امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
در جریان شفای ایوب پیامبر... وقتی که پایش را به زمین کوبید؛ پس چشمهٔ بزرگی جوشیدن گرفت؛ سپس خود را در آن شستشو داد و از آن چشمه بیرون شد، و بدنش مانند لؤلؤ سفید درخشش داشت، ملخهای طلا از آسمان بارید؛ ایّوب علیهالسلام و اهلش ملخها را گرفتند. (إرشادالقلوب، ج۱، ص۱۲۷)
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 توسل شهید کافی به امام زمان (عج)
سخنران شهید کافی
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
مُحمّد را نکو همسر خدیجه
عزیز قلب پیغمبر خدیجه
یقین باشد، پس از زهرا و زینب
بود از هر زنی برتر، خدیجه
پناه امتی بود و نبی را
به روز بی کسی، یاور، خدیجه
گهی غمخوار، او هنگام سختی
صفا بخش دل شوهر، خدیجه
گهی با خندهی نوش آفرینش
سرور قلب آن سرور، خدیجه
سالروز ازدواج پیامبر اکرم و حضرت خدیجه (س) مبارکباد❤️
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
27.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ماجرای تولد و ازدواج پیامبر اسلام
سخنران شهید کافی
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
ســـلام🍃
روزی بی نظیر
آرامشی عمیق
لطف همیشگی خـدا
لبخندی از سرخوشبختی🍃
آرزوی همیشگی ام برای شما
عیدتون مبارک❤️
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
❤️ دمی با کافی
حجتالاسلام کافی که خود روزی از تبعیدشدگان بود به دیدار روحانیون تبعیدی می رفت.
آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله سیدعلی غیوری که به ترتیب در چابهار و سیرجان روزهای تبعید را سپری میکردند، از جمله این روحانیون بودند.
دیدار با زندانیان سیاسی نیز از دیگر برنامههای او محسوب میشد. ساواک در گزارشهای خود به این مسأله اشاره کرده است:
«... ضمناً نامبردگان فوق، روزهای جمعه به وسیله آقای کافی به ملاقات آقایان مهندس بازرگان، شیخ انواری و طالقانی میروند.»
برگزاری مجلس ترحیم برای فرزند امام خمینی پس از انتشار خبر شهادت ایشان در 11 آبان 1356 در مهدیه تهران از دیگر اقدامات او در عرصه سیاست بود.
اقدام دیگر او در عرصه سیاسی در آستانه انقلاب اسلامی صورت گرفت. در 17 دی 1356 مقاله توهینآمیزی به نام «استعمار سرخ و سیاه در ایران» به قلم احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات منتشر شد که شهر قم را ملتهب کرد.
#شهید_کافی
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 تسبیح خانم فاطمه زهرا (عليها السلام) بعد از نماز
از امیرالمومنین (عليه السلام) نقل شده که فاطمه زهرا (عليها السلام) از پدرش خدمتکاری خواست که در کارهای خانه به وی خدمت کنند رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) به جای خدمتکار تسبیح را به آن حضرت و علی (عليه السلام) آموخت و فرمود آیا چیزی به شما یاد ندهم که از خادم بهتر است؟
وقتی که داخل رختخواب شدید 34 مرتبه الله اکبر و 33 مرتبه سبحان الله و 33 مرتبه الحمدلله بگوئید. فاطمه (عليها السلام) دوبار گفت: این ذکر را به جای خادم از خدا و رسول قبول کردم و بعد از آن حضرت برای مسلمانان یادگار ماند و از تعقیبات اکیده است تا جائی که حضرت صادق (عليه السلام) فرموده: تسبیح فاطمه زهرا (عليها السلام) بعد از هر نماز بر من محبوب تر است از هزار رکعت نماز در هر روز، و حضرت فاطمه (عليها السلام) در ریسمانی از پشم به عدد تکبیرات گره زده بود با شمردن آنها تکبیر و تسبیح می گفت تا عمویش حمزه شهید گردید آن حضرت از خاک قبر حمزه تسبیحی درست کرد و چون اباعبدالله الحسین (عليه السلام) شهید شد از تربیت پاک او تسبیح درست کردند زیرا آن تربیت مقدس دارای فضیلت و مزیت است.
منبع: داستان ها وحکایت های نماز
گردآورنده: رحیم کارگر محمدیاری
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴غربت امام زمان (عج) علیه السلام
غربت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف از غربت امام رضا علیه السلام و امام حسين علیه السلام نيز بيشتر است.
اگر حسين بن علی علیه السلام به دليل کمی ياران و اعوان، غريب بود، فرزندش مهدی از او نيز غريبتر است. چراکه همان هفتاد و دو يارِ حسين، در محشر عاشورا تا پای جان، امام خويش را نصرت کردند؛ اما بيش از هزار سال است که امام زمان، در رسيدن به سيصد و سيزده ياور مخلص، انتظار میکشد.۱
اگر تنهایی و دوری از خانه و کاشانه و اهل و عيال، غربت است، چگونه يوسف زهرا غريب نباشد، وقتی امام کاظم علیه السلام در وصف او چنين می فرمايند: او همان طرد شدهی تنهای غريبِ پنهان از خاندانش است؟۲
آری! امام زمان غريب است، نه در ميان خِيل گرگان درنده در صحرای کربلا يا در کاخ مأمون؛ بلکه در ميان محبّان و شيعيانش.
📚 (۱)کمالالدين، ج۲، ص۳۷۸
📚 (۲)هو الطريد الوحيد الغريب الغايب
📚 بحارالانوار، ج۵۱، ص۱۵۱
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 ویژگى هاى مؤمنان شایسته
بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم
عصر رسول خدا (ص) بود، در یكى از جنگها، جماعتى را به حضور رسول خدا (ص) آوردند، پیامبر (ص) پرسید: اینها كیستند؟
حاضران در پاسخ گفتند: گروهى از مؤمنان هستند.
پیامبر (ص) به آن گروه رو كرد و فرمود: ایمان شما به چه پایه اى رسیده است؟
آن گروه گفتند: الصَّبْرُ عِنْدَ الْبَلَاءِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ الرَّخَاءِ وَ الرِّضَا بِالْقَضَاءِ (ایمان ما به پایه اى رسیده است كه در برابر بلا، صبر و استقامت كنیم و در آسایش، شاكر و سپاسگزار هستیم و در برابر قضاى الهى، راضى و خشنود مى باشیم.)
پیامبر (ص) آنها را چنین ستود: حُلَمَاءُ عُلَمَاءُ كَادُوا مِنَ الْفِقْهِ أَنْ یَكُونُوا أَنْبِیَاءَ (اینها افراد خویشتن دار و دانشمندى هستند كه به خاطر آگاهى و شناخت، به مقام پیامبران نزدیك شده اند.)
سپس فرمود: اگر شما همانگونه هستید كه خودتان بیان كردید (داراى صبر و شكر و مقام رضا) مى باشید ساختمانى را كه در آن سكونت نمى كنید، نسازید و اموالى را كه نمى خورید، انباشته نكنید و از خدائى كه بازگشت شما به سوى او است بترسید و پروا نمائید.
منبع:
اصول کافی - باب خصال المؤمن، حدیث 4، ص 48، ج 2. نظیر این مطلب در باب حقیقة الایمان و الیقین، حدیث 1، ص 53، ج 2 آمده است.
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
❤️ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه(س)
ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه اولین ازدواج پیامبر(ص) بود که ۱۵ سال پیش از بعثت رخ داد. سن پیامبر(ص) هنگام این ازدواج مطابق روایت مشهور ۲۵ سال و سن حضرت خدیجه را ۴۰ سال دانستهاند. اقوال دیگری نیز درباره سن پیامبر(ص) و خدیجه آمده که سن خدیجه بین ۲۵ تا ۴۶ و سن پیامبر(ص) را ۲۵ تا ۳۰ ذکر کردهاند.
بر اساس گزارش منابع تاریخی، آشنایی خدیجه و پیامبر(ص) به سبب کاروان تجاری خدیجه بود که به شام میرفت و خدیجه از پیامبر(ص) برای شرکت در این تجارت دعوت کرد. گفته شده در این سفر، مَیسره غلام خدیجه همراه پیامبر بود و پس از بازگشت از سفر از مکارم اخلاق و امانتداری پیامبر نزد خدیجه تعریف نمود و خدیجه نسبت به ازدواج با پیامبر تمایل پیدا کرد. آوردهاند که خدیجه علاقه خود به پیامبر را با واسطهای به او اظهار کرد و پیامبر این موضوع را به عموهای خود اطلاع داد و آنان نیز خدیجه را از عمو یا پدرش خواستگاری کردند.
منابع تاریخی، شش فرزند به نام قاسم، رقیه، زینب، امکلثوم، فاطمه(س) و عبدالله را حاصل ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه میدانند. برخی نیز گفتهاند زینب و رقیه دخترخوانده این دو بودهاند و فرزندان واقعی آنان نبودهاند.
❌ ادامه در پست های بعدی...
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
شهید شیخ احمد کافی
❤️ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه(س) ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه اولین ازدواج پیامبر(ص) بود که ۱۵ سال پیش از
❤️حضرت خدیجه(س) نخستین همسر پیامبر(ص)
خدیجه؛ نخستین زنی بود که به ازدواج پیامبر درآمد[۱] و بیستوپنج سال با او زندگی کرد.[۲] تاریخ ازدواج حضرت محمد(ص) و خدیجه را ۱۵ سال قبل از بعثت یا کمی پیشتر گفتهاند[۳] که دو ماه و بیست و پنج روز پس از بازگشت رسول خدا از سفر شام ذکر کردهاند.[۴] خطبه این عقد را ابوطالب خواند.[۵] زریاب خویی (درگذشت: ۱۳۷۳ش) پژوهشگر تاریخ اسلام، معتقد است رغبت زنی چون خدیجه به ازدواج با پیامبر، دلیل شاخص بودن مقام اجتماعی و شهرت پیامبر به امانت و درستکاری است.[۶]
❤️خواستگاری خدیجه از پیامبر(ص)
بنا به روایتی، ابوطالب به پیامبر(ص) پیشنهاد داد تا برای تجارت نزد خدیجه برود که زنی تاجر بود.[۷] طبق همین روایت، خدیجه از این پیشنهاد مطلع شده و خود به پیامبر(ص) پیشنهاد تجارت داد و گفت دو برابر دیگران حقالزحمه میدهم.[۸] برخی نیز گفتهاند خدیجه چون از درستکاری و امانتداری[۹] محمد(ص) با خبر بود، به او پیشنهاد همکاری در سفر شام نمود.[۱۰]
در این سفر، مَیسَره غلام خدیجه نیز همراه محمد(ص) بود و خدیجه به میسره توصیه کرد که هیچگونه مخالفتی با دستور و نظرات محمد نداشته باشد.[۱۱] این سفر موفقیتآمیز بود و میسره در بازگشت از سفر از حُسن رفتار و امانتداری پیامبر برای خدیجه تعریف کرد و خدیجه به او علاقهمند شد.
خدیجه به وسیله کسانی نظر پیامبر را درباره این ازدواج پرسید و چون پیامبر پذیرفت، عموهای پیامبر، حمزه و ابوطالب، خدیجه را از عمویش عمرو بن اَسَد خواستگاری کردند و این ازدواج صورت گرفت.[۱۲]
❌ ادامه در پست های بعدی...
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
شهید شیخ احمد کافی
❤️حضرت خدیجه(س) نخستین همسر پیامبر(ص) خدیجه؛ نخستین زنی بود که به ازدواج پیامبر درآمد[۱] و بیستوپ
به روایتی؛ خدیجه پس از سفر شام خود به پیامبر(ص) پیشنهاد ازدواج داد و گفت که بهسبب خویشاوندی، امانتداری، خوشاخلاقی و راستگویی محمد(ص) خواهان او شده است.[۱۳] بر اساس روایتی دیگر، او به وساطت زنی به نام نفیسه دختر مُنیه [۱۴] یا منیه خواهر یعلی بن منبه از پیامبر(ص) خواستگاری کرد.[۱۵] [یادداشت ۱] برخی گفتهاند خدیجه به پدر خود خُویلد شراب داد و او را مست کرد و او در عالم مستی به ازدواج دخترش با محمد رضایت داد.[۱۶]
محققان این روایت را جعلی میدانند و گفتهاند اگر این روایت درست باشد، میبایست در همان زمان حکم به بطلان این ازدواج شود.[۱۷] همچنین احتمال دادهاند این روایات را دشمنان بنیفاطمه جعل کرده باشند، زیرا فاطمه(س) و امامان شیعه، حاصل این ازدواج هستند.[۱۸]
❤️ مهریه
در انساب الاشراف بَلاذُری (درگذشت: ۲۷۹ق) آمده که پیامبر اسلام(ص) ۱۲ اوقیه (هر اوقیه معادل ۴۰ درهم) بهعنوان مهر خدیجه تعیین کرد.[۱۹] اقوال دیگری نیز گفته شده است.[۲۰] همچنین گفته شده پیامبر بیست شتر جوان[۲۱] یا پانصد درهم مهر خدیجه کرده است.[۲۲] طبرسی (درگذشت: ۵۴۸ق) عالم شیعه، مهر خدیجه را دوازده اوقیه گفته و مهر همه زنان پیامبر را همین مقدار میداند[۲۳]
❤️ سن پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج
به روایتی، پیامبر(ص) ۲۵ ساله بود که با خدیجه ازدواج کرد[۲۴] و خدیجه نیز هنگام ازدواج با پیامبر(ص) ۴۰ سال داشت.[۲۵] روایت چهلسالگی برای خدیجه مشهور است، اما مورخان سن ۲۱، ۲۷، ۲۸، ۳۰، ۳۷ و ۴۵ سال را نیز برای خدیجه هنگام ازدواج نقل کردهاند.[۲۶]
جعفر مرتضی عاملی (درگذشت: ۱۴۴۱ق) محقق تاریخ اسلام، دربارهٔ سن خدیجه هنگام ازدواج، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۴، ۴۵ و ۴۶ سال را از کتب تاریخی نقل کرده و ادعا میکند اکثر مورخان، سن ۲۸ را برای خدیجه هنگام ازدواج تأیید کردهاند.[۲۷]
سید جعفر شهیدی (درگذشت: ۱۳۸۶ش) تاریخپژوه، گفته با توجه به فرزندانی که خدیجه به دنیا آورد میتوان احتمال داد که سن او کمتر از چهل سال بوده است.[۲۸]
مشهور مورخان ازدواج پیامبر را در ۲۵ سالگی ثبت کردهاند[۲۹] اما برخی ۲۱، ۲۹، ۳۰ و ۳۷ سالگی را نیز ذکر کردهاند.[۳۰]
❌ ادامه در پست های بعدی...
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
شهید شیخ احمد کافی
به روایتی؛ خدیجه پس از سفر شام خود به پیامبر(ص) پیشنهاد ازدواج داد و گفت که بهسبب خویشاوندی، امانت
❤️فرزندان
همه فرزندان پیامبر(ص) جز ابراهیم از خدیجه هستند.[۳۱] گفته شده پیامبر(ص) و خدیجه دارای شش فرزند بودند. اولین آنها قاسم و پس از او چهار دختر بودند که زینب، رقیه، فاطمه و امکلثوم نام داشتند.[۳۲] پس از بعثت پسری به نام عبدالله آوردند که به طیب و طاهر نیز معروف بود.
قاسم و عبدالله هر دو در مکه وفات یافتند.[۳۳] در ترتیب فرزندان خدیجه از پیامبر، اختلاف هست.[۳۴] یعقوبی تاریخنگار سده سوم هجری، تولد قاسم، رقیه، زینب و امکلثوم را پیش از بعثت، و تولد عبدالله و فاطمه را پس از بعثت میدانند.[۳۵]
طبرسی معتقد است عدهای به اشتباه طیب و طاهر را دو پسر دیگر پیامبر میدانند؛ اما در واقع طیب و طاهر القاب عبدالله است.[۳۶]
به گفته جعفر مرتضی عاملی، رقیه و زینب دختران خواهر خدیجه بودند.[۳۷] هرچند دیگران ادعا کردهاند این چهار دختر از خدیجه و پیامبر هستند.[۳۸]
❌ لینک پانویس و منابع
↑
https://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC_%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1(%D8%B5)_%D9%88_%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87#cite_ref-1
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 انسانها با قدرت و ثروت و شهرت عوض نمیشوند
مهدی و صادق هر دو دانشجوی دانشگاه فرهنگیان هستند.
بعد از 10 سال، مهدی متوجه میشود در یکی از شهرها، صادق رئیس آموزشوپرورش شده است.
از طریق دوستی به او پیام میفرستد تا صادق به او پیام بدهد.
مهدی هر پیامی میدهد صادق جواب او را نمیدهد، طوری که مطمئن میشود صادق در این کار تعمدی دارد.
مهدی ناراحت است که چطور رفیق گرمابه و گلستان او حتی یک پیامک سلام در جوابش نمینویسد.
مهدی به استاد دانشجوییشان زنگ میزند و درددل میکند که چرا انسانها وقتی در قدرت مینشینند، عوض میشوند؟
استادش میگوید:
انسانها هرگز با قدرت و ثروت و شهرت عوض نمیشوند، بلکه ذات خود را بیرون ریخته و بروز میدهند.
صادق از زمان دانشجویی ذاتش بر تکبّر بود، ولی به اقتضای زمان و نیازش با تو رفاقت میکرد و ذات خود را بروز نداده بود که اکنون شاهد بروز آن هستی.
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 رابطه اخلاق و رزق و روزی
در روایات متعددی محبت و اخلاق نیکو و نشکستن دل به عنوان یکی از عوامل گشایش رزق و روزی و اخلاق بد و بدرفتاری به عنوان یکی از عوامل تنگدستی و فقر معرفی شده است.
🌹پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در سفارش خود به صحابی گرانقدرش، ابوذر غفاری، به این مطلب اشاره کرده و می فرماید:
یا اباذر انَّ الرَّجُلَ لَیحرُمَ رزقَه بالذنب یصِیبُه؛
ای ابوذر، به درستی که انسان گاهی به دلیل انجام گناهی در طول روز از روزی خود محروم می شود.
فی سِعَةِ الاخلاقِ کنُوزُ الارزاق؛
گنج های رزق در اخلاق خوب نهفته است.
حُسنُ الخُلقِ یزیدُ فی الرِّزق؛
اخلاق نیکو، موجب زیادت در روزی می شود.
این دسته از روایات یک معنای ظاهری قابل فهم برای همگان دارند و آن اینکه بیانگر این حقیقت تجربی و اجتماعی هستند که آراستگی به فضایل اخلاقی و خوش خلقی با نزدیکان و محبت به انها موجب روی آوردن رزق به فرد می شود.
تبعات روزی حرام در مال باعث کم شدن رزق و تیرگی قلب انسان میشود عواقب روزی حرام چنان در جان ریشه میدواند که تا نسل ها اثار شوم آن باقی خواهد ماند.
📚اثار رزق حرام در بیان امام صادق (ع)
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مردم در محفل ۲۰۰ هزار نفری علیحبالنبی سنگ تمام گذاشتند
بزرگترین محفل قرآنی جهان با حضور بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم در حرم مطهر امام رضا علیه السلام برگزار شد.
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 هرج و مرج و آشوب جهانی در آستانه ظهور
یکی از اهداف گلوبالیست ها در برنامه نظم نوین جهانی، راه انداختن جنگ، ایجاد هرج و مرج، اختلاف بین مردم و ... است؛ تا در این بی نظمی، یک نظم بیرون بکشند و از منجی دروغین خود رونمایی کنند؛ همینطور یکی از علائم آخرالزمانی و از نشانههای نزدیکی قیام امام زمان علیهالسلام نیز فتنه و آشوب، ناامنی و اضطراب همگانی است:
پیامبر (ص):
مهدی این امّت از ماست؛ در وقتی که دنیا هرج و مرج شود، آشوبها ظاهر گردد، راهها بسته شود، مردم به بعضی ديگر هجوم آورند و یکدیگر را غارت کنند؛ در آن موقع خداوند مهدی ما را که نهمین (امام) از نسل حسین علیهالسلام است میفرستد تا دژهای گمراهی و دلهای مهر شده را بگشاید.
امام باقر (ع):
و در حالشان دگرگونى پيدا شده تا جايى كه آرزوكننده از شدّت آنچه از جنون و هاری مردم و خوردن بعضی توسط بعضی میبیند، صبح و شام آرزوی مرگ میکند!
امام مهدی عج:
نشانهٔ ظهور من این است که هرج و مرج و فتنهها (اختلافات) زیاد میشود.
عمار یاسر:
در آخرالزمان.. جنگ ها در زمین بسیار شود!
📗بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۶۶
📗غیبت نعمانی، ص۲۳۴
📗غیبت طوسی، ص ۲۹۹
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
❤️ داستانهایبحارالانوار
عذاب بدکاران در قبر
پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند: همه پیامبران زمانی چوپان بودند، من نیز پیش از رسالت چوپانی کرده شتر و گوسفند میچرانیدم. گاهی میدیدم که شتران و گوسفندان بی جهت و با ترس و وحشت سر از چرا بر میدارند، رم کرده دور هم جمع میشوند.
از این قضیه در شگفت بودم و با خود میگفتم:
این حیوانات چرا چنین میکنند؟! تا اینکه وحی بر من نازل شد جبرئیل امین، ماجرا را چنین بیان کرد:
«هنگامی که کافران و بدکاران را در قبر تازیانه میزنند همه موجودات غیر از جنیان و انسانها صدای تازیانه را میشنوند و با شنیدن آن صدای وحشتناک ترس و وحشت بر آنها چیره میشود».
آنگاه متوجه شدم که ترس و وحشت حیوانات به خاطر عذاب کافر و بدکاران بوده است.
سپس حضرت فرمودند: «فنعوذ بالله من عذاب القبر. »: پناه به خدا از عذاب سخت قبر.
📚 بحار ج ۶، ص ۲۲۶.
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی