📚ریاضت صوفیانه در نگاه علامه طباطبایی
یکی از کارهایی که صوفیان برای فریب مردم انجام میدهند، انجام ریاضتهای غیر مشروعی است که آثار عجیب و غریب بر آن مترتب بوده، بهگونهای که شخص عادی قادر به انجام آن نیست، مگر با انجام این ریاضتهای غیر شرعی، که در اسلام از آن نهی شده است.
بهعبارتی این ریاضت صوفیان، همان ریاضت مرتاضان هندی و بودایی است که محرماتی مثل اضرار به نفس و ترک واجبات الهی را در پی دارد.
علامه طباطبایی در اینباره میفرماید: «مسئله رياضت نفس امري نيست كه مسلمانان آن را در قالب تصوف و عرفان اختراع كرده باشند، بلكه اين عمل در بين امم گذشته مثل بودائيان، هنديان، نصاري و ... به خاطر آثار عجيب و غريبي كه بر آن مترتب ميگردد مرسوم بوده است.[1]
در قرآن و روایات به این بحث اشاره شده و ریاضتی که شیطانی و همراه با انجام محرمات و ترک واجبات باشد، بهشدّت با آن برخورد و حتی بدعت شمرده شده است. چنانکه در سوره حدید آیه 27، رهبانیت در مسیحیت بهعنوان یک بدعت ذکر شده که اکثراً به فسق منجر شده است.
بنابراین در اسلام، ریاضتی مورد قبول است که اولاً قصد تقرب به خدا و مخالفت با هوای نفس در آن بوده و ثانیاً کاملاً مطابق با اسلام و دستورهای اسلام و بدون بدعت باشد.
در روایتی حضرت رسول اکرم (ص) در اینباره فرمودند: «رهبانیت امت من هجرت، جهاد، نماز، روزه، حج و عمره است»[2]
پینوشت:
1. طباطبائي، محمد حسين، الميزان، قم، دفتر نشر اسلامی، بی تا، ج6 ، صص192 و193.
2. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، موسسة الوفاء، 1404ق، ج14، ص277.
#نقد_تصوف
#ریاضت
#علامه_طباطبایی
→ @sheikh_kafi
شهید شیخ احمد کافی
🕋تعامل اسلام باسایرادیان ابراهیمی ۱ قرآن کریم خطاب به نصاری (مسیحیان) درسوره مبارکه آل عمران
🕋تعامل اسلام با سایر ادیان ۲
📚 داستانی آموزنده و شگرف
دستور امام علی علیه السلام برای تامین پیرمرد نصرانی از بیتالمال مسلمین
پير مرد فرتوت و نابينايى، در حال گدايى، بر اميرمؤمنان علی بن ابی طالب علیهالسلام گذشت.
امام علیه السلام فرمود: اين مرد كيست و چرا گدايى مى كند؟
جواب گفتند: "نصرانى است"
امام علیهالسلام فرمود: تا آن زمان كه قدرت كار كردن داشت از او كار كشيديد و اينك كه پير شده و قدرت كار كردن ندارد، از تأمين روزى وى دريغ مى ورزيد؟ از بيت المال زندگى او را تأمين كنيد.
متن حدیث:
مَرَّ شَيخٌ مَكفُوفٌ كَبيرٌ يَسألُ. فَقالَ أميرُالمُؤمِنينَ: ما هذا؟ فقالُوا : يا أميرَالمُؤمِنينَ! نَصرانيٌّ. فَقالَ : استَعمَلتُمُوهُ حَتّى إذا كَبُرَ و عَجَزَ مَنَعتُمُوهُ ، أنفِقُوا عَلَيهِ مِن بَيتِ المالِ
«وسائل الشيعه، جلد15، صفحه66
زندگی مسالمت آمیز همراه با دلسوزی و محبت مسلمانان با پیروان سایر ادیان در این داستان نمایان است.
#ادیان
→ @sheikh_kafi
میگم خیلی زشته ڪه ڪانال ☝️🏻
امام #زمان ( عج ) خالی بمونه ها
اگه بیای تو این #ڪــانال ممڪنه تمام ڪانالای دیگه ای ڪه داری رو #پاڪ ڪنی
به عشـــق امام زمان بزن روی لینڪ↓
https://eitaa.com/joinchat/371195984Cc861b12aed
امروز نامه ای به کبوتر آرزوها
خواهم داد
تا به دست خدا برساند
و در آن خواهم نوشت
خدایا🙏
گره از کار عزیزانم بگشا
و جوانه ی امید
را در دلشون برویان
پنج شنبه تون پراز عشق وامید🕊
→ @sheikh_kafi
شهید شیخ احمد کافی
#اخلاقمهدوی 2⃣1⃣ اگر ایستاده ای بنشین! خشم، عقل را از کار می اندازد و اگر عقل نباشد، ممکن است کار
#اخلاقمهدوی 3⃣1⃣
صفت خانمان سوز
به نظر شما، کسی که داشته های خود را بزرگ و داشته های دیگران را کوچک ببیند، مبتلا به چه مرضی شده است؟
کبر، صفتی خانمان سوز برای انسان است.
این صفت مخصوص خداوند است؛ اگرچه شاید متکبر، منکر خداوند نباشد، ولی مدعی صفتی میشود که مخصوص خداوند است.
امام علی میفرمایند:
«در شگفتم از متکبری که دیروز، نطفهای بی ارزش بود و فردا مرداری گندیده خواهد شد»
📚نهج البلاغه، حکمت ۴۵۴
تنها ارتباطی که باید بین منتظر و کبر وجود داشته باشد، رابطه آب و روغن است؛ نه چیزی دیگر.
→ @sheikh_kafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯آی مردم! مگه شما امام زمان ندارید؟!
چرا دست به دامن حضرت مهدی نمیزنید؟!
متوسل شدن به امام زمان(عج)
از زبان بلبل بوستان حضرت مهدی(عج)
🎙شهید حاج شیخ احمد کافی
رضوان الله تعالی علیه
→ @sheikh_kafi
📚وصیت مقدس
_ یکی از اشکالاتی که میشود به مدعیان دروغین کرد، عدم هماهنگی بین گفتار و وقایع خارجیه و همچنین عملشان است. احمد اسماعیل بصری در کتاب «وصیت مقدس» چندین و چندین صفحه را به این اختصاص داده است که: «الوصیة لا یدّعیها الا صاحبه. هر کس که وصیت را مدّعی شد، همو امام است»
اما وقتی در کتب روایی نگاهی میاندازیم، روایاتی میبینیم که خلاف آن بیان شده است. مثلا در کتاب کمال الدین، امام باقر (علیهالسلام) فرمودند: «مَا خَرَجَ مُوسَى حَتَّى خَرَجَ قَبْلَهُ خَمْسُونَ کَذَّاباً مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کُلُّهُمْ یَدَّعِی أَنَّهُ مُوسَى بْنُ عِمْرَان. [1] حضرت موسی (علیهالسلام) خروج ننمود، مگر این که قبل از او پنجاه کذاب از بنی اسرائیل خروج کردند و تمام آن ها مدعی بودند که «موسی بن عمران» هستند!» قضیه از این قرار بود که حضرت یوسف وعده داد که از فرزندان لاوی بن یعقوب (برادر خود) پیامبری به نام «موسی بن عمران» به دنیا خواهد آمد. فلذا بعد از آن 50 مدعی دروغین به نام (موسی بن عمران) ادعا نبوت کرده و به همان وصیت حضرت یوسف (علیهالسلام) احتجاج کردند![2] بنابراین هیچ بعید نیست که دروغ گویی به دروغ وصیت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) را مدعی بشود، بلکه در قوم بنی اسرائیل اتفاق افتاده است.
در ثانی؛ اشخاصی غیر از احمد بصری برای امامت خود به این حدیث الغیبة (موسوم به وصیت) احتجاج کردهاند؛ از جمله:
1. علی رضا پیغان؛
2. عبدالله هاشم؛ وی هنوز زنده است و ادعا دارد همان مهدی دوم و فرزند احمدالحسن (احمدبصری) است! وی مورد تنفر مکتب نجف است! پس چرا خود احمد و مکتبش در نجف به او ایمان نمیآورند؟
#یمانی
→ @sheikh_kafi
📚عیسی ع در جستجوی گنج
روزی عیسی به اتفاق حواریون از کنار شهری می گذشتند، در بیرون از شهر گنجی را یافتند و از عیسی خواستند تا زمانی را در مورد گنج جستجو و تحقیق کنند.
عیسی گفت؛ شما به کار خود بپردازید. من هم در جستجوی گنج داخل این شهر می روم.
عیسی به منزل پیرزنی آمد که با پسرش در نهایت فقر و تنگدستی زندگی می کردند
عیسی در چهره پسر آثار رنج و استعداد رشد را دید از او علّت غصه اش را پرسید؟ جوان گفت؛ مدتهاست به دختر پادشاه علاقمندم، اما به علّت فقر جرأات ابراز آن را ندارم.
عیسی به او گفت؛ فردا نزد درباریان برو و به آنها بگو که برای خواستگاری دختر پادشاه آمده ام. جوان هم چنین کرد و درباریان او را مسخره کردند تا اینکه پادشاه از جریان مطلع گشت. هنگامی که جوان را نزد پادشاه بردند پادشاه گفت؛ به شرطی دخترم را به تو می دهم که این مقداری را که می گویم یاقوت و مروارید برایم تهیه کنی.
جوان جریان را به عیسی گفت و حضرت عیسی او را با سنگ های قیمتی نزد پادشاه فرستاد. پادشاه که می دانست این جوان فقیر است با او صحبت کرد و چون فهیمد عیسی بن مریم این جوان را یاری کرده، دخترش را به عقد او در آورد. پادشاه ولایت عهدی را به دامادش بخشید و پس از چند روز از دنیا رفت و جوان بر تخت پادشاهی رسید.
چون عیسی خواست از جوان جدا شود، جوان از او پرسید؛ تو با این همه قدرت، چرا اینگونه فقیرانه زندگی می کنی؟
عیسی فرمود؛ عابد و مومن خدا و کسی که پستی دنیا و فنایی آن را می داند هرگز به این چیزها فکر نمی کند. من در مقام تقرب خدا به لذتی معنوی رسیده ام که لذت دنیوی در برابرش ارزشی ندارد.
بعد از آن جوان تخت پادشاهی را ترک کرد و از یاران و اصحاب آن حضرت درآمد. عیسی با جوان نزد یاران خود بازگشت و گفت: این جوان همان گنجی است که گفتم در پی آن به شهر می روم.
→ @sheikh_kafi
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄
🌹🌹حضرت عیسی علی نبینا وآله وعلیه السلام فرمود:
«إِیّاکُمْ وَالنَّظْرَةَ؛ فَإِنَّها تَزْرَعُ فِی قَلْبِ صاحِبِها الشَّهْوَةَ، وَکَفی بِها لِصاحِبِها فِتْنَةً».
🔹 شما را بر حذر میدارم از نگاه به نامحرمان، چرا که تخم شهوت را در قلب انسان میکارد و او را به هر فتنه و فساد دیگری میکشاند.
📖مستدرک الوسائل،ج۱۴،ص۲۷۰
📖الأمالی للمفید،ص۲۰۸
📖بحار الانوار،ج۱۴،ص۳۲۵
🌹میلاد حضرت عیسی علی نبینا وآله وعلیه السلام مبارک باد🌹
→ @sheikh_kafi
شهید شیخ احمد کافی
#اخلاقمهدوی 3⃣1⃣ صفت خانمان سوز به نظر شما، کسی که داشته های خود را بزرگ و داشته های دیگران را ک
#اخلاقمهدوی 4⃣1⃣
شکم است یا باک ماشین؟!
با شکم خود مثل باک ماشین، رفتار نکنید که هرچه داخلش پُرتر باشد بیشتر میرود!
امیرالمومنین در این باره میفرمایند:
«غذای زیاد قلب را میمیراند؛ همان گونه که آب زیاد، زراعت را از بین میبرد.» (١)
قطعا پُر کردن شکم، اگرچه از مال حلال باشد، انسان را از تعالی و رشد باز میدارد و همچنین باعث رشد شهوت میشود.
امیرالمومنین همچنین میفرمایند:
«به خدا [قسم] شکم هیچ کس پُر نمیشود، مگر اینکه همه عقل یا قسمتی از آن را از دست میدهد.» (٢)
علاوه بر این، پُر خوری ضررهای جسمانی نیز دارد. فرد منتظر که به دنبال رشد و تعالی است، اجازه نمیدهد موانع، جلوی حرکت او را بگیرند؛ موانع میتواند شکم بارگی یا هر چیز دیگری باشد.
📚١. شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ٢٠، ص ٣٢۵، جمله قصار ٧٢٣
📚٢. همان، ج ١٩، ص ١٨۶
→ @sheikh_kafi
❤️🌹❤️
عالم بہ عشق روے تو بیدار میشود
هر روز عاشقان تو بسیار میشود
وقتے سلام مے دهمت در نگاہ من
تصویر مهربانے تو تڪرار میشود
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
سلام بر وارث حیدر ڪرار✋❤️
→ @sheikh_kafi