24 ذی الحجّه
1 ـ روز مباهله
این روز از یک سو روز مباهله اهل بیت علیهم السّلام با نصاری نجران است و از سوی دیگر روز نزول آیه ی تطهیر در شأن اهل بیت علیهم السّلام. (1)
هنگامی که این آیه نازل شد پیامبر صلّی الله علیه و آله علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السّلام را فرا خواند و فرمود : «اللّهم هؤلاء اهلی (اهل بیتی)» : «بار الها اینان اهل من هستند». (2)
← نامه پیامبر صلّی الله علیه و آله به نصارای نجران
در سال دهم هجری پیامبر صلّی الله علیه و آله نامه ای به نصارای نجران فرستادند، به این مضمون که خداوند یکتا را عبادت کنند و مسلمان شوند، یا به مسلمین جزیه بدهند و به مذهب خود باشند، در غیر این صورت آماده جنگ گردند.
بنی نجران در کلیسای بزرگ خود به مشورت پرداختند، عدّه ای مانند «سید» که از بزرگان قوم بود و «عاقب» که اسقف نجران بود مخالفت خود را با تسلیم در برابر خواسته پیامبر صلّی الله علیه و آله اعلام کردند.
در مقابل عدّه ای مانند «ابو حارثه» اسقف اعظم نجران که 120 سال عمر داشت و در باطن مسلمان بود با امر پیامبر صلّی الله علیه و آله موافق بودند.
بعد از دو روز مشورت قرار شد کتاب «جامعه» را که صفات پیامبر بعد از حضرت عیسی علیه السّلام را ذکر کرده بود، و صحیفه حضرت شیت علیه السّلام را بخوانند.
در حضور جمع مسیحیان و فرستادگان پیامبر صلّی الله علیه و آله فصل های جامعه قرائت شد و با اذعان به آنچه در جامعه آمده بود تصمیم گرفتند هفتاد نفر از جمله سیّد و عاقب و ابو حارثه را برای تحقیق به مدینه بفرستند.
← نجرانیان در مدینه
آنان به مدینه آمدند و خدمت پیامبر صلّی الله علیه و آله شرفیاب شدند.
هرچه آن حضرت دلیل و برهان آورد آنان قبول نکردند و امر به مباهله واگذار شد. جبرئیل علیه السّلام نازل شد و این آیه را آورد :
«فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا وَ أبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةُ اللهِ عَلَی الْکاذِبینَ» (3) : «اگر کسی با تو مجادله کند بعد از علمی که نزد تو آمده، بگو بیاید تا فرا خوانیم پسران خود و زن های خود و کسی که به منزله جان ماست. آنگاه نفرین کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».
لذا قرار بر مباهله شد و سید و عاقب به محل اردوی خود در خارج مدینه رفتند. آنان با یکدیگر مشورت کردند و بعضی از علمای آنها گفتند : «اگر فردا محمّد با اصحاب و جمعی کثیر برای مباهله حاضر شود این روش پادشاهان است و ترسی به خود راه ندهید. ولی اگر خواص اهل بیت خود را آورد این کار انبیاء است».
← مراسم مباهله
روز دیگر هنگام بالا آمدن آفتاب، پیامبر صلّی الله علیه و آله دست علی بن ابی طالب علیه السّلام را گرفت و از حجره بیرون آمد.
امام حسن و امام حسین علیهما السّلام را پیش رو روانه فرمود و حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها از پشت سر آمدند، تا بین دو درختی که قبلاً تعیین شده بود رسیدند. قبلاً به دستور حضرت زیر آن دو درخت را جارو زدند، و به عنوان سایه بان عبای سیاهی بالای درخت قرار دادند. مسلمانان مدینه هم آمدند، بنی نجران هم با فرزندان خود آمدند. پیامبر صلّی الله علیه و آله کسی را نزد سیّد و عاقب فرستاد که ما آماده ایم.
اسقف با همراهان آمد و گفت :
با چه کسانی با ما مباهله می کنید ؟
پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود :
«با بهترین اهل زمین و نیکو ترین جهانیان نزد خداوند متعال زیرا که از طرف خداوند متعال امر شده ام که آنها را بیاورم»، و اشاره به آل عبا علیهم السّلام فرمودند.
سید و عاقب و اسقف همین که چشمشان به پیامبر صلّی الله علیه و آله و آل عبا علیهم السّلام افتاد، وحشت کردند به حدّی که چهره هایشان زرد شد.
ابوحارث که میل به اسلام داشت فرصت را مغتنم شمرده، پا پیش گذاشت و دست سید و عاقب را گرفته پس کشید و آنها را نصیحت کرد و از عواقب این مباهله مطلع کرد و گفت :
صفات او و اهل بیت او را در کتابها خوانده اید. این محمّد صلّی الله علیه و آله همان پیامبر است، مگر نمی بینید ابرهای سیاه را، و دگرگونی آفتاب را، و شاخه های درختان را که خم شده، و صدای مرغان، و دود سیاه اطراف و آثار زلزله را که در کوهها نمودار شده است.
آن بزرگواران منتظرند که دست به دعا بردارند. به خدا قسم اگر سخنی گویند از ما نشانی نمی ماند. برویم و با او صلح کنیم.
#ادامه_دارد ...
📚 منابع :
1. مسار الشیعة : ص 23 ـ 22. و ... .
2. بحار الأنوار : ج 35، ص 237 ـ 206، 265. و ... .
3. سوره آل عمران : آیه ی 61.
@SheikhMahdiTehrani
← پرهیز نجرانیان از مباهله
بنی نجران ابو حارث را فرستادند و او مسلمان شد و عرض کرد :
مردم نجران پشیمان شده اند.
حضرت فرمود :
اسلام بیاورند.
گفت :
قبول نمی کنند.
فرمود :
آماده جنگ باشند.
گفت :
قدرت این کار را ندارند، ولی حاضرند جزیه را قبول کنند.
پیامبر صلّی الله علیه و آله به أمیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند :
«شرائط ذمّه و مقدار آن را به آنها بگوئید».
بعد از معیّن نمودن جزیه و شرائط آن، أمیرالمؤمنین علیه السّلام آنها را نزد پیامبر صلّی الله علیه و آله آوردند، و پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمودند :
«اگر با من و این جماعت اهل بیت من مباهله می نمودید، به صورت میمون و خوک می شدید و این وادی بر شما آتش می شد و یک سال نمی گذشت که تمامی نصاری نابود می شدند». (4)
📚 منابع :
4. اقبال : ج 2، ث 350 ـ 309. و ... .
@SheikhMahdiTehrani
24 ذی الحجّه
2 ـ روز خاتم بخشی (5)
در این روز امیر المؤمنین علیه السلام در مسجد پیامبر صلّی الله علیه و آله انگشتر خود را در حالت رکوع به سائل بخشید، و آیه مبارکه ی «إنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» (6) در شأن آن حضرت نازل شد. (7)
امام صادق علیه السلام درباره معنای این آیه شریفه از پدرشان از جدّشان علیهم السلام نقل می کنند که فرمودند :
«یَعْرِفُونَ نِعْمَةَ اللهِ ثُمَّ یُنْکِرُونَها» (8) : «نعمت خداوند را می شناسند و سپس آن را انکار می کنند». حضرت فرمودند :
هنگامی که آیه مبارکه ی «انما ولیکم الله ...» نازل شد، عدّه ای از اصحاب پیامبر صلّی الله علیه و آله در مسجد مدینه جمع شدند.
بعضی به بعض دیگر گفتند : درباره این آیه چه می گویید ؟ بعضی گفتند : اگر منکر این آیه بشویم سایر آیات را هم باید منکر شویم و اگر ایمان به این آیه بیاوریم و قبول کنیم برای ما ذلّت است زیرا علی بن ابی طالب علیه السّلام بر ما مسلّط می شود.
عدّه ای از منافقین گفتند : ما می دانیم که محمّد در آنچه می گوید صادق است. او را به ظاهر دوست داریم، ولی از علی علیه السلام در آنچه امر می کند اطاعت نمی کنیم.
حضرت فرمودند : در این هنگام این آیه نازل شد : «یعرفون نعمة الله ثم ینکرونها ...»، یعنی : ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام را می شناسند و حال اینکه اکثر آنها که آن را می شناسند نسبت به ولایت آن حضرت کافرند. (9)
بعضی از مخالفین گفته اند : برای کسی اتّفاق نیفتاده که در یک زمان جمع بین دو عبادت مالی و بدنی بنماید مگر برای علی بن ابی طالب علیه السلام، و برای احدی نیامده از فضایل مثل آنچه برای علی علیه السلام آمده است.
📚 منابع :
5. قلائد النحور : ج ذی الحجّه، ص 426. اکابر اهل سنّت اتّفاق دارند که آیه «انما ولیکم الله ...» در شأن امیر المؤمنین علیه السّلام نازل شده است. مانند فخر رازی، محمّد صدر عالم، ابن مردویه، خطیب بغدادی، ابن عساکر، محمّد بن اسماعیل الامیر، ابن مغازلی، ابو اللیث سمرقندی، سبط ابن جوزی، شهاب الدین احمد، ابن صباغ، ابو نعیم، ملا علی قوشجی، سمعانی، واقدی، بیهقی، نسائی، خوارزمی، طبری، کلبی، حموینی و ...
6. سوره مائده : آیه ی 55.
7. مسار الشیعة : ص 23. و ... .
8. سوره نحل : آیه ی 83.
9. کافی : ج 1، ص 427. و ... .
@SheikhMahdiTehrani
🔹️مراسم چاووش محرم الحرام ۱۴۴۶
🔹️سخنران : حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ مهدی تهرانی
🔹️بمدت ۳ شب از ۱۲ الی ۱۴ تیر ماه
❌ ساعت شروع منبر : ۲۱:۳۰ ❌
📍کاشان ، آران و بیدگل ، خیابان شهداء ، معراج ۷ ، مسجد قباء
@SheikhMahdiTehrani
🛑یک آیه با تفسیر🛑
مباهله پیامبر و اهلبیت علیهم السلام با مسیحیان
📖فمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ
☀️سوره آل عمران، آیه 61
💠پس هر که با تو، بعد از علم و دانشی که به تو رسیده است، درباره او(عیسی) به ستیز و محاجّه برخیزد(و از قبول حقّ شانه خالی کند) بگو: بیائید پسرانمان وپسرانتان و زنانمان وزنانتان وخودمان را(کسی که به منزله خودمان است) وخودتان را بخوانیم، سپس(به درگاه خدا) #مباهله و زاری کنیم و لعنت خدا را بر #دروغگویان قرار دهیم.
💠 پیامها 💠
1-اگر انسان #ایمان_به_هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزدیک ترین بستگانش را در معرض خطر قرار دهد.
2-آخرین برگ برنده و سلاح برنده مؤمن، #دعاست.
3-#فرزند_دختری، همچون فرزند پسری، فرزند خود انسان است. «أَبْناءَنا» بنابراین امام حسن وامام حسین علیهما السلام فرزندان #پیامبرند.
4-زن و مرد در صحنه های مختلف دینی، در کنار #همدیگر مطرحند.
5-در دعا، کیفیت و حالات اهل #دعا مهم است، نه تعداد آنها. گروه مباهله کننده پنج نفر بیشتر نبودند.
6-علی بن ابی طالب علیهما السلام، #جان رسول اللَّه صلی الله علیه و آله است.
7-در مجالس #دعا، کودکان را نیز با خود ببریم.
8-اهل بیت پیامبر علیهم السلام #مستجاب _الدعوة هستند.
📒منبع: تفسیر نور، ج 1، ص527
#مباهله #اهلبیت
@SheikhMahdiTehrani
🔵⚪️ مباهله، بزرگترین فضیلت مولا امیرالمؤمنین علی (صلواتاللهوسلامهعلیه)..
👈🏼👈🏼 قَالَ الْمَأْمُونُ🔥 يَوْماً لِلرِّضَا (علیهالسلام): أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ يَدُلُّ عَلَيْهَا الْقُرْآنُ؟!
قَالَ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا (علیهالسلام): فَضِيلَتُهُ فِي الْمُبَاهَلَةِ، قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ: "فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ"، فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ فَكَانَا ابْنَيْهِ وَ دَعَا فَاطِمَةَ فَكَانَتْ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ نِسَاءَهُ وَ دَعَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَكَانَ نَفْسَهُ بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
وَ قَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ أَفْضَلَ فَوَجَبَ أَنْ لَا يَكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ (صلیاللهعلیهوآله) بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ.
📝 روزی مأمون🔥 به حضرت رضا (سلام الله علیه) گفت:
❓بزرگترین فضیلت امیرالمومنین(صلوات الله علیه) که در قرآن آمده چیست؟
امام فرمود: آیه مباهله، خداوند (در سوره آل عمران، آیهی 61) میفرماید:
"هرکس با تو در مقام احتجاج و گفتگو برآمد، بعد از آنکه تو بر رسالت خود یقین داری، بگو بیایید فرزندان را بخوانیم و شما هم فرزندانتان را بخوانید، ما زنهایمان و شما زنهایتان و ما افرادی را که چون نفس و جانمان هستند و شما هم نفسهای خود را بخوانید؛ سپس مباهله کنیم و برای دروغگو لعنت خدا را بخواهیم".
وقتی این آیه نازل شد، رسول خدا صلی الله و آله، حسن و حسین سلام الله علیهما را به عنوان فرزندان و فاطمه سلام الله علیها را به عنوان زنان و نیز امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه را به عنوان نفس خودش😍(جان خودش) برای مباهله با نصاری به میعاد برد.
✔️پس به حکم خدا امیرالمؤمنین (صلوات الله علیه) نفس رسول خداست و چون هیچ یک از مردم، برتر از رسول خدا نیستند، ضروری است که هیچیک از مردم از امیرالمؤمنین برتر نباشند؛ جز خود رسول الله.
فضیلت امیرالمؤمنین بر تمام خلایق بعد از رسول خدا این است.
📚فصول المختارة، ص: 38
📚كشف اليقين، النص، ص: 216
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج10، ص: 350
📚سفينة البحار، ج1، ص: 211
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج35، ص: 257
@SheikhMahdiTehrani
✅ بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن
روزى #مأمون عباسی لعنةاللهعلیه از حضرت #امام_رضا صلواتاللهعلیه سؤال کرد: «بزرگترین فضیلت #امیرالمؤمنین علیهالسلام که #قرآن بر آن دلالت میکند چیست؟» حضرت فرمودند:
🌿 «این فضیلت امیرالمؤمنین علیهالسلام که میگویی در آیۀ مباهله است (آیه ۶۱ سوره آلعمران)؛ آنجا که خداوند میفرماید: "هر کس بعد از آنچه از علم برایت آمده است با تو مخاصمه کند، پس بگو: بیائید پسرانمان و پسرانتان، زنانمان (دخترانمان؛ به قرینۀ پسرانمان) و زنانتان (دخترانتان)، نَفْسمان و نَفْستان را فراخوانیم، سپس مباهله کنیم و لعنت خداوند را بر دروغگویان قرار دهیم." (بر اساس این آیه) #رسول_خدا صلّیاللهعلیهوآله، حسن و حسین علیهماالسلام را به عنوان پسرانش، فاطمه علیهاالسلام را به عنوان زنانش (دخترانش)، و امیرالمؤمنین علیهالسلام را به عنوان نَفْس خود آورد؛ و از آنجا که هیچ یک از مخلوقات خداوند، بالاتر و برتر از رسول خدا نیست، پس امیرالمؤمنین علیهالسلام که همان نفسِ رسول اکرم است، هیچ مخلوقی برتر از او نیست.»
📚 الفصول المختارة (شیخمفید)، ص۳۸
بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۴۹، ص۱۸۸
🍃 «یارب فرج امام ما را برسان.»
#حدیث #امامت #فضائل #مباهله
@SheikhMahdiTehrani
✅ حجب و حیای حضرت زهرا سلاماللهعلیها در روز مباهله
مرحوم ابن شهر آشوب در فرازی از بیان واقعۀ #مباهله چنین مینویسد:
صبح روز بعد از تعیین قرار مباهله با مسیحیان نجران، #رسول_خدا صلّیاللهعلیهوآله بیرون رفت در حالی که حسین علیهالسلام را در آغوش و دست حسن علیهالسلام را گرفته بود و #حضرت_زهرا سلاماللهعلیها پشت سر پیامبر و #امیرالمؤمنین علیهالسلام پشت سر فاطمه علیهاالسلام راه میرفت؛
و در روایتی دیگر آمده: دست علی علیهالسلام را گرفته بود و حسن و حسین علیهماالسلام پیشاپیش او بودند و فاطمه سلاماللهعلیها پشت سرش میآمد؛ سپس دو زانو نشست و علی علیهالسلام را روبرو در مقابلش و فاطمه علیهاالسلام را پشت سرش در راستای بین دو کتف و حسن علیهالسلام را سمت راستش و حسین علیهالسلام را سمت چپش قرار داد...
📚 مناقب (ابنشهرآشوب)، ج۳، ص۳۷۰
كشف الغمة (محدثإربلی)، ج۱، ص۲۳۳
🔴 بعضی معتقدند صحبت از #حجاب و #حیا در دوران سیاهی که اغلب زنان مسلمان ایران، حتی بانوان چادری میل به بیحجابی و تبرّج پیدا کردهاند، حرفی کهنه و سخنی بیفایده است! اما این طور نیست و به هدف تأثیر در دلهای حقپذیر میگوئیم.
@SheikhMahdiTehrani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ هداية الامه جلسه صد و شصتم
صفحه ۲۲۷ - ۲۲۹
#اعتقادات
#توحید
#هداية_الامه
❇آیدی تلگرام
https://t.me/SheikhMahdiTehrani
❇آیدی ایتا
http://eitaa.com/sheikhmahditehrani
در روز ۲۵ ذی الحجّة سوره هَلْ أَتَی در شأن امیرمؤمنان ، صدیقه کبری ، إمام مجتبی و سیّدالشهداء علیهم السّلام نازل گردید (۱).
نذر این خاندان برای شفای حَسَنَیْن علیهما السّلام که بیمار بودند ، ۳ روز روزه داری بود. پس از بهبودیِ دو سبطِ پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ، خانواده ، به پاس شکر این نعمت الهی سه روزْ روزه میگیرند و إفطارشان را در این سه روز
به پیروی از مولا علیّ به ترتیب به مسکین ، یتیم و أسیر میدهند تا آنان را ناامید از درب خانه نرانده باشند ، و خود به آب بسنده میکنند.
خداوند متعال به پاس این شکرانه و به جهت روشن شدن مقام این خاندان در میان مسلمانان ، و ثبت این حکایت برای طول تاریخ ، آیات فوق را در بزرگداشت این إیثار نازل میکند و کاسه ای از طعام بهشتی از آسمان فرو میفرستد (۲).
إمام صادق عليه السّلام در نقلی فرمودند ؛
کاسه ای که طعام از بهشت آوردند و آن بزرگواران میل فرمودند ، اینک نزد ماست و حضرت صاحب الأمر آن را ظاهر خواهد ساخت و طعام بهشتی از آن تناول خواهد فرمود (۳).
۱) بحارالأنوار ۳۵ / ۲۴۹ و ۹۸ / ۱۹۹.
۲) بحارالأنوار ۳۵ / ۲۵۷.
۳) زاد المعاد / ۳۰۱.
💡«غالیان» کافر و نجس و مُخلّد در جهنّم هستند!
💥شیخ الإسلام علّامه مجلسی(ره):
✍غير شيعه اِماميّه از زيديه و سُنّيان و فَطَحيّه و واقفيّه و كيسانيّه و ناووسيّه و ساير فرق مخالفين اگر اِنكار يكى از ضروريات دين اسلام كنند آنها نيز كافر و نجس و مُخلّد در جهنم اند! مانند خوارج كه بر امام زمان خروج كرده اند و ناسزا نسبت به ائمه(علیهم السلام) ميگويند مانند خارجيان عُمان،يا غُلات كه ائمه(علیهم السلام) را خدا دانند يا بهتر از پيغمبر(علیه و آله السلام) دانند يا گويند خدا در ايشان حلول كرده است يا ايشان را خالقِ عالَم دانند،بنابر بعضى از احاديث! و نواصب كه عداوت با همه ائمه(علیهم السلام) يا بعضى از ايشان داشته باشند،زيرا كه وجوب محبّت ايشان،ضرورى دين اسلام است.
📚حقّ الیقین(نشر سرور)؛ص۸۲۷