eitaa logo
شیخ محمد آمیخته
198 دنبال‌کننده
278 عکس
438 ویدیو
34 فایل
اطلاعاتی پیرامون کلاس ها و سخنرانی های حقیر جهت ارائه‌ی انتقادات و پیشنهادات👇 @emam_hasan118 لینک دعوت به کانال👇
مشاهده در ایتا
دانلود
3.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 شرط ایمان در کلام حضرت صادق🖤 علیه‌السلام شهادت حضرت صادق علیه‌السلام تسلیت🖤 محمد آمیخته←https://eitaa.com/shekhmohammadamikhteh
3.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 راهکار عاقبت بخیر شدن در کلام امام صادق(ع) 🎤 محمد آمیخته←https://eitaa.com/shekhmohammadamikhteh علمیه امام صادق علیه‌السلام_تایباد 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ┏━━━━━━━📚┓ @howzehfarhang ┗📚━━━━━━━┛
باز هم کرم ارباب❤️شامل حال این نوکر بی مقدار شد←(از کریمان سنگ می‌خواهیم ما زر میرسد....) انشاءالله 10خرداد عازم کربلا هستم، اگر لایق باشم نائب الزیاره عزیزان خواهم بود. لطفا اگر از این کمترین به هر دلیلی رنجیده شده اید، به رسم بخشش از بزرگترهاست، بزرگواری کرده و این حقیر را بخشیده و حلال کنید🙏🙏
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹 هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان‌❤️ حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی (ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج گروه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366 👇👇 ۵۱. دربارة ابعاد انتظار امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف توضیحاتی ارائه کنید؟  ابعاد انتظار از یک منظر عبارت است از:  ۱. توانمندی فکری  بنا‌های فکری اگر بخواهد از تزلزل و انحراف به دور بماند، باید دارای پایه‌های عمیق و محکم فکری باشد، همان گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید:  لکل شیء دعامة و دعامة هذا الدین الفقه. و الفقیه الواحد اشدّ علی الشیطان من الف عابد؛ ←برای هر چیز، پایه ای است. اساس دین اسلام، فهم عمیق است و یک فقیه در برابر شیطان، از هزار مسلمان عبادت گزار [بدون شناخت] محکم تر و اثر گذارتر است. [۱] بنابراین یکی از ابعاد انتظار، تقویت ریشه‌ها و بنیان‌های فکری شخص است؛ تا توانایی تقابل با آرا و نظرات مکاتب دیگر را داشته باشد.  ۲. توانمندی روحی  منتظر باید در زمینه‌های روحی نیز از آمادگی بالایی برخوردار باشد که در کوران حوادث و ناملایمات از پا نیفتد، و ظرفیت وجودی خود را برابر گرفتاری‌ها و مشکلات بالا ببرد.  یکی از یاران امام باقر علیه السلام پرسید: «فرج شما چه هنگام است؟ » آن حضرت فرمود: «هیهات، هیهات لاتکون فرجنا حتی تغربلوا ثم تغربلوا یقولها ثلاثا حتی یذهب الکدر و یبقی الصفو؛←هرگز، هرگز، فرج ما نمی رسد، تا اینکه غربال شوید، و باز هم غربال شوید، و باز هم غربال شوید تا کدورت ها، رفته صفا بماند. [۲]  پس منتظر در این دوران پرمخاطره، روحیة خود را در پناه قرآن و عترت علیهم السلام حفظ کرده، با نشاط و بالندگی، چشم به راه امام خوبان خواهد بود.  ۳. برنامه ریزی  منتظر، خود باید جامعه را برای آمدن موعود آماده کرده، و برای استقبال از یوسف زهرا علیه السلام برنامه ریزی نماید. این امر، مانند هر کار دیگر، نیازمند طرح و نقشة جامع و تعیین اهداف و ارزش‌ها است.  اینجا است که منتظر می‌تواند زمینه و شرایط را با بینش و آگاهی بیشتر فراهم کرده، در مقابل توفان‌های روزگار بایستد.  ۴. توانمندی در عمل  قرآن درباره توانمندی پیامبران در عرصه عمل می‌فرماید:  لقد أرسلنا رسلنا بالبینات و أنزلنا معهم الکتاب و المیزان؛  انبیا، افزون بر بینات، همراه کتاب و میزان بوده اند.  در نگرش دینی، افراد با بینش صحیح از آن عمل، به ارزش می‌رسند. انسان منتظر نیز، نیازمند کتاب و میزان است، تا دستورات و تعالیم او را بشناسد و در صورت نیاز، با میزان‌ها و معیار ها، راهِ صحیح را تشخیص دهد.  از منظر دیگر، انتظار دارای ابعاد فردی و اجتماعی است. ابعاد فردی عبارتند از:  الف. تکامل در اصول دین  در این بُعد، انسان منتظر، متوجه مبدأ عالَم و خدای جهان می‌شود. انسان منتظر، همواره چشم به راه فرجی است که به قدرت مطلق الهی، تحقق خواهد یافت و او را به عنوان خلیفه خداوند در زمین و واسطة میان خدا و بندگان می‌داند؛ لذا توجه به او، همواره توجه به خداوند را به همراه دارد.  منتظران، چشم انتظار کسی هستند که همة اوصاف پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در او جمع است؛ چرا که از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بوده، به حق، همنام و هم کنیة پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است، عدالت را در تمام عالم گسترش می‌دهد می‌گویند: عدالت او مثل عدالت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است و در ظهور او، صحبت از رجعت و برگشتن مردگان از قبرها است.  پس منتظر در تمام زندگی روزانه خود با تمام اصول دین سر و کار دارد و اثر آن، تقویت عقاید یک منتظر است.  ب. بعد دین داری  انتظار باعث می‌شود منتظر در دوران غیبت، در امر دین خود مواظبت بیشتر داشته، از هرگونه سستی و انحراف دوری گزیند.  امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: ←برای صاحب این امر غیبتی طولانی است. در این دوران، هر کس باید تقوا پیشه سازد و به دین خود چنگ زند.  ابعاد اجتماعی  الف. امر به معروف و نهی از منکر ←با توجه به اینکه رضای امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را در عملی شدن معروف در جامعه و ترک منکرات در میان شیعیان و منتظران می‌دانیم، یک منتظر، مقابل این دو عمل الهی نمی تواند بی تفاوت باشد. او، نه تنها خود، بلکه تلاش دارد جامعه را به سمت معروف و ترک منکرات سوق دهد که نتیجة آن، رضایت امام زمان خود خواهد بود. ب. اخلاق اسلامی  امام صادق علیه السلام می‌فرماید: ←هر کس خوش دارد در شمار یاران قائم باشد، باید در عصر انتظار، مظهر اخلاق نیک اسلامی باشد. اگر او پیش از قیام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف در گذرد، پاداش او مانند کسانی است که قائم را درک کرده، به حضور او می‌رسند. [۳] 
لذا یک منتظر، با اخلاق اسلامی و زیبای خود، بیانگر روی خوش و معطر امام زمان خود در جامعه خواهد بود.  ج. فرهنگیدر بخش فرهنگی، کسی منتظر واقعی آن حضرت است که علاوه بر خودسازی به دگرسازی نیز بپردازد، تا از این طریق، زمینه ظهور آن حضرت را فراهم کند.  امام باقر علیه السلام به عبدالحمید واسطی فرمود:  به خدا قسم! کسی که خودش را در راه خدا وقف کند، خدای سبحان برای او راه گشایشی قرار می‌دهد. خدا رحمت کند بنده ای را که خود را وقف ما کند! خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را احیا نماید! …. [۴]  ـ................ [۱]: نهج الفصاحه، ح۹۰. [۲]: اثبات الهداة، ج۷، ص۲۴. [۳]:غیبت نعمانی،ج۵۲،ص۱۴ [۴]:بحارالانوار،ج۵۲، ص۱۲۶
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹 هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان‌❤️ حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی (ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج گروه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366 👇👇 ۵۲. انتظار فرج چه فوایدی دارد؟ پاسخ←بعضی از فواید انتظار فرج عبارتند از:  ۱. امید: انتظار در انسان امید ایجاد می‌کند. شخصی که منتظر آینده ای روشن است، هرگز در مشکلات و سختی‌ها امید خود را از دست نمی دهد و برای آنچه وعده داده شده، تلاش می‌کند.  ۲. صبر:  کسی که منتظر است، اهل صبر و تحمل می‌شود و اگر در راه رسیدن به هدف، به موانعی برخورد کند، بردباری نموده و با یاد امام زمان علیه السلام دوران سخت غیبت را سپری می‌کند.  ۳. آمادگی:  اگر انسان، منتظر امام خود باشد، خود و جامعه را برای ظهور او آماده می‌کند؛ از گناه و سستی پرهیزداشته، و به دنبال عدالت می‌رود. او شهر و کشور خود را آماده ظهور می‌کند. می‌کوشد عدالت را در جامعه برقرار سازد و سعی می‌کند کارهای ثواب و نیک را ترویج داده، کارهای گناه و بد را بزداید. تبلور این آمادگی می‌تواند در موارد زیر باشد:  الف. خودسازی فردی:  کسی که منتظر حکومت مصلح است، خود نیز باید صالح باشد؛ یعنی منتظر واقعی نمی تواند نقش تماشاگر داشته باشد؛ بلکه حتماً باید در صف مصلحان باشد. پس نخست باید خودش را اصلاح کند.  ۲. خودیاری اجتماعی:  منتظر، بعد از آنکه خودش را اصلاح کرد، باید دربارة دیگران نیز بی تفاوت نباشد و در اصلاح آنان نیز بکوشد.  ۳. غرق نشدن در فساد محیط: وقتی در جوامع، فساد شیوع یافت، انسان منتظر خود را پاک نگه می‌دارد؛ زیرا به اصلاح جهان امید دارد. تنها در این صورت است که منتظر، دست از تلاش و کوشش برای حفظ پاکی خویش و حتی برای اصلاح دیگران برنخواهد داشت.  ۴. پایداری برابر رهبری‌های فاسد و مبارزه با فساد:  منتظر واقعی، هیچ گاه برابر رهبران فاسد و ستمگر خضوع نکرده و سرتسلیم فرو نمی آورد؛ بلکه در مبارزه همیشگی با فساد و حاکمان فاسد به سرمی برد و منتظر تشکیل حکومت عدل اسلامی است.
6.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ دستگیری مجری صدا و سیما بخاطر مادر امام رضا علیه‌السلام و عنایت حضرت به فرزاد جمشیدی 🌎@Shakhes3🔜
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹 هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان‌❤️ حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی (ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج گروه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366 👇👇 ۵۳. اولین شخص بیعت کننده با حضرت، چه کسی است؟  جبرئیل علیه السلام، نخستین کسی است که با آن حضرت دست بیعت می‌دهد.  امام صادق علیه السلام می‌فرماید:  هنگامی که خداوند به قائم اجازه خروج و قیام می‌دهد، او از روی منبر مردم را به یاری و ایمان به خود دعوت می‌کند و آن‌ها را به خدا قسم داده، به سوی حقوق الهی دعوت می‌کند. نیز آن‌ها را به اجرای روش و سنت رسول خدا می‌خواند. خداوند تبارک و تعالی جبرئیل را نزد آن حضرت در کنار حطیم [در مکه] می‌فرستد. جبرئیل می‌پرسد: «به چه چیز دعوت می‌کنی؟ » آن حضرت پاسخ جبرئیل را می‌دهد. آن گاه جبرئیل می‌گوید: «من اولین کسی هستم که با تو بیعت کرده، دعوت تو را می‌پذیرم، دست خود را بده تا بیعت کنم» و دست خود را بر دست «قائم» می‌کشد؛ سپس ۳۱۳ نفر با آن حضرت بیعت می‌کنند و حضرت در مکه اقامت می‌نماید تا یارانش به ده هزار نفر برسند. آن گاه از مکه به سوی مدینه رهسپار می‌شود. [۱] ـ............................. [۱]: منتخب الاثر، ص۵۸۰. در این کتاب یازده حدیث در موضوع بیعت با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و کیفیت آن آمده است.
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹 هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان‌❤️ حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی (ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج گروه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366 👇👇 ۵۴. آیا با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف همه انسان‌های کافر کشته خواهند شد و فقط یاران واقعی آن حضرت، باقی می‌مانند؟ آیا افراد دیگری که در مرتبة پایین تر ایمانی هستند، باقی نمی مانند؟  درباره قتل و کشتار در دوران ظهور، برخی افراط می‌کنند و از امام زمان علیه السلام و یاران او چهره ای خشن ارائه می‌دهند. برخی نیز تفریط کرده، می‌گویند: امام، از طریق ولایت و تصرف تکوینی و اعجاز، همه را مطیع می‌کند.  واقعیت، این است که سیاست امام علیه السلام همان سیاست پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. گاهی مقتضای عدالت و گستردن آن بر جامعه، این است که دشمنانِ سرسخت و لجوج را که هرگز با حکومت حق کنار نمی آیند، از سر راه بردارند. به یقین، قبل از ظهور و مقارن با آن، ستمگران خون ریزی بر جهان حاکمند که از هیچ جنایتی فروگذار نمی کنند. در چنین وضعیتی، برابر امامی که برای برپایی عدل و داد قیام می‌کند، بی تردید گروه‌های معاندی که دستشان به خون بشریت آلوده شده است و حق مردم را غصب کرده اند یا پست و مقام شان به خطر افتاده، مقابل حرکت و نهضت اصلاح گرایانه امام، ایستادگی می‌کنند. اینان کسانی هستند که کشته خواهند شد؛ امّا کسانی که چنین نیستند، هر چند مسلمان نباشند، کشته نخواهند شد.  بر اساس روایات، امام زمان علیه السلام برابر اهل کتاب (یهود و نصارا) نیز سیاست نرمش و مدارا را در پیش خواهد گرفت. در ابتدای امر، اهل کتاب، با پرداخت جزیه، در حکومت حضرت، به صورت مسالمت آمیز زندگی می‌کنند؛ [۱] اما بعد از اتمام حجت و برطرف شدن موانعی که بر سر راه هدایت و ایمان افراد وجود دارد و تشکیل مدینه فاضله و زمینه بسیار مناسبی که در جهت رشد و شکوفایی ایمان و فطرت الهی انسان‌ها مهیا می‌شود، عده بسیار زیادی ایمان می‌آورند و دیگر کسی گمراه باقی نمی ماند، مگر افراد لجوج که در عین تمام شدن حجت، کفر می‌ورزند. این افراد عنود و لجوج، محکوم به فنا هستند.  خلاصه سخن اینکه در آغاز ظهور، به جز افراد عنود و ظالمی که برابر عدالت حضرت می‌ایستند، کسی کشته نخواهند شد، حتی از کفار؛ امّا در دوران شکوفایی علم و ایمان و مدینه فاضله و عدل مهدوی، دیگر بهانه ای برای کفر و نپذیرفتن اسلام باقی نمی ماند.  حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مظهر رحمت پرودگار است. او می‌آید تا با ظهورش بشریت را از شرک و فساد و حکومت ستمگران نجات دهد و انسان‌ها در سایه حکومت عدل او، راه راستی را طی کنند؛ بنابراین در زمان ظهور و حاکمیت او، به جز یارانش، افراد بسیاری از مردمان به حیات خود ادامه داده، تحت راهنمایی‌های او به سمت خیر و صلاح گام برمی دارند.  ـ........‌......... [۱]: بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۷۶و ۳۷۱. «ابوبصیر می‌گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: «صاحب الامر با اهل ذمّه، یهود و نصارا چه خواهد کرد؟ » فرمود: «مانند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با آنان مصالحه می‌کند. آن‌ها هم با کمال خواری جزیه می‌دهند. »
 بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹 هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان‌❤️ حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی (ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج گروه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366 👇👇 ۵۵. مطابق حدیث پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» چرا نشناختن امام، مرگ جاهلی را به دنبال خواهد داشت؟  پاسخ←ابتدا لازم است به خود حدیث توجه شده، پیام‌هایی که از آن قابل برداشت است، مورد توجه قرار گیرد.  پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این حدیث شریف، با به کار بردن عبارت «امام زمانه»، هم به حقیقت و ماهیت مقام امام اشاره می‌فرماید و هم به وجود امام در هر زمان. «امام» کسی است که پس از پیامبر در جایگاه او قرار گرفته، وظایف پیامبر را در رهبری و هدایت مردم بر عهده دارد. او حافظ و نگه دارنده دین به صورت کامل و مفسّر و مبیّن آیات الهی متناسب با نیاز مردم است. او همانند پیامبر، شخصی معصوم و تربیت یافته پروردگار است که بر قلوب انسان‌ها احاطه داشته، عهده دار تزکیه و تهذیب نفوس آنان است. او کسی است که با آشنایی کامل از مقررات دین، باید در رأس حکومت جامعه انسانی قرار گیرد، تا اجتماع بشری را به درستی رهبری کند و محیطی اسلامی و سالم برای رشد و تعالی افراد فراهم آورد. بلندی مقام امامت از آنجا روشن می‌شود که خداوند آن را «عهد» خود دانسته و از دسترسی انسان‌های ظالم به دور داشته است. قرآن می‌فرماید:  وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُک لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیتی قالَ لا ینالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ؛  و چون پروردگار ابراهیم، او را با کلماتی بیازمود، و وی همه را به انجام رسانید. [خدا به او] فرمود: «من تو را پیشوای مردم قرار دادم». [ابراهیم] پرسید: «از دودمانم [چطور]؟ » خداوند فرمود: «پیمان من به بیدادگران نمی رسد. [۱]  کلمه «ظالم» در آیه شریف، مطلق بوده و شامل هر نوع ظلم و گناه، حتی ظلم به نفس می‌شود و تمام عمر انسان را در بر می‌گیرد؛ از این رو امام باید فردی معصوم از هر نوع خطا در طول حیات خود باشد.  پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نشناختن چنین امامی را مساوی با مرگ جاهلی قرار داده است؛ مرگی که کفر و جهالت و ضلالت از مشخصه‌های آن است. نقطه مقابل مرگ، حق و راستی و حرکت طبق خواست او و بر اساس دین او است. حال که نشناختن امام، مرگ غیرِ دینی است، پس شناختن او و پیروی از او، باعث می‌شود مرگ انسان طبق دین باشد و ختم به خیر و سعادت شود. روشن است که امام باید تجسم کامل دین خدا باشد؛ به عبارت دیگر، اسلام و قرآن ناطق باشد.  اکنون روشن می‌شود که علاوه بر شناخت شخص امام از نظر اسم و نسب، باید به بُعد شخصیتی او که همان حقیقت ولایت و امامت است، توجه نمود. ـ..................... [۱]: بقره: ۱۲۴
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹 هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان‌❤️ حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی (ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج گروه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366 👇👇 ۵۶. تعداد امامان و امر امامت به ویژه مهدویت، در روایات چگونه مطرح شده است؟  پاسخ←روایات متعددی در منابع معتبر وجود دارد که طبق آن‌ها از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دربارة تعداد امامان علیهم السلام آمده است: خلفا و امامان پس از من دوازده نفرند. شیخ طوسی ۲۵ روایت از منابع شیعه و سنی برای اثبات این مطلب در کتاب الغیبة می‌آورد.[۱]  اسود بن سعید همدانی نیز نقل می‌کند:  شنیدم جابر بن سمره می‌گفت که شنیدم رسول خدا می‌گفت: «بعد از من، دوازده خلیفه و امام، خواهد بود که همه از قریش هستند». [۲] وقتی حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم به خانه برگشت، قریش پیش او آمده، گفتند: «پس از آن، چه خواهد شد؟ » فرمود: «سپس هرج و مرج خواهد بود». [۳]  در حدیث دیگری از جابر بن عبد الله انصاری آمده است:  محضر حضرت فاطمه زهرا علیها السلام مشرف شدم. مقابلش لوحی بود که نام‌های جانشینان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دیده می‌شد. شمردم، دوازده اسم بود و [۴] آخرین آنان قائم بود. سه اسم از آن‌ها محمد و چهار اسم آن‌ها علی بود. [۵]  بر این اساس می‌توان گفت فقط شیعة امامیه، توفیق درک مفهوم این گونه احادیث را داشته اند و در شناختن تعداد خلفای بعد از رسول صلی الله علیه و آله و سلم به فهمی صحیح نائل شده اند.  آیت الله مکارم شیرازی در این باره می‌نویسد:  این احادیث که در بعضی، عزت اسلام را در گروِ دوازده خلیفه و در بعضی دیگر، بقاء و حیات دین را تا قیامت، در گرو آن دانسته و همه را از قریش و در بعضی، همه را از بنی هاشم معرفی کرده، بر هیچ مذهبی از مذاهب اسلامی، جز مذهب شیعه، تطبیق نمی کند؛ چرا که توجیه آن، طبق اعتقاد اهل تشیع کاملاً روشن است؛ در حالی که علمای اهل سنت در توجیه آن، گرفتار بن بست شدیدی شده اند.  آیا منظور، خلفای چهارگانه نخستین، به اضافه خلفای بنی امیه و بنی عباس می‌باشد؟ در حالی که می‌دانیم، نه تعداد خلفای نخستین دوازده نفر بوده، نه به انضمام بنی امیه و نه بنی عباس. این عدد دوازده، با هیچ حسابی تطبیق نمی کند. به علاوه میان خلفای بنی امیه، کسانی مثل «یزید» و در میان بنی عباس، کسانی همچون «منصور دوانیقی» و «هارون الرشید»، بودند که در ظلم و استکبار و جنایت اینها، احدی تردید ندارد و ممکن نیست آن‌ها به عنوان خلفای پیامبر و مایه عزت و سربلندی اسلام محسوب شوند! هر قدر معیار‌ها را نیز ساده فرض کنیم، باز آن‌ها قطعاً بیرونند. از این‌ها که بگذریم، عدد دوازده را، در هیچ مورد جز ائمه دوازده گانه شیعه نمی یابیم. [۶] ـ............. [۱]: ر. ک: غیبت، ص۱۲۶- ۱۵۶.   [۲]: «.. عن الأسود بن سعید الهمدانی، قال سمعت جابر بن سمرة یقول: سمعت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم یقول: «یکون بعدی اثنی عشر خلیفه، کلهم من قریش»، قال: فلما رجع إلی منزله أتته قریش فقالوا: «ثم یکون ماذا؟ » فقال: «ثم یکون هرج».   [۳]: غیبت، ص ۱۲۷و۱۲۸.   [۴]: عن ابی جعفر علیه السلام، عن جابر بن عبدالله الانصاری قال: «دخلت علی فاطمه علیها السلام و بین یدیها [لوح مکتوب] فیه أسماء الأوصیاء فعددت اثنی عشر آخرهم القائم، ثلاثة منهم محمد و اربعة منهم علی ».  [۵]: کمال الدین، ص۲۶۹.   [۶]: پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان، ص۳۰۳.