بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_آفتاب_مهر(ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج
#صفحه111
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
۵۴. آیا با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف همه انسانهای کافر کشته خواهند شد و فقط یاران واقعی آن حضرت، باقی میمانند؟ آیا افراد دیگری که در مرتبة پایین تر ایمانی هستند، باقی نمی مانند؟
درباره قتل و کشتار در دوران ظهور، برخی افراط میکنند و از امام زمان علیه السلام و یاران او چهره ای خشن ارائه میدهند. برخی نیز تفریط کرده، میگویند: امام، از طریق ولایت و تصرف تکوینی و اعجاز، همه را مطیع میکند.
واقعیت، این است که سیاست امام علیه السلام همان سیاست پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. گاهی مقتضای عدالت و گستردن آن بر جامعه، این است که دشمنانِ سرسخت و لجوج را که هرگز با حکومت حق کنار نمی آیند، از سر راه بردارند. به یقین، قبل از ظهور و مقارن با آن، ستمگران خون ریزی بر جهان حاکمند که از هیچ جنایتی فروگذار نمی کنند. در چنین وضعیتی، برابر امامی که برای برپایی عدل و داد قیام میکند، بی تردید گروههای معاندی که دستشان به خون بشریت آلوده شده است و حق مردم را غصب کرده اند یا پست و مقام شان به خطر افتاده، مقابل حرکت و نهضت اصلاح گرایانه امام، ایستادگی میکنند. اینان کسانی هستند که کشته خواهند شد؛ امّا کسانی که چنین نیستند، هر چند مسلمان نباشند، کشته نخواهند شد.
بر اساس روایات، امام زمان علیه السلام برابر اهل کتاب (یهود و نصارا) نیز سیاست نرمش و مدارا را در پیش خواهد گرفت. در ابتدای امر، اهل کتاب، با پرداخت جزیه، در حکومت حضرت، به صورت مسالمت آمیز زندگی میکنند؛ [۱] اما بعد از اتمام حجت و برطرف شدن موانعی که بر سر راه هدایت و ایمان افراد وجود دارد و تشکیل مدینه فاضله و زمینه بسیار مناسبی که در جهت رشد و شکوفایی ایمان و فطرت الهی انسانها مهیا میشود، عده بسیار زیادی ایمان میآورند و دیگر کسی گمراه باقی نمی ماند، مگر افراد لجوج که در عین تمام شدن حجت، کفر میورزند. این افراد عنود و لجوج، محکوم به فنا هستند.
خلاصه سخن اینکه در آغاز ظهور، به جز افراد عنود و ظالمی که برابر عدالت حضرت میایستند، کسی کشته نخواهند شد، حتی از کفار؛ امّا در دوران شکوفایی علم و ایمان و مدینه فاضله و عدل مهدوی، دیگر بهانه ای برای کفر و نپذیرفتن اسلام باقی نمی ماند.
حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مظهر رحمت پرودگار است. او میآید تا با ظهورش بشریت را از شرک و فساد و حکومت ستمگران نجات دهد و انسانها در سایه حکومت عدل او، راه راستی را طی کنند؛ بنابراین در زمان ظهور و حاکمیت او، به جز یارانش، افراد بسیاری از مردمان به حیات خود ادامه داده، تحت راهنماییهای او به سمت خیر و صلاح گام برمی دارند.
ـ.................
[۱]: بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۷۶و ۳۷۱. «ابوبصیر میگوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: «صاحب الامر با اهل ذمّه، یهود و نصارا چه خواهد کرد؟ » فرمود: «مانند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با آنان مصالحه میکند. آنها هم با کمال خواری جزیه میدهند. »
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_آفتاب_مهر(ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج
#صفحه113
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
۵۵. مطابق حدیث پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» چرا نشناختن امام، مرگ جاهلی را به دنبال خواهد داشت؟
پاسخ←ابتدا لازم است به خود حدیث توجه شده، پیامهایی که از آن قابل برداشت است، مورد توجه قرار گیرد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این حدیث شریف، با به کار بردن عبارت «امام زمانه»، هم به حقیقت و ماهیت مقام امام اشاره میفرماید و هم به وجود امام در هر زمان. «امام» کسی است که پس از پیامبر در جایگاه او قرار گرفته، وظایف پیامبر را در رهبری و هدایت مردم بر عهده دارد. او حافظ و نگه دارنده دین به صورت کامل و مفسّر و مبیّن آیات الهی متناسب با نیاز مردم است. او همانند پیامبر، شخصی معصوم و تربیت یافته پروردگار است که بر قلوب انسانها احاطه داشته، عهده دار تزکیه و تهذیب نفوس آنان است. او کسی است که با آشنایی کامل از مقررات دین، باید در رأس حکومت جامعه انسانی قرار گیرد، تا اجتماع بشری را به درستی رهبری کند و محیطی اسلامی و سالم برای رشد و تعالی افراد فراهم آورد. بلندی مقام امامت از آنجا روشن میشود که خداوند آن را «عهد» خود دانسته و از دسترسی انسانهای ظالم به دور داشته است. قرآن میفرماید:
وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُک لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیتی قالَ لا ینالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ؛
و چون پروردگار ابراهیم، او را با کلماتی بیازمود، و وی همه را به انجام رسانید. [خدا به او] فرمود: «من تو را پیشوای مردم قرار دادم». [ابراهیم] پرسید: «از دودمانم [چطور]؟ » خداوند فرمود: «پیمان من به بیدادگران نمی رسد. [۱]
کلمه «ظالم» در آیه شریف، مطلق بوده و شامل هر نوع ظلم و گناه، حتی ظلم به نفس میشود و تمام عمر انسان را در بر میگیرد؛ از این رو امام باید فردی معصوم از هر نوع خطا در طول حیات خود باشد.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نشناختن چنین امامی را مساوی با مرگ جاهلی قرار داده است؛ مرگی که کفر و جهالت و ضلالت از مشخصههای آن است. نقطه مقابل مرگ، حق و راستی و حرکت طبق خواست او و بر اساس دین او است. حال که نشناختن امام، مرگ غیرِ دینی است، پس شناختن او و پیروی از او، باعث میشود مرگ انسان طبق دین باشد و ختم به خیر و سعادت شود. روشن است که امام باید تجسم کامل دین خدا باشد؛ به عبارت دیگر، اسلام و قرآن ناطق باشد.
اکنون روشن میشود که علاوه بر شناخت شخص امام از نظر اسم و نسب، باید به بُعد شخصیتی او که همان حقیقت ولایت و امامت است، توجه نمود.
ـ.....................
[۱]: بقره: ۱۲۴
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_آفتاب_مهر(ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج
#صفحه115
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
۵۶. تعداد امامان و امر امامت به ویژه مهدویت، در روایات چگونه مطرح شده است؟
پاسخ←روایات متعددی در منابع معتبر وجود دارد که طبق آنها از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دربارة تعداد امامان علیهم السلام آمده است: خلفا و امامان پس از من دوازده نفرند. شیخ طوسی ۲۵ روایت از منابع شیعه و سنی برای اثبات این مطلب در کتاب الغیبة میآورد.[۱]
اسود بن سعید همدانی نیز نقل میکند:
شنیدم جابر بن سمره میگفت که شنیدم رسول خدا میگفت: «بعد از من، دوازده خلیفه و امام، خواهد بود که همه از قریش هستند». [۲] وقتی حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم به خانه برگشت، قریش پیش او آمده، گفتند: «پس از آن، چه خواهد شد؟ » فرمود: «سپس هرج و مرج خواهد بود». [۳]
در حدیث دیگری از جابر بن عبد الله انصاری آمده است:
محضر حضرت فاطمه زهرا علیها السلام مشرف شدم. مقابلش لوحی بود که نامهای جانشینان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دیده میشد. شمردم، دوازده اسم بود و [۴] آخرین آنان قائم بود. سه اسم از آنها محمد و چهار اسم آنها علی بود. [۵]
بر این اساس میتوان گفت فقط شیعة امامیه، توفیق درک مفهوم این گونه احادیث را داشته اند و در شناختن تعداد خلفای بعد از رسول صلی الله علیه و آله و سلم به فهمی صحیح نائل شده اند.
آیت الله مکارم شیرازی در این باره مینویسد:
این احادیث که در بعضی، عزت اسلام را در گروِ دوازده خلیفه و در بعضی دیگر، بقاء و حیات دین را تا قیامت، در گرو آن دانسته و همه را از قریش و در بعضی، همه را از بنی هاشم معرفی کرده، بر هیچ مذهبی از مذاهب اسلامی، جز مذهب شیعه، تطبیق نمی کند؛ چرا که توجیه آن، طبق اعتقاد اهل تشیع کاملاً روشن است؛ در حالی که علمای اهل سنت در توجیه آن، گرفتار بن بست شدیدی شده اند.
آیا منظور، خلفای چهارگانه نخستین، به اضافه خلفای بنی امیه و بنی عباس میباشد؟ در حالی که میدانیم، نه تعداد خلفای نخستین دوازده نفر بوده، نه به انضمام بنی امیه و نه بنی عباس. این عدد دوازده، با هیچ حسابی تطبیق نمی کند. به علاوه میان خلفای بنی امیه، کسانی مثل «یزید» و در میان بنی عباس، کسانی همچون «منصور دوانیقی» و «هارون الرشید»، بودند که در ظلم و استکبار و جنایت اینها، احدی تردید ندارد و ممکن نیست آنها به عنوان خلفای پیامبر و مایه عزت و سربلندی اسلام محسوب شوند! هر قدر معیارها را نیز ساده فرض کنیم، باز آنها قطعاً بیرونند. از اینها که بگذریم، عدد دوازده را، در هیچ مورد جز ائمه دوازده گانه شیعه نمی یابیم. [۶]
ـ.............
[۱]: ر. ک: غیبت، ص۱۲۶- ۱۵۶.
[۲]: «.. عن الأسود بن سعید الهمدانی، قال سمعت جابر بن سمرة یقول: سمعت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم یقول: «یکون بعدی اثنی عشر خلیفه، کلهم من قریش»، قال: فلما رجع إلی منزله أتته قریش فقالوا: «ثم یکون ماذا؟ » فقال: «ثم یکون هرج».
[۳]: غیبت، ص ۱۲۷و۱۲۸.
[۴]: عن ابی جعفر علیه السلام، عن جابر بن عبدالله الانصاری قال: «دخلت علی فاطمه علیها السلام و بین یدیها [لوح مکتوب] فیه أسماء الأوصیاء فعددت اثنی عشر آخرهم القائم، ثلاثة منهم محمد و اربعة منهم علی ».
[۵]: کمال الدین، ص۲۶۹.
[۶]: پنجاه درس اصول عقاید برای جوانان، ص۳۰۳.
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_آفتاب_مهر(ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج
#صفحه117
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
۵۷. آیا میان «جهانی شدن» و «جهانی سازی» فرقی هست؟ آیا این روند، به حکومت حضرت منتهی میشود یا خیر؟
پاسخ←جهانی شدن، یعنی حرکت همة جوامع به سوی جهانی وحدت یافته که همه چیز در سطحِ جهانیِ آن، مطرح میشود. در حقیقت، جهانی شدن به معنای آزادی مطلق کسب و کار، برداشته شدن همة موانع جریان یافتن سهل و آسان سرمایه و نفوذ آن در همة عرصه ها، حرکت روان اطلاعات و امور مالی و خدماتی، تداخل فرهنگ ها، آن هم به سوی یکسان شدن است. تمام این امور در مقیاس جهانی رخ میدهد و هدف آن، دستیابی به بازار واحد جهانی فارق از موانع تولید و سرمایه گذاری و خدمات و اشتغال خواهد بود.
در این پروسه، جهانی شدن اقتصاد، مهم بُعد است و سیاست و فرهنگ تا حد زیادی تحت تأثیر نظام سرمایه داری میباشد. همچنین جهانی شدن، یک روند و حرکت تدریجی، طبیعی و تکاملی برای ایجاد جهانی با ارزشهای مشترک و احترام به مبانی فرهنگی دیگران است. امروزه این روند طبیعی به سوی اهداف خاص اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی قدرتهای سلطه جو سوق داده شده است.
قدرتهای پیشرفته غربی و صاحبان شرکتهای بزرگ اقتصادی تجاری و … این روند را در خدمت منافع خود گرفته، به نوعی خود را به این فرایند طبیعی (جهانی شدن) تحمیل کرده اند. آنها به نوعی جهانی کردن را به میل خود و در جهت اهداف خود پدید آورده، سیر طبیعی آن را دچار انحراف کرده اند. به این پروژه جدید «جهانی سازی» گفته میشود.
به عبارت دیگر جهانی شدن یک سیر و روند طبیعی برای حرکت جوامع به سوی فناوری پیشرفته و استفاده بهینه از قابلیتهای علمی و طبیعی در پرتو استعدادهای انسانی است؛ اما وقتی این حرکت و روند طبیعی در اختیار تفکر عده ای خاص قرار گیرد و به نوعی با اعمال اراده، این مسیر طبیعی را به سوی اهداف خاص و از پیش تعیین شده سوق دهند، این حرکت را از جهانی شدن به جهانی سازی تبدیل کرده اند؛ برای مثال میتوان از «انرژی اتمی» را که در اختیار قدرتهای خاصی قرار دارد، نام برد. امروزه جهانی سازی دقیقاً همان غربی سازی و آمریکایی سازی است؛ یعنی تحت سلطه قرار دادن کل جهان از سوی آمریکا با در اختیار گرفتن اهرمهای تعیین کننده در اقتصاد جهانی و سیاست جهانی. در نهایت، فرهنگ آمریکایی به عنوان یک پروژه نهایی در دستور کار قرار میگیرد.
قابل توجه، اینکه میتوان حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام را در راستای جهانی شدن تلقی کرد و در صورت عدم انحراف اساسی در مسیر آن، میتوان آن را منتهی به حکومت عدل جهانی حضرت مهدی علیه السلام دانست که حاکمیت عدالت در همة ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و … است؛ اما جهانی سازی که برنامه ای بر اساس منافع و اهداف قدرتهای سلطه در جهان است، به هیچ وجه نمی تواند با حکومت مهدوی و اهداف و برنامههای آن هماهنگ باشد؛ بلکه یکی از اهداف اساسی حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام قطع هرگونه سلطه فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی از سوی قدرتهای استعمارگر و ظالم در جهان خواهد بود.
در نتیجه باید گفت حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بنا بر آیات و روایات، حتمی است؛ لذا اگر جهانی شدن به آن سمت حرکت کند، حضرت برای تشکیل حکومت جهانی خود، موانع کمتری دارد وگرنه حضرت برای این کار بزرگ، موانع بیشتری سر راه خود خواهد داشت. [۱]
ـ........................
[۱]: برای مطالعات بیشتر دربارة جهانی شدن، ر. ک: الف. کتابها جهانی شدن، فرهنگی آزمونی برای تمدنها ؛ ژرارلوکلر، ترجمه سعید کامران؛ آینده جهان، رحیم کارگر؛ جهانی شدن قتل عام اقتصادی ؛ فریبرز رئیس دانا؛ جهانی شدن قدرت و دموکراسی ؛ مارک پلاتنر، ترجمه سیروس فیضی؛ برندگان و بازندگان جهانی شدن ؛ لستر تارو، ترجمه مسعود کرباسیان؛ جهانی شدن و جنگ ؛ ترجمه لطفعلی سمینو؛ فصلنامه انتظار، شماره ۶، مقاله «جهانی شدن و حکومت حضرت مهدی علیه السلام »؛ فصلنامه انتظار، شماره ۷، و....... منابع فوق در کتابخانه مرکز تخصصی مهدویت قم موجود است.
#شهادت_حضرت_باقر🖤 علیه السلام تسلیت
3.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 سهم من از غدیر
🔸مشارکت در ایستگاه صلواتی عید غدیر
📌هر سهم ٢۵٠ هزار تومان
عید غدیر، رکن شیعه است.
چقدر حاضریم برای مذهب مون و اعتقادمون هزینه کنیم؟!
شماره کارتِ هیات بیت الحسن علیه السلام
5029087001441800
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_آفتاب_مهر(ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج
#صفحه121
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
۵۸. ظهور، چگونه میتواند خاستگاه ارادی داشته باشد؟
پاسخ←تحقق این امر، دلایل مختلفی دارد؛ از جمله اینکه: در فطرت انسان ها، حق طلبی و عدالت خواهی نهفته شده است. در درون جان و خمیر مایه آنان رشد و تعالی، مهر ورزی و نیک خواهی، آسایش و آرامش همگانی، بیزاری از ظلم و فریب کاری، نفرت از تباهی و آلودگی نهادینه شده است. انسان ها، واقعاً زیبایی و رفاه را برای همه خواسته، از مشکلات و کاستیهای دیگران رنج میبرند؛ لذا هنگام بروز بلا ها، به یاری یک دیگر برمی خیزند. طبیعی است انسانی که دارای حیات اجتماعی است، زمانی میتواند به امیال فطری خود پاسخ دهد که جامعه، تحت مدیریت صحیح قرار گیرد. آدمی وقتی میبیند مکتبهای دست ساز بشر و حاکمیت انسانهای بریده از خدا، نه تنها نتوانسته اند محیط مطلوب را فراهم آورد؛ بلکه با فراوانی ظلم و فساد، دردهای بی شماری را بر او تحمیل کرده اند، از درون جان، آرزو میکند که روزی انسان کامل بیاید و در سایه سار حکومتش، حقیقت زیبایی خویش را جلوه گر سازد؛ بنابراین ظهور امام مهدی علیه السلام امری است که فطرت، آن را میطلبد و خداوند در پاسخ به این نیاز فطری، ظهور منجی را نوید داده است.
اگر از راه عقل بخواهیم به این مطلب بنگریم، میتوانیم بگوییم: یکی از صفات زیبای الهی، لطف است. هرجا فیض الهی امکان داشته باشد، لطف او میطلبد که این فیض را برساند؛ از این رو امامت طبق تعریف شیعه پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم معنا پیدا میکند؛ چرا که وجود امام و راهبری او، انسان را به خدا نزدیک تر و از معصیت دورتر میکند. حال اگر مردم به گونه ای آمادة پذیرش مدیریت و حاکمیت امام معصوم شدند، تا در سایه حکومت او، به سوی تعالی و قرب الهی حرکت کنند، لطف خدا میطلبد ظهور چنین فردی را رقم بزند.
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_آفتاب_مهر(ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج
#صفحه122
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
۵۹. آیا صحیح است که در عصر ظهور، پستی و بلندیهای زمین رفع شده، بُعد مسافت، مانع دید نخواهد شد؟
مرور روایات مهدویت نشان میدهد موانع ظهور امام دوازدهم علیه السلام رو به کاهش نهاده است و در آستانه ظهور، به طور کامل از بین خواهند رفت؛ به همین لحاظ میتوان از مضمون سؤال که از روایات مهدویت برداشت شده است، چنین استفاده نمود بینش و بصیرت جامعه افزایش مییابد و از جایگاه امام عصر علیه السلام آگاهی مییابند وبه بهترین شکل اورا حس میکنند؛ گویی او را میبینند و مانعی از شناخت امام پیش روی جامعه قرار نمی گیرد. در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است:
وهو الذی تطوی له الأرض ویذل له کل صعب؛ [۱]
حضرت مهدی علیه السلام همان شخصیتی است که زمین برای او به حرکت در میآید و مانعی مقابل ظهور او تاب نمی آورد.
طبق این روایت، میتوان گفت حرکت زمین کنایه از پذیرش حکومت آن حضرت در حد گسترده و نامحدود است؛ چرا که با ارتقاء دیدگاه جامعه و رشد فکری انسان ها، مقابل اندیشه مهدویت و حکومت امام دوازدهم علیه السلام مقاومت نخواهد شد.
گویی همه پستی و بلندیهای آن کنار رفته اند تا جامعه شاهد تحقق عدالت در سرتا سر جهان باشد؛ به همین روی تعبیر روایت، کنایه از فراگیر بودن حکومت امام دوازدهم علیه السلام و ظهور او خواهد بود. بعید مینماید در عصر ظهور، ظاهر زمین تغییر یافته، پستی و بلندی آن دچار تحول غیر طبیعی شود.
ـ.........................
[۱]:رک: کمال الدین، ص۳۷۸
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_آفتاب_مهر(ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج
#صفحه123
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
۶۰. ولادت امام دوازدهم علیه السلام چگونه اثبات میشود؟
ولادت امام دوازدهم علیه السلام از منظر شیعیان آن حضرت امری مسلم به شمار میآید؛ شهادت شاهدانی چون حضرت حکیمه خاتون دختر امام جواد علیه السلام گواه این ادعاست. [۱] از آن جا که ولادت امام دوازدهم علیه السلام به صورت پنهانی انجام گرفت بیم آن بود که شیعیان در شناخت آخرین حجّت پروردگار به اشتباه و گمراهی گرفتار آیند. امام عسکری علیه السلام وظیفه داشت تا فرزند خود را به گروهی از بزرگان شیعه و افراد مورد اعتماد معرفی کند تا آنان نیز خبر ولادت او را به دیگر پیروان اهل بیت علیهم السلام برسانند و بدین ترتیب ضمن معرفی آن بزرگوار، تهدیدی نیز متوجّه وجود آن آخرین سفیر حق نگردد.
«احمد بن اسحاق» که از بزرگان شیعه و پیروان ویژه امام یازدهم علیه السلام است میگوید:
خدمت امام عسکری علیه السلام شرفیاب شدم و میخواستم در مورد امام پس از او سؤال کنم؛ ولی پیش از آن که سخنی بگویم فرمود: «ای احمد! همانا خدای متعال از آن زمان که آدم را آفریده، زمین را از حجّت خود خالی نگذاشته است و تا قیامت نیز چنین نخواهد کرد! به واسطه حجّت خدا، بلا از اهل زمین برداشته میشود و [به برکت وجود او] باران باریده و بهرههای زمینی بیرون میآید. »
عرض کردم: ای پسر رسول خدا! امام و جانشین پس از شما کیست؟!
آن حضرت با شتاب به درون خانه رفت و بازگشت در حالی که پسری سه ساله که رویش همانند ماه تمام میدرخشید بر دوش خویش داشت و فرمود: «ای احمد بن اسحاق! اگر نزد خدای متعال و حجّتهای او گرامی نبودی، این پسرم را به تو نشان نمی دادم! همانا او هم نام و هم کنیه رسول خداست و کسی است که زمین را از عدل و داد پر میکند همان گونه که از ظلم و ستم پر شده باشد. »
گفتم: سرور من! آیا نشانه ای هست که قلبم به آن آرام گردد؟!
[در این هنگام] آن کودک، لب به سخن گشود و به زبان عربی روان گفت:
«اَنا بَقیةُ اللّهِ فی اَرْضِهِ والمُنْتَقِمُ مِنْ اَعْدائِهِ... من بقیة الله در زمین هستم که از دشمنان خدا انتقام خواهم گرفت؛ ای احمد بن اسحاق، پس از این که با چشم خود میبینی در پی نشانه مباش!!»
احمد بن اسحاق گوید: پس [ از شنیدن این سخنان ]با شادمانی از خانه امام علیه السلام بیرون شدم.... [۲]
همچنین محمد بن عثمان [۳] و چند تن دیگر از بزرگان شیعه نقل میکنند:
چهل نفر از شیعیان نزد امام یازدهم گرد آمدیم. آن حضرت، فرزندش را به ما نشان داد و فرمود: «پس از من، این امام شما و جانشین من است. از او فرمان برید و بعد از من در دین خود پراکنده نشوید که هلاک خواهید شد و [ بدانید که ] پس از امروز او را نخواهید دید.... » [۴]
گفتنی است که یکی از برنامههای دینی و سنّتهای سفارش شده، عقیقه کردن و ولیمه دادن برای نوزاد است و آن کشتن گوسفند و طعام دادن به گروهی از مردم است که برای سلامتی و طول عمر فرزند تأثیر فراوان دارد. امام حسن عسکری علیه السلام بارها برای فرزندش عقیقه کرد [۵] تا ضمن عمل به این سنّت نیکوی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گروههای بسیاری از شیعیان را از ولادت امام دوازدهم آگاه سازد.
محمد بن ابراهیم گوید:
امام عسکری علیه السلام برای یکی از شیعیان خود، گوسفند سر بریده ای فرستاد و فرمود: «این از عقیقه فرزندم «محمد» است. » [۶]
ـ......ٕ................
[۱]: کمال الدین، ص۴۲۴.
[۲]: کمال الدین، ج ۲، باب ۳۸، ح ۱، ص ۸۰.
[۳]: او دومین نائب خاص امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در دوره غیبت صغری است که در بخش غیبت، شرح حال او خواهد آمد.
[۴]: کمال الدین، ج ۲، باب ۴۳، ح ۲، ص ۱۶۲.
[۵]: کمال الدین، ج ۲، باب ۴۲.
[۶]: کمال الدین، ج ۲، باب ۴۳، ح ۲، ص ۱۵۸.
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_آفتاب_مهر(ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج
#صفحه126
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
۶۱. سیمای جهان در دوران پیش از قیام حضرت مهدی علیه السلام چگونه خواهد بود؟
جهان در آستانه ظهور را میتوان چنین تصور کرد: گروهی از مردم برای کسب منافع بیشتر، به ظلم و ستم رو میآورند. اینان برای به دست آوردن امکانات بیشتر از هیچ جنایتی روی گردان نبوده، به استثمار مردم اقدام میکنند. [۱] در کنار استفاده از ابزار ظلم، فساد را نیز در جامعه رواج میدهند. آنان میکوشند با فریب مردم و کشاندن آنان به ورطه فساد، حاکمیت ظالمانه خود را ادامه دهند و در این راستا عده ای را به دامن فساد میکشانند؛ درنتیجه: وضع حکومت ها، استبدادی [۲] و افراد آن، فاسد و ظالم هستند و حکومتها ضعیف و زودگذر و متزلزلند.
از اسلام و قرآن فقط اسمی باقی میماند و مساجدِ زیبا، اما بدون جمعیت، فراوان است. [۳]
عواطف انسانی ضعیف میشود و رحم و دلسوزی وجود ندارد. انواع فسادهای اخلاقی به صورت علنی و بدون نهی و جلوگیری در جامعه انجام میشود. [۴]
ترس و اضطراب، فراگیر و راهها ناامن میشود. جنایتهای هولناک صورت میگیرد و مردم، آرزوی مرگ میکنند. مرگهای ناگهانی و زلزله و جنگ و فتنه و بیماری و مرگ زیاد میشود. [۵]
باران و محصولات کشاورزی کاهش یافته و رودها و چشمهها خشک میشوند و گرانی و فقر و گرسنگی و عدم رونق تجارت و بازار، بیداد میکند.
در مقابل این گروه، برخی دیگر از مردم که دین را ضامن سعادت، و دولت امام مهدی علیه السلام را شایسته جامعه و منزلت انسانها می دانند، ضمن تقویت درونی باورهای دینی، زمینه سازی برای دوران ظهور را سرلوحه برنامههای خود قرار میدهند. آنها سعی میکنند مردم را با امام مهدی علیه السلام و واقعیتهای حکومت او آشنا کنند تا آماده پذیرش ظهور شوند. [۶]
در آستانه ظهور، حرکت این دو گروه به اوج میرسد و هریک با تلاش فراوان میکوشند مردم را با خود هم رأی کنند. نتیجه این تقابل، خواست عمومی مردم برای ظهور است. [۷]
برابر با روایات مهدویت قطع به یقین خواسته مهدی یاوران تحقق مییابد.
ـ..............
[۱]: ملاحم، ص۷۷.
[۲]: غیبت نعمانی، ص۲۵۳؛ غیبت طوسی، ص۲۷۴.
[۳]: بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۳.
[۴]: بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۸۰.
[۵]:بحارالانوار،ج۵۲، ص۳۸۰
[۶]: احتجاج، ج۲، ص۲۶۰؛ بحارالانوار، ج۲، ص۶.
[۷]: احقاق الحق، ج۱۳، ص۳۲۴.
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_آفتاب_مهر(ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج
#صفحه127
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
۶۲. پیشرفت و شکوفایی علمی و معنوی در دوران ظهور حضرت مهدی علیه السلام چگونه خواهد بود؟
درباره شکوفایی و پیشرفت در جامعه پس از ظهور، به صورت عام و کلی به چند گزینه میتوان اشاره کرد:
۱. اجرای دستورات اسلام با عمل به کتاب خدا و احیای سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و از بین بردن بدعت ها.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
[حضرت مهدی] آنچه از کتاب و سنت مرده است را زنده میکند. [۱]
امیرالمؤمنین علیه السلام دربارة آموزش قرآن؛ فرمود:
گویی شیعیانم را میبینم که در مسجد کوفه، گرد آمده اند و با برپایی چادر هایی، قرآن را به همان ترتیبی که نازل شده است، به مردم آموزش میدهند. [۲]
همچنین آن حضرت دربارة توجه به عبادت فرمود:
مردم در روزگار مهدی به عبادت و دین، روی میآورند و نماز را به جماعت برگزار میکنند. [۳]
دربارة رشد اخلاق و صفات پسندیده و از بین رفتن رذایل و صفات ناپسند، از امیرالمؤمنین علیه السلام چنین نقل شده است:
هنگامی که قائم ما قیام کند، کینههای بندگان از یک دیگر از دل هایشان زدوده میشود.
در روایتی امام باقر علیه السلام فرمود:
هنگامی که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان میگذارد و اخلاقشان را به کمال میرساند. [۴]
۲. شکوفایی علم و دانش
امام صادق علیه السلام میفرماید:
دانش، ۲۷ حرف است و همه آنچه پیامبران آورده اند، فقط دو حرف از آن است و مردم تا کنون جز با آن دو حرف با حرفهای دیگر آشنایی ندارند. هنگامی که قائم قیام کند، ۲۵ حرف دیگر را بیرون میآورد و میان مردم، نشر و گسترش میدهد. آن دو حرف را نیز ضمیمه کند و مجموع ۲۷ حرف را میان مردم گسترش میدهد. [۵]
امام باقر علیه السلام دربارة فراگیری حکمت فرمود:
در روزگار مهدی علیه السلام به اندازه ای به شما حکمت و فهم داده میشود که یک زن در خانه اش، طبق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت میکند. [۶]
نیز فرمود: در زمان او به شما حکمت داده میشود. [۷]
۳. امنیت فراگیر در عرصههای مختلف
خداوند میفرماید:
و لیبدلنهم من بعد خوفهم امناً؛ ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل میکند. [۸]
۴. اقتصاد شکوفا و سالم
امام صادق علیه السلام فرمود: «در دولت مهدی علیه السلام ربا از بین میرود». [۹]
دربارة عمران و آبادی، امام باقر علیه السلام فرمود:
در زمان حکومت مهدی علیه السلام روی زمین، ویرانه ای باقی نمی ماند، مگر آنکه آباد میشود». [۱۰]
همچنین محصولات کشاورزی فراوان میشود.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
رودخانه ها، پر از آب میشوند و چشمه سارها به جوشش آمده، لبریز میگردند. زمین، چند برابر محصول میدهد. [۱۱]
۵. سلامتی جسم و روان
امام باقر علیه السلام فرمود: هر کس قائم را درک کند، اگر به بیماری دچار شود، شفا یابد و چنانچه دچار ناتوانی باشد. توانا و نیرومند شود. [۱۲]
ـ............
[۱]: نهج البلاغه، خطبه ۱۳۸.
[۲]: همان، ج۵۲، ۳۶۴.
[۳]: عقد الدرر، ص۱۵۹.
[۴]: بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.
[۵]: بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.
[۶]: بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۵۲.
[۷]: بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۵۲.
[۸]: نور: ۵۵.
[۹]: منتخب الاثر، ص۴۷۴.
[۱۰]: منتخب الاثر، ص۶۰۶.
[۱۱]: بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۰۴.
[۱۲]: بحار الانوار، ج ۵۲، ص۳۳۵.
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_آفتاب_مهر(ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج
#صفحه130
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
۶۳. وظیفه جامعه اسلامی در برابر اخباری که از سوی حضرت مهدی علیه السلام میرسد، چیست؟
خبرهایی که از ناحیه حضرت مهدی صادر میشود، بر دو گونه اند:
دستة ا ول خبرهایی هستند که به صورت مکتوب، ثبت و ضبط شده است. صحت و سقم این گونه اخبار با سنجش و بررسی آنها در علم حدیث شناسی و علم رجال، مشخص خواهد شد.
دستة دوم، خبرهایی اند که در هیچ یک از منابع حدیثی و روایی یافت نمی شود و چه بسا به صورت یک ادعا مطرح شوند. در این صورت چنانچه این خبر مطابق آموزههای مهدوی، هماهنگ با آیات قرآن و سنت و سیره و روش و منش اهل بیت علیهم السلام و نیز قابل تطبیق با واقعیات تاریخی باشد، میتوان آن را پذیرفت لکن همان گونه که از ناحیه امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف توصیه شده است؛ شایسته است منتظران آن حضرت در این گونه موارد به علما مراجعه نمایند. [۱] در غیر این صورت، دلیلی بر پذیرش آنها وجود ندارد. امام صادق علیه السلام در پاسخ سؤال مفضل بن عمر از کیفیت برخورد با این گونه ادعاها فرمود:
هرگاه شخصی مدعی مهدویت شد، از او چیزهایی را سؤال کنید که مانند او پاسخ میدهد (با مقایسه پاسخ او نسبت به کلام امام علیه السلام او را مورد سنجش قرار دهید). [۲]
بنابراین بایسته است اخبار با آموزة مهدویت مقایسه شوند. چنان چه هماهنگی بین این گونه اخبار و آموزه مهدویت نباشد، دلیلی بر پذیرش آنها وجود ندارد. شایان ذکر است در نظر گرفتن ویژگیهای شخصی حضرت برای تشخیص چهره مدعی از چهره واقعی نیز لازم است؛ چرا که ممکن است در پاره ای موارد، سخنی هماهنگ با مهدویت از سوی غیر امام صادر شود. به همین لحاظ هوشیاری در این گونه اخبار نیز زینت بخش فراست و زیرکی منتظران خواهد بود.
ـ.......................
[۱]: کمال الدین، ص۴۸۴.
[۲]: ر. ک: کافی، ج۱، ص۳۴۰.