eitaa logo
شیخ محمد آمیخته
199 دنبال‌کننده
278 عکس
441 ویدیو
34 فایل
اطلاعاتی پیرامون کلاس ها و سخنرانی های حقیر جهت ارائه‌ی انتقادات و پیشنهادات👇 @emam_hasan118 لینک دعوت به کانال👇
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹 هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان‌❤️ حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی (ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج گروه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366 👇👇 ۶۲. پیشرفت و شکوفایی علمی و معنوی در دوران ظهور حضرت مهدی علیه السلام چگونه خواهد بود؟  درباره شکوفایی و پیشرفت در جامعه پس از ظهور، به صورت عام و کلی به چند گزینه می‌توان اشاره کرد:  ۱. اجرای دستورات اسلام با عمل به کتاب خدا و احیای سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و از بین بردن بدعت ها.  امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:  [حضرت مهدی] آنچه از کتاب و سنت مرده است را زنده می‌کند. [۱]  امیرالمؤمنین علیه السلام دربارة آموزش قرآن؛ فرمود:  گویی شیعیانم را می‌بینم که در مسجد کوفه، گرد آمده اند و با برپایی چادر هایی، قرآن را به همان ترتیبی که نازل شده است، به مردم آموزش می‌دهند. [۲]  همچنین آن حضرت دربارة توجه به عبادت فرمود:  مردم در روزگار مهدی به عبادت و دین، روی می‌آورند و نماز را به جماعت برگزار می‌کنند. [۳]  دربارة رشد اخلاق و صفات پسندیده و از بین رفتن رذایل و صفات ناپسند، از امیرالمؤمنین علیه السلام چنین نقل شده است:  هنگامی که قائم ما قیام کند، کینه‌های بندگان از یک دیگر از دل هایشان زدوده می‌شود.  در روایتی امام باقر علیه السلام فرمود:  هنگامی که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان می‌گذارد و اخلاقشان را به کمال می‌رساند. [۴]  ۲. شکوفایی علم و دانش  امام صادق علیه السلام می‌فرماید:  دانش، ۲۷ حرف است و همه آنچه پیامبران آورده اند، فقط دو حرف از آن است و مردم تا کنون جز با آن دو حرف با حرف‌های دیگر آشنایی ندارند. هنگامی که قائم قیام کند، ۲۵ حرف دیگر را بیرون می‌آورد و میان مردم، نشر و گسترش می‌دهد. آن دو حرف را نیز ضمیمه کند و مجموع ۲۷ حرف را میان مردم گسترش می‌دهد. [۵]  امام باقر علیه السلام دربارة فراگیری حکمت فرمود:  در روزگار مهدی علیه السلام به اندازه ای به شما حکمت و فهم داده می‌شود که یک زن در خانه اش، طبق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت می‌کند. [۶] نیز فرمود: در زمان او به شما حکمت داده می‌شود. [۷]  ۳. امنیت فراگیر در عرصه‌های مختلف  خداوند می‌فرماید:  و لیبدلنهم من بعد خوفهم امناً؛ ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل می‌کند. [۸]  ۴. اقتصاد شکوفا و سالم  امام صادق علیه السلام فرمود: «در دولت مهدی علیه السلام ربا از بین می‌رود». [۹]  دربارة عمران و آبادی، امام باقر علیه السلام فرمود:  در زمان حکومت مهدی علیه السلام روی زمین، ویرانه ای باقی نمی ماند، مگر آنکه آباد می‌شود». [۱۰]  همچنین محصولات کشاورزی فراوان می‌شود.  پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:  رودخانه ها، پر از آب می‌شوند و چشمه سار‌ها به جوشش آمده، لبریز می‌گردند. زمین، چند برابر محصول می‌دهد. [۱۱]  ۵. سلامتی جسم و روان  امام باقر علیه السلام فرمود: هر کس قائم را درک کند، اگر به بیماری دچار شود، شفا یابد و چنانچه دچار ناتوانی باشد. توانا و نیرومند شود. [۱۲] ـ............ [۱]: نهج البلاغه، خطبه ۱۳۸. [۲]: همان، ج۵۲، ۳۶۴.   [۳]: عقد الدرر، ص۱۵۹.   [۴]: بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.   [۵]: بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.   [۶]: بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۵۲. [۷]: بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۵۲.   [۸]: نور: ۵۵.   [۹]: منتخب الاثر، ص۴۷۴.   [۱۰]: منتخب الاثر، ص۶۰۶. [۱۱]: بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۰۴.  [۱۲]: بحار الانوار، ج ۵۲، ص۳۳۵.
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹 هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان‌❤️ حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی (ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج گروه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366 👇👇 ۶۳. وظیفه جامعه اسلامی در برابر اخباری که از سوی حضرت مهدی علیه السلام می‌رسد، چیست؟  خبرهایی که از ناحیه حضرت مهدی صادر می‌شود، بر دو گونه اند:  دستة ا ول خبرهایی هستند که به صورت مکتوب، ثبت و ضبط شده است. صحت و سقم این گونه اخبار با سنجش و بررسی آن‌ها در علم حدیث شناسی و علم رجال، مشخص خواهد شد.  دستة دوم، خبرهایی اند که در هیچ یک از منابع حدیثی و روایی یافت نمی شود و چه بسا به صورت یک ادعا مطرح شوند. در این صورت چنانچه این خبر مطابق آموزه‌های مهدوی، هماهنگ با آیات قرآن و سنت و سیره و روش و منش اهل بیت علیهم السلام و نیز قابل تطبیق با واقعیات تاریخی باشد، می‌توان آن را پذیرفت لکن همان گونه که از ناحیه امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف توصیه شده است؛ شایسته است منتظران آن حضرت در این گونه موارد به علما مراجعه نمایند. [۱] در غیر این صورت، دلیلی بر پذیرش آن‌ها وجود ندارد. امام صادق علیه السلام در پاسخ سؤال مفضل بن عمر از کیفیت برخورد با این گونه ادعاها فرمود:  هرگاه شخصی مدعی مهدویت شد، از او چیزهایی را سؤال کنید که مانند او پاسخ می‌دهد (با مقایسه پاسخ او نسبت به کلام امام علیه السلام او را مورد سنجش قرار دهید). [۲]  بنابراین بایسته است اخبار با آموزة مهدویت مقایسه شوند. چنان چه هماهنگی بین این گونه اخبار و آموزه مهدویت نباشد، دلیلی بر پذیرش آن‌ها وجود ندارد. شایان ذکر است در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصی حضرت برای تشخیص چهره مدعی از چهره واقعی نیز لازم است؛ چرا که ممکن است در پاره ای موارد، سخنی هماهنگ با مهدویت از سوی غیر امام صادر شود. به همین لحاظ هوشیاری در این گونه اخبار نیز زینت بخش فراست و زیرکی منتظران خواهد بود. ـ....................... [۱]: کمال الدین، ص۴۸۴. [۲]: ر. ک: کافی، ج۱، ص۳۴۰.
به نظر میاد داریم بازی میخوریم ! باید به همه چیز مشکوک بود مگر اینکه خلافش ثابت شه. نقاشی روی صورت بچه ها شروع پدیده ی شدن هاست ! 🧛 به طور سراسری آگاه سازی کنید که توی مراسمات مذهبی مون این پدیده رو اجرا نکنن ! توی جشن 10 کیلومتری غدیر قراره این اتفاقات بیفته ! « اصلا جشن تبلیغ ولایت ست نه تبلیغ حیوانات متعدد روی صورت کودکان معصوم » که شاخ‌ و‌ دم نداره ...
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹 هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان‌❤️ حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی (ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج گروه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366 👇👇 ۶۴. در نامه حضرت مهدی علیه السلام به شیخ مفید به چه مطالبی اشاره شده است؟  نامه‌های حضرت به شیخ مفید که در منابع شیعی نقل شده، سه مورد است که یکی در ماه صفر_سال۴۱۰ق و دیگری در شوال ۴۱۲ق و توقیع سوم، در ذیحجه ۴۱۲ق صادر شده است. در توقیع سوم آمده است:  «اما بعد، سلام بر تو ای دوست با اخلاص در دین که در اعتقاد به ما از روی علم و یقین امتیاز داری! در منظر تو، خداوندی را که جز او خدایی نیست، سپاس گزارده و از [سوی] او بر آقا و مولا و پیامبرمان حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و نیز خاندان پاکش درود و رحمت فرستادیم.  تو را که برای یاری حق، [کار می‌کنی] خداوند توفیقت را دوام بخشد و پاداشت را به سبب سخنانی که با صداقت از جانب ما می‌گویی افزون گرداند، آگاه می‌کنیم که به ما اجازه داده شده که تو را به شرافت مکاتبه مفتخر سازیم و موظف کنیم که آنچه به تو می‌نویسیم به دوستان ما که نزدت هستند، برسانی. تا خداوند به اطاعت از خود گرامی شان بدارد و با حراست و عنایت خود، امورشان را کفایت نموده، مشکلات شان را برطرف سازد.  پس تو که خداوند با یارانش در برابر دشمنان که از دینش خارج شده اند، تأییدت نماید به آنچه که یادآور و متذکر می‌شوم، متوجه باش و در رساندن و ابلاغ آن به کسانی که به آنها اعتماد داری، طبق آنچه که برای تو اگر خدا بخواهد ترسیم و تعیین می‌کنیم، عمل نما.  ما اگرچه هم اکنون در مکانی دور از جایگاه ستمگران، سکنی گزیده ایم که خداوند صلاح ما و شیعیان با ایمان ما را مادامی که حکومت دنیا به دست تبهکاران است، در این کار به ما ارائه فرموده است؛ در همه حال بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیزی از اوضاع شما برای ما پنهان و مخفی نیست. از لغزش‌هایی که از برخی شیعیان سر می‌زند از وقتی که بسیاری از آنان میل به بعضی از کارهای ناشایسته نموده اند که نیکان گذشته از آن احتراز می‌نمودند و پیمانی را که از آنان برای توجه به خداوند و دوری از زشتی‌ها گرفته شده است را پشت سر انداخته اند، اطلاع داریم. گویی آنان نمی دانند که ما شما را ر‌ها نکرده و یادتان را از خاطر نبرده ایم که اگر جز این بود، بلا‌ها و مصیبت‌ها بر شما فرود می‌آمد و دشمنان، شما را ریشه کن می‌کردند؛ پس تقوای الهی را پیشه کنید و ما را یاری دهید تا از فتنه‌هایی که به شما روی آورده، نجاتتان دهیم؛ فتنه و آشوبی که هر کس مرگش فرا رسیده باشد، از آن دور نماند و هر آنکه به آرزوی خود رسیده باشد، از ورطة آن به سلامت می‌رود و آن فتنه، نشانة نزدیکی حرکت و جنبش ما و آگاه کردن شما به امر و نهی ما است. خداوند نور خود را تمام خواهد کرد، گرچه مشرکان را خوش نیاید.  به تقیه چنگ زنید؛ چرا که هر آتشی که جاهلیت را برافروزد، گروه‌های اموی آن را شعله ور ساخته و با آن، گروه هدایت شده را بیمناک سازند. من عهده دار نجات کسی هستم که در آن فتنه برای خود مقام و جایگاهی نجوید و در عیب جویی از آن، به راهی پسندیده گام گذارد.  از حادثه ای که هنگام فرا رسیدن جمادی الاولی در همین سال روی خواهد داد، عبرت گیرید و از خوابی که شما را فرا گرفته است، برای حوادث بعدی آماده و بیدار شوید. به زودی از آسمان، نشانه روشن و آشکار و از زمین نیز علامتی همانند آن برای شما پدیدار می‌شود. در مشرق زمین حوادثی غمبار و نابسامان، روی خواهد داد و بعد از آن، گروه‌هایی که از اسلام روی گردانیده، خروج کرده اند، بر عراق سلطه خواهند یافت و بر اثر بدکاری و سوء اعمال آنان، اهل عراق، دچار سختی معیشت می‌گردند. پس از مدتی، با هلاکت و نابودی فرمانروایی بدکار، ناراحتی‌ها برطرف می‌شود و سپس پرهیزکاران نیکوکار از هلاکت و نابودی [او] شاد می‌گردند.  کسانی که از گوشه و کنار دنیا به حج می‌روند، به همة آرزو‌ها و اهداف خود می‌رسند و هرچه می‌خواهند در دسترس آن‌ها وجود خواهد داشت. ما نیز در آن وقت برای آسان کردن حج آنان بر طبق دلخواهشان، برنامه داریم که با انسجام و نظم ظاهر می‌شود.  بنابراین، هر یک از شما باید کاری کند که وی را به محبت و دوستی ما نزدیک نماید و از آنچه خوشایند ما نیست و باعث کراهت و خشم ما است، دوری گزیند؛ زیرا امر ما ناگهان فرا می‌رسد؛ هنگامی که توبه و بازگشت برای کسی سودی ندارد و پشیمانی او از گناه، وی را از کیفر ما نجات نمی بخشد.  خداوند، راه رشد و هدایت را به شما نشان دهد و به لطف و رحمت خود، وسایل توفیق را برایتان فراهم فرماید! [۱] ـ................. [۱]: احتجاج، ج۲، ص۵۹۶.
6.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️علیه السلام درکتب علمای احناف ینابیع المودة←مؤلف:سلیمان بن ابراهیم قندوزی حنفی علمیه امام صادق علیه السلام_تایباد https://eitaa.com/shekhmohammadamikhteh
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹 هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان‌❤️ حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی (ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج گروه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366 👇👇 ۶۵. جامعه منتظر، دارای چه ویژگی‌هایی است؟  انتظار، چشم به راه بودن و به معنای دقیق تر، امید به آیندة روشن است. وقتی انسان، آینده را روشن و زیبا ببیند، سعی می‌کند به سوی آن رفته، آن را نزدیک و نزدیک تر کند؛ زیرا انتظار، تنها یک حالت درونی نیست؛ بلکه در انسان ایجاد حرکت و نشاط می‌کند. انتظار، به جامعه هویت می‌بخشد؛ از این رو در روایات، انتظار، بهترین عمل شناخته شده است. در حدیثی نبوی آمده است:  أفضل اعمال أمتی انتظار الفرج←برترین کار‌های امت من انتظار فرج است. [۱]  به ویژه انتظار امام زمان علیه السلام که به تقویت بنیان‌های فکری و اعتقادی جامعة منتظر می‌انجامد. بررسی انتظار و جامعه منتظر نشان می‌دهد، ویژگی‌های مهم جامعه منتظر عبارتند از:  وحدت و همدلی  جامعه منتظر، در حرکت به سوی هدف خویش، متحد و هماهنگ با امام خویش پیش می‌رود؛ چرا که راز موفقیت جامعه در رسیدن به سعادت و خوشبختی، همراهی و همیاری با امام خویش است. در کلامی از امام زمان آمده است:  ولو أن أشیاعنا وفقهم الله لطاعته علی اجتماع من القلوب فی الوفاء بالعهد علیهم لما تأخر عنهم الیمن بلقائنا←و اگر شیعیان ما، که خدا ایشان را به اطاعتش موفق فرماید، در وفای به عهدِ بر عهده ایشان یکدل می‌بودند توفیق دیدار ما، از آن‌ها تأخیر نمی افتاد.  طبق این حدیث، چنانچه جامعه منتظر، راه وحدت و یکدلی را در وفای به عهد امام خویش، پیش گیرد، به فیض حضور امام زمان نایل خواهد شد. [۲]  مقابله با بدعت ها  جامعه منتظر، مقابل بدعت‌ها و انحراف‌ها در دین و رواج منکرات، موضع می‌گیرد. در حرکت‌های جمعی، مقابل آن‌ها ایستادگی کرده، مانع رشد جریانات انحرافی و بدعت‌ها می‌شود.  بیزاری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام  شناخت امام و پیروی و الگو گیری از او، سبب آشکار شدن زیبایی‌های اخلاقی می‌شود. در حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمده است: خوشا به حال آنکه قائم خاندان مرا درک کند، در حالی که پیش از دوران قیام به او و امامان قبل از او اقتدا کرده، از دشمنان ایشان، اعلام بیزاری کرده باشد،آنان دوستان و همراهان من و گرامی ترین امت من نزد من هستند.[۳] داشتن اخلاق نیکو  به همین لحاظ جامعه منتظر، برای هماهنگی با امام زمان علیه السلام در اهتمام به رعایت محاسن اخلاق، همة تلاش وکوشش خود را به کار می‌گیرد. در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است:←من سرّه أن یکون من أصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الأخلاق و هو منتظر؛ [۴] ←هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم علیه السلام باشد، باید منتظر باشد و در حال انتظار به پرهیزگاری و اخلاق نیکو رفتار نماید. بینش و بصیرت دربارة زمانه  روشن بینی و آگاهی جامعه از محیط پیرامون خود برای انتظاری سازنده، یک ضرورت است؛ چرا که دوران غیبت، چالش‌هایی در پیش دارد که بی توجهی و غفلت از آن‌ها به مثابه استقبال از خطر و پیروی از مدعیان دروغین وگرایش به عرفان‌های کاذب و لغزش در مسیر حقیقت است. شناخت زمان و موقعیت به ویژه از بعد سیاسی- اجتماعی برای جامعه منتظر، از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که این شناخت، به نجات جامعه از فتنه‌های عصر غیبت کمک کرده، زمینه مقابله و مبارزه با مدعیان دروغین را فراهم می‌کند. در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است:  العالم بزمانه لاتهجم علیه اللّوابس؛ [۵]←آن کس که از وضع زمان خود آگاه است، مورد هجوم «شبهات» قرار نمی گیرد.  ـ................ [۱]: بحار الانوار، ج۵۲، ص۱۲۲. [۲]: احتجاج، ج۲، ص۶۵۶. [۳]: کمال الدین، ج۱، ص۵۳۵.  [۴]: غیبت نعمانی، ص۲۰۷. [۵]: تحف العقول، ص۳۵۶؛ بحارالانوار، ج۷۵، ص۲۷۰.
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹 هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان‌❤️ حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی (ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج گروه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366 👇👇 ۶۶. علت ترس بعضی افراد از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست؟  ترس و وحشت از امام زمان و ظهور آن حضرت، عوامل مختلفی دارد. ترسیم تصویری خشن و چهره ای غضبناک از امام دوازدهم علیه السلام می‌تواند دلیلی برای این مسأله باشد. دلیل دیگر این مسأله عدم شناخت حضرت و حوادث عصر ظهور است؛ چرا که تصور این گونه افراد بر این است که اگر حضرت بیاید، آن‌ها را از دم تیغ می‌گذراند؛ از این رو از ظهور حضرت می‌ترسند و گاهی هم با جسارت چنین بر زبان می‌آورند: «دوست ندارم حضرت ظهور کند، چون آدم گنهکاری هستم و اگر حضرت ظهور کند مرا می‌کشد».  گویا این افراد هیچ اطلاع و معرفتی دربارة حضرت مهدی علیه السلام نداشته، پندار باطلی را از او که مظهر رحمت و رأفت و عطوفت الهی است دنبال می‌کنند؛ این در حالی است که او به امر خدا برای نجات انسان‌ها و راهنمایی آن‌ها به سعادت و کمال ظهور می‌کند. او همانند طبیب مهربانی است که بدی‌ها و تباهی‌ها را از جامعه انسانی دور می‌کند. او با اجرای عدالت، منافع و امکانات را در اختیار همه قرار داده، جلوی ظلم و ستم را می‌گیرد.  در دوران او، امنیت و آرامش فراگیر شده، برکات زمین آشکار می‌گردد و رشد علم به حد اعلای خود می‌رسد. با این وصف، ظهور او، باید آرزوی هر انسانی باشد.
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹 هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان‌❤️ حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی (ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج گروه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366 👇👇 ۶۷. کیفیت خواندن نماز امام زمان علیه السلام در مسجد جمکران چگونه است؟  نماز امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که به خواندن آن سفارش شده است دو رکعت می باشد؛ در رکعت اول، سورة حمد را قرائت می‌کنیم وقتی به آیة شریف «ایاک نعبد و ایاک نستعین» رسیدیم، آن را صد بار تکرار می‌کنیم. پس از آن، ادمه سورة حمد را خوانده، پس از سوره حمد، یک سورة دیگر از قرآن را قرائت می‌کنیم و بعد به رکوع رفته و ذکر «سبحان ربی العظیم و بحمده» را هفت مرتبه می‌خوانیم و بعد سر از رکوع برداشته و به سجده می‌رویم و ذکر «سبحان ربی الاعلی و بحمده» را هفت بار تکرار می‌کنیم و بعد سر از سجده برداشته و در سجده دوم نیز آن را هفت بار تکرار می‌کنیم و رکعت دوم را نیز مانند رکعت اول می‌خوانیم. پس از اتمام نماز، یک بار «لا اله الا الله» گفته و سپس تسبیحات حضرت فاطمه زهرا علیها السلام را (۳۴ بار «الله اکبر»، ۳۳ بار «الحمد لله» و ۳۳ بار «سبحان الله») قرائت می‌کنیم و پس از آن، سر بر سجده گذاشته، صد بار ذکر شریف «اللهم صل علی محمد و آل محمد» را می‌خوانیم. [۱]  ـ...................... [۱]: شایان ذکر است در مستدرک الوسائل و مفاتیح الجنان به هفت بار گفتن ذکر رکوع و سجود اشاره نشده است. 🖐️⁩
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹 هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان‌❤️ حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی (ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج گروه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366 👇👇 ۶۸. دربارة چهره ظاهری و شمایل حضرت توضیح دهید؟  در روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام شمایل و اوصاف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان شده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود: چهرة آن بزرگوار گندمگون، پیشانی اش بلند و تابنده، ابروانش هلالی و کشیده، چشمانش درشت و سیاه، بینی اش کشیده، دندان هایش براق و روی اوگشاده است.  بر گونه راست آن حضرت، خالی مشکین قرار دارد. در میان شانه اش، اثری چون اثر نبوت دیده می‌شود و اندام مبارکش، متناسب و دل رباست. [۱]  همچنین امام باقر علیه السلام فرمود:  مهدی در حالی قیام خواهد کرد که یک تار موی سفید در سر و محاسن او دیده نمی شود. [۲]  همین معنا در کلام نورانی امام مجتبی علیه السلام آمده است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در شمایل انسانی کمتر از چهل سال، ظهور خواهد کرد. [۳]  ـ..................... [۱]: کمال الدین، ج۲، ص۳۶۷ و ص۴۸؛ غیبت، ص۲۱۴، و ص۳۰۴، ح۱۴.   [۲]: شرح الاخبار، ج۳، ص۳۰۸.   [۳]: کمال الدین، ج۱، ص۳۱۵.
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹 هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان‌❤️ حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی (ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج گروه در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366 👇👇 ۶۹. چرا امامان علیهم السلام قبل از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برای تشکیل حکومت قیام مسلحانه انجام ندادند؛ ولی حضرت ولی عصر علیه السلام این کار را انجام می‌دهد؟  قیام مقابل حکومت ظالم از سوی اهل بیت، بدون زمینه آن، موفقیتی در پی نخواهد داشت. یکی از زمینه‌ها و شرایط لازم برای قیام مقابل دستگاه ظلم و ستم، اطاعت پذیری و ولایت مداری جامعه برابر امام خویش است؛ به گونه ای که به انعطاف پذیری در مقابل امام می‌انجامد. بررسی تاریخ نشان می‌دهد جامعه قبل از ظهور، در انعطاف پذیری برابر خواسته امام خویش تعلل ورزیده، به  بهانه‌های مختلف از آن سرباز زده است. از دیگر سو بررسی شرایط ظهور نشان می‌دهد، یارانی وفادار و همراه با امام تا آخرین لحظات به تعداد کافی نرسیده اند. در منابع معتبر مهدویت آمده است:  یکی از شیعیان امام صادق علیه السلام به نام سهل بن حسن خراسانی به آن حضرت می‌گوید: «چه چیز شما را از باز پس گیری حق خویش بازداشته است؛ در حالی که صد هزار شیعة پا در رکاب و شمشیرزن در اختیار شماست؟ » امام دستور می‌دهد تنور آتشی فراهم شود. چون شعله‌های آتش بالا گرفت رو به سهل کرده، می‌فرماید: «ای خراسانی! برخیز و در تنور بنشین». سهل که گمان کرده است امام از او خشمگین شده، شروع به عذر خواهی می‌کند و می‌گوید: «آقا! حرف خود را پس گرفتم. شما نیز از تصمیم خود منصرف شوید». امام می‌فرماید: «از تو گذشتم».  در این حال، هارون مکی از شیعیان راستین حضرت وارد شده، سلام می‌کند. امام صادق علیه السلام به او پاسخ می‌دهد و بدون هیچ مقدمه ای به او دستور می‌دهد نعلین خود را رها کرده، در تنور بنشیند. هارون مکی بی درنگ و بدون هیچ پرسشی، این کار را انجام می‌دهد. امام صادق علیه السلام در همان حال با مرد خراسانی گفت و گو می‌کند و درباره خراسان خبرهایی می‌دهد؛ چنانکه گویی خود شاهد آن بوده است. پس از مدتی به سهل می‌فرماید: «برخیز ای خراسانی و داخل تنور را نگاه کن». سهل برخاسته، به داخل تنور می‌نگرد و با کمال تعجب می‌بیند هارون میان شعله‌های آتش چهار زانو نشسته است. آن گاه امام علیه السلام از او می‌پرسد: «در خراسان، چند نفر مثل هارون وجود دارد؟ ». خراسانی می‌گوید: «به خدا قسم! یک نفر هم این گونه سراغ ندارم». حضرت می‌فرماید: «آگاه باش! زمانی که پنج نفر یاور و پشتیبان یافت نمی شود، اهل بیت قیام نمی کنند. ما بهتر می‌دانیم کدام زمان وقت قیام است». [۱]  وجود یاورانی شایسته و لایق برای پشتیبانی از قیام و انجام کارهای حکومت است. بدیهی است، وقتی انقلابی به وسیله رهبری آسمانی روی می‌دهد، یاورانی متناسب با آن می‌طلبد و درخشش در این میدان، بدون اطاعت پذیری و ولایت مداری ممکن نمی شود. ـ................. [۱]: سفینة البحار، ج۸، ص۶۸۱؛ مناقب آل ابی طالب علیه السلام، ج۴، ص۲۳۷.