بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام محضر فضلای گرامی
مقرر هفته پبش رو صدیق ارجمند حجت الاسلام احمدی حاجی هستند.
ایشان از دانش آموختگان مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام هستند.
تحقیقات گوناگونی در موضوعات متعدد فقهی و اصولی دارند.
سالها از محضر آیات گنجی ، اسلامیان و شوپایی بهره بردند و می برند .
بحث ایشان هم ناظر به نظریه مرحوم آیت الله مومن ره در قاعده تفویض و اشکالات استاد شوپایی به استدلال به این قاعده بر تصحیح عقد الاختیار است
به جهت ایجاد سبقه ذهنی برای دوستان ، چکیده مقاله ایشان در پیوست تقدیم محضر عزیزان میشود
با سلام و عرض ادب محضر دوستان گرامی
بحمدالله جلسه چهل و سوم انجام شد
مقرر محترم صدیق ارجمند حجت الاسلام احمدی حاجی ابتداء به تفسیر (عقد الاختیار) پرداختند و مصادیقی ار موارد مستحدثه برای آن برشمردند و در ادامه چند وجه در تخریج فنی و تصحیح شرعی آن شمارش کردند که یکی از آنها محل و منظور مقاله ایشان بود .
سپس در ادامه به نظریه مرحوم آیت الله مومن ره در تخریج فنی آن به عنوان (بیع الحق) پرداختند وبرای پاسخ به اشکالات وارده بر ایشان وارد بحث از قاعده تفویض شدند که روایات صحیح السندی در کافی و غیر آن دارد مثل روایت (مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ الْأَحْمَرِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَحْمَسِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إِلَى الْمُؤْمِنِ أُمُورَهُ كُلَّهَا وَ لَمْ يُفَوِّضْ إِلَيْهِ أَنْ يَكُونَ ذَلِيلًا أَ مَا تَسْمَعُ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- وَ لِلّٰهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ فَالْمُؤْمِنُ يَكُونُ عَزِيزاً وَ لَا يَكُونُ ذَلِيلًا ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَعَزُّ مِنَ الْجَبَلِ إِنَّ الْجَبَلَ يُسْتَقَلُّ مِنْهُ بِالْمَعَاوِلِ وَ الْمُؤْمِنَ لَا يُسْتَقَلُّ مِنْ دِينِهِ شَيْءٌ. الكافي (ط - الإسلامية)، ج5، ص: 63)
که از این طائفه روایات قاعده ای اصطیاد می شود که دال بر تصحیح اینگونه معاملات است .
در ادامه وارد در مناقشات خمسه حضرت استاد شوپایی به این قاعده شدند و به توضیح هر یک و اشکالات طرح شده بر آنها پرداختند و در نهایت جلسه با اشکالات دوستان و پاسخهای مقرر محترم ادامه پیدا کرد .
May 11
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام محضر دوستان گرامی
در هفته چهل و چهارم با موضوع بررسی و نقد هوش مصنوعی در اجتهاد خدمت عزیزان هستیم.
این موضوع چندی است که معرکه آراء بین فضلای حوزه واقع شده و نیاز به نشستی برای بررسی هرچه بیشتر آن احساس میشد.
از اینرو از مولف کتاب (نظام مسائل هوش مصنوعی در اجتهاد) صدیق ارجمند حجت الاسلام شمسی کوشکی دعوت کردیم تا با ارایه این موضوع در خدمتشان باشیم و طبیعتا در ادامه نقد دوستان را شنوا خواهیم بود.
ایشان ورودی سال ۹۰ هستند و در حال حاضر مشغول تحصیل درس خارج حوزه( اصول: سید باقر کشمیری، فقه: استاد توکل و استاد مروی) هستند
در سطح هم از اساتیدی همچون ؛ علم الهدی(اصول) ، احمد ابراهیمی، کشمیری(فقه) بهره برده اند.
رتبه ۵ آزمون کارشناسی ارشد رشته فقه و حقوق و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فقه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی هستند.
دو سال سابقه تدریس فقه سطح یک را دارند و در حال حاضر کارشناس دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی هستند
با سلام و عرض ادب محضر دوستان گرامی
بحمدالله جلسه چهل و چهارم برقرار شد .
مولف کتاب نظام مسایل هوش مصنوعی صدیق ارجمند حجت الاسلام شمسی کوشکی ابتدا از فرق بین مساله یابی و موضوع شناسی بحث کردند و سپس وارد در اهداف تهیه کتاب نظام مسایل هوش مصنوعی شدند .
و با تبیین جایگاه هوش مصنوعی در موضوعات مختلف جایگاه آن را در فقه و اجتهاد تبیین کردند .
در لابلای بحث ، شکل گیری این موضوع در اجتهاد مورد نقد دوستان واقع شد و اشکالات متعددی به آن مطرح کردند که من جمله آنها :
1.گزارشی که از هوش مصنوعی خدمت اعلام و بزرگان ارایه شده است گزارش ناقص و همه جانبه نبوده و اصطلاحا فقط خوبیهای این تمدن غربی را بیان کرده اند .
2. مساله شناسی تابع موضوع شناسی دقیق و صحیح است و از هم جداپذیر نیست لذا نظام مسایل هوش مصنوعی را نمی توان بدون شناخت صحیح این موضوع تدوین کرد .
3. برخورد نقادانه و فعالانه با این موضوع جای خود را به برخوردهای منفعلانه داده است فلذا این موضوع مورد واکاوی دقیق قرار نگرفته است چراکه در ارایه این موضوع از تبدل مفاهیم استفاده شده است که رهزن است و اعلام را دچار قبول موضوع بدون فهم دقیق حقیقت آن می کند .
مثلا از مهمترین اهداف بهره گیری از هوش مصنوعی در اجتهاد جایگزین کردن هوش به جای انسان در فرایند اچتهاد است با این فرض که اختیار در انسان تنزل یافته و اختیار ماشینی ارتقاء داده شده و قدرت انتخابی فیما بین برای هوش مصنوعی تصویر می شود که با انتخاب و اختیار فقیه متفاوت است هرچند در ظاهر و بادی الرای متحد به نظر برسد .
مضافا به اینکه حجیت چنین کاری در فرایند اجتهاد که علاوه بر تحلیل و استدلال و استنباط فقیه ممکن است قرین به قرائنی باشد که به زمان و مکان و امور دیگر مرتبط شود اول الکلام است و نیاز به تگاه حداقلی به مقوله اجتهاد است .