💠 اصلاح يک تعبیر نادرست
🔹 آقای حاج آقـا رضـا صـدر میفرمود: «برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد (ص) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان میدانند.
🔸 بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسـول خدا» یا «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.»¹
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
1️⃣ مرحوم علّامه حاج سیّد محمّد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار میخوانیم و میشنویم که از حضرت ختمی مرتبت (ص) تعبیر به «پیغمبر اسلام» ، «پیغمبر گرامی اسلام» ، «رسول گرامی اسلام» میشود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله» ، «و لكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان میگوییم «اشهد أن محمداً رسول الله».
▫️در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار میبرند و رواج میدهند، چه آنها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچگونه منافاتی ندارد.
▫️اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا میدانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کردهایم.
▫️و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمیشود.
▫️پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت (صلى الله عليه و آله) را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف «كشف الغمة» محدث اربلی و کتب علّامه مجلسی و محدّث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده میشود.
▫️سالها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقّق آقا سیّد کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدّس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵)
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۶۴۵
@shia12t
💠پر ارج ترین مردم
🔻پیامبر خاتم (ص) :
پُر ارج ترین مردم ، کسی است که آنچه را که به او مربوط نیست ، رها کند.
📚 نهجالفصاحه
@shia12t
😭السلام علیک یا کریم اهل بیت یا امام حسن مجتبی ...
@shia12t
20.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سکانس تیرباران پیکر مطهر امام حسن علیه السلام درسریال تنهاترین سردار...
◼️تیرباران پیکر مطهر امام حسن علیه السلام توسط عایشه
عالم و محدث جلیل القدر شیعه مرحوم عماد الدین طبری در کتاب کامل بهائی مینویسد:
چون محل شهادت امام حسن علیه السلام رسید وصیت کرد او را غسل و تجهیز کنند بر سر روضهی رسول صلی الله علیه و آله برند تا تجدید عهدی کند و از آنجا به بقیع برند پیش جده او فاطمه بنت اسد. چون تابوت مطهر او برداشتند و قصد روضه رسول کردند عایشه بر استر (قاطر) سوار شد و مروان را بخواند با لشکر گران از بنی امیه و گفت نگذاریم که او را در آنجا دفن کنند «لاتدخلوا بیتی من لا احبه» داخل مسازید به خانهی من کسی را که من نمیخواهم. (دوست نمیدارم) عبد الله عباس گفت حسن از آن بزرگتر است که این دلیری کند و بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله زحمت او دهد و بفرماید که کلنگ بر آنجا بزنند اما برای تجدید عهد فرموده که مرا بر سر روضه برید، عایشه با عبد الله خصومت کرد.
گویند که عایشه کمان از مروان بخواست و تیر بر جنازه حسن انداخت...
📚 کامل بهایی، صفحه ۴۹۱
@shia12t
امام حسن علیه السلام.mp3
1.46M
🏴بقیع تاریک و دلگیره
🎙با نوای : حاج حمید علیمی
@shia12t
🔹گوشه ای از گفتوگوی یک انسانشناس فرانسوی با آیتالله گرامی قمی
👤آیت الله گرامی :
🔻استخارههای من از راه اشراق و اجازه باطنی است.
❓سوال : افراد معمولی چطور میتوانند استخاره بگیرند؟ آیا میتوانند با اینترنت و گوشی هم استخاره بگیرند؟
پاسخ آیت الله گرامی :
دستور استخاره عام و برای همه است؛ ولی استخاره کسانی عملاً به نتیجه مؤثر میرسد که در یک ارتباط باطنی در خواب یا بیداری به آنها اجازه داده شده باشد؛ حتی ممکن است کسانی خیلی عالم باشند، ولی به آنها دستور باطنی داده نشده باشد. نقل است که مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری با قرآن استخاره نمیگرفتند و میگفتند من استخاره با قرآن را نمیفهمم و نمیدانم اگر مثلاً «قال موسی» آمد چه باید برداشت کنم؛ اما ایشان با تسبیح برای خود و دیگران استخاره می گرفتند. پس استخاره از باب اشراق است و باید آن ارتباط و اجازه باطنی برقرار شود.
❓سؤال بعدی من مربوط به خود شماست؛ چرا استخارههای شما اینقدر معروف شده است؟
شما از کجا شنیدهاید؟
در فرانسه؛ وقتی کمی درباره استخاره تحقیق میکنیم حتما به نام شما برخورد میکنیم.
پاسخ آیت الله گرامی :
نمیدانم. دشمنان شاید قصد تمسخر شیعه را داشتهاند که بگویند شیعیان قرآن را برای همین کارها میخواهند. شنیدم یک تلویزیون سعودی مدتی در تیتراژ خبری خود هر روز تصویر استخاره گرفتن مرا نشان میداد. شنیدم که شبکههای «صدای آمریکا» و «من و تو» هم چنین قصدی داشتهاند. بعضیها هم تعجب میکنند؛ خصوصاً وقتی من قبلاً جواب تلفنی هم میدادم و تماسها هم زیاد بود و به سرعت جواب میدادم. اینها نمیدانند که وقتی خداوند لطفی بکند، لطف خدا زمانی نیست و زمان کم و زیادش فرقی نمیکند. البته من تألیفات کتب و آثار علمی زیادی دارم؛ ولی آنها اغلب اطلاعرسانی نمیشود و فقط به همین استخاره شناخته شدهام. نزدیک چهل جلد تألیف کردهام که برخی از این تألیفات تا ۲۶ بار تجدید چاپ شدهاند.
🔻استخاره هم به ما دستور داده شد که مشکلات مردم را برطرف کنم و مضایقه نمیکنم.
❓نحوه استخاره گرفتن خود را میتوانید بگویید؟
🔻قابل توضیح نیست؛ یک نحوه ارتباط با خداست.
❓چرا استفاده از قرآنهایی که بالای صفحات آنها خوب و بد و متوسط نوشته بودند کمتر شده است؟
پاسخ آیت الله گرامی :
استخاره مثل فقه و اصول و پزشکی و فلسفه و امثال اینها نیست که فقط بحث علمی باشد؛ بحث استخاره، بحث اشراق است؛ یعنی ارتباط معنوی دل با عالم غیب. برای این ارتباط نمیشود دستور کلی داد و بالای صفحه نوشت که این آیه خوب یا بد است. اولاً همه آیات خوب هستند؛ ثانیاً در هر حادثهای یک اشراق جداگانه نسبت به همان آیه در قیاس با حوادث دیگر بهوجود میآید. در دلایل استخاره آمده که به «ما وقع فی قلبه» – یعنی هر چه که به دلمان میافتد – توجه کنیم و مواردش هم فرق میکند.
متن کامل گفتگو با آیت الله گرامی در این 👈 لینک
@shia12t
🔹سخنان آیت الله گرامی در مورد استخاره و خاطرات ایشان در مورد برخی از استخاره هایشان
1️⃣قسمت اول :
ما دو نوع استخاره داريم: يك استخاره همان استخاره اى است كه در كتاب هاى فقهى پيرامون آن بحث شده و روايت هم دارد و انواع مختلفى هم برشمرده اند، اين نوع استخاره ممكن است مطابق با زندگى شما باشد و يا نباشد. در اين جا نوعى استنباط و فهم از قرآن وجود دارد. در نوع دوم استخاره به بعضى از افراد نوعى اجازه باطنى داده مى شود كه ديگر استدلال ندارد و به فهم و استنباط مربوط نمى شود و در اكثر اوقات جواب ها كاملا مطابق با واقع در مى آيد. لذا مى شود كه از يك آيه دو جور مطلب به ذهن استخاره كننده بيايد كه هر دو مطلب نيز مطابق با واقع باشد.
🔻درباره خودم هم يك قضيه اى اتفاق افتاد كه خيلى قابل توضيح نيست. حتى با يك حالت تندى بعد از مدتى از آن واقعه به من گفته شد: پس دنبال فلان مقام هستى كه استخاره نمى كنى؟ پس مردم كجا بروند؟ معنايش اين بود كه فكر مى كنى استخاره كردن برايت عيب است. به هر حال برقى زده شد و چون تطابق زياد بود و تجربه هاى شيرين فراوان، تاكنون ادامه داده ام.
يادم هست يك وقت يكى از آقايان در اين نوع استخاره ها شبهه مى كرد. حضرت آقاى بهجت به من فرمودند: اين قدر تجربه در استخاره بالاست كه حتى اهل سنت نيز به آن رو آورده اند. ولى ما خودمان در آن شك مى كنيم. يك وقتى يك دختر خانمى از سيستان و بلوچستان زنگ زد و استخاره مى خواست. گفتم شما از اهل سنت هستيد؟ گفت چه فرقى مى كند. بلى من از اهل سنت هستم. از او پرسيدم آيا به مسجد هم مى رويد؟ گفت ماها را به مسجد راه نمى دهند. به هر حال تجربه در استخاره و مطابقت آن با واقع، به قدرى زياد است كه انسان به اطمينان مى رسد.
استخاره از معجزات شيعه است. اگر استخاره كننده از جانب اهل بيت(ع) مجاز باشد حالا چه در خواب و چه در بيدارى، واقعاً از شهادت دو شاهد عادل اقرب است. براساس تجربه اى كه ما به دست آورديم نود و پنج درصد از استخاره ها درست است. مرحوم آقاى بروجردى استخاره مى كرد. در يك مورد هم من براى حضرت امام استخاره كردم كه مربوط به حضور ايشان در جلسه منزل آقاى لنگرودى بود. مرحوم شيخ انصارى هم قضاياى استخاره اش معروف است. مرحوم حاج شيخ عبدالكريم در اصل تأسيس حوزه علميه قم به استخاره متوسل شدند. استخاره جزء تجربيات قطعى است و نيازى به سند ندارد. در سند زيارت جامعه كبيره، دو سه نفر از مجانين در آن هستند اما هيچ وقت شك نمى كنيد. دعاى كميل هم سند معنون صريحى ندارد ولى هيچ وقت در آن شك نمى كنيد. دعاى ندبه هم همين طور اينها بعضى از متون روشن و قطعى است. استخاره هم همين است لذا علما استخاره مى كردند منتهى بعضى از روى قرآن و بعضى ها هم از روى تسبيح. معروف است كه مرحوم حاج شيخ مى فرمود من استخاره با قرآن را نمى فهمم اينكه مى گويد قال موسى، نمى فهمم يعنى چه؟ مرحوم آقاى اراكى با تسبيح استخاره مى كرد. به هر حال استخاره از معجزات شيعه است.
زمانى كه كتاب منطق المقارن را به زبان عربى مى نوشتم يكى از استخاره هايى كه كردم تأييد نوشتن اين كتاب بود. چون معتقد بودم كتب منطقى حوزه بايد عوض شود حتى منطق مرحوم مظفر چند اشكال عمده دارد، از جمله اينكه در آن تضارب آراء نيست و عقايد و مكاتب روز را هم ننوشته اند. انتقادات آنها بر منطق كلاسيك را هم ندارد و چيزهاى ديگر.
يكى از استخاره هايى كه كردم در باره اين بود كه كار نوشتن اينگونه كتب براى حوزه را ادامه ندهم و با خود فكر كردم كه مگر كسى مى تواند كتب درسى حوزه را تغيير دهد. آقاى صدر نتوانست تغييرى بدهد و به جاى قوانين، خلاصة الاصول خودش را بگذارد. در اين رابطه وقتى استخاره كردم اين آيه آمد "يا ايها النبى لِمَ تُحَّرِم ما اَحلَّ الله لك تبتغى مرضات ازواجك" آقاى محمدى گيلانى مى گفت اين "ازواجك" متوجه به سنت هايى است كه مخالف تغييرند. يكى از علما حوزه هم مى گفت عجيب استخاره منطبقه اى است.
@shia12t
معرفی اساتید اخلاق و عرفان در قید حیات شیعه
🔹سخنان آیت الله گرامی در مورد استخاره و خاطرات ایشان در مورد برخی از استخاره هایشان 1️⃣قسمت اول :
🔹سخنان آیت الله گرامی در مورد استخاره و خاطرات ایشان در مورد برخی از استخاره هایشان
2️⃣قسمت دوم :
افراد زيادى جهت استخاره مراجعه مى كنند. حتى گاهى اوقات درباره بعضى از مسائل مهم كشورى هم متوسل به استخاره مى شوند. يك بار از اهواز تلفن زدند كه برايشان استخاره بگيرم. گفتم كه الان وقت ندارم. گفتند كه مربوط به كار شخصى نيست. چاه هاى نفت آتش گرفته و در حال سوختن است و بيت المال دارد از بين مى رود. چند طرح داريم براى مهار آن و استخاره ما براى انتخاب اين طرح هاست. بنده هم برايشان استخاره كردم كه خوشبختانه كار با موفقيت پايان پذيرفت. بعضى از افراد هم پست هاى مهم و خوبى به آنها پيشنهاد مى شد و آنها هم با اينكه تمام مراحل را انجام مى دادند اما باز هم متوسل به استخاره مى شدند.
يكى از قضات شهر قم هم در رابطه با حكمى كه مى خواست صادر كند به خاطر شكى كه وجود داشت متوسل به استخاره شد. به ايشان گفتم: مطلب اين نيست كه فكر مى كنى. ايشان هم دست نگه داشت و بعد از تحقيقات بيشتر معلوم شد كه اشتباه كرده است. در اين اواخر يكى از كانديداهاى رياست جمهورى دوره هشتم كه از شاگردان من بود، نزد من استخاره كرد گفتم البته شما نمى شويد ولى مى خواهى خودت را مطرح كنى. مسأله اى نيست.
يك خانمى كه بچه اش سرطان خون داشت از من خواست تا برايش استخاره اى بگيرم. من هم متوجه قضيه نبودم به ايشان گفتم كه او را به مشهد ببريد. پس از گذشت زمانى كسى به من تلفن زد و گفت آقا من طلبه ام و شوهر همان زنى هستم كه به شما تلفن كرده بود، به سفارش شما، بچه چهار پنج ساله را به مشهد برديم و شب در حرم خوابانديم. اين بچه كه صبح بلند شد ديديم با نشاط است، معمولا سرطان خونى ها نشاط ندارند. گفتيم چطور شده گفت ديشب آقا گفت حال تو خوب است. از بچه پرسيديم لباسش چطورى بود گفت لباس بابام را پوشيده بود، از رنگ عمامه اش پرسيديم. او به پارچه شلوارى سبز خود اشاره كرد و گفت اين رنگى بود بعد از اينكه او را به آزمايشگاه برديم هيچ اثرى در خون او نبود.
به تناسب اين را هم بگويم كه اخيراً يكى از اساتيد دانشگاه اصفهان كه از دوستان من است به منزل ما آمده بود و مى گفت: يك ارمنى مسيحى در اصفهان سرطان خون داشت و شنيده بود كه امام رضا(ع) شفا مى دهد به مشهد رفته و گفته بود آقا شما مسلمانها را شفا مى دهيد ولى من ارمنى هستم و بايد مرا هم شفا بدهيد پس از اينكه برگشته بود هيچ اثرى در خونش نبوده است. شخصى به او گفته بود مسلمان شو. گفت مى خواهم مسلمان شوم ولى مى ترسم امام رضا(ع) خيال كند به اين خاطر مسلمان شدم و حالا صبر كردم.
مطالعه متن کامل صحبت های آیت الله گرامی در این 👈 لینک
@shia12t
🎥کلیپ هایی از استخاره گرفتن آیت الله گرامی
@shia12t
✍️در حاشیه مصاحبه با آیت الله گرامی در مورد استخاره های ایشان سوال کردم ، یک کلمه جواب دادند ؛ گفتند:
جزء اسرار است و نمیتوانم چیزی بگویم.
به ایشان گفتم کدام دعا یا ذکر را برای استخاره میخوانید؟ گفتند : من چیزی نمیخوانم و البته بیشتر از این هم توضیح ندادند؛ در ادامه گفتند که به گونه ای با حضرت معصومه س ارتباط برقرار کرده اند و از حضرت درباره کارنامه اعمال خود پرسیده اند و حضرت فرموده اند دو کار شما شاخص است یکی استخاره ها که کار مردم را راه می اندازید و دوم مختصر شهریه ای که به برخی از طلبه ها می دهید.
برگرفته از وب سایت رضاتاران
@shia12t