ویژه نامه عاقبت یزید پلید
بخش دوم:در مورد مرگ یزید، سخن های متفاوت دیگری هم وجود دارد:
بعضی گویند: یزید به بیماری عطش گرفتارشدوهرچقدر اب می خورد باز تشنه میماند.آنقدر آب خورد تا ترکید و مرد. گزارشات تاریخی که در برخی کتب آمده است از این قرار است: یزید روزی با اصحابش به قصد شکار به صحرا رفت. به اندازه دو یا سه روز از شهر شام دور شد، ناگاه آهویی ظاهر شد به اصحابش گفت: خودم به تنهایی در صید این آهو اقدام می کنم کسی با من نیاید. آهو او را از این وادی به وادی دیگر میبرد. نوکرانش هر چه در پی او گشتند اثری نیافتند. یزید در صحرا به صحرانشینی برخورد کرد که از چاه آب میکشید. مقداری آب به یزید داد ولی بر او تعظیم و سلامی نکرد. یزید گفت: اگر بدانی که من کیستم بیشتر مرا احترام میکنی! آن اعرابی گفت: ای برادر تو کیستی؟ گفت: من امیرالمومنین یزید پسر معاویه هستم. اعرابی گفت: سوگند به خدا، تو قاتل حسین بن علی(علیهماالسلام) هستی ای دشمن خدا و رسول خدا.
اعرابی خشمگین شد و شمشیر یزید را گرفت تا بر سر یزید بزند، اما شمشیر به سر اسب خورد، اسب در اثر شدت ضربه فرار کرد و یزید از پشت اسب آویزان شد. اسب سرعت میگرفت و یزید را بر زمین میکشید، آنقدر او را بر زمین کشید که هر قطعه قطعه شد. اصحاب یزید در پی او آمدند، اثری از او نیافتند، تا این که به اسب او رسیدند فقط ساق پای یزید روی رکاب آویزان بود.( لهوف، سید بن طاووس .)در برخی از کتب این داستان این گونه نقل شده است: او در سال ۶۴ هجری قمری، روزی باده هزار نفر از سواره نظام لشگر خود را به قصد شکار، از دمشق بیرون آمد، و خود سوار بر اسب بود، او و لشگرش به اندازه دو. روز از دمشق دور شدند، در آنجا(در بیابان) آهوی زیبایی نظراو را جلب کرد، یزید که می خواست غرور و چابکی خود را نشان دهد به همراهان گفت: هیچ کس با من نیاید، و من تنها میخواهم به دنبال این آهو بروم و آن را صید کنم. او تنها سوار بر اسب به دنبال آهو حرکت کرد، آهو پا به فرار گذاشت، و دوباره در حال فرار بود، و یزید با آخرین سرعت به دنبال آن حرکت میکرد، تا به بیابان هولناک و وحشتناکی رسید، و همچنان از این دره به آن رسید. دره، به دنبال آهو میرفت.
او گفت تو کیستی؟یزید گفت: من خلیفه موبایل یزید بن معاویه هستم.آن مرد گفت: تو همان قاتل حسین بن علی )ع (هستی، ای دشمن خدا!)سپس به یزید حمله کرد، اسب آنچنان یکه خورد و رمید که از ناحیه پشت اسب به طرف زمین واژگون شد و یک پایش در رکاب اسب گیر شد. کرد، و اسب از شدت وحشت فرار کرده و در بیابان پر وحشت روی سنگ ها و خارها و پستی و بلندیها همچنان فرار میکرد، در این میان سر و پیکر نحس یزید آن چنان متلاشی شد که به صورت جویده در آمد. و این گونه در حال تشنگی به جهنم واصل شد.یزید ده نفر ندیم خصوصی داشت که هرگز از او جدا نمیشدند، آنها برای پیدا کردن یزید سر به بیابان گذاشتند و به جستجو پرداختند، تا اینکه اسب او را در بیابان یافتند، و دیدند یک ران یزید در رکاب اسب آویزان باقی مانده است. خبر کشته شدن یزید را به لشگر داد، صدای ضجه و گریه طرفداران یزید بلند شد، آنگاه با همان حال به دمشق مراجعه کردند.طبق روایت دیگر، آن مرد که یزید را دنبال کرد، به او گفت:سوگند به خدا تو را می کشم، چنان که تو حسین )ع ( را کشتی، با شمشیر به دنبال یزید حرکت کرد، یزید از ترس، با اسب خود فرار کرد. نمود، اسب از برق شمشیر آن مرد وحشت زده شد و رمید، به طوری که یزید از پشت آن واژگون شد و زیر دست و پای اسب تکه تکه شد.از شیخ صدوق درباره چگونگی مرگ یزید بن معاویه آمده است که : یزید شب با حال مستی خوابید و صبح او را مرده یافتند، در حالی که بدن او تغییر کرده است مانند آن قیر مالیده شده باشد. بدن نحسش را در باب الصغیر دمشق دفن کردند.در «الکامل فی التاریخ» درباره علت مرگ وی آمده است: باعث مرگ یزید، اصابت پارة سنگی از منجنیق به یک صورت او بود، که همین امر باعث شد مدّتی مریض شود، بعد از مُرد.( محمد جواد نجفی، ستارگان درخشان، ج. 9، ص 9). برخی گفته اند که وی به وسیله ((سلمى )) دخـتـر ((حـجـر بـن عـدى کندى )) و با همکارى ((عبدالرحمان )) برادرزاده حجر، مسموم شده و به مجازات رسیده است.یزید بن معاویه در مجموع سه سال و نه ماه به خلافت بر مردم سلطنت کرد و در ۳۸ سالگی در سال ۶۴ هجری قمری به درک واصل شدو مرد.
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
ویژه نامه نقش هنر در معرفی غدیر
مقدمه:از آنجاکه حادثه خونین کربلا بغضا لعلی بن ابیطالب علیهما السلام رخ دادجا دارد غدیر را درعاشورا هم دنبال کنیم.
بخش اول: هنر( شعر و...) یکیاز مهمترین راه های معنا دهی به زندگی و ماندگاری اخبار درقرون و اعصار
غدیر خم نیز بوسیله هنر شعر قرن به قرن به یادگار مانده است. انسان هر چه میکند برای گسترش و پرمایه سازی معنا در زندگی است و هر چیزی که بر شور زندگی می افزاید، حقیقتی خوب و زیباست هنر یکی از مهمترین راههای معنا دهی به زندگی است، با آنکه هنر موجب تعالی روحانی انسان است؛ هنر از جهات گوناگون به انسان فایده می رساند مثلاً به عنوان یک عامل ارتباطی نیرومند، حس همبستگی و مهربانی و اخلاقی را در میان افراد برمیانگیزد.هنرآفرینان مسلمان از آغاز تمدن اسلامی، با خلق زیبایی، هنر را به خدمت گرفتند تا با این پدیده زیبا شناسانه،محدودیتها را از میان برداشته، معنا را بهتر و سریعتر به مخاطب منتقل نمایند، شعر یکی از انواع هنر است که این کار را انجام میدهد، دانشمندان تصریح کردهاند که ادراک زیبایی برای شاد زیستن ضروری است مثلاً سعدی که به همه هستی عشق میورزد، این شعر را میسراید:بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند.چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار.تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی.
واقعه غدیرنقطه عاطفی درتاریخ:
واقعه غدیر، نقطه عطفی در تاریخ تکامل بشر است، که از حضرت آدم آغاز شده و با ظهور امام زمان تکمیل میشود این خط تکامل بشر، در نقطه پایان خاتمیت و شروع امامت از نقاط مهم و حساس این سیر و حرکت است امروز بشر با کنار گذاشتن این سیر تکامل که دارای نقطه آغاز و پایان با معنا است و با جایگزین کردن سیکل تکرار بی معنایی در زندگی، به جای خط تکامل به پوچی و سردرگمی و تنهایی رسیده است، به طوری که در انگلستان هشت سال پیش وزارت تنهایی تأسیس شد و در ژاپن سه سال پیش این وزارتخانه تأسیس شد.خداوند متعال به عنوان تنها قانونگذاری که با شناخت کامل انسان و مخلوق خویش، پیامبران الهی را به سوی مردم فرستاد تا «دین خدا» و برنامه های سعادت بخش آن را به انسان ابلاغ نمایند و برای تداوم رهبری الهی امت اسلامی نیز امامانی انتخاب فرمود و به وسیله رسول خویش به مردم شناساند تا پس از وی رهبری او را گردن نهند. آیه «تبلیغ » از جمله آیاتی است که داستان غدیر را جاودانه نموده است این آیه روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت، بر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرود آمد. زمانی که پیامبر بزرگوار اسلام به غدیر خم رسیده بود. یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس.ای پیامبر به مسلمانان ابلاغ کن، آنچه را که بسوی تو نازل گردیده و اگر چنین نکنی، پس سالت حق را بجا نیاورده ای و خداوند تو را از (دشمنی) مردم نگاه می دارد علامه امینی در کتاب بزرگ الغدیر نام سی تن از دانشمندان اهل سنت را نام می برد که شأن نزول آیه را در مورد حضرت علی(علیه السلام) می دانند.آیه «اکمال دین » از دیگر آیاتی است که در قرآن کریم آمده و نزول آن پس از تعیین حضرت علی (علیه السلام ) به مقام امامت می باشد زمانیکه خطبه غدیر به پایان رسیده است«الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما دین پسندیده قرار داد از آن پس مدح مولا، زینت بخش دلها و دفترهاست شاعران به حقانیّت غدیرخم گواهى داده و آن را به زیباترین شیوه بیان نمودند.
🌼🌼🌼
نویسنده: شیعه پژوه محترم سطح چهار حجت الاسلام و المسلمین مجید صالحیان
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
ویژه نامه نقش هنر در معرفی غدیر
بخش دوم: اشعارحسّان بن ثابت
حسان بن ثابت در حضور انبوهی از جمعیت مسلمین در روز غدیر خم اینگونه سرود:
یُنادیهمُ یومَ الغدیرِ نبیُّهمْ بخمٍّ و اسْمَعْ بالرسولِ مُنادیا فقال فمن مولاکمُ ونبیُّکمْ فقالوا ولم یُبدوا هناک التعامیا
إلهُکَ مولانا وأنتَ نبیُّنا و لم تَلْقَ منّا فی الولایةِ عاصیا
قال له قم یا علیُّ فإنّنی رضیتُکَ من بعدی إماماً و هادیا
فمن کنتُ مولاهُ فهذا ولیُّهُ فکونوا له أتباع صدق موالیا هناک دعا اللّهمَّ والِ ولیَّهُ و کن لِلّذی عادى علیّاً معادیا
پیامبرِ مسلمانان، روز غدیر در وادى خم به آنان ندا داد، به نداى رسول خدا گوش فرا دهید پس فرمود: چه کسى مولا و نبى شما است؟ ایشان نیز هیچ یک حقّ را انکار نکردند و به صراحت پاسخ دادند: مولاى ما همان خداى توست و تو پیامبر ما هستى و تو در فرمانبرى ما تا کنون هیچ عصیانى ندیده اى پس پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) به على(علیه السلام) فرمود: اى على برخیز! من از اینکه تو امام و هادى پس از من باشى خرسندم پس هر که من مولاى اویم، این(على) مولاى اوست و بر شما است که پیرو راستین او باشید، آنجا بود که پیامبر دعا کرد: خداوندا! دوست بدار دوستدارش را، و آن را که با على دشمنى کند دشمن بدار.
اوّلین قصیده اى که راجع به این خبر با عظمت سروده شده همین شعر است حسّان در حضور انبوهى از جمعیّت مسلمین که صد هزار نفر یا بیشتر از آن بودند، این شعر را انشاء کرد در میان این افراد، سخنوران و خطباء اقوام عرب و شاعران نامدار و بزرگان قریش و آشنایان به دقایق سخن و مضامین کلام و نیز فصیح ترین شخص عرب یعنی پیامبراعظم(صلى الله علیه وآله) وجود داشتند.
پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) مطالبى را که حسّان از کلام ایشان فهمیده و بصورت شعر بیان نموده بود، تأیید کردند و او را ستایش نموده و فرمودند: لا تزال یا حسّان مؤیّداً بروح القُدس ما نصرتَنا بلسانک، اى حسّان تا زمانى که با زبان خود ما اهل بیت را یارى مى کنى مؤیَّد به روح القدس باشى.
به آن روزى که وحى آمد نبى را که از پالان اشتر ساخت منبر
که بعد از مصطفى در کلّ عالم نَبُدْ فاضلتر و بهتر ز حیدر
پس از احمد امام حق على دان که بود او نفس معصوم مطهّر
🌻🌻🌻
نویسنده: شیعه پژوه محترم سطح چهار حجت الاسلام و المسلمین مجید صالحیان
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه وداع امامحسین علیه السلام و طلب پیراهنکهن وعتیق( نه کهنه) ازحضرت زینب سلام الله علیها
حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیمه ها می سوزد و شمعشبتارمشده
در شب بیماریم آتش پرستارم شده
همی ترسمکه آتش بر فروزد
میانخیمهبیمارم بسوزد
همی ترسم که آتش شعله گیرد
میانخیمه بیمارم بمیرد
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
✨﷽✨
مقالات سایتی/ آشنایی با معارف شیعی
تحلیل قیامهای بعد از عاشورا:
۱_ قیامتوابین
۲_ قیام مختار
۳_ قیام مردم مدینه
مقدمه: بعد از واقعه عاشورا حدوداً سی وپنج هزار نفر در یاری اهل بیت "علیهم السلام " کشته شدند ولی اصلا ارزش کار جهادی هفتاد دو نفر شهدای کربلا را نداشت.چرا که دیر هنگامبود.
توضیح:
قیام توابیّن: توابین همونهاییبودند که روز عاشورا سکوت کردند، بعد از شهادت امام حسین ویارانش که حدود پنج هزار نفر بودند قیام کردند و تقریباً همه کشته شدند.
قیام مردم مدینه: مردم دلسوخته و پشیمان مدینه همونهایی بودند که بعد از عاشورا قیام کردند، حدود ده هزار نفر بودند که همگی کشته شدند. یزید پلیدگفت: لشکری که به مدینه حمله کند، سه روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برايش حلال خواهد بود. یزیدیان بی نهایت جنایت آفریدند وبه صغیر اکبری رحم ننموده و طفل در آغوش مادر را نیز به قتل رساندند و مال و نوامیس مردم غارت شد.
قیام مختار ابو عبیده ثقفی: قیام مختار که بعد ازجنگهای فراوان و کشته شدن حدود بیست و دو هزار نفر به وقوع پیوست، گر چه قاتلان امام مظلوم (علیه السلام) و یاران با وفایش را قصاص کرد.ولی متاسفانه دیر هنگام بود.
نتیجه: مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین (علیه السلام) همراهیش نکردند.نیز مردمی که هنگام ورود امام حسین (علیه السلام) به کوفه یاریش نکردند.بعدها پشیمان گشته و به کمک امام رفتند ولی دیر شده بود لذاامام سجاد (علیه السلام) هم استقبال خاصّی از این حرکتها نمیکردند..بین این قیامها که حدود سی و پنج هزار نفر کشته داد چون دیر هنگام بود، با قیامامام حسین و یاری و شهادت هفتاد و دو نفری که به موقع امام علیه السلام را یاری نمووند، خیلی فرق است. بنابراین نتیجه می گیریم که باید مراقب باشیم که از امام زمان خودعقب نیفتیم. این نتیجه ما رابه یاد فقره ای از زیارت جامعه کبیره که هدیه امام هادی علیه السلام است، می اندازد:
" الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ"هر که بر آهل بیت( علیهم السلام)تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید.
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وجوب تعلیم و تعلم
حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا امام حسین علیه السلام برای قیامش به ایران نیامدند؟
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا امامحسین علیه السلام برای قیامش به ایران نیامدند؟
حجتالاسلام والمسلمین استاد ابوالقاسم زاده
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
حیدری _ شب شهادت امام سجاد علیه السلام.mp3
4.31M
♣️صلی الله علیک یا زين العابدين
✍🏻موضوع :
▪️شهادت امام سجاد (ع)
🌺محتوای بحث :
➖سه نوع سجده داریم:
1⃣سجده واجب، که بر دو نوع است:
1. سجده نماز واجب :
در این سجده، طهارت، استقبال، ذکر، گذاشتن هفت موضع روی زمین، و گذاشتن پیشانی بر چیزی که سجده بر آن صحیح باشد لازم است
2. سجده تلاوت:
کسی که یکی از آیات سجده واجب را بخواند يا بشنود واجب است فورا سجده کند ولی در این سجده طهارت، استقبال و گفتن ذکر لازم نیست
2⃣سجده مستحب
مثل سجده نمازهای مستحبی و سجده شکر و سجده زیارت عاشورا
_ هیچکدام از آداب سجده واجب در اینجا لازم نیست حتی می شود در حال راه رفتن با اشاره آنرا انجام داد...
3⃣سجده حرام
قرآن می فرماید: وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا/جن 18
طبق این آیه قرآن سجده عبادی در مقابل غیر خدا کردن حرام است و لذا سجده فرشته ها به ادم(ع) از باب تعظیم و تکریم بود..
➖طبق روایتی دوازدهم محرم شهادت امام سجاد(ع) را تسلیت عرض می نمایم
حضرت را سجاد نامیدند به خاطر کثرت سجده های او در مقابل خداوند...
و حضرت را زین العابدین نامیدند برای اینکه مثل جدش امیر المؤمنین زیاد نماز می خواند، آنهم مثل کسی که گویا دارد وداع می کند
➖روضه و توسل :
مردی را دید می گفت ايها الناس انا رجلٌ غريب، إرحمونی. از او پرسید شما که می گویی غریبی، آیا اگر اینجا از دنیا بروی جنازه ات روی زمین می ماند؟ و بعد مثل ابر بهار برای پدر بزرگوار و مظلومش حسین (ع) گریه کرد...
📣نماوایی از شيعه پژوه محترم ابراهیم حیدری
📕#مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashe
✨﷽✨
مقالات سایتی/ آشنایی با معارف شیعی
اهمیت تعلیم وآموزش اعتقاداتو عقاید
✍امام حسن عسكرىّ (ع) فرمودند :
مردى همراه با فردى كه گمان داشت او قاتل پدرش مىباشد نزد امام سجّاد صلوات اللّه علیه رسيده و اعتراف نمود و مستوجب قصاص شد، آن حضرت از ولىّ دم خواستار عفو او شد تا خداوند ثوابش را عظيم دارد، ولى دلش راضى نشد. پس امام علىّ بن الحسين عليهما السّلام به ولىّ دم كه خواهان قصاص بود فرمود: اگر از اين مرد فضيلتى يادت مى آيد بخاطر همان او را عفو كن، و از اين گناهش در گذر. گفت: اى زاده رسول خدا، او را بر من حقّى است، ولى نه در آن حدّ كه موجب عفو از قتل پدرم باشد. فرمود: پس چه قصدى دارى؟! گفت: پرداخت ديه، اگر قصد آن حقّ را دارد، من هم با او با پرداخت ديه كنار آمده و از او مى گذرم. امام علىّ بن الحسين عليهما السّلام فرمود: حقّ او در ذمّه شما چيست؟ گفت: اى زاده رسول خدا، به من يكتاپرستى را تلقين كرده، همراه با نبوّت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و امامت علىّ و باقى امامان عليهم السّلام .
حضرت فرمود: آيا چنين حقّى كفايت از خون پدرت نمى كند؟ آرى بخدا سوگند اين چنين حقّى در عوض خون بهاى تمام أهل زمين از ابتدا تا انتهى جز انبياء و امامان عليهم السّلام اگر كشته شوند كفايت مى كند، زيرا هيچ چيزى وفا به خون اينان نمى كند.
📚 الإحتجاج على أهل اللجاج ، ج ۳،ص۳۱۹
🏴شهادت امام سجاد(ع) تسلیت
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
دعوت به تشریک مساعی
باعرض تسلیت خدمت حجتالاسلام استاد مرتضی ضمیری فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد رضا ضمیری( رضوان الله تعالی علیه)، از اعزه بزرگواری که در قم تشریف دارند درخواست می گردد تشریک مساعی نموده و در مجلس یادشده☝️شرکت فرمایند.
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
✨﷽✨
مقالات سایتی/ آشنایی با معارف شیعی
امامسجاد علیه السلام از جمله عامل نزول بلا ودفع بلا...
✍امام سجاد(ع)، به اهل و عیال خود سفارش می کردند:«هیچ سائلی از مقابل خانه من نمی گذرد مگر اینکه اطعامش کنیم» گاهی به ایشان اعتراض می کردند: «ولی هر سائلی که واقعا محتاج نیست!»امام سجاد(ع)پاسخ می دادند:
«بیم آن دارم که بعضی از آنها مستحق باشند و ما نیز با رد کردن مستحق، به بلایی که بر حضرت یعقوب نازل شد مبتلا شویم. حضرت یوسف، آن خواب معروف را همان شبی دید، که یعقوب، سائل مستحقی را اطعام نکرد. آن شب یعقوب و خانواده اش سیر خوابیدند ولی سائل، گرسنه بود. به همین دلیل خداوند فرمود: «ای یعقوب ! چرا به بنده ام رحم نکردی؟! به عزتم سوگند تو را به مصیبت پسرانت مبتلا خواهم کرد.»
📚علل الشرایع ج ۱ ص۶۱
✍امام سجاد(علیه السلام)می فرمایند:
دعای مومن یکی از سه فایده را دارد: در دنیا برآورده میشود، یا برای آخرت او ذخیره میشود، یا بلایی که میخواست به او برسد از او رفع میگردد.
📚تحف العقول
ناله واعطشا بر جگرش می افتاد
آب میدید بیاد قمرش می افتاد
گوسفندی جلویش ذبح که میشد یاد
خنجر کند و گلوی پدرش می افتاد
✍امام حسین علیهالسلام هممی فرمایند: بدانید که احتیاج و مراجعه مردم به شما از نعمتهای الهی است، پس نسبت به نعمتها روی برنگردانید؛ وگرنه به نقمت و بلا گرفتار خواهید شد.
📚نهج الشهادة، ص۳۸
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت علی علیه السلام می فرمایند؛" لمومن کیس" مومن زیرک است.
زیرکی مومنی را در ارائه مهارتش، در این نماوا تماشا کنید.
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
مقالات سایتی/ آشنایی با معارف شیعی
هفت مصیبت جانسوز شام از زبان امام سجاد(علیه السلام)
در روایت آمده، از امام سجاد(علیه السلام) پرسیدند: سخت ترین مصائب شما در سفر کربلا کجا بود؟
در پاسخ سه بار فرمودند: الشّام، الشّام، الشّام!
امان از شام !
طبق روایت دیگر امام سجاد(علیه السلام) به نعمان بن منذر مدائنی فرمود:
در شام هفت مصیبت بر ما وارد آوردند که از آغاز اسیری تا آخر ، چنین مصیبتی بر ما وارد نشده بود:
۱. ستمگران در شام اطراف ما را به شمشیرهای برهنه و استوار کردن نیزهها احاطه کردند و بر ما حمله مینمودند و در میان جمعیت بسیار نگه داشتند و ساز و طبل میزدند .
۲. سرهای شهداء را در میان هودجهای زنهای ما قرار دادند. سر پدرم و سر عمویم عباس(ع) را در برابر چشم عمههایم زینب و ام کلثوم(ع) نگهداشتند و سر برادرم علی اکبر و پسر عمویم قاسم(ع) را در برابر چشمان خواهرانم سکینه(س) و فاطمه(س) میآوردند و با سرها بازی میکردند و گاهی سرها به زمین میافتاد و زیر سم سُتوران قرار میگرفت.
۳. زنهای شامی از بالای بامها، آب و آتش بر سر ما می ریختند، آتش به عمامهام افتاد و چون دستهایم را به گردنم بسته بودند نتوانستم آن را خاموش کنم. عمامهام سوخت و آتش به سرم رسید و سرم را نیز سوزاند.
۴. از طلوع خورشید تا نزدیک غروب در کوچه و بازار با ساز و آواز ما را در برابر تماشای مردم در کوچه و بازار گردش دادند و میگفتند: «ای مردم! بکُشید اینها را که در اسلام هیچ گونه احترامی ندارند؟!»
۵. ما را به یک ریسمان بستند و با این حال ما را در خانه یهود و نصاری عبور دادند و به آن ها میگفتند: اینها همان افرادی هستند که پدرانشان، پدران شما را (در خیبر و خندق و ...) کشتند و خانههای آنها را ویران کردند . امروز شما انتقام آنها را از اینها بگیرید.
۶. ما را به بازار برده فروشان بردند و خواستند ما را به جای غلام و کنیز بفروشند ولی خداوند این موضوع را برای آن ها مقدور نساخت.
۷. ما را در مکانی جای دادند که سقف نداشت و روزها از گرما و شبها از سرما، آرامش نداشتیم و از تشنگی و گرسنگی و خوف کشته شدن، همواره در وحشت و اضطراب به سر میبردیم.
برگرفته از: تذكرة الشهداء ملاحبيب كاشاني
✍گردآورنده: حجتالاسلام مجید صالحیان شیعه پژوه سطح چهار مرکز تخصصی شیعه شناسی
مرکز تخصصی شیعه شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
1_1666884293.mp3
2.71M
آیات قرآن کریم که با شهادت امام حسین علیه السلام، بیشترمجسم، بر جسته ونشان داده شدند.
حجتالاسلام والمسلمین استاد قرائتی
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
✨﷽✨
مقالات سایتی/ آشنایی با معارف شیعی
✍ نقش حضرت ابوالفضل علیه السلام درتجلیدادن ایثار، این عاطفهی انسانی و اسلامی.
یکی از وظایف حضرت عباس درحادثهی کربلا تجلی دادن ایثار بوده است و گویی این نقش بهعهدهی ابوالفضل العباس گذاشته شده بود.
ابوالفضل بعد از آنکه چهارهزار مأمور شریعهی فرات را کنار زده است، وارد آن شده و اسب را داخل آب برده است بهطوری که آب به زیر شکم اسب رسیده و ابوالفضل میتوانست بدون اینکه پیاده شود، مشکش را پر از آب کند. همینکه مشک را پر از آب کرد، با دستش مقداری آب برداشت و آورد جلوی دهانش که بنوشد، دیگران از دور ناظر بودند، آنها همینقدر گفتهاند: ما دیدیم که ننوشید و آب را ریخت.
ابتدا کسی نفهمید که چرا چنین کاری کرد. تاریخ میگوید: " فذکر عطش الحسین... "یادش افتاد که برادرش تشنه است، گفت شایسته نیست حسین در خیمه تشنه باشد و من آب بنوشم. حالا تاریخ از کجا میگوید؟ از اشعار ابوالفضل، چون وقتی که بیرون آمد، شروع کرد به رجز خواندن، از رجزش فهمیدند که چرا ابوالفضل تشنه آب نخورد، رجزش این بود، خودش با خودش حرف میزند، خودش را مخاطب قرار داده میگوید: ای نفْس عباس! میخواهم بعد از حسین زنده نمانی، تو میخواهی آب بخوری و زنده بمانی؟ عباس! حسین در خیمهاش تشنه است و تو میخواهی آب گوارا بنوشی؟ به خدا قسم، رسم نوکری و آقایی، رسم برادری، رسم امام داشتن، رسم وفاداری چنین نیست.
استاد شهید مطهری(ره)
📚 حماسه حسینی | ج۱ ص ۳۹۱
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
✨﷽✨
مقالات سایتی/ آشنایی با معارف شیعی
تاکید امام حسین علیهالسلام بر حفظ سلامتی
✍امام حسين عليهالسلام:
" بادِروا بِصِحَّةِ الأجسامِ في مُدَّةِ الأعمارِ ".
در مدت عمر، در حفظ سلامت تن بكوشد.
📚 تحف العقول، ج ۱، ص ۲۳۹
این حدیث به صورت امر و جمع آمده؛ لذا توصیه جمعی است، نه فقط فردی و شخص خاص. متعلق به یک زمان محدود و خاص هم نیست و مبادرت در کل ایام حیات و به صورت مستمر امر شده است. نفرمودند یک کاری کنید که مریض نشوید؛ بلکه فرمودند یک کاری کنید که همواره سلامت باشید؛ چون گاهی بیماری ها دست ما نیست.
اگر حفظ سلامتی و استمرار صحت و سلامتی جنبه دینی و اهمیت نداشت، هیچ وقت امر به مبادرت در حفظ سلامتی نمی شدیم. صحت و سقم ما، جنبه عمومی پیدا می کند و کسی نمیتواند بگوید سلامتی یا بیماری من، فقط به خودم مربوط است؛ مثل امر به معروف و نهی از منکر در ارتباط با گناهان. وقتی امر می شود، یعنی نباید لحظه ای از آن غافل باشیم و بعد بگوییم یادمان رفت یا بگوییم این قدر گرفتار بودم که دیگر حواسم به خودم نبود.
بی توجهی به بدن و ظاهر و سلامتی به هیچ وجه نه تنها فضیلت محسوب نمی شود؛ بلکه از عدم حفظ آن منع شده ایم. لذا مومن نباید مریض باشد و تفکرش این باشد که مریضی را خدا داده و دنبال سلامتی نمی روم تا این که خودش اگر صلاح دانست، برطرف کند. وقتی حضرت تاکید بر کل مدت عمر دارند، یعنی باید برای آن برنامه داشت و انواع تهدیداتش را شناخت و برای آن برنامه ریزی کرد.
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
✨﷽✨
مقالات سایتی / آشنایی با معارف شیعی
کاسبی که با تخفیف به فقرا با امام زمان علیه السلام معامله می کند
✍وارد میوهفروشی شدم. خلوت بود. قیمت موز و سیب را پرسیدم. فروشنده گفت: موز شانزده تومان و سیب ده تومان. گفتم از هر کدام دو کیلو به من بده. پیرزنی وارد میوهفروشی شد و پرسید: محمد آقا سیب چند؟ میوه فروش پاسخ داد: مادر کیلویی سه تومان! نگاه تعجبزدهام را به سرعت به میوهفروش انداختم و او که متوجه تعجب و دلخوری من شده بود، چشمکی زد و با نگاهش مرا به آرامش دعوت کرد. صبر کردم. پیرزن گفت: محمد آقا خدا خیرت بده! چند تا مغازه رفتم، همشون سیب را ده-دوازده تومن میدن! مادر با این قیمتا که نمیشه میوه خرید!
محمد آقای میوهفروش، یک کیلو سیب برای پیرزن کشید و او را راهی کرد و رو به من کرد و گفت: این پیرزن به تازگی پسرش و عروسش را تو تصادف از دست داده و خودش مونده با دو تا نوهی یتیم! من چند بار خواستم به او کمک کنم و به او میوهی مجانی بدم اما ناراحت شد و قبول نکرد. به همین خاطر هیچ وقت روی میوهها تابلوی قیمت نمیزنم تا وقتی این زن به مغازه میاد از قیمتها خبر نداشته باشه و بتونه برای بچههاش میوه بخره. راستش را بخواهی من به هر کسی که نیاز داشته باشه کمک میکنم و همیشه با امام زمانم معامله میکنم.
دلم مثل آوار ریخته بود پایین و بسیار شرمنده بودم و بغضی سنگین تو گلوم نشسته بود. دلم میخواست روی میوهفروش را ببوسم، میوهها را خریدم، سوار ماشین شدم و هقی زدم زیر گریه و در حال رانندگی از خودم و از امام زمان علیه السلام خجل بودم و با خودم میگفتم؛ ای کاش در طول سالیان دراز عمرم من هم قسمتی از درآمدم را با امام زمانم معامله میکردم.
اینهم گونه ای مناسب از یاد امام زمان علیه السلام است. یاد حضرت را به گونه های مختلف داشته باشیم تا حضرت از غربت به در آیند.
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
13 حیدری _ استغفار و توسل به أبی عبدالله (قتلوه عطشانا غريبا) .mp3
3.62M
♣️صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین
✍🏻موضوع :
▪️هدیه دادن به اموات
🌺محتوای بحث :
➖حضرت زهرا (س) :
اگر ده نفر از امواتتان را یاد کنید و برایشان طلب مغفرت کنید آمرزیده می شوید.
بهترین هدیه به اموات دو چیز است :
1. صدقه
2. طلب مغفرت
خداوند در سوره ص از چند پیامبر تعریف می کند و می فرماید نعم العبد لأنه اواب:
1. سليمان که همه دنیا را به او داد..
2. أيوب که همه دنیا را از او گرفت..
چند چیز وجوب فوری دارد از جمله :
1. جواب سلام
2. سجده قرائت
3. إزاله نجاست از مسجد
4. توبه
➖توسل به أبی عبدالله الحسین(ع) :
امام سجاد با طی الارض خودش را رساند کربلا برای دفن اجساد، دید بنی اسد حیرانند چون پدر از پسر و شاه از غلام شناخته نمی شد..
حضرت یکی یکی آنها را شناسایی کرد قبوری از قبل آماده شده بود، بدن پدرش حسین را روی بوریا گذاشت و دفن کرد بدن علی اصغر را رو سینه پدر و بدن علی اکبر را پایین پای او دفن کرد و سایر شهدا را در قبری بزرگ پایین پا دفن نمود رفت کنار نهر علقمه بدن عمو را نیز دفن کرد..
بعد دفن پدر با انگشت مبارک روی قبر نوشت : هذا قبر حسین بن علی بن ابیطالب الذي قتلوه عطشانا غريبا...
📣نماوایی از شيعه پژوه محترم ابراهیم حیدری
📕#مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashe
✨﷽✨
مقالات سایتی/ آشنایی با معارف شیعی
بیتوته و عبادت در مسجد کوفه و سهله
✍ یکی از اساتید علامه طباطبایی، مرحوم قاضی بود.ایشان (مرحوم قاضی) در مسجد کوفه و مسجد سهله حجره داشتند و بعضی از شب ها را به تنهایی در آن حجرات بیتوته می کردند و شاگردان خود را نیز توصیه می کردند تا بعضی از شب ها را به عبادت در مسجد کوفه و یا سهله بیتوته کنند و دستور داده بودند که چنان چه در بین نماز و با قرائت قرآن و یا در حال ذکر، فکری برای شما پیش آمد و یا صورت زیبایی را دیدید و یا بعضی از جهات دیگر عالم غیب را مشاهده کردید، توجه ننمایید و دنبال عمل خود باشید.
استاد علامه طباطبایی می فرماید: روزی من در مسجد کوفه نشسته و مشغول ذکر بودم، در آن بین یک حوریه بهشتی از طرف راست من آمد و یک جام شراب بهشتی در دست داشت وبرای من آورده بود و خود را به من ارائه می نمود. همینکه خواستم به او توجه کنم یاد حرف استاد افتادم و لذا چشم پوشیده و توجهی نکردم. پس آن حوریه برخاست و از طرف چپ من آمد و آن جام را به من تعارف کرد، من نیز توجهی ننمودم و روی خود را برگرداندم، پس آن حوریه بهشتی رنجیده شد و رفت و من تا به حال هر وقت آن منظره به یادم می افتد، از رنجش آن حوریه متاثر می شوم.
📚کتاب مهرتابان. یادنامه و مصاحبات تلمیذ (سید محمد حسین حسینی تهرانی) و علامه طباطبایی، قم: باقرالعلوم.
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee
✨﷽✨
مقالات سایتی/ آشنایی با معارف شیعی
علایم انسان های چند چهره و داری چندین شخصیت
✍️امیرالمؤمنین علی (ع) در مقام مو عظه میفرمایند: ای انسان! مانند کسی مباش که بدونِ عمل صالح به آخرت امیدوار است و توبه را با آرزوهایِ دراز به تأخیر میاندازد. در دنیا چونان زاهدان سخن میگوید ولی در رفتار همانند دنیاپرستان است. اگر نعمتها به او برسد سیر نمیشود و در محرومیّت قناعت ندارد، از آنچه به او میرسد شکرگزار نیست و از آنچه مانده، زیادهطلب است.
در سلامتی مغرور و در گرفتاری ناامید است. اگر مصیبتی به او رسد به زاری خدا را میخواند و اگر به گشایشی دست یافت مغرورانه از خدا روی برمیگرداند. نفسِ او با ظن و گمانِ ناروا، بر او چیرگی دارد و او با قدرتِ یقین بر نفس خود چیره نمیگردد. از مرگ هراسناک است ولی فرصت را از دست میدهد. گناهِ دیگری را بزرگ میشمارد و گناهانِ بزرگ خود را کوچک میپندارد.
خوشگذرانی با سرمایهداران را بیشتر از یادِ خدا با مستمندان دوست دارد. دیگران را هدایت، ولی خود را گمراه میکند. حقِ خود را به تمام میگیرد ولی حقِ دیگران را به کمال نمیدهد. از غیرخدا میترسد ولی از پروردگار خود هراسی ندارد.
📚حکمت 150 نهجالبلاغه
مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی
@shiashenasee
eitaa.com/shiashenasee
sapp.ir/shiashenasee