هدایت شده از ♻️IRAN•313•
SDV_0010_Nodbe.mp3
20.09M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑مرتضی #مطهری:
🎥عمربنالخطاب مردی آشنا با روح اسلام بود!
ایرانیها چرا شیفته اسلام شدند؟ به خاطر دیدن رفتار خوب عمر‼️
آقای مطهری اون دنیا چطور با صدیقه کبری روبرو شده در حالی که از قاتلشون تعریف و تمجید کرده الله اعلم...
🥀 #اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج 🥀
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
•☘🌼 @shiemazhab 🌼☘•
─┅─═ঊঈ💓ঊঈ═─┅─
naqdi-bar-tasavvof-www.ebnearabi.com.pdf
2.49M
⭕️ دانلود کتاب نقدی بر تصوف تالیف استاد سیدمحمود هاشمی نسب
🔺در این اثر که توسط استاد سید محمود هاشمی نسب و شیخ شعیب حدادی تالیف گردیده به نقد و بررسی کتاب هفت روز در بهشت محمد حسن وکیلی پرداخته شده است. نیز حاوی نقد دو مقاله(احادیث صریح در وحدت وجود و عاشورا روز حزن با سرور سیدالشهدا علیه السلام) می باشد. این کتاب هشداری است برای طلاب و دانشجویان عزیز که مطالب حقه را از منابع آن(قرآن و روایات معتبر)اخذ نمایند.
بخشی از مقدمه کتاب:
آقاى سيّد محمّدحسين طهرانى معروف به علاّمه طهرانى از جمله كسانى است كه سال ها در نشر و ترويج تصوّف حوزوى كوشيد و جمعى را تحت تأثير عقايد صوفّيه قرار داد. در سال هاى اخير يكى از مريدانشان به نام آقاى محمّدحسن وكيلى با چاپ كتب متعدّد، سعى فراوان در جذب طلاّب به مسلك تصوّف كرد؛ كه متأسفانه گروهى از مبتديان را در اين مسير قرار داد؛ به همين جهت كتب شخص مذكور را مطالعه نموديم تا گوشه اى از اشكالات نظراتشان را بازگو كنيم، باشد كه مورد استفاده حقّ جويان قرار گيرد. اميد است اين تلاش هشدارى براى دانشجويان گردد تا عقايد حقّه اماميّه را از صوفيان و مدّعيان عرفان طلب نكنند و در انتخاب استاد و كتاب، دقّت كافى نمايند.
📌 مطالعه و مشاهده فهرست کتاب در سایت: دانلود کتاب نقدی بر تصوف (فایل pdf)
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف @ebnearabi
سه کانال که در ناشناس معرفی کرده بودین در موضوع نقد تصوف
صفیر شیطان:
https://eitaa.com/safiresheytan
تحقیقی پیرامون فلسفه، عرفان و تصوف:
https://eitaa.com/sonnat_voice
بت شناسی
https://eitaa.com/BotShenasi
🚫دیدگاه شیخالطائفه، "شیخ طوسی" در باب "#ولایت_فقیه"
ـ𖧷----------------------------------------𖧷
💠شیخ طوسی در "النهایه" معتقد است که اجرای حدود در حوزه اختیار معصومین علیهمالسلام است و مینویسد :
«اقامه حدود الهی جز برای سلطان زمان که از ناحیه خداوند تعیین شده یا شخصی که امام معصوم او را بر این امر منصوب فرموده جایز نیست»
اما در دوران غیبت آن را از وظائف فقیه میداند
💠ایشان حتی در باب عهده دار شدن اجرای حدود از سوی حکومت ظالم مینویسد :
«اگر کسی اقامه حدود را از جانب سلطان ظالم عهده دار شد ، باید بر اساس مذهب حق و کامل اجرای حدود کند و معتقد باشد که آن را به اذن سلطان حق(معصوم علیهالسلام)انجام میدهد»
💠ایشان در باب حدود اختیار فقها در عصر غیبت در دو بخش قضاوت و تبیین احکام نیز سخن میگوید
و در باب امور قضاء و قضاوت مینویسد :
«اما حکم کردن در بین مردم و داوری بین اختلاف کنندگان تنها برای کسانی جایز است که از جانب سلطان حق(امام معصوم) دارای اذن باشند و ایشان (معصوم) در مواردی که خودشان امکان تولیت این امور را ندارند ، به فقیهان شیعه اجازه تصدی آن را داده اند.
پس هر یک از فقها این امکان را داشته باشد که به اجرای حکمی بپردازد یا اصلاحی در بین مردم ایجاد نماید و یا نزاعی را فیصله دهد ، باید به این امر اقدام کند که مستوجب پاداش و ثواب نیز خواهد بود ؛ البته مادامی که بر خودش و بر مؤمن دیگری ، خوفی از اضرار دشمنان نداشته باشد که در صورت خوف ، بر او جایز نیست متعرض هیچ یک از این افعال گردد»
👈 در باب تبلیغ و تبیین احکام نیز مینویسد :
«وظیفهٔ تبلیغ و تبیین احکام در عصر غیبت بر عهدهٔ کسانی است که متصدی تبیین حکم حوادث پیش آمده هستند و آنان نیز طبق روایاتی که از خود ائمه رسیده است جز شیعه نیستند.»
💠البته مراد شیخ شیعه عوام نیست، بلکه گفتار شیعیانی در عصر غیبت حجت است که ویژگی های خاصی را دارا باشند
شیخ طوسی در این باب مینویسد :
«زمانی که گفتار امام معصوم قابل تشخیص نباشد واجب است گفتار عالمانی که به اصول و فروع دین آگاهند رجوع گردد نه مردم عوام و مقلدین.»
✅در نتیجه از نظر شیخ طوسی حدود اختیارات فقیه جامعالشرایط در دوران غیبت، اجرای حدود، منصب قضاء و قضاوت، تبیین احکام و حلال و حرام شرع، آن هم در چهارچوب دین مبین _نه فراتر از آن_ میباشد.
ـ᯽┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
📖النهایه(شیخطوسی)/صفحه۳۰۰و۳۰۱و۳۰۲
📖تلخیص الشافی/جلد۱/صفحه۱۳۲
📖عدة الاصول/جلد۲/صفحه ۶۳۳
ـ᯽┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
⛓|@shiemazhab
🚫دیدگاه فقیه و مرجع عالیقدر شیعه مرحوم "علامه حلی" رحمتاللهعلیه در باب «#ولایت_فقیه»
ـ┓𖢖ᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔ𖢖┏
💠مرحوم علامه حلی در باب ولایت فقیه و میزان اختیارات او در دوران غیبت معتقد است که :
«حکم دادن بین مردم و صدور فتوا موقوف به نظر امام است و هیچ کس حق تعرض به آن را ندارد مگر به اذن امام
و ائمه علیهالسلام اذن در صدور فتوا و حکم را به فقهای شیعه که امین مردم و عارف به احکام و منابع و مآخذ آن هستند و آشنای به ادله و امارات می باشند داده اند.»
💠ایشان مستند حرف خود را مقبوله عمربنحنظله و مشهوره ابیخدیجه می داند و در ادامه چنین نتیجه می گیرد :
«پس هر کس از شیعه که عارف به احکام و نحوه ی استنباط آنها از منابع و مآخذ باشد، مادامی که برای او یا یکی از مؤمنین مشکلی پیش نیاید و متمکن باشد ، باید به صدور حکم و فتوا مبادرت کند.»
💠ایشان همچنین در جای دیگر، می گوید :
«بنابراین داوری و قضاوت وی نباید برخلاف احکام شیعه باشد ، مگر زمانی که مجبور شود که در این صورت باید تقیه نماید.»
💠همچنین علامه حلی پس از بیان صفات قاضی در باب قضا می گوید :
«در قضاوت اذن امام شرط است و البته فقیه می تواند در عصر غیبت ، در صورتی که واجد صفات باشد به قضاوت اقدام کند»
ـ𖧷----------------------------------------𖧷
💠ایشان در جای دیگر پس از بیان دو شرط عدالت و به دست آوردن احکام شرعی از طریق ادله تفصیلی آن میگوید :
«و فقیهی که واجد شرایط افتا است اول عدالت ، و دوم به دست آوردن احکام شرعی از طریق ادله ی تفصیلی آن ، می تواند به اقامه ی حدود اقدام کند و بر اساس حق ، بین مردم به داوری بپردازد.
و بر مردم نیز واجب است او را در این امر مساعدت کرده و اختلافات خویش به نزد او برند.
در این شرایط اگر کسی به تقویت فرد دیگری غیر از فقیه اقدام کند ، ستمکار است و صدور حکم و فتوا برای غیر فقیه جامع الشرایط جایز نیست و اینکه فرد از فتوای علمای حاضر یا پیشین در صدور حکم و فتوا پیروی نماید ، صحیح نیست ؛ چرا که میت اگرچه مجتهد هم باشد تقلید از وی جایز نیست»
✅در نتیجه علامه حلی ، تبیین احکام و صدور فتوا و داوری و قضاوت بین مردم را از وظایف فقیه در دوران غیبت دانسته و این امر را متمرکز در یک فقیه ندانسته و این اختیار را بر هر کس از شیعه که عارف به احکام و نحوه ی استنباط آنها از منابع و مآخذ باشد ، قائل است.
📖تذکره الفقهاء/جلد۱/المکتبه الرضویه لاحیاء آثار الجعفریه/صفحه۴۵۸و۴۵۹
📖تبصره المتعلمین/انتشارات فقیه/چاپاول/صفحه۱۱۴و۱۱۵و۲۳۶
📖ارشاد الاذهان الی احکام الایمان/جلد۱/انتشارات اسلامی/صفحه۳۵۳
ـ᯽┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
⛓|@shiemazhab
🚫دیدگاه مرحوم آیتالله محمدحسن نجفی معروف به صاحبجواهر (مرجعیت مطلق شیعه قبل از شیخانصاری) در باب "#ولایت_فقیه"
ـ┓𖢖ᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔ𖢖┏
⚜مرحوم صاحب جواهر در کتاب خود جواهر الکلام مینویسد :
«و آنچه که عجیب است وسوسه بعضی در آن است ( منظور در ولایت فقیه ) بلکه هر کس در آن وسوسه کند چیزی از طعم فقه را نچشیده و از اسرار و رموز اهل بیت چیزی نفهمیده و اصلا تأمل نکرده در مقصود روایات
در اینکه اهل بیت جعل کردند حاکمی و قاضی و حجتی و خلیفه ای و مانند آن را بلکه خواستهاند در بسیاری از مواردی که رجوع میشود به فقها ، یک نظمی را در شیعیان در زمان غیبت وضع کنند و لذا جزم پیدا کرده که اهل بیت برای فقها یک مناسبی را در آن تفویض کردهاند.»
ـ𖧷----------------------------------------𖧷
💠ایشان در ادامه میگوید :
«بله ائمه در اموری که میدانستند در زمان غیبت نیاز نمیباشد به فقها اجازه ندادهاند 👈 همانند قیام و جهادی که برای دعوت به حق و دعوت مردم به اسلام است که احتیاج به رهبر ، سرداران و لشگرها و حکومت و از این قبیل دارد ، 👈ائمه میدانستند نیازی به این اذن در عصر غیبت نیست
بنابراین اگر در عصر غیبت امکان جهاد باشد ، پس امام باید ظاهر شود و دولت حق حضرت حجتابنالحسن ظاهر گردد.»
💠ایشان در ادامه هم به این روایت از امام صادق علیه السلام اشاره میکنند که حضرت فرمودند :
«اگر من به تعداد این گوسفندان یار میداشتم ، قیام میکردم.»!
✅واضح است که نظر "صاحبجواهر" نسبت به اصل ولایت فقیه ثابت است
اما مدعیان ولایت مطلقه فقیه صرفا کلام اول ایشان را مطرح میکنند که "هرکس ولایت فقیه را درک نکند هیچ چیزی از فقه را نچشیده"
اما ایشان ولایت فقیه مشروع را به معنای "تشکیل حکومت" و "جهاد" و "قیام" به واسطه فقیه نمیدانند،
بلکه صراحتاً اشاره به نهی این مسائل از فقها در دوران غیبت میکنند.
📖 جواهر الکلام/جلد۲۱/صفحه۳۹۷
نظر بقیه فقها
ـ᯽┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
⛓|@shiemazhab
🚫دیدگاه خاتمالفقها و المجتهدین شیخ مرتضی انصاری مرجعیت مطلق شیعه در باب #ولایت_فقیه
ـ┓𖢖ᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔ𖢖┏
💠مرحوم شيخ انصاری در کتاب مکاسب، اصلي را مطرح و تبيين نموده به اين مضمون، که هيچ کس از مردمان حق حکومت و ولايت بر ديگران را نداشته و صرفاً هر کس عهده دار و حق دار خود و متعلّقات خويش مي باشد.
چنانچه اين مطلب را علاوه بر دليل عقلي، از ادلّة نقلي همچون ـ مردم بر جان و مال خودشان مسلّط هستند ـ استفاده مي شود.
آن گاه در بحث از ولايت مطلقه فقيه، يعني تصرّف در مال و جان مردم، ضمن طرح اجمالي رواياتی که مورد استدلال قرار گرفته، هر يک از آن ها را به نحوي مورد خدشه قرار داده و رد کرده و در پايان نتيجه مي گيرد که :
《اثبات ولايت معصوم براي فقيه با استناد به عمومات دلايل لفظي مشکل است، و انصاف اين است که بعد از ملاحظه صدر و ذيل و سياق اين روايات چنين جزم پيدا مي شود که آن ها در مقام بيان وظيفه فقيهان از جهت احکام شرعيه اند
بدون اينکه آنان مانند پيامبران و امامان معصوم، ولايت بر مردم داشته باشند.》
ـ𖧷----------------------------------------𖧷
به اين ترتيب شيخ در مکاسب، ولايت مطلقه فقيه را انکار مي نمايد و نتيجه اين انکار اين است که، شيعه در زمان غيبت که امام معصوم حضور ندارد و فقيه حق ولايت در تصرّف را (یعنی ولايت مطلقه) ندارد، نمي تواند حکومت اسلامي شرعي و قانوني تشکيل بدهد
زيرا کسي که حق حکومت کردن بر مردم را داشته باشد حضور ندارد"
✅مرحوم شیخانصاری ولایت فقیه را فقط بر "فتوا" و "قضا"، قطعی می داند و باور دارد که مردم باید به فتوای فقیه جامع الشرایط جامه عمل در پوشند و به قضاوتهای وی در نزاعها و... گردن نهند.
📖مکاسب(شیخانصاری)/جلد۳/صفحه۵۴۶ و ۵۵۳
🌹با ما همراه باشید با نظر بقیه فقها
ـ᯽┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
⛓|@shiemazhab
🚫آیا اطاعت از فقیه همچون اطاعت از معصوم علیهالسلام است؟👈شیخ انصاری پاسخ میدهد(#ولایت_فقیه)
ـ┓𖢖ᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔᚔ𖢖┏
💠شیخ مرتضی انصاری از فقهای بزرگ مذهب حقه در اینباره مینویسد :
«اقامه دلیل بر این مطلب که فقیه، طاعتش مانند طاعت امام معصوم(علیهالسلام) واجب است، قولی است که خرط القتاد نسبت به اثبات این مطلب راحتتر است.»
📖المکاسب شیخ أنصاری/ج ۳/ص۵۵۳/ چاپ تراث
ـ𖧷----------------------------------------𖧷
✅لازم به ذکر است «خرط القتاده» اصطلاحی است به معنای اینکه بوتهای پر از خار یا تیغ را با دست از بالا تا پایین کشیدن و دست را زخمی کردن و در موارد مشکل بودن اثبات حکمی به کار میرود.
استفاده از این تعبیر توسط شیخ انصاری در رابطه با مثل و مانند بودن اطاعت فقیه با اطاعت معصوم، به منظور عدم ادله کافی برای اثبات این مسئله است.
✍با ما همراه باشید با نظر بقیه فقها
ـ᯽┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
⛓|@shiemazhab