شیعه پژوهی در غرب
https://www.iis.ac.uk/news/2024/april/call-for-papers-spiritual-resurrection/ @shiistudiesinwestern
Recent developments in Ismaili studies have addressed various misconceptions surrounding the history, cultures and beliefs of the Ismailis and have set a high standard for research. Although there exists a respectable number of publications in connection with the Alamūt period (1090–1256), further robust enquiry into this fascinating and important juncture in Ismaili history is required.
One of the key aspects of the Nizārī Ismaili tradition is the emphasis on spiritual resurrection (qiyāmat) as a counterpart to and a perfection of ritual law (sharīʿat). The historical declaration of qiyāmat during the Imamate of Ḥasan II in 559/1164 and the post-qiyāmat period have caused much controversy yet received little critical attention based on primary sources. The event itself was originally depicted and narrated through the writings of adversaries of the Nizārīs, with the first indications in the chronicles written during the Mongol invasion after the collapse of the Alamūt state. It was only much later, with the emergence of primary sources from the Alamūt period, that more light was shed on the dynamics of the event.
The Institute of Ismaili Studies will be holding a conference to explore the various historical and doctrinal aspects of this exceptional event in Ismaili history, not just with respect to Nizārī beliefs but in the much broader context of the interactions of Ismailis with various other Muslim communities sharing similar beliefs, including Sufis and some philosophers. While the perennial issue of ritual law becoming habitual and making the practice of faith devoid of ethical content was not an idea exclusive to the Nizārī Ismailis, it has been reinforced and echoed within the esoteric framework of Ismaili thought from all periods.
We are calling for papers to address the historical and political circumstances of the declaration of resurrection as an event, messianism, eschatology and esoteric (bāṭinī) approaches to faith. Our aim is to reflect the broadest possible expression on these subjects and to create a space for open and critical deliberation and dialogue, drawing on unpublished and recently published material from the Alamūt era and earlier periods of Ismaili history. The focus of papers should be on the historical period of the Alamūt era, but they can also bring in perspectives from other relevant periods.
The conference will be in hybrid format and it will take place at the Aga Khan Centre on Thursday 8th August 2024.
Please submit your abstract (200 words) and bio by 11th July 2024 to: qiyamatconference@iis.ac.uk
Conference convenor: Dr Daryoush Mohammad Poor, Associate Professor, DARP
Organizing committee: Naushin Premji and Julia Kolb
@shiistudiesinwesternacademia
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️ واکنش علمی موسسه مطالعات اسماعیلیه لندن به سریال حشاشین
🔹 تحولات اخیر در مطالعات اسماعیلیه و باورهای نادرست پیرامون رخدادهای تاریخی در سریال مصری حشاشین که به فرهنگ و عقاید نزاریان پرداخته ما را بر آن داشته که به سمت پژوهش های استاندارد حرکت کنیم.
🔸 گرچه تعداد قابل توجهی از نشریات در ارتباط با دوره الموت (۱۰۹۰-۱۲۵۶) وجود دارد، اما تحقیقات بیشتری در مورد این مقطع تاریخ اسماعیلیه لازم است.
🔹 یکی از جنبه های کلیدی سنت نزاری اسماعیلی، تأکید بر معاد معنوی (قیامت) به عنوان همتا و کمال شریعت (فقه) است. اعلام تاریخی قیامت در دوران حسن دوم در سال ۵۹۹ ق/۱۱۶۴ و دوران پس از قیامت بحثهای زیادی را برانگیخته؛ اما بر اساس منابع اولیه پژوهش های انتقادی اندکی وجود دارد.
🔸 خود این رویداد در اصل از طریق نوشتههای مخالفان نزاریان نوشته شده و در طول حمله مغول پس از فروپاشی دولت الموت، آن نوشته ها برای ما گزارش شده است. خیلی بعدتر، با ظهور منابع اولیه از دوره الموت اطلاعات دقیقتری از این رویداد هویدا شد.
🔹 در این راستا، مؤسسه مطالعات اسماعیلی کنفرانسی را برای بررسی جنبههای مختلف تاریخی و اعتقادی این رویداد در تاریخ اسماعیلیه، نه فقط با توجه به اعتقادات نزاری؛ بلکه در زمینه بسیار گستردهتر تعامل اسماعیلیان با جوامع مختلف مسلمان دیگر برگزار خواهد کرد.
🔸 عقاید مشابه، از جمله صوفیان و برخی فیلسوفان برای ما مهم است در حالی که موضوع همیشگی عادت مناسکی و تهی ساختن عمل ایمانی از محتوای اخلاقی، ایده ای منحصر به اسماعیلیان نزاری نبود، اما در چارچوب باطنی اندیشه اسماعیلیه از همه دوره ها تقویت و تکرار شده است.
🔹ما در پی ارائه مقالاتی برای پرداختن به شرایط تاریخی و سیاسی اعلام رستاخیز به عنوان یک واقعه، آخرت شناسی و رویکردهای باطنی به ایمان هستیم. هدف ما انعکاس پژوهش های جدید در مورد این موضوعات و ایجاد فضایی برای گفتگو و پژوهش های باز انتقادی است. تمرکز مقالهها باید بر دوره تاریخی عصر الموت باشد، اما میتوانند دیدگاههایی از سایر دورههای مرتبط را نیز ارائه دهند.
🔹 این کنفرانس در قالب ترکیبی (مقاله، سخنران و..) خواهد بود و در مرکز آقاخان در روز پنجشنبه ۸ آگوست ۲۰۲۴ مصادف با ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
🔸 پژوهشگران لطفا چکیده (۲۰۰ کلمه) و بیوگرافی خود را تا ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۴ یا ۱۸ تیر ۱۴۰۳ به نشانی: qiyamatconference@iis.ac.uk ارسال کنید.
✍ پانوشت:
انتشار این پیام به معنای تأیید باورهای نزاریان در مورد اعلام قیامت و پایان شریعت نیست؛ بلکه غایت از انتشار این پیام ترویج شناخت آکادمیک فرق شیعه از یکدیگر، همگرایی و زندگی مسالمت آمیز فرق تشیع به عنوان «ایتام آل محمد» در کنار یکدیگر است.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
اختلاف آیت الله شیخ فضل الله و علامه سید جعفر مرتضی عاملی در خصوص مصیبت حضرت فاطمه الزهرا (ع) از دید شیعه پژوهان غربی پنهان نمانده.
معمولاً اختلافات موردی درونی نشانگر و بهانه بررسی مولفههای عمیقتر دیگر است.
@shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
اختلاف آیت الله شیخ فضل الله و علامه سید جعفر مرتضی عاملی در خصوص مصیبت حضرت فاطمه الزهرا (ع) از دید
تو این کتاب به این مقاله ارجاع داده شد
@shiistudiesinwesternacademia
Rainer Brunner _, Werner Ende_ The Twelver Shia in Modern Times_ Religious Culture and Political Culture-Brill.pdf
41.78M
و تو این مجموعه مقالات چاپ شده
شیعه پژوهی در غرب
تو این کتاب به این مقاله ارجاع داده شد @shiistudiesinwesternacademia
ارائه در همایش قرآن و سیره نبوی از منظر اروپائیان_اصفهان.mp3
12.91M
گزارشی از این کتاب
(Fatima, Daughter of Muhammad)
در طی ارائه یک مقاله، در همایش قرآن و سیره نبوی از منظر اروپاییان، البته به فارسی دست و پا شکسته
@shiistudiesinwesternacademia
شیعه پژوهی در غرب
تو این کتاب به این مقاله ارجاع داده شد @shiistudiesinwesternacademia
البته گزارش متنی کتاب اینجا می توانید بخوانید.
برخی از کتابهای مربوط به شیعه پژوهی در غرب...
@shiistudiesinwesternacademia
قبل از ورود به تحقیقات مردم شناختی در شیعه پژوهی، در آمدی بر مردم شناسی دین خواندیم.
این چهار رویکرد روشی را توی این جدول خلاصه کردند.
اگر کسی توی این گروه رشته اش مردم شناسی است یا بالآخره مطالعه ای دارد می تواند بگوید که کدام یک یا چند تا از اینها امروزه رایج تر است؟
با تشکر
@shiistudiesinwesternacademia
تاریخ نقد تاریخی (کتاب مقدس)، از منظر یک مؤمن مسیحی نوشته شده.
می خواستم ببینیم مسیحیان رابطه تاریخ و کلام/ایمان را چگونه دیده اند و چگونه حل کرده اند👇
@shiistudiesinwesternacademia