eitaa logo
تاریخ تشیع
177 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
4.5هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
السلام علیک یا صاحب الزمان 🌿🌿🌿◼️🌿◼️🌿🌿🌿 ✅حضرت زینب(س)، عالمه غیر معلمه امام سجاد(ع) در رابطه با علم حضرت زینب(س)، خاطر نشان کرد: پس از سخنرانی و ایراد خطبه در کوفه و شام توسط حضرت زینب(س)، امام سجاد(ع) خطاب به عمه بزرگوارشان فرمودند "انتَ بحمدالله عالمه غیر معلمه" به این معنا که " شما به حمد خداوند، بانوی عالمی هستید که معلم و آموزنده ای نداشته اید". امامت با اشاره به اینکه "معرفت الله" در گرو "معرفت امام زمان(ع)" است، : یک انسان، به مقداری به معرفت خداوند دست میابد که به همان میزان، امام زمان خویش را شناخته باشد که این امر، در جنبه های مختلف حضرت زینب(س) به وضوح آشکار است. ⭕معنای "معرفت الله" از زبان امام حسین(ع) شخصی از امام حسین(ع) در رابطه با چیستی "معرفت الله" سوال کرد و ایشان در پاسخ به این سوال فرمودند "معرفت اهل کل زمانٍ اِمامَ هم الذی یجب علیهم طاعته"؛ معرفت الله به این معنا است که "انسان در هر زمانی امام زمان خویش را که اطاعت از او واجب است را بشناسد". حضرت زینب(س) بالاترین معرفت را نسبت به امام زمان خویش داشته اند و یکی از جنبه‌هایی که حضرت زینب(س) را در میان دختران حضرت علی(ع) این چنین شاخص کرده است؛ همین "معرفت نسبت به امام زمان" است. اللهم عجل لولیک الفرج بزینب کبری ( س ) 🌿🌿🌿◼️🌿◼️🌿🌿🌿
سلام علیکم، عرض ادب و احترام محضر همه بزرگواران، شبتون حسینی
📚کنفرانس:  تاریخ اسلام ❇️محوریت:  جهاد در اسلام 🖊شاخص بحث: **سیره جهاد امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام**
✍از دیدگاه امام علیه السلام، با توجه به کارکرد اصلی یعنی برقراری و ایجاد 👈 و کار کرد نیروهای که برقراری امنیت و و برپایی حق و *عدالت است، ✔️❇️ نیروی نظامی از مهم ترین اجزای ساختاری یک حکومت محسوب می‌شود.
🔷  جنگ و جهاد در راه خدا 🔰🔰🔰🔰
📚از دیدگاه امام  علیه السلام، و ارزش و اهمیت دارد که: 👈با انگیزه ای  و یا به عبارتی «فی سبيل الله»باشد. 🖊 و هدف از آن اعتلای «کلمة الله»و پست شدن کلمه ی باشد.
✍ایشان، در خطبه ۱۹۷ نهج البلاغه می‌فرماید: «فانفذوا على بصائركم و لتصدق نياتكم في جهاد عدّوكم... »؛ یعنی👈👈:  با دل بینا حرکت کنید و خویش را در با دشمن صاف کنید!
👳‍♂«عبدالرحمن بن ابی لیلی» نقل می‌کند: 🔶در آن زمانی که ما با شامیان در روبرو شدیم، حضرت علی علیه السلام، فرمود: ✍ ای مؤمنان! هر کسی تجاوزی را بنگرد و شاهد دعوت به منکری باشد... ؛ 👈اگر با شمشیر به انکار برخیزد تا کلام بلند، و گفتار  پست گردد،  راه رستگاری را یافته و نور یقین به دلش تابیده است.
⚠️توصیه ی حضرت علیه السلام، به یاران خویش این بود که: 👈 به خاطر عقده های شخصی با دشمن نبرد نکنند⛔️ ❇️ بلکه جنگ آنان، در راه باشد. 🔷 آن حضرت به « » - یکی از فرماندهان نظامی خویش - فرمود:... 🗞 مواظب باش پیش از آن که دشمن را به صلح و راه خدا دعوت کنی و راه عذرشان را در پیشگاه خدا ببندی، به خاطر عدوات شخصی، با آن‌ها پیکار نکنی ⛔️
📝آن حضرت در آخرین لحظات عمر شریفشان، در وصایای خویش به امام و امام علیهماالسلام فرمود: «الله الله في الجهاد بأموالكم و أنفسكم و ألسنتكم في سبيل الله... »؛ یعنی🖊 خدا را خدا را در مورد جهاد با اموال، جانها و زبان‌های خویش«در راه خدا»، فراموش نکنید.! 📚 فتال نیشابوری، صفحه۱۳۶؛ موفق ابن احمد خوارزمی، المناقب، صفحه ۳۸۵.
✅بنابر این حضرت جهاد.«فی سبيل الله» را دارای ارزش می‌داند ✍و در نظر ایشان مرگ در راه خدا گرامی ترین مرگ هاست. ❇️ حضرت  على علیه السلام می‌فرماید:  پربرکت ترین و شرافت مندانه ترین و باشکوه ترین مرگ ها، کشته شدن در راه خداست،
✍ایشان میفرماید: 🖊سوگند به خدایی که جان فرزند ابوطالب در دست اوست، 👈 هزار ضربه بر من آسان تر از آن است که در بسترم بمیرم، در حالی که در مسیر انجام فرمان خدا نباشم. 📚  خطبه ی ۱۲۳، صفحه ۲۳۴؛ بحارالانوار مجلسی،، جلد۳۳، صفحه ۴۵۵.
2⃣___مورد دیگراینکه: دوستان عزیز!! ✍از نظر مولای متقیان،:  جنگ آخرین راهکار به شمار می آمد 👇👇
❇️حضرت علیه السلام، همواره را آخرین راه می‌دانست 👈👈 و تا مجبور نمی شد، اقدام به نمی کرد. ✍ آن حضرت، سعی داشت با و  از بروز جنگ جلو گیری کند و بعد او اتمام حجت، جنگ را آغاز می‌نمود.🗡
✍ایشان طبق آموزه‌های الهی، را از ستوده تر و بهتر معرفی می‌کند. 🗞و به  چنین سفارش می‌کند: 👈در میدان نبرد، بسیار اتفاق افتد که نیروی دشمن، سفره ی اندازد و پرچم دوستی و آشنایی بر فرازد، 🏳 ✍همین که مطابق آزمایش‌های ، به راستی گفتار دشمن اعتماد کردی و  #خدا و مصلحت کشور را در صلح یافتی، 👈 بی درنگ صلح کن؛👉 ✅  زیرا صلح هر چه باشد از جنگ ستوده تر و بهتر است... 📚نهج البلاغه، ، نامه ۵۳، صفحه۵۸۶؛ 📕 ابن شعبه حرانی، تحف العقول، صفحه ۱۴۵؛ 📗شیخ محمدباقر محمودی، نهج السعادة، جلد ۵، صفحه ۱۱۳.
دوستان عزیز!! مولای متقیان قبل از آغاز جنگ فرمودند:.... ✍ما امید داریم، اگر آن‌ها اجابت کنند و بپذیرند؛ و اگر نپذیرند، «باید به آخرین علاج یعنی اقدام نمود 📚 ابن خلدون، العبر، ترجمه ی محمد پروین گنابادی، جلد ۲، صفحه ۸۱۹؛ 📗محمدبن یوسف صالحی شامی، سبل الهدی، جلد ۱۲، صفحه ۱۶۰. 📕 طبری،  جلد ۶، صفحه ۲۴۱۸؛ 📒سیف بن عمر الضبی الاسدی، الفتنة ووقعة الجمل، صفحه ۱۵۰.
💠جا داره که در این خصوص، یادی کنیم از سخن حکمای قدیم👆👆 قدیمیا میگفتن:  آخرین دوا، کردن است. 🔹در قدیم جراحات را به جای پانسمان (که در عصر حاضر متداول است)، می‌کردند ❇️از منظر امیرالمومنین، جنگ هم آخرین راهکار به حساب میومد
✍امیرمومنان عجله برای شروع را ناپسند دانسته و معتقد بود برای شروع جنگ نباید کرد، ❇️بلکه  باید با و دشمن را به اطاعت از حق فراخواند و را بر او تمام کرد.
⚔در جنگ  ، بعد از اینکه نیروهای  ، جهت همراهی با حضرت، برای مقابله با اصحاب جمع شدند، 📝حضرت فرمودند: *#« شما باید در موافقت من، به بصره آئيد که در آنجا بنگریم، خیال ایشان چیست؟!** 🖊 ابتدا ایشان را  کنیم، باشد که رشد خویش باز یابند. و اگر روی به آرند، ما نیز در اطفاء نایره (  ) سعی نمائیم تا حكم و تقدير حق سبحانه در چیست؟ 📕 الجمل والنصرة لسيد العترة في حرب البصرة، صفحه ۳۳۹؛ 📘 ابن اعثم کوفی،، صفحه ۴۱۵.
🖌هنگامی که  علیه السلام به رسید، 👳‍♂«*رفاعه_ابن_رافع» به پا خواست و چنین گفت: 🔹 ای امیر مؤمنان بر چه کاری تصمیم گرفته ای و ما را کجا خواهی برد؟⁉️ 🔸حضرت علی علیه السلام فرمود: آنچه نیت کرده‌ام و تصمیم بر انجامش دارم است. اگر از ما بپذیرند و به آن پاسخ دهند! 👳‍♂ رفاعه گفت: اگر نپذیرند چه؟⁉️ 🔸 حضرت فرمود:  آنان را فرا می‌خوانیم و از حق، به اندازه ای به آنان می‌بخشیم که امید داریم، راضی شوند؛
👳‍♂رفاعه گفت: اگر راضی نشدندچه؟⁉️ 🔷حضرت فرمود: تا وقتی که آنان ما را به خود واگذارند، آن‌ها را به حال خود واگذار می‌کنیم؛ 👳‍♂رفاعه گفت: اگر ما را به خود واگذار نکنند چه؟ ⁉️ 🔷على علیه السلام فرمود: در مقابل آنان از خود دفاع می‌کنیم؛🗡 👳‍♂ رفاعه گفت: نیکو تصمیمی است. 📗 ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، جلد ۱۴، صفحه ۱۷ 📕محمدبن جریر طبری، ، جلد۳، صفحه ۲۳۹۵ و۲۳۹۵۶ 📒عزالدين ابن اثیر، الکامل،  جلد۹، صفحه۳۶۹.
ملاحظه فرمودید دوستان👆👆👆 ✅حضرت تا جایی که امکان داشت از جنگ و نبرد خود داری میکردند
دوستان برای امشب کافیست
خسته نباشید
🔷پایان نشست🔷