eitaa logo
تاریخ تشیع
178 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
4.5هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
شجاعت پيامبر بر همـــگان واضح است. در لحظات حساس و خطرناکی که دليران را ترس فرا گرفته بود و جبهه جنگ را ترک ميکردند، پيامبر هم چنان استوار بود تا جايي که هيچ جبهه عظيمي از دشمن، او را متزلزل و ترسان نميکرد.  «سفينة البحار، ج1، ص414.» سخن خود را به صراحت و صدق بيان ميکرد. در زندگي، زهد و پارسايي پيشه او بود. هم بخشنده مال، هم بخشنده انتقام؛ يعني انتقام نمي گرفت، گذشت و اغماض ميکرد. هرگز پاي خود را پيش کسي دراز نکرد، هرگز به کسي اهانت نکرد. پيامبر بيش از همه مردم متبسم بود و در نيک نفسي نظير نداشت، و ولیِ هنگام نزول قرآن به خود مشغول بود و موقع وعظ و خطابه، محکم و جدّي سخن ميگفت"«المحجة البيضاء، ج4، ص135» ۶
به نظافت و بوی خـوش عــلاقه شديد داشت، هم خودش رعايت می کرد و هم به ديگران دستور ميداد. به ياران و پيروان خود تأکـــيد می نمود که تن و خانه خويش را پاکيزه و خوشبو نگاه دارند، به خصوص روزهاي جمعه وادارشان ميکرد غسل کنند و خود را معطر سازند که بوی بد از آنها استشمام نشود، آنگاه در نـــماز جمعه حضور يابند. زندگي پيامبر به شدت زاهدانه بود، اما با خودش شانه و عطر می برد، ســرمه دان برميداشت، براي اينکه چشم هايش را سرمه بکشد، که آن روز معمول بود مردها چشم هايشان را سرمه ميکشيدند. هر روز چند مرتبــه مـسواک ميکرد؛ ديگران را هم به همين نظافت، به همين مسواک، به همين ظاهر مرتب دستور ميداد. از دوران کـــودکي، موجود نظيفي بود. برخلاف بچه هاي قبايل عرب، نظيف و تميز و مرتب بود. گيسوان عزيزش که تا بناگوش مي رسيد، تميز؛ محاسن زيبايش تميز و معطر بود. در روايتی آمده: «کان يسوي عمامته و لحيته اذا اراد ان يخرج الي اصحابه»؛ وقتي مي خواست نزد مسلمانان و رفقا و دوستانش بيايد، حتما عـمامه و محـاسن را مرتب و تميز مي کرد، بعد بيرون مي آمد. هميشه با عطر، خود را مـعطر و خــوشبو مي کرد.   ۵
پيامبر اکــــرم در حيا و شرم، مرتبتي عالي داشت و از آن چه طبعاً خوشش نميآمد، با بزرگواري خـاص خود چشم پوشي مي نمود. پيامبر به سبب حيا و شرمي که داشت، نظرهاي ممتد به صورت کسي نميکرد.  «سفينة البحار، ج1، ص414» بسيار مهربان، پرگذشت، فروتن و اهل عبادت: اين خصوصيات، در تمام دوران زندگی آن بزرگوار، از دوران نوجوانی تا هنگام رحلت در وجود آن حضرت بود. اهميّت امانتداری از درسهای مهمی است که مکتب اســـلام به جهان بشريّت عرضه نمود. اين واژه به ظاهر ساده، دريايي از فضايل و ارزشهای انسانی را به همراه دارد. خــــداوند متعال در مورد ويژگی های انسان های والامـــقام و وارسته می فرمايد: «وَالَّذِينَ هُمْ لأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ»«مومنون/8»و آنان که به امانتها و عهد و پيمان هاي خود کاملاً وفا مي کنند. از منظر رسول اکــــرم، امانتداري آن چنان مهم است که در آخرين لحظات زندگي خويش، سه بار به حضرت علی فرمود: يا اباالحسن! اد الامانة الي البر والفاجر فيما جل و قل حتّي الخيط والمخيط؛ اي اباالحسن! امانت را به نيکوکار و بدکار باز پس ده، در هر چيز کوچک و بزرگ حتي در نخ و سوزن. امانتداری او آن چنان بود که در دوران جاهليت او را به «امين» نامگذاری کرده بودند و مردم هر امانتي که برايش خيلي اهميت قايل بودند، دست او مي سپردند و خاطرجمع بودند که اين امانت به آنها سالم بر خواهد گشت. حتّي بعد از آنکه دعوت اسلام شروع شد و آتش دشمني و نقار با قريش بالا گرفت، در همان احوال هم باز همان دشمن ها اگر می خواستند چيزي را در جايي امانت بگذارند، مي آمدند و به پيامبر ميدادند! لذا وقتي پيامبر اکــــم به مدينه هجرت کردند، اميرالمومنين را در مکه گذاشتند تا امانت هاي مردم را به آنها برگرداند. معلوم ميشود که در همان اوقات هم مبالغي امانت پيش آن بزرگوار بوده است، نه امانت مسلمانان بلکه امانت کفار و همان کساني که با او دشمني مي کردند! حضرت محمّد در امانتداری آن چنان شهره بود که حتّي دشمنانش بعد از رسالت نيز، با اين که نقشه قتلش را طراحي مي کردند، ولي او را با لقب «امين» خطاب کرده و در امانت داری اش لحظه ای ترديد نکردند. در شب هجرت، امانت هايي نزد او داشتند. پيامبر اکــــرم در لحظات حساس و بحراني، که حتي جانش در خطر بود، به امانت هاي مردم مي انديشيد. رسول الله در غار ثور به علی که به ملاقاتش آمده بود، وصايايي نمود از جمله اينکه: ياعلي! فردا در اجتماعات مردم مکه، صبح و شام در ابطح با آواي بلند بگو: من کان له قبل محمّد امانه او وديعه فليأت فلنود اليه امانته؛ هر کس در پيش محمّد امانتي دارد، بيايد امانتش را باز ستاند. ۷
بردباري او به اين اندازه بود که چيزهايي که ديگران از شنيدنش بيتاب مي شدند، در آن بزرگوار بيتابي به وجود نمي آورد. گاهي دشمنان آن بزرگوار در مکه رفتارهايي با او مي کردند که وقتي جناب ابي طالب در يک مورد شنيد، به قدري خشمگين شد که شمشيرش را کشيد و با خدمتکار خود به آن جا رفت و آن جسارتي که آنها با پيامبر کرده بودند، همان را با يکايک آنها انجام داد؛ گفت: هر کدام اعتراض کنيد، گردنتان را مي زنم، اما پيامبر همين منظره را با بردباري تحمل کرده بود. گاهي بعضيها به مسجد مي آمدند و پاهاي خودشان را دراز مي کردند و به پيامبر مي گفتند که ناخن هاي ما را بگير! چون استحباب ناخن گرفتن گفته شده بود، پيامبرصلي الله عليه وآله هم با بردباري تمام، اين جسارت و بي ادبي را تحمل ميکرد. جوانمردي او طوري بود که دشمنان شخصي خود را مورد عفو و اغماض قرار ميداد. اگر در جايي ستمديده اي بود، تا وقتي به کمک او نمي شتافت، دست برنميداشت. پيامبرصلي الله عليه وآله از ستمديدگان، در همه شرايط دفاع ميکرد. در خـــانواده نسبت به همسران خود، هيچگونه خشونتی نمی کرد، و اين برخلاف خلق و خوي مکّيان بود. بد زباني برخي از همسران خويش را تحمل ميکرد تا آن جا که ديگران از اين همه تحمل، رنج ميبردند. او به حسن معاشرت با زنان توصيه و تأکيد ميکرد و ميفرمود: همه مردم داراي خصلتهاي نيک و بد هستند، مرد نبايد تنها جنبه هاي ناپسند همسر خويش را در نظر بگيرد و همسر خود را ترک کند، چه هرگاه از يک خصلت او ناراحت شود خصلت ديگرش مايه خشنودي اوست و اين دو را بايد با هم به حساب آورد. او با فرزندان و با فرزند زادگان خود فوق العاده عطوف و مهربان بود، به آنها محبت ميکرد، روي دامن خويش مي نشاند، بر دوش خويش سوار مي کرد، آنها را مي بوسيد؛ و اينها همه برخلاف خلق و خوي رايج آن زمان بود. روزي در حـضور يکي از اشراف يکي از فرزندزادگان خـــويش (حضرت مجتبي عليه السلام را مي بوسيد، آن مرد گفت: من دو پسر دارم و هنوز حتّي يک بار هيچ کدام از آنها را نبوسيده ام! فرمود: «من لايرحم لايرحم»؛ کسي که مهرباني نکند، رحمت خدا شامل حالش نمي شود. نسبت به فرزندان مسلمين نيز مي کـــرد، آنها را روي زانوي خويش نشانده دست بر سر آنها مي کشيد. گاه مادران، کودکان خردسال خويش را به او می دادند که برای آنها دعا کند، اتفاق مي افتاد که احيانا آن کودکان روي جامه اش ادرار مي کردند، مادران ناراحت شده و شرمنده ميی شدند و می خواستند مانع ادامه ادرار بچه شوند، او آنها را از اين کار به شدت منع مي کرد و مي گفت: مانع ادامه ادرار بچه نشويد. اينکه جامه من نجس بشود اهميت ندارد، تطهير ميکنم. در دوران جاهليت، با گروهي که آنها نيز از ظلم و ستم رنج مي بردند، براي دفاع از مظلومان و مقاومت در برابر ستمگران هم پيمان شد، اين پيمان در خانه عبدالله بن جدعان از شخصيّت هاي مهم مکه بسته شد و به نام حلف الفضول ناميده شد، او بعدها در دوره رسالت از آن پيمان ياد ميکرد و مي گفت: «حاضر نيستم آن پيمان بشکند و اکنون نيز حاضرم در چنين پيمانی شرکت کنم.» و از طرف ديگر، بارها با دشمنان مغلوب خود رفتاری کرد که برای آنها قابل فهم نبود. در سال هشتم هجری، وقتی که پيامبر مکه را با آن عظمت و شکوه فتح کرد، فـــرمـــود: «اليوم يوم المرحمه»؛ امروز، روز گذشت و بخشش است و انتقام نگرفت. اين، جوانمردی آن بزرگوار بود. او درست کردار بود. در دوران جاهليت، تجارت ميکرد، به شام و يمن مي رفت، در کاروان های تجارتی سهيم مي شد و شرکايی داشت يکی از شرکای دوران جاهليت او بعدها مي گفت که او بهترين شريکان بود، نه لجاجت مي کرد، نه جــــدال ميکرد، نه بار خود را بر دوش شريک می گذاشت، نه با مشتری بدرفتاري مي کرد، نه به او زيادی مي فروخت، نه به او دروغ ميگفت، درست کردار بود.   ۹
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر اسلام(ص) برخی ویژگی‌های دیگر پیامبران را نداشت. او مانند حضرت موسی(ع) با خدا سخن نمی‌گفت و ...! با این وجود دلیل برتری حضرتشان بر دیگر انبیا چیست؟
درفرض این سوال یک پاسخ اجمالی ویک پاسخ تفصیلی تقدیم شماعزیزان خواهیم کرد.
حتی اگر بپذیریم که پیامبر اسلام(ص) برخی ویژگی‌های دیگر پیامبران را نداشه و به عنوان نمونه هیچ تکلم مستقیمی با خدا نداشت - البته برخی از روایات خلاف آن‌را می‌گویند- در پاسخ باید گفت که اگر شخصی فضیلتی داشته و شخص دیگری فضیلتی بالاتر داشته باشد، نداشتن فضیلت پایین‌تر - اگرچه به خودی خود فضیلتی بسیار بالا باشد - نقصی برای فرد دوم به شمار نمی‌آید.
بر اساس آیات قرآن و روایات می‌توان گفت پیغمبران الهی در مقام و منزلتِ واحدی نیستند، بلکه جایگاه‌های گوناگونی در پیشگاه الهی دارند. قرآن در این رابطه می‌فرماید: بعضى از این پیامبران را بر بعضى دیگر برترى دادیم. البته با این آیات، تا حدودی ثابت می‌شود که بین پیامبران نحوه‌ای از برتری وجود دارد؛ امّا تعیین مصداق، که مثلاً فلان پیامبر از فلان پیامبر افضل است، نیاز به دلیل دیگری دارد.
ولی در روایات تا حدودی مصداق نیز تعیین شده است. پیامبر اسلام(ص) فرمود :خدای متعال، پیامبران خودش را را بر فرشتگان مقربش برتری داد و مرا بر تمامی پیامبران و رسولان برتری داد. امام صادق(ع) در این زمینه فرمود: آقا و سرور پیامبران و رسولان پنج نفرند که آنان اولو العزم رسولانند و آسیاب نبوت و رسالت گرد آنها می‌‌‌چرخد. آن پنج نفر عبارت‌اند از: نوح، ابراهیم، موسى، عیسى(ع) و محمد(ص).
آغاز روایت چنین است: امام کاظم(ع) به واسطه پدران گرامش از امام حسین(ع) نقل کرده است: روزى یکى از علماى یهودى أهل شام که کتب آسمانى تورات، انجیل، زبور و صحف پیامبران(ع) را خوانده و بر دلائل و براهین همه آنها واقف و آگاه بود، به مجلسى وارد شد که در آن گروهى از أصحاب رسول خدا(ص)، امام علی(ع) و ابن عبّاس و ابن مسعود، و أبو معبد الجهنىّ حضور داشتند. یهودى گفت: ای امت محمد هیچ درجه و فضیلتى از انبیا و مرسلین ترک نگفتید جز آن‌که همه آنها را به پیامبر خودتان نسبت دادید، حال حاضرید به سؤالات من در آن مورد پاسخ گویید؟!
حضرت امیر(ع) وقتى این‌گونه دید فرمود: آرى من حاضرم، و این را باز تکرار می‌کنم که خداوند متعال هیچ درجه و فضیلتى به انبیاء و مرسلین عطا نکرده جز آن‌که همه آنها را به محمّد(ص) بخشید، بلکه چندین برابر آن‌را به محمّد عطا فرمود. عالم یهودى گفت: آیا تو پاسخ مرا خواهى گفت؟ حضرت(ع) فرمود: آرى، امروز براى تو فضائلى از رسول خدا(ص) ذکر خواهم کرد که موجب روشنایى چشم مؤمنان، و برطرف کننده تردید شک کنندگان در فضائل آن حضرت شود.
امام علی(ع) در بیانی بسیاری از امتیازات پیامبر اسلام(ص) بر انبیای دیگر را بر شمرده‌اند به جهت طولانی بودن این سخن، جهت رعایت اختصار فقط قسمت اول و آن بخش که مرتبط با موضوع کنفرانس است را نقل می‌کنیم
اما آن قسمت از روایت که مرتبط با موضوع مااین است که: عالم یهودى گفت: این حضرت موسى(ع) است که خداوند عزّ و جلّ در طور سیناء با او سخن گفت و نجوا کرد.[شما در مورد پیامبرتان چه چیزی دارید که مثل این فضیلت یا برتر از آن باشد؟] حضرت فرمود: همین طور است، و خداوند در سدرة المنتهى به محمّد(ص) وحى فرستاد[و با او سخن گفت]، پس جایگاه وى در آسمان پسندیده، و در بالاترین مکان عرش مورد توجه است.
حضرت علی هر گاه فضیلتى را براى خود بر میشمرد میفرمود: «مرا هیچ فخرى به ذکرفضایل نیست»، و من اکنون به نوعى فضائل آن‌حضرت را ذکر می‌کنم که هیچ خللى در شخصیّت انبیاى دیگر پیش نیاید، و این رافقط و فقط به جهت شکر خداوند در بخشش‌هایش به محمّد همانند آنچه به تمام انبیاء داده است، ذکر می‌کنم.
به هر حال بیان تمام ویژگی‌ها و برتری پیامبر اکرم(ص)، بر انبیای دیگر نیاز به فرصت بیشتری دارد؛ از این‌رو به برخی از شاخصه هاوبرتری های پیامبر اکرم(ص) اشاره می‌کنیم
«هیمنه» یعنی سیطره و نفوذ علمی، نه نفوذ مادّی؛ چون «انبیاء با هم برادرند». انبیا هیمنه مادّی ندارند اگر سیطره‌ای باشد همان سیطره علمی است. منظور از سیطره علمی این است که نمی‌گذارد آنها از دست بروند، تحریف انها را تصحیح می‌کند به طوری که موارد تحریف شده انها را بعد از عرضه بر قرآن کریم به خوبی می‌توان تشخیص داد و اصلاح کرد. وقتی سیطره و فضیلت قران بر همه کتاب‌های انبیای سلف ثابت شود، سیطره و فضیلت رسول خاتم نیز بر دیگر انبیا ثابت می‌شود؛ زیرا پیامبر در حد قرآن است و قرآن، مهیمن است، پس پیغمبر اسلام مهیمن است.
شاخص‌های برتری پیامبر(ص) 1. برتری کتاب آسمانی رسول اکرم(ص) مقام و شخصیت معنوی هر پیامبر در کتاب آسمانی او تجلی می‌کند. مقام موسی کلیم در حدّ تورات و مقام عیسی مسیح در حدّ انجیل جلوه گر شده است. انبیای پیشین نیز در حدّ کتب و صحف آسمانی خود ظهور کرده‌اند. اگرچه همۀ آنچه انبیای گذشته آورده‌اند و کتاب‌های آسمانی آنان حقّ است، ولی بر اساس آیات قرآن همۀ کتاب‌های انبیای گذشته، زیر سیطره و نفوذ قرآن کریم حفظ می‌شود: «وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتابِ وَ مُهَیْمِناً ً عَلَیْه» این قرآن را به حق بر تو نازل کردیم و این در حالى است که کتاب‌هاى پیشین را که در برابر آن قرار دارد تصدیق می‌کند و شاهد و نگاهبان آنها است.
3.بشارت‌های انبیای گذشته یکی دیگر از شاخصه‌های برتری پیامبر اسلام(ص) این است که انبیای گذشته بشارت به آمدن ایشانرا داده‌اند؛ در قرآن کریم از زبان حضرت عیسی(ع) آمده است: «وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ یَأْتِی مِن بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ»؛ و نوید دهنده به پیامبری هستم که پس از من خواهد آمد و نام او احمد است. بشارت در موردی است که پیامبر بعدی، مطلبی نو و تازه برای امتش بیاورد. بشارت رامی‌توان بازگویی خبری که سرور و شادی در بردارد، معنا کرد
خداوند که از طریق فرستادن پیامبران و وحی با انسان‌‌ها سخن می‌گوید، پس از پایان کلمات و گفتارش، سلسله نبوّت و صحیفه رسالت پیامبران را با فرستادن پیامبر اکرم(ص) مُهر کرده است. مقصود از خاتمیّت، تنها تأخّر و خاتمیّت زمانی نیست، بلکه خاتمیّت رتبی در قوس صعود نیز هست. بنابراین، از آیه مذکور چنین استفاده می‌‌‌شود که پیامبر اکرم(ص) واجد همه مزایا، فضیلت‌‌ها و خصوصیات پیامبران گذشته است و تا روز قیامت احدی بهتر و کامل‌‌‌تر از او نخواهد آمد؛ زیرا اگر کامل‌‌‌تر از او یافت می‌‌‌شد، حتماً او به مقام خاتمیّت می‌‌‌رسید؛ نه رسول اکرم(ص).
4. پیامبر مورد تکریم دائمی خدا و ملائکه یکی دیگر از امتیازات پیامبر اکرم(ص) این است که خداوند در آیاتی از قرآن علاقه خاص خود و فرشتگان را نسبت به پیامبر(ص) بیان می‌کند و مى‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً» خداوند و فرشتگانش بر پیامبر رحمت و درود می‌فرستند اى کسانى که ایمان آورده‌اید بر او درود بفرستید و سلام بگوئید و در برابر فرمان او تسلیم باشید. مقام پیامبر(ص) آن قدر والا است که آفریدگار عالم هستى و تمام فرشتگانى که تدبیر این جهان به فرمان حق بر عهده آنها گذارده شده است بر او درود می‌فرستند،
2. خاتمیت یکی از شاخصه‌های برتری پیامبر اکرم(ص)، بر انبیای دیگر، ویژگی خاتمیت آن‌حضرت است. خدای سبحان در مورد خاتمیّت رسول اکرم(ص) می‌‌‌فرماید: محمد پدر هیچ‌‌‌یک از مردان شما نیست؛ اما فرستاده خدا و خاتم پیامبران است. «خاتم» یعنی مُهر که در پایان نوشته‌‌‌ها و نامه‌‌‌ها قرار می‌گیرد. نویسنده بعد از انگه نامه مینوشت و تمام مقاصد خود را بیان میکرد، پایان نوشته خود را مُهر میکردو ختم آن‌را اعلام می‌کرد. انبیا کتاب و کلام حق‌‌‌اند، چنان‌که درباره حضرت عیسی(ع) آمده است: خداوند تو را به کلمه ‌‌‌ای از خویش نوید می‌دهد که نامش مسیح، پسر مریم است.
اخلاق نیکوداشتن مهمترین فضیلت برای پیشوایان دینی محسوب میشود بهطوری که این خصلت نیکودر جلب دلهاورفعت مقام نزد خداومردم نقش مهمی دارد امام صادق علیه السلام میفرماید: مومن درروزقیامت هیچ عملی بعداز واجبان به پیشگاه خداوندمتعال نمیاوردکه ازخوش خلقی فراگیرهمه مردم،نزدخدامحبوبترباشد
هدایت شده از بصیرت علوی....
زیارت..حضرت رسول الله علیه و آله ... روز 17ربیع .......و دعای بعد از زیارت ☝️☝️☝️☝️☝️مفاتیح الجنان ص 575☺️
هدایت شده از یوسف الزهرا
دلیل اینکه مذهب شیعه را مذهب جعفری خوانده‌اند چیست؟ ابتدا اینکه باید این موضوع را  مد نظر داشته باشیم که همه امامان شیعه برای اسلام و خلق خدا خدمت کردند. در این راه زحمات طاقت فرسایی را متحمل شدند. زحمات در قالب‌های مختلف، مانند قیام، صلح، سکوت و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی ظهور نمود. علت اینکه به مذهب ما "مذهب جعفری "گفته می‌شود، این نیست که امامان دیگر برای اسلام خدمت نکرده‌اند، بلکه سبب نامیده شدن آن است که دوره زندگی امام صادق(ع) مصادف بود با اواخر حکومت امویان و اوایل خلافت عباسیان. به سبب درگیریها و اختلافاتی که میان این دو خاندان به وجود آمده بود، فرصت خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی پدید آمد که امام صادق(ع) از آن بهره گرفت و شیعه را توسعه داد. امام با تشکیل حلقات درس و تبیین معارف و مبانی تشیع، به نشر و تبلیغ اسلام پرداخت
در روزگار امام باقر(ع) اندکی گشایش پدید آمد و سالیان۱۴۸-۱۱۴ (دوران امامت امام صادق(ع)) عصر انتشار فقه آل محمد یا به تعبیر دیگر، روزگار تعلیم و تدریس فقه جعفریبود. در این سال‌ها مدینه نیز چهره دیگری یافته بود.[ دوران امام صادق مصادف بود با ضعیف شدن و سپس درهم ریختن حکومت مروانیان و همچنان‌که آزادی‌های سیاسی را فراهم آورد و در گوشه و کنار مقدمات قیام‌های دینی و دسته‌بندی علیه حاکمان آماده گردید، آزادی بحث‌های علمی را در شاخه‌های گوناگون نیز موجب شد روایت‌های رسیده از امام صادق(ع) در مسائل مختلف فقهی و کلامی مجموعه‌ای گسترده و متنوع است و از این روست که مذهب شیعه را مذهب جعفری خوانده‌اند. 
آتشکده‌ی فارس که هزارسال بود خاموش نشده بود، در هنگام میلاد پیغمبر خاموش شد. بت‌هائی که در معابد بودند، سرنگون شدند؛ و راهبان و خدمتگزاران معابد بت پرستی متحير ماندند که این چه حادثه‌ای است؟ از طرف دیگر کاخ جباران امپراطوری ایرانِ مشرکِ آن روز دچار حادثه شد؛ کنگره های کاخ مدائن - چهارده کنگره - فرو ریخت. این‌ها اشاره‌ی نمادین است به اینکه این ولادت مقدمه و زمینه‌ای است برای مبارزه‌ی با طغیان‌گری در عالم؛ مبارزه‌ی با طاغوتها. مقام معظم رهبری ۸۷/۱۲/۲۵ http://eitaa.com/joinchat/147259393Cc8f1655f3a
🌹 ۱. تعداد سوره های قرآن؟ 114 🍒🍒🍒🍒? ۲. تعداد جزء های قرآن؟ ۳۰ 🍇🍇🍇🍇? ۳. طولانی ترین سوره قرآن؟ دومین سوره، بقره. 🍎🍎🍎🍎🍎 ۴. کوتاهترین سوره قرآن؟ صدوهشتمین سوره، کوثر. 🍏🍏🍏🍏🍏 ۵. طولانی‌ترین آیه قرآن؟ آیه 286سوره البقره 🍊🍊🍊🍊🍊 ۶. بهترین شب که قرآن به آن اشاره کرده است؟ شب قدر. 🍋🍋🍋🍋🍋 ۷. بهترین ماه که در قرآن ذکر شده است؟ ماه رمضان. 🍓🍓🍓🍓? 8. بزرگترین حیوان که در قرآن آمده است؟ فیل. 🍅🍅🍅🍅🍅 ۹. کوچکترین حیوان که در قرا ن آمده است؟ پشه. 🐝🐝🐝🐝🐝 ۱۰. قلب قرآن یا ریحانه القرآن ؟ یس . 💐💐💐💐💐 ۱۱. سوره‌ای که به نام یکی از حکما است؟ لقمان. 🌸🌸🌸🌸🌸 ۱۲. سوره‌ای که در آن فقط یک کسره وجود دارد؟ اخلاص 🌷🌷🌷🌷🌷 ۱۳. سوره‌ای که به نام یکی از فلزات می‌باشد؟ حدید. 🍀🍀🍀🍀🍀 ۱۴. آیات سجده تلاوت چند است؟ ۱ 🌹🌹🌹🌹🌹 ۱۵. کدام سوره بدون بسم‌الله است؟ توبه 🌻🌻🌻🌻? ۱۶. کدام سوره دارای دو بسم الله می‌باشد؟ نمل 🌺🌺🌺🌺? ۱7. عروس قرآن؟ الرحمن. 🍁🍁🍁🍁🍁 ۱۸. سوره‌ای که معادل یک سوم قرآن است؟ اخلاص 🍃🍃🍃🍃🍃 ۱۹. سوره‌ای به نام یکی از روزهای هفته؟ جمعه. 🍂🍂🍂🍂🍂 ۲۰. چند سوره با قل شروع می‌شود؟ (5) کافرون، اخلاص، فلق، ناس، جن . 🌿🌿🌿🌿🌿 ۲۱. سوره‌ای که در تمام آیات آن کلمه الله وجود دارد؟ مجادله. 🌴🌴🌴🌴🌴 ۲۲. سوره‌ای به نام یکی از میوه‌ها؟ تین. 🌲🌲🌲🌲🌲 ۲۳. سوره‌ای به اسم یک حکومت ی کشور؟ روم. 🌳🌳🌳🌳🌳 ۲۴. معوذتین شامل کدام سوره‌هاست؟ فلق و ناس. 🌼🌼🌼🌼🌼 ۲۵. دو سوره که اگر نامهایشان را برعکس بخوانی باز هم همانست لیل و تبت. 🍒🍒🍒🍒? ۲۶. سبع المثانی کدام سوره است؟ حمد. 🍇🍇🍇🍇🍇 ۲۷. زهراوین کدام سوره‌هاست؟ بقره و آل عمران. 🍎🍎🍎🍎? ۲۸. سوره ای‌ که تمام آیاتش با حرف د تمام می‌شود؟ اخلاص. 🍊🍊🍊🍊🍊 ۲۹. سوره ای که تمام آیاتش با حرف سین تمام می‌شود؟ ناس. 🍏🍏🍏🍏🍏 ۳۰. سوره‌ای که از اخلاق و ادب سخن میگوید؟ حجرات. 🍋🍋🍋🍋🍋 ۳۱. چند سوره نام‌هایشان متشکل از یک حرف است؟ ۳ سوره: ص، ق، ن 🍓🍓🍓🍓🍓 ۳۲. شخصی که با ثروت زیادمشهور است ؟ قارون. 🍅🍅🍅🍅🍅 ۳۳. در کدام سوره یک آیه ۳۱ بار تکرار می‌شود؟ الرحمن. 🐝🐝🐝🐝🐝 ۳۴. آیة الکرسی در کدام سوره است؟ بقره. 💐💐💐💐💐 ۳۵. آیه‌ ای که با عکس خواندن آن هم تغییر نمی‌کند؟ ربک فکبر . 🌸🌸🌸🌸🌸 ۳۶. نام چند پیامبر در قرآن ذکر شده است؟ ۲۶ پیامبر. 🌷🌷🌷🌷🌷 ۳۷. آیه استرجاع که مصیبت زده می‌گوید چیست؟ انالله و انا الیه راجعون. 🍀🍀🍀🍀🍀 ۳۸. اولین آیه نازل شده؟ إقرء باسم ربک الذی خلق . 🌹🌹🌹🌹🌹 ۳۹. پیامبری با لقب صفی الله؟ حضرت آدم (ع). 🌻🌻🌻🌻🌻 ۴۰. پیامبری با لقب خلیل الله ؟حضرت ابراهیم (ع). 🌺🌺🌺🌺🌺 ۴۱. پیامبری با لقب ذبیح الله؟ حضرت اسماعیل (ع) 🍁🍁🍁🍁? ۴۲. پیامبری با لقب کلیم الله؟ حضرت موسی (ع). 🍃🍃🍃🍃? ۴۳. پیامبری با لقب روح الله؟ حضرت عیسی (ع). 🍂🍂🍂🍂🍂 ۴۴. پیامبری با لقب حبیب الله؟ حضرت محمد (ص) 🌿🌿🌿🌿🌿 ۴۵. تنها زنی که نام او در قرآن ذکر شده؟ مریم 🌴🌴🌴🌴🌴 ۴۶. زنان کدام پیامبران کافر بوده و به شوهرشان خیانت کردند؟ نوح و لوط. 🌲🌲🌲🌲🌲 ۴۷. زن کدام کافر ملعون به را پیامبر خار می‌انداخت؟ ابولهب و اسم زن او ام جمیل. 🌳🌳🌳🌳? ۴۸. اولین زنی که مسلمان شد؟ حضرت خدیجه رضی الله عنها. 🌼🌼🌼🌼🌼 ۴۹. پیامبری که در نوجوانی بتها را شکست؟ حضرت ابراهیم (ع) 🍒🍒🍒🍒🍒 ۵۰. پیامبری که در شکم ماهی چندین روز زنده ماند؟ حضر یونس (ع). 🍎🍎🍎🍎🍎 ۵۱. چند سوره به اسم پیامبرا است؟ ۶ سوره : یونس، محمد، نوح، هود، یوسف، ابراهیم، علیهم الصلاة و السلام 🍊🍊🍊🍊🍊 ۵۲. پیامبری که بدون اینکه صلیب شود به آسمان رفت و بجایش کس دیگر از کافران صلیب شد؟ حضرت عیسی (ع). 🍏🍏🍏🍏? ۵۳. نام رسول اکرم صلی الله علیه وسلم چند بار در قرآن ذکر شده؟ ۴ بار. 🍇🍇🍇🍇🍇 ۵۴‌. پیامبری که بدون پدر، و پیامبری که بدون پدر و مادر به دنیا آمد؟ حضرت عیسی(ع).و حضرت آدم (ع). 🍋🍋🍋🍋🍋 ۵۵. پیامبری که با حیوانات حرف می‌زد؟ حضرت سلیمان (ع). 🍓🍓🍓🍓🍓 ۵۶. پیامبری که پسر او از او اطاع نکرد و در آب غرق شد؟ حضرت نوح و اسم پسرش کنعان است. 🍅🍅🍅🍅🍅 ۵۷. پیامبری که در صبر مثال زده می‌شود؟ حضرت ایوب (ع). 🐝🐝🐝🐝🐝 ۵۸ زبور به کدام پیامبر نازل شد؟ حضرت داود(ع) 💐💐💐💐💐 ۵۹. پیامبری که خداوند متعال به او ریاضیات و نجوم آموخت و اولین بار خیاطی کرد و خط نوشت؟ حضرت ادریس (ع). 🌸🌸🌸🌸🌸 ۶۰. در کدام سوره آمده که عیسی (ع) آمدن حضرت محمد (ص) را بشارت داده است؟ سوره صف 🌷🌷🌷🌷🌷 ۶۱. نصف قرآن کدام کلمه می‌باشد؟ ولیتلطف 🍀🍀🍀🍀🍀 ۶۲. به مادر کدام پیامبر وحی نازل شد؟ حضرت موسی (ع). 🌹🌹🌹🌹🌹 ۶۳. نامهای‌ ظالمین که در قرآن مذکور است؟ جالوت، هامان، http://eitaa.com/joinchat/147259393Cc8f1655f3a